abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68891125
quote:
Op zondag 10 mei 2009 21:57 schreef DeHovenier het volgende:
Ben nu bezig met het invullen van de Cambridge Gedrag Schaal-vragenlijst. De psych had me per ongeluk 2 dezelfde vragenlijsten meegegeven
En had je die alle twee ingevuld? En bij de laatste vraag tot de ontdekking kwam dat de lijsten identiek zijn ?

maandag 11 mei 2009 @ 11:04:52 #102
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_68898104
quote:
Op maandag 11 mei 2009 00:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En had je die alle twee ingevuld? En bij de laatste vraag tot de ontdekking kwam dat de lijsten identiek zijn ?

De lijsten die ik kreeg waren vage copiën met weinig invulruimte. Ik die dingen dus overtypen, zodat ze én leesbaar zijn én ik voldoende ruimte had om de antwoorden te geven. Vonden ze wel heel erg raar, eraan voorbijgaand dat ik het wel heel erg raar vond dat zij met zulke slechte copiën werken...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_68898498
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:04 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

De lijsten die ik kreeg waren vage copiën met weinig invulruimte. Ik die dingen dus overtypen, zodat ze én leesbaar zijn én ik voldoende ruimte had om de antwoorden te geven. Vonden ze wel heel erg raar, eraan voorbijgaand dat ik het wel heel erg raar vond dat zij met zulke slechte copiën werken...
Ze moeten natuurlijk wel duidelijk leesbare kopieën geven.

Had je niet zoiets van: ik vraag om andere kopieën?
pi_68898630
quote:
Op zondag 10 mei 2009 21:57 schreef DeHovenier het volgende:
Ben nu bezig met het invullen van de Cambridge Gedrag Schaal-vragenlijst. De psych had me per ongeluk 2 dezelfde vragenlijsten meegegeven
Dit, maar dan in het Nederlands? <--PDF
  maandag 11 mei 2009 @ 13:29:59 #105
188877 Stupendous76
pi_68902603
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze moeten natuurlijk wel duidelijk leesbare kopieën geven.

Had je niet zoiets van: ik vraag om andere kopieën?
Volgens mij merken ze het zelf niet (meer) en ik kan redelijk goed typen, dus dat ging veel sneller.
Het lijkt me sowieso handiger dat ze hun vragen aanpassen aan de persoon die ze onderzoeken/behandelen, want de wat [edit] sommige [/edit] personen kunnen zo'n onderzoek bijzonder eenvoudig manipuleren. Ik heb het idee dat ze zich daar lang niet altijd van bewust zijn.

edit: woordje vervangen

[ Bericht 13% gewijzigd door Stupendous76 op 11-05-2009 19:12:49 ]
Repent, Pray, Forgive
pi_68903981
quote:
Op maandag 11 mei 2009 00:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik ga toch niet 2 dezelfde lijsten invullen
Ik heb 1 van die 2 ingevuld en toen ik die afspraak had weer ingeleverd en erbij gezegd dat ik 2 dezelfde had. Was hij dus vergeten om die Cambridge Gedrag Schaal-test te geven. Dus nu moet ik die lijst het volgende gesprek inleveren, en dat is vandaag.
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:21 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dit, maar dan in het Nederlands? <--PDF
Die ja idd, alleen moet ik kruisjes zetten en niet de antwoorden omcircelen
quote:
Op maandag 11 mei 2009 13:29 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Volgens mij merken ze het zelf niet (meer) en ik kan redelijk goed typen, dus dat ging veel sneller.
Het lijkt me sowieso handiger dat ze hun vragen aanpassen aan de persoon die ze onderzoeken/behandelen, want de wat slimmere personen kunnen zo'n onderzoek bijzonder eenvoudig manipuleren. Ik heb het idee dat ze zich daar lang niet altijd van bewust zijn.
Waarom zou je je eigen test manipuleren? Je hebt alleen jezelf daar toch mee

[ Bericht 18% gewijzigd door DeHovenier op 11-05-2009 14:12:09 ]
Children of the night. What music they make.
  maandag 11 mei 2009 @ 14:58:18 #107
188877 Stupendous76
pi_68905903
quote:
Op maandag 11 mei 2009 14:07 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik heb 1 van die 2 ingevuld en toen ik die afspraak had weer ingeleverd en erbij gezegd dat ik 2 dezelfde had. Was hij dus vergeten om die Cambridge Gedrag Schaal-test te geven. Dus nu moet ik die lijst het volgende gesprek inleveren, en dat is vandaag.
[..]

Die ja idd, alleen moet ik kruisjes zetten en niet de antwoorden omcircelen
[..]

Waarom zou je je eigen test manipuleren? Je hebt alleen jezelf daar toch mee
Ik bedoel niet zozeer het manipuleren, maar het begrijpen van de vragen en de antwoorden. Natuurlijk spelen de gesprekken (gelukkig) mee, maar ik lees vragen heel anders dan veel andere mensen en geef dus ook heel andere antwoorden. Dat geeft dus ook een heel andere antwoordenlijst dan bij anderen.
Ik ben tot nu toe maar heel weinig mensen tegengekomen die dit inzien, laat staan begrijpen (want dat zijn er maar heel weinig)
Repent, Pray, Forgive
  maandag 11 mei 2009 @ 18:41:00 #108
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68913634
Ik heb vandaag gebeld en er wordt een nieuw afspraak gepland. Dus nu moet ik nog steeds wachten op een nieuwe afspraak.
Schijnbaar is er iets niet goed gegaan aangezien ik het drie weken geleden had doorgegeven.
En ik er verder ook niet meer aangedacht heb omdat ik dacht dat zij het al wisten. Dus de uitnodiging vanzelf wil zou krijgen.
Nou ja goed nu weten ze het wel en zal ik die uitnodiging vanzelf wel krijgen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_68914333
quote:
Op maandag 11 mei 2009 14:58 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik bedoel niet zozeer het manipuleren, maar het begrijpen van de vragen en de antwoorden. Natuurlijk spelen de gesprekken (gelukkig) mee, maar ik lees vragen heel anders dan veel andere mensen en geef dus ook heel andere antwoorden. Dat geeft dus ook een heel andere antwoordenlijst dan bij anderen.
Ik ben tot nu toe maar heel weinig mensen tegengekomen die dit inzien, laat staan begrijpen (want dat zijn er maar heel weinig)
Ik heb sommige vragen ook niet goed begrepen idd. Maar ik neem ze samen door met de psychiater, en af en toe stelt hij wat vragen en vul ik wat aan.
  maandag 11 mei 2009 @ 19:29:08 #110
188877 Stupendous76
pi_68915000
quote:
Op maandag 11 mei 2009 19:06 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik heb sommige vragen ook niet goed begrepen idd. Maar ik neem ze samen door met de psychiater, en af en toe stelt hij wat vragen en vul ik wat aan.
Ik moest het helemaal alleen doen
Repent, Pray, Forgive
  maandag 11 mei 2009 @ 20:08:39 #111
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68916498
quote:
Op maandag 11 mei 2009 19:29 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik ook
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_68919353
Nu wil ik ook die lijst invullen, maar ik baal er wel van dat ik geen testresultaat terugkrijg
pi_68919566
quote:
Op maandag 11 mei 2009 14:07 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Het was maar een grapje hoor.
pi_68919663
quote:
Op maandag 11 mei 2009 18:41 schreef tijnbrein het volgende:
Ik heb vandaag gebeld en er wordt een nieuw afspraak gepland. Dus nu moet ik nog steeds wachten op een nieuwe afspraak.
Schijnbaar is er iets niet goed gegaan aangezien ik het drie weken geleden had doorgegeven.
En ik er verder ook niet meer aangedacht heb omdat ik dacht dat zij het al wisten. Dus de uitnodiging vanzelf wil zou krijgen.
Nou ja goed nu weten ze het wel en zal ik die uitnodiging vanzelf wel krijgen.
Dingen gaan niet altijd van zelf. Je moet er vaak zelf achterheen. In je agenda een deadline zetten. Verstrijk die, dan direct bellen.
pi_68919894
quote:
Op maandag 11 mei 2009 19:29 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik moest uiteraard ook alleen die vragenlijsten invullen
  maandag 11 mei 2009 @ 21:44:41 #116
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68920014
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:35 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dingen gaan niet altijd van zelf. Je moet er vaak zelf achterheen. In je agenda een deadline zetten. Verstrijk die, dan direct bellen.
Dat heb ik ook gedaan.
Over een week bel ik weer als ik nog geen antwoord heb.
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:41 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik moest uiteraard ook alleen die vragenlijsten invullen
Ik moest het ook alleen doen.
Ik mocht niet eens om hulp vragen.
14 SHADES OF GREY
pi_68920735
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:44 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gedaan.
Over een week bel ik weer als ik nog geen antwoord heb.
Goed zo. Warm houden die boel.
  maandag 11 mei 2009 @ 22:06:43 #118
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68920904
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Goed zo. Warm houden die boel.
En mijn psycholoog gaat er ook achter aan. Dus het komt wel goed.
14 SHADES OF GREY
pi_68921268
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:06 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

En mijn psycholoog gaat er ook achter aan. Dus het komt wel goed.
Mooi zo. Je weet het vast, je moet goed voor jezelf opkomen. Want het gaat om jou.

Ik ben benieuwd wat er voor je uitkomt.
  maandag 11 mei 2009 @ 22:16:35 #120
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68921381
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Mooi zo. Je weet het vast, je moet goed voor jezelf opkomen. Want het gaat om jou.

Ik ben benieuwd wat er voor je uitkomt.
Voor mijzelf opkomen is iets wat ik nog steeds moet leren. Maar het gaat wel steeds beter.

Ik ook.
14 SHADES OF GREY
pi_68933397
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:16 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Voor mijzelf opkomen is iets wat ik nog steeds moet leren. Maar het gaat wel steeds beter.

Ik ook.
En je sollicitaties? (je zit zo aan oktober) Ga je nog steeds voor laborant?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 19:48:27 #122
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68951221
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En je sollicitaties? (je zit zo aan oktober) Ga je nog steeds voor laborant?
Ik denk dat ik de komende maand even rustig aan doe en daarna verder ga zoeken.
Ja nog steeds laborant.

Waarschijnlijk krijg ik de uitslag op 2 juni. Alleen hierover moet ik nog een bevestiging krijgen.
14 SHADES OF GREY
pi_68952399
tvp; ik ben er nog wel, alleen nog steeds te druk om (regelmatig) te reageren...
  dinsdag 12 mei 2009 @ 20:39:44 #124
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68952697
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 20:29 schreef Ferrobar het volgende:
tvp; ik ben er nog wel, alleen nog steeds te druk om (regelmatig) te reageren...
Maar het gaat wel goed met je?
14 SHADES OF GREY
pi_68991389
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 19:48 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik denk dat ik de komende maand even rustig aan doe en daarna verder ga zoeken.
Ja nog steeds laborant.
Succes, ik hoop dat je daarna ook iets leuks vindt.
quote:
Waarschijnlijk krijg ik de uitslag op 2 juni. Alleen hierover moet ik nog een bevestiging krijgen.
Kijk eens aan. Dat komt al aardig dichterbij
  woensdag 13 mei 2009 @ 20:33:07 #126
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_68991588
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 20:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Succes, ik hoop dat je daarna ook iets leuks vindt.
[..]

Kijk eens aan. Dat komt al aardig dichterbij
Ja dat is al bijna.
14 SHADES OF GREY
pi_69011522
Bij mij is ook 5 jaar geleden Pdd-nos vastgesteld en ik heb enorme last van angsstoornissen.
Ik voel me gewoon nooit echt op mijn gemak behalve dan wanneer ik in mijn bed lig.
Heb hier al last van sinds ik heel klein was. Had erge verlatingsangst en werd hysterisch als mijn moeder savonds weg was als ik wakker was (ook al was mijn vader er wel). Bleef dan net zolang huilen voor t raam totdat mijn vader zo wanhopig van me werd en mijn moeder opbelde om te vragen of ze aub terug naar huis kon komen.
Ik dacht ook heel vaak dat er brand zou uitbreken en ik mijn ouders zou verliezen.
En als we op bezoek gingen bleef ik altijd bij mn ouders in de buurt hangen en was extreem verlegen.
Als iemand van mijn ooms mij optilde en wilde stoeien ging ik huilen.
Ik speelde wel met mn neefjes en nichtjes en een keer weet ik nog op mijn tiende of elfde vroeg mn tante of ik 2 dagen samen met mn zusje wilde blijven logeren bij hun (bij mn vier neefjes).
We gingen leuke dingen doen..naar het bos en grotten en zwembad etc. Maar savonds werd ik zo bang dat ik stiekem aan t huilen was omdat ik naar huis wilde. Ik durfde dit niet te zeggen omdat ik niet zwak wilde zijn weet ik nog.
Dus ben gewoon gebleven.
Op dit moment heb ik nog altijd erg veel moeite met sociaal contact in groepen maar ook met collega"s.
Ik hoor vaak dat ik ongeinteresseerd overkom terwijl dit gewoon komt doordat ik niet goed weet hoe ik een gesprek op gang houdt en het mij zoveel moeite kost dat ik er ziek van wordt en opgelucht ben als ik weer alleen zit.
Ik zou zo graag ook spontaan en goed in de omgang willen zijn maar weet gewoon echt nooit wat te zeggen en voel me heel erg onzeker.
Verder heb ik rijangst en onweerangst.
Die rijangst is voor naar plaatsen toe te rijden waar ik nog nooit geweest ben en durf niet op de snelweg en onweerangst is zo ziekelijk dat ik elke dag wel minstens 100 keer buienradar en weeronline sites zit te checken om maar te zien dat er geen onweer komt. Als ik dan wel een onweersbui zie hangen krijg ik buikpijn en raak in paniek. Wanneer ik dit zie op t werk verzin ik gelijk een smoes om eerder naar huis te kunnen of meld me ziek.
Vind het echt zo erg die onweerangst dat ik er nu echt vanaf wil. Alleen heb ik geen geld voor therapie dus vraag ik of jullie er misschien iets op weten wat ik er zelf aan kan doen om eraf te geraken
Want in de zomer heb ik echt geen leven meer bijna..durf nergens heen alleen uit angst dat het zou gaan kunnen onweren. Mijn vriend wordt er ook gek van en aangezien ik nu ook nog zwanger ben wil ik niet dat ik deze angst op mijn kindje overdraag of dat het daardoor te vroeg geboren wordt of dat ik mn baan verlies.
Het liefst van al blijf ik gewoon thuis omdat ik alles buitenshuis onveilig vind als ik alleen ben.
Wanneer mijn vriend bij me is ben ik minder bang.
Hebben meer mensen met pddnos zoeen angst?
pi_69025025
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 12:32 schreef panda1980 het volgende:
Bij mij is ook 5 jaar geleden Pdd-nos vastgesteld en ik heb enorme last van angsstoornissen.
Ik voel me gewoon nooit echt op mijn gemak behalve dan wanneer ik in mijn bed lig.
Heb hier al last van sinds ik heel klein was. Had erge verlatingsangst en werd hysterisch als mijn moeder savonds weg was als ik wakker was (ook al was mijn vader er wel). Bleef dan net zolang huilen voor t raam totdat mijn vader zo wanhopig van me werd en mijn moeder opbelde om te vragen of ze aub terug naar huis kon komen.
Ik dacht ook heel vaak dat er brand zou uitbreken en ik mijn ouders zou verliezen.
En als we op bezoek gingen bleef ik altijd bij mn ouders in de buurt hangen en was extreem verlegen.
Ik speelde wel met mn neefjes en nichtjes en een keer weet ik nog op mijn tiende of elfde vroeg mn tante of ik 2 dagen samen met mn zusje wilde blijven logeren bij hun (bij mn vier neefjes).
We gingen leuke dingen doen..naar het bos en grotten en zwembad etc. Maar savonds werd ik zo bang dat ik stiekem aan t huilen was omdat ik naar huis wilde. Ik durfde dit niet te zeggen omdat ik niet zwak wilde zijn weet ik nog.
Dus ben gewoon gebleven.
Op dit moment heb ik nog altijd erg veel moeite met sociaal contact in groepen maar ook met collega"s.
Ik hoor vaak dat ik ongeinteresseerd overkom terwijl dit gewoon komt doordat ik niet goed weet hoe ik een gesprek op gang houdt en het mij zoveel moeite kost dat ik er ziek van wordt en opgelucht ben als ik weer alleen zit.
Ik zou zo graag ook spontaan en goed in de omgang willen zijn maar weet gewoon echt nooit wat te zeggen en voel me heel erg onzeker.
Die rijangst is voor naar plaatsen toe te rijden waar ik nog nooit geweest ben en durf niet op de snelweg en onweerangst is zo ziekelijk dat ik elke dag wel minstens 100 keer buienradar en weeronline sites zit te checken om maar te zien dat er geen onweer komt. Als ik dan wel een onweersbui zie hangen krijg ik buikpijn en raak in paniek. Wanneer ik dit zie op t werk verzin ik gelijk een smoes om eerder naar huis te kunnen of meld me ziek.
Vind het echt zo erg die onweerangst dat ik er nu echt vanaf wil. Alleen heb ik geen geld voor therapie dus vraag ik of jullie er misschien iets op weten wat ik er zelf aan kan doen om eraf te geraken
Want in de zomer heb ik echt geen leven meer bijna..durf nergens heen alleen uit angst dat het zou gaan kunnen onweren. Mijn vriend wordt er ook gek van en aangezien ik nu ook nog zwanger ben wil ik niet dat ik deze angst op mijn kindje overdraag of dat het daardoor te vroeg geboren wordt of dat ik mn baan verlies.
Het liefst van al blijf ik gewoon thuis omdat ik alles buitenshuis onveilig vind als ik alleen ben.
Welkom hier
Ik zou niet weten wat je zou kunnen doen om van je angsten af te komen.
Misschien er een keer met je huisarts over praten wat je aan je angsten zou kunnen doen.
14 SHADES OF GREY
pi_69025062
Vandaag de bevestiging gekregen dat ik de uitslag van mijn onderzoek op 2 juni krijg.
14 SHADES OF GREY
pi_69025735
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 18:48 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag de bevestiging gekregen dat ik de uitslag van mijn onderzoek op 2 juni krijg.
Goedzo. Zet je het gebak alvast klaar hier?

pi_69026019
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:09 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Goedzo. Zet je het gebak alvast klaar hier?

Ja is goed.
14 SHADES OF GREY
pi_69026144
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:16 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja is goed.
Ik begrijp goed dat je blij bent dat je duidelijkheid krijgt. Ik ben benieuwd hoe de uitslag bij je valt. Over nagedacht?
pi_69026516
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:20 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik begrijp goed dat je blij bent dat je duidelijkheid krijgt. Ik ben benieuwd hoe de uitslag bij je valt. Over nagedacht?
Ik denk dat het een bevestiging is van iets dat ik eigenlijk al weet. En met die bevestiging hoop ik handvatten te krijgen om verder te komen in het leven.
14 SHADES OF GREY
pi_69026828
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:29 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik denk dat het een bevestiging is van iets dat ik eigenlijk al weet. En met die bevestiging hoop ik handvatten te krijgen om verder te komen in het leven.
Ja, ik merk steeds idd dat jij het eigenlijk al weet...

Nou het zal je hopelijk rust geven als de bevestiging naar jouw kant uitkomt.
pi_69027421
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, ik merk steeds idd dat jij het eigenlijk al weet...

Nou het zal je hopelijk rust geven als de bevestiging naar jouw kant uitkomt.
Dat hoop ik ook. Ik denk dat het een grotere schok voor mijn ouders zou zijn.
14 SHADES OF GREY
pi_69028638
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:50 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het geeft wel duidelijkheid, en iedereen heeft wel wat maar het is natuurlijk wel een confrontatie ook.
pi_69028966
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 20:18 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Het geeft wel duidelijkheid, en iedereen heeft wel wat maar het is natuurlijk wel een confrontatie ook.
Dat is waar.
14 SHADES OF GREY
  donderdag 14 mei 2009 @ 22:15:42 #138
188877 Stupendous76
pi_69035079
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 12:32 schreef panda1980 het volgende:
Dus ben gewoon gebleven.
Klinkt voor een deel wel herkenbaar.
Deze angsten klinken niet gezond; wat kan je er aan doen? Je kan therapie volgen ofzo, maar je moet je angsten de baas worden. Er mee omgaan is handig en moet je zeker in het begin ook leren, daarna moet het een stapje verder: jij bent de baas. Die angsten horen wel bij jou, zijn onderdeel van jou, maar jij mag (en kan!) bepalen of en hoe ver ze naar boven mogen komen. Daar heb je zeer waarschijnlijk wel hulp bij nodig, misschien kan je vriend je daarbij helpen, anders zou ik dit via de huisarts proberen. Of anders: als je een indicatie PDD-NOS hebt via die weg als je een contactpersoon hebt?

edit: wat hertypt

[ Bericht 7% gewijzigd door Stupendous76 op 15-05-2009 00:23:12 ]
Repent, Pray, Forgive
pi_69061951
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:29 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het grootste voordeel is eigenlijk dat je gerichte hulp kunt krijgen en misschien in de Wajong-regeling valt. Voor je persoon maakt het niet zo veel uit.

Ik denk dat ik het ook op me werk ga vertellen, heb toch al niets met mijn collega's en als ik alleen nog maar plaatjes hoef in te scannen prima.
pi_69063062
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:01 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het ook op me werk ga vertellen, heb toch al niets met mijn collega's en als ik alleen nog maar plaatjes hoef in te scannen prima.
Waarom wil je het vertellen?
pi_69063111
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 19:50 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Voor hen is het nog misschien wel nog meer confronterend dan voor jou. Het is ook best moeilijk voor hen.

Het gekke is dat je aan de buitenkant er niet zoveel van merkt maar het syndroom wel ernstige problemen geeft vooral sociale en werksituaties (stress)
  vrijdag 15 mei 2009 @ 18:34:44 #142
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69064307
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:01 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Het grootste voordeel is eigenlijk dat je gerichte hulp kunt krijgen en misschien in de Wajong-regeling valt. Voor je persoon maakt het niet zo veel uit.

Daar ga ik ook vanuit.
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:45 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Voor hen is het nog misschien wel nog meer confronterend dan voor jou. Het is ook best moeilijk voor hen.

Het gekke is dat je aan de buitenkant er niet zoveel van merkt maar het syndroom wel ernstige problemen geeft vooral sociale en werksituaties (stress)
Ik denk dat mijn moeder er veel moeite mee gaat hebben. Mijn vader minder maar hij zal het er ook moeilijk mee hebben.
Onzichtbare handicaps
14 SHADES OF GREY
pi_69070628
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:34 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Daar ga ik ook vanuit.
[..]

Ik denk dat mijn moeder er veel moeite mee gaat hebben. Mijn vader minder maar hij zal het er ook moeilijk mee hebben.
Lastig voor ouders inderdaad om te accepteren. Wat dat is weet ik niet, zouden ze het gevoel hebben te gefaald? Wat natuurlijk onterecht is, want niemand kan daar iets aan doen...
quote:
Onzichtbare handicaps
Kennelijk is dat voor anderen best eng.....Maar hoe ben jij op het spoor gekomen dat je het vermoeden hebt? Via behandelaar, of zelf ontdek via internet bijvoorbeeld?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 21:31:29 #144
213183 Rixne
coincidence is infinite
pi_69070662
quote:
Op zondag 10 mei 2009 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, onzekerheid maakt ziek en moe.....Dat is niet vreemd, hoor.

Toch knap dat je die meets (2 stuks!) hebt bezocht. Ook best slopend, en al helemaal als je niemand kent.
eens!
  vrijdag 15 mei 2009 @ 21:47:13 #145
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69071226
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 21:30 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]
Lastig voor ouders inderdaad om te accepteren. Wat dat is weet ik niet, zouden ze het gevoel hebben te gefaald? Wat natuurlijk onterecht is, want niemand kan daar iets aan doen...
Mijn ouders hebben gefaald maar daar konden zij niks aan doen omdat zij niet beter wisten. Dat neemt niet weg dat ik er schade van heb ondervonden.
Ik hoop dat zijn het kunnen accepteren en dat ik hun fouten kan accepteren.
quote:
[..]

Kennelijk is dat voor anderen best eng.....Maar hoe ben jij op het spoor gekomen dat je het vermoeden hebt? Via behandelaar, of zelf ontdek via internet bijvoorbeeld?
Via dit topic vooral. toen is het balletje gaan rollen.
Mijn behandelaar vond het in eerste instantie niet nodig dat ik getest werd. Maar uiteindelijk heeft hij toch toegeven dat het misschien een goed idee was.
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 21:31 schreef Rixne het volgende:

[..]

eens!

Ik wil een normaal leven leiden en ik laat al die problemen mijn leven niet bepalen.
14 SHADES OF GREY
pi_69072087
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 21:47 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben gefaald maar daar konden zij niks aan doen omdat zij niet beter wisten. Dat neemt niet weg dat ik er schade van heb ondervonden.
Ik hoop dat zijn het kunnen accepteren en dat ik hun fouten kan accepteren.
[..]
Goeie.
quote:
Via dit topic vooral. toen is het balletje gaan rollen.
Bijzonder. Het was waarschijnlijk een "feest"van herkenning?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 22:16:54 #147
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69072245
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:12 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Goeie.
Ooit zal ik dat kunnen zeggen nu nog niet. Maar ik ben op de goede weg.
quote:
[..]

Bijzonder. Het was waarschijnlijk een "feest"van herkenning?
Ja alleen sommige herkende ik maar deels of in mindere maten.
14 SHADES OF GREY
pi_69072457
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:16 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ooit zal ik dat kunnen zeggen nu nog niet.
Dat is waar. Wel erg moedig van je om zelf de stap naar je behandelaar had gezet. En dat het voor eens en altijd goed uitgezocht is. Anders blijf je steeds met de vraag zitten.
quote:
Maar ik ben op de goede weg.
[..]
Als je hierdoor duidelijkheid krijgt, dan denk ik dat ook...Maar vergeet niet hoe confronterend de uitslag voor je kan zien. Niet onderschatten.
quote:
Ja alleen sommige herkende ik maar deels of in mindere maten.
Dat is normaal. Geen twee mensen met de aandoening uit het PDD spectrum zijn identiek
  vrijdag 15 mei 2009 @ 22:33:16 #149
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69072761
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat is waar. Wel erg moedig van je om zelf de stap naar je behandelaar had gezet. En dat het voor eens en altijd goed uitgezocht is. Anders blijf je steeds met de vraag zitten.
De vragen waamee ik zit zijn ook niet van gisteren. Ik wil veranderen. De persoon die ik in het verleden was wil ik niet meer zijn. En daarom wil ik veranderen maar om te veranderen heb ik antwoorden nodig waarom ik ben zoals ik ben.
quote:
[..]

Als je hierdoor duidelijkheid krijgt, dan denk ik dat ook...Maar vergeet niet hoe confronterend de uitslag voor je kan zien. Niet onderschatten.
Ik moet dat inderdaad niet onderschatten. Het feit dat het uitgesteld is en dat er een nieuwe datum moest worden geprikt heeft mij stress bezorgt.
quote:
[..]

Dat is normaal. Geen twee mensen met de aandoening uit het PDD spectrum zijn identiek
Dat is waar. Maar ik herkende erg veel wat Black_Tulip tijdens de meet vertelde. Alleen kan ik tot nu toe die dingen nog niet goed onder woorden brengen.
Iedereen is anders en dat is maar goed ook.
14 SHADES OF GREY
pi_69094801
Vervelend is ook de vraag, nadat je een officiele diagnose hebt, ga ik het aan vrienden wel of niet vertellen.

Of een diagnose confronterend is... het hangt er denk ik van af hoeveel invloed autisme op je dagelijks leven heeft, en in hoeverre je je kunt aanpassen aan wat gangbaar is. Vervelender is denk ik dat je er niet van af kunt komen.

Wellicht ten overvloede, maar sommigen komen behoorlijk ver, terwijl autisme bij anderen een manier van leven is verworden. Ik heb zelf een lichte vorm, en vind het juist moeilijk om in te leven in iemand die ook autisme heeft. Ik zou vandaag samen met iemand de prikkels in Rotterdam gaan opzoeken en ja hoor: meneer belde gisteravond af. En dat is niet de eerste keer. Met andere vrienden heb ik dat toch veel minder snel, die zijn over het algemeen flexibeler.
pi_69097580
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 20:39 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Maar het gaat wel goed met je?
Het gaat prima, dank je.
Ben alleen erg druk met werk (nog steeds) en mijn gezin.
(met een autist hoeft het niet altijd slecht/minder goed te gaan )
pi_69128070
Dit is nou zo'n situatie waarin ik het moeilijk vind om te vertellen dat ik anders ben. Een vriend van mij mailde:

"Solliciteren is een kwestie van instuderen wat ze gaan vragen en hoe je op een zelfverzekerde manier kunt antwoorden. Dat kan je best leren, onderschat jezelf niet!"

Die weet niet dat ik dat nare autisme heb, terwijl mijn autisme ongetwijfeld de boosdoener van in het water gevallen sollicitatiegesprekken. Ik vraag me af of die vriend weet wat autisme zoal inhoudt.
pi_69144866
quote:
Op zondag 17 mei 2009 19:59 schreef sempron2400 het volgende:
Dit is nou zo'n situatie waarin ik het moeilijk vind om te vertellen dat ik anders ben. Een vriend van mij mailde:

"Solliciteren is een kwestie van instuderen wat ze gaan vragen en hoe je op een zelfverzekerde manier kunt antwoorden. Dat kan je best leren, onderschat jezelf niet!"

Die weet niet dat ik dat nare autisme heb, terwijl mijn autisme ongetwijfeld de boosdoener van in het water gevallen sollicitatiegesprekken. Ik vraag me af of die vriend weet wat autisme zoal inhoudt.
Ik ben het met je vriend eens. Ok, je hebt autisme. Dus? Als ik ondanks mijn autisme goede sollicitatiegesprekken kan hebben, kan jij dat ook. En ja, het is echt alleen een kwestie van leren hoe het moet. En dat kan jij ook.
pi_69145103
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:33 schreef tijnbrein het volgende:
Dat is waar. Maar ik herkende erg veel wat Black_Tulip tijdens de meet vertelde. Alleen kan ik tot nu toe die dingen nog niet goed onder woorden brengen.
Oh. Dat is leuk voor je. Ik weet alleen echt niet meer wat ik zoal gezegd heb
pi_69147240
quote:
Op maandag 18 mei 2009 11:24 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik ben het met je vriend eens. Ok, je hebt autisme. Dus? Als ik ondanks mijn autisme goede sollicitatiegesprekken kan hebben, kan jij dat ook. En ja, het is echt alleen een kwestie van leren hoe het moet. En dat kan jij ook.
Hoe zit het met afstand tot de arbeidsmarkt? Na veel gesprekken geloof ik dat ondervragers autistische mensen er vrij gemakkelijk uitpikken. In ieder geval ben ik momenteel aan het werk (beneden mijn denkniveau).

Binnenkort heb ik een kennismakingsgesprek met een werkgever die open staat voor mensen met een arbeidsbeperking, dus dat is alvast gunstig
De functie is zelfs op een voor mij interessant denkniveau.

Ik ben naar mijn mening redelijk wat in staat, maar qua prikkels zal ik het moeten afleggen ten opzichte van normale mensen (bv. op een rondreis). Misschien niet relevant voor het gesprek, ik merk wel dat ik onder ‘extremere’ omstandigheden anders ben.
pi_69148953
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:37 schreef sempron2400 het volgende:
Hoe zit het met afstand tot de arbeidsmarkt? Na veel gesprekken geloof ik dat ondervragers autistische mensen er vrij gemakkelijk uitpikken.
En waarom pikken ondervragers autistische mensen er vrij gemakkelijk uit? Als jij gelooft dat jij als autist niet in staat bent om een goed sollicitatiegesprek te hebben, dan zul je ook geen goed sollicitatiegesprek hebben. Bange vogeltjes worden niet aangenomen. Je maakt het meeste kans als je ontspannen, zelfverzekerd en vriendelijk overkomt en geloof me, dan hebben ze echt geen flauw idee dat je autist bent. In feite is dus het allerbelangrijkste wat je moet doen voor een sollicitatiegesprek ervoor zorgen dat je je op je gemak voelt. Dat is niet makkelijk en dat komt niet vanzelf. Het is geen knop die je kan omzetten. Volgens mij is het een kwestie van instelling plus een hele rij positieve ervaringen met sociaal contact die je het zelfvertrouwen geven om daar zelfverzekerd te kunnen zitten. Met jouw huidige instelling heb je nog een lange weg te gaan om dat te bereiken, maar het is absoluut niet onmogelijk en ik vind het eigenlijk een beetje zwak om bijvoorbaat maar de handdoek in de ring te gooien omdat je nou eenmaal autisme hebt.
quote:
In ieder geval ben ik momenteel aan het werk (beneden mijn denkniveau).
Mooi voor je Wat voor baantje is het en hoe ben je eraan gekomen?
quote:
Binnenkort heb ik een kennismakingsgesprek met een werkgever die open staat voor mensen met een arbeidsbeperking, dus dat is alvast gunstig
De functie is zelfs op een voor mij interessant denkniveau.
Ook tof Hoe ben je erachter gekomen dat die werkgever open staat voor mensen met een arbeidsbeperking? Weet je wat die werkgever daaronder verstaat? Heeft hij eerdere ervaringen daarmee? Wat voor functie is het?
quote:
Ik ben naar mijn mening redelijk wat in staat, maar qua prikkels zal ik het moeten afleggen ten opzichte van normale mensen (bv. op een rondreis). Misschien niet relevant voor het gesprek, ik merk wel dat ik onder ‘extremere’ omstandigheden anders ben.
Dat hoef je niet te zeggen als het niet relevant is voor het werk dat je gaat doen. Ik neem aan dat je toch al op zoek bent naar werk waarbij je niet teveel prikkels krijgt?
pi_69152443
quote:
Op maandag 18 mei 2009 13:29 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En waarom pikken ondervragers autistische mensen er vrij gemakkelijk uit? Als jij gelooft dat jij als autist niet in staat bent om een goed sollicitatiegesprek te hebben, dan zul je ook geen goed sollicitatiegesprek hebben. Bange vogeltjes worden niet aangenomen. Je maakt het meeste kans als je ontspannen, zelfverzekerd en vriendelijk overkomt en geloof me, dan hebben ze echt geen flauw idee dat je autist bent. In feite is dus het allerbelangrijkste wat je moet doen voor een sollicitatiegesprek ervoor zorgen dat je je op je gemak voelt. Dat is niet makkelijk en dat komt niet vanzelf. Het is geen knop die je kan omzetten. Volgens mij is het een kwestie van instelling plus een hele rij positieve ervaringen met sociaal contact die je het zelfvertrouwen geven om daar zelfverzekerd te kunnen zitten. Met jouw huidige instelling heb je nog een lange weg te gaan om dat te bereiken, maar het is absoluut niet onmogelijk en ik vind het eigenlijk een beetje zwak om bijvoorbaat maar de handdoek in de ring te gooien omdat je nou eenmaal autisme hebt.
[..]

Mooi voor je Wat voor baantje is het en hoe ben je eraan gekomen?
[..]

Via het gemeentelijk reïntegratiebureau.

Ook tof Hoe ben je erachter gekomen dat die werkgever open staat voor mensen met een arbeidsbeperking? Weet je wat die werkgever daaronder verstaat? Heeft hij eerdere ervaringen daarmee? Wat voor functie is het?
[..]

Dat hoef je niet te zeggen als het niet relevant is voor het werk dat je gaat doen. Ik neem aan dat je toch al op zoek bent naar werk waarbij je niet teveel prikkels krijgt?
Hoeveel gesprekken zouden er overheen gaan? Het is de vraag of (op dezelfde voet) blijven investeren zinvol is. De functies waar ik dan op zou solliciteren zitten meestal niet in de buurt. Ik ben meerdere jaren bezig geweest met solliciteren. Werkgevers nemen over het algemeen liever kandidaten aan die pas geleden afgestudeerd zijn. Het is een kwestie van financiele risico's inperken. Mijn studie was overigens econometrie.

Ik heb niet de handdoek in de ring gegooid, maar me voorlopig tevreden gesteld met het werk wat ik nu heb (in plaats van mijn vorige functie als postbezorger). Ik verricht nu 32 uur in de week routinematig computerwerk. Hoewel dus ruim beneden mijn niveau, geeft het wel enige zekerheid.

Als ik nu ga solliciteren, is dat meestal via een door UWV erkend reintegratiebureau. Ook kandidaten voor de functie waar ik op solliciteer worden bemiddeld via een reïntegratiebureau, waarbij de werkgever juist op zoek is naar mensen met een Wajong-status. Functieprofiel is vrij open, maar een van de mogelijke functies is softwaretester.
  maandag 18 mei 2009 @ 15:38:24 #158
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_69153182
quote:
Op maandag 18 mei 2009 12:37 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Hoe zit het met afstand tot de arbeidsmarkt? Na veel gesprekken geloof ik dat ondervragers autistische mensen er vrij gemakkelijk uitpikken. In ieder geval ben ik momenteel aan het werk (beneden mijn denkniveau).
Vandaar dat je dus never nooit het WAJONG circuit in moet gaan of je diagnose kenbaar moet maken, je hebt er alleen jezelf mee. Werkgevers gaat 't niks aan wat er in je medische dossier staat en ik ben er 100 % van overtuigd dat die vriend inderdaad gelijk heeft en dat je sollicitatiegesprekken gewoon kunt "instuderen". Bovendien ben je zeker niet de enige die hier moeite mee heeft en gewoon een beetje eerlijk zijn helpt al.
Hallon!
pi_69155600
quote:
Op maandag 18 mei 2009 15:38 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Vandaar dat je dus never nooit het WAJONG circuit in moet gaan of je diagnose kenbaar moet maken, je hebt er alleen jezelf mee. Werkgevers gaat 't niks aan wat er in je medische dossier staat en ik ben er 100 % van overtuigd dat die vriend inderdaad gelijk heeft en dat je sollicitatiegesprekken gewoon kunt "instuderen". Bovendien ben je zeker niet de enige die hier moeite mee heeft en gewoon een beetje eerlijk zijn helpt al.
A) Geldt dat ‘instuderen’ dan ook voor het non-verbale gedeelte? Een goed sollicitatiegesprek omvat meer dan het opdreunen van een aantal standaardzinnen.
B) Hebben autistische mensen per definitie gelijke arbeidskansen als niet-autistische mensen? Het is toch een bepaalde beperking in sociale vaardigheden. Die waarschijnlijk wel aan te leren zijn, maar met de nodige tussenstappen.
  maandag 18 mei 2009 @ 17:05:40 #160
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_69156252
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:46 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

A) Geldt dat ‘instuderen’ dan ook voor het non-verbale gedeelte? Een goed sollicitatiegesprek omvat meer dan het opdreunen van een aantal standaardzinnen.
B) Hebben autistische mensen per definitie gelijke arbeidskansen als niet-autistische mensen? Het is toch een bepaalde beperking in sociale vaardigheden. Die waarschijnlijk wel aan te leren zijn, maar met de nodige tussenstappen.
A. Zeker, is allemaal te leren. Ik heb gemerkt dat veel van die "sociale vaardigheden" gewoon een soort toneelspel zijn. Mensen aankijken, een geïntresseerde houding aannemen het zijn trucjes die iedereen gebruikt. De één heeft het wat meer van nature dan de ander maar ik ben er van overtuigd dat heel veel te leren valt. En 'n sollicitatie is vaak ook een kwestie van geluk hebben. Dat iemand je ziet zitten, en waar dat aan ligt, tsja da's toch 'n beetje 'n "X factor" naar mijn mening.

B. Ja. Het ligt natuurlijk aan de mate van autisme, dat geef ik toe. Maar iedereen heeft gelijke kansen, de werkgever kent jou niet en jij kent de werkgever niet je bent dus eigenlijk elkaars gelijke, beetje krom maar goed kan 't niet beter uitleggen.

Als jij een uitdagendere, beter betaalde baan wil kan ik alleen maar zeggen: ga ervoor. En schilder jezelf niet gelijk af als "arbeidsgehandicapte" of wat dan ook, benadruk al je goede kanten.
Hallon!
pi_69156699
Als we het er dan toch over aanleren hebben: een vriend van mij krijgt teveel prikkels in de bios of in een zwembad. Hij wil hier beter mee leren omgaan. We denken er aan om in Rotterdam te gaan winkelen, eerst op een rustiger tijdstip, later eventueel op zaterdagmiddag.

Ik denk zelf dat het een beetje zo is als hardlopen. Je kunt niet in een keer 10 km hardlopen, maar het wel trainen, en dan lukt het op een gegeven moment met wat motivatie meestal wel. Zo denk ik dat je ook met prikkels klein kan beginnen, en het langzaam opbouwen. Of zie ik het verkeerd?
  maandag 18 mei 2009 @ 17:28:43 #162
240781 JJ.Johnson
Hollah: we want prenup!
pi_69157044
Hallo

Ik heb zelf al mijn hele leven wat probleempjes. Die wil ik op een ander tijdstip wellicht nog wel toelichten mocht dat nodig zijn. Het komt erop neer dat ik na een tijdje research te doen (ik ben erg geïnteresseerd in neurologie en psychologie dus dat kwam goed uit) het vermoeden heb dat ik Asperger heb.

Het hoe en waarom is op het moment niet zo heel belangrijk. Voor mij is het namelijk de vraag of het 'nut' heeft om hier definitief uitsluitsel over te krijgen. Wat heb je er eigenlijk aan om het te weten? Zijn er bijvoorbeeld speciale behandelmethoden voor? Medicatie? Kortom: Ik ben benieuwd naar het nut van deze diagnose. De problemen lijken mij immers hetzelfde te blijven, en zijn hetgeen waar je zoveel mogelijk aan moet werken.
Luck is what happens when preparation meets opportunity.
pi_69157145
quote:
Op maandag 18 mei 2009 15:13 schreef sempron2400 het volgende:
Hoeveel gesprekken zouden er overheen gaan?
Geen idee.
quote:
Het is de vraag of (op dezelfde voet) blijven investeren zinvol is.
Dat is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Maar als je niet wil investeren, wat wil je dan wel?
quote:
Ik heb niet de handdoek in de ring gegooid, maar me voorlopig tevreden gesteld met het werk wat ik nu heb (in plaats van mijn vorige functie als postbezorger). Ik verricht nu 32 uur in de week routinematig computerwerk. Hoewel dus ruim beneden mijn niveau, geeft het wel enige zekerheid.
Dat klinkt toch best aardig
quote:
Als ik nu ga solliciteren, is dat meestal via een door UWV erkend reintegratiebureau. Ook kandidaten voor de functie waar ik op solliciteer worden bemiddeld via een reïntegratiebureau, waarbij de werkgever juist op zoek is naar mensen met een Wajong-status. Functieprofiel is vrij open, maar een van de mogelijke functies is softwaretester.
Kan je niet direct reageren op vacatures in de krant of iets dergelijks..?

Ik weet verder niet veel te zeggen eigenlijk Ik wens je heel veel sterkte bij het vinden van een betere baan.
pi_69157272
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:28 schreef JJ.Johnson het volgende:
Hallo

Ik heb zelf al mijn hele leven wat probleempjes. Die wil ik op een ander tijdstip wellicht nog wel toelichten mocht dat nodig zijn. Het komt erop neer dat ik na een tijdje research te doen (ik ben erg geïnteresseerd in neurologie en psychologie dus dat kwam goed uit) het vermoeden heb dat ik Asperger heb.

Het hoe en waarom is op het moment niet zo heel belangrijk. Voor mij is het namelijk de vraag of het 'nut' heeft om hier definitief uitsluitsel over te krijgen. Wat heb je er eigenlijk aan om het te weten? Zijn er bijvoorbeeld speciale behandelmethoden voor? Medicatie? Kortom: Ik ben benieuwd naar het nut van deze diagnose. De problemen lijken mij immers hetzelfde te blijven, en zijn hetgeen waar je zoveel mogelijk aan moet werken.
Wel apart is dat vrijwel iedereen die tegen, meestal sociale problemen aanloopt, denkt aan een vorm van autisme. Deze stoornis is helaas niet te genezen, maar met goede begeleiding je kunt er wel beter mee leren omgaan.

Enkele voordelen van een diagnose:
- Gerichte psychotheratie
- Recht op gerichte begeleiding bij het vinden van (beter passend) werk

Nadelen:
- Sommige mensen zien het als een stempel
- Je zult vaker worden gecontronteerd met jezelf
- Autisme wordt wel "wrong planet" syndroom genoemd. Autisme is voor sommigen niet alleen een aandoening, maar een manier van leven. Dit geldt voor vrijwel geen enkele andere aandoening of ziekte.
pi_69157564
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:18 schreef sempron2400 het volgende:
Zo denk ik dat je ook met prikkels klein kan beginnen, en het langzaam opbouwen.
Dat denk ik ook inderdaad.
  maandag 18 mei 2009 @ 17:44:38 #166
240781 JJ.Johnson
pi_69157605
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:34 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Wel apart is dat vrijwel iedereen die tegen, meestal sociale problemen aanloopt, denkt aan een vorm van autisme. Deze stoornis is helaas niet te genezen, maar met goede begeleiding je kunt er wel beter mee leren omgaan.

Enkele voordelen van een diagnose:
- Gerichte psychotheratie
- Recht op gerichte begeleiding bij het vinden van (beter passend) werk

Nadelen:
- Sommige mensen zien het als een stempel
- Je zult vaker worden gecontronteerd met jezelf
- Autisme wordt wel "wrong planet" syndroom genoemd. Autisme is voor sommigen niet alleen een aandoening, maar een manier van leven. Dit geldt voor vrijwel geen enkele andere aandoening of ziekte.
Het zijn bij mij inderdaad onder andere sociale problemen, maar dat is lang niet het enige. Het is wel de reden dat ik ben gaan zoeken. Mijn therapeut stelde namelijk dat ik sociale angst had, en dat mijn negatieve gedachten voor problemen zorgde. Ik geloof daar niet in. Die negatieve gedachten vallen wel mee en zijn helemaal niet zo alom aanwezig. Verder is het een kip ei verhaal. Ik denk dat negatieve gedachten bij mij vaak ook voort komen uit het sociaal incapabel zijn, in plaats van dat ik sociaal incapabel ben door de gedachten.

Maar goed. Ik was dus door die sociale problemen onderzoek gaan doen naar andere mogelijkheden dan sociale fobie. In eerste instantie kwam ik bij ADD uit, maar dat was toch te extreem voor hetgeen ik ervaarde. Asperger sluit erg aan, en ik lees ook veel dingen waarvan ik dan weer denk 'hee verrek, dat heb ik ook, en wel op die en die manier'. Gek worden van een tikkende klok bijvoorbeeld. Geen gesprek kunnen voeren terwijl de radio aanstaat of terwijl in de buurt anderen ook een gesprek voeren. Weinig vrienden in mijn jeugd, en nog steeds. Ook een einzelganger (heb de rust van het alleen zijn vaak gewoon nodig). In mijn peuter en kleuterjaren al wilde ik conflicten altijd oplossen via een discussie, waar anderen gewoon een klap uitdeelden en verder speelden. Mja het zijn zomaar wat grepen uit mijn lijstje, die me nu te binnen schieten. Ik post misschien alles nog wel eens.
pi_69157625
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:34 schreef sempron2400 het volgende:
Autisme is voor sommigen niet alleen een aandoening, maar een manier van leven. Dit geldt voor vrijwel geen enkele andere aandoening of ziekte.
Ik denk dat je ernstig onderschat wat voor invloed andere aandoeningen of ziektes op iemands leven kunnen hebben.
pi_69158525
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:45 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik denk dat je ernstig onderschat wat voor invloed andere aandoeningen of ziektes op iemands leven kunnen hebben.
Ik bedoel meer dat wij autisten de wereld over het algemeen heel anders bekijken, het zogeheten autistische denken. Heeft geeft mij een gevoel van anders-zijn.

Juist wat het leven voor iedereen betekenis geeft, daar hebben wij over het algemeen moeite mee: sociaal contact. De DSM-criteria onderschrijven dat. Sommige mensen met autisme leven het liefst zoveel mogelijk alleen. Autisme is voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen. Het is moeilijk om anderen te vertellen dat je autisme hebt.
pi_69160256
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:03 schreef Ritmo het volgende:

[..]

Niet iedereen is autist.
Er gaat niets boven Groningen
  dinsdag 19 mei 2009 @ 00:20:24 #170
188877 Stupendous76
pi_69175075
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:44 schreef JJ.Johnson het volgende:

[..]

Het zijn bij mij inderdaad onder andere sociale problemen, maar dat is lang niet het enige. Het is wel de reden dat ik ben gaan zoeken. Mijn therapeut stelde namelijk dat ik sociale angst had, en dat mijn negatieve gedachten voor problemen zorgde. Ik geloof daar niet in. Die negatieve gedachten vallen wel mee en zijn helemaal niet zo alom aanwezig. Verder is het een kip ei verhaal. Ik denk dat negatieve gedachten bij mij vaak ook voort komen uit het sociaal incapabel zijn, in plaats van dat ik sociaal incapabel ben door de gedachten.

Maar goed. Ik was dus door die sociale problemen onderzoek gaan doen naar andere mogelijkheden dan sociale fobie. In eerste instantie kwam ik bij ADD uit, maar dat was toch te extreem voor hetgeen ik ervaarde. Asperger sluit erg aan, en ik lees ook veel dingen waarvan ik dan weer denk 'hee verrek, dat heb ik ook, en wel op die en die manier'. Gek worden van een tikkende klok bijvoorbeeld. Geen gesprek kunnen voeren terwijl de radio aanstaat of terwijl in de buurt anderen ook een gesprek voeren. Weinig vrienden in mijn jeugd, en nog steeds. Ook een einzelganger (heb de rust van het alleen zijn vaak gewoon nodig). In mijn peuter en kleuterjaren al wilde ik conflicten altijd oplossen via een discussie, waar anderen gewoon een klap uitdeelden en verder speelden. Mja het zijn zomaar wat grepen uit mijn lijstje, die me nu te binnen schieten. Ik post misschien alles nog wel eens.
Toch wel wat overeenkomsten.
Het stempeltje 'autist' gaat je niet helpen als een toverwens ofzo (sterker, als je niet oplet kan het nadelig werken 'want je bent toch maar een autist'), het zal zeker wel een boel zaken duidelijk maken.
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:14 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat wij autisten de wereld over het algemeen heel anders bekijken, het zogeheten autistische denken. Heeft geeft mij een gevoel van anders-zijn.

Juist wat het leven voor iedereen betekenis geeft, daar hebben wij over het algemeen moeite mee: sociaal contact. De DSM-criteria onderschrijven dat. Sommige mensen met autisme leven het liefst zoveel mogelijk alleen. Autisme is voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen. Het is moeilijk om anderen te vertellen dat je autisme hebt.
Zo ongeveer alles wat niet standaard is levert problemen op bij mensen (wat eigenlijk vrij dom is, want iedereen mankeert wel iets) Maar inderdaad, een autist staat midden in de stroom, maar kijkt vrolijk tegen de stroom in of opzij terwijl de rest alleen maar meekijkt met de stroming.
Repent, Pray, Forgive
pi_69177089
edit, verwijder maar.
pi_69177270
quote:
Op maandag 18 mei 2009 17:31 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Maar als je niet wil investeren, wat wil je dan wel?
[..]

Kan je niet direct reageren op vacatures in de krant of iets dergelijks..?

...
Ik denk dat je behoorlijk streberig bent. Het verleden (3-4 jaar vruchteloos solliciteren) kan ik niet zomaar negeren. Ik ben ook realistisch. Vergeet niet dat investeren tijd, geld en moeite kost, en intensief solliciteren is niet iets om even tussen de bedrijven door te doen.
pi_69189814
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 06:45 schreef sempron2400 het volgende:
Ik denk dat je behoorlijk streberig bent. Het verleden (3-4 jaar vruchteloos solliciteren) kan ik niet zomaar negeren. Ik ben ook realistisch. Vergeet niet dat investeren tijd, geld en moeite kost, en intensief solliciteren is niet iets om even tussen de bedrijven door te doen.
Dan blijft de vraag, wat wil je dan? Je kunt solliciteren opgeven, maar dan weet je zeker dat je geen baan krijgt.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 15:36:44 #174
240781 JJ.Johnson
pi_69191188
Ik vroeg me zo af:
Hebben jullie ook problemen met logica? Wiskunde bijvoorbeeld?
Ik ben momenteel bezig met programmeren bij mijn studie, en ik kom er echt de helft van de tijd niet uit. Het maakt me onzeker
pi_69191571
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 15:36 schreef JJ.Johnson het volgende:
Ik vroeg me zo af:
Ik ben momenteel bezig met programmeren bij mijn studie, en ik kom er echt de helft van de tijd niet uit. Het maakt me onzeker
het schijnt dat als je een asperge bent, je juist erg goed bent in logica.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:01:01 #176
240781 JJ.Johnson
pi_69194327
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 15:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook...
pi_69195101
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 15:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Logica wel, cijfermatige logica op de of andere manier niet. Althans, dat is wat ik bij mijzelf merk.
pi_69195856
Waar is Tijn eigenlijk?
  dinsdag 19 mei 2009 @ 17:55:47 #179
240781 JJ.Johnson
pi_69196236
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:21 schreef WeedSeed het volgende:

[..]

Logica wel, cijfermatige logica op de of andere manier niet. Althans, dat is wat ik bij mijzelf merk.
Ja, en bij programmeren heb ik er ook problemen mee. Ik denk dat het probleem is dat ik niet het inzicht mis, maar dat ik verkeerd of te moeilijk denk. Bij mijn toelatingstest voor het HBO scoorde ik op die onderdelen juist hoog. Maar in de praktijk schaam ik me soms voor het beperkte aantal dingen dat ik zelf kan snappen zonder uitleg.
pi_69198911
.

[ Bericht 51% gewijzigd door FruitFris op 20-05-2009 23:24:42 ]
pi_69199005
Waarom schrijven mensen vaak asperge ipv asperger?
pi_69201257
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 19:14 schreef Juup© het volgende:
De ene smaakt beter dan de ander.
pi_69208330
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 19:14 schreef Juup© het volgende:
omdat ze denken dat het asperge is.
Als je schrijft zoals je praat, dan krijg je dat.
pi_69208988
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 20:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De ene smaakt beter dan de ander.
Asperger dan, want asperges vind ik smerig
pi_69223328
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 22:56 schreef aloa het volgende:

[..]

omdat ze denken dat het asperge is.
Als je schrijft zoals je praat, dan krijg je dat.
Onzin. Zoals het wordt uitgesproken, klinkt het helemaal niet als asperge. Je kunt hoogstens nog betwisten waar de klemtoon op hoort te vallen, maar het wordt ook uitgesproken met een r. Als iemand het spelt als asperge is dat of een grapje of een pijnlijke vergissing.
  woensdag 20 mei 2009 @ 13:07:22 #186
160764 Satioz
FeyenoordFan
pi_69223464
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 15:36 schreef JJ.Johnson het volgende:
Ik vroeg me zo af:
Als Autist zijnde had ik er ook wel problemen mee. Vaak natuurkunde/wiskunde of de talen (Buitenlandse) gaf problemen. Onzeker hoef je niet snel te zijn. Het is vervelend dat een ander het beter doet, maar iedereen is toch niet volmaakt?
pi_69231018
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 23:11 schreef Juup© het volgende:

[..]

Asperger dan, want asperges vind ik smerig
Kannibaal!

woensdag 20 mei 2009 @ 18:38:49 #188
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69234495
Even een TVP'tje
Op woensdag 16 juli 2008 @ 22:17 schreef okidokie het volgende:
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
pi_69244452
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 13:02 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Onzin. Zoals het wordt uitgesproken, klinkt het helemaal niet als asperge. Je kunt hoogstens nog betwisten waar de klemtoon op hoort te vallen, maar het wordt ook uitgesproken met een r. Als iemand het spelt als asperge is dat of een grapje of een pijnlijke vergissing.
Misschien is het iemand die het woord zelf alleen van het internet kent. Autisme is volgens mij goed bekent bij de meesten, maar asperger en pdd-nos is toch een stuk minder bekend.

Of het is inderdaad gewoon een grap.
pi_69252867
quote:
Op maandag 18 mei 2009 11:24 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dus iedere autist is hetzelfde?
pi_69252888
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 10:05 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Nee. Maar dat je meer kunt bereiken met een betere instelling is wel voor ieder mens hetzelfde. Autistisch of niet-autistisch.
pi_69255825
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 10:05 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dat is het gevaar. De ene is zeker niet de ander. Als het gaat om PDD, dan bestrijkt dit een heel breed spectrum. Waarbij beperkingen zich heel verschillend kunnen manifesteren.
pi_69255913
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 10:06 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Nee. Maar dat je meer kunt bereiken met een betere instelling is wel voor ieder mens hetzelfde. Autistisch of niet-autistisch.
Dat neemt niet weg dat de beperking voor elk individu qua ernst en aard heel verschillende kunnen manifesteren; ik zou daar heel voorzichtig mee zijn om tjaaakkaaa te gaan roepen.

Je kan van een eenbenige hardloper ook niet verwachten dat hij de halve marathon vlekkeloos kan uitlopen, hoe zeer hij dat ook zou willen. Realisme is een groot goed wat betreft.
pi_69255953
Ik begrijp niet waar tijn uithangt.

Zou hij op vakantie zijn?
pi_69256681
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 10:06 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Daar heb je deels gelijk maar deels ook niet. Jullie(en ik ook) zijn geboren met lichte(mezelf) tot middelzware vormen van Asperger, zoals ik het lees iig. Als je echt 100% diep Asperger hebt, word (zelf)training vrijwel onmogelijk.

Verder merk ik dat mijn Autisme, of Asperger wat je wil, veranderd is van een vloek in een zegen, door jaren lange zelf training het is zoals hierboven staat een levenswijze, die niet altijd fout hoeft te zijn
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_69257340
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 12:27 schreef Triptamine het volgende:

[..]

Daar heb je deels gelijk maar deels ook niet. Jullie(en ik ook) zijn geboren met lichte(mezelf) tot middelzware vormen van Asperger, zoals ik het lees iig. Als je echt 100% diep Asperger hebt, word (zelf)training vrijwel onmogelijk.

Verder merk ik dat mijn Autisme, of Asperger wat je wil, veranderd is van een vloek in een zegen, door jaren lange zelf training het is zoals hierboven staat een levenswijze, die niet altijd fout hoeft te zijn
Van een vloek in een zegen... ik maak hieruit op dat je er wel in geslaagd bent om passend werk te vinden?

Ik heb volgende week een (naar mijn idee best kansrijke) sollicitatie.

Ik kan officieel niet eens passend werk vinden, omdat ik een contract voor bepaalde tijd heb (tot 1 november), maar grote kans dat mijn werkgever er wel open voor staat dat ik evt. het bedrijf ga verlaten.
pi_69259459
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 12:50 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Van een vloek in een zegen... ik maak hieruit op dat je er wel in geslaagd bent om passend werk te vinden?

Ik heb volgende week een (naar mijn idee best kansrijke) sollicitatie.

Ik kan officieel niet eens passend werk vinden, omdat ik een contract voor bepaalde tijd heb (tot 1 november), maar grote kans dat mijn werkgever er wel open voor staat dat ik evt. het bedrijf ga verlaten.
Geen passend werk, zit namelijk nog op school. Maar voor het eerst in jaren(dankzij voornamelijk zelftraining) heb ik mijn leven en geest op orde.

En die sollicitatie ga je gewoon 100% goeddoen dude
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_69265464
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg dat de beperking voor elk individu qua ernst en aard heel verschillende kunnen manifesteren; ik zou daar heel voorzichtig mee zijn om tjaaakkaaa te gaan roepen.

Je kan van een eenbenige hardloper ook niet verwachten dat hij de halve marathon vlekkeloos kan uitlopen, hoe zeer hij dat ook zou willen. Realisme is een groot goed wat betreft.
Wat is hier een realistische inschatting? Wanneer kan je zeggen dat je echt alles hebt gedaan wat je kon en dat het toch niet is gelukt, dat je faalde niet omdat je instelling verkeerd was, maar omdat je capaciteiten (wat voor dan ook) toch echt niet goed genoeg waren? Dat kunnen we gewoon van niemand die hier post zeker weten. Maar wat ik wel weet, is dat het niet helpt om bij de pakken neer te zitten en te denken dat je nooit een leuke baan gaat krijgen "want ik ben toch autistisch". En ja, het kan best zijn dat iemand nog zoveel in zichzelf kan geloven en toch geen baan krijgt. Maar je hebt meer kans om te krijgen wat je wil als je er voor blijft vechten. Daarom zeg ik, geef nooit op. En dat kan wellicht te idealistisch klinken, maar het gaat om de kwaliteit van je leven. Is dat niet belangrijk?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 19:11:35 #199
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69300470
quote:
Op maandag 18 mei 2009 11:30 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Oh. Dat is leuk voor je. Ik weet alleen echt niet meer wat ik zoal gezegd heb
Ik ook niet meer precies maar jij kan wel bepaalde dingen beter verwoorden dan mij.
14 SHADES OF GREY
  vrijdag 22 mei 2009 @ 19:21:20 #200
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_69300756
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 17:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Waar is Tijn eigenlijk?
Mijn computer had kuren dus heb ik mijn computer laten maken. Dus had ik een paar dagen geen computer.
Dat is opzich niet erg maar toen merkte ik pas hoeveel ik computer. Te veel dus. Ik begon het gewoon te missen.
14 SHADES OF GREY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')