abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 mei 2009 @ 11:40:02 #51
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68972866
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Mensen die dichten zijn sowieso al rare types, maar dit is helemaal een eikel zeg
Blijkbaar wel iemand die met zijn gedichten gevoelige snaren raakt, anders zouden ze wel een ander gedicht gejat hebben.
pi_68972875
Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Aangezien jullie de rouwkaart niet hebben betaald en geen opdracht hebben gegeven, zou ik een net briefje schrijven naar de betreffende dichter dat hij niet bij jullie moet zijn en nog bedankt voor zijn medeleven
pi_68972994
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:39 schreef Pool het volgende:

[..]

Het is toch ook gewoon hypocriet dat we het wél veroordelen als iemand de factuur voor de koffietafel of de bloemist achteraf niet betaalt, maar dat de dichter (die ook gewoon dagen bezig kan zijn met een gedicht) achteraf niet mag zeuren omdat er iemand dood is.
Auteursrecht vergeet je makkelijker dan iets fysieks als bloemen.

Ik denk dat die man wel wat anders aan z'n hoofd had toen.
pi_68973000
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:35 schreef Pyttpytt het volgende:

[..]

Na zo'n overlijden heb je wel wat anders aan je hoofd, ja, ook na een half jaar nog. In mijn geval na twee jaar nog. Om dan met een verzoek voor 2000 euro op de proppen te komen, vind ik grof. Zal best moeten mogen enzo, maar ik vind het grof.
Euhhh... er staat toch duidelijk dat alles voor het sterven al was geregeld? Of hadden ze toen ook al andere dingen aan hun hoofd? Jah, zo kun je bezig blijven. Als je andere dingen aan je hoofd hebt moet je het laten regelen door een expert, bijvoorbeeld de uitvaartondernemer. Zo niet, dan ben je ook zelf verantwoordelijk en kun je jezelf niet verstoppen achter "ik had andere dingen aan m'n hoofd". Daar heb je dan zelf voor gekozen.
pi_68973062
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:40 schreef kahlie het volgende:
Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Aangezien jullie de rouwkaart niet hebben betaald en geen opdracht hebben gegeven, zou ik een net briefje schrijven naar de betreffende dichter dat hij niet bij jullie moet zijn en nog bedankt voor zijn medeleven
Volgens mij gaan schulden ook over op de nabestaanden, tenzij ze de erfenis verworpen hebben. De factuur komt dan alsnog netjes bij hen terecht.
pi_68973103
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:43 schreef HuHu het volgende:

[..]

Of hadden ze toen ook al andere dingen aan hun hoofd?
...
pi_68973153
quote:

[..]

Euhhh... er staat toch duidelijk dat alles voor het sterven al was geregeld? Of hadden ze toen ook al andere dingen aan hun hoofd? Jah, zo kun je bezig blijven. Als je andere dingen aan je hoofd hebt moet je het laten regelen door een expert, bijvoorbeeld de uitvaartondernemer. Zo niet, dan ben je ook zelf verantwoordelijk en kun je jezelf niet verstoppen achter "ik had andere dingen aan m'n hoofd". Daar heb je dan zelf voor gekozen.
Hoe geregeld een uitvaart ook is, het overlijden van mijn vader beb ik als heel erg heftig ervaren en ervaar ik zo nog steeds. Zelf nog nooit een ouder moeten begraven?
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:45 schreef HuHu het volgende:

[..]

Volgens mij gaan schulden ook over op de nabestaanden, tenzij ze de erfenis verworpen hebben. De factuur komt dan alsnog netjes bij hen terecht.
Volgens mij niet als je de opdrachtgever niet bent, en dat zijn we niet.
  woensdag 13 mei 2009 @ 11:50:00 #58
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68973254
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:45 schreef HuHu het volgende:

[..]

Ik denk alleen niet dat het een schuld is van de overledene. Die geeft geen opdracht voor de rouwkaart. Dat is dan toch die broer geweest en schulden van de broer blijven bij de broer, tenzij die weer namens meerdere nabestaanden die overeenkomst is aangegaan. In dat geval kan die broer er weer recht op hebben dat hij delen van die schuld betaald krijgt door andere nabestaanden.
  woensdag 13 mei 2009 @ 11:50:09 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68973260
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:35 schreef Pool het volgende:
Ik vind het vooral andersom eigenlijk niet zo netjes om ongevraagd andermans gedicht duizenden keren af te drukken zonder vooraf aan te bieden om daarvoor te betalen.
Vind ik nog wel meevallen. In het geval van muziek is het heel gebruikelijk dat als je eenmaal je werk in de openbaarheid hebt gebracht door een CD uit te brengen dat radiostations e.d. het dan kunnen uitzenden zonder jou daarvoor toestemming te vragen. Je bent als het ware je controle kwijt over je product. In ruil daarvoor wordt er wat geldt in een potje gestopt, elke keer als jouw nummer wordt gespeeld en duizenden mensen het horen.

Bij gedichten werkt de auteurswet natuurlijk anders, maar dat je, zodra je een gedicht in een bundel publiceert, het een keer op zo'n manier terugziet vind ik niet vreemd. Als het om een gedicht voor een private opdracht gaat is het wat anders, maar dat is hier volgens mij niet het geval.

Het bedrag dat de man hier kan eisen is mede omdat er wettelijk gezien niet veel onderscheid gemaakt wordt in commerciële en niet-commerciële activiteiten. M.i. is dit weer typisch een voorbeeld van het zootje ongeregeld dat auteursrecht is. Je hoeft ook geen toestemming te vragen om een bepaald nummer bij een uitvaart te kunnen draaien – dat wordt afgedragen.

Maar bij een gedicht moet het wel. En de bedragen die gevraagd kunnen worden zijn fors veel hoger dan bij een muzieknummer. Terwijl naar mijn mening de analogie CD <-> nummer en bundel <-> gedicht redelijk opgaat. Geen artiest kan 2000 euro eisen van een radiostation als het nummer gedraaid wordt. Maar een dichter kan wel 2000 euro eisen als een gedicht in een krant gezet wordt? En dat laatste is ook nog eens niet-commercieel.

Auteursrechten en compensatie vind ik prima, maar dit vind ik zo krom en zo scheef.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68973364
Kunnen de mensen die dit moreel gezien niet door de buigel kunnen zich focussen op de wettelijke aspecten van deze zaak? De mate waarin iets moreel verantwoord is doet er hier niet toe; de auteurswet is vrij duidelijk hierin.

TS, wat is jullie vervolgactie? Een schikkingsvoorstel?
  Donald Duck held woensdag 13 mei 2009 @ 11:53:40 #61
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_68973382
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:40 schreef Pool het volgende:

[..]

Blijkbaar wel iemand die met zijn gedichten gevoelige snaren raakt, anders zouden ze wel een ander gedicht gejat hebben.
Die rijmelarij kun je zelf ook wel in elkaar draaien. Gedichten zijn de toevlucht van mislukte schrijvers die geen fatsoenlijk normaal lang verhaal kunnen schrijven.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_68973516
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:53 schreef Scorpie het volgende:
Kunnen de mensen die dit moreel gezien niet door de buigel kunnen zich focussen op de wettelijke aspecten van deze zaak? De mate waarin iets moreel verantwoord is doet er hier niet toe; de auteurswet is vrij duidelijk hierin.

TS, wat is jullie vervolgactie? Een schikkingsvoorstel?
Ik denk dat ik de beste man een brief stuur waarin ik aangeef dat wij niet de opdrachtgever zijn en dat hij zijn geld ergens anders moet gaan zoeken.
Mocht hij terugkomen bij ons, dan zou ik een schikkingsvoorstel doen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 12:06:40 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68973855
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:26 schreef HuHu het volgende:
Die krijgt FOK! bijna dagelijks, alleen gaat het dan meestal om afbeeldingen. Die worden op verzoek dan ook verwijderd.
Fok! hangt aan elkaar van auteursrechtenschending. En dat is niet diskwalificerend bedoelt, maar het geeft aan hoe de wet in elkaar zit. Veel memes op internet en filmpjes op YouTube zijn bedoeld om te sharen. Maar iemand zet het ergens online, en iemand anders kopieert zet, zet het op YouTube en er is geen haan die ernaar kraait.

Maar desondanks blijft dat schending van auteursrechten. Je hoeft niets te doen voor auteursrecht. Zodra je iets maakt en publiceert heb je het. Je moet er expliciet afstand van doen (en dat afstand doen is nog niet zo gemakkelijk, want het verschilt per jurisdictie in hoeverre dat echt kan), en dan nog houdt de maker bepaalde rechten altijd.

Veel mensen zijn zich überhaupt niet bewust van het feit dat er auteursrecht op rust en doen er ook geen afstand van. Maar dat betekent niet dat het er wettelijk gezien niet is. Als je ziet wat er aan nieuws-artikelen wordt gekopieerd in NWS en POL, weliswaar met bron, dan is dat ook behoorlijk schimmig. Sommige sites geven tot een bepaald aantal woorden toestemming, maar meestal worden artikelen gewoon integraal gekopieerd.

Van gebouwen in Frankrijk mag je zonder toestemming van de architect geen foto's verspreiden: checkt Fok! daarop? En er zijn meer landen waar dit geldt. Er zijn hele topics vol afbeeldingen van auteursrechtelijk beschermde satellietfoto's van Google Maps of screenshots uit films.

Het Nederlandse citaatrecht biedt beperkte ruimte om voor een kritische bespreking passages aan te halen, maar op Fok! wordt hier niet zo nauw mee omgesprongen. Verder is dit citaatrecht alleen voor geschreven teksten: voor foto's, filmpjes en muziek is er zoiets niet.

Je kunt wel zeggen: 'foto's worden verwijderd op verzoek', maar daarmee heeft de schending al plaats gevonden. Dat is zeggen als: "Oh ja sorry dat ik je werk in een oplage van 3000 op de markt heb gebracht, maar ik zal het niet weer doen." In feite moet je van te voren checken of je geen overtreding begaat. Niet pas naderhand. Er is niets in de wet dat je vrijwaart als je het naderhand weghaalt.

Anderzijds geeft dit aan hoe het internet werkt. Het is ondoenlijk en ontzettend lastig om alle rechten te vrijwaren, je moet checken in welke jurisdictie het werkt ontstaan is, wat de rechten zijn, wat de mogelijkheden zijn, welke mensen allemaal aanspraak kunnen maken (b.v. of de acteur in een screenshot in een film daar zelf wat voor kan vangen of niet), dat er geen beginnen aan is.

De aard van het internet vraag m.i. om een heel ander auteursrechtensysteem dan wat er nu heerst, dat nog is gebaseerd op de tijd dat het dupliceren van materiaal kostbaar was (voordat het internet er was een foto verspreiden in een oplage van duizenden kostte gewoon veel geld), en dat deed je alleen als commerciële en (dus) illegale activiteit. Dat is nu anders. De wet is er nog.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68974062
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:50 schreef Iblis het volgende:
Auteursrechten en compensatie vind ik prima, maar dit vind ik zo krom en zo scheef.
Mee eens. Waarom moet dat zo'n exorbitant hoog bedrag zijn? Die dichter stelt gewoon (vrij willekeurig, lijkt me) zo'n bedrag vast. Dit zal echt niet overeenkomen met zijn daadwerkelijk gederfde inkomsten. Het lijkt me eerder een soort smartengeld wat hij eist, in plaats van een vergoeding van de financiële schade die hij hierdoor geleden zou hebben. Of zie ik dat nu verkeerd?
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:57 schreef VioLenT het volgende:
Ik denk dat ik de beste man een brief stuur waarin ik aangeef dat wij niet de opdrachtgever zijn en dat hij zijn geld ergens anders moet gaan zoeken.
Dat lijkt me een goed idee.
En mocht je alsnog de pineut zijn, dan zou ik in ieder geval proberen met hem tot een redelijke overeenstemming te komen over de hoogte van het bedrag, maar zeker niet hoger gaan dan een paar honderd euro. Die kerel mag juridisch gezien misschien gelijk hebben, maar 2000 euro eisen staat natuurlijk in geen enkele verhouding tot het gebruiken van zo'n gedicht.

Succes ermee in ieder geval!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  woensdag 13 mei 2009 @ 12:15:05 #65
52841 TomHoofd
Rehab Is for Quitters
pi_68974121
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:57 schreef VioLenT het volgende:

[..]

Dit is precies zoals ik het zou aanpakken. Alleen dan zonder dat schikkingsvoorstel. Jij / je moeder heeft hier op zakelijk gebied zoals ik het zie helemaal niks mee te maken. Verder zou ik hem ook niet doorsturen naar je oom uiteraard. Dat lijkt mij aan hem om dat uit te zoeken.

Verder een trieste actie. Jammer dat hij zo zijn geld moet verdienen omdat z'n boekjes schijnbaar niet genoeg verkopen.
Grijp je kans, grijp die fles en aan de slag!
pi_68974575
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:15 schreef TomHoofd het volgende:
Verder een trieste actie. Jammer dat hij zo zijn geld moet verdienen omdat z'n boekjes schijnbaar niet genoeg verkopen.
Dat is helemaal het issue niet. Lees je eens in.
  woensdag 13 mei 2009 @ 12:30:41 #67
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68974619
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 11:53 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Die rijmelarij kun je zelf ook wel in elkaar draaien. Gedichten zijn de toevlucht van mislukte schrijvers die geen fatsoenlijk normaal lang verhaal kunnen schrijven.
Ja, dat is dus hetzelfde als een Hema-worst stelen, die lekker opeten en dan zeggen: ik ben niet strafbaar of civiel aansprakelijk want de worst was vies.

Onzin. Blijkbaar vond de familie het wél een goed gedicht. Zo goed, dat ze dit gedicht in de krant hebben gezet en niet een gedicht wat ze zelf in elkaar hebben gedraaid.
  woensdag 13 mei 2009 @ 12:31:23 #68
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68974643
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is helemaal het issue niet. Lees je eens in.
Op een forum mogen meningen worden gepost. Lees je eens in.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 13 mei 2009 @ 12:48:20 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68975209
Het is natuurlijk helemaal niet vreemd dat de dichter een vergoeding vraagt voor zijn werk, of het nu voor een geboorte-, trouw- of rouwkaart is.

Wel is 2000,- absurd veel in mijn ogen. Het is een bestaand gedicht, de inspanningen van de dichter waren reeds geleverd.

De vergelijking met het betalen van de koffietafel gaat natuurlijk niet helemaal op; de koffietafel is in opdracht geregeld, het gedicht niet. Ik snap best dat mensen vergeten toestemming te vragen aan een dichter.

Ook gaat de vergelijking met de uitspraak die Pool aanhaalt niet op; het gaat bij die zaak om het gebruik van materiaal voor commerciele doeleinden, daar is bij een uitvaart natuurlijk geen sprake van.

Tot slot wil ik aanhalen dat de dichter in kwestie volgens mij een beetje last heeft van grootheidswaanzin, en dat hij daarom meent 2000,- te kunnen vragen. Zo vergelijkt hij zichzelf op zijn website min of meer met o.a. A. Roland Holst en Lucebert en meldt hij ook maar even dat hij lid is van een of andere club die kunstenaars als Picasso, Munch en Mondriaan vertegenwoordigt.

Ik denk dat betalen voor het gedicht terecht is, maar ik zou zeker in onderhandeling over het bedrag gaan.
pi_68975350
quote:

[..]

Oke, dus dood en begraven = klaar? Wat een onzin, zeker zelf nooit iemand verloren?
Ik ben er twee verloren en er komt zoveel meer bij kijken dan puur de uitvaart en zakelijke aspecten. En dan heb ik het nog niet eens over rouwen.
Regels zijn regels ja, maar enige billijkheid moet ook verwacht kunnen worden. En een 2000 euro claim naar een nabestaande sturen vind ik niet redelijk, niet vriendelijk en niet netjes. Maar wacht, we zijn in Nederland he? Daar zijn we dat soort dingen verleerd...
pi_68975476
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:31 schreef eleusis het volgende:

[..]

Op een forum mogen meningen worden gepost. Lees je eens in.
Niet in WGR, waar mensen komen voor advies. Kan je ergens anders de wijsneus gaan uithangen?
  woensdag 13 mei 2009 @ 13:09:19 #72
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68976024
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niet in WGR, waar mensen komen voor advies. Kan je ergens anders de wijsneus gaan uithangen?
Heb jij daar het alleenrecht op dan? TomHoofd gaf het juiste advies en jij bent hem selectief aan het quoten met je wijsneuzerij.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  Licht Ontvlambaar woensdag 13 mei 2009 @ 13:24:58 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68976649
Wat ik me afvraag... Is het gedicht uitgegeven in een bundel? En zo ja, staat er in die bundel dan ook vermeld dat het gedicht niet op enigerlei wijze vermeningvuldigd... bladiebla standaardriedeltje autersrecht... mag worden?

Want ik zou zeggen, ik heb de bundel gekocht, auteur heeft zijn geld voor het publiceren van het gedicht gehad in ik heb betaald voor het gedicht. Maar goed, dat is natuurlijk een gevoel
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 13 mei 2009 @ 13:29:44 #74
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_68976846
quote:
Wat ik me afvraag... Is het gedicht uitgegeven in een bundel? En zo ja, staat er in die bundel dan ook vermeld dat het gedicht niet op enigerlei wijze vermeningvuldigd... bladiebla standaardriedeltje autersrecht... mag worden?

Want ik zou zeggen, ik heb de bundel gekocht, auteur heeft zijn geld voor het publiceren van het gedicht gehad in ik heb betaald voor het gedicht. Maar goed, dat is natuurlijk een gevoel
Zucht. Nog nooit zoveel onzin in een WGR post gezien...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 13 mei 2009 @ 13:30:28 #75
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68976868
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 13:24 schreef Sjeen het volgende:

Die vlieger gaat niet op lijkt me, dan zouden radiostations eenmalig een cd kopen en vervolgens onbeperkt de liedjes draaien zonder daar voor hoeven te betalen...
  woensdag 13 mei 2009 @ 13:31:29 #76
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68976902
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 13:29 schreef bug_me_not2 het volgende:
Ze geeft toch aan dat het om een gevoel gaat...
  Licht Ontvlambaar woensdag 13 mei 2009 @ 13:41:40 #77
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68977213
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 13:29 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Misschien eens beter lezen dan...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:08:39 #78
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68978139
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 13:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Misschien eens beter lezen dan...
Het is geen onzin natuurlijk, omdat je je gevoel beschrijft. Alleen klopt je gevoel niet met de wet. Bij een gekochte bundel heb je inderdaad recht om met die fysieke bundel (de gegevensdrager) te doen wat je wil, doorverkopen bijvoorbeeld, maar ook zo vaak lezen als je wil.

Maar als je de inhoud verveelvoudigt, dan is dat een nieuwe handeling waarop auteursrecht van toepassing is. Alleen de thuiskopie voor jezelf is uitgezonderd. Maar je hebt dus niet recht om het te kopiëren en die kopie in duizenden (openbare) krantenexemplaren te laten afdrukken. Dat is een nieuwe verveelvoudiging/openbaring.
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:15:08 #79
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68978393
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ook gaat de vergelijking met de uitspraak die Pool aanhaalt niet op; het gaat bij die zaak om het gebruik van materiaal voor commerciele doeleinden, daar is bij een uitvaart natuurlijk geen sprake van.
Het is vergelijkbaarder dan je denkt. Aan de ene kant was die website ook vooral een hobby van die 16-jarige jongen. Er stonden volgens mij wel advertenties op, maar het was geen onderneming met winstmaximalisatie als doel. Het ging gewoon om een gegoogled plaatje van Johan Cruyff uit 1974, dat hij heeft gebruikt om een nieuwsberichtje van illustratie te voorzien.

Aan de andere kant is een ook krant natuurlijk wel degelijk een medium met commerciële doeleinden. Je plaatst een rouwadvertentie natuurlijk niet om winst te maken, maar je laat het wel degelijk plaatsen in een krant die winst behaalt met betaalde abonnees en advertenties.

Misschien moet de dichter dan eerst de krant aanmanen (die heeft immers in strijd met het auteursrecht gedrukt), maar die zal dan weer de opdrachtgever in vrijwaring aanspreken, omdat die niet gemeld heeft dat er auteursrecht op de ingestuurde advertentie zat.
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:33:07 #80
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68979032
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:15 schreef Pool het volgende:

Het is vergelijkbaarder dan je denkt. Aan de ene kant was die website ook vooral een hobby van die 16-jarige jongen. Er stonden volgens mij wel advertenties op, maar het was geen onderneming met winstmaximalisatie als doel. Het ging gewoon om een gegoogled plaatje van Johan Cruyff uit 1974, dat hij heeft gebruikt om een nieuwsberichtje van illustratie te voorzien.
In de uitspraak wordt expliciet vermeld dat het om exploitatie van een commerciele website gaat.
quote:
Aan de andere kant is een ook krant natuurlijk wel degelijk een medium met commerciële doeleinden. Je plaatst een rouwadvertentie natuurlijk niet om winst te maken, maar je laat het wel degelijk plaatsen in een krant die winst behaalt met betaalde abonnees en advertenties.
Je plaatst een rouwadvertentie niet met als doel extra abonnees voor de betreffende krant of extra klanten voor de adverteerders te genereren.
quote:
Misschien moet de dichter dan eerst de krant aanmanen (die heeft immers in strijd met het auteursrecht gedrukt), maar die zal dan weer de opdrachtgever in vrijwaring aanspreken, omdat die niet gemeld heeft dat er auteursrecht op de ingestuurde advertentie zat.
Waarschijnlijk heeft iedere krant wel voorwaarden voor het plaatsen van advertenties waar iets over auteursrechtelijke afbeeldingen/teksten staat.
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:39:14 #81
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68979260
Volgens mij maakt het wettelijk gezien niet zoveel uit of het commercieel is of niet. Er is een kanttekening bij het auteursrecht, en dat is het citaatrecht. En dat mag ook prima op commerciële basis. Een boek over dichters kan prima een (deel van) een gedicht van deze man citeren met commentaar of ter illustratie van een bepaalde stijl.

Als zijn dichtbundel besproken wordt, dan mag er ook een (stuk van) een gedicht aangehaald worden. Het mag ook in een advertentie of aankondiging van zijn werk.

Allemaal commercieel gedoe. Echter, ik denk niet dat het citaatrecht hier van toepassing is. Je zou een rouwadvertentie eventueel als een aankondiging van een begrafenis kunnen zien, en binnen aankondigingen kun je ‘citeren in overeenstemming met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en het aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd’. Maar, volgens mij moet het eigenlijk wel een aankondiging zijn wat directer betrekking heeft op het werk in kwestie. Alhoewel ik wel vind dat het citeren van een gedicht in een rouwadvertentie iets is wat ‘redelijkerwijs geoorloofd is’.

Overigens blijft verder nog de vraag of de dichter met dat gedicht op dit moment de rechthebbende is. Het kan – maar hoeft niet – dat hij zijn rechten aan de uitgever heeft overgedragen. Misschien alleen voor zolang die dichtbundel in druk is, en dat de uitgever de rechten weer heeft teruggegeven, maar misschien is hij dus niet de rechthebbende. Dat zou de uitgever eventueel kunnen ophelderen, en die zou dan ook eventueel kunnen aangeven er geen probleem van te maken.
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:43:20 #82
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68979439
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:39 schreef Iblis het volgende:
Volgens mij maakt het wettelijk gezien niet zoveel uit of het commercieel is of niet. Er is een kanttekening bij het auteursrecht, en dat is het citaatrecht. En dat mag ook prima op commerciële basis. Een boek over dichters kan prima een (deel van) een gedicht van deze man citeren met commentaar of ter illustratie van een bepaalde stijl.
Zou het ook niet uitmaken voor de hoogte van de boete?
quote:
Overigens blijft verder nog de vraag of de dichter met dat gedicht op dit moment de rechthebbende is. Het kan – maar hoeft niet – dat hij zijn rechten aan de uitgever heeft overgedragen. Misschien alleen voor zolang die dichtbundel in druk is, en dat de uitgever de rechten weer heeft teruggegeven, maar misschien is hij dus niet de rechthebbende. Dat zou de uitgever eventueel kunnen ophelderen, en die zou dan ook eventueel kunnen aangeven er geen probleem van te maken.
Het adres van de uitgever (De nieuwe Bergense School) is exact hetzelfde als het adres van de dichter...
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:46:20 #83
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68979566
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

In de uitspraak wordt expliciet vermeld dat het om exploitatie van een commerciele website gaat.
[..]

Je plaatst een rouwadvertentie niet met als doel extra abonnees voor de betreffende krant of extra klanten voor de adverteerders te genereren.
Dat is het hem juist, dat doel is ook niet de eis. Die jongen heeft op zijn commerciële website een foto geplaatst waarvan het doel wellicht niet direct winst behalen was. Die rouwadvertentie is ook in een commercieel medium geplaatst, ook al was het doel daarvan misschien niet commercieel.
quote:
Waarschijnlijk heeft iedere krant wel voorwaarden voor het plaatsen van advertenties waar iets over auteursrechtelijke afbeeldingen/teksten staat.
Ja, dus als een commerciële krant wordt aangesproken wegens commerciële schade, dan kan die krant die schade doorberekenen als de opdrachtgever zich niet aan de algemene voorwaarden heeft gehouden.

Dan had die opdrachtgever misschien geen commercieel doel, maar door zijn handeling is wel commerciële schade ontstaan.
  woensdag 13 mei 2009 @ 14:52:43 #84
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68979786
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:46 schreef Pool het volgende:

Dat is het hem juist, dat doel is ook niet de eis. Die jongen heeft op zijn commerciële website een foto geplaatst waarvan het doel wellicht niet direct winst behalen was. Die rouwadvertentie is ook in een commercieel medium geplaatst, ook al was het doel daarvan misschien niet commercieel.
Die jongen exploiteert de website, de familie van TS exploiteert (naar ik aanneem) niet de betreffende kranten. Het lijkt me dat een rechter bij de bepaling van de hoogte van een boete echt wel het commerciele aspect in acht neemt.
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:01:40 #85
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68980118
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zou het ook niet uitmaken voor de hoogte van de boete?
Ja, dat kan wel, maar het is niet alsof de wet coulanter is als het om een niet-commerciële activiteit gaat.
quote:
Het adres van de uitgever (De nieuwe Bergense School) is exact hetzelfde als het adres van de dichter...
Dan zal dat niet veel uitmaken. Kan ik wel een mental note maken nooit wat van die uitgever te kopen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:10:10 #86
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68980392
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:15 schreef Pool het volgende:

[..]
Op ieder gedicht (dat niet teveel lijkt op een ander) zit een auteursrecht, die krant zal zich dan verweren met de gedachten dat er toestemming was voor publicatie van het gedicht.
Moet ineens denken aan dat 'gedicht' omtrend kanker wat je echt op 500k aan (profiel)websites treft, diegene moet eens een weekje de tijd nemen voor wat emails en aanmaningen.
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:10:53 #87
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68980409
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 15:01 schreef Iblis het volgende:

Ja, dat kan wel, maar het is niet alsof de wet coulanter is als het om een niet-commerciële activiteit gaat.
Dat zeg ik ook niet, ik haalde het enkel aan om aan te geven dat 2000,- toch wel erg veel is voor een gedicht in een rouwadvertentie.
quote:
Dan zal dat niet veel uitmaken. Kan ik wel een mental note maken nooit wat van die uitgever te kopen.
Hiermee bedoelde ik meer te zeggen dat als de rechten niet meer van de dichter maar van de uitgever zijn, dat ze dan alsnog van de dichter zijn...
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:11:30 #88
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68980429
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 14:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Die jongen exploiteert de website, de familie van TS exploiteert (naar ik aanneem) niet de betreffende kranten. Het lijkt me dat een rechter bij de bepaling van de hoogte van een boete echt wel het commerciele aspect in acht neemt.
Het is geen boete, het is een schadevergoeding. Dus moet je keken naar de geleden schade, die in dit soort zaken abstract wordt begroot aan de hand van een aantal objectieve omstandigheden, zoals de mate en aard van de verspreiding. En dan is de schade door de fotograaf geleden doordat in een commercieel medium is gepubliceerd. En dan is de schade van de dichter ook geleden doordat in een commercieel medium is gepubliceerd.

Dus jij kijkt meer naar het doel (het al dan niet commerciële oogmerk), ik meer naar het gevolg (het feit dát de inbreuk via een commercieel medium is verspreid).
pi_68980503
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef VioLenT het volgende:

[..]

klik
moet je voor de gein de balletjes allemaal even afgaan...
[..]

Thx, was ik ook van plan.
Ben alleen bang dat hij er niet op ingaat, anders stuur je in de eerste instantie niet zo'n brief.

[ Bericht 2% gewijzigd door Danny op 05-07-2009 13:34:50 ]
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:16:38 #90
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68980587
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 15:11 schreef Pool het volgende:

Het is geen boete, het is een schadevergoeding. Dus moet je keken naar de geleden schade, die in dit soort zaken abstract wordt begroot aan de hand van een aantal objectieve omstandigheden, zoals de mate en aard van de verspreiding. En dan is de schade door de fotograaf geleden doordat in een commercieel medium is gepubliceerd. En dan is de schade van de dichter ook geleden doordat in een commercieel medium is gepubliceerd.

Dus jij kijkt meer naar het doel (het al dan niet commerciële oogmerk), ik meer naar het gevolg (het feit dát de inbreuk via een commercieel medium is verspreid).
Mja, mogelijk heb je gelijk. Overigens hoop ik voor TS dat het niet tot een rechtzaak komt maar dat hij er op een andere, schappelijke manier met de dichter uitkomt.
  woensdag 13 mei 2009 @ 15:20:39 #91
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_68980730
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 15:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mja, mogelijk heb je gelijk. Overigens hoop ik voor TS dat het niet tot een rechtzaak komt maar dat hij er op een andere, schappelijke manier met de dichter uitkomt.
Ja, dat hoop ik ook. Een rechtszaak voor zo'n geval is gewoon geldverspilling. En het is ook vervelend om hier langdurig mee bezig te zijn. Gewoon snel eruit komen, betalen, en dan weer aandacht naar de rouw en het dagelijks leven dat door blijft draaien.
pi_68980767
Ik vind dat belachelijk, maar goed. Schakel rechtsbijstand in. Het bedrag dat hij wil hebben lijkt mij erg overdreven.
pi_68983039
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 12:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Het is natuurlijk helemaal niet vreemd dat de dichter een vergoeding vraagt voor zijn werk, of het nu voor een geboorte-, trouw- of rouwkaart is.

Wel is 2000,- absurd veel in mijn ogen. Het is een bestaand gedicht, de inspanningen van de dichter waren reeds geleverd.

De vergelijking met het betalen van de koffietafel gaat natuurlijk niet helemaal op; de koffietafel is in opdracht geregeld, het gedicht niet. Ik snap best dat mensen vergeten toestemming te vragen aan een dichter.

Tot slot wil ik aanhalen dat de dichter in kwestie volgens mij een beetje last heeft van grootheidswaanzin, en dat hij daarom meent 2000,- te kunnen vragen. Zo vergelijkt hij zichzelf op zijn website min of meer met o.a. A. Roland Holst en Lucebert en meldt hij ook maar even dat hij lid is van een of andere club die kunstenaars als Picasso, Munch en Mondriaan vertegenwoordigt.

Ik denk dat betalen voor het gedicht terecht is, maar ik zou zeker in onderhandeling over het bedrag gaan.
Ik heb net contact gehad met de man en hij zei dat zijn toestemming ¤1250 had gekost. Maar omdat we geen toestemming hadden wil hij nu een schadevergoeding van ¤2000.
Ik vind ook dat hij een beetje last heeft van grootheidswaan.

Ik heb advies gevraagd bij het Juridisch Loket en zij vonden het een te ingewikkelde zaak om via de telefoon te beantwoorden, dus heb ik voor a.s. dinsdag een afspraak.
Ik hou jullie wel op de hoogte.

[ Bericht 0% gewijzigd door VioLenT op 13-05-2009 16:54:39 ]
pi_68983520
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:27 schreef VioLenT het volgende:

[..]

Ik heb net contact gehad met de man en hij dat hij voor ¤1250 toestemming had gegeven.
Ik vind ook dat hij een beetje last heeft van grootheidswaan.

Ik heb advies gevraagd bij het Juridisch Loket en zij vonden het een te ingewikkelde zaak om via de telefoon te beantwoorden, dus heb ik voor a.s. dinsdag een afspraak.
Ik hou jullie wel op de hoogte.
Je hebt een mondelinge overeenkomst gesloten en nu ga je nog bij het juridisch loket langs?
  woensdag 13 mei 2009 @ 16:46:32 #95
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_68983607
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:44 schreef zatoichi het volgende:

Je hebt een mondelinge overeenkomst gesloten en nu ga je nog bij het juridisch loket langs?
Misschien bedoelt TS dat de dichter 1250,- had gerekend als men vooraf toestemming had gevraagd?
Anders is het niet heel handig aangepakt inderdaad.
  woensdag 13 mei 2009 @ 16:46:43 #96
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68983617
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:44 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Indien er ¤1250 betaald was voor de rechten, zou de dichter toestemming hebben gegeven. Dat is niet gebeurd, en nu eist hij ¤2000.
pi_68983755
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 16:46 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Indien er ¤1250 betaald was voor de rechten, zou de dichter toestemming hebben gegeven. Dat is niet gebeurd, en nu eist hij ¤2000.
Ja, zo is het precies.
pi_68986856
Je vader heeft de gedichten toch gekozen? Is die dan niet aansprakelijk? En omdat die is overleden, hoe zit dat dan qua recht?
pi_68987743
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 18:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Je vader heeft de gedichten toch gekozen? Is die dan niet aansprakelijk? En omdat die is overleden, hoe zit dat dan qua recht?
De baten en de lasten gaan naar de degenen die volgens de wet en/of het testament er recht op hebben, mits geaccepteerd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_68987929
Is het geen optie om hem naar de krant te verwijzen? Wellicht raakt hij ontmoedigd van het kastje-muur verhaal wat je dan gaat krijgen. Jij bent immers niet verantwoordelijk voor een schending van auteursrechten door de krant. En de krant is toch degene die eigenaar is van het medium waarop zijn tekst werd aangetroffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')