Ik denk dat Locke de illusie wil weg halen dat Jacob bestaat. Daarom zegt hij ook dat Ben Jacob nog nooit heeft gezien/gesproken. En daar schrok hij van omdat ik denk dat dat waar is. Ben heeft nog nooit contact gehad met Jacob. Toen Jacob "Help me" zei tegen Locke, was Ben ook verbaasd dat hij had gesproken. Waarom? Omdat ik denk dat Ben nog nooit iets met Jacob heeft gehad.
Wat is er dan aan de hand. Wat ik nu denk is het volgende. Jacob heeft bestaan maar is in een lang verleden doodgegaan. Omdat hij de leider was vroeger, houden ze de illusie op dat ze nog kunnen communiceren. Omdat niemand aan Jacob twijfelt kan Richard en Ben de baas spelen. Dan zijn er nu twee opties. Of Jacob leeft wel en Locke kan het horen, of Jacob leeft niet meer en is puur een illusie. Ik denk optie 1 omdat Ben wel schrok toen de ascircel in een vorige episode niet geheel gesloten. Hij was bang dat hij ontsnapt was. Maar waarom is hij daar bang voor? Daar dacht ik stiekem heel lang aan maar nu denk ik het te weten. Jacob is evil. Jacob was vroeger de leider maar werd totaal evil. Daarom hebben ze hem weten op te sluiten in een cabin. Het slechte nieuws vertellen ze aan de hostiles "Jacob is dood maar we kunnen wel communiceren". Maar Locke heeft twijfels dat hij bestaat. Jacob merkt dat en probeert dus Locke hem te laten bevrijden. En hoe is Locke bevrijd van alles? Inderdaad, hij ging dood. Jacob wilt gewoon weer de macht hebben en daarvoor zal hij dood moeten zoals Locke dat ging. Daarom is het voor Ben en Richard nu een probleem. Ze hebben Jacob altijd weten opgesloten te houden, maar Locke gaat hem bevrijden. Daarom wilt Locke ook dat iedereen meegaat. Niet om de reden dat iedereen Jacob kan zien, maar juist dat iedereen Locke kan zien als 1. de held omdat hij bewijst dat alles een leugen is (als Jacob zich niet laat zien) 2. hij niet neergeschoten kan worden door Ben en Richard omdat er veel getuigen zijn. Ze kunnen dus niks meer doen aan Locke zijn plan. The incident is dan volgensmij ook niet de bom. Die ontploft niet maar zal er voor zorgen dat alles gewoon doorgaat zoals het ging. Het verleden word dus niet veranderd. Echt Jacob zal bevrijd worden en de totale macht van het eiland krijgen.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight