quote:Op donderdag 30 april 2009 08:59 schreef superbient het volgende:
Je kunt vandaag in het Vondelpark goed testen hoe het is om in een te langzaam startvak te starten tijdens een grote race
niet te zeggen, tussen 3 en 5 uur ongeveer, afhankelijk van temperatuur, regen, wind, mentale gesteldheid, persoonlijke omstandigheden, training, blessures, vorm van de dag, parcours etc etcquote:Op donderdag 30 april 2009 09:27 schreef captaintokyo het volgende:
Ik wil de marathon van Sydney gaan lopen eind september. Ik train nu 3 keer in de week. Mijn 10km tijd is rond de 48 min. Mijn langste afstand tot nu toe is 15km in 1:17:00. Er vanuitgaande dat ik nog 4,5 maand doortrain, welke tijd kan ik dan ongeveer verwachten op de marathon??
Heej Annoh, kan je me nog vertellen hoe het gegaan is met de halve van Berlijn! Ben wel benieuwd hoe het was!quote:
3 uur is wel echt te hoog gegrepen. Ik liep 15 km in 57 minuten en ging ook in +/- 4,5 maand trainen richting een marathon, uiteindelijk liep ik 3:23. Ik zou eerder proberen te mikken onder de 4 uur (mooi doel)quote:Op donderdag 30 april 2009 10:01 schreef superbient het volgende:
[..]
niet te zeggen, tussen 3 en 5 uur ongeveer, afhankelijk van temperatuur, regen, wind, mentale gesteldheid, persoonlijke omstandigheden, training, blessures, vorm van de dag, parcours etc etc
Met nog 4.5 maand te gaan en een redelijke basisconditie zo te zien wordt het tijd om de afstand op te voeren. Probeer naar 32-34 km te gaan in een rustig tempo en dat dan 1x per 10 dagen ofzo met nog 2 andere trainingen per week (uitgaande van 3 trainingen per week).
Ik zou als het je eerste marathon is een gaan voor uitlopen en een realistische redelijk voorzichtige tijd opgeven, bijv 4 uur (10.5/uur). Als je ziet dat het misschien harder kan opschuiven naar 3.50-3.55 ofzo. Maar kijk ook even op de sites in de OP met trainingschema's hier kun je aangeven wat je conditie is en wanneer je event is en je krijgt een idee van een aardig schema. succes iig
Hahaha, dan zou het gewenning zijn, zoals bij elke andere verslaving. Dat je steeds meer van de drug nodig hebt voordat je effect merkt. Geen idee of het zo werkt. Ik heb zelf bijna nooit die flow, of iig niet in merkbare mate.quote:Op donderdag 30 april 2009 08:57 schreef kleinzusje het volgende:
Heb het idee dat het steeds langer duurt voordat ik in die "flow" zit.
Door betere conditie, meer en langer rennen misschien ?
Die tijd op de tien heb ik 2 weken terug gelopen. 2,5 minuut van het PR af. Die tijd onder de 1:30 komt dit jaar zeker wel. Je moet er ff doorheen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:56 schreef superbient het volgende:
[..]
je hebt 38.33 staan op de 10 en twijfelt of een halve onder 1.30 kan
ah ok, lekker bezig iig, pr's lopen, heerlijkquote:Op vrijdag 1 mei 2009 02:57 schreef jde_kok het volgende:
[..]
Die tijd op de tien heb ik 2 weken terug gelopen. 2,5 minuut van het PR af. Die tijd onder de 1:30 komt dit jaar zeker wel. Je moet er ff doorheen.
De 5 km ging trouwens goed vandaag. Nieuw PR van 18:58, ook weer een halve minuut eronder. De kuitblessure heb ik geen last van gehad. Weekje rust doet dus wonderen.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:59 schreef beertenderrr het volgende:
dokter heeft niets gevonden en ik mag mezelf weer hard naar de klote trainen
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:12 schreef Ayreon84 het volgende:
Gisteren weer een halve marathon gelopen, mijn tweede. Tijd: 1:45:00, terwijl ik het 10 km punt passerde op 41:00.![]()
Laatste 6 km gingen zeer moeizaam, maarja in ieder geval uitgelopen dus minder ben ik er niet van geworden denk ik dan maar.
Wanneer je fit en getraind bent, staat de deur voor je open in Londenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:20 schreef FJD het volgende:
[..]
London here we come
Ik had vanmorgen m'n laatste fysio afspraak
Was al bezig maar moest klein beetje gas terugnemen voor m'n knieen. Nu lijkt alles op groen te staan. Eerst Rotterdam&dan zeker London. Rdam was ook m'n doel toen ik 2 jaar terug begon met hardlopen dus vandaarquote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:01 schreef beertenderrr het volgende:
Wanneer je fit en getraind bent, staat de deur voor je open in Londen
Kan je training nu weer in volle hevigheid beginnen?
Quoted for truth.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 00:35 schreef jde_kok het volgende:
Zodra ik wat voel pak ik al snel een week rust. Werkt prima. Fietsen werkt wel goed, omdat je zo je conditie op peil houdt.
Krachttraining is de oplossing !quote:Op vrijdag 1 mei 2009 20:14 schreef heaven7 het volgende:
Ja net nieuwe hardloopschoenen
Wanneer weet ik of het weg is? Ik heb de afgelopen 2 dagen niks gedaan (afgelopen woensdag begon het) en vandaag na een minuut of 10 begon het weer.. Is een week niks doen een verstandig idee?
Veel heuvels op en af lopen kan inderdaad voor pijn in de knie zorgen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:17 schreef heaven7 het volgende:
Ik heb last van mijn knieVandaag les 9 van Evy gelopen maar het deed echt zeer na een paar minuten. Wat is nu verstandig? Een week even niks doen en dan weer proberen? Vind het echt belachelijk, ben helemaal geen doorgewinterde hardloper en dan nu al problemen
Ohja, loop wel (Zweden) veel heuvels op en af, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Je gewrichten en pezen vangen sowieso de klap op, ongeacht de sterkte van de spieren. Deze pezen wil je sterker hebben, en dat gaat maar langzaam - waardoor je blessures krijgt als je te snel opbouwt. KT kan wel blessure preventief werken, maar dat heb je als beginner niet nodig - tenzij je lichaam niet in balans is.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:03 schreef kleinzusje het volgende:
Krachttraining is de oplossing !
Mochten je spieren niet sterk zijn, dan vangen je gewrichten en banden de klappen van het lopen op.
Door oefeningen maak je je spieren sterker en ren je weer als een tierelier !
Hardlopers ( niet allen) vergeten vaak dat kracht ook echt belangrijk is of zijn bang om te gespierd ( + zwaarder) te worden !
Dit is de beste oplossing imo. Ik heb zelf met beginnerschema's opgebouwd en zelfs die gingen nog af en toe te snel voor mijn lichaam, resultaat: pijnlijke knieën enzovoorts. Training is niet alleen de fysieke inspanning, maar ook rust pakken om te herstellen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:41 schreef FJD het volgende:
Oplossing kan dan ook zijn om rustiger op te bouwen. Dan maakt je lichaam vanzelf de spieren sterker.
Niet mee eens ( kracht dus) !quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:12 schreef Koert het volgende:
[..]
Veel heuvels op en af lopen kan inderdaad voor pijn in de knie zorgen.
[..]
Je gewrichten en pezen vangen sowieso de klap op, ongeacht de sterkte van de spieren. Deze pezen wil je sterker hebben, en dat gaat maar langzaam - waardoor je blessures krijgt als je te snel opbouwt. KT kan wel blessure preventief werken, maar dat heb je als beginner niet nodig - tenzij je lichaam niet in balans is.
[..]
Dit is de beste oplossing imo. Ik heb zelf met beginnerschema's opgebouwd en zelfs die gingen nog af en toe te snel voor mijn lichaam, resultaat: pijnlijke knieën enzovoorts. Training is niet alleen de fysieke inspanning, maar ook rust pakken om te herstellen.
wow dan moet je wel heel diep zijn gegaan, of ben je vergeten uit te lopen en rekken en strekken na afloopquote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:43 schreef koeii het volgende:
Nou, vanmiddag maar weer even voor het eerst lopen sinds zondag. Heb me daar op de 10km toch wel weer dusdanig aan gort gelopen dat ik tot en met donderdag spierpijn had
Bedankt voor de reactie. Het is de eerste keer, dus moet inderdaad eerst nog maar eens zien of ik hem uberhaupt uit kan lopen. De reden dat ik het vroeg is dat als ik er bijvoorbeeld 5:30 uur over zou doen dat me weinig voldoening zou geven. Ik wil mezelf een doel stellen en dat dan hopelijk ook halen en ik vroeg me af wat realistisch is. Ik heb een paar van die berekensites bekeken en ik denk dat ik ga voor onder de 4 uur.quote:Op donderdag 30 april 2009 10:01 schreef superbient het volgende:
[..]
niet te zeggen, tussen 3 en 5 uur ongeveer, afhankelijk van temperatuur, regen, wind, mentale gesteldheid, persoonlijke omstandigheden, training, blessures, vorm van de dag, parcours etc etc
Met nog 4.5 maand te gaan en een redelijke basisconditie zo te zien wordt het tijd om de afstand op te voeren. Probeer naar 32-34 km te gaan in een rustig tempo en dat dan 1x per 10 dagen ofzo met nog 2 andere trainingen per week (uitgaande van 3 trainingen per week).
Ik zou als het je eerste marathon is een gaan voor uitlopen en een realistische redelijk voorzichtige tijd opgeven, bijv 4 uur (10.5/uur). Als je ziet dat het misschien harder kan opschuiven naar 3.50-3.55 ofzo. Maar kijk ook even op de sites in de OP met trainingschema's hier kun je aangeven wat je conditie is en wanneer je event is en je krijgt een idee van een aardig schema. succes iig
Heuvels af is enorm belastend voor je knie, kan je niet proberen om op wat plattere stukken te blijven. Je bent nog maar net begonnen, dus echt veel km ben je niet aan het lopen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:17 schreef heaven7 het volgende:
Ik heb last van mijn knie![]()
Ohja, loop wel (Zweden) veel heuvels op en af, zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Tja, combinatie van beidequote:Op zondag 3 mei 2009 01:08 schreef superbient het volgende:
[..]
wow dan moet je wel heel diep zijn gegaan, of ben je vergeten uit te lopen en rekken en strekken na afloop
Ja mijn voet doet niet moeilijk meer gelukkigquote:Op zondag 3 mei 2009 07:07 schreef computergirl het volgende:
[..]
Heuvels af is enorm belastend voor je knie, kan je niet proberen om op wat plattere stukken te blijven. Je bent nog maar net begonnen, dus echt veel km ben je niet aan het lopen.
Volgens mij ben jij degene die hier ook over je voet kwam klagen, toen heb ik al een link gegeven naar de 'blessure aanwijzer'...kijk daar eens.
Behalve rust is koelen altijd de beste optie bij pijntjes.
Daar heb ik inderdaad helemaal niet meer over verteld!quote:Op donderdag 30 april 2009 11:27 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Heej Annoh, kan je me nog vertellen hoe het gegaan is met de halve van Berlijn! Ben wel benieuwd hoe het was!Gefeliciteerd in ieder geval nog
Na Londenquote:Op zondag 3 mei 2009 22:50 schreef beertenderrr het volgende:
Klinkt goed Annohik ga deze zeker op mn verlanglijstje zetten! En bijna onder de 2 uur, moet lukken dit jaar he
Lijkt me wel! Ik hoop in Leiden over 2 wekenquote:Op zondag 3 mei 2009 22:50 schreef beertenderrr het volgende:
Klinkt goed Annohik ga deze zeker op mn verlanglijstje zetten! En bijna onder de 2 uur, moet lukken dit jaar he
Aangezien je nu al onder je PR zit moet dat lukkenquote:Op maandag 4 mei 2009 15:00 schreef PteV het volgende:
Zo, ik zal me hier ook eens melden. Ben een tijd geleden ook weer begonnen met hardlopen na een half jaar van inactiviteit. Mijn PR op de 5 kilometer ligt op 21:03, twee jaar geleden gelopen. Het streven is om onder de 20:00 te lopen op hetzelfde parcours. De wedstrijd is op 5 Juni en ik loop de 5 nu weer in 21:00, zonder publiek en met hoogteverschil. Ik hoop dan ook op het vlakke parcours en met publiek mijn PR te verbeteren.
Lijkt me ook, maar het moet eerst officieel in de boekenquote:Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Aangezien je nu al onder je PR zit moet dat lukken
NYC lijkt mij te druk, maar het liefste zie ik mezelf ook over een paar jaar alle grote steden afgaan om daar dan samen met mijn pa de marathons te lopenquote:Op maandag 4 mei 2009 16:34 schreef PteV het volgende:
[..]
Lijkt me ook, maar het moet eerst officieel in de boekenHet ultieme doel is overigens het lopen van de marathon in NYC, samen met mijn broertje. Waarschijnlijk gaan we meeloten in 2010
Och, ik was toch niet van plan om bij de eerste 10 te lopenquote:Op maandag 4 mei 2009 16:43 schreef Jovatov het volgende:
[..]
NYC lijkt mij te druk, maar het liefste zie ik mezelf ook over een paar jaar alle grote steden afgaan om daar dan samen met mijn pa de marathons te lopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |