Verraderquote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Is dat de text van dat grappige Dumpert filmpje?
Dat dus.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:33 schreef Vivi het volgende:
En een atheist is volgens jou iemand die automatisch geen normen en waardenstelsel bezit? Voor mij is dat juist iemand die intelligent genoeg is om zichzelf in toom te houden zonder de dreiging van een religieuze poppenkast.
quote:Op donderdag 16 april 2009 10:33 schreef Vivi het volgende:
En een atheist is volgens jou iemand die automatisch geen normen en waardenstelsel bezit? Voor mij is dat juist iemand die intelligent genoeg is om zichzelf in toom te houden zonder de dreiging van een religieuze poppenkast.
quote:Op donderdag 16 april 2009 10:28 schreef oxylus11 het volgende:
Is dat de text van dat lompe Dumpert filmpje?
Dit dus, daarbij heb ik meer vertrouwen in iemand die uit zichzelf bepaalde normen en waarden aanhoud, dan iemand die dat alleen maar vanuit zijn religie of heilige boek doet. Als in, zonder die religie zou hij/zij geen normen/waarden hebben?quote:Op donderdag 16 april 2009 10:33 schreef Vivi het volgende:
Atheïsme begint meer en meer een religie te worden... met alle slechte eigenschappen die daar bij horen...quote:Op donderdag 16 april 2009 11:02 schreef zatoichi het volgende:
Tja religie zit natuurlijk diep geworteld in onze cultuur; hoe wij nu leven heeft alles te maken met het verleden en in het verleden maakte religie een belangrijk deel uit van onze cultuur (en nog steeds).
Het enige vervelende is dat het lijkt alsof met de steeds verder ontwikkeling van het atheïsme mensen meer en meer alleen maar aan zichzelf denken.
(ik zeg het er maar altijd bij bij dit soort topics; ik ben zelf ook atheïst)
Dat komt door afvallige gelovigen die nog niet voor zichzelf hebben leren denken.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:09 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Atheïsme begint meer en meer een religie te worden... met alle slechte eigenschappen die daar bij horen...
Ben ik het niet mee eens als een groep mensen niet onder een dictactuur van een sterk persoon willen leven gaan ze een plot vormen om hem van z'n troon te stoten en daaruit komt dat er een stuk normen en waarden wordt opgezet.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:58 schreef Matteüs het volgende:
Fatsoen en normen staat of valt niet zonder religie. Mensen die beweren van wel hebben blijkbaar zelf geen normen. Het is al triest genoeg dat ze een religie ervoor nodig hebben en niet op hun eigen karakter vertrouwen.
Ik snap werkelijk niet wat jouw antwoord met mijn uitspraak heeft te maken.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:58 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens als een groep mensen niet onder een dictactuur van een sterk persoon willen leven gaan ze een plot vormen om hem van z'n troon te stoten en daaruit komt dat er een stuk normen en waarden wordt opgezet.
Helemaal de post van Vivi over het hoofd gezien, maar dit dus inderdaad...quote:Op donderdag 16 april 2009 10:33 schreef Vivi het volgende:
Wat een flauwekul.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:47 schreef RM-rf het volgende:
een atheistische samenleving kent gewoon andere te aanbidden entiteiten.....
niet zozeer persoonlijke godsbeelden, maar mogelijk abstracte principes of levende of gestorven 'idolen' (popsterren of sporters of andere 'bekende' figuren)...
religie zelf zal domweg blijven bestaan, omdat het een zeer essentiele menselijke eigenschap is om de hang naar gedeelde waardes en gedeelde rituelen te uitten in groepsverband...
Atheisme is hooguit dat hiervoor het idee van een 'persoonlijke god' niet meer voldoet, zoals de oudere gebruiken van 'diergoden' of bv polytheistische goden eerder op hun retour raakten doordat de samenleving zelf veranderde en dit niet meer pastte bij deze samenlevingsvormen.
quote:Op donderdag 16 april 2009 12:47 schreef RM-rf het volgende:
een atheistische samenleving kent gewoon andere te aanbidden entiteiten.....
niet zozeer persoonlijke godsbeelden, maar mogelijk abstracte principes of levende of gestorven 'idolen' (popsterren of sporters of andere 'bekende' figuren)...
religie zelf zal domweg blijven bestaan, omdat het een zeer essentiele menselijke eigenschap is om de hang naar gedeelde waardes en gedeelde rituelen te uitten in groepsverband...
Atheisme is hooguit dat hiervoor het idee van een 'persoonlijke god' niet meer voldoet, zoals de oudere gebruiken van 'diergoden' of bv polytheistische goden eerder op hun retour raakten doordat de samenleving zelf veranderde en dit niet meer pastte bij deze samenlevingsvormen.
Nou ja na de laatste post van RM-rf, kan deze idd wel naar ONZ.quote:
ja, want de op is helemaal niet onz-waardig.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:18 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja na de laatste post van RM-rf, kan deze idd wel naar ONZ.
quote:Op donderdag 16 april 2009 14:20 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja, want de op is helemaal niet onz-waardig.
geef jezelf eens een schopje richting onz.quote:
Altijd grappig als gelovigen menen de ware moraal in pact te hebben, atheïsten afschilderen als moraalloos en zondig. Terwijl zij niet inzien dat een mens of de mensheid altijd in verandering is en door nieuwe ontdekkingen en door (eigen) belevingen tot de conclusie kunnen komen dat de wereld die geschreven is in dè Boeken niet vasthoudend is. Atheïsme is niet een moraalloze stroming, maar een logisch proces. Atheïsten kunnen zelf wel moraalloos zijn, maar de groep valt niet over een kam te scheren, evenals gelovigen.quote:
als je dat wil 'geloven' is dat natuurlijk verder prima... of het werkelijk waar is, is een andere vraag....quote:Op donderdag 16 april 2009 14:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik ben Athëist en aanbid niemand...en nu?
Dat maak ik godverdomme zelf wel uit, ouwe graftakquote:Op donderdag 16 april 2009 10:27 schreef Triggershot het volgende:
Eens kijken of ik een duidelijk beeld kan schetsen van hoe het zou zijn als atheïsten de wereld zouden overheersen.
Dus eeuh, een atheist zoon kom thuis en zegt
'Hoi mam', 'dag mijn zoon'.
Waarop haar zoon iets zal zeggen als 'Hey ma, ik ga een hoer neuken!'.
'Geen probleem zoon, maar kom niet te laat thuis'.
Dus.. Atheisten zijn religieus, dus religieuzen zijn atheist, omdat gaat God niet aangetoond kan worden..quote:Op donderdag 16 april 2009 14:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je dat wil 'geloven' is dat natuurlijk verder prima... of het werkelijk waar is, is een andere vraag....
Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen, en dat jij dat verder niet doet....
echter, ook jij zal bepaalde waardes hebben die je hoog stelt, je zult deel uitmaken van een bepaalde sociale structuur die ook zekere 'rituelen' kent...
of dat nu een vriendentreffen op regelmatige dataa of tijdsafstanden is, een muziekliefhebberij die je deelt met anderen of whatever ...
Alhoewel bv in de moderne samenleving het 'geloof in een god' sterk gedaalt is, de hang naar sterjk 'georganiseerde religies' en veel mensen zich graag atheist noemen, bestaan veel semi-religieuze gebruiken net zo goed als vroeger en hebben weinig te leiden van de vraag of mensen nu wel of niet in een 'god' geloven, omdat ze er ook grotendeels los van staan, hooguit was dat godsgeloof oit een bindende factor, die evengoed door een tal van andere 'bindende' factoren overgenomen kan worden
Ben je een troll ofzo?quote:Op donderdag 16 april 2009 14:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je dat wil 'geloven' is dat natuurlijk verder prima... of het werkelijk waar is, is een andere vraag....
Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen (en mogelijk enkel aan 'persoonlijke godheden' of 'idolen'), en dat jij dat verder niet doet....
echter, ook jij zal bepaalde waardes hebben die je hoog stelt, je zult deel uitmaken van een bepaalde sociale structuur die ook zekere 'rituelen' kent...
of dat nu een vriendentreffen op regelmatige dataa of tijdsafstanden is, een muziekliefhebberij die je deelt met anderen of whatever ...
Alhoewel bv in de moderne samenleving het 'geloof in een god' sterk gedaalt is, de hang naar sterjk 'georganiseerde religies' en veel mensen zich graag atheist noemen, bestaan veel semi-religieuze gebruiken net zo goed als vroeger en hebben weinig te leiden van de vraag of mensen nu wel of niet in een 'god' geloven, omdat ze er ook grotendeels los van staan, hooguit was dat godsgeloof oit een bindende factor, die evengoed door een tal van andere 'bindende' factoren overgenomen kan worden
wat wil je zeggen?quote:Op donderdag 16 april 2009 14:58 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Dus.. Atheisten zijn religieus, dus religieuzen zijn atheist, omdat gaat God niet aangetoond kan worden..![]()
waarom zou ik een troll zijn?quote:Op donderdag 16 april 2009 14:59 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ben je een troll ofzo?
Serieus ik aanbid ook niemand en ik heb geen rituelen, hooguit dat mijn autistische kant weer eens opspeelt, maar serieus noem dan ook maar een enkele ritueel dat ik zou uitvoeren.
Nee, dat is geen vraag.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Och de definitie van aanbidden staat toch redelijk vast, lijkt me.quote:Ik denk dat het ak snel te betwijfelen valt, dat je hooguit een 'definitiestrijd' kunt aangaan dat 'aanbidden' volgens jouw een bepaalde betekenis heeft die je koppelt aan redelijk fundamentalistische en expresieve personen die dat zeer opvallend doen (en mogelijk enkel aan 'persoonlijke godheden' of 'idolen'), en dat jij dat verder niet doet....
Dat heeft allemaal vrij weinig met aanbidden te maken, tuurlijk deel ik een bepaalde sociale structuur met mensen, daar ontkom je niet aan. ook al is mijn sociale structuur vrij vreemd.quote:echter, ook jij zal bepaalde waardes hebben die je hoog stelt, je zult deel uitmaken van een bepaalde sociale structuur die ook zekere 'rituelen' kent...
Dat religies vaak bepaalde stucturen en rituelen met zich mee brengen, zegt nog niet dat elke sociale structuur of zelfs ritueel als religieus kan worden weggezet. Dat is simplisme van de bovenste plankquote:Alhoewel bv in de moderne samenleving het 'geloof in een god' sterk gedaalt is, de hang naar sterjk 'georganiseerde religies' en veel mensen zich graag atheist noemen, bestaan veel semi-religieuze gebruiken net zo goed als vroeger en hebben weinig te leiden van de vraag of mensen nu wel of niet in een 'god' geloven, omdat ze er ook grotendeels los van staan, hooguit was dat godsgeloof oit een bindende factor, die evengoed door een tal van andere 'bindende' factoren overgenomen kan worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |