abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80352609
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80364720
mijn vensterbank staat ook overvol dit jaar

tomaten, aardbeien, paprika's, kruiden, spaanse pepers en olijven. Alles staat er nu sinds 2 weken, verspreid in mini-kweekkassen en de pepers en olijven heb ik gezaaid in een iets grotere (broeierige) kas. De aardbeien en tomaten beginnen nu te ontkiemen.

Misschien is het handig om hier een lijstje te droppen van fruit en groenen wat gekweekt kan worden in potten, gezien hier mensen zijn die alleen een balkon hebben en miss wel eens wat anders willen kweken dan de bekende aardbeien en tomaten?
pi_80372008
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:19 schreef sigme het volgende:
En er zitten inmiddels Surprises in bed C, Nicola's in G, peultjes in een van de kleine bedden en ik heb ook nog een klein bed vol uien gezet.
Tuinbonen komen al op en gister zag ik ook een groene spruit van de peultjes.

Eerste spinazie uit de kas aten we inderdaad op 2e paasdag en vorige zondag hebben we de eerste asperges gegeten (die ik dan wel deels ondergronds heb afgesneden).
In de kas staat ook oogstbare snijsla (een mengsel) en oogstbare snijbiet. Ik denk dat ik dit weekend een deel van de snijbietjes naar buiten ga verzetten.

Een paar dagen geleden heb ik in de kas paksoi gezaaid, en buiten (in van die kartonnen wortelbakjes) rode & witte kool, spitskool, koolrabi.
De aubergines die in de kas staan hebben het blijkbaar moeilijk; ik ga ook dit weekend bijzaaien. Van de tomaatjes is de helft dood, ik heb de rest van het zaad weggegeven dus dit moet wezen. Ik wil nog wel ándere tomatenrassen erbij.
Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
pi_80391407
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 08:24 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hoe groot is een normaal bed en hoe groot is een klein bed bij je?
De moestuin in verdeeld in twee delen; beide ongeveer 80m2.
De tweede helft is er vorig jaar bijgekomen.

De eerste helft heeft bedden van ongeveer 1,25 * 4,5m, minus wat niet benutte randen dus zo'n 5m2
In de nieuwe helft heb ik de bedden tweemaal zo groot gemaakt, 10m2.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80426246
De paksoi in de kas is al boven! Binnen een week!
Ik heb boontjes voorgezaaid in potjes, die nu in de kas staan. Ben benieuwd of ik daarmee de oogst kan vervroegen. Verder heb ik een heel aantal bedden gekuisd: gespit / geharkt / mest erover / kalk erover. In bed 7 (gok ik) heb ik nog 7 vroege aardappels gezet (Frieslander). In bed 8 uien. In deze bedden zijn later tomaten en aubergines gepland.
pi_80467517
In de voortuin komen er elke dag wel weer een paar beukekiemen bij! Sommige zijn heel donkergroen tot roodgroen, dus met een beetje geluk worden dat rode beuken. Spannend!!!
Ik had ergens gelezen dat rode beuken geënt worden, maar gezien de prijs kon ik me dat al niet goed voorstellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 20 april 2010 @ 17:14:21 #207
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_80527092
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
pi_80528139
Slakken vinden hosta's lekker. Zo lekker dat er weinig van de hosta's zal overblijven.
Het verzamelt makkelijker als ze maar op 1 plant zitten.
pi_80529126
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:

En heeft er iemand anders nog succesvolle tips over het bestrijden of uit de buurt houden van slakken?
En brede strook goed losgeschoffelde grond eromheen; 50cm. En probeer vogels en egels te lokken. Hier zitten veel spreeuwen en weinig slakken .

Verder zijn er zoutplankjes die je ergens omheen kan zetten.
En er is koperplakband, dat zou je rondom je kasje kunnen plakken; daar willen ze niet over.
Er bestaan ook plastik hekwerkjes waar ze niet overheen schijnen te willen, maar die weet ik niet te koop.
pi_80534131
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:43 schreef AnusSoft het volgende:
Hier een miele (1600 toeren) ook best stil.
mja je betaalt er een voortuin voor.
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:52 schreef citywok het volgende:
Dan heb je niet zo'n grote tuin zeker.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80534335
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:14 schreef Glesse het volgende:
Ik heb een dringende hulpvraag sinds hedenmorgen!

Bij het openen van mijn koude bak (zo'n kunststof ding van het tuincentrum) vanochtend, zag ik tot mijn schrik dat iets zich tegoed had gedaan aan mijn zorgvuldig uit zaad opgekweekte tijm, basilicum en sla!!!
De dader identificeren was niet zo ontzettend moeilijk, hij had namelijk letterlijk een spoor achter gelaten, een slijmerig spoor.

Mijn ecologische boeken geven me 2 opties; ze als het donker is met een zaklamp opsporen en vangen, en dit enkele dagen achter elkaar.
De tweede optie is de welbekende bierval; potje ingraven tot de rand gelijk komt met de aarde, en half vullen met bier. Hiervan vraag ik me wel af, moe tik deze bievral in mijn kasje zetten, of juist er buiten? Want de gistgeur kan natuurlijk ook slakken van buiten mijn kasje in lokken.

Mijn vader had een goede methode, maar dan moet je wel een sterke maag hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ja hallo, dan moet je het ook maar niet stiekem lezen!
  dinsdag 20 april 2010 @ 23:09:46 #212
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80542923
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:08 schreef Kees22 het volgende:
Kan het niet laten om deze hier te citeren:
[..]

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
KuikenGuppy
pi_80549616
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 23:09 schreef Burdie het volgende:

[..]

Whehe .

Ik heb trouwens ook een vraagje; de radijsjes komen op, maar het zijn er nogal veel... moet ik ze uitdunnen?
Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
pi_80550289
Mijn radijzen (en rucola en spinazie) zijn al geoogst
  donderdag 22 april 2010 @ 17:19:05 #215
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80603803
quote:
Op woensdag 21 april 2010 09:22 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Hebben ze de ruimte om uit te groeien? Als dat niet het geval zal je moeten uitdunnen. De volgende keer iets dunner zaaien.

Mijn radijzen worden door de mieren belaagd.
Nee, ze staan redelijk op een kluitje.
KuikenGuppy
pi_80688803
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_80692659
quote:
Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
he bah, de lage slabonen willen maar niet opkomen. Heb ze nu al twee keer gezaaid.
De broccoli, boerenkool, spruitjes en winterwortelen komen mooi op.
Een aantal van de vorig jaar gezaaide en niet uitgeplante preiplantjes hebben de winter in hun kleine vorm overleefd en heb ik een tijdje terug uitgeplant. Doen het nu prima. Dat was wel handig, hoefde ik niet te zaaien en heb al wat grotere plantjes.
Tja bonen hebben nu eenmaal erg veel warmte nodig. Hier zijn de meeste ook al weggerot, en wat stinkt dat zeg, rotte bonen .
Buiten ook de witlof en winterwortelen gezaaid. De erwten peulen en kapucijners hadden ook al water nodig, net als de aardbeien. Wat is het snel opgedroogd zeg niet normaal
pi_80700041
quote:
Op zondag 25 april 2010 11:04 schreef merry77 het volgende:
Boontjes mogen geen mei zien..
Half mei zaaien! Als je eerder wil zaaien, moet het in de kas of binnen. Ik heb potjes bonen in de pas; ze zijn nu aan het kiemen.

Vandaag een bedje aardbeien bijgeplant.
  maandag 26 april 2010 @ 15:22:24 #219
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_80729388
Ik kom nog even terug op mijn slakkenverhaal:

Ik ben 's avonds met een zaklamp de tuin in gegaan, en ja hoor, in mijn kleine kasje zat een naaktslak vrolijk aan mijn sla te knabbelen. Het was de enige die er te bekennen was, en ik heb hem over de schuting heengewipt
Helaas bleef het daar niet bij, en drie dagen geleden kwam ik met mijn zaklamp uit in een hoek van de tuin (waar helemaal niet zoveel planten staan) waar wel 25 slakken zaten. Deze heb ik allemaal verwijderd, maar de twee dagen erna zat die hoek weer helemaal vol met slakken. Ik heb nu een doosje escar-go gekocht.
Mochten de slakken in de buurt komen van mijn sla en groenten, dan rest me niets dan dat gebied te gaan beschermen met dit middel wat slecht is voor slakken maar onschadelijk voor al het andere tuinleven...

Eergisteren overigens de eerste asperges gestoken, en zometeen eens kijken of er voor vandaag weer nieuwe zijn!
pi_80734444
Bij mij zijn de mieren weg (de radijzen zullen wel bijna op zijn).
De poters zitten de grond in. De kapucijners staan nog rechtop ondanks de nachtvorst van vorige week.
De kas is bijna een kas. Ben pas 3 weekenden bezig omdat ding opgebouwd te krijgen. Zal blij zijn als hij staat dan kan ik me weer focussen op de moestuin zelf.
pi_80737059
Asperges hier hebben nogal last van de droogte. Ze hangen erbij als slappe piemels .
Afgelopen twee dagen heb ik ze maar wat bevochtigd.

Vandaag vanalles gedaan in de tuin: bed vol bietjes gezaaid, een paar rijtjes wortels, rijtjes snijbiet, sla, broccoleto, snijmoes en koolrabi.

Boontjes in de kas kan je bijna zíen groeien, net als de paksoi. De aubergines doen het bijzonder slecht, er staan er nu nog 2 te sterven, de rest is al dood. En van de bijgezaaide exemplaren zie ik nog niets. Tomaatjes zien er ook slecht uit, ik heb ze toch maar verspeend.
Nieuw gezaaid: snijknoflook, andere tomaten, basilicum.

In de tuin zijn de tuinbonen goed boven, evenals de peultjes. De sjalotten en knoflook doen het ook enthousiast en de plantuitjes komen nu ook voorzichtig boven. Van de aardappels is nog niets te zien.

Vandaag een flinke portie van de Siberische snijkool gegeten, dat vind ik toch ook wel een aanwinst. Is de hele winter blijven staan en wil nu gaan bloeien (maar ik heb de bloemstengels eruit gesneden en opgegeten).
pi_80750633
Snijknoflook?
pi_80753087
Ik heb spruiten (Topline F1) gezaaid. Maar de jonge plantjes (een sprietje met twee blaadjes) vallen nu allemaal om. Ik kan mij niet voorstellen dat ze te weinig licht hebben, ze staan bijna de hele dag in de zon, maar toch worden ze zo lang dat ze onder het gewicht van de twee blaadje allemaal plat gaan. Komt dit wel goed of gaat het verkeer en moet ik er wat aan doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 27-04-2010 01:24:17 ]
pi_80754185
quote:
Op maandag 26 april 2010 23:46 schreef Kees22 het volgende:
Snijknoflook?
Soort van bieslook, maar dan met knoflooksmaak. Afgaande op het plaatje op het pakje.

Bolkesteijn, staan je spruitjes binnen?Zo'n te snel gegroeid, sliertig steeltje kan komen van te weinig licht, te veel warmte en teveel snelle meststof. Ik denk dat je spruitjes te warm staan .
pi_80755574
Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
  dinsdag 27 april 2010 @ 13:06:38 #226
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80763487
Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
KuikenGuppy
pi_80763784
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 09:03 schreef Oceanonix het volgende:
Je kunt ook de stengels van de knoflook eten. Een paar tenen de grond in en zodra het groen boven de grodn komt kan je beginnen met knippen. Er lekker in salades.
. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
pi_80764654
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:06 schreef Burdie het volgende:
Even een kort vraagje; ik heb vingerhoedskruid en karpatenklokjes gezaaid in kweekbakjes maar ze komen nu op en zijn echt mini! 1 a 2 mm zal geen overdrijving zijn. Hoe kan ik die het beste verspenen?
Gewoon nog even wachten tot ze wat groter zijn. Dan gaat het een stuk makkelijker.
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:14:11 #229
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80766025
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:
Vingerhoedskruid & karpatenklokjes verspenen: geen idee. Mogelijk weten ze daar hier meer van: Het grote bloemen en planten topic # Nazomeren! . Vingerhoedskruid is erg giftig.
I know . Bedankt voor de link!
KuikenGuppy
pi_80770012
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]

. Voordeel van die snijknoflook zou moeten zijn dat het meerjarig is.

deze staat bij mij op het balkon net als de kruiden. En daar is niets meerjarig.
De tuin is te ver om even heen en weer te gaan om de salade op te leuken. (het is maar 5 min fietsen)
pi_80815415
Mijn peulen en spinazie die ik anderhalve week geleden gezaaid heb, laten zich eindelijk boven de grond zien! In een vensterbankkasje had ik al een aantal peulen gekweekt en dat ging erg snel. Dus vandaar dat ik toch wel ongerust begon te worden.
Mijn aardbeienplantjes doen het ook minder goed dan ik had gehoopt. Na ruim twee weken heb ik pas 7 piepkleine plantjes, terwijl ik er zo'n 30 gezaaid heb. Nu heb ik elders op internet al gelezen dat aardbeien lastig uit een zaadje te kweken zijn, maar is er misschien nog iets dat ik kan doen om de score te verbeteren?
pi_80830105
Ik merk zelf ook hoe gretig ik zaden en nieuw blad de grond of de tak uitkijk.
Leerproces! Alles heeft zijn tijd nodig.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:41:10 #233
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81003349
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

leek me wel leuk om mee te beginnen...iemand ervaring ??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:26:27 #234
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81007554
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:
Zit ff in me pauze mee te kijken...maarre ik wil ook een MOESTUIN...in ons nieuwe huis (duurt nog ff)

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Yep, zo'n moestuintje heb ik hier ook staan .

De mijne is 60x120 en ik heb er acht 'velden' van 30x30 staan. Vorig jaar heb ik 'm nog laat in de zomer aangelegd en heb toen al een kleine oogst gehad. Dit jaar ben ik echter veel vroeger begonnen met zaaien en ik verwacht dan ook veel vaker, veel meer en veel langer te kunnen oogsten dan vorig jaar.

De meeste informatie voor de aanleg van mijn moestuintje heb ik van deze site gehaald: http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html

Ik moet zeggen dat het mij bijzonder goed bevalt! Je moet geen grote oogsten verwachten, maar het is heel compact en daardoor efficiënt. Enig nadeel is dat als je bijvoorbeeld slakken hebt, je bijna de hele oogst van een gewas kwijt bent. Gelukkig is dat nooit veel .

Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
KuikenGuppy
pi_81007585
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:41 schreef BuupWerk het volgende:

alleen kwam ik op:

sqaure foot gardening

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:00 #236
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81007604
Over slakken gesproken, ze zijn dit jaar wéér de broccoli aan het aanvallen . Ik had al wat slakkenkorrels gestrooid, maar die blijken dus niet afdoende. Biervallen zetten is geen optie.
Mijn vriend opperde al een heel fijnmazig net over de broccoli te hangen. Bestaat zoiets en zou dat werken?
KuikenGuppy
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:28:30 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81007627
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:27 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als makkelijke moestuin? Een moestuin van 1 x 1 verdeeld in vakjes. Alleen zaaien wat je nodig hebt en niet hoeven uitdunnen?
Ja dus, zie mijn post hier boven .
KuikenGuppy
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:55:12 #238
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81010841
jep is hetzelfde als makkelijke moestuin...maar als je google gebruikt met de engelse term vind je SITES vol !!

deze bijvoorbeeld:

http://www.mysquarefootgarden.net/
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:56:04 #239
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81010865
quote:
Overigens heb ik mijn 'velden' nog weer met een kunststof randje van elkaar gescheiden, vorig jaar gingen de gewassen nog wel eens door elkaar lopen, omdat ik niet secuur genoeg had gezaaid.
hoe moet ik me dat voorstellen ??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:04:32 #240
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81011173
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 15:56 schreef BuupWerk het volgende:

[..]

hoe moet ik me dat voorstellen ??
ik heb de 'velden' onderling van elkaar gescheiden door stukjes borderband . Kan zo ff geen foto vinden.
KuikenGuppy
pi_81011454
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:24:54 #242
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81011922
kunnen de de wortels dan wel groeien ??
met van dat borderband ?

wat heb je allemaal in je MM / SFG staan ??
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:34:46 #243
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_81012282
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 16:11 schreef merry77 het volgende:
je kan ook lupine neerzetten. De slakken zitten daar bij mij continu tussen. Ik haal er regelmatig een flink aantal grote weg.

De broccoli staat nog binnen in de kas in het zaaipotje.
Dat kan ik ook nog doen, de broccoli gewoon afdekken .

@Buup: borderband geldt voor de breedte/lengte van de 'velden', niet voor de diepte ervan!

Ik heb staan:
- rode kroten
- boerenkool (moet ik nog zaaien)
- broccoli
- uien
- wortels
- slamix
- radijsjes
- spinazie
- stamerwten (staan achter de MM, niet erin)

En verder heb ik nog in potten:
- aardbei
- tomaten
- cayennepepers
- paprika
- rode peper
KuikenGuppy
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:01:07 #244
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_81013415
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
pi_81015677
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:28 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja dus, zie mijn post hier boven .
Jouw post echt niet gezien. Zal wel niet ververst hebben tussendoor.
pi_81015855
Vliesdoek heet het. Het is niet goedkoop. Ik gebruik het om de koolvlieg op afstand te houden.
Dus mijn bed met planten die gevoelig voor dit beest zijn staan hieronder. Dus ook de broccoli.
Slakken hebben wel wat meer moeite om hier onder door te komen. Ik heb het redelijk strak gelegd waardoor er niets onderdoor kan.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:47:57 #247
43653 sigme
Veraan
pi_81017826
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:01 schreef BuupWerk het volgende:
oke ik ben alvast een lijstje aan het maken net als op de site die ik gaf zodat ik weet wat ik wil en hoeveel zaadjes per vierkant kunnen...nu vraag ik me af of de klimmers (bonen+tomaten) tegen de achterkant kunnen klimmen...

dan maak ik een bak met tegen de achterkant wapeningsnetten...(past leuk in bij de tuin)...waartegen die groenten dan kunnen klimmen...

of zou dat niet lukken ??
Waarom niet? Volgens mij had die jongen van de makkelijkemoestuin dat ook gedaan. Hij gebruikt trouwens ook een of ander speciaal spul om door de grond te mengen, isolatiekorrel. Wil je dat ook erdoor gaan doen? Ik moet ergens een internetadresje hebben waar het te koop is, geef even een gil als ik de url voor je moet opscharrelen.

Ik heb vandaag een tweede bed kroten gezet, en een groot bonenbed ligt startklaar. De droogbonen heb ik te weken gelegd; ik hoop dat ze dan wat beter willen kiemen.
Morgen wil ik de zaaien, de droogbonen en de sperziebonen. Van beide heb ik ook plantjes: voorgekweekt in de kas.

In de kas zien de aardbeien er ook erg goed uit: grote groene planten, bloeien enthousiast en er zitten ook al vruchten aan. Nog een beetje klein en helemaal groen, maar als het nou eens een paar dagen mooi weer zou worden..
Er valt niet te eten tegen de spinazie, snijbiet en sla in de kas. Het groeit harder aan dan we kunnen opeten. Dat geldt ook voor de rabarder.
Asperges groeien nog niet zo hard dat we overvloed hebben, maar we hebben er nu toch al wel viermaal van gegeten.
pi_81055847
Vandaag bonendag
Bed D: droogbonen
Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
In het bed staan nu van voor naar achter, in rijen met elke 5 cm een boontje
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • 1 rij vanalles, waaronder een aantal in de kas voorgekweekte Friese woudjes
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak
  • 1 rij Goldelfe (gele slabonen)
  • 1 rij Neckarköningin (snijboon)

Bed H: stamslabonen
  • 1 rij in de kas voorgekweekte preludes (zijn al hele mooie plantjes)
  • 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • 4 rijen chinese boontjes
  • ik moet verrassend weinig
    pi_81068572
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
    Vandaag bonendag
    Ik had nog wat verschillende restjes droogbonen staan. Omdat ik vorige jaren het opvallend vond hoe slecht al die droogbonen kiemen, heb ik dit jaar de bonen voorgeweekt.
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
    Daarachter heb ik twee rijen stokbonen gezet, 7 staken op een rij, 6 boontje/staak

• 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • 1 rij in de kas voorgekweekte chineesjes (iets minder mooie plantjes dan de preludes)
  • Wat een variatie! Leuk!
    pi_81075033
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een variatie! Leuk!
    Min of meer dezelfde variatie als vorig jaar, maar nu anders gerangschikt. Vorige jaar had ik rijtjes droogbonen tussen de slabonen staan. Maar dat blijkt uiterst onpraktisch bij het plukken van de slabonen. Zeker als er mensen komen "helpen".

Wat betreft de slabonen zie ik duidelijk verschil tussen bonensoorten, maar ik proef geen verschil. Allemaal sperzieboon (en allemaal heerlijk). Per ras apart invriezen zoals ik afgelopen jaar gedaan heb is dan ook niet de moeite waard.
    pi_81098072
    heb gisteren de overjarige boerenkool weggehaald. Die heeft zich naar het uitziet zelf al verzaaid. Dus dat hoef ik niet meer te doen.
    Wat compost er doorheen en de broccoli nu uitgeplant. Dus ik hoop dat de slakken elders in mijn tuin verblijven (of gewoon helemaal niet). Heb er al een hele hoop met de hand weggehaald.

Vrees dat de bonen helemaal niets worden dit jaar. Heb ze twee keer in de kas gezaaid, maar niets.
    Buiten heb ik ze ook al gezaaid, misschien komen ze daar wel op.

Aardbeien bloeien behoorlijk dit jaar. Daar ga ik in mijn eentje niet tegen op kunnen eten. De buren zullen wel blij met mij gaan worden.
    pi_81119462
    Bij mij staan de eerste tomatenplanten in de volle grond (in de kas). De kas is eindelijk dicht en kan dus in gebruik genomen worden.

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 10:00:52 #253
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81121340
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 08:13 schreef Oceanonix het volgende:

Is dat voorweken van droogbonen echt nodig? Ik ga dit jaar voor het eerst bruine- en witte bonen en 2 soorten borlottibonen in de tuin zetten.
    Ik weet niet of dat voorweken veel winst oplevert, maar wel dat de afgelopen twee jaar de droogbonen bijzonder slecht kiemden in vergelijking met de slabonen. Ik hoop dat het voorweken het kiempercentage verhoogt.
    pi_81141833
    Hoeveel uur week jij ze?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 18:43:04 #255
    43653 sigme
    Veraan
    pi_81144407
    In dit geval een uur of 18. De middag vóór ik ze zaaide in een bakje water gelegd.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 21:13:17 #256
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_81464370
    Vandaag kooldag.

Bedje 5 is het kleine kooltjesbed; daar stond al snijmoes en broccoleto, wat allebei nu aardig opkomt. En twee rijtjes koolrabi (voorzaai), waar er ook een aantal van zichtbaar zijn.
    Daar heb ik vandaag zes rijtjes voorzaai aan toegevoegd, ongeveer 20 zaadjes per rijtje:
    Spruitjes roodnerf
    Spruitjes Groninger Stiekema
    Spruitbroccoli Red Arrow
    Spruitbroccoli Nine-star Perennial
    Mergkool Prover
    Mergkool Cavalier Rouge

Op bed A heb ik de eerste voorgezaaide kooltjes verspeend:
    Drie witte kooltjes, twee rode, zes broccoli en zes paksoi.
    pi_81705999
    Afgelopen dagen veel in de kas bezig geweest. Tomatenplanten verspenen: er staan nu 64 tomaten in potten. Waaronder in elk geval gele, cherry, vlees- en pruimtomaten. En dan nog wat ongedefinieerde. Ook paarse bloemkool voorgezaaid, evenals sojabonen, kekers, aardakers, yam, knolvenkel en kummel en augurk.

In de kas staan ook drie pompoenen in pot, die kunnen langzamerhand wel naar buiten. Gister heb ik veld B ontdaan van onkruid en gras, kalk gestoord en mest erover. Ik hoop vandaag de boel met de spitriek in te werken, dan kunnen de pompoenen erin.

Tijdje geleden heb ik rabarber gezaaid, buiten, maar wel in perspotjes. Nu het wat warmer wordt zijn ze toch alle tien ontkiemd. Ik bestudeer dagelijks de boontjes, maar behalve een paar die zich bovengronds gewerkt hebben, zie ik nog niks komen. De in de kas voorgekweekte preludes zien er wel erg goed uit, de voorgekweekte Chinese boontjes minder.

Worteltjes en bietjes hebben wel de eerste blaadjes boven (laat hoor, dit jaar). Tuinbonen en peulen groeien errug langzaam, misschien ook last van de kou?
    Snijmoes en broccoleto zijn goed ontkiemd en lijken niet gehinderd door de lage temperaturen.

Oh, het bed voor de witlof is ook gevuld; 15 rijen witlof gezaaid. Ben benieuwd hoe dit nieuwe ras zich houdt - maar dan vooral nadat de wortels geoogst zijn, dus dat weet ik pas deze winter.
      vrijdag 21 mei 2010 @ 14:27:07 #259
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_81719665
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_81734448
    quote:
    Op vrijdag 21 mei 2010 14:27 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
    De zon schijnt, de BBQ is naar buiten gerold. En over BBQ's gesproken. Zijn er al varkens gearriveerd?
    sigme's diergaarde (kip, schapen, varkens!)

Maar dat wordt winterkost .
    pi_81751798
    De passiebloem van vorig jaar maar opgegeven. Die komt nu niet meer op. En nieuwe zaden had de winkel niet.
    Dan maar nieuwe bloemen en planten. Vandaag ridderspoor gezaaid en akelei. Ik heb een voorkeur voor giftige planten, lijkt wel.
    Hoewel: klokjes en violen vallen daar niet onder.
    Metaforen ten top, als je ze wilt zien.

De beukenkiemplantjes worden aangevreten door spanrupsen. Gelukkig geen processierupsen, maar ze vreten wel alle struiken en bomen, dus ook kiemplantjes!, aan.
    pi_81752352
    Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
    De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
    In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
    pi_81779240
    quote:
    Op zaterdag 22 mei 2010 07:10 schreef merry77 het volgende:
    Een passiebloem kan eigenlijk niet tegen te veel vorst. Je kan hembij de grond wat inpakken. Bij mijn ouders heeft hij het overleefd, maar de stam is daar al best een stuk dikker.

Gisteren vergeplukte spinazie gegeten, lekker.
    De worteltjes zijn al een paar weken op. Binnenkort maar opnieuw bonen zaaien.
    In de kas staat andijvie, spruiten en bloemkool klaar om uitgeplant te worden.
    Ik had ze binnen gezaaid en toen bleek de eerst ontkiemde de andere te remmen. Daar kwam ik pas laat achter en toen heb ik de kiemplantjes apart gezet, dat ging beter.
    Toen binnen de bladeren af gingen vallen, heb ik ze och maar buiten gezet, wel vrij laat: begin november, geloof ik. Wel veel blad eroverheen gedaan, maar blijkbaar niet genoeg.
    Een vriendin heeft er een gekregen in een pot voor haar verjaardag en die had al bloemen. Die had ze wel op een beschutte plaats gezet, maar is ook nog steeds niet terug.

Nou ja: alles gaat voorbij. Volgend jaar nog maar eens proberen.

Ik kwam ergens iets tegen over een snelle klimplant die naar chocolade ruikt. Maar kan die niet meer vinden. Weet iemand daar meer van?
      dinsdag 25 mei 2010 @ 11:33:42 #264
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81863575
    Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!

Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben

Later wil ik ook een grote moestuin maar moet het nu hier nog mee doen.
    pi_81885002
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 11:33 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
    Hee allemaal,

ik heb sinds gisteren ook een kleine moestuin (ongeveer 3m2)! De eerste plantjes staan erin: een tomaat, een paprika (hoop dat die het gaat doen maar goed), een aubergine, verschillende soorten sla, bloemkool en andijvie Hopelijk wordt het wat!
    Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
    quote:
    Omdat ik graag hierna in de de herst ook nog wat in de tuin wil: moet ik nu al zaadjes in van die kweekbakjes gaan zetten of kan ik straks in juli of zo nog zaadjes in de grond doen? Zou zo graag boerenkool en bijv spruitjes willen hebben
    Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
    http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
    http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
    Veel succes! En hou ons op de hoogte!
    pi_81885382
    Eindelijk ook een moestuin met;
    - aardbeien 12 stuks
    - 4 bloemkoolplantjes
    - 6 slaplanten (gemengde sla)
    - 4 broccoli plantjes (2 zijn gesneuveld door de hond en een konijn).
    - 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
    - 2 tomatenplanten
    - rijtje bonen
    - rijtje erwten
    - radijsjes, bosuitjes, maďs, sla net gezaaid en net boven de grond
    - bedje aardappelen

tvp voor tips dus bonen enz heb ik wel ervaring mee maar bloemkool ken ik alleen in afgedopte emmers dus al redelijk op grootte.
    Balorig, niet te verwarren met ballorig!
    Assumption is the mother of all mistakes....
    pi_81885989
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:05 schreef Ml-etje het volgende:

- 2 courgetteplanten (die moeite hebben met in leven blijven)
    Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.

Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 20:24:18 #268
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81886506
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 19:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Je hebt niet de makkelijkste planten gekozen.. Ik hoop dat je tuin lekker zonnig ligt, dat zal je nodig hebben voor tomaat, paprika en aubergine. Sla en andijvie is gewoonlijk makkelijk, en bloemkool wisselt.
    [..]

Boerenkool kan zéker nog, voor spruitjes ben je eigenlijk te laat. Maar je kan ook plantjes kopen bij het tuincentrum .

Raadpleeg een zaaikalender voor andere zaaisels:
    http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm
    http://www.tuin-wiki.nl/Zaaitabel/ZaaikalenderGroenten

Of vraag het hier, dan zoek ik het op in m'n Grote Boek. Altijd fijn om te mogen raadplegen .
    Veel succes! En hou ons op de hoogte!
    Mijn tuintje ligt vanaf ongeveer 11 uur de rest van de dag in de volle zon (dus veel water geven ). De paprika wilde mijn vriend graag ... en die moet ik nu in leven gaan houden
    Ik heb nu ook gewoon plantjes gekocht, leek me een eerste veilige optie. We zullen zien, ik ben al blij als de helft lukt, dan is het eerste expiriment geslaagd !

Alvast bedankt! Ik ga iig boerenkool zaaien, dat eten we echt heel veel inde winter de rest ga ik even bekijken op de kalander eigenlijk maakt het allemaal neit veel uit, als er maar iets leuks groeit

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
    pi_81889037
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:24 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

Ik vroeg me alleen nog even af nav de kalender: is dat zaaien in de volle grond of in zo'n zaaikastje? want anders moet ik binnenkort al beginnen
    Bij de 2e zaaikalender staat dat erbij, beantwoordt dat je vraag voldoende?
    Boerenkool hoef je zéker niet in een kasje voor te zaaien. Ik doe dat vaak wel, of in perspotjes die ik direct in de volle grond zet, zodat ik zeker weet dat er geen andere zaadjes inzitten en de plantjes goed kan uitplanten als ze groot genoeg zijn.
      dinsdag 25 mei 2010 @ 21:16:15 #270
    83190 Tinkerbel_ACC_
    Live curious!
    pi_81890100
    Jep dan hoef ik alleen maar zaadjes aan te schaffen en niet binnen op te kweken, nog makkelijker ik ga dit wel leuk vinden!
    pi_81905788
    een koud kasje helpt toch wel degelijk ook met jonge plantjes.
    Ik heb een deel van de broccoli gewoon in de grond en bij een aantal staat een koud kasje (zonder deksel overigens) er om heen.
    Degene die ik het koude kasje staan zijn groter gegroeid in twee weken dan degene erbuiten.
    pi_81948714
    quote:
    Op dinsdag 25 mei 2010 20:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Het loont om courgetteplanten even een handje te helpen. Deksel van een kweekkasje bijvoorbeeld.
    [ afbeelding ]
    Tegen slakken en koude. Zodra de plant een beetje op stoom komt groeit het harder dan slakken kunnen vreten, maar in het begin winnen de slakken. En de relatief koude meimaand doet de groeisnelheid ook geen goed.
    Ah zal eens kijken heb er in ieder geval 1 staan en anders een doorzichtig plasticje op stokjes?
    pi_81948824
    Boerenkool dat heb ik nog niet, hmm miss toch nog een keer kijken voor zaadjes.
    Heb nu wel radijsjes van max 1 cm hoog die moet ik straks gaan verspreiden, dat wordt een pincet pakken.
    pi_81955184
    bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
    pi_81955813
    quote:
    Op donderdag 27 mei 2010 03:36 schreef merry77 het volgende:
    bij mij heeft de boerenkool zichzelf verzaaid. Woon je in de buurt van Amstelveen? Heb er volgens mij nog een paar staan die ik moet wieden.
    Lief van je maar helaas omg. R'dam
    pi_82033848
    lache, een onderwerp over moestuinen...ik ga dit es volgen...mn ouders hebben ook zo'n moestuin.....kom er regelmatig.......5 minuutjes lopen naar het strand namelijk
    wat ik me dus afvraag is eigenlijk hoe ze dat vroeger deden....nu koopt mn vader aan het begin van elk seizoen kleine plantjes en zaadjes van allerlei groentes (bloemkool, andijvie, sla, aardappelen, tomaten, uien, bietjes, knoflook) en stopt dat in de grond...maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
    pi_82040381
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 19:19 schreef HaagsPietje het volgende:
    ()
    maar hoe deden ze dat vroeger toen er nog geen winkels en tuincentra bestonden waar je die plantjes kon kopen??? hoe kwamen ze dan aan de kleine plantjes voor bijvoorbeeld bloemkool of andijvie ofzo om te poten????
    Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
    pi_82040738
    Sigme? waar haal jij je pootuitjes?
    pi_82042497
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Een of meerdere planten in de bloei laten schieten, zaad winnen en het volgende jaar dat zaad gebruiken. En van aardappels een paar planten voor potertjes. Aantal bonen dik laten worden, drogen, bonen volgend jaar planten.

En als je die zaadjes in kleine bakjes zaait, kan je ze een paar weken laten poten.

Is allemaal niet moeilijk; maar het kost toch wat tijd en ruimte en aandacht, dus het is nóg makkelijker om het aan een ander over te laten en er een paar dubbeltjes voor te betalen.
    thanks sigme!
    nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
    en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?

[ Bericht 9% gewijzigd door HaagsPietje op 29-05-2010 00:07:53 ]
    pi_82047909
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
    Volgens mij bestaan de Boerenbonden en de LandbouwUniversiteit al sinds het einde van de 19de eeuw. Er waren ook veel en veel meer boeren en ook veel fabrieksarbeiders woonden in huizen waar een tuin bij hoorde. Voor een paar varkens en wat groenten.
    Dus volgens mij bestaat het centraal telen van zaden voor groenten best wel lang.

Beetje gezocht:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaadproductie_en_zaadteelt zonder tijd van beginnen.
    In http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluis_en_Groot wordt genoemd, dat de oprichter van het bedrijf in 1855 overleed.
    En de Landbouw Hogeschool, tegenwoordig Wageningen Universiteit, bestaat al sinds 1876: http://www.wur.nl/NL/over/historie/
    pi_82052992
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 00:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is echt wel heeeel vroegâh.
    Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 22:14 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

thanks sigme!
    nog 1 vraag dan: hoe kun je zaadjes winnen van bijvoorbeeld bloemkool, andijvie en bietjes? wat ik er van zie is dat mn pa zo´n klein bloemkoolplantje in de grond plant die dan gaat groeien...maar wanneer en hoe moet je er dan de zaadjes vanaf halen?
    en ik begrijp uit jouw verhaal dat de meeste mensen dus aan het begin van het seizoen richting tuincentrum of markt gaan voor het kopen van zaadjes/kleine plantjes? en dat bijna niemand zelf uit eigen kweek voor zaadjes zorgt?
    In mijn boek staat bij iedere plant hoe je er zaad van wint.

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
    pi_82109213
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou nee hoor. Voor moestuinierders zijn er nu nog zát mensen die zelf zaad kweken. Natuurlijk doet de commerciele teelt dat al heel lang niet meer.
    [..]

[ afbeelding ]

Bloemkool: lastig want verbastert makkelijk. In de herfst zaaien, overwinteren onder glas, voorjaar uitplanten in volle grond, in bloei laten schieten (evt wat kool wegsnijden). Bloemen aan de rand van de kool gebruiken voor zaad. Planten van eigen zaad zijn beter aangepast aan plaatselijke omstandigheden.

Andijvie: kruisbestuiver, niet tegelijk breedbladige en krulandijvie kweken. Aantal planten van laatste zaaibeurt selecteren, overwinteren onder koud glas, apr-mei uitplanten. Bloemstengel toppen op 60cm, vertakkingen inkorten. Zaad rijp in augustus, valt makkelijk af. Dus op tijd afsnijden en op luchtige plaats nadrogen.

Bietjes: Ook weer kruisbestuiver, kruist makkelijk met warmoes, voederbiet, suikerbiet. Biet in de winter bewaren, dan buiten zetten.In de zomer bloeit de biet. Zaadkluwens oogsten.

Er zijn best veel fanatieke tuinierders die eigen selecties kweken, maar er zijn er nog véél meer die gewoon kopen. Bij tuincentrum of zaadhandel.
    lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
      zondag 30 mei 2010 @ 19:54:52 #283
    43653 sigme
    Veraan
    pi_82113070
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 18:23 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

lijkt me een mooi boek! misschien leuk om eens als cadeau aan mn vader te geven.....wie is de schrijver? of nog beter: isbn nummer?

zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van die tuin. afgelopen week bloemkool eruit gegeten, een paar aardbeien en deze week staat er andijvie op het menu

wat ik zelf vooral in de gaten houd zijn de knoflookplanten! heb een heel bedje ongeveer anderhalve maand geleden in de grond gestopt, 1 partje per plant en nu staan er al behoorlijke stengels boven de grond uit.....weet jij hoe ik kan zien wanneer ik ze kan gaan rooien?! ben gek op knoflook en ben erg benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet!!!

nav jouw verhaal haal ik/m'n pa, volgend jaar gewoon weer lekker simpel bij het tuincentrum klinkt inderdaad nogal ingewikkeld en voor die moeite kun je beter een paar duppies neerleggen voor kant en klaar zaad
    Handboek Ecologisch Tuinieren
    Auteur Herman Van Boxem
    ISBN 9080062642
    Uitgave van Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren), kan via de webshop besteld worden, maar is ook verkrijgbaar bij beter gesorteerde boekhandels.

Knoflook is klaar wanneer het loof gaat afsterven. Je ziet het dan vergelen en om gaan vallen. Als je een goeie zomer hebt gehad heeft de knoflook dan een echte bol gemaakt, met teentjes. Als de knoflook wat laat gepoot is of een koude zomer, dan is het een klein bolletje van één ronde teen.

Als je wat leukere zaadjes wil (minder standaard), dan kan je ook bij een echte zaadhandel kijken. Ik bestel of haal vaak bij Vreeken (zit in Dordrecht). Die heeft een enórme sortering, ook veel minder reguliere selecties. Je kan er beter langsgaan dan op de webshop bestellen, of bestel in het laagseizoen (zomer-herfst). Als je in de winter bestelt en het in de lente wil hebben, duurt het vaak te lang omdat ze eigenlijk veel te veel klanten hebben.

Biologische zaadhandels hebben ook veel leuk spul: De Bolster staat goed bekend. Die zijn helemaal ingericht op bestellen, dus niet echt op bezoek.

Maar er zijn ook min-of-meer partikulieren die zelf zaden kweken en deze verkopen.
    Diana van Diana's mooie moestuin (leuke site, héél veel nuttige informatie of kweken van allerlei planten in moestuin & kas) kweekt eigen zaad en verkoopt dit.

Antonie van leven van het land heeft ook interessante zaden, en heeft een speciale knoflookverzameling.. Aardige vent.
    pi_82123032
    bedankt voor de tips wederom! ga denk ik zeker wel eens kijken bij die zaak in dordrecht! en die site over knoflook.....
    pi_82132226
    Ik ben zaterdag bij Vreeken geweest. Ik heb citroengras bij hem gekocht. Ook mierikswortel en dikke prei gekocht.
    Wat een leuke winkel. Kende hem wel van internet maar was nog niet eerder in de winkel geweest.

Bij de AH voor het weekend een wijnbes gescoord. Ben benieuwd naar de vruchten.
    pi_82174222
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, als je ergens speciale belangstelling voor hebt.
    Mijn rode beuken, mijn rode hennep. Dan ga je selecteren en bij elkaar zetten en zo. En met een kwastje bevruchten.
    quote:
    [..]

[ afbeelding ]
    Lijkt me een leuk boek!

En knoflook telen lijkt me leuk en lekker!

[ Bericht 2% gewijzigd door Kees22 op 01-06-2010 00:43:55 ]
    pi_82176763
    Knoflook telen vind ik ook erg leuk. Wisselend succesvol. Vorig jaar had ik een speciaal rasje (van Vreeken). Kwamen niet erg grote maar wel goeie bolletjes aan, met een paar forse tenen elk. Maar opvallender: ze bloeiden allemaal, en in de bloemknop kwamen een soort mini-knoflookteentjes.
    Ik heb dit jaar een bed vol met uitgepootte knoflookbloemteentjes. Ben heel benieuwd.
    quote:
    Op woensdag 5 mei 2010 18:16 schreef sigme het volgende:
    Vandaag bonendag

• 2 rijen prelude
  • 2 rijen diasy
  • De in de kas voorgekweekte preludes die er zo mooi bijstonden hebben erg geleden onder de nachtvorst van vorige week. De boontjes die juist ontkiemd waren hebben er geen last van gehad. Ook de Chinese boontjes en de Friese Woudbonen hebben minder geleden.
    quote:
  • 1 rij Bruine kogel
  • 2 rijen Gele citroen
  • 3 rijen Friese woud
  • De droogbonen kiemen wéér heel slecht. Geen Bruine kogel, geen Gele citroen. Het Friese Woud kiemt wel. De Goldelfe kiemt goed, de Neckarköningin voor de helft.
    Op de rij van de Neckarköningin heb ik vier stokken waar niets opgekomen was vervangen door pronkstokbonen Painted Lady. De drie rijen Bruine kogel & Gele citroen idem.

De nachtvorst was ook het einde van de drie pompoenen. Er staan nieuwe in de kas. Gister wel buitengezet: 5 augurkjes. Het gaat nu niet meer vriezen toch?
    pi_82205453
    Na nadere inspectie vandaag, heb ik ook de gewone stamslabonenflink bij moeten zaaien. Van de Daisy's is niets ontkiemd en daarvan had ik geen nieuwe, dus het bed is nu gevuld met Chineesjes en Preludes.
    pi_82513388
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    pi_82516093
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 20:12 schreef sigme het volgende:
    Gisteren courgettes en pompoenen uitgeplant.
    Vandaag tussen de rijen asperges drie aubergines en 1 zoete aardappel (bataat) gezet.
    In de rij asperges heb ik tussen de nu doorgroeiende asperges soyabonen geplant. Deze had ik voorgezaaid in de kas en zijn goed opgekomen; doel is dit jaar bonen te oogsten om volgend jaar méér planten te kunnen kreken, en pas dan op zń vroegt oogsten voor consumptie.
    De kekers (kikkererwten) die in de kas zijn voorgezaaid doen het een stuk moeilijker, van de eerste zaai was er maar één ontkiemd. Vorige week opnieuw gezaaid en nu kiemen er een aantal. Het blijft sowieso een kasplant.
    Hoe groot zijn je courgettes nu?
    Krijg nu wel het idee dat ik de grond niet volledig benut
    pi_82518672
    De courgetteplantjes zijn euh, niet heel klein en nog lang niet groot.
    * loopt even naar buiten
    3 ŕ 4 blaadjes, blaadjes nog geen 10cm in doorsnee.

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    pi_82520315
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Ik heb altijd meer dan ik kwijtkan en dan ga ik woekeren met ruimte en dat pakt niet altijd goed uit.
    Nu ik het bed ging bekijken zag ik dat ik vergeten ben te melden dat er in het courgettebed ook tomaten, augurken en 2 komkommers staan. Dat past vast wel bij elkaar.
    dan zijn de mijne even groot.
    Jeetje mina wat zet jij veel bij elkaar .
    Ga deze week maar weer eens plantje halen want dat het nuttiger kan is duidelijk.
    pi_82520830
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    pi_82521000
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:50 schreef sigme het volgende:
    Nou, da's wel een 10m2-bed he? In elk geval, nu de plantjes nog klein zijn lijkt het nog een vooral leeg bed.

De kooltjes zet ik ook erg dicht op elkaar, maar wel met een Plan. Grote kolen (wit, rood, bloem) moeten wel 80cm uiteen (en inmiddels snap zelfs ik dat je ze dan ook beter 80cm ruimte kan geven). Maar zolang ze klein zijn kunnen ertussen wel paksoi, koolrabi en broccoli staan; deze zijn geoogst voordat die dikkerds zo dik zijn. De paksoi is inmiddels oogstbaar, terwijl de naastgelegen witte/rode kool nog niet groter is dan twee blaadjes van 10cm.

Ik moet weer eens foto's maken.
    Ah dat is slim uitgedacht zeg!
    Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    pi_82521571
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:52 schreef Ml-etje het volgende:

Kost je wel echt veel tijd zo of niet?
    Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    pi_82522058
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk niet, denk ik. Momenteel ben ik baanloos dus doe ik elke dag wel wat in de tuin (de jonge puppy uit de bedden houden voornamelijk; maar hij begreep uit m'n bed! eerder dan zit!). Oftewel, ik roep de hele dag uit m'n bed! .
    Meeste werk is nog het buitengewoon omslachtige beheer van de tuinpaden. Ze zijn begroeid met gras, waarvan ik de kantjes afsteek (21 paden, 42 kantjes) en als ik rond ben moet ik nódig weer bij pad 1 afsteken.. Maar ach, baanloos. En de hond kan in elk geval begrijpen waar hij wel mag lopen.
    zolang het baanloos verder geen enorme problemen geeft is het ook wel een fijne ontspanning.
    pi_82531126
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 21:22 schreef sigme het volgende:
    * loopt even naar buiten

Poeh, dat is een intensiteit die ik niet op wil brengen.
    Maar: die 4 planten passen misschien wel bij elkaar (al vraag ik me af of tomaten wel in het rijtje passen), maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    pi_82534999
    quote:
    Op woensdag 9 juni 2010 00:32 schreef Kees22 het volgende:

() maar is het wel verstandig om planten die zo op elkaar lijken wel bij elkaar te zetten? In verband met ziektes en zo?
    Ja .

Het idee achter biologisch tuinieren met vruchtwisseling is dat je planten van dezelfde soort bij elkaar in één bed zet, en dan het volgende seizoen daar een plantsoort die niet voor dezelfde kwalen vatbaar is. Een ziekte heeft meestal ook een heel seizoen nodig om zich lekker te nestelen, en is daardoor pas een volgend seizoen schadelijk.

Bij sommige ziekten (schimmels) is het wel van belang dat elke individuele plant genoeg ruimte heeft, om voldoende wind & zon te vangen zodat het niet te nat & broeierig wordt.
    Ik heb de aardappels dan ook weer ruimer staan dan vorig jaar, want ook vorig jaar moesten we voortijdig oogsten dankzij phytophthora (en Coloradokevers; ik heb er dit jaar al weer 5 platgestampt).
    pi_82918000
    Ik ben inmiddels bezig om gaten te vullen. Een aantal dingen zijn niet goed of helemaal niet opgekomen.
    De wortel doet het helemaal niet. De bonen komen slecht op.
    De kapucijners staan in de bloei, net als de peulen.
    pi_82918055
    Dat bonen probleem ken ik gelukkig staan er wel genoeg voor drie rijtjes.
    De courgette schiet de grond uit
    De andijvie heb ik helaas niet dicht genoeg op elkaar geplant waardoor het nu verijdelde slakroppen worden maar eetbaar zijn ze toch wel

Hoe gaat het bij jou Sigme?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')