abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68063957
Eens kijken of ik een duidelijk beeld kan schetsen van hoe het zou zijn als atheïsten de wereld zouden overheersen.

Dus eeuh, een atheist zoon kom thuis en zegt

'Hoi mam', 'dag mijn zoon'.
Waarop haar zoon iets zal zeggen als 'Hey ma, ik ga een hoer neuken!'.
'Geen probleem zoon, maar kom niet te laat thuis'.
'Ik kan laat zijn mam, want ik ga daarna wat wiet roken met mijn vrienden, want het is toch "niet verslavend". '
'Oh oke, prima mijn zoon.'

En dan komt de atheïstisch vader thuis...

Man : Hey Schat
Vrouw : Hoi liefje
Man : Hoe was je dag?
Vrouw : Ach ik ben alweer zwanger, het ziet er naar uit dat we nog een abortus moeten plegen. want een foetus is toch 'niet een echt menselijk leven'.
Man: Geen probleem schatje, neem zoveel abortussen als je wilt.
Vrouw : 'Okaaayyyy, zal ik doen... Oh en ga niet naar onze slaapkamer... want er zijn daar twee flikkers aan het neuken!'
Man : Waarom zijn er daar twee homo's schatje?
Vrouw : Omdat ik er graag naar wou kijken, kijken naar die homo's.
Man : Oh oke schatje is prima dan.

En dan zouden ze een atheïstisch buurman tegenkomen...

Buurman: vlug, vlug, kom er is een gelovige buiten.
Man : Oh, we komen al!
En dan pakken ze hun zwarte kledij en sluiers en dan zou die gelovige waarschijnlijk gekruisigd worden aan een grote houten swastika. Levend verbrand en omsingeld door atheïsten. in KKK kleding. 'Sterf gelovige, sterrrrffffff!'
'We claimen tolerant te zijn over alle overtuigingen behalve jullie, we haten jullie, want we zijn atheïsten en we zijn hypocriet, want we zijn atheïsten.

Eng he? Een wereld overheerst door atheïsten?
pi_68063979
Is dat de text van dat grappige Dumpert filmpje?
pi_68064007
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Is dat de text van dat grappige Dumpert filmpje?
Verrader
pi_68064089
Zielig dit.
Maar zie je zelf dit ook zo?
  donderdag 16 april 2009 @ 10:32:15 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68064111
Mijn ideale wereld
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 16 april 2009 @ 10:32:29 #6
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_68064115
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 16 april 2009 @ 10:32:36 #7
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
  donderdag 16 april 2009 @ 10:33:22 #8
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_68064154
En een atheist is volgens jou iemand die automatisch geen normen en waardenstelsel bezit? Voor mij is dat juist iemand die intelligent genoeg is om zichzelf in toom te houden zonder de dreiging van een religieuze poppenkast .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_68064161
TS heeft duidelijk een eigen mening en heeft ons bewezen dat hij engels kan. Meer redenen heb je toch niet nodig voor een slotje....
  donderdag 16 april 2009 @ 10:34:49 #10
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_68064188
Maar dit is wel een goed punt natuurlijk. Alles moet kunnen, immers: iedereen heeft recht op zijn vrijheid en zijn eigen waarden tenzij het een gelovige is want die zijn hypocriet of zouden het kwaad verspreiden
pi_68064214
TS is een idealist.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_68064229
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:35 schreef teknomist het volgende:
TS is een idealist.
  donderdag 16 april 2009 @ 10:48:28 #13
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_68064592
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:33 schreef Vivi het volgende:
En een atheist is volgens jou iemand die automatisch geen normen en waardenstelsel bezit? Voor mij is dat juist iemand die intelligent genoeg is om zichzelf in toom te houden zonder de dreiging van een religieuze poppenkast .
Dat dus.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_68064618
quote:

Je had het niet beter kunnen zeggen. We zouden aanvullend hooguit nog even kunnen wijzen op de vele schuinmarcheerders onder gelovigen, kuddes gelovigen die massaal de regels van het eigen geloof overtreden en de waslijst aan misstanden die uit naam van religie worden begaan.

Ik ben atheïst, maar ik durf gerust van mezelf te zeggen dat ik me beter aan de Bijbel houd dan menig gelovige.
pi_68064642
Eerste twee ok..

Derde? Damn.... de eerste twee spraken je aan, maar met het derde stukje wilde je jezelf van het atheisme houden?
  donderdag 16 april 2009 @ 10:53:57 #16
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_68064777
Wat leuk, al slaat het natuurlijk nergens op verder.

Ik zou eenzelfde soort verhaal kunnen tikken over een gelovig gezin met een seksueelgefrustreerde zoon die zwaar gedreprimeerd is omdat zijn gelovige ouders zijn homoseksualiteit niet willen accepteren. Uiteraard hebben pa en ma ook een ziek dochtertje in huis die constant pijn lijdt en daarnaast als kasplantje door 't leven gaat omdat pa en ma zo egoistisch zijn geweest om geen abortus te overwegen. En zodra ze de andersdenkende buurman (niet perse atheistisch, kan best dat die kerel een ander geloof aanhangt) zien slaan ze hem in elkaar zetten ze hem op de brandstapel omdat mensen die niet hun religie aanhangen kwaadaardig zijn!
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_68064926
Fatsoen en normen staat of valt niet zonder religie. Mensen die beweren van wel hebben blijkbaar zelf geen normen. Het is al triest genoeg dat ze een religie ervoor nodig hebben en niet op hun eigen karakter vertrouwen.
pi_68064966
Dat er uberhaupt iemand zoveel achterlijkheid uit zijn poten getypt krijgt....
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_68065006
en TS is moderator?

Doe dat voortaan met een kloon, dat staat niet zo dom...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:01:39 #20
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_68065040
Religie is voor kleuters.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:02:29 #21
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_68065068
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Is dat de text van dat lompe Dumpert filmpje?
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_68065074
Tja religie zit natuurlijk diep geworteld in onze cultuur; hoe wij nu leven heeft alles te maken met het verleden en in het verleden maakte religie een belangrijk deel uit van onze cultuur (en nog steeds).

Het enige vervelende is dat het lijkt alsof met de steeds verder ontwikkeling van het atheïsme mensen meer en meer alleen maar aan zichzelf denken.

(ik zeg het er maar altijd bij bij dit soort topics; ik ben zelf ook atheïst)
  donderdag 16 april 2009 @ 11:03:09 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68065089
quote:
Dit dus, daarbij heb ik meer vertrouwen in iemand die uit zichzelf bepaalde normen en waarden aanhoud, dan iemand die dat alleen maar vanuit zijn religie of heilige boek doet. Als in, zonder die religie zou hij/zij geen normen/waarden hebben?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 16 april 2009 @ 11:09:06 #24
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_68065322
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_68065359
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:02 schreef zatoichi het volgende:
Tja religie zit natuurlijk diep geworteld in onze cultuur; hoe wij nu leven heeft alles te maken met het verleden en in het verleden maakte religie een belangrijk deel uit van onze cultuur (en nog steeds).

Het enige vervelende is dat het lijkt alsof met de steeds verder ontwikkeling van het atheïsme mensen meer en meer alleen maar aan zichzelf denken.

(ik zeg het er maar altijd bij bij dit soort topics; ik ben zelf ook atheïst)
Atheïsme begint meer en meer een religie te worden... met alle slechte eigenschappen die daar bij horen...
  donderdag 16 april 2009 @ 11:13:43 #26
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_68065514
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:09 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Atheïsme begint meer en meer een religie te worden... met alle slechte eigenschappen die daar bij horen...
Dat komt door afvallige gelovigen die nog niet voor zichzelf hebben leren denken.
Die gaan straks ook denken dat Dawkins hun profeet is, en Darwin hun god..
  donderdag 16 april 2009 @ 11:14:36 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68065551
wat hebben gelovigen een ongegronde angst voor mensen die niet geloven. eigenlijk zijn gelovigen bang voor alles: god, hun medemens en het leven. zielig en problematisch tegelijkertijd.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_68065663
Religie teert op de angst van mensen...

Voor alles waar een mens bang voor kan zijn heeft religie een oplossing. Iedere mogelijk andere oplossing voor die angst wordt teniet gedaan door voor die specifieke oplossing nog weer een grotere angst op te wekken.

Kijk maar naar dat nare foldertje wat heel Nederland laatst in de bus heeft gehad. En dat terwijl steeds meer en meer de 'missing links' worden gedicht in de evolutie theorie...
  donderdag 16 april 2009 @ 11:19:50 #29
66825 Reya
Fier Wallon
pi_68065754
Man without God is a beast, and never more beastly than when he is most intelligent about his beastliness.
pi_68067227
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:58 schreef Matteüs het volgende:
Fatsoen en normen staat of valt niet zonder religie. Mensen die beweren van wel hebben blijkbaar zelf geen normen. Het is al triest genoeg dat ze een religie ervoor nodig hebben en niet op hun eigen karakter vertrouwen.
Ben ik het niet mee eens als een groep mensen niet onder een dictactuur van een sterk persoon willen leven gaan ze een plot vormen om hem van z'n troon te stoten en daaruit komt dat er een stuk normen en waarden wordt opgezet.
pi_68067328
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:58 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens als een groep mensen niet onder een dictactuur van een sterk persoon willen leven gaan ze een plot vormen om hem van z'n troon te stoten en daaruit komt dat er een stuk normen en waarden wordt opgezet.
Ik snap werkelijk niet wat jouw antwoord met mijn uitspraak heeft te maken.
Leg uit aub.
pi_68067649
Tuurlijk, gelovigen hebben immers patent op normen en waarden. Dat hebben we gemerkt tijdens de kruistochten en de inquisitie. Maar goed, met onderstaande ben ik het helemaal eens:
quote:
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_68067964
quote:
Helemaal de post van Vivi over het hoofd gezien, maar dit dus inderdaad...
pi_68068607
Eens kijken of ik een duidelijk beeld kan schetsen van hoe het zou zijn als Moslims de wereld zouden overheersen.

Dus eeuh, een Moslim zoon kom thuis en zegt

Waarop haar zoon iets zal zeggen als 'Hey ma, ik ga een wolkenkrabber invliegen!!'.
'Ik kan laat zijn mam, want ik ga daarna 12 maagden neuken, want het is toch "niet verslavend". '
'Oh oke, prima mijn zoon.'

En dan komt de Moslim vader thuis...

Man : Hey hoer
Vrouw : Hoi (angstig toontje)
Man : Heb je je gedragen?
Vrouw : ik ben zwanger, het ziet er naar uit dat we ons 6de kind krijgen.
Man: Hopelijk voor jouw geen meisje...
Vrouw : Ik hoop het ook niet, oh en ga niet naar onze slaapkamer... want er zijn daar twee schapen aan het neuken!'
Man : Waarom zijn er daar twee schapen schatje?
Vrouw : Omdat ik er graag naar wou kijken, kijken naar die schapen.
Man : Oh oke schatje is prima dan.

En dan zouden ze een atheïstisch buurman tegenkomen...

Buurman: vlug, vlug, kom er is een athiest buiten.
Man : Oh, we komen al!
En dan pakken ze hun portemonnee en hun vrouwen en dan zou die athiest waarschijnlijk gekruisigd worden aan een grote houten swastika. Levend verbrand en omsingeld door Moslims. in witte sluier kleding. 'Sterf ongelovige, sterrrrffffff!'
'We claimen tolerant te zijn over alle overtuigingen behalve jullie, we haten jullie, want we zijn Moslims en we zijn hypocriet, want we zijn Moslims

Eng he? Een wereld overheerst door Moslims?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:45:08 #35
230788 n8n
Pragmatisch
pi_68068691
Waarom staat dit niet in ONZ?
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_68068756
een atheistische samenleving kent gewoon andere te aanbidden entiteiten.....

niet zozeer persoonlijke godsbeelden, maar mogelijk abstracte principes of levende of gestorven 'idolen' (popsterren of sporters of andere 'bekende' figuren)...

religie zelf zal domweg blijven bestaan, omdat het een zeer essentiele menselijke eigenschap is om de hang naar gedeelde waardes en gedeelde rituelen te uitten in groepsverband...

Atheisme is hooguit dat hiervoor het idee van een 'persoonlijke god' niet meer voldoet, zoals de oudere gebruiken van 'diergoden' of bv polytheistische goden eerder op hun retour raakten doordat de samenleving zelf veranderde en dit niet meer pastte bij deze samenlevingsvormen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 16 april 2009 @ 13:59:22 #37
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_68071311
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:47 schreef RM-rf het volgende:

niet zozeer persoonlijke godsbeelden, maar mogelijk abstracte principes of levende of gestorven 'idolen' (popsterren of sporters of andere 'bekende' figuren)...

religie zelf zal domweg blijven bestaan, omdat het een zeer essentiele menselijke eigenschap is om de hang naar gedeelde waardes en gedeelde rituelen te uitten in groepsverband...

Atheisme is hooguit dat hiervoor het idee van een 'persoonlijke god' niet meer voldoet, zoals de oudere gebruiken van 'diergoden' of bv polytheistische goden eerder op hun retour raakten doordat de samenleving zelf veranderde en dit niet meer pastte bij deze samenlevingsvormen.
Wat een flauwekul.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:17:20 #38
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68071927
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:47 schreef RM-rf het volgende:

Ik ben Athëist en aanbid niemand...en nu?
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 16 april 2009 @ 14:18:03 #39
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68071947
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:45 schreef n8n het volgende:
Waarom staat dit niet in ONZ?
Nou ja na de laatste post van RM-rf, kan deze idd wel naar ONZ.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:20:40 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68072024
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:18 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nou ja na de laatste post van RM-rf, kan deze idd wel naar ONZ.
ja, want de op is helemaal niet onz-waardig.
pi_68072055
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:20 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja, want de op is helemaal niet onz-waardig.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:35:53 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_68072496
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

geef jezelf eens een schopje richting onz.
pi_68072844
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:27 schreef Triggershot het volgende:
cliché verhaal...
Altijd grappig als gelovigen menen de ware moraal in pact te hebben, atheïsten afschilderen als moraalloos en zondig. Terwijl zij niet inzien dat een mens of de mensheid altijd in verandering is en door nieuwe ontdekkingen en door (eigen) belevingen tot de conclusie kunnen komen dat de wereld die geschreven is in dè Boeken niet vasthoudend is. Atheïsme is niet een moraalloze stroming, maar een logisch proces. Atheïsten kunnen zelf wel moraalloos zijn, maar de groep valt niet over een kam te scheren, evenals gelovigen.

Misselijkmakende post vind ik het. De TS moet (als gelovige) zijnde eens kritisch naar zichzelf kijken en zichzelf eens afvragen wat hij zelf voor een moraal heeft, als hij een grote groep mensen met andere overtuigingen op een dergelijke onwetende manier over een kam scheert. Staat jouw geloof daar voor? Dan moet je jezelf eens afvragen wat voor een geloof jij aanhangt.

[ Bericht 2% gewijzigd door poldergeist op 16-04-2009 14:55:39 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_68073071
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:17 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik ben Athëist en aanbid niemand...en nu?
als je dat wil 'geloven' is dat natuurlijk verder prima... of het werkelijk waar is, is een andere vraag....

Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen (en mogelijk enkel aan 'persoonlijke godheden' of 'idolen'), en dat jij dat verder niet doet....

echter, ook jij zal bepaalde waardes hebben die je hoog stelt, je zult deel uitmaken van een bepaalde sociale structuur die ook zekere 'rituelen' kent...
of dat nu een vriendentreffen op regelmatige dataa of tijdsafstanden is, een muziekliefhebberij die je deelt met anderen of whatever ...

Alhoewel bv in de moderne samenleving het 'geloof in een god' sterk gedaalt is, de hang naar sterjk 'georganiseerde religies' en veel mensen zich graag atheist noemen, bestaan veel semi-religieuze gebruiken net zo goed als vroeger en hebben weinig te leiden van de vraag of mensen nu wel of niet in een 'god' geloven, omdat ze er ook grotendeels los van staan, hooguit was dat godsgeloof oit een bindende factor, die evengoed door een tal van andere 'bindende' factoren overgenomen kan worden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 16 april 2009 @ 14:56:35 #45
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_68073135
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:27 schreef Triggershot het volgende:
Eens kijken of ik een duidelijk beeld kan schetsen van hoe het zou zijn als atheïsten de wereld zouden overheersen.

Dus eeuh, een atheist zoon kom thuis en zegt

Waarop haar zoon iets zal zeggen als 'Hey ma, ik ga een hoer neuken!'.
Dat maak ik godverdomme zelf wel uit, ouwe graftak

Als ervaringsdeskundige (in het atheist zijn) schat ik ongeveer in dat dat m'n reactie zou zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_68073217
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:54 schreef RM-rf het volgende:

[..]

als je dat wil 'geloven' is dat natuurlijk verder prima... of het werkelijk waar is, is een andere vraag....

Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen, en dat jij dat verder niet doet....

echter, ook jij zal bepaalde waardes hebben die je hoog stelt, je zult deel uitmaken van een bepaalde sociale structuur die ook zekere 'rituelen' kent...
of dat nu een vriendentreffen op regelmatige dataa of tijdsafstanden is, een muziekliefhebberij die je deelt met anderen of whatever ...

Alhoewel bv in de moderne samenleving het 'geloof in een god' sterk gedaalt is, de hang naar sterjk 'georganiseerde religies' en veel mensen zich graag atheist noemen, bestaan veel semi-religieuze gebruiken net zo goed als vroeger en hebben weinig te leiden van de vraag of mensen nu wel of niet in een 'god' geloven, omdat ze er ook grotendeels los van staan, hooguit was dat godsgeloof oit een bindende factor, die evengoed door een tal van andere 'bindende' factoren overgenomen kan worden
Dus.. Atheisten zijn religieus, dus religieuzen zijn atheist, omdat gaat God niet aangetoond kan worden..
pi_68073261
quote:

[..]

Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen (en mogelijk enkel aan 'persoonlijke godheden' of 'idolen'), en dat jij dat verder niet doet....

Ben je een troll ofzo?
Serieus ik aanbid ook niemand en ik heb geen rituelen, hooguit dat mijn autistische kant weer eens opspeelt, maar serieus noem dan ook maar een enkele ritueel dat ik zou uitvoeren.
pi_68073537
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:58 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Dus.. Atheisten zijn religieus, dus religieuzen zijn atheist, omdat gaat God niet aangetoond kan worden..
wat wil je zeggen?

atheisten zijn mensen die 'a (niet)' theistisch zijn, dus geen 'god' hebben, het bestaan van een 'god' ontkennen.

je kunt prima vinden dat god niet bestaan en nog steeds sterk religieuze tendensen hebben.. vb het confucianisme aanhangen of bepaalde niet theisische filosofieen aanhangen... zelfs bv politieke ideologieen of bepaalde sociale liefhebberijen (zoals sport-fan zijn of muziek-fan) hebben zeer sterk religieuze tendenzen

daarnaast bestaat ook nog de sterk natuurlijke hang naar rituelen, vaste gedragingen, zowel op individuele basis als dit uitvoeren in sociale stucturen.
en de neiging dat mensen bepaalde sociale of emotionele waarden kennen...

het is praktisch onmogelijk hier volledig vrij van te komen, zoals in de OP Triggershot wel net doet alsof, maar kennelijk niet eraan kan ontkomen dat een vader het wel prima vind dat zn zoon naar de hoeren gaat, echter schijnbaar wel het nodig vind hem te vragen 'niet te laat thuis te komen'... wat evenzeer een vooral sociaal-morele norm is, die men dan een ander 'oplegt'.
Je kunt je zelfs afvragen waarom Triggershoteen situatie opvoert waarin een schijnbaar allang sexueel actieve zoon, npg altijd in een zeer traditionele 'gezinssituatie' laat wonen... puur rationeel gezien is daar eerder geen enkele noodzaak toe maar komt het vort uit sociaal-culturele gebruiken
pi_68073648
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:59 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ben je een troll ofzo?
Serieus ik aanbid ook niemand en ik heb geen rituelen, hooguit dat mijn autistische kant weer eens opspeelt, maar serieus noem dan ook maar een enkele ritueel dat ik zou uitvoeren.
waarom zou ik een troll zijn?

verder ken ik je niet, maar enkel al het gegeven dat je het nodig vind op een bepaalde manier te discussieren met woorden die een sterk culturele basis hebben ('troll') betekent dat je zeker niet losstaand van de cultuur om je hen, ook domweg handelt naar sociaal-culturele 'gebruiken'... zoals ieder mens.
en die sociaal-culturele gebruiken zijn weer : 'rituelen'.
Jouw 'individuele' keuzes en handelingen komen ook grotendeels voort uit de gedeelde sociale cultuur waarvan je deel uitmaakt, daarvan loskomen lukt erg moeilijk en de meeste mensen lukt het ook vrijwel niet.

overigens geef ik daar geen enkel waarde-oordeel over, enkel vind ik het niet erg dat ook gewoon hardop uit te spreken... vreemd dat er zo 'opgefokt' op gerageerd wordt (alhoewel juist dat heel misschien juist een punt van de TS duidelijk zou kunnen maken: mensen houden zichzelf graag voor dat het een erg groot verschil zou uitmaken of ze wel of niet in een 'god' geloven maar feitelijk is dat verschil verdomd miniem te noemen)
  donderdag 16 april 2009 @ 15:20:08 #50
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_68073944
quote:

[..]

Nee, dat is geen vraag. Of jij het nou kan accepteren of niet, ik aanbid niet. Klaar.
quote:
Och de definitie van aanbidden staat toch redelijk vast, lijkt me.

Een paar daarvan zijn de volgende:

Woord: aanbidden (werkwoord, -)
Synoniem van aanbidden: adoreren (werkwoord).
Synoniem van aanbidden: dienen (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: eerbied (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: eerbiedigen (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: verafgoden (werkwoord).
Synoniem van aanbidden: vereren (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: verering (zelfst. naamw.).
Synoniem van aanbidden: verheerlijking (werkwoord)
Synoniem van aanbidden: verheffen (werkwoord)

En als we deze definities aanhouden, dan blijf ik er toch bij dat ik niemand aanbid.
quote:
Dat heeft allemaal vrij weinig met aanbidden te maken, tuurlijk deel ik een bepaalde sociale structuur met mensen, daar ontkom je niet aan. ook al is mijn sociale structuur vrij vreemd.
quote:
Dat religies vaak bepaalde stucturen en rituelen met zich mee brengen, zegt nog niet dat elke sociale structuur of zelfs ritueel als religieus kan worden weggezet. Dat is simplisme van de bovenste plank en heeft al helemaal weinig te maken met het aanbidden van iets.

Mensen zoeken sociale structuren, maar dat is niet zo raar hoor en heeft ruk te maken met religie, maar met hoe de mens is geevolueerd, als sociaal dier. Wat dat betreft kan je zelfs beargumenteren dat religies het gevolg zijn van de sociale natuur van de mens.

Hoe dan ook, ik aanbid geen enkel persoon, voorwerp, menselijk of natuurlijk constructie. Ik kan wel waardering daarvoor opbrengen, maar aanbidden is toch van een geheel andere klasse. Je initiele post blijft gewoon onzin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')