franklop | woensdag 13 mei 2009 @ 21:57 |
Cento anni Op 9 mei jongstleden is in Lido di Venezia de 92ste editie van de Giro d'Italia van start gegaan. De Giro viert dit jaar zijn honderdjarige verjaardag en organisator RCS Sport trekt alle registers open om dit een hele bijzondere editie te laten worden. Zo heeft het duo Dolce & Gabbana een nieuwe maglia rosa ontworpen, wordt de afsluitende tijdrit verreden in Rome langs onder andere het Circus Maximus en het Colosseum en zien we de terugkeer van de beruchte klim naar Block Haus. ![]() De route De route leidt dit jaar over 21 etappes van Venetië naar Rome. De afstand ligt met 3395,5 kilometer precies tussen de kortste Giro sinds de oprichting (de eerste, in 1909, met 2448 kilometer) en de langste (die van 1954, met 4337 kilometer). Deze Giro bezoekt vrijwel heel Italië, met uitzondering van het allerzuidelijkste deel, en ook drie andere landen: Oostenrijk tijdens de 6de etappe Bressanone / Brixen > Mayrhofen en tijdens de 7de etappe Innsbruck > Chiavenna, Zwitserland ook tijdens de 7de etappe en Frankrijk tijdens de 10de etappe Cuneo > Pinerolo. ![]() De route kent vijf bergetappes, zes etappes met middengebergte, zeven vlakke etappes, een ploegentijdrit en twee individuele tijdritten. Er zijn zes aankomsten bergop. Over de individuele tijdrit van Sestri Levante naar Riomaggiore (12de etappe) is veel commotie geweest. De tijdrit is maar liefst 60,6 kilometer lang en lijkt op het lijf geschreven van Lance Armstrong. Ook de etappe in Milaan is bijzonder. De etappe is een soort criteriumrace, de renners rijden 10 rondes door het centrum van Milaan. Stage 1, Saturday, May 09, Lido di Venezia (TTT) 20.5km - Team-Columbia Stage 2, Sunday, May 10 , Jesolo - Trieste 156km - Pettachi Stage 3, Monday, May 11, Grado - Valdobbiadene 198km - Pettachi Stage 4, Tuesday, May 12, Padova - San Martino di Castrozza 162km - Di Luca Stage 5, Wednesday, May 13, San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi 125km - Menchov Stage 6, Thursday, May 14, Bressanone/Brixen - Mayrhofen 248km Stage 7, Friday, May 15, Innsbruck - Chiavenna 244km Stage 8, Saturday, May 16, Morbegno - Bergamo 209km Stage 9, Sunday, May 17, Milano Show 100 163km Rustdag Stage 10, Tuesday, May 19, Cuneo - Pinerolo 262km Stage 11, Wednesday, May 20, Torino - Arenzano (Genova) 214km Stage 12, Thursday, May 21, Sestri Levante - Riomaggiore (ITT) 60.6km Stage 13, Friday, May 22 , Lido di Camaiore - Firenze 176km Stage 14, Saturday, May 23, Campi Bisenzio - Bologna (San Luca) 172km Stage 15, Sunday, May 24, Forlì - Faenza 161km Stage 16, Monday, May 25, Pergola - Monte Petrano 237km Rustdag Stage 17, Wednesday, May 27, Chieti - Blockhaus 83km Stage 18, Thursday, May 28, Sulmona - Benevento 182km Stage 19, Friday, May 29 , Avellino - Vesuvio 164km Stage 20, Saturday, May 30, Napoli - Anagni 203km Stage 21, Sunday, May 31, Roma (ITT) 15.5km Etappe 5 ![]() Etappe 14 ![]() Etappe 17 ![]() Etappe 19 ![]() Etappe 21 ![]() Teams 22 teams zullen op 9 mei aan de start verschijnen. Favorieten voor het eindklassement zijn eigenlijk de top 10 van vorig jaar minus Contador, Riccó en Sella maar plus Armstrong, Basso, Cunego en Sastre. De ploeg van huidig Italiaans kampioen Simeoni, Ceramica Flaminia-Bossini Docce, heeft geen uitnodiging ontvangen. Acqua&Sapone - Caffè Mokambo, Ag2r La Mondiale, Astana, Barloworld, Bbox - Bouygues Telecom, Caisse d'Epargne, Cervélo Test Team, Fuji-Servetto, Garmin - Slipstream, Isd, Lampre-NGC, Liquigas, Lpr Brakes - Farnese Vini, Quick Step, Rabobank, Silence-Lotto, Serramenti Pvc Diquigiovanni-Androni Giocattoli, Team Columbia, Team Katusha, Team Milram,Team Saxo Bank, Xacobeo Galicia ![]() Winnaars 2008 - Alberto Contador 2007 - Danilo di Luca 2006 - Ivan Basso 2005 - Paolo Savoldelli 2004 - Damiano Cunego 2003 - Gilberto Simoni 2002 - Paolo Savoldelli 2001 - Gilberto Simoni 2000 - Stefano Garzelli Nuttige links Gazzetta dello Sport Cyclingnews Steephill Livebeelden Gazzetta | |
LitmanenAFCA | woensdag 13 mei 2009 @ 22:03 |
Hoop wel dat Cunego nog wat terug kan doen. Ook al viel hij vandaag hard door de mand. | |
Steven184 | woensdag 13 mei 2009 @ 22:05 |
quote:Cunego gaat zijn ritten eruit pakken. Let maar op hem in de rit naar Mayrhofen, dat zou een kolfje naar zijn hand moeten zijn. | |
Ambrosius | woensdag 13 mei 2009 @ 22:06 |
Dolomieten dan toch maar. | |
#ANONIEM | woensdag 13 mei 2009 @ 22:09 |
Menchov heeft er veel vertrouwen in, da's wel positief ![]() | |
franklop | woensdag 13 mei 2009 @ 22:12 |
quote:Argh, dacht er nog aan, toch dolemieten van gemaakt blijkbaar, dank! ![]() Nu wachten op de voorbeschouwing van DutchSL ![]() | |
El_Bassie | woensdag 13 mei 2009 @ 22:16 |
quote:Cunego is sinds zijn overwinning elk jaar nog door de mand gevallen. | |
du_ke | woensdag 13 mei 2009 @ 22:19 |
quote:Toch jammer, hij zou best een mooie rol in het klassement kunnen spelen. | |
TargaFlorio | woensdag 13 mei 2009 @ 22:24 |
tvp | |
DutchSL | woensdag 13 mei 2009 @ 22:32 |
Cunego.. gewoon gelost door zijn oude knecht (die hem altijd moest opwachten) Szmyd. ![]() Hij moet gewoon lekker rittenkaper en klassiek renner worden a la Bettini, elk jaar sinds hij klierkoorts had dezelfde deceptie met hem. | |
#ANONIEM | woensdag 13 mei 2009 @ 22:40 |
quote:Idd. Maar dat werd hier vorig jaar al gezegd, en hij luistert niet ![]() | |
Sautor | woensdag 13 mei 2009 @ 22:49 |
Morgen kunnen de mensen die vandaag gelost hebben wat terugdoen. De toppen zijn niet erg hoog, maar met de laatste top op 48km, daarna een lange afdaling en de laatste 10km vlak zie ik een groepje best weg rijden | |
tong80 | woensdag 13 mei 2009 @ 22:50 |
Mooie zege van Menchov. Zie het nu pas. Maar veel favorieten haakten af. ![]() | |
Ambrosius | woensdag 13 mei 2009 @ 22:50 |
quote:Valt wel mee. | |
Remco | woensdag 13 mei 2009 @ 22:54 |
Knap van Menchov, maar zeker ook van Ten Dam, goede dag voor de Rabobank ![]() | |
TheGeneral | woensdag 13 mei 2009 @ 23:07 |
Pas de 1e overwinning ooit van de Rabo in de Giro ![]() Dat had ik niet verwacht. | |
El_Bassie | woensdag 13 mei 2009 @ 23:15 |
quote:Dan moeten ze wel behoorlijk wat tijd verloren hebben, anders krijgen ze sowieso geen ruimte. | |
tong80 | woensdag 13 mei 2009 @ 23:16 |
quote:Ik vind 3 winnaars die niet mee kunnen veel ![]() | |
Ambrosius | woensdag 13 mei 2009 @ 23:18 |
quote:Noem ze even. Cunego, verder kom ik niet. | |
Bismarck | woensdag 13 mei 2009 @ 23:24 |
quote:Ach, het was maar een korte etappe van 125 kilometer. Klimmers als Basso en Simoni hebben die acceleratie niet, die moeten het meer hebben van de echt steile bergen zoals een Zoncolan of een Mortirolo. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de laatste week met de Monte Petrano, Block Haus en de Vesuvius. | |
Bismarck | woensdag 13 mei 2009 @ 23:24 |
quote:Garzelli en Simoni. | |
El_Bassie | woensdag 13 mei 2009 @ 23:25 |
quote:Sowieso Simoni & Garzelli | |
Ambrosius | woensdag 13 mei 2009 @ 23:26 |
quote:En dat vond jij kanshebbers voor de eindzege? Voormalig winnaars boeit natuurlijk niet. | |
El_Bassie | woensdag 13 mei 2009 @ 23:26 |
quote:Wat een onzin, die slotklim was 25 kilometer lang. | |
Mr_DG | woensdag 13 mei 2009 @ 23:26 |
quote:Simoni en Garzelli. Maar die zijn van te voren toch niet tot de echte favorieten gerekend. | |
Sjiznit | woensdag 13 mei 2009 @ 23:38 |
quote:Ze stuurden altijd een prut ploeg naar de Giro, eerst was het voor Rasmussen om op te warmen voor de Tour en voor de jonkies die dan een grote ronde mochten rijden en voor de mensen die de Tour selectie niet zouden halen. Eigenlijk alleen sinds Menchov besloten heeft dat hij zijn 2e grote ronde beter rijdt hebben ze een goede ploeg gestuurd. | |
Bismarck | woensdag 13 mei 2009 @ 23:44 |
quote:Stijgingspercentage en lengte zijn twee verschillende zaken. Vorig jaar werd Gibo nog derde op de klim naar Plan de Corones, achter een Pellizotti en een gedrogeerde Sella. En tweede in de etappe met de Gavia, de Passo del Mortirolo en de Aprica, achter - wederom - een gedrogeerde Sella. quote:Wat heeft Cunego nou aan uitslagen gereden om het predikaat kanshebber voor de eindzege te verdienen? Eerste in de Internationale wielerweek en zesde in de Vuelta Ciclista al País Vasco. Garzelli werd tweede in Tirreno-Adriatico en vierde in Trentino. Gibo werd zesde in Trentino, maar wel voor Di Luca, die achtste werd. Los daarvan, Tong had het over drie winnaars die niet mee kunnen en niet over drie kanshebbers die niet mee kunnen. | |
Sautor | woensdag 13 mei 2009 @ 23:56 |
quote:Die klimmen zijn niet echt noemenswaardig, maar veel knechten zullen er niet overblijven. Dus als er 4-5 man wegrijden zie ik best wel een kans dat ze vooruit blijven. | |
Jiveje | woensdag 13 mei 2009 @ 23:58 |
tvp | |
#ANONIEM | donderdag 14 mei 2009 @ 00:06 |
quote:Volgens mij is dit een ideale etappe voor een groepje vluchters. Het is namelijk allesbehalve vlak. Dat betekent dat het peloton toch een gematigd tempo op de beklimmingen moet nahouden om de sprinters erbij te houden, oftewel: in het middenstuk (van 130 tot 200 km) zal het peloton relatief weinig tijd winnen op een groepje waarin behoorlijke klimmers zitten. In het begin van de etappe is het ook lastig genoeg om met een kopgroep met een redelijk aantal renners weg te raken. Ik denk dan ook wel aan een renner of 8-10. En omdat de sprintersploegen dit allemaal ook wel weten, zullen die niet al te lang hun best doen. LPR heeft bovendien al 3 etappes binnen en de drie truien in bezit op het moment, die zullen nu niet alles op alles zetten om voor nog een etappezege van Petacchi te gaan (hoewel je het nooit zeker weet met die ploeg). Welke andere sprinterploeg zal er dan voor gaan? Ik denk eigenlijk eerder Lampre en Aqua en Sapone voor een sprint met een groep van een man of 60-70 zonder de echte sprinters, waardoor Cunego en Garzelli een kans hebben, dan de echte sprintersploegen. Cavendish krijgt het waarschijnlijk wel moeilijk op die twee cols, vooral die laatste is nog best lastig. Daar krijg je geen volledig peloton overheen als er wordt gekoerst. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2009 00:06:42 ] | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 00:09 |
quote:Niet dus: quote: | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 14 mei 2009 @ 00:36 |
Nouja Cunego gaf ik nog het minst kans van die 3 eigenlijk. Ik wil nog even terugkomen op een discussie uit het vorige topic; en wel over de opmerkingen over eventueel dopinggebruik van Basso (door Colnago). Hoewel ik het inhoudelijk waarschijnlijk meer met TheArt, Leatherface en Ambrosius eens ben, vind ik dat mensen hier best mogen posten als ze iemand van doping verdenken. Sowieso natuurlijk vanwege vrijheid van meningsuiting, daarbij zijn doping en sport nou eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden, en tot slot vinden sommige mensen het gewoon leuk om daar over te speculeren. En als je geen posts over doping wil lezen, dan moet je ze maar proberen over te slaan. We gaan ook niet het verbieden om het in dit topic over Armstrong te hebben, omdat ik dat niet leuk vind, en er al een topic over Armstrong is ![]() Dus daarom ![]() quote:Dus eens een dopeur, altijd een dopeur? Heb jij nooit in je leven een fout slechts één keer gemaakt? quote:En omdat je iets niet van iemand verwacht, ga je de volgende keer dat je iets niet van iemand verwacht datgene juist wél van iemand verwachten? ![]() quote:Nou dat is niet echt nodig denk ik. Het is niet zo dat er geen mensen gepakt zijn de afgelopen jaren, maar de mensen die gepakt zijn, zijn vaak mensen van wie je het wel zag aankomen. Landis, (Rasmussen), Schumacher, Sella, Riccò, Kohl e.d. De rest is niet gepakt, en van veel kan je ook wel daadwerkelijk aannemen dat ze niet aan de doping zitten. Ze zijn nooit gepakt, en ze ontwikkelen zich volgens logische lijnen. quote:Ja, dat heb ik ook wel eens helaas. Maar goed, die gedachten moet je negeren omdat je er toch niets mee kan. * Doping-alert! ![]() SPOILER | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 00:51 |
Net toch nog even de laatste 6 km ofzo gezien in een herhaling op Eurosport. Netjes dat Lovkvist er zo lang aan bleef hangen, had ik niet van hem verwacht. En die dekselse Sastre, de hele tijd aan het elastiek en dan op het einde nog gaan demarreren ![]() Di Luca, Mentsjov, Leipi en Basso maakten op mij de sterkste indruk. Cunego viel weer eens door de mand en van Pellizotti had ik ook meer verwacht. Simoni zal het wel beter doen op een klim als Blockhaus | |
trxq | donderdag 14 mei 2009 @ 00:58 |
quote:Ik weet niet hoor, maar hoeveel renners uit de top 10 zijn wel niet betrapt, ik noem maar even vlug wat namen: rasmussen, landis, valverde, hamilton, ullrich, basso, mancebo, di luca, simoni, laatst frank schleck weer, heras, kohl, ricco, piepoli, sella, vinokourov | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 00:59 |
Frank Schleck is toch nooit betrapt ![]() | |
trxq | donderdag 14 mei 2009 @ 01:02 |
quote:Edit: zaak fuentes was dat tijdens de tour.. Hij werd toen wel geschorst door de ploeg, maar nooit echt betrapt dus trek mijn woorden in! | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 01:05 |
quote:Hij heeft in ieder geval geld op de rekening van Fuentes gestort volgens mij. Daar is ie door CSC toen ook geschorst voor geweest meen ik. Maar hij is niet betrapt. Van dat testosteron weet ik niks en kan ook niks vinden op internet | |
dikkedoelie | donderdag 14 mei 2009 @ 01:09 |
Rasmussen is ook nooit betrapt. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 01:12 |
quote:En voor Valverde is ook geen doorslaggevend bewijs. En Di Luca werd vrijgesproken | |
vaarsuvius | donderdag 14 mei 2009 @ 01:33 |
quote:Sporza deed het inderdaad niet voor mij op dat moment. Ik had niet een heel goede, maar omdat ik toch niet echt zat te kijken, en het meer om het geluid ging,was dat wel ok. Het was een eurosport stream via een myp2p.eu linkje. Niet echt een aanrader verder | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 14 mei 2009 @ 01:38 |
quote:Maar na de Operación Puerto niet veel meer, alleen de echte flapdrollen. Maar goed, laten we het wel betrekking laten houden op de Giro, anders kan het indd beter in het doping-topic ![]() | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 02:27 |
quote:De OP-ers zijn nooit betrapt. Als je het goed doet wordt je in principe niet betrapt. Mevrouw Fuentes heeft nog verklaard dat Spanje heel wat medailles in Peking te danken had aan haar man. | |
Zelva | donderdag 14 mei 2009 @ 07:06 |
quote:Nee hoor, die is gewoon veroordeeld geweest. | |
DutchSL | donderdag 14 mei 2009 @ 07:10 |
Wegens tijdgebrek vandaag een wat kortere voorbeschouwing vandaag. Etappe 6: Bressanone - Mayrhoven im Zillertal (248km) Deze etappe wordt in het rondeboek aangestipt als "middengebergte", maar de etappe naar het Oostenrijkse Mayrhoven moet niet onderschat worden met twee bergen en de afstand van een klassieker. Bressanone (Duits: Brixen) is een stadje met ruim 20.000 inwoners in de provincie Bolzano en de derde stad van Südtirol, achter Bolzano (Bozen) en Merano (Meran). De Duitstalige gemeenschap in Bressanone beslaat bijna driekwart van de bevolking, waar dat in Merano ongeveer de helft is en in Bolzano slechts een kwart. De stad ligt aan de Isarco (Eisack) en Rienza (Rienz) rivieren en aan de voet van de Plose, een 2.562m hoge berg. ![]() Brixner Dom, de kathedraal en het gezicht van Brixen/Bressanone Brixen komt voor het eerst in in de geschiedenisboeken voor in 827 onder de (Duitse) naam Prichsna, de naam komt af van een Keltisch woord voor "heuveltop". Het kreeg in 901 stadsrechten waarmee het zelfs de oudste stad van de provincie is. In 922 nam Brixen de zetel van het bisdom Sabiona over en in 1179 kreeg het zelfs de status van prinsbisdom (net zoals bv. Luik deze eeuwen lang had). In 1803 werd het prinsbisdom ontbonden en de stad geannexeerd door Oostenrijk. De kathedraal stamt uit de 10e eeuw, al is het verschillende malen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De laatste herbouw dateert van 1754 en is opgetrokken in de Barok stijl met een 65 meter hoge toren. Het bisdom heet sinds 1964 officieel Bolzano-Bressanone. Het oude paleis van de prinsbisschoppen stamt uit de 13e eeuw, tegenwoordig is er een groot museum in gevestigd met de grootste kunstcollectie van de provincie. Het is een belangrijk verkeersknooppunt aan de snelweg van Bolzano naar Innbruck, vlakbij de Brenner pas. De NAVO had er een radarstation op de Plaso, maar deze is al enige tijd verlaten. Paus Benedictus heeft er sinds 2008 een buitenverblijf. De stad draait vooral op de toeristische sector als uitvalsbasis van de 23 skipistes op de Plose, deze hebben een gezamelijke lengte van 42 kilometer waarvan 9 op de beruchte Tremetsch afdaling, hier wordt in de zomer de mountainbikewedstrijd Caidom verreden. Ook komt de handbalclub SSV Brixen Handball hier vandaan, deze club is zevenvoudig kampioen bij de dames en tweevoudig kampioen bij de heren. De bekendste wielrenner uit deze uithoek van Italië is de Duitstalige mountainbiker Hubert Pallhuber, hij werd in 1997 wereldkampioen op de cross country. Opvallend genoeg is het pas de eerste keer dat de Giro hier voet aan de grond zet. ![]() De Tremetsch is in de zomer het decor van de Caidom, een MTB afdaling Mayrhoven im Zillertal is een plaatsje met bijna 4.000 inwoners in het Oostenrijkse Tirol (700.000 inw.) waarvan Innsbruck (117.000 inw.) de hoofdstad is. Het ligt in het Zillerdal en de Zillertaler Alpen, gedominerd met bergtoppen van boven de 3.000 meter en de Hintertux gletsjer. De lokale economie draait vrijwel volledig op het toerisme, veel mensen trekken door Mayrhoven op weg naar één van de vele skioorden in de directe omgeving. Ongeveer 20km buiten het dorpje liggen de Krimmler WasserKrimmler Wasserfälle, het water valt hier 380 meter naar beneden waarmee het de grootste waterval in de Europese Unie is. Ook deze plaats kwam nog niet voor in de annalen van de Giro, wel komt een beroemde wielrenner uit de streek de inmiddels gestopte Georg Totschnig (tweevoudig Oostenrijks kampioen op de weg, vijfvoudig tijdrit kampioen, winnaar van een Touretappe in 2005) ![]() De 380m hoge Krimmler Wasserfälle ![]() ![]() De eerste 100km van deze 248km lange rit voeren door het Puster-dal naar Lienz (niet te verwarren met het veel grotere Linz), de grens wordt na 70km gepasseerd. Even later wacht de eerste klim van de dag, de Felbertauern Tunnel (1632m hoog, 15.1km aan 4.4% gem. en 9% max.). De tunnel is in de jaren '60 aangelegd ter vervanging van de daadwerkelijke bergpas (2481m). Na de afdaling ligt een vlak stuk van 20km alvorens men aan de tweede klim begint, de Hochkrimml (1628m hoog, 13.0km aan 5.7% gem. en 12% max.) is iets korter en steiler dan zijn voorganger. De afdaling loopt in trapjes naar beneden en is in totaal zo'n 30km lang, de laatste 15km lopen dan weer vals plat omhoog met in de laatste 2.9km een stijgingspercentage van 1.3% en 3.5% in de laatste 400 meter. ![]() ![]() Deze etappe, is evenals de twee volgende, op maat gesneden voor een groepje vluchters dat het tot het einde kan uitzingen. Het is te zwaar voor sprinters, maar niet zwaar genoeg voor klassementsrenners. De klimmers die al een achterstand hebben opgelopen in het klassement kunnen hier wat tijd terugpakken. . | |
Palmboom313 | donderdag 14 mei 2009 @ 07:31 |
DutchSL ![]() | |
maril | donderdag 14 mei 2009 @ 08:46 |
Ik vind het leuk dat Ten Dam het goed doet. Alles leuk en aardig voor Rabo dat Menchov won , maar ik juich toch graag voor nederlanders. T wordt weer tijd dat we wat betekenen in het wielerpeleton. Gesink, ten Dam ,Mollema(als hij weer beter is) enz enz, Ik zou het leuk vinden als nederlanders winnen in een Giro of Tour of vueltaetappe. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 14 mei 2009 @ 10:30 |
Denk dat LPR er toch een groepssprint van gaat proberen te maken, die Di Luca dan zou moeten winnen. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 10:37 |
quote:Mhua, een groep ongevaarlijke renners lijkt me logischer. Ik zie echt niet in wie wilt rijden. Zeker omdat LPR er toch al drie heeft en straks nog kansen genoeg heeft. | |
Cavalier1 | donderdag 14 mei 2009 @ 11:04 |
quote:Die bloeddoping wordt toch nog steeds door iedereen gebruikt? Ze kunnen het toch niet testen, alleen als ze het bloed vinden kunnen de renners gepakt worden. Waarschijnlijk is er gewoon een nieuwe Fuentes waar al die gasten behandelt worden. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 11:22 |
quote:Daarvoor bestaat nou het bloedpaspoort dat elke ProTour en bijna alle ProContinentaleploegen nu hebben. Dat valt dus wel op te sporen. En daarnaast, wat een redenatie. Het valt niet op te sporen, dus iedereen gebruikt gelijk. Daarnaast heb je dus ook nog eens geen gelijk. | |
Cavalier1 | donderdag 14 mei 2009 @ 11:38 |
quote:Oké, dat ze het wel kunnen opsporen wist ik niet. Maar als dat niet zo was, zou het wel enorm veel gebruikt worden denk ik. Met iedereen bedoelde ik meer de mensen die voorheen al op de lijst van Fuentes stonden. Ik denk dat die het allemaal weer zouden proberen als het kon. | |
jantje1234 | donderdag 14 mei 2009 @ 11:52 |
quote:Lampre heeft vanaf gisteren ook "ongevaarlijke" renners. Denk dat ze vandaag het een en ander recht gaan zetten, met een overwinninkje van een ene Gavazzi of Cunego. | |
9christensen | donderdag 14 mei 2009 @ 12:20 |
quote:Gavazzi is dat geen sprinter? | |
Achterhoekers_eerst | donderdag 14 mei 2009 @ 12:31 |
Gavazzi zat gisteren in de ontsnapping, die zal vandaag een dagje rustig aan doen. Hij is overigens wel een aardige sprinter........die ook bergop kan. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 12:33 |
BONNAFOND KIRYIENKA GATTO SCARPONI KLOSTERGAARD Hebben 4'40" op het peloton. Die groep is veel te klein om weg te blijven. | |
eentwee | donderdag 14 mei 2009 @ 12:35 |
Kopgroep met Klostergard, Scarponi, Kiryenka, Gatto en Bonnafond. Voorsprong bedraagt meer dan 4 minuten. Wel een interessant clubje maar 't is een lange dag en 5 renners is weinig.. en hoewel hij nu niet direct een groot gevaar lijkt voor de klassementsrenners zullen ze Scarponi toch geen 10 minuten gaan geven. | |
jantje1234 | donderdag 14 mei 2009 @ 12:57 |
quote:Wel eentje die redelijk bergop kan, maar heeft idd wel veel energie verspeeld gisteren. Heeft toch goede kansen als ze Petacchi en Farra lossen op de Hochkrimmel. Ze kunnen Scarponi niet te ver laten rijden. Misschien is het naar het einde toe aantrekkelijk voor andere ploegen om het gat dicht te rijden. Een deja-vutje met Garzelli misschien? | |
Zelva | donderdag 14 mei 2009 @ 13:16 |
Ik dat jullie in de war zij met Mattia Gavazzi, de sprinter. Francesco Gavazzi is degene die in de Giro rondrijdt, die overigens best goed kan aankomen, maar geen sprinter is. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 13:23 |
quote:Dan is de kans dik aanwezig dat Swift er nog wel aanhangt. Net als iemand als Davis. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 13:30 |
Petacchi zie ik er ook wel aan blijven hangen, die klimt zo met de beste 40/50 omhoog. En bij Katusha zal het wel voor Pozzato zijn denk ik, zeker met deze aankomst zal die wel mogelijkheden zien. | |
Steven184 | donderdag 14 mei 2009 @ 13:30 |
quote:Als ze echt hard doorrijden zouden ze die sprinters toch wel aardig stuk moeten kunnen rijden|? Vooral Swift, kan hij deze lange afstanden al goed aan? | |
jantje1234 | donderdag 14 mei 2009 @ 14:04 |
quote:Hij rijdt zijn ereplaatstjes toch wel bij elkaar deze Giro. Hij kan zeker goed aankomen hoor, vorig jaar ook al een aantal top 10 plaatsen meegepakt. quote:Ja, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het ging mij meer om het feit dat Lampre een aantal zaken recht heeft te zetten in de Giro. Hun twee klassementmannen zijn gister volledig door het ijs gezakt, dus ze zullen wel gebrand zijn op een paar ritzeges. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 14:29 |
De voorsprong van de vijf blijft oplopen: 8'24" inmiddels. | |
El_Bassie | donderdag 14 mei 2009 @ 14:42 |
quote:Beste 40/50 gaat Petacchi zeker niet lukken, al gaat hij wel steeds beter klimmen. | |
LitmanenAFCA | donderdag 14 mei 2009 @ 15:02 |
Zo we gaan beginnen op Sporza ![]() | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 15:12 |
quote:Daar is hij tijdens een goede zag zeker toe in staat. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 15:13 |
Verschil nog maar een minuut of 4 trouwens, die gaan het normaalgesproken niet halen dus. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 15:17 |
quote:Het is belachelijk snel gegaan: 14.24: 8'24" 14.42: 9'38" 14.46: 7'25" 14.50: 5'45" 15.07: 4'54" | |
OProg | donderdag 14 mei 2009 @ 15:30 |
In 8 minuten er 3 minuut 45 vanaf? :S ![]() | |
Mr_DG | donderdag 14 mei 2009 @ 15:30 |
quote:Het peleton pakt tussen 14:42 en 15:07 ruim vierenhalve minuut terug ![]() | |
Cavalier1 | donderdag 14 mei 2009 @ 15:31 |
Hoeveel km nog? | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 15:33 |
Zie ik Garzelli gaan? ![]() | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 15:34 |
quote:Jep. De verwachte aanval. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 15:35 |
quote:Hij krijgt alleen niemand mee. Dus moet hij zorgen dat hij voor de top bij die andere twee geraakt, en dan maakt hij een aardige kans. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 15:38 |
Hij zit al een minuut dichter op de achtervolgers en een 50 seconden voor op het peloton, dus hij gaat hard! | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 15:47 |
Het peloton rijdt erg rustig.. Het zou me niets verbazen als Garzelli een minuutje of 2-3 pakt vandaag. | |
richbitch | donderdag 14 mei 2009 @ 15:56 |
Is er ook een live kaartje? Waar je dus kunt zien op welke berg ze zitten ![]() | |
Felagund | donderdag 14 mei 2009 @ 15:57 |
quote:Ze zijn net van de berg af. En ze dalen vandaag alleen nog maar af en de laatste 15 km vlak. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:02 |
Straks gaat het nog een sprint worden ook. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:04 |
quote:Als het peloton panache gaat, wel. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:04 |
quote:Garzelli iig gepakt. Peloton is aan het rijden alsof er geen berg is geweest ![]() | |
ElYefe | donderdag 14 mei 2009 @ 16:05 |
Op deze manier wordt het een sprint ja, zonde dit ![]() | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:05 |
En dat was Kiryenka ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:05 |
Kiriyenka lijkt ondertussen de pechvogel van de dag te worden. Edit: Verzuurde spieren ook nog. | |
LitmanenAFCA | donderdag 14 mei 2009 @ 16:06 |
Kiryienka heeft kramp ![]() | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:07 |
Wat een lint joh... Klassementsrenners moet nog oppassen dat het niet breekt en dat ze achterstand oplopen. | |
Felagund | donderdag 14 mei 2009 @ 16:16 |
Kiryienka komt terug. Dadelijk gaat hij nog winnen. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:17 |
Heb ik met toch vergist in die Kiryenka, netjes gedaan. Hoewel Scarponi zeker geen vlekkeloze afdaling reed | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:18 |
quote:Mijn schatting was dus schromelijk overdreven. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:20 |
Peloton op 1.52 op 15km. Tegen twee zwakke aanvallers gaat dat spannend worden ![]() | |
Felagund | donderdag 14 mei 2009 @ 16:20 |
quote:Ze hebben maar 1"52, dus ik denk dat je gelijk hebt. Het is heel snel gegaan en dat in een afdaling, de rest is alleen maar vlak, dan verliezen ze in principe nog meer. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:22 |
Wat doet Scarponi in godsnaam ![]() | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:22 |
quote:Het is dus gebroken. Ben benieuwd wie er heeft lopen slapen ![]() | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:23 |
quote:Lövkvist, Basso, Leipheimer, Di Luca en Menchov heb ik sowieso gezien. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:25 |
Hij is naar de klote ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:25 |
Wat is Kiriyenka een elastieken renner, Scarponi lost hem opnieuw. | |
Palmboom313 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:25 |
Menchov niet op achterstand ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:26 |
quote:Misschien wordt het toch iets met die Rus. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 16:26 |
Scarponi heeft Kiryienka nog wat centjes toegeschoven om nog wat te trekken lijkt me dan. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:31 |
Scarponi gaat het halen. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:32 |
Scarponi gaat de rit pakken ![]() Slecht werk vanuit het peloton | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:32 |
quote:Peloton geeft geen extra gas meer. | |
eentwee | donderdag 14 mei 2009 @ 16:32 |
En Kiryienka niet zeker? ![]() | |
pfaf | donderdag 14 mei 2009 @ 16:32 |
Hopelijk Scarponi, maar ik vrees er nog voor. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:33 |
Peloton ff stayeren achter de motaars ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:33 |
quote:Nee, die rijdt nu op beperkt vermogen. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:33 |
quote:Dat gaat seconden kosten. ![]() | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:33 |
Zag ik nu weer allemaal Astana's in het tweede peloton ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:34 |
quote:Ik zag ook Astana's in het eerste peloton. | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:34 |
quote:Armstrong zal wel in dat tweede peloton zitten. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:36 |
quote:En bevestigd door Renaat. Scarponi gaat hem pakken. Mooie ontsnapping ![]() | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:37 |
quote:Nu bevestigd inderdaad. het zal hem worst wezen trouwens ![]() | |
Gitanki | donderdag 14 mei 2009 @ 16:37 |
Ze gaan Scarponi niet meer pakken ![]() Ik wist overigens niet dat hij nog nooit een girorit had gewonnen. | |
pfaf | donderdag 14 mei 2009 @ 16:37 |
Nice Scarponi. ![]() ![]() ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:37 |
Ben bang voor een valpartij ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:37 |
Kiriyenka ondertussen wel opgegeten. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:38 |
Feli Scarponi. ![]() | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:38 |
What the hell wat een smalle straat bij die aankomst, dat gaat nog fout vrees ik ![]() | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 16:38 |
Flikker op met die telefoon ![]() | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:39 |
Boasson Hagen tweede ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:39 |
Armstrong richting de 4 à 5 minuten achterstand. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:40 |
quote:Is hij een bergsprinter of is hij polyvalent? | |
Palmboom313 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:40 |
Menchov 13e geen achterstand opgelopen ![]() | |
TheArt | donderdag 14 mei 2009 @ 16:42 |
quote:Hij kan zo gigantisch veel. Hij is heel rap, heeft een fantastische tijdrit en kan voor een sprinter ook nog eens heel goed bergop. | |
LitmanenAFCA | donderdag 14 mei 2009 @ 16:42 |
quote:IMO top favoriet ![]() | |
Mr_DG | donderdag 14 mei 2009 @ 16:42 |
quote:ik zat al te zoeken, bleek het de tv te zijn ![]() | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 16:42 |
quote:Deed me een beetje denken aan Boogerd - Langeveld op het NK in 2006. Daar ging Langeveld ook opeens lopen trekken. | |
Gitanki | donderdag 14 mei 2009 @ 16:42 |
quote:Dat laatste: hardrijden/tijdrijden, goede sprint, kan volgens mij ook wel aardig omhoog. | |
Felagund | donderdag 14 mei 2009 @ 16:44 |
quote:Dit zag er echter uit. Toen werd er ook nog eerst onderhandeld met de ploegleider. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:44 |
quote:In dat geval kan hij nog een bedreiging vormen voor Ale-Jet. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 16:46 |
quote:Kunnen ze weinig aan doen als de Italianen ze een slechte verbinding leveren en ze nu via de telefoonlijn commentaar leveren. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 16:46 |
quote:Mwah, hier was Kiryienka bergop al gelost en heeft hij ook nog eens half gewacht op Kiryienka nadat die lek was gereden. | |
Ofyles2 | donderdag 14 mei 2009 @ 16:47 |
quote:Richard Virenque zou dat vroeger nooit doen. | |
thijsdetweede | donderdag 14 mei 2009 @ 17:00 |
quote:Enige probleem van Menchov gaat de ploeg zijn. Met alleen Ten Dam (en Ardila ![]() Voorlopig zet ik nog maar in op Leipheimer. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 17:02 |
quote:Menchov kan zich imo prima redden met Ten Dam alleen. Het tempo wordt toch gemaakt door Liquigas van Basso en Astana van Leipheimer. Zoals hij nu op mij overkomt gaan ze hem er neit zo makkelijk afrijden. Maar wie ben ik en de Giro duurt nog 2 weken ![]() | |
JelleS | donderdag 14 mei 2009 @ 17:31 |
Leuke etappe, al had ik nog de hoop dat ze Zapatero zouden grijpen, maar toch een mooie overwinning. | |
thijsdetweede | donderdag 14 mei 2009 @ 17:33 |
Da's waar, maar dat is ook omdat Menchov nog niet de grote favoriet is. Waarom zou Liquigas gaan controleren als Menchov in het roze zit? Dan wordt het tijd voor de twee blokken om een Heras'je uit te gaan halen, dunkt me. En ik ben benieuwd of er niet door Basso en Leipo afgereden worden voldoende is. Normaal gezien sla ik zeker Leipheimer toch wel hoger aan in die 60km ITT | |
OProg | donderdag 14 mei 2009 @ 17:40 |
Ik zie Leipheimer eigenlijk wel als favoriet in die TT. Dat is wel echt zijn terrein. | |
Szura | donderdag 14 mei 2009 @ 17:40 |
quote:Ik zie Mentsjov voorlopig het roze niet pakken. Dat zou inderdaad ook niet de slimste tactiek van Rabo zijn. Gewoon lekker nog even Di Luca of Leipheimer in het roze. De tijdrit zal inderdaad in het voordeel van Leipheimer zijn maar daarna zijn er nog wat kansen om tijd op hem te pakken in de bergen. Denk aan de finish op Blockhaus en de Vesuvius. dat is natuurlijk allemaal ver vooruit kijken maar m'n punt is dat Mentsjov niet veel helpers nodig heeft tenzij hij in het roze rijdt. | |
wimderon | donderdag 14 mei 2009 @ 18:05 |
quote:Dit is absoluut geen tijdrit voor Leipheimer. Lastige afdalingen wat hij niet echt goed kan en geen meter vlak, waardoor Leipheimer totaal geen gebruik kan maken van zijn super-aerodynamische positie. Ik wil niet zeggen dat hij hem niet kan winnen, maar zomaar de beste van de favorieten wordt hij ook niet. | |
Sautor | donderdag 14 mei 2009 @ 19:16 |
quote:Ik ben het met je eens dat Scarponi beter was, maar het was vreemd dat Kiriyenka er opeens af lag. Alhoewel er ook geen demmarage was, zou het ook zomaar echt kramp geweest kunnen zijn. | |
kawotski | donderdag 14 mei 2009 @ 19:35 |
Dacht ik dus dat het nieuwe wielrennen eindelijk was begonnen (he Maarten ![]() | |
du_ke | donderdag 14 mei 2009 @ 20:00 |
Wel erg netjes van Scarponi ![]() | |
OProg | donderdag 14 mei 2009 @ 20:46 |
quote:Ik heb helemaal geen inschatting van hoe die dalingen zijn of een kaart op iets gezien, maar zo'n klim moet hij op power toch wel een eind kunnen komen denk ik zo. Dan doel ik er ook op dat ik niet denk dan een DiLuca en een Basso daar tijd kunnen winnen. Menchov misschien die een eind kan komen in zo'n rit maar die zie ik ook niet echt verschil maken. Dan moeten ze toch een keer hem eraf pieren op een zware klim en dat is ook nog niet zo gemakkelijk. Zo bedoel ik het eigenlijk. ![]() Er moet nog een grote strijd gestreden worden lijkt me. ![]() | |
DeeBee | donderdag 14 mei 2009 @ 23:49 |
TT:![]() Klimmen: ![]() ![]() Meesterlijke combinatie tussen 2 klimtijdritten (incl. afdaling) en de lengte van een forse 'normale' tijdrit dus eigenlijk. ![]() Met zulke klimmen erin zijn zeker niet de mannen van de grote plaat favoriet (erkende tijdrijders), zie Spartacus hier bijv. niks uithalen (zelfs in topvorm niet perse). Zal wel echt spektakel worden! ![]() | |
El_Bassie | vrijdag 15 mei 2009 @ 00:15 |
quote:Kan of zou in ieder geval nog stukken beter omhoog moeten kunnen dan Ale-jet. | |
DutchSL | vrijdag 15 mei 2009 @ 07:15 |
Etappe 7: Innsbruck - Chiavenna (244 km) De tweede overgangsrit "in" de Alpen is weer extreen lang en ook erg vreemd: 100km Oostenrijk, 100km Zwitserland en voortdurend vals plat bergop. Als finale worden alle overwonnen hoogtemeters in één keer teniet gedaan en valt men net voor de streep Italië binnen. Innsbruck is de hoofdstad van het Oostenrijkse Bundesland Tirol (700.000 inw.) en met 117.000 inwoners de vijfde stad van Oostenrijk. Het ligt op een cruciale T-splitsing midden in de Alpen, in west-oostelijke richting heeft de Inn een dal uitgeslepen richting de rest van het land terwijl in het zuiden de Brennerpas ligt als grens met Italië. ![]() De Hofburg, het oude keizerlijke paleis van de Habsburgers in Innsbruck Innsbruck is in de jaren '70 van de 12e eeuw ontstaan bij, hoe kan het ook anders, een brug over de Inn. Het kreeg in 1180 marktrechten en zou dankzij haar brug (de dichtst bij de Brennerpas gelegen brug) al snel uitgroeien tot een belangrijk stadje op de route tussen noordoost Italië en Beieren. Het graafschap Tirol kwam in 1363 in handen van het Huis van Habsburg, zij verplaatsen in 1420 de hoofdstad van Meran (Merano in Italië) naar Innsbruck. De Habsburgers, die ook hertog van Oostenrijk en (meestal) keizer van het Heilige Roomse Rijk waren, lieten veel belangrijke gebouwen bouwen waaronder het keizerlijke Hofburg paleis (1456) en de Goldene Dachl (1500) waar de prinsen van Tirol hun residentie hadden aan het balkon met het gouden dak. Na het overlijden van Keizer Maximilian I werd het grafmonument Schwarzmander gebouwd en daar omheen de Hofkirche, voltooid in 1563. ![]() Het grafmonument Schwarzmander met de tombe van Maximilian I en standbeelden van zijn familie In 1665 stierf met aartshertog Franz Sigmund de Tiroolse tak van de Habsburgers uit. Zijn opvolger Leopold I kwam uit Wenen en dat werd dan ook de nieuwe hoofdstad van het Habsburgse Rijk. In 1805/1806 verloor Oostenrijk de Derde Coalitieoorlog van Beieren en Frankrijk, Tirol werd afgestaan en zou Beiers worden. Het volk kwam in 1809 echter in opstand onder leiding van Andreas Hofer en wist tot drie maal toe de Beiers-Franse troepen te verslaan. De Fransen brachten grote versterkingen naar Tirol waar in 1810 de opstand werd neergeslagen. Andreas Hofer werd gevangen genomen en ter dood veroordeeld, hij is nog altijd dé volksheld van Tirol. Tirol zou tot 1814 Beiers blijven, waarna het weer onder Weens bestuur kwam. Na de verloren Eerste Wereldoorlog werd Oostenrijk, dat veel land had verloren aan de omliggende landen, een republiek. In 1938 sloot het zich aan bij Nazi Duitsland, de Anslusch. Innbruck was één van de zwaarst getroffen Duitse steden worden, het werd tussen 1943 en 1945 maar liefst 21 keer gebombardeerd waarbij een groot deel van de Altstadt werd verwoest. Na de oorlog werd Innbruck weer opgebouwd en groeide het uit tot een belangrijk toeristisch centrum en uitvalsbasis voor de vele skioorden in de omgeving. Innsbruck is ook de derde studentenstad van Oostenrijk, achter Wenen en Graz. De in 1669 gestichte Leopold-Franzens Universiteit telt samen met de in 2004 afgesplitste medische faculteit zich af om de Medizinische Universität Innsbruck te vormen. Ze hebben samen zo'n 25.000 studenten. Innsbruck is één van de drie plaatsen waar twee keer de Olympische Winterspelen zijn georganiseerd: 1964 en 1976 (Denver trok zich terug). In 2005 werden het WK IJshockey hier mede georganiseerd en de stad is op sportgebied natuurlijk vooral bekend van de Bergiselschanze, het decor van de derde wedstrijd uit de Vierschansentoernee. Het snowboard spektakel Air & Style wordt op dezelfde heuvel, de 746m hoge Bergisel, georganiseerd. In 1999 overleden zes mensen door gedrang op de overvolle tribunes, waarna de wedstrijd tot vorig jaar niet meer georganiseerd werd. De lokale voetbalclub FC Wacker Tirol werd in 2002 opgericht als vervanger van het failliet gegane FC Tirol Innsbruck dat tien keer Oostenrijks kampioen werd. Wacker speelt op het tweede nivo in Oostenrijk en speelt in het Tivoli stadion waar op het jongste EK drie poulewedstrijden werden gespeeld. De stad bracht veel te veel goede wintersporters voort om ze allemaal te noemen, maar ook de voetballer Kurt Jara (69-voudig) komt hier vandaan evenals de wielrenners Christian Pfannberger (enige Oostenrijker in deze Giro) en Georg Totschnig, die echter opgroeide in de buurt van de finishplaats van gisteren. Slechts éénmaal eerder kwam de Giro in Innbruck, in 1988 was een aankomst, gewonnen door Franco Vona, en een start. De aankomst ligt net over de Italiaanse grens in Chiavenna, een plaats met iets meer dan 7.000 inwoners in de Lombardische provincie Sondrio (180.000 inw.), het ligt ongeveer 40km ten noordwesten van de provinciehoofdstad waar 22.000 Sondrini wonen. Lombardia (Nederlands: Lombardije) is met 9.7 miljoen inwoners de veruit grootste regio van Italië en bestaat uit 12 provincies. De hoofdstad is natuurlijk Milano (Milaan). Meer informatie over Lombardije in de komende dagen. ![]() De Mera rivier splitst de stad in twee delen Chiavana is in de Romeinse tijd gesticht onder de naam Clavenna, wat sleutel betekent. Het was de "sleutel" naar de Romeinse provincie Rhaetia, wat grofweg overeenkomt met het huidige oosten van Zwitserland, westen van Oostenrijk (Tirol) en een stuk Lombardije en Beieren. Het stadje werd eeuwen lang betwist door verschillende staten en heren, tot het onder de Sforza clan in het hertogdom Milano werd opgenomen. In de tweede helft van de zestiende eeuw was Chiavenna een protestants bolwerk geworden en brak het met het katholieke Milano, het sloot zich aan bij de Graubünden (Grigioni), een lid van de Zwitserse confederatie. Tijdens de Napoleontische oorlogen werd Chiavenna opgenomen in de Cisalpijnse Republiek, het brak definitief met de Graubünden en zou bij Lombardia gaan horen, wat het nu nog altijd doet in het rustige stadje. ![]() Kasteel van de heren van Chiavenna Chiavenna is, zoals zoveel dorpen in de Alpen, afhankelijk van het toerisme. Het ligt in de Valchiavenna die naar deze plaats vernoemd is en ligt op het kruispunt van de San Giocomo en Bregaglia valleien en aan de voet van de Spluga en Maloggia passen. Hiernaast is het een wijngebied, waar de Paradiso wijn wordt gemaakt. De bekendste Italiaan uit Chiavenna is de in 1985 overleden politicus Athos Valsecchi (ex-minister). De bekendste wielrenner uit de streek is Francesco Gavazzi van Lampre. Het is de eerste keer dat hier een etappe aankomt. ![]() ![]() Deze lange etappe bestaat uit een "klim" van 207.7 km vals plat, waarbij zowel Oostenrijk als Zwitserland iets meer dan 100km voor hun rekening neemt. De Giro organisatie deelt een bergprijs uit na wat zij een klim van 22.9km aan 0.5% noemen, een vrij willekeurige berekening. Vlak voor de "top" ligt het beroemde skioord Sankt Moritz. Een rit voor vluchters of voor types Pozzato/Gilbert in de sprint? Ik durf er niets over te zeggen, ik sluit niet eens uit dat een Petacchi dit nog aan kan. Veel hangt af van de motivatie in het peloton om vluchters Het valt niet eens uit te sluiten dat de Petacchi's en Farrars van het peloton dit aankunnen. | |
du_ke | vrijdag 15 mei 2009 @ 08:24 |
Dit hoeft voor de sprinters inderdaad geen onoverbrugbare achterstand op te leveren. Maar ik ben benieuwd ![]() | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 11:57 |
die rit van vandaag ![]() volgens mij is de jaarlijks terugkerende dag dat de organisatie dacht: kom wat zullen we nu eens doen wat ze in andere rondes niet doen ![]() | |
Steven184 | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:00 |
koploper(s) - 4 renners 97 Huzarski (Pol, ISD) +28:48 185 Klimov (Rus, KAT) +48:52 135 Facci (Ita, QST) +54:22 214 Isaichev (Rus, XGZ) +59:35 Voorsprong van 8 minuten naar het schijnt. | |
Dos37 | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:04 |
quote:geniaal inderdaad ![]() | |
eentwee | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:17 |
Dit zal wel gewoon een sprint worden toch? Tenzij die afdaling erg gevaarlijk is.. | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:19 |
quote:ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe ze gisteren verteerd hebben, en hoe vals plat het vals plat is. kan me niet voorstellen dat 200 km ofzo vals plat lekker fietst... | |
Cavalier1 | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:19 |
Astana schijnt in andere shirts gestart te zijn. Zijn daar foto's van? | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:21 |
quote:laat me raden, zwart met geel ![]() | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:40 |
quote:Nee, ze hebben de sponsornaam van Astana onzichtbaar gemaakt. | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:44 |
quote:nu pas, verbaast me dat het nog zo lang heeft geduurd, maar volgende stap zal wel zwart geel zijn ![]() | |
leroytje | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:47 |
Armstrong heeft de afdeling van vandaag als soort van gestoord genoemd De gekste die hij ooit in zijn leven gezien heeft. Gemiddeld 80 Km/h en een top van 110km/h! aangetipt tijdens het oefenritje. | |
pfaf | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:48 |
quote:Klinkt goed. ![]() ![]() ![]() | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:49 |
quote:als ik zelfs snap dat de giro iets anders dan andere grote rondes tegen het parcours aankijkt waarom snapt hij dat dan niet ![]() | |
leroytje | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:51 |
quote:Misschien vergis ik me. Hij vergelijkt het met gisteren een afdaling. Blijkbaar ook erg dus. En Leipheimer had een top van 117 gehoord van één van de rijders gisteren. | |
Sautor | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:53 |
quote:Als er dan maar niemand op zijn bek gaat. Want na de afdaling is het nog maar een paar kilometer naar de streep dus het sprintersgeweld zal wel schuiven in de afdaling zijn ![]() | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:53 |
quote:117 per uur ![]() ben zelf nooit boven de 98 per uur uitgekomen op de racefiets ![]() | |
franklop | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:55 |
Zie Menchov (en anderen) misschien nog wel wat tijd verliezen in de afdaling (al dan niet bewust) | |
DeeBee | vrijdag 15 mei 2009 @ 12:57 |
Armstrong vond de laatste 30 kilometer van gisteren inderdaad idioot en vergeleek het met MotoGP (of in de trant van: 'ik dacht dat we aan het fietsen waren, maar het leek net MotoGP met snelheden van rond de 100 km/h in die afdalin en het idiote stuk erna'). ![]() | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:09 |
Haedo haalde een snelheid van 117 km/h inderdaad gisteren. | |
pullup | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:50 |
Ik ben daar zelf wel eens naar beneden gereden. Lekker brede en vlakke weg met alleen bovenin wat scherpe bochten. | |
wimderon | vrijdag 15 mei 2009 @ 13:58 |
quote: ![]() ![]() | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:01 |
ik vind het toch een vreemd verhaal, ze toveren ergens uit een hoge hoed astana loze t-shirts... | |
Coelho | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:10 |
Durft er iemand een schatting te doen hoe laat de afdaling begint? Dan weet ik of het haalbaar is wat eerder op mijn werk weg te gaan. | |
Sautor | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:14 |
quote:Snelste tijdschema (41 km/h) geeft iets na vieren de top. Finish dus rond 16.15? ![]() | |
franklop | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:16 |
TV staat alvast aan, kijk ik op belgie 1 zie ik van die lieve welpjes ![]() Maaruh zonder gekheid, is er al iets bekend uit koers? | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:18 |
quote:Zoals op de vorige pagina stond. Vier leiders. Voorsprong was maximaal 9'14" en is inmiddels 6'58". | |
el_salvador | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:20 |
compleet gekkehuis zeg die afdaling | |
Sautor | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:21 |
Kan ook nog wel eens kut worden met al die motoren die midden in zo'n peloton blijven hangen. | |
Klonk | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:21 |
quote:sporza begint om 15:00 uur, dus je kunt nog even naar kleine leeuwtjes kijken ![]() | |
KneiterS | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:43 |
Volgens het tijdschema doen ze toch nog een uur over die afdaling. Hoe kan dat dan met 80 gemiddeld? Zie: http://www.gazzetta.it/Sp(...)Chiavenna_CR_FIN.pdf | |
KneiterS | vrijdag 15 mei 2009 @ 14:55 |
En volgens Evans is Troy Bayliss de favoriet voor vandaag, hehe. | |
wimderon | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:02 |
Hoe komen degenen die speculeren over een gevaarlijke afdaling daar uberhaupt bij? Ze dalen af aan amper 5%. | |
pullup | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:19 |
quote:En de weg is inderdaad even mooi aangelegd als die waarop ze nu rijden. De snelheid zal erg hoog zijn en aangezien er geen echte col voor zit zal het met een compleet pak afdalen worden, dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom ze dat link vinden | |
eentwee | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:20 |
Alsof het dalingspercentage het enige criterium is? Als een heel peloton op weg is naar een massaspurt zijn er veel meer dingen van belang die voor gevaar kunnen zorgen, zoals bochten, weer, toestand van het asfalt, versmallingen. | |
wimderon | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:21 |
quote:We zullen zien dan. | |
DeeBee | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:05 |
Die kopgroep lijkt er wel aan te gaan, vlak voor de top nog wel denk. ![]() | |
FictionalFenna | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:16 |
Wat een pokkeweer. | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:21 |
Wat een gevaarlijke situaties zeg. | |
FictionalFenna | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:21 |
Nu met die afdaling inderdaad. | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:22 |
Bertolini ![]() | |
Palmboom313 | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:22 |
Lekker weertje daar ![]() | |
FritsVanEgters | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:23 |
quote:Het is wel kletsnat. Ik hoop dat Menchov aansluiting kan houden met de toppers. ![]() | |
Dos37 | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:24 |
Met Menchov weet je het inderdaad maar nooit | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:25 |
Daar zijn de scheuren al in het peloton. | |
wimderon | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:26 |
quote:Tja, dat is altijd gevaarlijk natuurlijk. Maar het lastige deel is al achter de rug en op Bertolini na zijn ze daar allemaal rustig doorgekomen. | |
Bruce117 | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:33 |
Leuke manier van dalen heeft Bertolini. | |
Intxaurraga | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:35 |
Bertolini is zo gek als een deur. Hij rijdt vijftien jaar anoniem in het peloton en de laatste 2 à 2,5 jaar fietst hij met totale doodsverachting. Mooi om te zien dat hij nog even álles uit zijn carriere wil halen. | |
FritsVanEgters | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:37 |
quote:Midlife crisis? ![]() | |
DatMeenJeNiet | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:39 |
Waarom is Il Falco er deze Giro niet eigenlijk? ![]() | |
wimderon | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:39 |
quote:Gestopt. | |
SaintOfKillers | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:40 |
Ik vind dat ze nogal overdrijven bij sporza met hun Bertolini. Hij daalt gewoon goed en alert en reed alleen ver weg om de rest extreem voorzichtig was. | |
Bismarck | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:41 |
quote:Mwah, zo anoniem reed hij niet rond hoor. Hij heeft over de jaren heen een behoorlijk palmares opgebouwd. In 2007 heeft hij ook nog het UCI Europe Tour 2007 klassement gewonnen (de ProTour van de pro continentaal ploegen). | |
Intxaurraga | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:43 |
quote:Etxebarria in de Tour was natuurlijk nóg clownesker (voetjes uit de pedalen en als een plank op je fiets gaan liggen). | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:44 |
Boasson Hagen ![]() | |
Intxaurraga | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:45 |
quote:Daarom heb ik het ook over de laatste twee jaar. En wat betreft de jaren daarvoor: het hielp niet dat er nog minstens zes Bertollini's, Bertoletti's en Bertagnolli's in het peloton reden. | |
Intxaurraga | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:46 |
Mocht Bertollini vandaag trouwens winnen, dan zou je onderhand vraagtekentjes mogen zetten bij de totale oppermacht van de Italiaanse B-ploegen met uitgerangeerde A-renners. | |
SaintOfKillers | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:46 |
Pantani hing zelfs achter zijn zadel in een afdaling. | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:49 |
quote:Mhua dat valt wel mee. Petacchi en Di Luca zijn gewoon toppers. Scarponi is ook nog steeds een hele goede renner, niet voor niets winnaar van de Tirreno, en die wint na een ontsnapping. Het is niet of hij de rest opeens uit het wiel rijdt. En bij deze kopgroep hetzelfde. Als Bertolini wint, is dat door die afdaling. | |
Intxaurraga | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:51 |
quote:En doordat hij Boasson Hagen en Hunter erop legt, dan. | |
SaintOfKillers | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:52 |
LPR en Diquigiovanni vind ik trouwens beter dan de doorsnee Franse Pro-Tourploeg. | |
TheArt | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:53 |
quote:Dat gaat hij nooit doen. Als hij wint, komt dat door een demarrage. | |
Palmboom313 | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:57 |
quote: ![]() | |
SaintOfKillers | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:58 |
Hoeveel zou Brutt gekregen hebben? | |
FritsVanEgters | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:58 |
Wat een sprint! ![]() | |
Mr_DG | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:58 |
Die ging hard! ![]() | |
trxq | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:59 |
brutt wat een mongool is dat de tering | |
DatMeenJeNiet | vrijdag 15 mei 2009 @ 16:59 |
Brutt ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 15 mei 2009 @ 17:01 |
quote:Een contract bij Columbia? | |
Digital-Love | vrijdag 15 mei 2009 @ 17:10 |
quote: ![]() | |
Tommeke | vrijdag 15 mei 2009 @ 17:18 |
quote:Wel gek, iedereen hangt tegenwoordig helemaal naar voren. Al ga ik zelf ook wel wat naar achter zitten in bochtige stukjes. Het lukt me dan beter om m'n fiets door de bochten te smijten. | |
Tommeke | vrijdag 15 mei 2009 @ 17:20 |
quote:Ja, dat dacht ik dus ook. Die zal wel een zak geld gekregen hebben. Waarom zou hij anders erachteraan gaan met 2 sprinters in z'n wiel? | |
Zelva | vrijdag 15 mei 2009 @ 19:19 |
quote: | |
Leatherface | zaterdag 16 mei 2009 @ 08:51 |
Enigszins verlaat, maar Boasson Hagen. ![]() Wel sneu voor Bertolini though. | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:09 |
Stand van zaken vandaag: Vanendert, Pauwels, Ochoa, Petrov, Tschopp, Cataldo, Lopez, Visconti, Vorganov en Gonzalez hebben 2'08" op het peloton. | |
Gillingham | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:33 |
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar daar heb je eigenlijk ook niks meer voor nodig dan Petacchi/Di Luca of Simoni/Scarponi. [ Bericht 0% gewijzigd door Gillingham op 16-05-2009 13:54:04 ] | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:38 |
Gat met de koplopers wordt niet echt groter, nog 150 km te gaan. | |
Klonk | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:43 |
quote:onervarenheid, denken dat je kunt winnen en dan alles vergeten, mooi toch ![]() | |
Sautor | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:53 |
Gilbert vandaag? Ligt nog een aardig klimmetje op 4km voor de finish, dus met een jump daar zou je weg kunnen komen. | |
Gillingham | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:55 |
quote:Doe mij maar Pozzato dan. ![]() | |
Sautor | zaterdag 16 mei 2009 @ 13:58 |
Zo'n soort renner in ieder geval ![]() | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:01 |
De muur is te zwaar voor Pozzato en GIlbert in hun huidige vorm denk ik. | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:01 |
Alvast een voorproefje voor die muur trouwens: Etappe was als geheel wel een stuk zwaarder dan die van vandaag. | |
FredWielergek | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:05 |
Di Luca zegt dat de aankomst hem goed ligt, en het kan best zijn dat hij daar nog een prikje gaat uitdelen. | |
Tommeke | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:09 |
quote:Ik dacht alleen aan Hunter en Boasson Hagen. Is die Vigano ook snel dan? | |
Tommeke | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:10 |
quote:Dat is natuurlijk wel te prijzen, hij knalt er wel in. Ik zou het zelf anders doen ![]() | |
Sautor | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:11 |
quote:Dat ziet er inderdaad iets steiler uit dan op dat kaartje. edit: Garzelli flink geholpen door de motoren ![]() | |
FredWielergek | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:14 |
quote:Dit herinner ik me nog heel goed. Garzelli die dank zij de motoren toch bij Simoni geraakt. Hopelijk blijven de motoren nu goed weg. | |
DeeBee | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:16 |
Heerlijk dat soort klimmetjes. ![]() Zelfs Menchov acht ik niet helemaal kansloos om daar mee te gaan en zelfs weg te rijden, als je zag hoe die op dat steile stukje nog even wat power had. Al spaart 'ie misschien en zal het vooral volgen worden... Zou mooi zijn als er weer zo'n elite-groepje gaat strijden daarzo. ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:46 |
Horrillo stapt af. | |
DutchSL | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:57 |
Wilde het vanmiddag afronden, verslaap ik me. Oops. Met name over Bergamo had het verhaal wat willen verbeteren, maar goed.. ze komen er vast nog eens terug de komende jaren ![]() Etappe 8: Morbegno - Bergamo (209 km) Morbegno is een stadje in de Valtellina, het wordt doorkruist door het riviertje de Bitto dat ten noorden van de stad in de Adda uitmondt. Het heeft bijna 12.000 inwoners en is de tweede stad van de provincie Sondrio (180.000 inw.) achter de in dezelfde vallei gelegen hoofdstad Sondrio (22.000 inw.). Sondrio is de kleinste provincie van de regio Lombardia, morgen rijdt het peloton een stadscriterium in de hoofdstad Milano. Aangezien de geschiedenis van de regio nauw samenhangt met die van de hoofdstad zal ik daar morgen aandacht aan besteden. Het wielergekke Lombardia is met 13 renners de best vertegenwoordigde regio in deze Giro, onder hen o.a. Gabriele Bosisio, Marco Pinotti en vooral de oud-Girowinnaars Stefano Garzelli (2000) en Ivan Basso (2006). Zij behoren tot het rijtje van 16 Girowinnaars uit Lombardia die bij elkaar 25 Giri wonnen, onder hen o.a. de twee eerste winnaars Luigi Ganna (1909) en Carlo Galetti (1910, 1911), de vorig jaar gestopte Paolo Savoldelli (2002, 2005) en twee van de grootste renners die Italië ooit heeft voorgebracht; Ten eerste Alfredo Binda uit Varese die met recht de succesvolste Girorenner ooit genoemd mag worden. Hij won net als Coppi en Merckx vijf keer het eindklassement (1925, 1927, 1928, 1929, 1933), maar deed dit met maar liefst 41 ritzeges, een record dat 70 jaar stand hield tot spurtbom Mario Cipollini zijn 42e en laatste sprint won. Hij was in 1929 de winnaar van het eerste wereldkampioenschap op de weg en is één van de vier drievoudige wereldkampioenen. Die andere grootheid uit Lombardia is Felice Gimondi uit Sedrina (wat op de route ligt vandaag), de grote rivaal van Eddy Merckx won drie keer (1967, 1969, 1976) en stond maar liefst negen keer op het podium, een record. Hij is bovendien de enige Tourwinnaar uit Lombardia (1965), won ook de Vuelta (1968) en werd wereldkampioen (1973). ![]() Binda (links) en Gimondi (rechts), koningen der Lombarden Terug naar Morbegno, het is in de 9e eeuw ontstaan als gehuchtje in het moerassige gebied ten noorden het meer van Como. De naam is afgeleidt van het Latijns woord Morbus: ziekte. Het stadje is van weinig historisch belang, de geschiedenis werd vooral bepaald door het lot van de buurstad Sondrio. Het behoorde achtereenvolgens tot het Heilige Roomse Rijk, het Hertogdom Milano (1335) en eind 16e eeuw de Graubünden, een lid van de Zwitserse confederatie, en inzet van de strijd tussen katholieken en protestanten. In 1797 werd het nu Lombardische deel van de Graubünden veroverd door de Cisalpijnse Republiek, een vazalstaat van Napoleon Bonaparte. Van 1815 tot 1859 was Morbegno deel van het Oostenrijkse Lombardo-Veneto, waarna het door Giuseppe Garibaldi werd ingelijfd bij het koninkrijk Sardegna (Sardinië), de belangrijkste partij in de stichting van de moderne staat Italië in 1861. Tegenwoordig heeft het stadje vooral dienst als centrum van een agrarisch gebied, met als lokale specialiteit de Bitto-kaas. Het is ook redelijk belangrijk verkeersknooppunt als beginpunt van de Passo San Marco richting Bergamo en als de eerste plaats van enige omvang die men vanuit Lecco tegenkomt op de snelweg en spoorweg richting de wintersportoorden van Bormio en Trentino. De San Giovanni Battista kerk (1560, herbouwd 1680) is het belangrijkste bouwwerk van de stad De belangrijkste Italiaan uit Morbegno was Ezio Vanoni, de minister van Financiën van 1948 tot 1956. De televisie presentatrice Paolo Cambiaghi komt hier ook vandaan, ze begon haar TV carriere toevallig als interviewster in de Giro van 1996. Francesco Gavazzi is de enige bekende wielrenner uit Morbegno, hij doet ook mee in deze Giro namens Lampre. Morbegno mocht één keer eerder de Giro verwelkomen, Franco Ballerini won er in 1991. ![]() Bergamo in de mist Bergamo heeft ongeveer 118.000 inwoners en is de hoofdstad van de gelijknamige provincie waar ruim een miljoen Bergamaschi wonen. Het ligt op de grens van de Po-vlakte en de eerste voorlopers van de Alpen, zo'n 40km ten oosten van Milano. De stad is ongeveer 550 v.C. gesticht door de Gallische Cenomani stam, die het "Bèrghem" noemden wat zoiets als "thuis op de berg/heuvel" betekent. De Romeinen kwamen ongeveer 230 v.C. definitief aan de macht, zij noemden het "Bergonum" dat in 49 v.C. stadsrechten kreeg van Julius Ceasar. Het werd zoals zovele Romeinse steden in het noorden meerdere keren verwoest en geplunderd bij het binnenvallen van de barbaarse volken in de vijfde en zesde eeuw, als laatste in 569 door de Longobarden waar Lombardije naar vernoemd is. De Longobarden stichtten een koninkrijk dat zij Italië noemden, Bergamo was de hoofdstad van hertogdom binnen dit koninkrijk dat in 774 werd veroverd door de Franken en op zou gaan in het Heilige Roomse Rijk. Het werd in de twaalfde eeuw een belangrijk lid van de Lombardische liga, een groep steden die zich wilden losmaken van het Heilige Roomse Rijk wat voor Bergamo in 1265 lukte. Bergamo was bijna een eeuw lang een onafhankelijke stadstaat, maar zou in 1264 onder invloed komen van de hertogen van Milano. Vervolgens brak een roerige periode aan waarin de machthebbers vaak veranderden, even zwaaide zelfs de Bohemen (het huidige westen van Tsjechië) de scepter. In 1428 werd de rust hersteld door de Venetiaanse Republiek die de stadsmuren versterkten en redelijk onbedreigd aan de macht zouden blijven ondanks het verval van de Republiek elders. Vanaf 1797 volgt Bergamo dezelfde geschiedenis als de startplaats van vandaag, een Franse en Oostenrijkse periode tot het in 1859 werd bevrijd van de Oostenrijkers. Een bijnaam van Bergamo is "Città dei Mille", omdat duizenden Bergamasken voor het leger van Garibaldi vochten. De stad bestaat uit een hoog (Città alta) en laag (Città bassa) deel, de Città alta is de middeleeuwse stad en ligt op een heuvel omringd door de Venetiaanse stadsmuren. In het dal heeft zich een moderne stad ontwikkeld die met o.a. een kabeltrein verbonden is aan het historische centrum. Het centrale plein van de stad is de Piazza Vecchia, waaraan de Duomo di Bergamo (1638) en de Basilica di Santa Maria Maggiore (1137) liggen. De Santa Maria Maggiore kerk staat al 800 jaar bekend om het bijhorende conservatorium waar talloze bekende componisten hebben gewerkt en zijn opgeleid. De bekendste zijn Gaetano Donizetti (1797-1848) en de Duitser Simone Mayr (1763-1845), voor wie monumenten zijn opgericht naast de kerk. ![]() Basilica di Santa Maria Maggiore De voetbalclub Atalanta Bergamasca Calcio is in 1907 opgericht en won in 1963 de Coppa Italia, het speelt dit seizoen al voor de 51e keer in de Serie A en speelt haar wedstrijden in het Atleti Azzurri d'Italia stadion waar ruim 26.000 mensen in passen. Het stadion wordt ook gebruikt door AlbinoLeffe, een fusieclub uit de provinciestadjes Albino en Leffe dat in de Serie B speelt en geen geschikt eigen stadion kan vinden. De dames volleybalclub Foppapedretti Bergamo is één van de topclubs in Europa, het werd zeven keer Italiaans kampioen en won op 29 maart van dit jaar voor de zesde keer de Champions League. De stad was tot 2003 de aankomstplaats van de Giro di Lombardia met de Colle Aperto in de finale, ook de traditionele slotrit van de Settimana Ciclista Lombarda, een rittenkoers begin april, voert naar Bergamo met dezelfde finale, dit jaar gewonnen door Luca Paolini. Het Italiaans kampioenschap werd vorig jaar al in dezelfde stad verreden, toen won Filippo Simeoni. De Giro kwam hier zes keer eerder aan, met zeges voor o.a. Felice Gimondi (1976) en Giuseppe Saronni (1983). De laatste etappe naar Bergamo was in 2007, toen een sterk groepje al van ver in de aanval ging op de roze trui van di Luca. Dit lukte niet, maar ze streden wel op de ritzege. Op de Colle Aperto ontsnapte Gilberto Simoni, maar hij werd in de slotkilometer bijgehaald door Stefano Garzelli met dank aan de motoren die tussen beide renners in reden. De bekendste wielrenners uit Bergamo zijn Gianluigi Stanga (ex-ploegleider van o.a. Polti en Domina Vacanze), Claudio Corti (ploegleider Barloworld, Italiaans kampioen 1985 & 1986), Giovanni Fidanza (ritwinnaar Tour 1989 en Giro 1990), Flavio Giupponi (2e eindklassement Giro 1989) en Eddy Mazzoleni, die derde werd in de Giro van 2007 en vlak daarna voor twee jaar geschorst wegens een dopingschandaal. De tweevoudige Girowinnaars Ivan Gotti (1997, 1999) en Paolo Savoldelli (2002, 2005) komen uit de provincie Bergamo. In deze Giro doet Alessandro Vanotti (Liquigas) mee, uit de provincie komen Marco Pinotti, Morris Possoni (Team Columbia) en Diego Caccia (Barloworld). ![]() ![]() De rit begint met een vlakke aanloop langs het meer van Como, gevolgd door drie beklimmingen waarvan de middelste de zwaarste is, de Culmine di San Pietro (12454m hoog, 13km aan 4.8% gem. en 11% max.). Na de afdaling van de laatste klim is het peloton al bijna in Bergamo, maar wacht er nog een lusje van een goede 100km met hierin drie heuvels. De finale wordt geopend op de Solto Collina (454m hoog, 3.9km aan 6.7% gem.) waarvan de top op 45km van de streep ligt, een kleine 20km verderop ligt de Colle del Gallo (763m hoog, 6.2km aan 7% gem. en 11% max.) en in de straten van Bergamo ligt de Colle Aperto (1.6km aan 6.3% gem.), een steil stuk van 600 meter aan 9.2% en gedeeltelijk belegd met kasseitjes. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:00 |
Daar zijn we dan op Sporza, nog altijd de 10 koplopers, kleine 4 minuten voorsprong. | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:08 |
Moet een freaky val geweest zijn van Horrillo zeg. | |
Klonk | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:08 |
quote:op niet helemaal geplande wijze... | |
golfer | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:09 |
quote:Niet vrijwillig, zo te horen. | |
corus | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:26 |
Spanish Rabobank was the protagonist of a frightening fall in descending the summit of St. Peter at the Vedeseta. Il gregario di Oscar Freire è stato trasportato all'ospedale di Bergamo. The herd of Oscar Freire was transported to the hospital in Bergamo. Secondo le prime indiscrezioni le sue condizioni sarebbero piuttosto serie. According to the first rumors of its terms would be quite serious. http://www.gazzetta.it/Sp(...)sa-50410596940.shtml | |
SaintOfKillers | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:28 |
Ach, die uitleg altijd over aankomsten voor Gilbert. Als er één renner is die zelden of nooit wint op een Gilbert-aankomst, dan is het wel Gilbert. | |
beertenderrr | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:29 |
is die kerel nog bij bewustzijn? ![]() ![]() | |
Klonk | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:33 |
quote:hij ademt zelfstandig en gaat met een ambulance naar het zekenhuis, wil niets zeggen natuurlijk maar ik denk dat als het echt kritiek was dat ie wel met een helicopter vervoerd was. | |
Felagund | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:48 |
quote:Hoelaat was hij ongeveer gevallen? Wat ik hoorde op Sporza duurde het een hele tijd voordat ze hem gevonden hadden en toen moesten ze hem weer naar de weg transporteren. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:49 |
quote:14:40 Km 95: fall of P. HORRILLO MUNOZ (146). | |
Klonk | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:55 |
60 meter naar beneden gevallen ![]() maar hij is wel als eerste in Bergamo... | |
Leatherface | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:57 |
Jeetje. ![]() | |
TargaFlorio | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:59 |
![]() ![]() Zijn er beelden van? | |
maril | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:59 |
quote:Jakkie ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:59 |
The Boss in het wiel bij Ten Dam ![]() | |
No-P | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:05 |
Waar zitten we nu, colle del gallo? | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:18 |
Nog 37 km. Gallo komt er bijna aan. | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:19 |
Liquigas ![]() | |
No-P | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:20 |
quote:Bedankt, ik hoorde het net inderdaad. Ze waren aan het klimmen toen ik de tv aan zette, vandaar de vraag. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:23 |
AleJet werkt gewoon mee, mooi ![]() | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:27 |
Interessant groepje nu weg met Rogers, Horner, Pellizotti, Cunego en Garzelli. | |
DatMeenJeNiet | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:30 |
Siutsou. ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:32 |
Leipo zelf ![]() | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:32 |
leipheimer in de attack ![]() | |
DatMeenJeNiet | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:32 |
Leipi gesprongen. | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:34 |
Boasson Hagen, holy fuck ![]() | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:35 |
Rogers en Leipheimer voorin. mensjov, basso en di luca moeten nu | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:35 |
Situatie Horrillo: Volgens TT: Bekkenbreuk, bovenbeenbreuk, geperforeerde long en licht schedeltrauma. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:35 |
quote:Ze zullen wel even wachten tot na de klim, dan allemaal wat mannetjes op kop en het gat is snel dicht denk ik. | |
Sheepcidus | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:35 |
Leuke etappe zo. ![]() | |
kawotski | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:35 |
waar is Menchov? | |
Blawh | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:36 |
Onverwacht leuk. | |
DatMeenJeNiet | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:36 |
Tja, wie moeten gaan rijden voor LPR, Rabo en Liquigas.... Astana heeft het tactisch uitstekend aangepakt. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:36 |
Boasson Hagen kan mee, maar Cunego niet, wat een held ![]() | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:36 |
quote:ja ik zie hem ook niet | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:37 |
quote:Inderdaad. De mannen die nu vooraan meezijn kunnen die krachten nog wel tekort komen op het muurtje dadelijk. Moeten ze wel teruggepakt worden natuurlijk. | |
marcodej | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:37 |
Gewoon schoppen inderdaad, die irritante meerenners. | |
Digital-Love | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:38 |
Mooie etappe ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:38 |
Het gat is wel flink moet ik zeggen, Ten Dam gaat al langzaam naar voren om te gaan blazen. | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:39 |
54 seconden toch al. | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:39 |
mensjov in de groene truin ![]() ![]() | |
MarkoA. | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:39 |
Daar is nog heel weinig van over van dat peloton ![]() | |
DeeBee | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:39 |
Damn...kleine minuut... Mogen di Luca en Menchov wel even gaan vlammen op dat klimmetje straks... | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:39 |
quote:Gewoon op de tweede rij in het peloton. | |
kawotski | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:41 |
hoe kan een klassementsrenner Leipheimer laten gaan.. het is nog even rijden maar het gat vind ik nogal groot | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:42 |
quote:Volgens Ambrosius niets aan de hand | |
SaintOfKillers | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:43 |
quote:Dat snap ik ook niet. Gewoon meespringen, het was geen splijtende demarrage. Nu moeten ze ploegmaats laten rijden die ze nauwelijks hebben. | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:43 |
quote:Lezen kun je ook al niet ![]() | |
Lann555 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:44 |
Weer onoplettendheid van de heer Menchov. En had gehoopt op Simoni vandaag ![]() | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:45 |
quote:Volgens jou was er niets aan de hand en moesten ze gewoon nu het gat dicht rijden. | |
Lann555 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
8 renners nu, met veel grote ploegen erbij. Deze lui kunnen wel eens wegblijven | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
quote:En dat doen ze niet? | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
![]() Voor degenen die nu conclusies trekken. Aan de streep wordt het klassement pas opgemaakt. Als deze groep nu teruggepakt wordt en ze worden er in Bergamo afgereden kan het zelfs gewoon goed uitpakken. | |
TargaFlorio | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
32s voorsprong | |
Lann555 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
Of toch niet ![]() | |
TheArt | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:46 |
Ze komen nu al gigantisch snel dichter. LPR, Diquigiovanni, Katusha, Rabo, genoeg ploegen die willen rijden. | |
Digital-Love | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:47 |
Boasson Hagen wat een fenomenale kerel toch ![]() | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:47 |
Waarom Pellizotti meedraait (ook al is het maar op halve kracht) snap ik trouwens niet. | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:47 |
quote:Heb jij geluk ![]() | |
maril | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:48 |
quote:Mon Dieu ![]() | |
TargaFlorio | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:48 |
quote: ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:48 |
quote:Nee, ik trek niet zo snel conclusies als jij doet. | |
wimderon | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:50 |
Voila, 18 seconden nog maar. Laat die kopgroep nog maar wat zwemmen zou ik zeggen. | |
Palmboom313 | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:51 |
Hier hoppa Sporza geeft mij gewoon gelijk ![]() | |
Ambrosius | zaterdag 16 mei 2009 @ 16:51 |
Hergroepering. |