abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68610992
Vorig jaar: sigme's moestuin

De jaren ervoor had ik steeds een kleinere moestuin. Vorig jaar voor het eerst echt serieus aangepakt, met ook een Echt Boek:

Afgelopen winter hebben we het moestuinoppervlak verdubbeld, zodat we ook substantieel aardappels kunnen verbouwen.

Het plan is als volgt:

Er is een nieuw stuk moestuin ontgonnen, even groot als de eerste, maar deze wordt anders ingedeeld. Grotere bedden: 8 stuks. Om niet in de war te raken duid ik deze aan met de letters A t/m H.

De 17 kleine bedden (grootte ongeveer 1 bij 4,5 meter).
bed 1 Zomerwortels (zaaien begin maart)
  • Flakkese
  • Lobberiche gele
  • Regenboog
    bed 2 Bladgroente
  • Bleekselderij Claywoth Pink (eind maart)
  • Snijbiet Gewone groene (begin april), venkel (begin mei)
    bed 3 Ui & knoflook
  • Knoflook [ras onbekend](afgelopen herfst al geplant)
  • Knoflook Spiraalknoflook of esculaapui (zo snel mogelijk planten)
  • Zaaiui bosuitjes (half maart)
  • Zaaiui Florentijnse rode (half maart)
  • Plantui Red Baron (half maart)
  • Plantui Stuttgarter Gele (half maart)
    bed 4 Kool
  • Spitskool Eersteling
  • Witte kool Langedijker bewaar
    Beide wil ik heel binnenkort voorzaaien onder koud glas, uitplanten eind maart, en zaaien in volle grond eind april, om de oogst wat te spreiden.
    bed 5 Bonen
  • Tuinbonen Groene Hangers (nu zaaien)
  • Stokbonen [ras onbekend] (half mei)
    bed 6 Bieten (laat) Voorteelt: sla
  • Kropsla het wonder der vier jaargetijden
  • Kropsla Rigeletto
  • Biet Reuzenbiet Mammouth (begin juni)
  • Biet langwerpig [ras onbekend] (begin juni)
    bed 7 Braak Ik denk dat ik hier dan maar wat vlas doe.
    bed 8 Winterwortel Zaaien half april, rassen gelijk aan bed 1.
    bed 9 Peulen nadat deze geoogst zijn: venkel
  • Doperwten [ras onbekend] (begin maart)
  • Peultje Grijze roodbloeier (begin maart)
  • Knolvenkel Zefa Fina (uiterlijk begin juli)
    bed 10Winterkool
  • Spruiten F1
    bed 11Aardappels (vroeg) Nateelt paprika, aubergine.
  • Aardappel Belle de Fontenay
  • Paprika Round of Hungary
  • Aubergine Violetta de Firenze
  • Aubergine Indische
    bed 12 Bietjes vroeg, boontjes laat
  • Reuzenbiet & langewerpige biet (als bed 6)
  • Stokbonen als bed 5
    bed 13 Witlof & schorseneer
  • Witlof Mechelse vroege
  • Schorseneer Lange Jan
    bed 14 Aardbei
    bed 15 Aardbei
    bed 16 Prei & augurk (maar even zien of dat samen wil)
  • Prei Herfstreuzen verbeterde Olifant (half april)
  • Prei Luikse (half april)
  • Augurk Vert petit de Paris (half mei)
    bed 17 Kool
  • Pak soi Joi Choi (tot juli uit voorkweek in kas)
  • Rode kool Roodkop 3 (oogst spreiden, voorzaai februari, volle grond eind april)
    Begrenzing: Groene asperges
  • Asperges Mary Washington. Die zijn vorig jaar gezaaid en moeten eind maart naar dit bed verplaatst worden.

En dan de nieuwe moestuin. Ik reken op geringe oogst daar; kweekgras, ritnaalden en andere ongemakken van pas ontgonnen land. Bedden worden ongeveer 2 bij 4,5 meter.
    bed A Bonen. Struikbonen
  • Prinsessenbonen Daisy (half mei)
  • Droogwinners Bruine kogel (half mei)
    bed B Aardappels hoofdteelt (oogst september)
  • Aardappel Nicola (half april)
    bed C Vruchtgewas
  • Mais Mexicaanse teosinte (half mei)
  • Paprika (uitplanten uit de kas)
  • Courgette (te krijgen van moeders)
    bed D Vruchtgewas
  • Mais Voedermais Orange cattle
  • Tomaten (uitplanten uit de kas)
  • Pompoen Buckskin
    bed E Kool
  • Bloemkool Violet de Sicile (begin april)
  • Broccoli Groene Calabrese (koud glas februari, zaai volle grond eind juni)
  • Rode kool Roodkop 3
  • Witte kool Langedijker bewaar
    bed F Aardappels
  • Aardappel Nicola
  • Aardappel Belle de Fontenay
    bed G Boon Struikbonen
  • gelijk aan bed A
    bed H Ui / biet
  • Ik weet nog niet of ik me hier wel aan het plan ga houden; ui & biet is niet erg onkruidonderdrukkend. Misschien doe ik hier wel dahlia's, of courgette, of nog iets anders.

Inmiddels is er natuurlijk al vanalles gezaaid, gepoot en geplant.
    Overzicht van de tuin (gister):

Kool groeit als kool, gister een foto gemaakt mét schaaldier:
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 3 mei 2009 @ 05:59:37 #2
    39581 Salvad0R
    universal
    pi_68611007
    goed bezig
    pi_68611037
    slotje op aanvraag van job cohen
      zondag 3 mei 2009 @ 08:32:57 #4
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_68611276
    Begin maar vast met het maken van een kooi voor om de kolen.

De hazen komen het anders vanzelf opeten vlak voor dat jij wil rooien
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
      zondag 3 mei 2009 @ 08:48:53 #5
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_68611343
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
    censuur :O
    pi_68613157
    Ik geloof niet dat tijdsbesparing Sigme's doel was
    pi_68614131
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
      zondag 3 mei 2009 @ 12:10:38 #8
    39145 Aventura
    Relax, het is maar Fok
    pi_68614217
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    pi_68622622
    oh ziet er leuk uit!

Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Vandaag wat snijbonen voorgezaaid.

De boerenkool die ik vorig jaar had gezaaid en de winter heeft overleefd is doorgeschoten en bloeit. Dus die ga ik maar eens verwijderen.

TerugVindPlant.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68640569
    Dat natte weer is goed voor de frambozen en druivenstruik
    pi_68643101
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
    Goede vraag!
    En hoeveel fossiele energie heeft de landbouw dan wel niet nodig om voldoende energie aan voedsel te leveren?

Ik denk dat anders dan voor 1900, de welvaart niet voortkomt uit de landbouw, maar uit de kolen-, olie- en gaswinning.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_68742189
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:10 schreef Aventura het volgende:
    Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
    Paprika kan alleen met veel zorg, in de warmste tijd van het jaar, goed buiten.
    Aubergine kan in de zomer ook wel buiten, in de volle grond, maar dan krijg je er geen aubergines aan.

Ik heb beide in de kas, in de zomer wil ik wel paprika buiten zetten.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68742415
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
    In de zin van tijdbesparing is het niet efficient . Hoewel het me meevalt. In april/mei ben ik er echt een aantal dagen mee bezig; daarna is het voornamelijk een beetje bijhouden (schoffelen). Dat is met 1 a 2 uurtjes per week wel bekeken.

Oogst verwerken kost wel weer behoorlijk wat tijd.

Met een moestuin kan ik wel materiele zaken bereiken die je domweg niet kan kopen. Echt supervers smaken veel groenten anders. Snijbiet is nauwelijks in de handel verkrijgbaar. Kilo's bessen, frambozen, aardbeien, zouden me te duur zijn. Net als veel verse asperges.

Maar het belangrijkste is dat ik het leuk vind, gevolgd door het feit dat ik het een soort inefficient vind om voor baas A te typen op kantoor om dan bij handelaar B groenten te kopen die boer C gekweekt heeft.
    pi_68742497
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 12:06 schreef Deliah het volgende:
    De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
    Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    pi_68742611
    quote:
    Op zondag 3 mei 2009 16:10 schreef merry77 het volgende:
    oh ziet er leuk uit!

Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
    Doen .
    Ik vind een minder recht & hoekige moestuin véél mooier, maar ik kan dat (nog) niet goed. Hoewel ik er wel mee opgevoed ben, mijn moeders moestuinen zijn altijd een lust voor het oog, met kronkelpaadjes, sierlijke groenten, bloemen en kruiden.
    Moestuinen van mijn vader zijn weer op een heel andere manier chaotisch.
    pi_68744951
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 19:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
    Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    pi_68745182
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:30 schreef Deliah het volgende:

[..]

Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts .
    Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    pi_68879411
    Klein dagje tuinieren .

Bietjes op-een gezet & stokbonen in de grond gestopt.
    De aardbeien in de kas dragen al roodkleurende vruchten, die in de tuin bloeien alleen nog maar.
    Spinazie is boven, Nieuw-Zeelandse spinazie denk ik ook al te zien.
    pi_68899166
    bij mij im de tuin zijn de aardbeien grotendeels uitgebloeid. Toch volgend jaar eens wat stekjes in de kas houden dus.

De gezaaide spinazie stond wat krap op elkaar en had ik uit elkaar gehaald. Maar groot deel van de spinazie is aan het doorschieten.

Binnenkort de gezaaide spruitjes, boerenkool en prei uitplanten.
    pi_68901767
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
    Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.

En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
    Mijn tante heeft om alle bedden een pad van zand en schelpen liggen.
    pi_68922832
    Topic om te volgen!
    pi_68929561
    Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    pi_68933104
    Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
    Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
    pi_68948009
    Ik ben jaloers! Heb nu alleen een balkonnetje. (en een vensterbank vol met tomatenplantjes, basilicum en wat ander klein grut). Als ik later tijd en ruimte heb wil ik ook een échte moestuin
    pi_68949737
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
    Dit wil ik wel volgen.

Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
    Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.

Vraag het eens aan Kaasplankje, die zit goed in de siertuin .
    pi_68949809
    quote:
    Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef JufMariska het volgende:
    Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
    Whoei .
    Dat is evenveel of meer dan mijn kasplantjes nu (sinds al wel twee dagen) leveren .

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 12-05-2009 19:17:25 ]
    pi_68960825
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:

[..]

De tuin egelvriendelijk maken en ze lokken met bier.
    Mijn vader had een methode, maar die vereist een scherp zakmes, een sterk gemoed en twee keer per avond door de hof wandelen.
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_69088665
    Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
    pi_69091405
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 16:04 schreef JufMariska het volgende:
    Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
    Hier nu ook een stuk of drie per dag; genoeg om lekker door een fruitsalade te doen.
    Ben benieuwd hoe lang de kasaardbeien dragen. Als de buitenaardbeien loskomen ga ik de kasaardbeien ruimen; ruimte voor andere kasplanten maken.

Vandaag heb ik een paar komkommerplantjes uit hun voorzaaibakje verplaatst naar de kasgrond. En een aantal tomaten in grote potten gezet. In pot blijven ze eerst nog in de kas, maar dan kunnen ze straks naar buiten, tegen een warme muur aan.
    De tomaten die in de kas in de grond staan zien er erg goed uit; de ene uit de eerste zaaibeurt bloeit ook al.

Vandaag wat kleine plantjes gekocht: spruiten (voorzaai is tamelijk mislukt, ik heb 3 plantjes uit een heel zakje zaad), koolrabi, witte bloemkool. Morgen ga ik het buiten in de volle grond zetten.
    pi_69093798
    Ik zie bij mij alleen nog maar groene. Ik wil ook eetbare aardbeien.

Ik heb al wel een zootje radijzen kunnen oogsten.
    Vandaag heb er wat aardpeer bij gezet. Was nog best lastig om daar aan te komen.

Waar ik ook veel van heb is onkruid. Hoe kom je daar makkelijk vanaf??
    pi_69094374
    Aardperen vond ik ook lastig, ik ben er speciaal voor naar Vreeken gegaan na gevraagd te hebben of ze al binnen waren. Ik hoop dat je ze op de juiste plaats gezet hebt, weer wegkrijgen schijnt ook niet eenvoudig te zijn.

Onkruid kom je het makkelijkste af met gif.

Persoonlijk vind ik het het eenvoudigst om de boel flink vol te zetten met aardappels, en de jaren erna bijhouden met schoffelen (al schoffel ik niet, ik hak). Ik kan heel duidelijk nu het verschil merken tussen de ene helft moestuin - al een paar jaar in gebruik, en de andere: afgelopen herfst omgespit (met een freesmachine). De oude moestuin onkruidvrij houden is een fluitje van een cent.
    pi_69094472
    Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
    De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
    Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
    pi_69094604
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
    Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
    De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
    Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.

Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
    Misschien kijken ze minder dom als je om topinamboer vraagt (dat klinkt een stuk sjieker, nietwaar?)

Zijn die speciekuipen waterdicht of heb je er gaten in gemaakt? Ik denk met gaten, handige manier wel .

Dat ze op je complex niet van gif houden staat ze te prijzen. Dus ja, het ouderwetse handwerk. Van welk onkruid heb je last?

Edit - wat ook tegen veel onkruid behoorlijk werkt is de bodem ergens mee bedekken. Stro, matten, dat soort. Om de gewenste plantjes heen natuurlijk.
      zondag 17 mei 2009 @ 00:15:46 #34
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69104939
    quote:
    Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
    Ik haal mijn aardpeer bij de biologische winkel/groenteboer/supermarkt. Daar hebben ze ze meestal wel. Die speciekuip is erg verstandig. Dat spaart je een hoop tijd bij het ruimen als je er genoeg van hebt of ze wilt verplaatsen, en het is natuurlijk makkelijker rooien.

In het vorige moestuintopic van Sigme heb ik een aantal keer gepost, ook over mijn eigen moestuin. Door een reis van 5 maanden die ik plotseling ga maken heb ik mijn tuin voor dit seizoen in bruikleen gegeven aan drie oude-mannen-met-heel-veel-tijd zoals je die wel vaker aantreft op tuincomplexen. Helaas. Volgend jaar weer een jaar. Tot die tijd lees ik wel veel over tuinieren ;-)
    In de achtertuin van het studentenhuis zet ik wel nog wat klein spul; cherrytomaatjes, aardbeien, stamslaboontjes en snijbiet. Dat kunnen zelfs mijn huisgenoten nog bijhouden als ik wegben ;-)
    pi_69105384
    De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
      zondag 17 mei 2009 @ 00:58:33 #36
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69106198
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
    De druivenstruik van mijn ouders groeit hard Elke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag

Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
    Kleine oranje spikkels doen me aan 1 ding denken: roest. Je zou eens bij google image search kunnen kijken of het dat inderdaad is. En als dat zo is: Je frambozenplant heeft veel licht en lucht nodig. Dus als hij wat is dichtgegroeid; open snoeien zodat de wind er doorheen kan. Zon is ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld regen snel kan opdrogen. Ecostyle heeft een biologisch product wat de plant sterker en minder gevoelig voor roest maakt: Vital.

Maar aan dee tips heb je natuurlijk alleen iets als het inderdaad roest is :-)
    pi_69108459
    Het is idd roest. Ik ga morgen de struik gelijk snoeien. Is roest schadelijk voor de ontwikkeling van frambozen?
      zondag 17 mei 2009 @ 05:20:43 #38
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69109514
    Als de vruchten er nog gewoon gezond uitzien is het voor frambozen geen probleem.
    pi_69112913
    Topinamboer, jeruzalem artisjok, aardpeer ze hadden geen idee.
    Maar Ploeger uit De Bilt heeft een goed assortiment. Ze hebben in september een eetbaar-planten-weekend.
    Ga dan in ieder geval nog even bij ze kijken. Kijken of ze nog wat leuke ideeën hebben.
    Als je nog eens wat zoekt dan is hun website en zaak een aanrader voor diegene die in de omgeving Utrecht wonen.

Ik heb die speciekuip mishandeld met een boor. Er zitten genoeg gaten in om overtollig water te laten weglopen.
    pi_69134005
    knip/plak uit ander topic
    quote:
    Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:

Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.
    Ik heb afgelopen herfst de uitlopers van de aardbeien in de kas herpoot. In de winter staat er erg weinig nuttig te wezen in die kas, ik vind die paar rode aardbeien in mei dan wel een nuttige winterbestemming voor de kas. Als zometeen de buitenaardbeien loskomen ruim ik de binnenplanten, en dan hebben de zomerkasplanten weer meer ruimte.

Andere inmiddels ontdekte kastoepassing (ik ben nog niet erg bedreven in de kas) is zo'nzelfde verhuistruuk: aan het eind van het seizoen heb ik wat snijbiet uitgegraven en in de kas herplant. Voordeel: in de late herfst nog een paar keer oogsten én in de vroege lente alweer! (In de lente ook nog weer naar buiten verhuizen levert zelfs nog wat meer oogst op. Na een paar flinke bladeren houdt het op, ze schieten in de bloei).

Overigens zegt mijn literatuur dat aarbeien van verhuizen houden: niet langer dan twee jaar op dezelfde plaats laten staan.
    pi_69135576
    Ik denk dat ze bedoelem regelmatig de planten vernieuwen en niet zo zeer dat je ze moet verplanten naar een nieuwe stek.

De strategie die ik voor aardbeien heb gehoord is dat je je planten iedere vier jaar moet vernieuwen.
    De tip is dan vier velden aan te houden. Iedere keer zorg je dat de stekjes met de nieuwe planten op 1 veld. Na vier jaar ruim je het eerste veld op.

Ik heb overigens planten die al ouder zijn, vanuit mijn eerste groententuin bij mijn ouders en nakomelingen daarvan in een pot op het balkon. Die deden het daar niet echt best hoewel er wel eens een aardbei aan kwam. Heb die planten nu in de tuin staan en ze groeien goed en hebben duidelijk betere oogst.
    De stekjes ga ik in een nieuw veld planten.

De reden dat ik deze planten gebruik is dat het een lekkere soort is die ik via mijn tante heb gehad en ik dat bij planten in de winkel niet weet.

Heeft er trouwens iemand nog een japanse wijnbes over?
      maandag 18 mei 2009 @ 00:13:10 #42
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69137760
    Over die aardbeienplanten vernieuwen heb ik vaker 2 á 3 jaar gehoord. Ik hou zelf 'om de paar jaar' aan :-) Op deze site: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/aardbei/aardbei1.htm staat vrij veel informatie over de teelt van aardbeien, helaas niet allemaal biologisch verantwoord.

Die japanse wijnbes, daar ben ik ook in geďnteresseerd (voor volgend jaar dan). Zijn die lekker?
    pi_69140286
    Japanse wijnbessen zijn érg lekker, en heel makkelijk. 't Woeker wel (bovengronds, de takken slierten naar de grond en zetten dan nieuwe wortels. Tak uit grond trekken en je hebt een nieuwe stek).

Tegenwoordig bijna overal verkrijgbaar, en stekjes zijn gewoonlijk in overvloed te krijgen bij iemand die er al eentje heeft..
      Licht Ontvlambaar maandag 18 mei 2009 @ 16:43:05 #44
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_69155509
    Is dat zo'n soort van framboos maar dan wat lichter rood?
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_69156536
    Volgens Wikipedia zien ze er zo uit:

Meer een braam met overmatige haargroei...
    pi_69160969
    Je plukt de vruchtjes uit de harige omhulsels. Het zijn een soort kadootjes: eerst is het omhulseltje dicht, dan gaat het open, rijpt de vrucht, en dan pluk je.

Ik vind ze lekkerder dan bramen en dan frambozen. Steviger & frisser. En er zitten geen vieze exemplaren tussen, en je kan goed zien welke rijp zijn en welke niet, en er zitten nooit wurmpjes in.
    pi_69172842
    Wat Sigme zegt klopt. Je kan de rijpe vruchten ook zo direct van de struik plukken en meteen opeten. Echt heerlijk vers dus.
    Zit meer smaak aan dan bramen. Is ook heerlijk jam van te maken.

Groeit goed. Woekert inderdaad een beetje en zaailingen verspreid door de vogels zullen in de rest van de tuin opkomen. Ik wil hem in een grote kuip op het terras plaatsen. Daarmee houd ik de ondergrondse vermeerdering in toom en bovendien kan ik hem dan plaatsen waar nu stenen liggen.

edit: die linksboven donkerrode vrucht kan je al eten. Te donker vind ik ze niet meer lekker.

Dus .. iemand een plantje beschikbaar?
    ik wil wel ruilen voor wat zaailingen van bloemkool, broccoli, boerenkool of prei.
      dinsdag 19 mei 2009 @ 00:48:21 #48
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69175798
    Klinkt lekker :-) Dit topic zorgt ervoor dat ik er bijna spijt van krijg op wereldreis te gaan :-P
    pi_69237904
    Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd .

Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.

Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
      woensdag 20 mei 2009 @ 21:58:23 #50
    153070 Rock_de_Braziliaan
    Stranger than fiction
    pi_69242037
    Ik heb al de eerste aardbeien gehad van het balkon! Het balkon is op het zuiden en de aarbeienplant zit in een hangende pot de hele dag in de zon. Het gaat als een tierelier!
    "I think I'm in a tragedy"
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
    "In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
    pi_69242174
    Ik ben fier op je !
      donderdag 21 mei 2009 @ 00:20:43 #52
    119091 Glesse
    Nachtbakker
    pi_69247794
    quote:
    Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef sigme het volgende:
    Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd .

Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.

Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
    hehe nee daar heb je gelijk in! Maar je kent het gevoel he, met je handen in de aarde te willen :-)
    Wat zaad dat ik over had heb ik in een klein stukje achtertuin gezet (ik denk echt max. 3 m2). niks voorzaaien ofzo, gewoon zaad in de grond. Nu is er gisteren een slak op bezoek geweest in mijn tuin

Witlof, nog nooit gedaan, lijkt me leuk!
    pi_69249073
    Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
    pi_69251486
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
    Mensen

Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?

Iemand een idee?
    Hier staat een hele detedailleerde beschrijving van hoe het beste tomaatjes op te kweken:
    http://home.scarlet.be/gr(...)-herman-in-2007.html

Mijn antwoord zou zijn dat het ook afhangt van je zaaiwijze.
    Heb je 1 zaadje in 1 perspotje -> plantjes vrij groot laten worden (4 echte blaadjes)
    Heb je >1 zaadje in 1 perspotje -> vroeg verspenen (2 blaadjes)
    Heb je niet in perspotjes maar in losse aarde gezaaid, redelijk vroeg verspenen.
    pi_69262291
    Ik heb net Ostara-aardbeienplantjes geplant in een bak met coco-potgrond, dat is gemaakt van de bast van kokosnoten. Ik ben benieuwd hoe ze het daarop doen. Ik zal regelmatig moeten bijmesten want er zit niks in...
    pi_69263949
    quote:
    Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
    Mensen

Iemand een idee?
    Wel een beetje laat denk ik, ik heb mijn tomatenzaadjes ergens eind februari/begin maart gezaaid. Nu staan ze al een maand buiten op het plat dak. Sommigen zijn al bijna 30 cm hoog.

Ik heb alles in emmers staan, in het begin heb ik ze uit elkaar gehaald en meer ruimte gegeven om iets door te groeien. Daarna gewacht tot ze wat echte bladeren hebben om ze daarna in de emmers te doen.
    pi_69266275
    De mini-moestuin is operationeel

Op het balkon staat nu: kruidenbak (basilicum, peterselie en diverse andere kruiden) munt, tomaten, cherrytomaatjes en aardbeien

Wij hebben een balkon op het zuiden, dus ben benieuwd naar de oogst!
    pi_69329000
    Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
    pi_69329353
    quote:
    Op zaterdag 23 mei 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
    Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
    Ik moet ook nog zaaien. ik ben niet bekend met de maďsteelt, dus dat zegt niet veel verder.
    Wel zegt mijn geweldige boek dat maďs in de 1e drie weken van mei gezaaid wordt. Dat vind ik dat we nog op tijd zijn .
    pi_69330889
    Bij zaaien van mais moet je zorgen dat het wat afgeschermd is. Ervaring leert dat de mais in het midden het hoogste en beste groeit.

Vandaag bij het tuincentrum twee wijnbessen gekocht. Nu nog even een soort klimrek vinden wat mee in de kuip kan en dan in de kuip planten en op het terras.

Was nog mooi meegenomen, want gister en vandaag bij tuincentrum het Oosten 10% korting op alle planten en bomen.
    pi_69572628
    Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
    Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
    Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
    pi_69573450
    Mijn tomaten zitten nog in de kweekbak (soort kleine kas) gekiemde plantjes zijn nu 7 cm met elk 6 bladeren. Hoelang duurt het nog voordat ze 40 cm zijn inclusief vrucht?
    pi_69574040
    quote:
    Op vrijdag 6 maart 2009 17:31 schreef sigme het volgende:
    Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.

Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:
  • Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya'
  • Tomaat; St Marzano en Lambada
  • Paprika 'Round of Hungary'
  • 6 maart tomaatjes gezaaid: er zitten aan de ene plant die in leven bleef (de rest heeft het toch een keer te koud gehad) nu tomaatjes ter grootte van een stuiterbal.
    Maar tomaten nu gezaaid zullen wel wat sneller zijn, denk ik. Overigens heb ik daarna opnieuw gezaaid, en hebben we een heel aantal goed uitziende tomatenplanten in bloei in de kas.

Gisteren courgettes en pompoen in de volle grond uitgeplant, en de augurk, en de aubergines die niet meer in de kas pasten. In de kas een bakje nieuwe voorzaai paprika's gemaakt, en nog wat nieuw gezaaide tomaatjes verspeend.

Vandaag boerenkool, palmkool en rode snijkool gezaaid. Vorige week nog een aantal spruiten geplant.
    pi_69574103
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 13:07 schreef ASSpirine het volgende:
    Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
    Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
    Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
    Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    pi_69574272
    Cool

Ik heb een moes-vensterbank

Had ik maar een tuin....
    pi_69574401
    De frambozenstruik van mijn ouders begint ook te bloeien. Her en der al knoppen waarin een bloem zich lijkt te vormen. De paprikaplant doet het ook goed. De plant is nu ongeveer 40 cm groot en telt nu al een mogelijke oogst van 8 paprika's
    pi_69574695
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:13 schreef Noire het volgende:

[..]

Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te worden Ook mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.

Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
    Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    pi_69574792
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 14:39 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik

Met dit weer groeien ze fantastisch
    Ik woon vrij hoog dus die van mij vangen redelijk wat wind.. Ben van de week tijdens die enorme onweersbui 's nachts nog het balkon op geweest om ze naar binnen te halen Was bang dat ze anders zouden knakken.
    Heb ze vrijdag idioot veel water gegeven, er is dit hele weekend niemand thuis om op ze te letten dus ik hoop dat ze het weekend doorkomen.. Zodra ik morgen of overmorgen weer thuis ben krijgen ze weer een extra plons..

Moet je tomaten in balkonbakken trouwens extra bemesten op den duur?
    pi_69581478
    Extra mest voor de tomaten is geen overbodige luxe. Liefst organisch, (half) verteerde stalmest is ook goed.

Tomaten planten groeien hoog op, het is beter ze te toppen zodat ze hun kracht aan de gewenste tomaten kunnen besteden. (Van de nieuwe dubbeltop steeds de kleinste een week laten staan, dat houdt de sapstroom gaande.)
    pi_69587571
    ik ben inmiddels ijsbergsla aan het oogsten.
    Mijn aardbeien moeten nog steeds van kleur verschieten.
    Ook heb ik van de week al rucola kunnen oogsten.

Mijn pepers hebben al wel bloemetjes de paprika nog niet.
    pi_69587794
    Ik had nog beloofd wat foto's van mijn groententuin te plaatsen.
    Belofte maakt schuld.

links de prei. In het koude kasje witlof en boerenkool van vorig jaar. Volgens mij is de witlof doorgeschoten, ben benieuwd of ik daar nog iets aan heb.
    In het midden de spinazie (ook doorgeschoten, gaat lekker).
    Rechts op de voorgrond nieuw gezaaide boerenkool, daarachter aardbeien.

dan een stukje verder:
    links: boerenkool. Net achter de kas van voor naar achteren:
    wortelen, broccoli, weer wortelen (de uitgedunde planten), daarachter twee soorten bonen.
    Aan de rechterkant spruiten.

En hier de blik van de andere kant.

Links is nog een roos New dawn te zien en aan de rechterkant staan van voor naar achter:
    prunus cistena, roos blessings, roos karen blixen, roos fredrick mistral.

Helemaal achterin is mijn kas te zien waar ik Australisch inheemse planten in kweek en ook de groenten voorzaai.
    pi_69588479
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69589165
    Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.

Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
    Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
    Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
    Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.

Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.

Hier een blik vanaf het terras op de kas.

En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.

Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
    Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
    Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
    pi_69682247

1

2

3

Mijn moestuin. Net wat dille en radijs ingezaaid en een partij onkruid verwijderd.

Heb geloof ik nog wel wat ruimte over.
    pi_69697520
    Leuke fotos!
    pi_69698587
    quote:
    Op zondag 31 mei 2009 23:31 schreef merry77 het volgende:
    Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.

Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
    Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
    Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
    Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.
    [ afbeelding ]

Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.
    [ afbeelding ]

Hier een blik vanaf het terras op de kas.
    [ afbeelding ]

En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.
    [ afbeelding ]

Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
    [..]

Prachtige tuin Merry!
    pi_69979035
    Er hangen al mini tomaten aan mijn plantjes
    Alleen weet ik niet exact welke tomaten ik nu heb
    Zijn het gewone of cherry tomaten. Of heb ik ze allebei, time will tell denk ik

Nog wat updates van Sigme?
    pi_69982153
    Hier ook kleine tomaatjes aan verschillende planten, ik kan goed zien dat het verschillende rassen zijn. De een is rond en de ander langwerpig. Ik heb de aardbeien uit de kas weggehaald, de buitenaardbeien geven nu voldoende vruchten. Mooi groot rood en zoet .
    In de kas heb ik voorgezaaid: Siciliaanse bloemkool (paarse bloemkool), paksoi en venkel, en van alles is al een gedeelte opgekomen.
    Van de paprika (gezaaid eind mei) zag ik vandaag de eerste groene puntjes.
    In de tuin had ik eind mei boerenkool, palmkool en snijkool gezaaid, ook daarvan heb ik al wat zien opkomen.

Vorige week heeft het gevroren . Echt waar! Er zijn wat boontjes gesneuveld, twee augurkjes, en wat aubergines en courgettes hebben schade.
    Veld A had geen vorstschade aan de bonen, maar wel vrij veel gaten tussen het opgekomen spul. Ik heb het bijgeplant met allemaal (lage) snijbonen.
    Van de stokbonen was het zaaigoed blijkbaar wat weinig kiemkrachtig, van het ene ras was niets opgekomen, van het andere een kwart. Ik heb er spekbonen bijgezaaid, vorige week.
    In bed H komen de bietjes op, ook daar vallen gaten, misschien kom ik morgen toe aan wat bijzaaien. Geldt ook voor veld G, waar de vorst boontjes heeft gemold.

De worteltjes in bed 1 zijn al eetbaar, net als de peultjes van bed 9. De peultjes aldaar doen het prima, en zijn erg mooi om te zien, de doperwten doen het nauwelijks. Nog geen tien plantjes.

Van de aardappels hebben we ook al gegeten: de allervroegste (Belle de Fontenay) gekookt in de schil, en de middelvroege (Agria) als patat. De Agria heeft mooie knollen van gelijke grootte, de Belle maakt nogal wisselende knolletjes, die nu maatje heel klein tot vrij klein zijn. Maar wel erg lekker.

Verder heb ik twee kardoenen gekregen en die bij de asperges gezet.

Op het koolveld E zijn nog wat gekochte plantjes bijgezet: Spruiten, koolrabi, bloemkool.
    Er dook daarna nog een enorme voorraad gezaaide spruitplantjes op bij vaderlief, dus er zijn nog her en der wat plantjes geplaatst. En dan was er nog over.
    Ergens tussen de kooltjes op bed 4 heb ik radijsjes gezaaid.

Morgen ga ik schoffelen, en daarna laat ik de tuin iets meer dan twee weken aan z'n lot over..
    Ben benieuwd hoe groot de groene chaos is bij thuiskomst..
    pi_69983916
    Nog gevroren? Zow, waar je woon je dan ergens?
    Hier in elk geval niet.

ik heb ook nog een zooitje spruitplanten over, dus wie interesse heeft moet maar een seintje geven.
    Ook nog wat boerenkool plantjes en wat prei. (allemaal zaailingen).
    pi_69993726
    In het Noorden des lands.
    Opa heeft zijn hele leven erop gewezen dat het nog kan vriezen in juni ("kinders, op mijn geboortedag vróór het , op 20 juni! "). Nu is hij dood, en wordt zijn gelijk bewezen.
    quote:
    Vorst aan de grond in juni 2009

De eerste zomermaand levert lokaal nog wel eens een laatste dag op met lichte vorst. Met name juni 1975 begon de uiteindelijk zeer warme zomer uitzonderlijk koud. Overdag kwam de temperatuur lokaal niet boven de 10 graden en 's nachts vroor het.

De laagste temperatuur ooit in ons land in de zomer gemeten is -1,2 graden op 2 juni 1975 in Almen. Op 2 juni 1962 daalde de temperatuur in Deelen tot -0,9 graden. Vlak boven de grond is op 1 juni 1977 in Eelde -5,0 graden gemeten, zware nachtvorst werd dat vroeger genoemd.

Landinwaarts is een dag met vorst aan de grond normaal voor juni. Soms komt de temperatuur dicht bij het aardoppervlak in juni nog op verschillende dagen onder nul. De vliegbasis Twente meldde in juni 2008 zelfs nog 6 dagen met vorst aan de grond. Leeuwarden noteerde op 5 en 6 juni 2009 op 10 cm hoogte achtereenvolgens -0,2 en -0,9 graden. Dat waren hier de koudste nachten in twintig jaar. (knmi)
    pi_70005240
    Nog even hard gezwoegd: geschoffeld en paden geschoond.

Bloemkool en paksoi in de grond gezet, en ook nog twee vrij grote tomatenplanten en zes kleintjes. In de vrijgekomen potten in de kas dan weer kleine tomaatjes in een grote pot en de wat grotere paprikaatjes in een pot.
    De venkelplantjes heb ik ook naar buiten gezet.
    Bijzaaien van boontjes, wortels, bietjes, is er niet meer van gekomen. Na de vakantie dan maar.
    pi_70010537
    Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
    (Is inheems in Australie).

pi_70014648
    quote:
    Op zondag 14 juni 2009 23:25 schreef merry77 het volgende:
    Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
    (Is inheems in Australie).

[ afbeelding ]
    Heel leuk onderschrift! Dat ik onderschrijf!
    Maar ben je geen exoten aan het invoeren Even erg als Windows en Gates?
    pi_70179928
    sorry een foutje, en weet niet hoe ik dit bericht kan wissen...
    the fact that no one understand you doesnt make you an artist....
    pi_70943503
    De schade na de vakantie viel mee; bijna geen regen betekent ook bijna geen onkruid. Daarna kwam er dan wel weer vrij véél regen. Vandaag was het eindelijk weer eens mooi tuinweer.

Ik heb de aardappelrassen Belle de Fontenay en Agria geoogst, nu is er een klein bed vrij en in twee grote bedden heeft de (hoofdteelt) Nicola meer licht lucht en ruimte. Er lijkt wel wat aardappelziekte in te zitten, en we hebben behoorlijk last van Coloradokevers. Vandaag maar eens een vangronde gedaan en de gevangen larven en kevers in een pot in de diepvries te sterven gezet.

We hebben natuurlijk al veel peultjes gegeten, peultjestijd zit er zelfs alweer op. Een maaltje tuinbonen, en er hangt nog een tweede portie. Aardig wat broccoli geoogst, een paar spitskooltjes, een koolrabi. Snijbiet doet het als vanouds en de Nieuw-Zeelandse spinazie heeft een paar aardige planten, en is erg lekker voor rauw op brood. Knapperig als ijsbergsla.
    Afgelopen week voor het eerst een maaltje sperziebonen geplukt. Eerste courgettes zijn er, en de zomerwortels zijn zo groot als winterwortels.

Voor de vakantie had ik boontjes bijgezaaid; daar lijkt niks van opgekomen (de droogte?).
    Het bed vroege bietjes heb ik vandaag geruimd, er zat praktisch geen biet aan en de bedden met later gezaaide bietjes hebben meer biet. En dit bed heb ik nodig voor de late bonen, ik heb er alvast mest ingeschept er wat doorgespit.

Foto's!
    Kool met schaaldier:

Winterwortels, dahlia's, stokbonen:

Aardappeloogst. Links de Agria's, rechts de Belle de Fontenay. Over die BdF ben ik niet zo te spreken. Veel ziekte, weinig opbrengst.

In de kas wordt het ook wat, er zijn al een heel aantal rode eetbare tomaatjes gegeten. Nu kijken we de aubegine de plant uit (lijkt mooi maar is stuiterballengrootte), en ik wacht met smart op de komkommertijd.

pi_71132009
    Nu ook maar de helft van de Nicola's gerooid. Een eendrachtige samenwerking van Coloradekevers & phytophtora had alle loof laten verdwijnen. Aardappels zagen er niet slecht uit, en toch een aardige hoeveelheid; een metselton vol.
    In bed 12 heb ik bonen gezet: lage stamslabonen, lage snijbonen, stokbonen (spekbonen).
    In bed 1 heb ik de tweede helft van het bed ingezaaid met wortels.
    pi_71294370
    vandaag maar eens lage struiksnijboon en lage slabonen geplukt. Er zitten er nog heel veel aan.
    Ik neem aan dat ik ze beter eraan kan laten zitten, maar met dit natte weer en ik heb ook 3 naaktslakken erop ontdekt vraag ik me af of er nog andere goede manieren zijn om de geplukte bonen vers te houden?

Raak je niet te veel versheid kwijt als je gaat invriezen?

Iemand nog ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien? Want ik heb wel broccoli, maar die zijn veel meer uiteengegroeid dan je in de winkel koopt.

Verder heb ik dus echt te weinig ruimte in de groententuin. De eerste bloemkoolplantjes beginnen een bloemkool te maken (nu kleine witte kool). Maar ook die moet ik nog uitdunnen.
    De boerenkool is met zijn allen bij elkaar een oerwoud geworden.

De aardbeien planten zijn als wildvuur aan het stekken geslagen.

Samengevat de vragen:
    1) zijn er nog goede manieren om geplukte bonen vers te houden?
    2) Raak je niet te veel versheid kwijt als je geplukte groenten gaat invriezen?
    3) ideeen hoe je de broccoli mooi compact kan laten groeien?
    pi_71309220
    Geplukte bonen kan je niet vers houden. Vers is vers, snel opeten.
    Je kan ze wel prima invriezen en daarna zijn de boontjes nog steeds erg lekker. Maar niet vers.
    Invriezen: punten / draden eraf, evt in stukken breken / snijden. Grote pan flink kokend water op hoog vuur. Net te grote portie bonen in het water doen (water moet blijven koken). Na 3(!) minuten eruit halen (blancheren dus).
    Daarna zo snel mogelijk afkoelen (ijswater), uitlekken, in diepvrieszakjes doen en met zo min mogelijk lucht sluiten. Plakker erop met datum & inhoud, de vriezer in, eventueel vriezer op invriesstand zetten.

Een verzameling zeven & vergieten zijn handig bij dit soort operaties.
    pi_71324755
    Vorige week had ik nog wat plantjes gekocht, vandaag eraan toegekomen ze te planten.

In bed 17, bij de asperges, een rij winterbloemkool afgewisseld met koolrabi, en aan de andere kant witte kool & rode koolrabi. Toen was er nog wat koligs over, uitgeweken naar bed 16; daar nog wat witte kool, 1 koolrabi en 2 paksoi.

In bed 16 stond het zaaibed van de preitjes. Ik heb een aantal winterpreitjes gekocht en hiervan twee rijen gezet, daarna staan er twee rijen eigen zaai winterprei en dan 1 rijtje eigen zaai herfstprei. Het zaaibed prei heeft nogal geleden onder een enorm mierenvolk, dat de in het begin eroverheen staande minikas lekker warm & droog vond en dus een flink nest gemaakt. Afgezien daarvan ging het eigenlijk wel goed.
    Ook in bed 16 staan nog 4 tomatenplanten. Zien er niet heel geweldig uit, maar het gaat. De St Marzano heeft nogal last van phytophora in de vrucht, maar is meestal niet helemaal verrot.

In bed 4 ook nog wat kooltjes bijgezet. (Was daar nog ruimte? Niet echt, maar er was nog kool). Witte kool & koolrabi.

Verder in bed B, waar aardappels gestaan hebben (alle Belle de Fontenay inmiddels weggegooid, teveel phytophora, de eveneens uit dat bed gerooide Nicola is wel goed), in bed B dus, een rij om en om knolselderij en knolvenkel geplant.

Vorige week heb ik in bed 12 bonen gezaaid, ik zag vandaag de meeste boontjes bovenkomen.

Ik heb ook nog een en ander aan zaaigoed gekocht, dat staat voor morgen op de lijst goede voornemens.
    pi_71337027
    ik wil vandaag ook nog wat lage slabonen zaaien. Doe ik wel in een pot en houd ik voorlopig in de kas. Want het is net iets aan de krappe kant geloof ik om nu nog te zaaien.
    pi_71338101
    Vorig had heb ik begin juli nog boontjes gezaaid; ging prima. Dit jaar (nog) iets later de late zaai, ben benieuwd hoe dat uitpakt.
    Ben je van plan de kasbonen nog wel naar buiten te brengen?
    pi_71350975
    Toch gelukt om ze (de bonen) te zaaien. Als ze een aantal cm hoog zijn dan zet ik de bak buiten.
    Mocht het te koud worden dan kan de bak met bonen altijd weer de kas in.

Vandaag ook nog wat witlof gerooid, ligt nu te rusten. Had een eerder partij gedaan maar te lang laten liggen, dus daar heb ik niets meer aan. Wil kijken of het lukt om witlof te forceren (zoals dat dan heet).

Vandaag ook een enkele bloemkool verplaatst om ruimte te creeeren voor de grootste exemplaren. De B-keus krijgt dus wel een tweede kans.

De spruitjes moeten nog even maar ik heb al wel voorlopige conclusies voor dit jaar en wat ik volgend jaar anders ga doen.
    - broccoli, OK, alleen hoe krijg ik mooie gesloten krop?
    - bloemkool, OK, volgend jaar iets minder planten ivm ruimte
    - bonen (sla/sperzieboon en snijbonen), OK, smaken heerlijk! volgens jaar meer planten, maar wel gefaseerd.
    - wortelen, nog te oogsten, volgend jaar nog (veel) dunner uitzaaien.
    - spinazie, viel dit jaar erg tegen, volgend jaar weer proberen, ook veel dunner zaaien.
    - spruiten, nog afwachten, maar volgend jaar minder planten, want nemen erg veel plaats in.
    - boerenkool, OK, volgend jaar ook minder planten
    - prei, nog te oogsten, ziet er goed uit. ook goede hoeveelheid.
    - aardbeien, volgend jaat iets uit te breiden

Ik houd overigens ook bij hoeveel gram ik van de verschillende groenten oogst, leuk om dan naderhand het prijskaartje daarvan met de supermarkt te vergelijken.
    pi_71351653

Wortelen zaaien doe ik tegenwoordig met de hand. Geultje maken, en dan met de hand zaadje voor zaadje op ongeveer 3 cm. Veel werk, maar ik vind het daarna veel makkelijker.

Waarom heb je de witlof al geoogst? De mijne staat nog gewoon, ben ik (te) laat? (Ik ga gelijk morgen in m'n boek kijken, nu slapen ).
    pi_71359122
    witlof was nog van vorig jaar gezaaid die in de koude kas de winter heeft doorstaan. Sommigen daarvan waren aan het doorschieten.
    Zitten niet echt dikke knolletjes aan, dus ben benieuwd wat het wordt.
    pi_71609965
    witlof nu aan het forceren en de paar goede die ik nog had lijken wel iets te gaan doen. Dus spannend.

Verder een MEGA rupsenplaag eerst in de spruitjesplanten en nu vandaag in de boerenkool ontdekt. Heb maar een groot deel bladeren afgeknipt en ergens anders gedumpt, maar not in my back yard :-)

Eerste nieuw gezaaide boon komt al op, dus dat gaat goed.
    pi_71631638
    Bonen .
    Eervorig weekend alle stevige bonen van de planten gehaald. 6 kilo. Ingevroren.
    En vorig weekend opnieuw de planten bij langs -> 10 kg. Ingevroren.
    En dan zijn de stokbonen nog niet eens begonnen (vandaag de eerste handvol daarvan geoogst), en er staat nog een bed rap groeiende bonenplantjes die een week of twee geleden gezaaid zijn..

We hebben de aardappels gedroogd, en daarna gewogen. 55kg Nicola en 15kg Agria.

Aardappel met bonen op het menu dus, het komende halfjaar .

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Zojuist nog wat broccoli geoogst, waarbij mijn oog viel op een plotseling opgedoken gróte witte bloemkool. Die was daar eergister nog niet hoor, echt niet. Morgen opeten dan maar.

In de kas zijn steeds rode tomaten, en best aardig wat aubergines. En ook de buitentomaten en aubergines leveren enige productie. De buitenaubergines hebben wel wat last van de Coloradokevers, die bij gebrek aan aardappelloof zijn overgestapt. Ik vang ze nu, en volgend jaar ga ik de (handmatige) bestrijding opvoeren.

Een van de vrijgekomen velden van het aardappelrooien hebben we volgezet met aardbei: zowel grote planten van het oude bed als uitlopers.

Vorig weekend gezaaid: sla, veldsla, postelein, winterpostelein. De postelein komt al massaal op.
    pi_71635871
    Sigme, leuke update!

Wow, klinkt alsof jij komende jaar niet meer bij de supermarkt langs hoeft.

Weet jij wanneer de beste tijd is om prei te oogsten?
    Want 1 enkeling begint al door te schieten en wordt dan rap dunner.
    Of helpt omknikken van het loof zoals men bij uien doet?

Verder lijkt het erop dat de recent gerooide witlof knollen wel wat gaan doen. Dus ik ben benieuwd. vinger gekruisd houden maar.
    pi_71658935
    Ik weet eigenlijk niks van prei. Dit jaar heb ik (voor het eerst met enig succes) prei gezaaid: herfstprei en winterprei. De herfstprei is duidelijk dikker (nu) dan de winterprei.
    Mijn Grote Boek zegt dat herfstprei geoogst wordt in september/okober, en winterprei van januari - begin mei.
    pi_71664754
    Zal mijn Engelse groentenkweekboek er eens op naslaan. Is trouwens ook een erg nuttig boek. Zal de gegevens ervan eens posten.

Vandaag mijn witlof gecheckt. En ja hoor.
    Het zijn er niet veel (had de eerste serie te lang laten liggen en is dus uitgedroogd) maar de witlof is aan het groeien!

pi_71745718
    quote:
    Op woensdag 5 augustus 2009 19:59 schreef sigme het volgende:

En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.

Ik heb dus ook een moestuin en een overvloed aan courgettes. Dus dat wordt inmaken. Ik heb net je recepten gelezen bij CUL.

Ik heb ook een leuk soort bonen in de tuin. Ze heten regina en het is een soort kruising tussen een snijboon en een princesseboontje. Ik heb ze nog niet gegeten, dus ik weet nog niet hoe ze smaken. Kent iemand deze boonsoort?

Ook heb ik een megapompoen in de tuin staan. Ik ben benieuw hoe zwaar die gaat worden. Het is een eetbare, dus dat wordt een flinke pan soep.

Ook doen de bramen het dit jaar goed, in vergelijking met vorig jaar, dus al lekker wat potjes bramenjam gemaakt. Ook bramenijsjes in tupperware-ijsvormpjes en nog wat bramensaus voor in de yohurt of over het ijs.

Bietjes doen het ook goed. Vorig jaar helemaal niet. Geen idee waarom. Dus ook maar proberen in het maken of anders in te vriezen. We zien wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door lionessa op 09-08-2009 22:57:47 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')