Wat zouden we er van moeten vinden dan? Dit is het zoveelste offensief en ze doen goed werk daar.quote:
Dat is mijn omschrijving. Het is niet aan jouw om te bepalen of die goed of verkeerd voor mij is.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:41 schreef Rock-shocker het volgende:
Interessant.
VEEEEEEET is de verkeerde omschrijving. We zitten niet in een film me Arnold Schwarzenegger.
Waarom überhaupt? Zoals altijd worden er geen verdere berichten uitgegeven totdat het offensief voorbij is en er wederom een klein berichtje wordt geplaatst.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:47 schreef StateOfMind het volgende:
Even in de gaten houden, dit topic. Ben benieuwd naar het verloop van de operatie.
Hey, ik ga niet bij elke mening die ik uit expliciet ik vind neerknallen. Daar heb ik de tijd niet voor hoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:36 schreef zwartemarktplaats het volgende:
[..]
Dat is mijn omschrijving. Het is niet aan jouw om te bepalen of die goed of verkeerd voor mij is.
Die 0,05 seconden extra, stel je voor..quote:Op zaterdag 16 mei 2009 18:36 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Hey, ik ga niet bij elke mening die ik uit expliciet ik vind neerknallen. Daar heb ik de tijd niet voor hoor.
Opsec, dat zou jij moeten wetenquote:Op zondag 17 mei 2009 11:48 schreef sp3c het volgende:
wat zijn ze aan het doen dan?
defensie wil het niet zeggen namelijk
Krijg eerst maar eens experience in spellen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 18:35 schreef Pumatje het volgende:
geweldig!
more and more experiënce voor de Nederlandse Landmacht!
- knip -quote:Op maandag 18 mei 2009 15:48 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Wederom een offensief.... Krijg niet de indruk dat er ook maar één ruk substantiele progressie wordt geboekt...
- knip -quote:Op maandag 18 mei 2009 16:58 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
is al vaker verteld, maar aangezien veel mensen te achterlijk zijn om het te begrijpen.... Het heeft niet veel zin om een school(voorbeeld) te bouwen als op het moment dat je wegrijd jan taliban ff op bezoek komt, de school in de fik steekt en de locals om zeep helpt.
hoe kom je daar nu weer in vredesnaam bij???????quote:Op maandag 18 mei 2009 18:57 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Er staat in de OP en de TT (NB!) dat er een offensief plaatsvindt, maar wanneer ik hier verder op inga dan heb ik het niet helemaal bij het juiste eind omdat er helemaal geen offensief plaatsvindt?
Ehhh... het feit dat men meerdere offensieven in hetzelfde gebied voert? Het feit dat overal te lezen valt dat de Taliban deze tactiek al een tijdje hanteren en dat we daarom maar wat achter ze aanhobbelen, verjagen, teruggaan naar het kamp om vervolgens op een later tijdstip weer hetzelfde te doen.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe kom je daar nu weer in vredesnaam bij???????
Dat is toch ook exact wat er gebeurt? Zo nee, verlicht me dan.quote:jij zegt dat Nederland iedere keer offensiefjes maakt, weer terugtrekt en vervolgens weer terug komt om offensiefjes te maken
Nou nee. Die filmpjes zijn momentopnamen en derhalve nietszeggend binnen de context van ons gesprekje.quote:dan heb je het niet helemaal bij het juiste eind, die 2 filmpjes die ik erbij plaatste bewijzen dat tot op zekere hoogte
in hetzelfde land ja, in dezelfde provincie zelfs ... over het algemeen niet in hetzelfde gebiedquote:Op maandag 18 mei 2009 19:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ehhh... het feit dat men meerdere offensieven in hetzelfde gebied voert?
ik ging aan de hand van de nogal harde stelling die je zo neerplant zonder argumentatie dat je al verlicht was??quote:[..]
Dat is toch ook exact wat er gebeurt? Zo nee, verlicht me dan.
pffff onzinquote:[..]
Nou nee. Die filmpjes zijn momentopnamen en derhalve nietszeggend binnen de context van ons gesprekje.
Men vecht nu niet in dezelfde omgeving als toen in 2007?quote:Op maandag 18 mei 2009 19:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
in hetzelfde land ja, in dezelfde provincie zelfs ... over het algemeen niet in hetzelfde gebied
Voor zover mogelijk ja. Maar ik sta altijd open voor meer infoquote:ik ging aan de hand van de nogal harde stelling die je zo neerplant zonder argumentatie dat je al verlicht was??
Kun je wat meer vertellen over de progressie daarin?quote:die inktvlek is heel veel over gezegd inmiddels lijkt me maar in het kort heb je Nederland dat op bepaalde punten (populatie centra) begint en zachtjes aan hier en daar stukjes land onder controle brengt en houd, dat is nog steeds gaande
Dusdanig ernstig had ik het niet ingeschat.quote:ze zijn daar echt niet steeds iedere maand dezelfde berg aan het veroveren hoor
Dus het is absoluut uitgesloten dat in die omgeving nog strijd geleverd gaat worden met de Taliban?quote:pffff onzin
in 2007 kon de kroonprins daar echt niet rondwandelen hoor ... tenzij je hem een geweer meegeeft
volgens mij ligt dit verderop?quote:Op maandag 18 mei 2009 19:18 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Men vecht nu niet in dezelfde omgeving als toen in 2007?
quote:[..]
Dus het is absoluut uitgesloten dat in die omgeving nog strijd geleverd gaat worden met de Taliban?
Het is wel de indruk die je krijgt uit een breed scala aan internationale nieuwsbronnen e.d.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij ligt dit verderop?
dat weten anderen beter
[..]
de kans is duidelijk kleiner anders mag de kroonprins daar echt niet heen ... het is een tastbaar, zichtbaar stukje vooruitgang
maar uitgesloten is het nooit de Taliban is zelf ook oorlog aanvoeren natuurlijk, die proberen ook gewoon terreinwinst te boeken maar hoe je het nu net neerzette gebeurt het niet
Uruzgan is in oppervlakte ongeveer zo groot als Nederland zonder de provincies Zeeland en Noord- en Zuid-Holland. Wat beschouw jij als "dezelfde omgeving"? Als er gevochten wordt in Zwolle, ligt Arnhem dan in "dezelfde omgeving"? Of Leewarden? Of Den Bosch?quote:Op maandag 18 mei 2009 19:18 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Men vecht nu niet in dezelfde omgeving als toen in 2007?
Nee, dat is niet absoluut uitgesloten. Absoluten bestaan alleen in de exacte wetenschappen. Het is ook niet absoluut uitgesloten dat jij met een auto een ongeluk krijgt tegen een trein.quote:Dus het is absoluut uitgesloten dat in die omgeving nog strijd geleverd gaat worden met de Taliban?
het gebeurt ook wel isquote:Op maandag 18 mei 2009 19:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Het is wel de indruk die je krijgt uit een breed scala aan internationale nieuwsbronnen e.d.
Maar 't blijft lastig natuurlijk.
Maar het is ook zo desolaat als de bodem van de Atlantische Oceaan. Dus daar is 100 km verderop gewoon om de hoek lijkt mequote:Op maandag 18 mei 2009 19:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uruzgan is in oppervlakte ongeveer zo groot als Nederland zonder de provincies Zeeland en Noord- en Zuid-Holland. Wat beschouw jij als "dezelfde omgeving"? Als er gevochten wordt in Zwolle, ligt Arnhem dan in "dezelfde omgeving"? Of Leewarden? Of Den Bosch?
Verkeerde woordkeuze inderdaad.quote:Nee, dat is niet absoluut uitgesloten. Absoluten bestaan alleen in de exacte wetenschappen. Het is ook niet absoluut uitgesloten dat jij met een auto een ongeluk krijgt tegen een trein.
in Nederland kom je over het algemeen sneller van A naar B ... ten eerste hebben we wegenquote:Op maandag 18 mei 2009 19:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Maar het is ook zo desolaat als de bodem van de Atlantische Oceaan. Dus daar is 100 km verderop gewoon om de hoek lijkt me
Er liggen ook wegen van dezelfde kwaliteit als de bodem van de Atlantische Oceaan. "Om de hoek" lijkt me dus ietsie te kort door de bocht.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Maar het is ook zo desolaat als de bodem van de Atlantische Oceaan. Dus daar is 100 km verderop gewoon om de hoek lijkt me
Dat is ook weer waar natuurlijk, al lijkt het me een afstand die je toch zeker in een dag kunt afleggen met gemotoriseerd vervoer.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er liggen ook wegen van dezelfde kwaliteit als de bodem van de Atlantische Oceaan. "Om de hoek" lijkt me dus ietsie te kort door de bocht.
Over 60KM doe je al snel een dag, aangezien je voor elke molshoop moet stoppen om te kijken of het geen bermbom is. Helicopters zijn niet voor niets het vervoermiddel in Afghanistan.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar natuurlijk, al lijkt het me een afstand die je toch zeker in een dag kunt afleggen met gemotoriseerd vervoer.
de vogels zijn schijnbaar gevlogenquote:Grote militaire operatie in Uruzgan
19 mei 2009, 16.34 uur
Eenheden van de Nederlandse Task Force Uruzgan (TFU) zijn samen met Afghaanse en Australische militairen een grote operatie uit aan het voeren in het westelijke Deh Rashangebied in Uruzgan. Doel is om in het gebied een permanente aanwezigheid van ISAF en de Afghaanse overheid te creëren en de veiligheid te verbeteren. Bovendien vormt deze streek een verbinding tussen de bevolkingscentra Tarin Kowt en Chora.
De operatie, waar in totaal ongeveer 1000 militairen aan deelnemen, heeft de naam Mani Ghar (II) en staat onder leiding van brigadegeneraal Tom Middendorp, commandant van de TFU. Tijdens de operatie werd nergens op tegenstand gestuit. Wel werden bij diverse huiszoekingen meerdere opslagplaatsen gevonden van wapens, munitie, drugs, communicatieapparatuur en onderdelen voor Improvised Explosive Devices (IED´s) gevonden. Bij de zoekacties werden onder meer explosievenspeurhonden ingezet.
Permanente aanwezigheid
Inmiddels is de genie begonnen met de bouw van een patrouillepost om de aanwezigheid van de Afghaanse overheid en ISAF een permanent karakter te geven. Medewerkers van het Provinciaal Reconstructie Team (PRT) hebben al eerste gesprekken gevoerd met leiders uit het gebied. Zij brengen de huidige behoeftes van de bevolking in kaart. Uit de gesprekken kwam naar voren dat de bewoners open staan voor de komst van de Afghaanse eenheden en de ISAF-militairen. Zij spraken de hoop uit dat met deze operatie de veiligheidssituatie in het gebied verbetert.
Vertrouwen in de overheid
Het PRT start zo snel mogelijk met kleinschalige hulpprojecten. Een dergelijke gecombineerde aanpak is elders ook succesvol gebleken, zoals afgelopen januari in de Baluchivallei. Hier is na een vergelijkbare operatie het vertrouwen van de bewoners in de overheid gegroeid en de invloed van opstandelingen geminimaliseerd.
Gevoelige slag toegebracht
Met de permanente aanwezigheid van ISAF in het westelijke Deh Rashangebied is de vijand een gevoelige slag toegebracht. De vondst van wapens en munitie toont aan dat tegenstanders van de Afghaanse overheid dit gebied tot voor kort gebruikten als een veilige schuilplaats, een zogenaamde safe haven.
De streek stond al langer bekend als een bron van vijandelijke activiteiten en lokale conflicten. Hiervandaan werden de afgelopen maanden een aantal raketaanvallen op Kamp Holland uitgevoerd. Bij één van die beschietingen kwam in april de Nederlandse soldaat der eerste klasse Azdin Chadli om het leven en raakten 5 van zijn collega´s gewond
http://www.defensie.nl/mi(...)_operatie_in_Uruzgan
Ik ben echter benieuwd wat er "echt" gevonden is. Ik ben in het verleden ook betrokken geweest bij een vergelijkbare actie en er werd een trekkergroep van een rpg en een handjevol 7.62 munitie gevonden, kortom de totale buit viel best wel mee. Echter in de media werd het eea nogal breed uitgemeten.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:51 schreef sp3c het volgende:
lijkt een geslaagde actie
[..]
de vogels zijn schijnbaar gevlogen
bijna jammer maar eigenlijk is dat natuurlijk goed nieuws
Nou, dat is precies wat ik bedoel...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:50 schreef sp3c het volgende:
ze vonden een stukje land zonder Taliban
[ afbeelding ]
dat is de opbrengst geloof ik volgens het ministerie
Ik tel welgeteld 2 porto's (de genoemde communicatieapparatuur), 3 rpg raketten zonder afvuurinrichting, 9 buksen een presure plate een waterleiding en nog wat meuk in de marge. 1000 man op pad en dit als resultaat... En ondertussen weet defensie niet hoe hard ze moeten brullen over de "raketaanvallen"... voorlopig zie ik er geen enkele 107MM tussen liggen.quote:Tijdens de operatie werd nergens op tegenstand gestuit. Wel werden bij diverse huiszoekingen meerdere opslagplaatsen gevonden van wapens, munitie, drugs, communicatieapparatuur en onderdelen voor Improvised Explosive Devices (IED´s) gevonden. Bij de zoekacties werden onder meer explosievenspeurhonden ingezet.
Dat zeker, maar defensie is op het ogenblik roomser dan de paus, elk succesje wordt breed uitgemeten en ondertussen lopen ze te klagen over de negatieve berichtgeving. Zorg dan dat er elke week iets positiefs te melden valt, maar dan is het weer stil aan de overkant.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:50 schreef sp3c het volgende:
maar ik vind het vooral belangrijk in deze dat de boel in beweging blijft, dat we niet in de bunker de aflossing zitten af te wachten
wat we opgeschoten zijn? Veel, de taliban heeft minder invloed(daarom worden er meer ied's gebruikt), er worden wel degelijk waterputten, scholen enz enz gebouwd. Dat komt alleen nauwelijks in het nieuws, das niet interessant genoeg. Pas als er doden of gewonden vallen komt dat in het nieuws.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:05 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
- knip -
Waarom moet je keer op keer een offensief beginnen als die gasten zich vervolgens rustig terugtrekken om een volgende keer opnieuw toe te slaan?
Wat zijn we tot op heden opgeschoten?
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:50 schreef sp3c het volgende:
ze vonden een stukje land zonder Taliban
[ afbeelding ]
dat is de opbrengst geloof ik volgens het ministerie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |