Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Mirjam het volgende:
beetje offtopic misschien,m maar waar ga je heen?
Als je bagage meeneemt wel, die heb ik niet...quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef Mylene het volgende:
Je moet bij Ryanair toch ook bagagekosten betalen a 30 euro en 10 euro voor betalen met creditcard?
Ja in feite wel en dan speelt natuurlijk mee dat ik geen bagage heb en geen creditcardkosten. Blijft de vraag: waarom kunnen treinkaartjes niet absurd goedkoop?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Trein is geprivatiseerd elitevervoer geworden..quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:23 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Rome-Milaan, Milaan-Eindhoven, dan blijf ik eventjes in Amsterdam, dan Eindhoven-Milaan, dan blijf ik even in Milaan, en dan weer Rome.
Maar wat maakt die treinkaartjes dan zo duur?
Ja, ik vroeg mij precies het zelfde af! Alleen dan met een retourtje Leiden - Utrecht..quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:
overheid legt 2/3 bij? Uhh een retourtje den-bosch amsterdam wat kost dat tegenwoordig? 25 euro ofzo?
Je wil zeggen dat dat in werkelijkheid 75 euro kost? Ik zeg opdoeken die trein.
NS is niet geprivatiseerd en daarom ook zo onrendabel.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.
Bedank de VVD maar
Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:01 schreef Koploperkopper het volgende:
Ik ben duurder uit met de trein dan met de auto. FAIL. (En dan duurt het met het OV ook nog 2 keer zo lang.)
Het rammelt aan alle kanten.
Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:08 schreef Goover het volgende:
[..]
Ik denk dat je met werkelijk alle kosten van de auto nog wel eens bedrogen uit zou kunnen komen...
Typische Verluste reply, maar kerel, kom eens met feiten voordat je zo'n balkreply doet.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:55 schreef Verluste het volgende:
Omdat de NS geprivatiseerd is geworden en er veel winst gemaakt moet worden ten koste van duurzaam beleid.
Bedank de VVD maar
Als je de waardedaling/afschrijving van je auto niet mee rekent... Reken je die wel mee, dan ben je met de auto niet veel goedkoper.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:10 schreef Koploperkopper het volgende:
[..]
Nope, alleen de daadwerkelijke aanschafprijs van een auto is eventjes een stuk duurder. Maar dan hou je in ieder geval wel iets over in plaats van alleen maar oud papier (treinkaartje), en ik ben overal 2 keer zo snel. (Afschrijving, onderhoud, wegenbelasting etc.)
quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!
Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)
Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.
Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.
Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
Waar heb je dat vandaan?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Peter het volgende:
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij
Auto heb ik toch al... Maar anders was het nog steeds veel goedkoper dan een regulier tarief.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:33 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
13,20 + verzekering, onderhoud, belasting, afschrijving, parkeergeld.
Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk kwijt ben per kilometer.
Kosten conducteurs 1000 miljoen euro?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?
Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Heb je een maximum aantal banen dat je verloren wilt zien gaan?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?
Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Waarom? Wat heb je tegen vliegen?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort..
Ik heb geen auto. Als ik een auto moet aanschaffen met afschrijfkosten, onderhoud, belastingen, verzekeringen en reparaties, is het verschil dan nog steeds zo groot? Denk daar maar eens over na.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!
Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)
Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.
Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.
Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom? Wat heb je tegen vliegen?
En vliegen is verspilling?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:57 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.
Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.quote:
Enig idee van brandstof per persoon per Km?quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:59 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
Ga lopen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:01 schreef popolon het volgende:
Met de trein rijden is ook verspilling. Geldverspilling.
20 euro voor een enkele reis Schiphol - Zwolle.![]()
Volgens mij niet hoor.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Enig idee van brandstof per persoon per Km?
De Airbus 380 verbruikt 3 liter per persoon per KM, dat is duidelijk minder dan het verbruik van trein of auto.
Tijdverspilling.quote:
Tussen de 5,4 en 6,1 Liter per passagier per 100 Km.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor.
Maar ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een stampvol modern vliegtuig minder verbruikt dan de auto. Maar de trein is nog altijd zuiniger, zeker als die op biodiesel (Prignitzer Eisenbahn) of op groene stroom (GVB) rijdt.
Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Er gelooft hopelijk niemand dat de paar euro tickets van RyanAir die TS heeft gekocht maar in verste verte kostendekkend zijn?
Ik ben 1 keer met RyanAir gevlogen, alle betekenissen van het woord goedkoop kwamen naar boven. Zaten een paar zwervers in die stonken en bezopen waren. Nee, nooit meer Ryanair, dan maar wat meer betalen en met Airberlin ofzo.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:14 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.
"Beter voor het milieu" is ook zo relatief. "Minder heel erg desastreus" klinkt beter.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tussen de 5,4 en 6,1 Liter per passagier per 100 Km.
En van Biodiesel (waar regenwoud voor gekapt wordt om er palmolieplantages neer te zetten) zou ik zeker niet zeggen dat het beter is voor het milieu.
Hippiequote:Op dinsdag 14 april 2009 18:59 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
Dus regenwoud kappen is minder erg dan aardolie?quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:17 schreef Q. het volgende:
[..]
"Beter voor het milieu" is ook zo relatief. "Minder heel erg desastreus" klinkt beter.
Nee, erger. De enige oplossing: alle mensen uitroeien.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus regenwoud kappen is minder erg dan aardolie?
Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:20 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee, erger. De enige oplossing: alle mensen uitroeien.! Maar dat is niet een onderwerp voor TRV.
"Barsten". Ik heb er maar 15 hoor.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?
Wat mij altijd opvalt dat al die kuthippies en andere ecofreaks wel barsten van de kinderen.
Niet zo gefrustreerd zijn, meneer die zo graag een dier wilt zijnquote:Op dinsdag 14 april 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom pleeg je dan geen zelfmoord?
Wat mij altijd opvalt dat al die kuthippies en andere ecofreaks wel barsten van de kinderen.
Nee, jij BENT 15, dat is wat andersquote:
x2.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, jij BENT 15, dat is wat anders
Nou ja goed, je had beter 'beperking of in de hand houden' kunnen gebruiken i.p.v. het woord verspilling.quote:
Dat was geen aanrader, maar een oprechte vraag.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:24 schreef Rookert het volgende:
[..]
Niet zo gefrustreerd zijn, meneer die zo graag een dier wilt zijn
Dat weet ik en dat verontrust me ook enorm. Maar daarom verspil ik op dit moment zoveel mogelijk. Nu kan het nog.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:26 schreef popolon het volgende:
[..]
Nou ja goed, je had beter 'beperking of in de hand houden' kunnen gebruiken i.p.v. het woord verspilling.
95% van jouw bezittingen is gemaakt m.b.v. olie/gas/benzine.
Oh ja! Dat is de enige reden waarom je voor een tientje naar Rome kan met het vliegtuig en met de trein niet.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:27 schreef Guus Muisarm het volgende:
weer even ontopic en inbrekent op jullie gemauw:
Een trein heeft niet de kortste route.
Als er iets verspilling is, is het wel met de trein naar Rome te gaan.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Oh ja! Dat is de enige reden waarom je voor een tientje naar Rome kan met het vliegtuig en met de trein niet.!
Kan me vergissen, maar bij een benzineprijs van 1.25 rij je dan wel heel zuinig, iets van 1 op 25 of zo? Lijkt me wat hooggegrepen, tenzij je een superlicht voetje hebt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.
Nee natuurlijk niet. Er zijn meerdere redenen. Maar ik ben (voornamelijk) jouw gemauw zat hier.quote:
Can't blame you.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:49 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Er zijn meerdere redenen. Maar ik ben (voornamelijk) jouw gemauw zat hier.
Haal inderdaad 1 op 21 gemiddeld. Benzine tank in altijd in belgiė, kost me rond de ¤1,08-1,11 per liter.quote:Op dinsdag 14 april 2009 19:35 schreef JF_ het volgende:
[..]
Kan me vergissen, maar bij een benzineprijs van 1.25 rij je dan wel heel zuinig, iets van 1 op 25 of zo? Lijkt me wat hooggegrepen, tenzij je een superlicht voetje hebt.
Een oplossing voor welk probleem?quote:Op woensdag 15 april 2009 15:06 schreef JohnDDD het volgende:
Zou het een oplossing zijn het aantal treinen flink te reduceren? En dan dus rijden op bezettingsgraad? Dus in de spits ongeveer evenveel treinen en buiten de spits bijv. de helft of driekwart minder?
Netjes... Ik ben ruim dubbel zoveel kwijt, alleen aan benzine.... Snif. Dat krijg je met een zware bak die op een hele liter euro98 (!!) nog geen 10 kilometer ver komt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:07 schreef Da_Wei het volgende:
[..]
Haal inderdaad 1 op 21 gemiddeld. Benzine tank in altijd in belgiė, kost me rond de ¤1,08-1,11 per liter.
Met conducteurs en machinisten die alleen in de spits werken? Of wil je ze tussendoor laten werken als schoonmaker van de treinen? Spitsvervoer is compleet onrendabel.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:06 schreef JohnDDD het volgende:
Zou het een oplossing zijn het aantal treinen flink te reduceren? En dan dus rijden op bezettingsgraad? Dus in de spits ongeveer evenveel treinen en buiten de spits bijv. de helft of driekwart minder?
Je bent al in Zwitserland voor 29 eu pp en het kan nog goedkoper.quote:Op zondag 19 april 2009 20:00 schreef Natalie het volgende:
Mja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Niet alleen wat betreft Nederlandse treinen maar ook buitenlandse. Wij gaan later dit jaar op vakantie naar Zwitserland en wilden eigenlijk met de trein die kant op. Maar het is gewoon duurder dan vliegen... Dus we gaan 't toch maar vliegen.
Wij wilden graag met de nachttrein en dan niet in z'n 6-persoonsslaapcoupe, maar gewoon met z'n tweetjes. En dan gaan die prijzen snel de lucht in. En reizen in Zwitserland zelf staat nu ook niet echt bekend als goedkoop, aangezien we daar ook nog aansluitende treinen moeten nemen.quote:Op zondag 19 april 2009 @ 20:32 schreef MCH het volgende:
Je bent al in Zwitserland voor 29 eu pp en het kan nog goedkoper.
Ik kan je een ding vertellen: De negatieve uitwassen van de privatiseringspolitiek in de laatste jaren is volledig op de rug van de benedenmodalers geladen. (en juist die kunnen de kosten van het openbaarvervoer niet egaliseren, terwijl juist zij het zijn die soms noodgedwongen hiervan gebruik moeten maken)quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:00 schreef JohnDDD het volgende:
Treinkaartjes worden mogelijk fors duurder
Uitgegeven: 28 april 2009 08:47
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 08:56
AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt.
Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten.
Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.''
De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.
Variabele kosten
''ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS laten betalen'', aldus de NS.
Volgens NS wil ProRail een groot gedeelte vaste kosten, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.
Infrastructuur
Volgens NS gaat het echter om vaste kosten die nodig zijn om de infrastructuur in een goed berijdbare staat te houden.
''Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een hele sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.
© ANP
Is de conclusie niet gewoon dat de opsplitsing van de NS en ProRail ons weinig goeds heeft gebracht? (Ook organisatorisch gezien, denk aan alle stroomstoringen en computerproblemen bij ProRail)
Welke privatiseringquote:Op dinsdag 28 april 2009 13:10 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Ik kan je een ding vertellen: De negatieve uitwassen van de privatiseringspolitiek in de laatste jaren is volledig op de rug van de benedenmodalers geladen. (en juist die kunnen de kosten van het openbaarvervoer niet egaliseren, terwijl juist zij het zijn die soms noodgedwongen hiervan gebruik moeten maken)
in het openbaar vervoerquote:
Niet helemaal, Prorail is 100% eigendom van de Nederlandse Staat, en de NS is een N.V. waarvan de (enige) aandelen in handen zijn van het MinFin.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:01 schreef Loohcs het volgende:
ProRail kan ook vragen wat ze willen. NS heeft geen keus.
hahaha. try harderquote:Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Peter het volgende:
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij
En 2400km voor 14 euro is nuts.
En dat is het em ook juist. De overheid denkt niet in termen van voordeel voor de burger. Maar aan hoe zij meer uit je zakken kunnen rollen. Daarbij spannen private bedrijven frappant genoeg samen met de overheid.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:04 schreef Sapstengel het volgende:
Ja dat zal helpen om mensen van de auto in de trein te krijgen, het alsmaar duurder maken. Het beleid is sowieso krom, als men wil dat mensen met de trein ipv de auto gaan, maken ze het autorijden maar duurder. Niemand komt op het idee dat het beter werkt als je het treinreizen juist goedkoper maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |