Ik heb wel een goeie conditie, dus die eerste les was een eitje conditioneel gezien. Ik merk wel dat ik andere spieren gebruik als met andere sporten als ik weer eens begin met lopen! Dus das vooral wennen!quote:Op maandag 1 juni 2009 21:10 schreef _Arual_ het volgende:
Ben ik de enige die de eerste les zwaar vond?!
En we zouden gelijk op lopenquote:Op maandag 1 juni 2009 21:25 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Ik zit overigens alweer bijna een week stil, knie verdraaid dus hardlopen is weer te pijnlijk. Weekje rust en dan hoop ik dat ie het weer doet.
Ik ben 2 maanden geleden geopereerd aan mijn knie, oa meniscus gescheurd, die kan nog vrij weinig hebbenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:49 schreef JedaiNait het volgende:
Vervelend van die knie trouwens. Dat is wel het grootste nadeel van hardlopen. Het is vrij blessure gevoelig en met name met je knieen moet je ERG oppassen.
Ik ben net terug van les 5. Gaat nog prima allemaal. Vandaag de eerste les zonder stukjes van 1 minuut. Daar ben ik wel blij mee, want 1 minuut vond ik toch telkens wel te kort. Drie minuten vind ik nu een mooie afstand, maar dat zal vast snel oplopen.
Nou, kan je vertellen dat ik les 1 ook zwaar vond hoor! heb echt 0,0 conditie en ging echt half dood bij les 1. En dan Evy die vrolijk iets roept van zie je hoe makkelijk het is!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:17 schreef _Arual_ het volgende:
@jedainait: ik heb net ook een verschrikkelijke preek van mijn man gehad, dat ik me met dit soort dingen altijd vergelijk met anderen, en da'k eens zonder na te denken dingen moet doen. Rennen bijvoorbeeld.
Haha! De meeste mensen die zo beginnen zullen het misschien niet de wereld in schreeuwen, misschien is mijn beeld van de startende Evy-loper daarom wat vertekend.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:21 schreef sassa het volgende:
[..]
Nou, kan je vertellen dat ik les 1 ook zwaar vond hoor! heb echt 0,0 conditie en ging echt half dood bij les 1. En dan Evy die vrolijk iets roept van zie je hoe makkelijk het is!
Gister les 7 gelopen in die warmte. Ging erg lekker! Morgen les 8
Nog niet bij les 17. Ik had het meer vanaf les 22. Dan moet je best lang rennen, en dan wil je soms echt stoppen. Maar toch: blijf doorzetten!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:10 schreef Ceehaa het volgende:
Haha, goed bezig Arual!!
Ik heb nu een week niet gerend. Door de steeds saaier wordende muziek en de nu toch beste lang ren-stukken had ik opeens geen zin meer.Morgen toch maar weer gaan, want ik wil echt m'n conditie verbeten en die 5 km uitlopen. Morgen dus gewoon les 18 (zeg ik streng tegen mezelf).
Zijn er meer mensen die rond les 17 opeens Evy-moe werden?
Had precies hetzelfde.quote:Op woensdag 3 juni 2009 12:09 schreef Ceehaa het volgende:
Gezellig samen rennen!
Ik heb vanochtend les 18 gedaan en het ging goed! Vond het weer echt lekker en weet nu weer waarom ik het ook alweer zo leuk vond. Ik had wel een paar momentjes waarop ik even dacht "Ik wil NU dat het renstuk voorbij is", maar even later ging dat weer weg.
Als ik nu al soms verlang naar het einde van renstukjes, hoe moet dat dan als ik een half uur aan één stuk ga rennen??![]()
Het is niet zo zeer dat ik op zo'n moment niet meer kan, ik begin het gewoon wat saai te vinden. Ik heb dan zin in afwisseling (even ander tempo lopen, andere muziek). Ik hoop dan maar dat het aan de muziek ligt en dat ik het straks met m'n eigen muziek niet meer heb.
Op naar les 19!
Hup, schoenen aan en gaan jij!quote:Op zondag 7 juni 2009 11:33 schreef Ceehaa het volgende:
Ik ben alweer bijna een week niet geweest![]()
Morgen moet ik ECHT.
Op www.hardloopkalender.nl staat een groot aantal lopen, maar ik weet niet of alle lopen hierop genoemd staanquote:Op zondag 7 juni 2009 13:43 schreef Negentien het volgende:
Poehoee, vandaag was zwaar!
het lijkt mij overigens wel leuk om eens aan een wedstrijd (5km) mee te doen na de lessen. Weet iemand een soort van hardloopkalender te vinden op internet?
Nouja, nu nog niet, maar als ik straks wat verder ben danquote:Dat doe je zo:
Neem de volgende URI over en verander 3315 door de 4 cijfers van jouw postcode en vervang de 10 door de straal (in km) waarbinnen jij de loopjes op wilt nemen in de feed. Voila.
http://www.hardloopkalender.nl/rss-loopagenda-postcode.xml?postcode=3315&straal=10
quote:Op maandag 8 juni 2009 10:09 schreef Ceehaa het volgende:
Ren je wel in een rustig tempo? Je hoeft niet te sprinten hè. Het helpt ook om in te ademen door je neus en uitademen door je mond, ook in een rusitg tempo. Ik had ook de neiging om vooral veel naar lucht te happen, maar ik vergat dat fatsoenlijk uit te ademen. Daar kreeg ik een hele onrustige ademhaling van waardoor ik niet lekker liep. Dit hielp bij mij.
Maar... ik ben zelf vandaag weer niet geweest. Ik weet het, sla me maar! Ik werd pas laat wakker. Ik woon midden in de stad en het is overal zo druk als je later op de dag gaat. 's Avonds kan eventueel nog, maar ik loop 's ochtens het beste met een lege maag en nog geen sigaretten achter de kiezen. Ja, ben een roker ook nog. Ik ga me nu kapot schamen in een hoekje..
Wat een stom excuusquote:Op maandag 8 juni 2009 10:09 schreef Ceehaa het volgende:
Ik woon midden in de stad en het is overal zo druk als je later op de dag gaat.
en waarom dan niet? We hebben hier in het grote, drukke Amsterdam ook gewoon trottoirs enzo hoorquote:Op maandag 8 juni 2009 12:22 schreef _Arual_ het volgende:
Ik zou ook niet in een drukke stad willen rennen.
Ik ga er eens op letten, bedankt voor de tip! Ik ga vanavond weer een poging doenquote:Op maandag 8 juni 2009 10:09 schreef Ceehaa het volgende:
Ren je wel in een rustig tempo? Je hoeft niet te sprinten hè. Het helpt ook om in te ademen door je neus en uitademen door je mond, ook in een rusitg tempo. Ik had ook de neiging om vooral veel naar lucht te happen, maar ik vergat dat fatsoenlijk uit te ademen. Daar kreeg ik een hele onrustige ademhaling van waardoor ik niet lekker liep. Dit hielp bij mij.
Dat idee van die saaie muziek had ik dus ook, maar op de eoa manier luister ik er niet echt naar. T'is meer muzak en het helpt me te onstspannen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 16:58 schreef Marurk het volgende:
[..]
Had precies hetzelfde.
Ik had serie 1 afgerond om en nabij oktober/november. Toen begon het koud te worden en heb ik tot de lente niet tot nauwelijks meer gerend.
Soms is het gewoon kut als je aan het lopen bent. Dan zit je zo te denken "Ik moet nog ** minuten". Of "bah wat duurt dat lang". Als je de les uitloopt, heb je wel een lekker/fijn gevoel, maar soms is het echt kut tijdens het hardlopen. Hoe dat komt weet ik niet. Je bent in ieder geval niet de enige.
Vraag me inderdaad ook af hoe ik dit straks moet gaan doen tijdens de tweede serie (10 km).Dan ben je dus een dik uur aan het hardlopen op van die saaie muziek. Weet niet of ik dat ga volhouden.
En al helemaal niet als je ook nog die versnellingen hebt tussendoor (je moet dan om de zoveel tijd een paar minuten met een hoger tempo gaan lopen).
Ook in een drukke stad zijn er plekken waarbij je geen stoplichten tegen komt, als je op de stoep loopt (of in een park) hoef je geen fietsers te ontwijken. Je kan je Ipod natuurlijk ook iets zachter zetten zodat je je meer bewust bent van je omgeving.quote:Op maandag 8 juni 2009 12:46 schreef Ceehaa het volgende:
Ja tuurlijk, maar ook veel fietsers en auto's die je moet ontwijken, stoppen voor stoplichten enz. En met een i-pod op hoor je ook niks aankomen, dus moet je nog beter opletten. Ik vind het niet relaxed lopen, maar jij misschien wel. Prima.
Dit dus. Baal nu al als een fietser recht op me af komt rijden. En je zult vaker moeten stoppen ivm oversteken.quote:Op maandag 8 juni 2009 12:46 schreef Ceehaa het volgende:
Ja tuurlijk, maar ook veel fietsers en auto's die je moet ontwijken, stoppen voor stoplichten enz. En met een i-pod op hoor je ook niks aankomen, dus moet je nog beter opletten. Ik vind het niet relaxed lopen, maar jij misschien wel. Prima.
Ik loop eerst altijd een paar minuutjes te klooien met mijn MP3-speler, dus dan kan ik altijd mooi inlopen. Soms pak ik ook de fiets en rij ik naar de bossen, heb je ook alvast een warming up gehad.quote:Op maandag 8 juni 2009 17:47 schreef Coelho het volgende:
Hoe starten jullie een programma van Start to Run? Gewoon deur uit en meteen beginnen met lopen, of warming up (inlopen en/of strekken)? Of is inlopen pas later in het programma van toepassing, als je eerste blok meteen 5 minuten of meer is?
Eerst 3 minuutjes inlopen (altijd naar hetzelfde bruggetje in de buurt van mn huis), rekken/strekken, mp3 aan, in top proppen, stukje richting park wandelen en gaan rennen zodra evy dat zegtquote:Op maandag 8 juni 2009 17:47 schreef Coelho het volgende:
Hoe starten jullie een programma van Start to Run? Gewoon deur uit en meteen beginnen met lopen, of warming up (inlopen en/of strekken)? Of is inlopen pas later in het programma van toepassing, als je eerste blok meteen 5 minuten of meer is?
Toevoeging: een landelijke omgeving heeft ook zo zijn dingen.quote:Op maandag 8 juni 2009 12:22 schreef _Arual_ het volgende:
Ik zou ook niet in een drukke stad willen rennen.
Ik maak steeds wat mee tijdens het hardlopen...quote:Op maandag 8 juni 2009 21:07 schreef Ceehaa het volgende:
Haha, mooi verhaal!
Way to go! Welke les zit je nu op?quote:Op woensdag 10 juni 2009 20:14 schreef _Arual_ het volgende:
Tsja, als ik nu niet door de regen ga lopen, wordt het in de herfst helemaal niks natuurlijk.
* _Arual_ trekt kort broekje en shirt aan. Ril.
Dit was de vijfde les. En het ging opeens echt heeeel hard regenen. Tot op mijn huid nat... Op zich vond ik het niet erg om in de regen te rennen, ik maakte me alleen zorgen om mijn iPod en (achteraf) om mijn schoenen <spons-alert>. En het naar huis lopen aan het einde wasquote:Op woensdag 10 juni 2009 21:09 schreef sassa het volgende:
[..]
Way to go! Welke les zit je nu op?
Ik ben net ook geweest voor les 11. De les stopte alleen opeens ergens net na het midden dus maar gewoon doorgelopen met mijn horloge erbij.
Volgende week gewoon al 7 minuten rennen
Picsquote:Op woensdag 10 juni 2009 20:14 schreef _Arual_ het volgende:
* _Arual_ trekt kort broekje en shirt aan. Ril.
Ja een beetje regen is niet erg, soms zelfs wel lekker afkoelend, maar een echte hoosbui vind ik niks hoorquote:Op woensdag 10 juni 2009 21:24 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Dit was de vijfde les. En het ging opeens echt heeeel hard regenen. Tot op mijn huid nat... Op zich vond ik het niet erg om in de regen te rennen, ik maakte me alleen zorgen om mijn iPod en (achteraf) om mijn schoenen <spons-alert>. En het naar huis lopen aan het einde was
Ik heb mijn iPod al rennend in mijn BH gefrot. Ik was echt charmant vandaagquote:Op woensdag 10 juni 2009 21:32 schreef sassa het volgende:
[..]
Ja een beetje regen is niet erg, soms zelfs wel lekker afkoelend, maar een echte hoosbui vind ik niks hoorHeeft je ipod het wel overleefd?
Volgens mij sjoemelt Evy inderdaad! Soms dan ben ik voor mijn gevoel al aan het einde van de 3 minuten en dan roept ze vrolijk dat de eerste minuut er alweer op zit en je zo goed bezig bent haha! Maargoed, bij mij is het alleen gevoelsmatig. Misschien ren je het laatste stukje harder ofzo?
Ik wil het ook niet checken, denk ik. Ik heb een tijdje aan spinning/rpm gedaan, het deed me dan geen goed als ik een klok voor mijn neus had.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:36 schreef Ceehaa het volgende:
Goed dat je toch gegaan bent ondanks de regen!
Ik heb ook weleens het idee gehad dat de tijden soms niet kloppen. Twee minuten die veel te lang duren. Maar ik heb het nooit echt gecheckt.
Morgen 4 x 8 minuten en daarna 10, 10, 12. Het wordt echt serieus nu!! Heb er wel weer zin in. Ik ben elke keer zo benieuwd hoe ik het er vanaf breng. Het begint nu wel als een overwinning te voelen, want ik was vroeger echt een gymkneusje.
Ik houd jullie hier op de hoogte. Als het me niet lukt verdwijn ik weer stilletjes uit dit topic.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:40 schreef Ceehaa het volgende:
Ik denk ook bij elke vermeerdering in minuten dat het me nooit lukt, maar op de één of andere manier lukt het toch steeds weer. En nu gaan 8 minuten rennen makkelijker dan de 3 minuten van een paar weken geleden. Je conditie gaat echt ongemerkt wel vooruit hoor!
Ja dat komt wel goed hoor! Ik ging bij les 1 echt dood. Lukte me ook niet in 1 keer. Kon die 3 minuten gewoon niet volhoudenquote:Op woensdag 10 juni 2009 21:45 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik houd jullie hier op de hoogte. Als het me niet lukt verdwijn ik weer stilletjes uit dit topic.
Ik vind mezelf zo stoer dat ik vanavond tóch gegaan ben
We lopen gelijk..quote:
Dat herinner ik me ook nog ja. Ik heb drie keer gecheckt of ik wel de goede les had gelopen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:16 schreef _Arual_ het volgende:
Ik raakte helemaal van slag door het begin van les 6: We gaan grenzen verleggen! We gaan deze keer voor het eerst 3 keer 3 minuten lopen. Maar in les 5 loop je toch ook al 3 keer 3 minuten?
Gekneusde ribben zijn zwaar klote!quote:Op zaterdag 13 juni 2009 17:58 schreef zesje het volgende:
Ben gisteren ook weer begonnen na 2 weken gekneusde rib. Ik zou verder moeten met les 14 maar heb maar even een stapje terug gedaan naar les 11, de 8 x 2 minuten en ging erg lekker![]()
Verder vandaag de Asics test gedaan waar ik me voor had opgegeven. Ik moest lopen op een loopband en dat werd gefilmd en werd gekeken hoe mijn techniek was. Nou die bleek niet verkeerd, lichtelijk proneren maar niet zodanig dat ik andere schoenen hoefde. Omdat ik dat ook weer uitspaarde heb ik mezelf maar verwend met wat loopkleding van Reebok alles in den uitverkoop
Extreem pijnlijk ja.. Je merkt het gewoon bij alles wat je doet, liggen, staan, lopen, tillen, bukken..auwa!quote:Op zaterdag 13 juni 2009 18:12 schreef Negentien het volgende:
Gekneusde ribben zijn zwaar klote!
Asics test? Waar kun je dat laten doen dan? Sportzaak, intersport?
Topquote:Op maandag 15 juni 2009 11:29 schreef yavanna het volgende:
Eind september loopt 1 van mijn kinderen weer de 4EM van de Dam tot Damloop en ik hoop dat ik dan met hem mee kan, niet als toeschouwster maar als mede loper en als een mede loper die hem bij kan houden.
Vond jij dat het keerpunt, 7 minuten? Ik ben erg benieuwd, heb pas voor het eerst 5 minuten gelopen en dat ging wel maar op een of andere manier denk ik dat ik een keer tegen een muur aanloop ofzoquote:Op maandag 15 juni 2009 11:24 schreef Ceehaa het volgende:
Gek dat als je eenmaal 7 minuten kan rennen, 12 minuten net zo makkelijk gaat. Aan het begin was het echt puffen geblazen als er een renminuutje bij kwam!
Ik merk wel dat ik in een vroeger stadium veel bezig was met wanneer ik weer mocht wandelen. Zo hield ik het het beste vol. Maar nu duurt het zo lang voordat je weer mag wandelen, dat het niet motiverend meer is. Dus eigenlijk moet ik meer gaan genieten van het rennen zelf ipv bezig zijn met wanneer ik weer kan stoppen. Ik ren vaak zo geconcentreerd dat ik niet eens echt om me heen kijk of afdwaal in gedachten. Ik ben meer bezig met m'n ademhaling, een goede loophouding en mezelf motiverend toespreken. Hoe is dat bij jullie?
Ik heb precies hetzelfde. Ik loop ook altijd op een hoger hartslag dan eigenlijk zou moeten. Ik sluit me dus aan bij jou vraagquote:Op maandag 15 juni 2009 14:28 schreef Coelho het volgende:
zijn er hier mensen die met hartslagmeter lopen? Ik heb afgelopen weekend les 15 gedaan, waarbij je op het eind 5/6/7 min. loopt. Voor mijn gevoel bereik ik in de laatste serie het meest gelijkmatige ritme, het gaat dan echt lekker, maar als ik naar mijn hartslag kijk, dan komt de max HR toch steeds hoger te liggen per sessie. Ik ben 30, volgens de basisregels zou mijn max moeten liggen op 220 - leeftijd = 190. De 7 min. run had ik een max van 181 en ik loop sowieso elke serie boven de 170 en heb niet het gevoel dat ik anaeroob loop terwijl ik wel >90% van max zit. Mag ik er dan van uit gaan dat mijn max een stukje hoger ligt?
(Sorry voor het technische gedoe, maar ik vind het zelf ook motiverend om grafiekjes en zo te bekijken na het lopen)
Bedankt! Ik ga het eens bekijken, klinkt wel tof.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 18:58 schreef zesje het volgende:
[..]
Extreem pijnlijk ja.. Je merkt het gewoon bij alles wat je doet, liggen, staan, lopen, tillen, bukken..auwa!
Verschillende winkels. Het heet Asics Tech Tour
quote:Op maandag 15 juni 2009 21:42 schreef _Arual_ het volgende:
Ik werd toen ik net les 7 rende ingehaald door een wandelaar van 2 meter 10.![]()
Ja, t/m 7 minuten dacht ik nog dat een minuutje erbij alleen maar lastiger zal worden, maar bij de 4 x 8 minuten merkte ik dat het nauwelijks verschil maakt lichamelijk. En dat heb ik bij 12 min. nog steeds.quote:
Hahaha, zulke lange mensen zouden niet naar buiten mogen als jij moet rennen.quote:Op maandag 15 juni 2009 21:42 schreef _Arual_ het volgende:
Ik werd toen ik net les 7 rende ingehaald door een wandelaar van 2 meter 10.![]()
En ik heb minder gelopen dan in de vorige (identieke) les.
Maar het ging wel soepeler.
6 kilo? Dat is niet alleen van Evy denk ik, die paar minuten rennen 3x per week zetten nou ook weer niet zoveel zoden aan de dijk qua bewegingquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:36 schreef _Arual_ het volgende:
Een collega is drie weken geleden begonnen met Evy en al zes kilo kwijt.
Ze beweert van wel...quote:Op woensdag 17 juni 2009 07:48 schreef computergirl het volgende:
[..]
6 kilo? Dat is niet alleen van Evy denk ik, die paar minuten rennen 3x per week zetten nou ook weer niet zoveel zoden aan de dijk qua beweging
Hmm dat klinkt bemoedigend na les 13 (2-3-5-5-5) waarbij ik toch wel een beetje kapot ging.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 09:10 schreef Ceehaa het volgende:
Ja, t/m 7 minuten dacht ik nog dat een minuutje erbij alleen maar lastiger zal worden, maar bij de 4 x 8 minuten merkte ik dat het nauwelijks verschil maakt lichamelijk. En dat heb ik bij 12 min. nog steeds.
Ik moet eerst maar zien of ik uberhaupt blijf hardlopen tot de DtDloop.quote:Op maandag 15 juni 2009 12:23 schreef zesje het volgende:
[..]
TopWel vind ik het prettig optimistisch van je dat je in 3 maanden tijd 4 mijl = een kleine 6,5 kilometer wil gaan lopen. Met Evy kan je als het allemaal meezit in 10 weken een half uur achter elkaar hardlopen en dan hoop je dat dat 5 km is want ik voor mezelf vind 10 km/uur best snel, denk eerder dat ik nu 8 km/uur loop. En dan is het dus nog ff een stukje verder en hoop je dat je tussentijds geen vertraging oploopt met blessures/ziekte.
Vast sowieso al bezig met afvallen/gezonder leven en dus een ander, beter, eetpatroon? 6 kilo is wel veel zeg, in 3 weken.quote:Op woensdag 17 juni 2009 07:55 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ze beweert van wel...
Ik heb het idee dat je onbewust anders gaat eten. Na wraps met gehakt, kaas en bonen loop je toch minder soepel. Dus kies je iets anders. Misschien heeft zij dat ook.
Je valt niet af, maar merk je wel verschil in cm's, dat je kleding b.v. beter zit?quote:Op woensdag 17 juni 2009 08:45 schreef zesje het volgende:
[..]
Hmm dat klinkt bemoedigend na les 13 (2-3-5-5-5) waarbij ik toch wel een beetje kapot ging.
@Arual, het is niet eerlijk he, ik val ook niet af. Ik loop trouwens meestal wel voor het avondeten, als ik uit mijn werk kom pak ik wat fruit of een cracker en wat te drinken en ga dan lopen. Dan koken/eten in mijn sportkleren en na het eten ben ik wel afgekoeld, ff douchen en dan kan de avond beginnen maar heb ik wel lekker al gesport.
Minder kilocalorieën per dag = afvallen. Zo 'simpel' is het.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:36 schreef _Arual_ het volgende:
Een collega is drie weken geleden begonnen met Evy en al zes kilo kwijt. Krijgt van iedereen complimenten. Ik hoopte die ook eens te krijgen. Zegt vandaag iemand tegen mij na haar gesproken te hebben: joh moet jij ook gaan doen. Hardlopen. Jij bent dikker geworden de laatste maand.
Zucht. Ik blijf altijd kogelrond.
Spieren wegen meer dan vet. Als je dus sport (vooral krachttraining) zal je in KG alleen maar aankomen, maar qua figuur wordt het allemaal één mooi geheel..quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:09 schreef yavanna het volgende:
[..]
Je valt niet af, maar merk je wel verschil in cm's, dat je kleding b.v. beter zit?
Dat zijn verhalen die we willen horen!quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:50 schreef devlinmr het volgende:
loop nu serie 2 les 9 vandaag, maar wat afvallen betreft.... 3 kilo in al die tijd. Echter mijn broeken zitten een stuk losser, door sterkere spieren is mijn rugpijn die ik voor het lopen had volledig weg, miijn zwembanden worden langzaamaan kleiner en mijn buik schud een stuk minder dan in het begin![]()
Ja. Je moet dan soms eventjes versnellen voor een bepaalde tijd.quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:52 schreef Negentien het volgende:
[..]
Klopt het trouwens dat je bij serie II ook intervallen gaat lopen, dat lijkt me nl wel tof
Hup, hup, hup 19 z.s.m. in de hardloopkleren en lopen met je donderquote:Op woensdag 17 juni 2009 09:50 schreef Negentien het volgende:
Wie wil mij even billenkoek geven als ik vandaag weer niet gegaan ben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |