abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68006216
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_68010343
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.

13,20 + verzekering, onderhoud, belasting, afschrijving, parkeergeld.
Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk kwijt ben per kilometer.
pi_68011545
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:21 schreef Peter het volgende:
Je treinkaartje kost nog maar 1/3e van de werkelijke kosten. De NS verdient veel aan de winkels op het station. Voor het kaartje legt de overheid nog 2/3e bij
Waar heb je dat vandaan?

De regionale vervoerders zoals Syntus, Arriva en Veolia worden inderdaad gesubsidieerd, al weet ik niet hoe veel.

Maar NS krijgt alleen subsidie voor extraatjes, zoals de stoptrein Leeuwarden-Wolvega, of om het kwartier Arnhem-Nijmegen. Voor de rest is NS gewoon winstgevend, zonder subsidie.

Een NS-treinkaartje is dus gewoon zo duur als het is, en niet eigenlijk twee keer zo duur ofzo. Dat is gewoon flauwekul.


En wat het prijsverschil met vliegen betreft: dat is natuurlijk een spotgoedkope aanbieding en die heb je met de trein ook wel. Kruidvatkaartjes in Nederland, DauerSpezial of SparNight in Duitsland, enzovoort.

Bovendien zit op kerosine geen accijns maar op diesel of electriciteit wel. Dat maakt natuurlijk ook behoorlijk veel verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2009 17:08:57 ]
  dinsdag 14 april 2009 @ 17:42:09 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68012669
Het reizen met de trein kost nogal wat, waarom? Omdat mensen bereid zijn het ervoor te betalen.
Zo eenvoudig is het.
Als NL massaal er voor zou kiezen een ander vervoermiddel te nemen gaan de prijzen omlaag, als iedereen de auto laat staan de prijzen waarschijnlijk omhoog.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68012672
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 16:33 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

13,20 + verzekering, onderhoud, belasting, afschrijving, parkeergeld.
Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk kwijt ben per kilometer.
Auto heb ik toch al... Maar anders was het nog steeds veel goedkoper dan een regulier tarief.
Ik ben goed op de hoogte van wat ik daadwerkelijk kwijt ben hoor.
pi_68013079
Kerosine kost ook geen drol he. Lekker belastingvrij op internationale vluchtten. Treinen rijden over een duur systeem van metalen balkjes die ook weer veel ruimte en onderhoud hebben.

km prijs per persoon is een paar cent bij vliegen (hoge bezettingsgraad) nu is die bezetting nu net het probleem bij treinen denk ik. Je gaat wel om 4 uur 's ochtend (of andere idiote tijden) op het vliegtuig. Bij de trein werkt dat net even anders en die rijden zwaar onderbezet als je het over de gehele dag beschouwd.
pi_68013541
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Kosten conducteurs 1000 miljoen euro?
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:13:31 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68013600
Er gelooft hopelijk niemand dat de paar euro tickets van RyanAir die TS heeft gekocht maar in verste verte kostendekkend zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68014854
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
Er is wel eens een pleidooi gehouden voor gratis openbaar vervoer, dat zou zo slecht nog niet zijn toch?

Als je ziet dat de bedrijfslasten van de NS jaarlijks 3,9 miljard bedragen, daar kan vast een miljard af als er geen kaartjes meer hoeven te worden gecontroleerd, dat betekent dat de overheid jaarlijks 3 miljard in de trein zou moeten pompen. Wellicht kan het bedrijfsleven dmv advertenties e.d. ook meedoen en dan kost het haast niets.
Heb je een maximum aantal banen dat je verloren wilt zien gaan?
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:55:26 #35
141482 Q.
JurassiQ
pi_68014932
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Homdeck het volgende:
Komt het niet bij je op dat de vliegtickets absurd goedkoop zijn ipv de treinkaartjes duur?
Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort. .
For great justice!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:56:53 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68014970
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Yep. Deze prijzen zijn echt niet kostendekkend. Treinreizen is net zo duur als autorijden. Maar dat zal iedereen de komende jaren wel zien, met het opraken van de goedkope olie, dan wordt vliegen weer mooi onbetaalbaar. Zoals het hoort. .
Waarom? Wat heb je tegen vliegen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:57:12 #37
141482 Q.
JurassiQ
pi_68014980
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 13:07 schreef Da_Wei het volgende:
Zelfs met de consumenten prijzen is de auto vele malen goedkoper!

Een idioot voorbeeld:
Ik heb gratis OV met de studenten OV-jaarkaart. Mijn partner kan meereizen met 40% korting. We zouden samen dus voor 30% van de normale prijs kunnen reizen met de trein. Eindhoven -> Amsterdam centraal retour bijv. voor ¤18,50 samen in plaats van ¤61,60. (excl. verder OV vervoer natuurlijk.)

Met de auto op en neer (252km) kost mij dit echter slechts ¤13,20 wat betreft benzine.

Stel dat wij beiden het totale, reguliere, bedrag van ¤61,60 moesten betalen. In dat geval kon ik met mijn auto wel 1176km rijden voor hetzelfde bedrag! Of anders gezegd, met mijn auto kan ik voor hetzelfde bedrag 4,66x op en neer rijden.

Als je dan ook nog eens vele malen langer onderweg bent en ook het gemak van de eigen auto meetelt, zijn er maar weinig gevallen wanneer de trein een aantrekkelijk alternatief is. Inderdaad maar afschaffen dus, als er echt zoveel moet worden bijbetaald door de regering.
Ik heb geen auto. Als ik een auto moet aanschaffen met afschrijfkosten, onderhoud, belastingen, verzekeringen en reparaties, is het verschil dan nog steeds zo groot? Denk daar maar eens over na.
For great justice!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:57:48 #38
141482 Q.
JurassiQ
pi_68015004
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom? Wat heb je tegen vliegen?
Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.
For great justice!
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:58:27 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68015026
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik heb iets tegen verspilling. En in onze huidige maatschappij wordt achterlijk veel verspild. Het is alleen maar goed als daar een einde aan komt.
En vliegen is verspilling?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2009 @ 18:59:36 #40
141482 Q.
JurassiQ
pi_68015058
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En vliegen is verspilling?
Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
For great justice!
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:01:50 #41
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_68015140
Met de trein rijden is ook verspilling. Geldverspilling.

20 euro voor een enkele reis Schiphol - Zwolle.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:05:39 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68015251
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:59 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja. Van kerosine. Gemaakt van olie, een uniek, veelzijdig, prachtig product van moeder aarde wat we massaal aan het verstoken zijn. Het zal je niet verbazen dat ik autorijden ook verspilling vind.
Enig idee van brandstof per persoon per Km?
De Airbus 380 verbruikt 3 liter per persoon per KM, dat is duidelijk minder dan het verbruik van trein of auto.

Weet je wel hoeveel stroom die computer verbruikt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:08:23 #43
141482 Q.
JurassiQ
pi_68015331
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:01 schreef popolon het volgende:
Met de trein rijden is ook verspilling. Geldverspilling.

20 euro voor een enkele reis Schiphol - Zwolle.
Ga lopen.
For great justice!
pi_68015392
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Enig idee van brandstof per persoon per Km?
De Airbus 380 verbruikt 3 liter per persoon per KM, dat is duidelijk minder dan het verbruik van trein of auto.
Volgens mij niet hoor.

Maar ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een stampvol modern vliegtuig minder verbruikt dan de auto. Maar de trein is nog altijd zuiniger, zeker als die op biodiesel (Prignitzer Eisenbahn) of op groene stroom (GVB) rijdt.
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:12:14 #45
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_68015451
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Ga lopen.
Tijdverspilling.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:12:46 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68015476
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor.

Maar ik heb inderdaad wel eens gelezen dat een stampvol modern vliegtuig minder verbruikt dan de auto. Maar de trein is nog altijd zuiniger, zeker als die op biodiesel (Prignitzer Eisenbahn) of op groene stroom (GVB) rijdt.
Tussen de 5,4 en 6,1 Liter per passagier per 100 Km.
En van Biodiesel (waar regenwoud voor gekapt wordt om er palmolieplantages neer te zetten) zou ik zeker niet zeggen dat het beter is voor het milieu.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:14:24 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68015537
Leesvoer voor milieu huilies
http://cta.ornl.gov/data/download27.shtml
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68015545
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Er gelooft hopelijk niemand dat de paar euro tickets van RyanAir die TS heeft gekocht maar in verste verte kostendekkend zijn?
Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.
pi_68015601
Dat gedoe over milieu en duurzaamheid ook. Alles is tegenwoordig duurzaam, het is echt dé marketingterm sinds Al Gore Je kan geen radio aanzetten of je hoort over de nieuwe Audi Q5 die aerodynamischer is, dus minder brandstof verbruikt en wat goed is voor de portemonnee EN het mileu. Want ja, daar geven we om sinds 2006

De mens is onderdeel van de natuur, we zijn ook maar zo geëvolueerd, als we de aarde sneller naar z'n grootje helpen is dat de werking van de natuur. De mens moet altijd maar denken dat we overal boven staan...
  dinsdag 14 april 2009 @ 19:17:10 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68015624
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 19:14 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Nee, ik niet. Ik denk dat ryanair ook vindt dat uitkeringstrekkers naar inkomen hoeven te betalen. Fuck winst.
Ik ben 1 keer met RyanAir gevlogen, alle betekenissen van het woord goedkoop kwamen naar boven. Zaten een paar zwervers in die stonken en bezopen waren. Nee, nooit meer Ryanair, dan maar wat meer betalen en met Airberlin ofzo.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')