quote:
Op zaterdag 18 april 2009 15:04 schreef Gitanov het volgende:[
quote: Op vrijdag 17 april 2009 22:54 schreef Doc het volgende:
Wat speelde daarbij het meest?
- het gevoel dat iedereen tegen je was en dat je alleen stond?
- dat je aan jezelf twijfelde of er iets mis met je zou zijn wat je zelf niet door zou hebben?]
Het laatst, bij uitstek.
Dat kan ik me voorstellen.
Toen ik je posts las moet ik zegggen dat ik ook "geschokt" was door het gebrek aan empathie dat je in de posts ten toonspreidde. Het leek alsof je niet begreep wat voor impact op emotioneel, menselijk niveau die ramp had op het leven van mensen. Ik heb zelf heel veel over de ramp gelezen, heb enkele malen bij het Hillborough monument gestaan en ben bij het kantoor geweest van de "Justice Campaign" (JFT96). Zelf laat me dat niet onberoerd en ieder keer voel ik daar verdriet bij.
Maar niet alleen dat, maar ik kreeg ook de indruk ook het gebrek dat wil om te begrijpen waarom het in Engeland zo belangrijk was, dat alle Engelse clubs door de week met rouwbanden speelde. Op zich - als je bedenkt dat er elders in de wereld genoeg rampen met veel doden in andere landen gebeuren - dan kan je als je zonder gevoel daar naar kijkt het vreemd over komen dat deze ramp zoveel aandacht krijgt. Maar dan mis je het effect dat de ramp op het Engelse voetbal en Engelse voetbalbeleving als geheel had. In het Hillsborough topic zijn genoeg linkjes die dat aangeven wat dat precies is. Voor Engels clubs en clubsupporters had Hillsborough een enorme impact, dat het niet vreemd is dat alle Engelse clus er bij stil staan. Om dat te snappen zal je je denk ik ook in moeten lezen. Het feit dat alleen in het officiele clubembleem van LFC verwezen wordt naar de ramp geeft al aan hoeveel dat voor de club betekent.
Dat Hillsborough voor ouderen misschien meer betekent dan voor jongeren heb ik in het Hillsboroug topic uitgelegd, maar ik herhaal dat hier nog even.
"Het punt is dat jij eigenlijk geen stadion hebt gekend van voor Hillsborough. En er is een enorm verschil tussen voor en na. Iedereen die voor die tijd naar het stadion ging kent het gevoel hoe het was in het gedrang en heeft het besef dat die 96 iedereen is die we kennen die toen naar voetbal ging. Iedereen die toen naar het voetbal ging had het kunnen zijn. Dat maakt het heel dichtbij, zelfs 20 jaar na dato."
Zelf denk ik dat er niet specifiek iets mis met je is, behalve dat je je misschien iets meer kan inlezen om het te begrijpen. Te zeggen dat jij "gelijk" hebt met je onbegrip voor de rouwbanden, toont eerder onwetendheid dan iets anders. Mocht je nadat je jezelf geinformeerd hebbben het nog steeds niet snapt, en er nog steeds niets bij voelt hoop ik dat je een gevoel voor empathie in de loop der jaren nog meekrijgt. Misschien heb je dat nooit echt van huis uit mee gekregen.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool -
JFT 96 -
Never forgotten