Goede vraag!quote:Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
Paprika kan alleen met veel zorg, in de warmste tijd van het jaar, goed buiten.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:10 schreef Aventura het volgende:
Wij hadden vroeger ook een moestuin. Geweldig. Rabarber, boontjes, koolraap, kropsla..Ik wist trouwens niet dat paprika en aubergine hier ook gewoon konden groeien!
In de zin van tijdbesparing is het niet efficientquote:Op zondag 3 mei 2009 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoeveel uur per week ben je hier nu mee bezig? Als ik bedenk dat een paar uur werk genoeg is om een week eten te kunnen kopen, is het al heel snel heel inefficient...
Juist de schaalvergroting in de landbouw heeft ons zoveel welvaart gebracht.
Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?quote:Op zondag 3 mei 2009 12:06 schreef Deliah het volgende:
De witte kool hier is volledig weggevreten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
Doenquote:Op zondag 3 mei 2009 16:10 schreef merry77 het volgende:
oh ziet er leuk uit!
Mijn groentetuintje ziet er meer uit als een kavellandschap voor de verkaveling. Zal ook eens een foto maken.
Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachtsquote:Op woensdag 6 mei 2009 19:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben gezegend met een terrein zonder veel slakken en zonder konijnen. De reeën komen hier (net) niet. Welk beest heeft jouw kool gevreten?
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:30 schreef Deliah het volgende:
[..]
Het zouden slakken kunnen zijn. Ze komen 's nachts.
Mijn tante heeft om alle bedden een pad van zand en schelpen liggen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.
En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
Nee, geen idee. Om onduidelijke reden heb ik het hier niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 09:17 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Dit wil ik wel volgen.
Heb je toevallig nog een tip hoe ik nachtschade uit mijn tuin krijg?
Whoeiquote:Op dinsdag 12 mei 2009 11:22 schreef JufMariska het volgende:
Wat een leuk en gezellig topic! Ik heb aardbeien in potten buiten (balkon..) en die dragen al wat vruchten, yammie! Met dit weer (niet te koud, zonnetje erop) is er nu ongeveer 1 per dag rood en eetbaar
De tuin egelvriendelijk maken en ze lokken met bier.quote:Op woensdag 6 mei 2009 20:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Slakken zijn, van de gegeven opties, nog het best te bestrijden denk ik. Flink stuk zwarte grond eromheen vrijhouden en goed losgeschoffeld houden. Geen lang gras in de buurt tolereren.
Vogels helpen ook goed tegen slakken - het sterft hier van de spreeuwen. Nestkasten ophangen schijnt te kunnen helpen.
En dan is er ook nog slakkegif (escargo), er zijn hekjes te plaatsen (met scherpe of zoutrandjes), en koperringen.
Hier nu ook een stuk of drie per dag; genoeg om lekker door een fruitsalade te doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:04 schreef JufMariska het volgende:
Hoe is het met je aardbeitjes? Wij hadden er vanmorgen 4, genoeg voor twee volle beschuiten
Misschien kijken ze minder dom als je om topinamboer vraagt (dat klinkt een stuk sjieker, nietwaar?)quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
Omdat ik heb begrepen dat aardperen kruipers zijn heb ik ze in een speciekuip ingegraven. Dan hebben de buren ze tenminste niet.
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Dat heb ik overigens ook gedaan met de pepermunt. Ook dat is onkruid als je hem niet met pot en al in grond zet.
Gif wordt niet echt op prijs gesteld binnen dit complex. Moet dus maar blijven schoffelen en trekken. Pfff.
Ik haal mijn aardpeer bij de biologische winkel/groenteboer/supermarkt. Daar hebben ze ze meestal wel. Die speciekuip is erg verstandig. Dat spaart je een hoop tijd bij het ruimen als je er genoeg van hebt of ze wilt verplaatsen, en het is natuurlijk makkelijker rooien.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:53 schreef Oceanonix het volgende:
De meeste kwekers stonden me aan te kijken of ik het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om aardpeer. Raar.
Kleine oranje spikkels doen me aan 1 ding denken: roest. Je zou eens bij google image search kunnen kijken of het dat inderdaad is. En als dat zo is: Je frambozenplant heeft veel licht en lucht nodig. Dus als hij wat is dichtgegroeid; open snoeien zodat de wind er doorheen kan. Zon is ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld regen snel kan opdrogen. Ecostyle heeft een biologisch product wat de plant sterker en minder gevoelig voor roest maakt: Vital.quote:Op zondag 17 mei 2009 00:28 schreef Leonidas82 het volgende:
De druivenstruik van mijn ouders groeit hardElke week nieuwe toppen en blaadjes erbij. Ik heb één vraag
Ze hebben ook een frambozenstruik en op sommige kleine bladeren zitten van die oranje pikkeltjes. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb afgelopen herfst de uitlopers van de aardbeien in de kas herpoot. In de winter staat er erg weinig nuttig te wezen in die kas, ik vind die paar rode aardbeien in mei dan wel een nuttige winterbestemming voor de kas. Als zometeen de buitenaardbeien loskomen ruim ik de binnenplanten, en dan hebben de zomerkasplanten weer meer ruimte.quote:Op zondag 17 mei 2009 22:16 schreef Reese het volgende:
Helaas geen aardbeien in de kas, die staat vol met tomatenplanten en nog wat zaailingen. Maar dat is niet zo mijn domein. Aardbeien staan in de volle grond, net als de frambozenstruiken. Van die laatste verwacht ik dit jaar nog niet zo'n opbrengst, het is pas het tweede jaar en ik heb ze in het voorjaar verplaatst. Dus die moeten eerst nog maar eens groot en sterk worden.
hehe nee daar heb je gelijk in! Maar je kent het gevoel he, met je handen in de aarde te willen :-)quote:Op woensdag 20 mei 2009 20:10 schreef sigme het volgende:
Oh, geen zorgen. Als je terugkomt van wereldreis is de moestuinwereld nog niet onherkenbaar veranderd.
Eergister bed G volgezet met stamslabonen: groene sperziebonen: chinese & prelude, en droogbonen: gele citroen.
Morgen moet ik witlof zaaien. En nog wat kooltjes voorzaaien denk ik.
Hier staat een hele detedailleerde beschrijving van hoe het beste tomaatjes op te kweken:quote:Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen
Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?
Iemand een idee?
Wel een beetje laat denk ik, ik heb mijn tomatenzaadjes ergens eind februari/begin maart gezaaid. Nu staan ze al een maand buiten op het plat dak. Sommigen zijn al bijna 30 cm hoog.quote:Op donderdag 21 mei 2009 01:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mensen
Momenteel ben ik bezig met het opkweken van tomaten. Inmiddels zijn de zaadjes ontkiemd en hebben de eerste plantjes wortel geschoten. (alles zit in kleine bakken binnen een kleine kas in de huiskamer) Is het nu de tijd om de kleine jonge plantjes te verpotten naar een grotere pot of in de grond?
Iemand een idee?
Ik moet ook nog zaaien. ik ben niet bekend met de maďsteelt, dus dat zegt niet veel verder.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 18:00 schreef Muzz_ het volgende:
Heeft het nut om nu te beginnen met het zaaien van mais of is het seizoen daar al te kort voor?
6 maart tomaatjes gezaaid: er zitten aan de ene plant die in leven bleef (de rest heeft het toch een keer te koud gehad) nu tomaatjes ter grootte van een stuiterbal.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 17:31 schreef sigme het volgende:
Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.
Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya' Tomaat; St Marzano en Lambada Paprika 'Round of Hungary'
Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te wordenquote:Op zondag 31 mei 2009 13:07 schreef ASSpirine het volgende:
Mijn tomaten op het platte dak beginnen nu al bloemen te krijgen
Vind het wel heel vroeg, terwijl de planten maximum 40cm hoog zijn.
Er is al een bloem aan het verwelken, dus vrucht komt eraan als het goed is
Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ikquote:Op zondag 31 mei 2009 14:13 schreef Noire het volgende:
[..]
Ik heb mijn tomaten op 21 feb ingezaaid, inmiddels staan ze in een bak op het balkon en beginnen de eerste miniknopjes zichtbaar te wordenOok mijn planten zijn max 30 a 40 cm hoog.
Maar tomatenplanten hoeven toch ook niet heel groot te zijn om vruchten te kunnen krijgen?
Ik woon vrij hoog dus die van mij vangen redelijk wat wind.. Ben van de week tijdens die enorme onweersbui 's nachts nog het balkon op geweest om ze naar binnen te halenquote:Op zondag 31 mei 2009 14:39 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Denk het niet, maar de tomatenplanten die we vroeger in de tuin hadden staan werden wel 1,5 meter hoog. Maar die stonden dan ook beter afgeschermd van wind. Heeft er ook mee te maken denk ik
Met dit weer groeien ze fantastisch
quote:Op zondag 31 mei 2009 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
Jij zal zelden groenten moeten kopen in de supermarkt denk ik
Alleen beetje jammer dat je hele tuin in beslag is genomen, ik zou eerder een grasveldje en wat bloemen, en dan moestuintje achteraan ofzo. Genieten in de tuin is ook wel leuk
Prachtige tuin Merry!quote:Op zondag 31 mei 2009 23:31 schreef merry77 het volgende:
Uhm, is niet mijn hele achtertuin hoor. Heb een hoekwoning dus 9m breed.
Hier een foto vanaf het terras richting achteren. Het groentetuin stuk beslaat niet meer dan een stukje van de tuin hoor.
Achter de rolborder links staan struikrozen, daarachter Liatris. Dan een halfrond trellis met 3 soorten klimrozen (roze, wit en rood).
Daarachter kogeldistels (Echinops) en Astilbe. Helemaal tegen het schuurtje staan Rhododendrons.
Rechts achterin bij de wilgentakkenschutting staan Pileostegia viburnoides.
[ afbeelding ]
Op de voorgrond links staat een Banksia menziesii en rechts over het pad zie je een kangaroopoot (Anigozanthos flavidus) en halverwege het pad een Grevillea Robyn Gordon. Alle drie Australische planten. Links tegen het hek staan viburnums. Langs het pad (zowel voor als achter) staat heide.
[ afbeelding ]
Hier een blik vanaf het terras op de kas.
[ afbeelding ]
En van achter bij het schuurtje naar voren gericht.
[ afbeelding ]
Dus genoeg andere tuin zou ik zeggen.
[..]
quote:Vorst aan de grond in juni 2009
De eerste zomermaand levert lokaal nog wel eens een laatste dag op met lichte vorst. Met name juni 1975 begon de uiteindelijk zeer warme zomer uitzonderlijk koud. Overdag kwam de temperatuur lokaal niet boven de 10 graden en 's nachts vroor het.
De laagste temperatuur ooit in ons land in de zomer gemeten is -1,2 graden op 2 juni 1975 in Almen. Op 2 juni 1962 daalde de temperatuur in Deelen tot -0,9 graden. Vlak boven de grond is op 1 juni 1977 in Eelde -5,0 graden gemeten, zware nachtvorst werd dat vroeger genoemd.
Landinwaarts is een dag met vorst aan de grond normaal voor juni. Soms komt de temperatuur dicht bij het aardoppervlak in juni nog op verschillende dagen onder nul. De vliegbasis Twente meldde in juni 2008 zelfs nog 6 dagen met vorst aan de grond. Leeuwarden noteerde op 5 en 6 juni 2009 op 10 cm hoogte achtereenvolgens -0,2 en -0,9 graden. Dat waren hier de koudste nachten in twintig jaar. (knmi)
Heel leuk onderschrift! Dat ik onderschrijf!quote:Op zondag 14 juni 2009 23:25 schreef merry77 het volgende:
Vandaag ruim 50 Anigozanthos manglesii verplant. Piepkleine zaailingen.
(Is inheems in Australie).
[ afbeelding ]
Ik heb dus ook een moestuin en een overvloed aan courgettes. Dus dat wordt inmaken. Ik heb net je recepten gelezen bij CUL.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 19:59 schreef sigme het volgende:
En courgettes. Dit weekend ook maar alle grote courgettes afgesneden, want van groter groeien worden ze niet lekkerder. Een metselton vol courgettes - en nieuwe op komst. De voorraad geplukten hoop ik dit weekend in te maken in zoetzuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |