Zou volgende de verhalen zo'n 6 kilo lichter moeten zijn. Overigens krijgt Massa dit chassis in Monaco.quote:
Kijk eens naar het gat tussen de fabrieksteams en de privateers (beginnende bij Red Bull).quote:Op woensdag 6 mei 2009 11:26 schreef bodylotion het volgende:
om even een idee te geven hoe het zat met de budgetten vorig jaar:
[..]
te bedenken dat 40m pond maar $60.16m is![]()
Toch ben ik pessimistisch. Als ze het derde team kunnen worden achter Red Bull en Brawn GP hebben ze al een flinke sprong gemaakt. Laat staan mee doen voor de overwinningen.quote:Kimi Raikkonen is eager to return to winning ways in Formula 1, over a year after scoring his last grand prix victory.
The Ferrari driver dominated last year's Spanish Grand Prix at Barcelona, but has since then endured a drought, not having stepped on the top of the podium in 18 races.
"It's a bit more than a year ago that I won my last Formula 1 race," said Raikkonen. "At Barcelona in 2008 I had my best weekend with Ferrari: pole position, victory and fastest race lap.
"Since then I came very close several times - I'm thinking of Magny-Cours, Montreal and Spa – but for one reason or the other I could never make it. Having said that, a driver never loses the lust for winning and I want to have that feeling again as soon as possible."
The Maranello squad has had a torrid start to the 2009 season, having scored just three points in four races.
Ferrari, however, is introducing major upgrades for this weekend's race in Spain, hoping to take a significant step forward.
Test driver Marc Gene tested the evolution of the F60 car at Vairano last weekend, and the tem was left encouraged by the results.
The car included a double-decker diffuser and a lighter chassis among other changes.
"I really liked hearing from the team that the new aerodynamic package's first signs are positive," Raikkonen added. "It will be really interesting taking the car out during Friday's free practice sessions.
"We drove on this track back in March this year, but it's always really difficult to understand from the tests, who's really strong in the field. Furthermore many cars have changed quite a lot since then.
"With the new aerodynamic package we'll have more downforce compared to the first four races, but also almost all of the others will show up with some updates. We'll see who has done better work."
Waarom denk je dat teams als Ferrari en BMW tegen de voorgestelde budgetcap zijn?quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Kijk eens naar het gat tussen de fabrieksteams en de privateers (beginnende bij Red Bull).
Ik sanp dat hun budgetten hoger zijn. Maar eerlijk gezegd vallen de budgetten van de privateers me wat tegenquote:Op donderdag 7 mei 2009 10:44 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waarom denk je dat teams als Ferrari en BMW tegen de voorgestelde budgetcap zijn?
bron?quote:Op vrijdag 8 mei 2009 18:28 schreef wimderon het volgende:
Het winner take all van volgend jaar gaat nu weer niet door, als er uberhaupt al opnieuw sprake van is geweest
quote:
quote:Points will count next season...
Now you see it, now you don't. The unpopular 'winner takes all' scoring system has now been erased from the 2010 sporting regulations.
After the recent World Motor Sport Council meeting, the FIA published the rules for next year, and Article 6.1 of the sporting regulations said the drivers title 'will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races'.
The governing body tried to introduce Bernie Ecclestone's favoured system this year, but the late change was vetoed by the Formula One Teams' Association.
It seems that the Article 6.1 inclusion of 30 April was simply a mistake.
The article now explains that the drivers' title 'will be awarded to the driver who has scored the highest number of points'.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
Ik ben het wel met je eens dat Eikelstein een oude knar is maar hij heeft natuurlijk wel heel veel voor F1 betekend en staat aan de basis van het succes en is dus niet een geval van een oude knar uit het zakenleven die even komt besturen, Mosley trouwens ook niet, zit ook enorm lang in de F1. Maar dat zij met z'n tweetjes teveel macht hebben ben ik wel met je eens, er zou wat meer overlegd moeten worden met de constructeurs voor ze met allerllei nieuwe regeltjes komen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 06:44 schreef Meike26 het volgende:
Soms... nee...vaak...verlang ik naar een tijd waarin Bernie Eikelensteen geen machtspositie/zeggenschap heeft over de F1 en de FIA opgefrist is met jonge honden, geen oude knarretjes die vanuit het zakenleven even hun carriere afronden in de autosport. Zoals gezegd, lijkt de FIA niet alleen op de FIFA omdat er toevallig een "F'je" mist...er zijn wel meer overeenkomsten.
Die races komen gewoon op TV in Thailand, ga naar een pub of bar en je kan het zienquote:Op maandag 11 mei 2009 13:24 schreef kepler het volgende:
Ik heb de races van China en Spanje gemist, omdat ik op het moment in het buitenland zit. Ik zit nu in Thailand waar ze meestal een snelle internetverbinding hebben.
Weet iemand waar ik die races kan downloaden, echter niet als torrent (die staan hier meestal niet geinstalleerd). Streamen mag ook
Alvast bedankt!
daar heeft ie nou natuurlijk weinig meer aanquote:Op maandag 11 mei 2009 14:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die races komen gewoon op TV in Thailand, ga naar een pub of bar en je kan het zien
Hahahaquote:Op maandag 11 mei 2009 18:26 schreef FriescheHengst het volgende:
Button: "De concurrentie mist consistentie"
Volgens mij is hun concurrentie heel consistent. Consistent te langzaam.
Dat klopt, maar tijdens de race van China liep ik bij de Angkor Wat en bij de race van Spanje was de stroom uitgevallen in Laosquote:Op maandag 11 mei 2009 14:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Die races komen gewoon op TV in Thailand, ga naar een pub of bar en je kan het zien
Niet zo raar. Brawn heeft al dik een jaar kunnen testen, en kunnen ontwikkelen. Grote teams waren vorig jaar nog druk in het kampioenschap strijdende. Die hebben de tijd niet gehad de vele veranderingen goed door te kunnen voeren, helemaal niet nu er ook nog eens een test-verbod is. Bij de grote teams zit je nu gewoon testen te kijken tijdens wedstrijden. Erg oneerlijk als je het mij vraagt. En door het test-verbod kunnen de teams die vorig jaar nog hard streden om de titel niet op tijd aansluiten op de al dik een jaar testende en ontwikkelende teams. Aan de ene kant maakt dit het seizoen interessant, aan de andere kant wel erg oneerlijk. Het is ook af te lezen aan de stand van het kampioenschap. Als dit te lang duurt is het hele jaar naar de knoppen, en is het een erg oneerlijk seizoen geweest. Daar mogen we de FIA voor bedanken, want die weten echt niet meer waar ze mee bezig zijnquote:
duurt nog wel even voordat ik terug ben in NL, sterker nog dan is het volgende seizoen alweer begonnenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:18 schreef Atreidez het volgende:
Anders kijk je ze toch als je terug bent in NL.. Je kan nu ook nog steeds races uit de jaren 80 downloaden, dus ze staan vast nog wel online dan
tja... je kan het ook omdraaien, de teams die voor het kampioenschap zijn gegaan hebben het ook aan hu zelf te danken dat ze nu een slechtere auto hebben, omdat ze alleen naar 2008 keken en niet naar 2009...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Niet zo raar. Brawn heeft al dik een jaar kunnen testen, en kunnen ontwikkelen. Grote teams waren vorig jaar nog druk in het kampioenschap strijdende. Die hebben de tijd niet gehad de vele veranderingen goed door te kunnen voeren, helemaal niet nu er ook nog eens een test-verbod is. Bij de grote teams zit je nu gewoon testen te kijken tijdens wedstrijden. Erg oneerlijk als je het mij vraagt. En door het test-verbod kunnen de teams die vorig jaar nog hard streden om de titel niet op tijd aansluiten op de al dik een jaar testende en ontwikkelende teams. Aan de ene kant maakt dit het seizoen interessant, aan de andere kant wel erg oneerlijk. Het is ook af te lezen aan de stand van het kampioenschap. Als dit te lang duurt is het hele jaar naar de knoppen, en is het een erg oneerlijk seizoen geweest. Daar mogen we de FIA voor bedanken, want die weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn
Kijk hier ook is voor een duidelijke uitleg over het downloaden via nieuwsgroepen..quote:@Voss, wat bedoel je met FTD?
Het hele jaar naar de knoppen?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 12:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Niet zo raar. Brawn heeft al dik een jaar kunnen testen, en kunnen ontwikkelen. Grote teams waren vorig jaar nog druk in het kampioenschap strijdende. Die hebben de tijd niet gehad de vele veranderingen goed door te kunnen voeren, helemaal niet nu er ook nog eens een test-verbod is. Bij de grote teams zit je nu gewoon testen te kijken tijdens wedstrijden. Erg oneerlijk als je het mij vraagt. En door het test-verbod kunnen de teams die vorig jaar nog hard streden om de titel niet op tijd aansluiten op de al dik een jaar testende en ontwikkelende teams. Aan de ene kant maakt dit het seizoen interessant, aan de andere kant wel erg oneerlijk. Het is ook af te lezen aan de stand van het kampioenschap. Als dit te lang duurt is het hele jaar naar de knoppen, en is het een erg oneerlijk seizoen geweest. Daar mogen we de FIA voor bedanken, want die weten echt niet meer waar ze mee bezig zijn
Ze kunnen het altijd proberen, mij lijkt een bepaalde limiet niet gek!quote:
Nou doe toch eens allemaal rustig. Ferrari zegt dat ze willen boycotten als de limieten doorgaan zoals ze nu gepland zijn.quote:
Beetje jammer alleen dat ze voor de basis van de huidige Brawn GP-wagen gebruik hebben gemaakt van onder meer 4 windtunnels. Klinkt inderdaad enorm kostenbesparend.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:06 schreef Prisonbreaker het volgende:
[..]
Ze kunnen het altijd proberen, mij lijkt een bepaalde limiet niet gek!
Quote: Volgens Richards zijn de immense budgetten die de grote namen in de F1 pompen volledig onnodig: ‘Een budget van £300 miljoen? Met een tiende red je het ook wel’, aldus Richards. Gezien het feit dat Honda’s doorstartprojectje Brawn GP de helft van de gereden Grand Prix’s al op haar naam heeft geschreven, zou de Aston-eigenaar zijn gelijk wel eens kunnen krijgen.
Ze moeten geloof ik voor 29 mei ingeschreven zijn dus "zoooo lang" hebben ze nietquote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou doe toch eens allemaal rustig. Ferrari zegt dat ze willen boycotten als de limieten doorgaan zoals ze nu gepland zijn.
Dus een limiet met veel voordelen of geen limiet en veel nadelen (minder testen etc)
Die kogel is nog allang niet door de kerk en Ferrari roept dit alleen even om duidelijk hun ongenoegen kenbaar te maken en omdat Mosley geroepen heeft dat Ferrari toch niet vertrekt.
Dit roepen ze gewoon om wat steviger de onderhandelingen in te kunnen gaan. Niet meer en niet minder.
Jullie moeten nog veel leren van politiek zie ik al
Spelletjes zijn het. Vooralsnog in ieder geval.Dus, gewoon rustig blijven en dan komt alles goed
Ik denk dat dit een heel andere situatie is dan eerdere dreigementen van Ferrari. Het is nu menens.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou doe toch eens allemaal rustig. Ferrari zegt dat ze willen boycotten als de limieten doorgaan zoals ze nu gepland zijn.
Dus een limiet met veel voordelen of geen limiet en veel nadelen (minder testen etc)
Die kogel is nog allang niet door de kerk en Ferrari roept dit alleen even om duidelijk hun ongenoegen kenbaar te maken en omdat Mosley geroepen heeft dat Ferrari toch niet vertrekt.
Dit roepen ze gewoon om wat steviger de onderhandelingen in te kunnen gaan. Niet meer en niet minder.
Jullie moeten nog veel leren van politiek zie ik al
Spelletjes zijn het. Vooralsnog in ieder geval.Dus, gewoon rustig blijven en dan komt alles goed
Wat is er eerlijk aan een strijd tussen teams waarvan de één al een jaar heeft kunnen testen en alle nieuwe regels op tijd heeft kunnen doorvoeren, en waarvan de ander amper heeft kunnen testen en alle tijd nodig had om in het kampioenschap te blijven?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Het hele jaar naar de knoppen?
Het is juist een fantastisch jaar
Nee, dat is geen toeval, dat is een resultaat van keuzes en natuurlijk verloop. Voor McLaren is het niet ongebruikelijk om een slechte seizoenstart te hebben. Dat is bijna normaal zelfs voor hun. Al is het deze keer wel slechter dan gebruikelijk.quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:14 schreef Tarabass het volgende:
Ik heb het gevoel, en dat omdat alle topteams nu achteraan staan, dat er veel te weinig tijd is geweest om te kunnen testen en aan te passen aan de nieuwe regels. De andere teams gaven zich al snel over, en reden voor spek en bonen mee omdat die al met het volgende jaar bezig waren. Er zijn teveel regels veranderd, de auto is veel te veel veranderd in één keer en daarnaast zijn er teveel verschillen tussen de auto's ivm kers en diffusers. Of denk je dat het puur toeval is dat de topteams achteraan staan?
Welke auto wordt al dik een jaar getest??quote:Ik houd van strijd, maar wel op een eerlijke manier. Als je zelf in een auto rijdt die al dik een jaar wordt je getest, en je wint van een auto die amper heeft kunnen testen en totaal nog niet klaar is voor het seizoen door de vele veranderingen dat je dat niet als een overwinning kan zien, maar moet zien als een kadootje
Wat je recht trekken noemt. Waartom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat Ferrari en McLaren vooraan staan? Omdat ze het grootste budget hebben? Of omdat ze de beste zijn?quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:43 schreef bodylotion het volgende:
Ferrari en McLaren hebben gewoon het nadeel gehad dat ze de doorontwikkelde wagen dit jaar niet in konden zetten en een compleet nieuwe moesten bouwen, gelijk al voor de eerste race. Ik denk dat dit alles volgend jaar wel weer wat recht trekt.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:43 schreef bodylotion het volgende:
Ferrari en McLaren hebben gewoon het nadeel gehad dat ze de doorontwikkelde wagen dit jaar niet in konden zetten en een compleet nieuwe moesten bouwen, gelijk al voor de eerste race. Ik denk dat dit alles volgend jaar wel weer wat recht trekt.
Ten eerste begint ieder team in het voorjaar al met de ontwikkeling van de bolide voor het volgende jaar.quote:Op woensdag 13 mei 2009 09:14 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wat is er eerlijk aan een strijd tussen teams waarvan de één al een jaar heeft kunnen testen en alle nieuwe regels op tijd heeft kunnen doorvoeren, en waarvan de ander amper heeft kunnen testen en alle tijd nodig had om in het kampioenschap te blijven?
Als dit elk jaar zo zou zijn, dan zou het simpelweg stuivertje wisselen worden. Ene helft gaat zich richten op het volgend jaar, geeft zich gewonnen en wordt dat jaar daarop succesvol. Andere helft gaat voor het kampioenschap, kijkt niet verder dan het huidige jaar (wat ook niet anders kan) en is het jaar daarna veel minder succesvol.
Nee dat is helemaal geen toeval, andere teams hebben beter ingespeeld op de nieuwe regelementen (verder kijken dan je neus lang is, out-of-the-box thinking!).quote:Of denk je dat het puur toeval is dat de topteams achteraan staan?
Dat is gewoon druk uit oefenen op de FIA om het budgetlimiet te verhogen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:02 schreef Peterselieman het volgende:
Ik, want nu heeft Renault ook al gedreigd met een vertrek.
\'Ook Renault vertrekt uit Formule 1\'
Geweldige zelfspotquote:Ecclestone: "Ferrari is de Formule 1"
13 mei 2009
Formule 1-baas Bernie Ecclestone lijkt niet wakker te liggen van het dreigement van Ferrari om de Formule 1 verlaten. Het Italiaanse team maakte dinsdag bekend zich niet in te schrijven voor 2010, als de regels over het budgetplafond niet worden aangepast. Bij de renstal uit Maranello heerst vooral onvrede over het feit dat er met verschillende technische regels gewerkt gaat worden.
Komende vrijdag komen de teams en FIA-president Max Mosley bijeen op vliegveld Heathrow om de problemen met elkaar te bespreken. Ecclestone verwacht dat de plooien dan worden gladgestreken. "Ik hoop dat het gezonde verstand prevaleert, want het laatste wat we willen is dat een van de huidige teams de Formule 1 verlaat", vertelde Ecclestone, die zelf ook aanwezig zal zijn bij deze bijeenkomst, tegen The Times. "Ik ben niet de aangewezen persoon om het over perfecte huwelijken te hebben, maar Ferrari en de Formule 1 zijn het perfecte huwelijk. Ferrari is de Formule 1 en de Formule 1 is Ferrari. Zo simpel is het en dit zal ook niet veranderen."
Ferrari doet al sinds de oprichting van het kampioenschap mee aan de Formule 1.
Hier ben ik het volledig mee eens, maar dan moet het inderdaad voor iedereen gelden zonder uitzonderingen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Wat je recht trekken noemt. Waartom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat Ferrari en McLaren vooraan staan? Omdat ze het grootste budget hebben? Of omdat ze de beste zijn?
IMHO omdat ze het grootste budget hebben en net zolang kunnen doorontwikkelen totdat ze vooraan staan. Daarom zal ik blij zijn met een realistische verplichte budgetcap, zodat niet alleen de teams met het grootste budget vooraan staan, maar ook de teams die gewoon hun huiswerk beter doen. Alleen al daarom vind ik dit seizoen nu al het beste seizoen van de afgelopen 10 jaar.
Budget uiteraard.quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Wat je recht trekken noemt. Waartom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat Ferrari en McLaren vooraan staan? Omdat ze het grootste budget hebben? Of omdat ze de beste zijn?
Ik mis Olav toch welquote:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)-formule-1-deelname/quote:Lola meldt zich aan voor Formule 1-deelname
Lola keert volgend jaar terug in de Formule 1. Zo heeft de Britse fabrikant van race-auto's vrijdag aangekondigd. Vorige maand werd bekend dat Lola de mogelijkheden voor een rentree in de hoogste autosportklasse aan het onderzoeken was.
De uitkomst van het onderzoek was dat Lola onder de regels zoals die eind april zijn bekendgemaakt door de World Motor Sport Council, kan meedoen. Dat is dus met een budgetlimiet van 44 miljoen euro en met de technische voordelen voor de teams die zich aan de limiet besluiten te houden. "We werken verder aan onze plannen om volgend jaar in de F1 te komen en verwachten dat de beslissingen zoals die door de World Motor Sport Council zijn genomen, overeind blijven", liet Lola weten.
Het Britse Formule 3-team Litespeed maakte donderdag bekend zich in te schrijven voor het seizoen 2010, als de budgetregels van de FIA blijven zoals die zijn.
Wat is daar mooi aan? Eén van de meest traditionele autosport teams ter wereld. Nooit uit de F1 gestapt, ook niet toen de resultaten zwaar tegenvielen. Op en top F1 pur sang. En jij vind het mooi als zij uit de F1 zouden stappenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:30 schreef vipergts het volgende:
Het zou toch mooi zijn als Ferrari eens opstapt. Ferrari kan wel in andere raceklasses terecht. Hij blijft nog maar de vraag hoeveel mensen er formule1 links laten liggen als Ferrari vertrekt
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:30 schreef vipergts het volgende:
Het zou toch mooi zijn als Ferrari eens opstapt. Ferrari kan wel in andere raceklasses terecht. Hij blijft nog maar de vraag hoeveel mensen er formule1 links laten liggen als Ferrari vertrekt
Dat is het grote probleem waar ecclestone het over heeft. zonder ferrari en renault zijn er toch een stuk minder fans, waardoor GP's geen inkomsten meer hebben, het financieel moeilijker wordt te organiseren etc... Zonder de grote teams en hun fans is de F1 gedoemd om naar plaatsen als Bahrein te gaan - als die Sheiks er nog vertrouwen in hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:39 schreef sanger het volgende:
[..]
En bedenk eens dat op de tribunes in bv. Maleisie bijna 80% van de bezoekers een rood petje draagt. Laat staan in Italie.
De nieuwe teams dus (Lola zeker) en Williams. NIet omdat Williams achter de budgetcap staat, maar omdat voor Williams de F1 hun core business is. Zonder F1 bestaat het bedrijf niet meer.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:48 schreef UnoclaM het volgende:
[..]
Dat is het grote probleem waar ecclestone het over heeft. zonder ferrari en renault zijn er toch een stuk minder fans, waardoor GP's geen inkomsten meer hebben, het financieel moeilijker wordt te organiseren etc... Zonder de grote teams en hun fans is de F1 gedoemd om naar plaatsen als Bahrein te gaan - als die Sheiks er nog vertrouwen in hebben.
Ben echt zeer benieuwd naar de uitspraken van vandaag. Zijn er al teams die zich definitief hebben ingeschreven voor 2010 (en dus gebonden hebben aan de nieuwe budgetcap)?
Zoja, dan zie ik de FIA zich niet zo makkelijk terugtrekken. Zonee, denk ik dat de budgetlimiet minstens twee keer zo hoog komt te liggen en de grote teams, met name McLaren en Ferrari, verplicht worden om de nieuwe kleine teams te ondersteunen (= wilde gok)
hmm.. volgens mij is Lola nog niet definitief: http://www.autosport.com/news/report.php/id/75314quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:55 schreef sanger het volgende:
[..]
De nieuwe teams dus (Lola zeker) en Williams. NIet omdat Williams achter de budgetcap staat, maar omdat voor Williams de F1 hun core business is. Zonder F1 bestaat het bedrijf niet meer.
Lola heeft vandaag bekend gemaakt dat ze zich definitief gaan inschrijven, dus tellen die al mee. Daarnaast natuurlijk USGPquote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:59 schreef UnoclaM het volgende:
[..]
hmm.. volgens mij is Lola nog niet definitief: http://www.autosport.com/news/report.php/id/75314
en williams schrijft zich ongeacht wat de nieuwe regels zijn in, dus die telt niet
Hoelang zit Renault al in de F1? Slechts vanaf 2001quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:48 schreef UnoclaM het volgende:
[..]
Dat is het grote probleem waar ecclestone het over heeft. zonder ferrari en renault zijn er toch een stuk minder fans, waardoor GP's geen inkomsten meer hebben, het financieel moeilijker wordt te organiseren etc... Zonder de grote teams en hun fans is de F1 gedoemd om naar plaatsen als Bahrein te gaan - als die Sheiks er nog vertrouwen in hebben.
Dat laatste zou een leuke compromis zijn voor zowel de FIA als de FOTA. Vorig jaar stelde Mosley ook al een budget cap voor van ongeveer 100 miljoen als de teams zelf niet met kostenbesparing kwamen. Nu komt hij met eenzelfde soort voorstel met lagere bedragen. Zou me niet verbazen als ze op het oorspronkelijke voorstel uitkwamen.quote:Ben echt zeer benieuwd naar de uitspraken van vandaag. Zijn er al teams die zich definitief hebben ingeschreven voor 2010 (en dus gebonden hebben aan de nieuwe budgetcap)?
Zoja, dan zie ik de FIA zich niet zo makkelijk terugtrekken. Zonee, denk ik dat de budgetlimiet minstens twee keer zo hoog komt te liggen en de grote teams, met name McLaren en Ferrari, verplicht worden om de nieuwe kleine teams te ondersteunen (= wilde gok)
McLaren-Mercedes telt ook als fabrieksteam toch?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hoelang zit Renault al in de F1? Slechts vanaf 2001
En hoeveel autofabrikanten waren er 10 jaar geleden? Alleen Ferrari
En de toeschouwers aantallen? Waren toen zeker niet minder dan nu.
[..]
Ervaring genoeg, maar resultaten te weinig? En te oud denk...quote:Ooit hoopt de Italiaan Giancarlo Fisichella nog eens in dienst te komen bij Ferrari. De kans dat hij bij de renstal een zitje zal krijgen is zeer klein, maar Fisichella blijkt zijn zinnen hierop gezet te hebben.
Zijn huidige contract met Force India loopt eind dit seizoen af net als de overeenkomsten tussen Ferrari en haar testrijders Marc Gene en Luca Badoer. Volgens Duitse media wil Fisichella Badoer of Gene heel graag opvolgen.
De prestaties van de Italiaan zijn bij Force India namelijk ook niet om over naar huis te schrijven. Een andere Italiaan, Vitantonio Liuzzi, nu testrijder van Force India, zou graag een racecontract krijgen bij het team.
bron: Autosportweb.nl
Kan je naar mijn idee wel als fabriekteam zien. Mercedes is dacht ik de grootste aandeelhouder van McLaren.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:10 schreef bodylotion het volgende:
[..]
McLaren-Mercedes telt ook als fabrieksteam toch?
quote:No agreement between teams and FIA
The FIA's crunch meeting with teams ended without agreement on Friday as the governing body refused to compromise over plans for a two-tier category.
Max Mosley said there had been 'friendly' discussions with teams but that the FIA was not willing to back down over its plans for a £40 million cap, or the 29 May deadline for entries to the 2010 world championship.
The teams have now gone into another meeting to discuss their response to the FIA's stance.
"It was quite a friendly meeting, but in the end all that happened was that the teams have gone off to see if they can come up with something better than the cost cap," Mosley told reporters after the Heathrow meeting.
"We explained we cannot put back the entry date, as this has all been published, and we cannot disadvantage the potential new teams who will come in. But we are prepared to listen to whatever they have to say.
"In the meantime, the regulations are as published. We have explained that we want everyone to race under the same regulations. We have explained that we would like all of the teams to come in under the cost cap and that is what they have gone off to consider.
"We have said that we cannot see why anyone wouldn't want to operate under the cost cap, and it would mean a gradual relaxation of the technical regulations - which all the engineers would want. We said in the end the choice was between intellectual freedom and financial constraint, or intellectual constraint and financial freedom - which is what they have had up until now.
"We have pointed out, and it is something the engineers have said, that current F1 consists of endless refinement at enormous expense and we want to move away from that and have invention and creativity, but we can only do that if we restrict the cost - because if we have unrestricted cost nobody would be able to afford it.
"I think some of the teams agree with that idea, and some don't, and they have gone away to discuss it."
Ferrari, Renault, Toyota and the Red Bull teams have already declared that they will not enter the 2010 season under the rules as presently proposed by the FIA, and when asked if that remained the case, Mosley replied: "Well, as things stand, yes that is the situation."
It also emerged today that Ferrari has lodged legal action in the French courts to block the 2010 rules - claiming their introduction was a breach of a technical veto the Italian team has.
"During the meeting it became apparent that Ferrari has made an application to the French courts, and I don't know the details, but it is to apply for an injunction to stop us doing what we want to do," Mosley explained. "So that is where the situation rests as far as Ferrari is concerned."
The FIA president added that the discussions had extended to talks on a new Concorde Agreement, but that this issue also remained unresolved.
"Then they asked about the Concorde Agreement, and we said that we would be prepared if there was agreement on all of the other issues to resign the 1998 Concorde Agreement, and extend it for another five years," said Mosley.
"But there was not agreement between them and Bernie [Ecclestone] on the commercial side, which is unsurprising because they have been talking about it for two and a half years and still not reached agreement."
Nou, zullen we het dan toch meemaken dat 2 mensen de hele sport om zeep helpenquote:Ferrari, Renault, Toyota and the Red Bull teams have already declared that they will not enter the 2010 season under the rules as presently proposed by the FIA, and when asked if that remained the case, Mosley replied: "Well, as things stand, yes that is the situation."
Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.quote:Volgens het Concorde Agreement heeft Ferrari het vetorecht, dat inhoudt dat alle wijzigingen alleen doorgevoerd mogen worden met goedkeuring van Ferrari. Volgens Ferrari heeft de FIA dit echter genegeerd met het reglement voor 2010 en dus wil men de FIA middels de rechtzaal een halt toeroepen: "Gedurende de vergadering is naar voren gekomen dat Ferrari naar de Franse rechtzaal wil, maar ik weet de details niet", bekent Mosley. "Dus voor zover de stand van zaken met betrekking tot Ferrari."
En waarschijnlijk trekt hij de FIA dan gezellig mee. Want ik denk dat de commerciële waarde van de F1 zonder Ferrari, McLaren, Renault etc. behoorlijk daalt. Tevens zou het me weinig verbazen als tv-stations en circuits een clausule in hun contract hebben staan dat zonder team X & Y ze onder hun contract uitkunnen. In dat geval wens ik Mosley veel plezier met zijn goedkope F1.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou, zullen we het dan toch meemaken dat 2 mensen de hele sport om zeep helpen![]()
quote:Teams vow to find cost cutting solution
Formula 1 teams have vowed to keep working towards finding a cost-cutting solution acceptable to the FIA, despite the failure to reach an agreement in Friday's showdown talks with the governing body.
With time ticking down to the closure of entries to the 2010 world championship later this month, the teams failed to convince the FIA to back down on plans for a £40 million voluntary budget cap.
Members of the Formula One Teams' Association (FOTA) held a meeting after their talks with the FIA, but no firm plan was put in place and most team principals left without wanting to comment on the situation.
However, Ferrari team principal Stefano Domenicali was encouraged that all teams remained united in their efforts to find a way forward - with further talks now set for the Monaco Grand Prix weekend.
"I think that the meeting shows that on one side there is a very united group of teams that were discussing with the president of the FIA about the future, and above all this regulation. That is what I can say," he said.
Ferrari has joined Toyota, Red Bull and Renault in threatening not to enter the 2010 championship if the rules are not changed.
When asked if there was the possibility of finding a compromise deal: "I think that, as we said, it is a work in progress. We are working hard to find a solution and I think today with the teams we showed our unity, with a different perspective but it was important to reiterate our concept"
Domenicali also made it clear that the matter was more than simply agreeing on cost cuts.
"I think that is not only the case. We need to discuss about other things regarding the governance and the way the rule is done. It's not only this point on the table of the discussion."
Speaking about the looming May 29 deadline, Domenicali said: "You know what our position is. I think that the time is short, but we will try to work very hard."
Ja, nu wel. Maar dat komt omdat Mercedes nu ook aandeelhouder is van McLaren. Tien jaar geleden waren ze alleen maar motorenleverancier. Pas halverwege 1999 werden ze aandeelhouder.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:10 schreef bodylotion het volgende:
[..]
McLaren-Mercedes telt ook als fabrieksteam toch?
Hij lijkt erg vast te houden aan wat hij ziet als vernieuwing voor de formule 1. It's part of the game, maar toch. Dat ze er niet uitkomen voor eind mei lijkt mij duidelijk, maar wat dan? Gaan de grotere teams zich niet inschrijven, en ook belangrijk gaan de kleinere, nieuwe teams die zich meldde de laatste tijd wel de gok nemen zich in te schrijven als de budget-regel geeneens zeker is? Eigenlijk onbegrijpelijk dat de regels geeneens duidelijk zijn op het moment dat jij je inschrijft als team. Zeker de budget-regel kan voor veel teams de enige mogelijkheid zijn mee te kunnen dingen voor de grand prix. Je moet toch weten waar je aan toe bentquote:Mosley expecting a drawn out process
''It might take the rest of the summer''
Following the meeting yesterday between the sport's governing body, the commercial rights holder and the teams, FIA President Max Mosley admitted that the ongoing situation is unlikely to be resolved ahead of the May 29th deadline for entries into the 2010 championship.
The two-tier rules for next year have been effectively scrapped and the Formula One Teams' Association members have gone away to come up with proposals to radically cut costs for next year as they – as a group - are not in favour of the £40m budget cap.
"It might take the rest of the summer," Mosley admitted when asked by the BBC how long it will take to solve the latest crisis within the sport. "In the end no one is up against it until later in the summer when they have to start deciding what car to build for 2010."
The 2010 sporting regulations state that 'applications at other times will only be considered if a place is available and on payment of a late entry fee to be fixed by the FIA.'
"If we don't have enough entries to fill the grid, which we probably don’t, they know they can come later," Mosley continued. "There's just a danger that we might have too few spaces for the people outside. We'll have to cross that bridge when we come to it.”
Mosley went on to explain that a team left on the outside, would then have to purchase a smaller outfit to gain entry but the teams should 'think about that' before they decide not to file an entry by the deadline.
Als je als nieuw team zijnde je wilt inschrijven, zou je wel zo slim moeten zijn dat het allemaal onder voorbehoud is. Mochten de regels toch wijzigen ten opzichte van de huidige voorstellen, dat je je mag terugtrekken zonder enige kost aan de FIA te moeten betalen. Enige probleem is dan, wat ga je doen met de ontwikkeling van de wagen. Ga je al beginnen eraan of niet, want de kans (en dus ook de kosten) is er dat het allemaal voor niets is geweest mochten de regels alsnog wijzigen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 11:41 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Hij lijkt erg vast te houden aan wat hij ziet als vernieuwing voor de formule 1. It's part of the game, maar toch. Dat ze er niet uitkomen voor eind mei lijkt mij duidelijk, maar wat dan? Gaan de grotere teams zich niet inschrijven, en ook belangrijk gaan de kleinere, nieuwe teams die zich meldde de laatste tijd wel de gok nemen zich in te schrijven als de budget-regel geeneens zeker is? Eigenlijk onbegrijpelijk dat de regels geeneens duidelijk zijn op het moment dat jij je inschrijft als team. Zeker de budget-regel kan voor veel teams de enige mogelijkheid zijn mee te kunnen dingen voor de grand prix. Je moet toch weten waar je aan toe bent
Ik ben benieuwdquote:FOTA zou macht van de FIA kunnen overnemen
16 mei 2009 — De Formula One Teams' Association (FOTA) zou, op basis van een besluit van de Europese Commissie, de regelgevende macht van de FIA kunnen overnemen, dat meldt pitpass.com.
De Commissie stelde in 2001 dat de FIA geen invloed mag hebben op de commerciële exploitatie van het Wereldkampioenschap Formule 1, iets wat door F1 CEO Bernie Ecclestone werd bevestigd aan pitpass.com.
“De Europese Commissie heeft toen duidelijk gemaakt dat de FIA enkel mag optreden als scheidsrechter en dat de teams en wij (het Formula One Management nvdr.) de technische en sportieve reglementen zouden moeten opstellen.”
Het wordt afwachten of de FOTA gebruik zal maken van deze optie.
Als er geen kostenbesparing komt gaat de F1 hoe dan ook kapot, omdat de autofabrikanten het zich niet kunnen veroorloven om honderden miljoenen per jaar in de sport te blijven pompen terwijl de moedermaatschappijen miljarden verlies lijden.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 19:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou, zullen we het dan toch meemaken dat 2 mensen de hele sport om zeep helpen![]()
Waarom zou dat verplicht gesteld moeten worden? Als de autofabrikanten het niet kunnen veroorloven, dan gaat het budget vanzelf omlaag lijkt mequote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:09 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als er geen kostenbesparing komt gaat de F1 hoe dan ook kapot, omdat de autofabrikanten het zich niet kunnen veroorloven om honderden miljoenen per jaar in de sport te blijven pompen terwijl de moedermaatschappijen miljarden verlies lijden.
Crises dus, mits je een Nederlander bentquote:crisis
Meervoud: crisissen, crises.
In België heeft crisissen de voorkeur, in Nederland crises.
15 mil denk ik voor GP2quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:15 schreef bodylotion het volgende:
44 milj lijkt me zo weinig. Weet iemand het budget is van een topteam in de GP2 of Indy Car Series?
quote:Alex Zanardi: "Champ Car formule beter dan Formule 1?
[...]
"Daarnaast is het budget van een Champ Car team slechts één of twee procent van dat van een Formule 1 team," vervolgde Zanardi zijn verhaal. "Met vijf tot zes miljoen dollar kan je in Champ Car een team redelijk runnen en met tien tot vijftien miljoen ziet je aan de top."
[...]
zal qua geld niet veel schelen met de Indy Racing Leaguequote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:03 schreef FriescheHengst het volgende:
Sorry hoor, maar Champcar is dood.
Ik zou het prima vinden Fisico als test rijderquote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:56 schreef Jezza het volgende:
[..]
Ervaring genoeg, maar resultaten te weinig? En te oud denk...
Het runnen van een IRL wagen is twee keer zo duur (volgens voormalig ChampCar baas Walker). Juist omdat bij de IRL de ontwilkkeling (zoals windtunnel gebruik) is toegestaan, wat niet bij de ChampCar toegestaan was (kostenreductie zonder dat de show eronder te lijden had) is het runnen van een auto twee keer zo duur als dat het was in het laatste ChampCar seizoen in 2007. De totale kosten zijn misschien niet twee keer zoveel, maar het is wel meer dan wat nodig was voor een ChampCar seizoen. Daarom waren teams als Walker en Forsythe afgehaakt in de overgang. Ze hadden niet genoeg sponsoren om het te kunnen betalen.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:05 schreef bodylotion het volgende:
[..]
zal qua geld niet veel schelen met de Indy Racing League
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |