abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67828086
Ondanks mijn hoge aantal kwaliteits-topics en -posts, laat ik het deze keer maar bij een wat korter 'betoog'. Na het lezen van enkele topics over de kwaliteit van het Nederlandse (voornamelijk WO- )onderwijs, viel mij op hoe zeer FOK!kers de technische studies admireren, en alles wat minder is meteen af doen als 'simpel', 'tijd over', etc.

Schijnbaar hebben al deze mensen ervaringen met zowel technische studies als met non-beta studies. Immers, ik neem aan dat FOK!kers wel slim genoeg zijn om te beseffen dat stereotypen en vooroordelen niet per se waar zijn, en dus ook hun mening baseren op ervaring in plaats van een soort maatschappelijk aangeleerde gedachtes. Ik ben dus ook zeer onder de indruk van het grote aantal studenten op FOK! dat of 2 studies tegelijk doet, of zowel een alpha- als beta-studie heeft gedaan.

Of misschien hebben deze mensen extensief 'research' gedaan naar de kwaliteit van het onderwijs in verschillende vakgebieden. Als dat het geval is, prima, dan is mijn argument inderdaad niet valide.

Toch lijkt mij het bovenstaande niet echt het geval.

Ik studeer zelf ook (twee bachelors, waarvan één taal/cultuur-gericht en één economie-gericht) op WO-niveau aan twee verschillende universiteiten, en beide universiteiten behoren op hun vakgebied tot de beste van Nederland, en zeker tot de betere universiteiten van Europa. Beide opleidingen zijn zeker niet makkelijk, en slagingspercentages liggen vaak niet erg hoog. Ik probeer hier niet mijzelf mee 'omhoog te praten', maar slechts een voorbeeld te geven van de enige situatie die ik echt goed ken, namelijk mijn eigen.

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat mensen technische studies gelijk stellen aan een hoge moeilijkheidsgraad, maar daarbij niet in acht nemen dat mensen die uberhaupt deze technische studies kiezen van zichzelf vaak al goed zijn in dit soort gebieden. Ik geloof best dat technisch (WO) onderwijs op hoog niveau is, maar het is onzin dat dan gelijk wordt gedacht dat omdat de moeilijkheidsgraad hoog is (of omdat er veel les is, wat dan ook) dat het gelijk staat aan hoge kwaliteit. Veel les betekent niet per se moeilijk, veel les betekent ook niet kwaliteit; het kan net zo goed gelijk staan aan relatief minder zelfstudie.

Om maar een klein voorbeeld te geven; ik ben bevriend met een student lucht- en ruimtevaart technologie in Delft. Deze studie wordt als tenminste een van de moeilijkere studies gezien (zover ik weet ook onder technische opleidingen). Desondanks kookt deze persoon dagelijks meer dan een uur en was hij lid van een studentenvereniging; iets waar ik persoonlijk nooit tijd voor zou hebben.

Mijn klacht lijkt me na het bovenstaande wel duidelijk:

Klacht: Mensen die denken dat alleen technische opleidingen 'moeilijk' en 'van hoge kwaliteit' zijn.
pi_67828429
tldr;
Onterechte klacht...
pi_67828578
Het is wél zo dat een beta veel makkelijker iets als economie/recht/psycho/sociologie doet dan andersom..
pi_67828646
Ik doe Technische Natuurkunde (TU Delft) en heb als minor ook een aantal 2e en 3e-jaars vakken Bedrijfskunde (Erasmus) gedaan, en dat stelt dus echt totaal niets voor he. Ik kon met een avond leren een vak van 6 ECTS halen met een 7 door alleen de samenvatting door te lezen. En dan nog faalt de helft van de echte bedrijfskundestudenten voor dat tentamen

Nou is bedrijfskunde misschien niet typisch voor de moeilijkheid van alfa/gamma-studies, maar het niveau daar was echt beschamend laag. Universiteit onwaardig eigenlijk.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_67829380
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:21 schreef fysicus het volgende:
Het is wél zo dat een beta veel makkelijker iets als economie/recht/psycho/sociologie doet dan andersom..
Dit dus, het feit dat TS minder tijd over heeft naast z'n studie dan die vriend zegt misschien meer over hem dan de over de studie.

Ik heb zelf ook een jaartje Technische Natuurkunde geprobeerd, maar bij mij zat het er helaas niet in. Ik moest er gewoon teveel voor doen en met m'n vwo mentaliteit haalde ik het jammer genoeg niet.. Ik doe nu technische bedrijfskunde (soort van pseudo beta opleiding zegmaar ) en dat gaat me prima af.

Technische studies zijn nu eenmaal moeilijker dan andere studies. Kan je huilie om gaan doen, maar het is gewoon zo
pi_67829436
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:06 schreef BaronPils het volgende:
Desondanks kookt deze persoon dagelijks meer dan een uur en was hij lid van een studentenvereniging; iets waar ik persoonlijk nooit tijd voor zou hebben.
Dit snap ik dus niet. Waarom wil je echt werkelijk al je tijd stoppen in je studie? Er bestaat ook nog zoiets als sociale contacten en genieten van het leven. Mijn opinie is dat niet alleen studeren en carrière maken. Ik doe ook een WO studie en 1 vind ik meer dan genoeg, ik moet er keihard voor inzetten om ergens te komen. Maar ik wil wel van het leven blijven genieten, dus ik stop zeker niet al mijn tijd er in
pi_67829476
Leuk hoe TS zichzelf als serieuze hardwerkende student probeert te profileren. Alleen helpt "BaronPils" als nick niet erg.

*gaap* Ga bier adten.
pi_67829523
Aantal reacties verwijderd:

Wanneer het je niet boeit, gewoon wegblijven. HBO vs. Uni draait het ook niet om in dit topic.
B.v.d.
U MAD?
  woensdag 8 april 2009 @ 14:53:52 #9
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67829731
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:21 schreef fysicus het volgende:
Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken. Ik vind wel dat betastudenten beter zijn in rekenkundige aspecten, dat is inderdaad bij andere studies een zwak punt. Al denk ik dat zware statistische vakken ook voor beta's lastig zijn.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 8 april 2009 @ 14:57:14 #10
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_67829854
Kuttopic. Het is nou eenmaal zo, live with it of zoek een betere studie.
Ja, met zo'n instelling blijf je natuurlijk zwakbegaafd
  woensdag 8 april 2009 @ 14:57:40 #11
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67829870
Goed topic.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 8 april 2009 @ 14:58:05 #12
53267 TC03
pi_67829885
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:

[..]

Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken.
OMG.

Stop met ademen als je nog serieus genomen wilt worden.
pi_67829932
quote:

[..]

Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken. Ik vind wel dat betastudenten beter zijn in rekenkundige aspecten, dat is inderdaad bij andere studies een zwak punt. Al denk ik dat zware statistische vakken ook voor beta's lastig zijn.
Dat dus Ik ben een ramp in beta vakken en dus doe ik geen beta studie (ik studeer psychologie). Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet gaan redden hoor, gewoon omdat het ze niet ligt.
Ik vind het echt onzin dat beta studie's per definitie lastiger zouden zijn.
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
  woensdag 8 april 2009 @ 15:02:28 #14
53267 TC03
pi_67830005
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:59 schreef Fha het volgende:

[..]

Dat dus Ik ben een ramp in beta vakken en dus doe ik geen beta studie (ik studeer psychologie). Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet gaan redden hoor, gewoon omdat het ze niet ligt.
Ik vind het echt onzin dat beta studie's per definitie lastiger zouden zijn.
Maar waarom vind je het onzin? Is dat misschien omdat je zelf psychologie doet en het daarom moeilijk kan verkroppen dat je een relatief simpele studie doet? Ik denk het wel, want je draagt geen argumenten aan, dus je mening is emotioneel i.p.v. rationeel.
pi_67830046
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:02 schreef TC03 het volgende:

[..]

Maar waarom vind je het onzin? Is dat misschien omdat je zelf psychologie doet en het daarom moeilijk kan verkroppen dat je een relatief simpele studie doet? Ik denk het wel, want je draagt geen argumenten aan, dus je mening is emotioneel i.p.v. rationeel.
Relatief simpel? Duidelijk dat jij nog nooit een boek over neurobiologie hebt open geslagen
Nee ik vind mijn studie niet relatief simpel, in vergelijking met wat? Ik vind het onzin dat er van uit wordt gegaan dat beta studies moeilijker zijn. Waarom? Omdat ik gewoon vind dat het nergens op slaat, mijn studie en niet alleen mijn studie maar ook andere studies die niet beta zijn, zijn ook pittig. En nee ik heb geen ervaring met een beta studie want dat kan ik gewoon niet.
En zoals ik net al zei: ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet aan kunnen en dat zelf ook gewoon toegeven.

Daarbij, ik was het eens met iemand anders, om diens argumenten. Die hoef ik niet opnieuw aan te dragen toch?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:07:09 #16
63302 rockstah
New World Disorder
pi_67830150
Ik studeer zelf niet, maar mag ik vragen waarom dit van belang is en wat de moeilijkheid van een studie te maken heeft met zijn kwaliteit? Is een WO studie voor zelfverrijking of voor het klaarstomen naar werk en zelfstandigheid?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:07:53 #17
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_67830174
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:

[..]

Waarom? Omdat ik gewoon vind dat het nergens op slaat

goed argument.

Er zijn gewoon veel minder mensen in staat een beta-studie goed af te ronden, dus is een beta-studie gemiddeld genomen veel zwaarder. Kijk voor de lol eens terug op de middelbare school, bijna alle echt slimme mensen zitten in de beta-klassen, bijna alle minder-intelligente mensen doen C&M/E&M.
pi_67830195
Het fraaie aan dit soort discussies is dat de technische studenten om het hardst roepen en de sociologen zich er lachend buiten houden en nog eens aan hun zak krabben.
Graag op anoniem
  woensdag 8 april 2009 @ 15:09:29 #19
53267 TC03
pi_67830227
quote:

[..]

Relatief simpel? Duidelijk dat jij nog nooit een boek over neurobiologie hebt open geslagen
Nee, dat klopt. Iedereen die geen boek over neurobiologie heeft open geslagen heeft dus geen recht van spreken?
quote:

[..]

Nee ik vind mijn studie niet relatief simpel, in vergelijking met wat?
Andere studies natuurlijk.
quote:

[..]

Ik vind het onzin dat er van uit wordt gegaan dat beta studies moeilijker zijn.
Dat heb je al gezegd.
quote:

[..]

Omdat ik gewoon vind dat het nergens op slaat
En waarom vind je dat gewoon?
quote:

[..]

mijn studie en niet alleen mijn studie maar ook andere studies die niet beta zijn, zijn ook pittig.
Maar minder pittig, daar gaat het om. Daarom gebruikte ik ook het woord relatief.
quote:

[..]

En zoals ik net al zei: ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet aan kunnen en dat zelf ook gewoon toegeven.
En waar hebben zij dan precies moeite mee? Ik weet toevallig dat je op de EUR in het eerste jaar bij psychologie al 20 studiepunten kan halen met alleen practica, en dat je maar twee tentamens hebt van 12 ECTS per stuk. Nou zeg, dat is even zwaar.
quote:

Daarbij, ik was het eens met iemand anders, om diens argumenten. Die hoef ik niet opnieuw aan te dragen toch?
Welke argumenten? Kan je ze even nogmaals aanhalen? Weet niet welke je bedoelt.
pi_67830259
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:07 schreef Chewbalhaar het volgende:

[..]

goed argument.

Er zijn gewoon veel minder mensen in staat een beta-studie goed af te ronden, dus is een beta-studie gemiddeld genomen veel zwaarder. Kijk voor de lol eens terug op de middelbare school, bijna alle echt slimme mensen zitten in de beta-klassen, bijna alle minder-intelligente mensen doen C&M/E&M.
Nee dat is ook geen argument, ik neem aan dat jij slim genoeg bent om dat ook wel te snappen. Ik vind dit gewoon een frustrerende discussie

Alle echt slimme mensen.. waar baseer jij hun slimheid op dan? Op het feit of ze praktisch inzicht hebben en rekenkundig sterk zijn?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:12:33 #21
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67830319
quote:

[..]

Zwaar en statistiek horen niet in dezelfde zin thuis.
pi_67830347
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:09 schreef TC03 het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Iedereen die geen boek over neurobiologie heeft open geslagen heeft dus geen recht van spreken?
[..]

Andere studies natuurlijk.
[..]

Dat heb je al gezegd.
[..]

En waarom vind je dat gewoon?
[..]

Maar minder pittig, daar gaat het om. Daarom gebruikte ik ook het woord relatief.
[..]

En waar hebben zij dan precies moeite mee? Ik weet toevallig dat je op de EUR in het eerste jaar bij psychologie al 20 studiepunten kan halen met alleen practica, en dat je maar twee tentamens hebt van 12 ECTS per stuk. Nou zeg, dat is even zwaar.
[..]

Welke argumenten? Kan je ze even nogmaals aanhalen? Weet niet welke je bedoelt.
Ik heb toch echt meer dan twee tentamens gehad maar wellicht is dat op het HBO dus blijkbaar anders.
En nee ik vind niet dat je geen recht van spreken hebt absoluut niet zelfs! Maar heb jij ervaring met mijn studie? Waarom kun jij die dan wel relatief simpel noemen? Ik noemde neurobio meer als voorbeeld omdat ik (en velen met mij) dat bijvoorbeeld een ontzettend moeilijk vak vinden. Dat was niet bedoeld als reden dat je daarom niet iets zou mogen zeggen hoor.

en ik was het hier mee eens:
quote:

[..]

woensdag 8 april 2009 @ 15:13:29 #23
53267 TC03
pi_67830356
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:10 schreef Fha het volgende:

[..]

Nee dat is ook geen argument, ik neem aan dat jij slim genoeg bent om dat ook wel te snappen.
Is wel een argument.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:10 schreef Fha het volgende:

Alle echt slimme mensen.. waar baseer jij hun slimheid op dan? Op het feit of ze praktisch inzicht hebben en rekenkundig sterk zijn?
Gewoon, slimheid in het algemeen. Snelheid van denken, geheugen, verbanden leggen, hoe snel pik je dingen op, etc.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:14:19 #24
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67830386
quote:

[..]

Omdat ze gillend gek worden van al dat slappe gelul, niet omdat ze het niet zouden begrijpen.
  woensdag 8 april 2009 @ 15:16:10 #25
53267 TC03
pi_67830441
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:13 schreef Fha het volgende:

[..]

Ik heb toch echt meer dan twee tentamens gehad maar wellicht is dat op het HBO dus blijkbaar anders.
En nee ik vind niet dat je geen recht van spreken hebt absoluut niet zelfs! Maar heb jij ervaring met mijn studie? Waarom kun jij die dan wel relatief simpel noemen? Ik noemde neurobio meer als voorbeeld omdat ik (en velen met mij) dat bijvoorbeeld een ontzettend moeilijk vak vinden. Dat was niet bedoeld als reden dat je daarom niet iets zou mogen zeggen hoor.
EUR = Erasmus Universiteit = geen HBO. Ik heb zelf geen psychologie gedaan, maar ik ken wat verhalen en op basis daarvan oordeel ik. Dit i.c.m. met het feit dat er talloze voorbeelden zijn van beta's die naar een alfastudie zijn overgestapt en het meteen duizend keer makkelijker vonden. Daarom vind ik het argument wat jij citeert ook niet echt steek houden, aangezien de ervaring leert dat er helemaal niet veel bèta's zijn die 'moeite hebben met lange wetenschappelijke teksten'. Hoeveel studenten ken jij die van sociologie zijn overgestapt naar Technische Natuurkunde en het makkelijker vonden?
pi_67830450
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:13 schreef TC03 het volgende:

[..]

Is wel een argument.
[..]

Gewoon, slimheid in het algemeen. Snelheid van denken, geheugen, verbanden leggen, hoe snel pik je dingen op, etc.
De profiel keuze van mensen heeft daar toch weinig mee te maken? Dat heeft te maken met wat je sterke en zwakke kanten zijn en wat je aanspreekt. Dat heeft weinig met slimheid te maken vind ik persoonlijk.
pi_67830459
Eindelijk weer eens een baronpilsiaans topic.
pi_67830491
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:08 schreef Mainport het volgende:
Het fraaie aan dit soort discussies is dat de technische studenten om het hardst roepen en de sociologen zich er lachend buiten houden en nog eens aan hun zak krabben.
Hehe, misschien . Andere studies die me naast de echte beta studies ook nog lastig lijken zijn economie en econometrie. Wat deze studies echter weer gemeen hebben met de beta studies is dat ze redelijk lastige (economie) en echt lastige (econometrie) wiskunde vakken hebben.
pi_67830536
econometrie is niks anders dan toegepaste wiskunde..
  woensdag 8 april 2009 @ 15:19:04 #30
53267 TC03
pi_67830541
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef Fha het volgende:

[..]

De profiel keuze van mensen heeft daar toch weinig mee te maken? Dat heeft te maken met wat je sterke en zwakke kanten zijn en wat je aanspreekt. Dat heeft weinig met slimheid te maken vind ik persoonlijk.
'Sterke en zwakke kanten', leuk dat je dat aandraagt. Bèta's hebben die over het algemeen niet, alfa's wel omdat zij de exacte vakken moeilijk vinden. Er zijn maar heel weinig mensen die tienen scoren voor natuurkunde en dikke onvoldoendes voor economie of Engels. Andersom zijn er wel mensen die weinig moeite hebben met de niet-exacte vakken maar alleen maar vieren halen voor wiskunde en natuurkunde.

Anyway, de mensen met hogere cijfers kiezen vaker voor een exact vakkenpakket dan mensen met lagere cijfers. Is dat jou nooit opgevallen?
pi_67830594
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:19 schreef TC03 het volgende:

[..]

'Sterke en zwakke kanten', leuk dat je dat aandraagt. Bèta's hebben die over het algemeen niet, alfa's wel omdat zij de exacte vakken moeilijk vinden. Er zijn maar heel weinig mensen die tienen scoren voor natuurkunde en dikke onvoldoendes voor economie of Engels. Andersom zijn er wel mensen die weinig moeite hebben met de niet-exacte vakken maar alleen maar vieren halen voor wiskunde en natuurkunde.

Anyway, de mensen met hogere cijfers kiezen vaker voor een exact vakkenpakket dan mensen met lagere cijfers. Is dat jou nooit opgevallen?
Nee dat is mij nooit opgevallen. Ik had namelijk ook hoge cijfers (behalve op wiskunde) en ik heb ook C&M gedaan en ik was zeker niet de enige .

Maar je wou dus zeggen dat beta's overal goed in zijn?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:22:27 #32
53267 TC03
pi_67830667
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:20 schreef Fha het volgende:

[..]

Maar je wou dus zeggen dat beta's overal goed in zijn?
Euhm, zo wil ik het niet stellen, maar als je goed bent in natuurkunde ben je over het algemeen ook beter in de andere vakken. Maar je hebt mensen die denken er mensen zijn met 'een talenknobbel' of 'wiskundeknobbel'. Ik denk dat er mensen zijn mét wiskundeknobbel en mensen zonder.
pi_67830695
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:18 schreef fysicus het volgende:
econometrie is niks anders dan toegepaste wiskunde..
Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me..
  woensdag 8 april 2009 @ 15:24:14 #34
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_67830753
Non-bèta studies
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_67830793
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef fart het volgende:

[..]

Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me..
  woensdag 8 april 2009 @ 15:27:44 #36
230223 Chewbalhaar
uhhhwhhooeehhww
pi_67830915
*sluit zich aan bij TC03*
pi_67830952
quote:

[..]

Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken.
Inderdaad, betastudenten doen niet aan lastige wetenschappelijke teksten. Gewoon praktisch denken en met de handjes werken en sommetjes maken.

pi_67830984
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef TC03 het volgende:

[..]

Euhm, zo wil ik het niet stellen, maar als je goed bent in natuurkunde ben je over het algemeen ook beter in de andere vakken. Maar je hebt mensen die denken er mensen zijn met 'een talenknobbel' of 'wiskundeknobbel'. Ik denk dat er mensen zijn mét wiskundeknobbel en mensen zonder.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen moeite hebben om dit te accepteren. Beta studenten zijn idd over het algemeen intelligenter dan non-beta's. Vaak hebben ze wel minder social skills, zie de schreeuwerts in dit topic die non beta's afkraken (hoi SuperWeber ).
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:25 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Que?
  woensdag 8 april 2009 @ 15:31:16 #39
53267 TC03
pi_67831074
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:29 schreef fart het volgende:

[..]

Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen moeite hebben om dit te accepteren. Beta studenten zijn idd over het algemeen intelligenter dan non-beta's. Vaak hebben ze wel minder social skills, zie de schreeuwerts in dit topic die non beta's afkraken (hoi SuperWeber ).
Dat wel inderdaad.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:35:42 #40
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67833544
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:28 schreef Henno het volgende:

[..]

Inderdaad, betastudenten doen niet aan lastige wetenschappelijke teksten. Gewoon praktisch denken en met de handjes werken en sommetjes maken.

Dus bij betastudies heb je ook vakken waarin je een groot aantal standpunten uit verschillende benaderingen in artikelvorm leest en daarna verbanden moet leggen tussen de uitgangspunten en resultaten uit deze studies? Ik geloof er niets van.

Waar sommige beta's toch dat verschrikkelijke superioriteitsgevoel vandaan halen, ik weet het niet, als psycholoog zal ik het maar op onzekerheid gooien.

Dat beta's alle andere richtingen makkelijk kunnen studeren maar het te saai vinden, daar reageer ik al niet meer op, dat argument is echt te zielig voor woorden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 8 april 2009 @ 16:49:28 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67834081
onterechte klacht! Alleen technische studies zijn kwaliteit, de rest is eigenlijk MBO niveau maar met een ander naampje.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 8 april 2009 @ 16:52:57 #42
53267 TC03
pi_67834215
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:

[..]

Dus bij betastudies heb je ook vakken waarin je een groot aantal standpunten uit verschillende benaderingen in artikelvorm leest en daarna verbanden moet leggen tussen de uitgangspunten en resultaten uit deze studies? Ik geloof er niets van.
Nee dat niet, maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar dom sommetjes maken is.
  woensdag 8 april 2009 @ 16:59:43 #43
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67834473
Op de middelbare school ook al. Wie waren het best in economie? Niet degenen met E&M, maar beta's die het als extra vak kozen.

En dan bedoel ik niet dat zij gemiddeld beter waren, want dat is makkelijk te verklaren doordat alleen mensen die er goed in zijn economie als extra vak houden. Maar ze waren er gewoon het best in. Bovendien vindt iedereen die ik ooit gesproken heb die iets beta's én iets niet-beta's gedaan heeft, dat de beta-studie moeilijker is.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_67834507
quote:

[..]

Waar sommige beta's toch dat verschrikkelijke superioriteitsgevoel vandaan halen, ik weet het niet, als psycholoog zal ik het maar op onzekerheid gooien.

Dat beta's alle andere richtingen makkelijk kunnen studeren maar het te saai vinden, daar reageer ik al niet meer op, dat argument is echt te zielig voor woorden.
Ik heb methodiek en ethiek moeten doen, vreselijk vak. Ik heb het zelfs op meerdere niveaus moeten doen. Het is relatief veel stampen, zeker makkelijker dan mijn andere vakken.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:09:16 #45
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67834778
quote:

[..]

De waarheid is hard knul, leer er maar mee omgaan.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:14:00 #46
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67834921
Op de middelbare school zie je het al. De CM/EM-groep bestaat voor een veel groter deel uit achterlijke mensen dan de NG/NT-groep. Ook opvallend is dat de NG/NT-groep daar wel weer bijzonder veel sociale paria's tegenover zet.
Oh really?
pi_67834974
Mooie balans toch? Jullie zijn debiel, wij zijn sociaal gestoord.

It's the CIRCLE OF LIFE
  woensdag 8 april 2009 @ 17:18:34 #48
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67835058
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:15 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Mooie balans toch? Jullie zijn debiel, wij zijn sociaal gestoord.
Mooie conclusie! Problem solved. Slotje maar.
Oh really?
  woensdag 8 april 2009 @ 17:19:52 #49
244111 plokkie123
ik ben gekke henkie niet!
pi_67835100
Pleur op.

[ Bericht 90% gewijzigd door de_boswachter op 09-04-2009 21:08:28 ]
pi_67835108
Ik zie mezelf geen economie studie doen, ik denk dat ik daar het brein niet voor heb, simpelweg omdat ik niet snap waarom economie altijd als ingewikkeld wordt bestempeld en er zoveel tering termen zijn terwijl economie toch gewoon handel, afbetaling, huren, lenen etc is? Ik bedoel.. ik weet zeg maar enkel het idee van laag inkopen hoog verkopen = verschil winst (waarvan deel belasting though etc) bruto/netto. En dan houdt het op. Ik denk dat als ik het zou volgen mezelf helemaal gek zou maken en enkel afvragen waarom er zo belachelijk veel onzin termen zijn etc etc. Verder ben ik niet zo sociaal ingericht om uberhaupt met dat hele economie gezeik mee te willen komen, doe mij maar leuke wiskunde sommen en systemen bouwen, kennis representeren, algoritmes verzinnen etc.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:23:10 #51
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_67835197
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:29 schreef fart het volgende:

[..]

[..]

Que?
Ik schreeuw heulegaar niet
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 8 april 2009 @ 17:25:46 #52
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67835279
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
Ik zie mezelf geen economie studie doen, ik denk dat ik daar het brein niet voor heb, simpelweg omdat ik niet snap waarom economie altijd als ingewikkeld wordt bestempeld en er zoveel tering termen zijn terwijl economie toch gewoon handel, afbetaling, huren, lenen etc is? Ik bedoel.. ik weet zeg maar enkel het idee van laag inkopen hoog verkopen = verschil winst (waarvan deel belasting though etc) bruto/netto. En dan houdt het op. Ik denk dat als ik het zou volgen mezelf helemaal gek zou maken en enkel afvragen waarom er zo belachelijk veel onzin termen zijn etc etc. Verder ben ik niet zo sociaal ingericht om uberhaupt met dat hele economie gezeik mee te willen komen, doe mij maar leuke wiskunde sommen en systemen bouwen, kennis representeren, algoritmes verzinnen etc.
Zie je wel, er zijn ook nog uitzonderingen. Niet alle Bèta's zijn slim. Kan het gezeik over het grote over een kam scheren ook wegblijven.
Oh really?
pi_67835310
Als alle studies even moeilijk zijn, kan iemand mij dan uitleggen waarom je op een wel iedere dag met je studie bezig bent en op andere universiteiten de student maar 2 dagen naar school hoeft te komen?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_67835367
Ik ben zelf beta en ik vind het superioriteitsgevoel van veel medebeta's ook behoorlijk misplaatst. Dat betastudies over het algemeen als moeilijker worden ervaren dan andere studies, betekent natuurlijk niet dat die andere studies van lagere kwaliteit zijn, dus wat dat betreft ben ik het wel met TS eens.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:29:11 #55
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67835391
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:26 schreef Ascendancy het volgende:
Als alle studies even moeilijk zijn, kan iemand mij dan uitleggen waarom je op een wel iedere dag met je studie bezig bent en op andere universiteiten de student maar 2 dagen naar school hoeft te komen?
Omdat niet iedereen een lerarenopleiding doet, ik hoef nooit naar een school.
pi_67835575
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:29 schreef Nobu het volgende:

[..]

Omdat niet iedereen een lerarenopleiding doet, ik hoef nooit naar een school.
Dan is er toch nog veel meer uit studenten te halen dan eruit wordt gehaald?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 8 april 2009 @ 17:39:24 #57
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_67835639
Er zijn inderdaad alfastudies waar een betastudent ook doorheen zou kunnen rollen: sociologie, geschiedenis, dat soort. Zet ze echter op een talenstudie en dan is het een heel ander verhaal. Ik ben het dan ook niet eens met degene(n) die eerder in dit topic postten dat er mensen met een wiskundeknobbel zijn, en mensen zonder: daar moet een talenknobbel bij. Het overgrote deel van de betastudenten die ik ken zijn ontzettend goed in wat ze doen, maar ze komen in het Nederlands nog niet eens uit hun woorden, laat staan in een andere taal. Uitzonderingen daargelaten, genieen heb je overal.

Daarnaast moet ook niet over het hoofd worden gezien dat je als dokter of ingenieur in opleiding niet door je studie heen kan rollen, omdat je niet met werken kunt beginnen zonder dat je een bepaald minimum aan vaardigheden hebt. Bij de alfastudies, zeker studies als bedrijfskunde, is het variabel wat je kunt of moet kunnen op het moment dat je aan de bak gaat. Daar doe je veel meer kennis op tijdens het werk zelf. Ofwel: als een betastudent en een alfastudent beiden 5 jaar studeren en 5 jaar werken, leert de betastudent het meeste in de 5 jaar studie, en de alfastudent het meeste in de 5 jaar werk.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_67835731
Ik vind het een zeer trieste OP. Ga om serieuze dingen huilen man. Sowieso zijn technische opleidingen de moeilijkste en verder ligt het gewoon aan de persoon waar die aanleg voor heeft.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:43:10 #59
53267 TC03
pi_67835756
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:39 schreef Pinterman het volgende:
Er zijn inderdaad alfastudies waar een betastudent ook doorheen zou kunnen rollen: sociologie, geschiedenis, dat soort. Zet ze echter op een talenstudie en dan is het een heel ander verhaal. Ik ben het dan ook niet eens met degene(n) die eerder in dit topic postten dat er mensen met een wiskundeknobbel zijn, en mensen zonder: daar moet een talenknobbel bij. Het overgrote deel van de betastudenten die ik ken zijn ontzettend goed in wat ze doen, maar ze komen in het Nederlands nog niet eens uit hun woorden, laat staan in een andere taal. Uitzonderingen daargelaten, genieen heb je overal.
Het lijkt me erg stug dat je wiskundige kwaliteiten verband houden met je taalvaardigheid. Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:44:25 #60
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67835795
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:36 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dan is er toch nog veel meer uit studenten te halen dan eruit wordt gehaald?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
pi_67835837
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:39 schreef Pinterman het volgende:
Ofwel: als een betastudent en een alfastudent beiden 5 jaar studeren en 5 jaar werken, leert de betastudent het meeste in de 5 jaar studie, en de alfastudent het meeste in de 5 jaar werk.
Als je in 5 jaar bijna niets geleerd hebt dan leer je inderdaad relatief gezien veel op je werk.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67835986
Ik doe al zeven jaar een beta studie en heb ook een aantal alpha studies gedaan (voor kortere periodes). Toch is er een duidelijk verschil te zien in werkdruk. Misschien ben ik door mijn beta studie teveel gericht op evidence based en vind ik het lastig om mij met meer arbitraire zaken bezig te houden.

Wat mij opviel is dat mensen al snel aan het zuchten en steunen waren over de werkdruk terwijl er in twee maanden nog minder uur zat dan in een week van mijn beta studie. Maargoed dat is mijn ervaring.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_67836019
Kijk, het belangrijkste punt van mijn OP was dat mensen die technische studies doen meteen pretenderen dat zij een 'kwaliteits'opleiding doen, en dat dat vaak wordt gekoppeld met een hoge moeilijkheidsgraad. Die mensen zijn dan opeens 'slim'. Het lijkt alsof slimheid wordt gecategorizeerd als 'goed in wiskunde'. Alsof techniek alles is wat telt. Mensen die beta-studies studeren doen dat juist omdat ze er goed in zijn (plus interesse uiteraard); dat wil niet zeggen dat mensen voor wie beta-vakken niets boeien minder slim zijn. Ik ben ook heel benieuwd naar de bronnen van de persoon die hier heeft gezegd dat 'beta-studenten over het algemeen slimmer zijn'. Waar baseer je dit op? Ik studeer geen beta-studie omdat beta-vakken me weinig interesseren; of ik het kan of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er niet de motivatie voor zou hebben.

Nu hebben mensen in dit topic ook genoemd dat mensen die goed zijn in wiskunde ook goed zijn in economie. Op de middelbare school is dit misschien het geval, en bij sommige uni-vakken waarschijnlijk ook, simpelweg omdat een deel van 'economie' wiskundig is. Dit valt ook wel weer te koppelen met het argument dat de wiskundig-georienteerde economie van de middelbare school vast interessanter is voor "beta-scholieren".

Aan de persoon die zei dat ik nu te veel studeer en te weinig sociale contacten heb; ik zou niet een leven willen hebben als de vriend die ik noemde, omdat zijn sociale kring mij nogal saai en eentonig lijkt. Ja, het is een keuze om veel te willen doen in plaats van sociale contacten, maar in mijn mening heb ik nog steeds genoeg sociale contacten, en als ik me zo in die situatie voel dan is er toch geen probleem? Ik hoef me toch niet te legitimeren voor een bepaalde 'norm' van hoeveel sociaal contact goed is?
pi_67836165
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:25 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Zie je wel, er zijn ook nog uitzonderingen. Niet alle Bèta's zijn slim. Kan het gezeik over het grote over een kam scheren ook wegblijven.
Je zoekt het wel op he
Dat iets me niet toepasselijk voor me lijkt omdat het zo onlogisch weird is hoef ik niet gelijk dom te zijn toch, ik bedoel de termen leer ik in een handomdraai, maar ik wil er niet aan?

(Of hap ik nu )
  woensdag 8 april 2009 @ 17:57:03 #65
53267 TC03
pi_67836198
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:50 schreef BaronPils het volgende:
Kijk, het belangrijkste punt van mijn OP was dat mensen die technische studies doen meteen pretenderen dat zij een 'kwaliteits'opleiding doen, en dat dat vaak wordt gekoppeld met een hoge moeilijkheidsgraad. Die mensen zijn dan opeens 'slim'. Het lijkt alsof slimheid wordt gecategorizeerd als 'goed in wiskunde'. Alsof techniek alles is wat telt. Mensen die beta-studies studeren doen dat juist omdat ze er goed in zijn (plus interesse uiteraard); dat wil niet zeggen dat mensen voor wie beta-vakken niets boeien minder slim zijn. Ik ben ook heel benieuwd naar de bronnen van de persoon die hier heeft gezegd dat 'beta-studenten over het algemeen slimmer zijn'. Waar baseer je dit op? Ik studeer geen beta-studie omdat beta-vakken me weinig interesseren; of ik het kan of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er niet de motivatie voor zou hebben.
Niemand heeft gezegd dat betastudenten over het algemeen slimmer zijn, wel is het zo dat scholieren met een exact vakkenpakket hogere cijfers halen. Het is vanzelfsprekend dat er ook slimme mensen bestaan die geen interesse hebben in een betastudie.
pi_67836252
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:57 schreef TC03 het volgende:

[..]

Niemand heeft gezegd dat betastudenten over het algemeen slimmer zijn, wel is het zo dat scholieren met een exact vakkenpakket hogere cijfers halen. Het is vanzelfsprekend dat er ook slimme mensen bestaan die geen interesse hebben in een betastudie.
Misschien is het wel vanwege dat ze geen betastudie doen dat ze minder goed weten hoe ze hun bevindingen kunnen generaliseren en hoe het ene het andere impliceert.
  woensdag 8 april 2009 @ 17:59:21 #67
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_67836261
quote:

Overigens daag ik elke beta uit om Bourdieu's La Distinction te lezen en er iets zinnigs uit te halen
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  woensdag 8 april 2009 @ 18:08:06 #68
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_67836484
Ik wil graag even toevoegen dat kwaliteit van onderwijs niet hetzelfde is als het niveau van onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs zal op de universiteiten onderling weinig verschillen, het niveau is denk ik wel hoger bij bèta-studies.
2000 light years from home
pi_67836497
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:59 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Overigens daag ik elke beta uit om Bourdieu's La Distinction te lezen en er iets zinnigs uit te halen
Dat jij zijn visie op sociale lagen, hun context en hun onderlinge interacties niet kan bevatten betekent niet dat je vakgebied meer aanzien zou moeten krijgen.

Ja, Duh.
  woensdag 8 april 2009 @ 18:11:31 #70
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_67836578
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:59 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Het enige vak dat ik tijdens mijn studie heb gedaan welke sociologisch van aard was, heb ik ruimschoots gehaald (een 8) zonder ook maar één college te volgen en een avond van tevoren een samenvatting door te lezen. Go figure .
  woensdag 8 april 2009 @ 18:14:37 #71
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67836673
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:55 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Je zoekt het wel op he
Dat iets me niet toepasselijk voor me lijkt omdat het zo onlogisch weird is hoef ik niet gelijk dom te zijn toch, ik bedoel de termen leer ik in een handomdraai, maar ik wil er niet aan?

(Of hap ik nu )
haphaphaphaphapfap

Oh really?
pi_67836712
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef TC03 het volgende:
Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.
Ik geef een taal (twee zelfs) op een middelbare school en zie jaar na jaar de beta's verreweg de hoogste cijfers halen.
  woensdag 8 april 2009 @ 18:16:02 #73
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_67836718
Net zoals die paupers die stellen dat sociale studies geen kwaliteit hebben

maar ondertussen wel langs komen voor gesprekken he?!
  woensdag 8 april 2009 @ 18:24:56 #74
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_67836959
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:12 schreef Nobu het volgende:

[..]

Zwaar en statistiek horen niet in dezelfde zin thuis.
Nooit écht statistiek gehad zeker? Moet je eens proberen écht te begrijpen wat er gebeurt in een systeem van meerdere regressievergelijkingen (simultaneous equation systems) met lagged dependent variables. Of ga je verdiepen in GARCH-modellen en varianten daarop. Goed, is wel wat lastiger dan statistiek voor psychologen, maar statistiek kan echt wel lastig worden.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef fart het volgende:

[..]

Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me.
Het is allebei breed.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_67837076
quote:
Sociologen
  woensdag 8 april 2009 @ 18:47:19 #76
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67837564
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik geef een taal (twee zelfs) op een middelbare school en zie jaar na jaar de beta's verreweg de hoogste cijfers halen.
Naar mijn mening zijn beta's over het algemeen "beter" puur vanwege het betere analytische en probleemoplossend vermogen. In bijna elk vakgebied wordt er geprobeerd structuur aan te brengen, op het moment dat je deze structuur sneller kan doorgronden kan je makkelijker/beter leren.

Ik ben zelf ook beta, LR master student, maar ben eigenlijk nooit een ontzettende uitblinker geweest al weet ik wel van mijzelf dat waar ik mij voor wil inzetten dat mij dat ook lukt, ook alfa-studies.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_67837669
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het lijkt me erg stug dat je wiskundige kwaliteiten verband houden met je taalvaardigheid. Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.
Alfa

woensdag 8 april 2009 @ 18:51:35 #78
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_67837701
Trouwens TS, kan je je naam beter niet veranderen in:

VaandelPils?
pi_67837789
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:51 schreef RickoKun het volgende:
Trouwens TS, kan je je naam beter niet veranderen in:

VaandelPils?
Ik hou de nostalgie en de weemoed naar het pure Baron Pils er graag in.
pi_67837950
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:29 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

Sociologen
Een bestuurskundige die zijn sociologische vorming onderschat. Nu kan ik opeens al die prietpraat van jou plaatsen. Ossewaarde heeft het volgende over jou te zeggen:

De leden van het wereldtoneel die hun verworven autonomie gebruiken om hun eigen private bestaan maatschappelijk te organiseren op wereldschaal zijn de superbourgeois. De superbourgeois eigent zich het wereldtoneel toe als een wereldmarkt waar voor hem de mogelijkheden voor zelfverwezenlijking onbegrensd zijn. De superbourgeois gaat hiervoor contacten aan met vreemdelingen en participeert in wereldwijde netwerken van relaties, vanuit het beheersingsmotief om de eigen maatschappelijke positie, in een concurrentiestrijd of samenwerking met anderen, te handhaven of te versterken. De emancipatie van de superbourgeois uit het nationale gezelschap bestaat vooral uit een uitdagende wereldwijde carrière of uit verrijkende ervaring met wereldcontacten. De superbourgeois trekt de hoofdrol naar zich toe.
Graag op anoniem
pi_67838001
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:59 schreef Mainport het volgende:

[..]

Een bestuurskundige die zijn sociologische vorming onderschat. Nu kan ik opeens al die prietpraat van jou plaatsen. Ossewaarde heeft het volgende over jou te zeggen:

De leden van het wereldtoneel die hun verworven autonomie gebruiken om hun eigen private bestaan maatschappelijk te organiseren op wereldschaal zijn de superbourgeois. De superbourgeois eigent zich het wereldtoneel toe als een wereldmarkt waar voor hem de mogelijkheden voor zelfverwezenlijking onbegrensd zijn. De superbourgeois gaat hiervoor contacten aan met vreemdelingen en participeert in wereldwijde netwerken van relaties, vanuit het beheersingsmotief om de eigen maatschappelijke positie, in een concurrentiestrijd of samenwerking met anderen, te handhaven of te versterken. De emancipatie van de superbourgeois uit het nationale gezelschap bestaat vooral uit een uitdagende wereldwijde carrière of uit verrijkende ervaring met wereldcontacten. De superbourgeois trekt de hoofdrol naar zich toe.
Ik ben geen bestuurskundige (godzijdank).

Mijn vakgebied is veel toffer.

Ik vind je echt zo sneu he. Het is net alsof je jouw hoor/werkcollegestof elke dag op FOK! post om zgn. intellectueel over te komen. Kom op zeg, doe niet zo triest
  woensdag 8 april 2009 @ 19:08:13 #82
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67838268
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:09 schreef Nobu het volgende:

[..]

De waarheid is hard knul, leer er maar mee omgaan.
Ik ben blij dat uit reacties als die van jou blijkt dat ik een duidelijk punt heb. Als jij je je hele leven superieur wil voelen, en wil denken dat je alle andere studies op je sloffen gehaald zou hebben omdat je een beta studie doet, moet je dat vooral doen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 8 april 2009 @ 19:08:30 #83
159334 GANZENBORD
Wie doet er mee ?
pi_67838280
Ik kan me herinneren dat er een iq-test is gehouden onder nederlandse studenten, waarbij de resultaten daarvan gepresenteerd werden ingedeeld op de universiteit waar zij studeerden?
De exacte resultaten en bronnen zou ik zo niet meer weten, maar de 3TU's stonden geloof ik in de top vijf, met TU/E op nummer 1.
Met wat google werk moet je hier wel achter kunnen komen (zelf geen zin in)
Ofn0h
pi_67838360
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 00:13 schreef Registratiedienst het volgende:

[..]

Nee, bestuurskunde. Na de zomervakantie ook rechten, dus...

Mijn klacht zal wel blijven.
Graag op anoniem
pi_67838401
woow, wat een serieus topic, het is KLB hoor...
Op zaterdag 22 januari 2011 20:00 schreef 92Merel het volgende:
Het is best vies eigenlijk :@ Maar als je het snel doorslikt heb je er weinig last van :D
  woensdag 8 april 2009 @ 19:16:46 #86
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67838603
quote:
Op woensdag 8 april 2009 19:08 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik ben blij dat uit reacties als die van jou blijkt dat ik een duidelijk punt heb. Als jij je je hele leven superieur wil voelen, en wil denken dat je alle andere studies op je sloffen gehaald zou hebben omdat je een beta studie doet, moet je dat vooral doen.
Ik heb meerdere alfa/gamma studies geprobeerd, dus ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat inderdaad het geval is. Overigens is het precies andersom, ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.
  woensdag 8 april 2009 @ 19:47:00 #87
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_67839509
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:08 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Dat jij zijn visie op sociale lagen, hun context en hun onderlinge interacties niet kan bevatten betekent niet dat je vakgebied meer aanzien zou moeten krijgen.

Ja, Duh.
Wat bedoel je hier nou mee? Het enige wat ik wou zeggen met mijn opmerking is dat ik die hele superioriteitsvraag bullshit is. Elk vakgebied heeft niveau. Maakt niet uit of dat nou natuurkunde of sociologie is, er is altijd wel iets van niveau te vinden (en dientengevolge veel rotzooi, maar hey, we leven in een vrije samenleving). Dat de studenten op betastudies misschien gemotiveerder en slimmer zijn, zou best waar kunnen zijn, maar om dan meteen te gaan schreeuwen dat je hele studie en vakgebied superieur is aan dat van ALLE alfasatudenten, is kortzichtig, onwetenschappelijk en kortweg arrogant.

Mij zal het echt een rotzorg zijn of iemand Nederlands, filosofie of lucht- en ruimtevaarttechnieken studeert. Sukkels en genieen lopen overal rond.

Overigens hebben ontzettend veel beta's uren de tijd om op Fok! te verkondigen hoe druk ze het wel neit hebben, dus veel zal het allemaal niet voorstellen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:11 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het enige vak dat ik tijdens mijn studie heb gedaan welke sociologisch van aard was, heb ik ruimschoots gehaald (een 8) zonder ook maar één college te volgen en een avond van tevoren een samenvatting door te lezen. Go figure .
Mag ik vragen waar dat over ging en van welke sociologen je teksten hebt moeten lezen? Sociologie is een wetenschap die nogal getergd wordt door een hoop onzin.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_67839730
Als je toch ziet dat sommigen die een alfa/gamma-studie of wat dan ook doen soms maar 6 (verplichte) uren per week hebben. _!
Technische studies ben je vaak hele dagen met je studie bezig.

Dat geeft toch ook al iets aan of niet dan.
  woensdag 8 april 2009 @ 19:55:07 #89
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67839775
quote:
Op woensdag 8 april 2009 19:47 schreef Rock-shocker het volgende:

Overigens hebben ontzettend veel beta's uren de tijd om op Fok! te verkondigen hoe druk ze het wel neit hebben, dus veel zal het allemaal niet voorstellen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sog
  woensdag 8 april 2009 @ 19:55:31 #90
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_67839788
Als alles dat je in je studie stopt je contacturen zijn doe je echt iets fout.
  woensdag 8 april 2009 @ 20:05:18 #91
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_67840116
Ik heb chemie aan de TU gedaan en daarna geneeskunde aan de UVA. Bij geneeskunde moet je gewoon stampen; bij scheikunde kon je de kroeg in als je het licht éénmaal had gezien.
Het is maar net wat je ligt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_67841060
Geneeskunde is ook een vak waar je zo ontzetttend veel moet stampen dat je idd lang bezig kan zijn als dat je niet ligt.

Vroeger kon ik dat totaal niet, ik zuig ook in alle stamp-vakken zoals Talen en vroeger...Topo :S
Het rare is dat ik er tegenwoordig veel minder moeite mee heb, ik ben nu echt zo'n weetjes-nerd.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:07:46 #93
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67842683
Zonder IQ nou het ultieme meetpunt voor intelligentie te noemen, een interessant onderzoek van de KU Leuven.:
quote:
Burgerlijk ingenieurs zijn gemiddeld de slimste van alle studenten. Helemaal onderaan de IQ-rangschikking staan de toekomstige kleuteronderwijzers.

Burgerlijk ingenieurs hebben gemiddeld het hoogste IQ. Bio-ingenieurs, wiskundigen, natuurkundigen en informatici staan op de tweede plaats.

1996
Deze IQ-ranking staat in een nieuwe studie van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie (KU Leuven): Naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt, de overgang na het secundair onderwijs. Daarin wordt de studieloopbaan van zo'n tienduizend jongeren die rond 1996 in het laatste jaar secundair onderwijs zaten, onder de loep genomen. Zij zijn nu ongeveer dertig jaar.

Toelatingsproeven
De koppositie van de burgerlijk ingenieurs is een beetje voorspelbaar omdat de toelatingsproeven toen nog bestonden - die zijn in 2004 afgeschaft.

Verder valt vooral op dat het gemiddelde IQ min of meer gelijkloopt met de traditionele rangschikking van het hoger onderwijs. Universitaire richtingen scoren over het algemeen het best, daarna volgen de opleidingen van twee cycli (de hogeschoolmasters). Met uitzondering van de industrieel ingenieurs die onder meer de rechten en politieke en sociale wetenschappen inhalen. De opleidingen van een cyclus (professionele bachelors) staan onderaan.

Rangschikking (van slim naar minder slim) van universitairen:

1. Burgerlijk ingenieur
2. Wis- en natuurkunde
3. Bio-ingenieur
4. Taal-letterkunde: Latijn en Grieks
5. Tandarts
6. Handelsingenieur
7. Geografie
8. Natuurkunde
9. Logopedie en audiologie
10. Informatica
11. Arts
12. Geologie
13. Dierenarts
14. Wiskunde
15. Economische en Toegepaste econ. wet.
16. Apotheker
17. Scheikunde
18. Biologie
19. Musicologie
20. Wijsbegeerte
21. Psychologie
22. Taal-letterkunde: Germaanse talen
23. Pedagogische wetenschappen
24. Politieke en sociale wetenschappen
25. Lichamelijke opvoeding
26. Biomedische wetenschappen
27. Rechten
28. Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
29. Japanologie
30. Geschiedenis
31. Oosteuropese talen en culturen
32. Taal-letterkunde: Romaanse talen
33. Sociale en culturele agogiek
34. Kunstwetenschappen en archeologie
35. Criminologische wetenschappen
36. Arabistiek en Islamkunde
37. Oosterse studies, Oosterse talen en culturen en sinologie
38. Godsdienstwetenschappen en moraalwetenschappen
39. Communicatiewetenschappen
40. Cultuurwetenschappen
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-het-slimst-.dhtml

Ik kan het originele onderzoek helaas niet zo snel vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe ze dit precies gemeten hebben.
pi_67849561
Wel grappig dat Oosterse talen, Biomedische wetenschappen, Wiskunde, Informatica, Scheikunde, Natuurkunde en Biologie lager worden ingeschat dat Taal-letterkunde: Latijn en Grieks...

Oosterse talen zijn sowieso lastiger dan latijn & grieks, iets wat denk ik elke Nederlander toch wel zou denken... magoed.
pi_67850147
Economische opleidingen zijn een lachertje. Ik kan het weten want ik heb er zelf een gedaan. Ik heb het gedaan omdat het nuttig was voor mij en niet omdat ik een uitdaging wilde.

Als TS echt vindt dat hij een echte studiebol is moet hij zich mar eens afvragen of hij 40 uur per week naar college gaat en vervolgens nog +20 uur per week huiswerk heeft zoals mijn vriendin die medicijnen studeert.

Wat is nu het probleem met toegeven dat jouw studie minder zwaar is? Het gaat er toch om wat je interessant vindt. Of gaat het er om dat je ouders zo hard mogelijk kunnen pochen met de studie van zoon/dochterlief?
It's not who stands before you, it's who stands beside you
Well the last plane outta Sydney 's almost gone, whooooh, yeah
pi_67850557
Het probleem in Nederland is simpelweg dat kinderen al van jongs af aan ingeprent krijgen dat wiskunde verschrikkelijk moeilijk is en er een afkeer tegen ontwikkelen. Dit leidt er toe dat men in Nederland algemeen genomen vrij zwak is op wiskundig gebied. TS is hiervan een schoolvoorbeeld. Hij vergelijkt namelijk zichzelf met iemand die een technische studie doet en concludeert aan de hand van het feit dat deze persoon meer tijd overhoudt dat technische studies niet moeilijker zijn. Daarbij vergeet hij echter rekening te houden met het feit dat hij zelf twee studies doet. Dit betekent dus dat we de volgende formules (met B = beschikbare tijd, V = vrije tijd, X= tijd voor studie) kunnen opstellen:
-Vts = Bts - 2Xts
-Vvriend = Bvriend - Xvriend

Hieruit valt af te leiden dat uit Vts < Vvriend niet automatisch valt af te leiden dat Xts > Xvriend.
Derhalve, alfa's.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_67850744
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:47 schreef Monolith het volgende:
Het probleem in Nederland is simpelweg dat kinderen al van jongs af aan ingeprent krijgen dat wiskunde verschrikkelijk moeilijk is en er een afkeer tegen ontwikkelen. Dit leidt er toe dat men in Nederland algemeen genomen vrij zwak is op wiskundig gebied. TS is hiervan een schoolvoorbeeld. Hij vergelijkt namelijk zichzelf met iemand die een technische studie doet en concludeert aan de hand van het feit dat deze persoon meer tijd overhoudt dat technische studies niet moeilijker zijn. Daarbij vergeet hij echter rekening te houden met het feit dat hij zelf twee studies doet. Dit betekent dus dat we de volgende formules (met B = beschikbare tijd, V = vrije tijd, X= tijd voor studie) kunnen opstellen:
-Vts = Bts - 2Xts
-Vvriend = Bvriend - Xvriend

Hieruit valt af te leiden dat uit Vts < Vvriend niet automatisch valt af te leiden dat Xts > Xvriend.
Derhalve, alfa's.
Foutje in je berekening, nu ga je uit dat de tijd die nodig is voor beide studies die ts doet gelijk is
pi_67851243
Klacht: TS is echt een zeikerdt

Natuurlijk zijn academische beta-studenten beter dan non-beta studenten. Dat weet iedereen toch.
  donderdag 9 april 2009 @ 01:52:32 #99
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_67851277
Zeg, laten we als we toch bezig zijn er ook nog even een spoorknor versus holbewoner discussie tegenaan gooien, dan is het KLB-beeld ook weer compleet.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_67851471
Ik heb zelf ervaring met alfa-, gamma- en betastudies. Geloof me, het verschil in gemiddelde intelligentie tussen alfa- en gammastudenten enerzijds en betastudenten anderzijds is gigantisch. Bij alfa- en gammastudies kom je zo nu en dan wel intelligente studenten tegen, maar werkelijke intelligentie is doorgaans geen vereiste voor het behalen van een diploma. Hard werken voldoet. Het succesvol afronden van een studie wis- of natuurkunde, echter, kun je met een iq van 110 vergeten.
Schoenentellend ziekpubliek.
  donderdag 9 april 2009 @ 02:45:45 #101
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_67851557
Kan iemand me uitleggen wat er precies bedoelt wordt met ''slimmer'' of ''intelligenter''? In welke situaties zouden de beta-studenten zich onderscheiden van de alpha-studenten?
pi_67852445
MWah ik kan me als civiel technicus echt niet verdiepen in die economische troep. Ik zou het wel kunnen, maar de motivatie zou echt 0,0 zijn.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_67852491
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:07 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Zonder IQ nou het ultieme meetpunt voor intelligentie te noemen, een interessant onderzoek van de KU Leuven.:
[..]

http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-het-slimst-.dhtml

Ik kan het originele onderzoek helaas niet zo snel vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe ze dit precies gemeten hebben.
In de top 10 met een pretstudie
pi_67853050
Alfa beta gamma ,

Man zou ik nog wel gaan studeren..

Laten we allemaal het Marxisme leren en lekker toepassen.

haphap
  donderdag 9 april 2009 @ 10:22:56 #105
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67855499
quote:
Op woensdag 8 april 2009 19:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ik heb meerdere alfa/gamma studies geprobeerd, dus ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat inderdaad het geval is. Overigens is het precies andersom, ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.
Nou, gefeliciteerd. Wat zal jouw wereld er eenvoudig uitzien.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 10:51:57 #106
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67856394
quote:
30. Geschiedenis
31. Oosteuropese talen en culturen
32. Taal-letterkunde: Romaanse talen
33. Sociale en culturele agogiek
34. Kunstwetenschappen en archeologie
35. Criminologische wetenschappen
36. Arabistiek en Islamkunde
37. Oosterse studies, Oosterse talen en culturen en sinologie
38. Godsdienstwetenschappen en moraalwetenschappen
39. Communicatiewetenschappen
40. Cultuurwetenschappen
Dertigste. Nou ja, altijd nog tien plaatsen boven de terechte hekkesluiter.

-Herstel: hekkesluiter.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sam_Spade op 09-04-2009 18:57:47 ]
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  donderdag 9 april 2009 @ 12:02:06 #107
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67858798
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:22 schreef ioko het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar nou weer mee? Hij heeft zelf eerstehands ervaring met die studies, maar omdat zijn ervaring niet past met wat jij vindt dat het zou moeten zijn smijt je dit soort zinloze sneren naar zijn hoofd. Heb je zelf eigenlijk wel eens iets van een beta-opleiding gedaan?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:43:22 #108
53267 TC03
pi_67860118
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:22 schreef ioko het volgende:

[..]

Kan je dat ook uitleggen? Hij oordeelt gewoon op basis van zijn eigen ervaringen, wat wil je nog meer? Gefrustreerd omdat zijn mening jouw ego krenkt?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:44:25 #109
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67860146
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar nou weer mee? Hij heeft zelf eerstehands ervaring met die studies, maar omdat zijn ervaring niet past met wat jij vindt dat het zou moeten zijn smijt je dit soort zinloze sneren naar zijn hoofd. Heb je zelf eigenlijk wel eens iets van een beta-opleiding gedaan?
Sorry hoor, maar als iemand zo arrogant is dat hij aangeeft dat hij alle studies die er zijn met gemak kan doen omdat hij nu een beta studie doet, dan ga ik daar niet inhoudelijk op reageren.

Ik vraag me af wat voor eerstehands ervaringen hij heeft, een half jaar een studie volgen zegt natuurlijk niets over de inhoud van een master in die richting. Ik heb zelf werktuigbouwkunde op de TU gestudeerd, maar daarvoor was ik inderdaad niet slim genoeg volgens jullie redenatie. Ikzelf denk dat het een combinatie was tussen desinteresse en moeilijkheid.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 12:45:30 #110
53267 TC03
pi_67860177
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:44 schreef ioko het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar als iemand zo arrogant is dat hij aangeeft dat hij alle studies die er zijn met gemak kan doen omdat hij nu een beta studie doet, dan ga ik daar niet inhoudelijk op reageren.

Ik vraag me af wat voor eerstehands ervaringen hij heeft, een half jaar een studie volgen zegt natuurlijk niets over de inhoud van een master in die richting. Ik heb zelf werktuigbouwkunde op de TU gestudeerd, maar daarvoor was ik inderdaad niet slim genoeg volgens jullie redenatie. Ikzelf denk dat het een combinatie was tussen desinteresse en moeilijkheid.
Als je pas mag gaan oordelen als je zowel een master hebt gedaan in een alfastudie, een gammastudie en een betastudie kan je dit topic wel sluiten.

Jij doet nu een alfastudie, een betastudie vond je te moeilijk.
Hij doet nu een betastudie, een alfastudie vond hij te makkelijk.

Waarom hoor je nooit dat iemand nu een alfastudie doet omdat hij een betastudie te makkelijk vond?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:46:30 #111
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67860210
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:43 schreef TC03 het volgende:

[..]

Kan je dat ook uitleggen? Hij oordeelt gewoon op basis van zijn eigen ervaringen, wat wil je nog meer? Gefrustreerd omdat zijn mening jouw ego krenkt?
Eigen ervaringen bestaande uit welke studies en voor welke duur? Jullie kijken net zo gekleurd naar zijn statements als ik, je gaat er meteen vanuit dat het meerdere representatieve studies zijn, die hij lange tijd heeft gedaan. Ik denk dat je deze eigen ervaringen wat kritischer mag benaderen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 12:48:46 #112
53267 TC03
pi_67860263
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Eigen ervaringen bestaande uit welke studies en voor welke duur?
Ja, dat weet je niet, maar ik vertrouw hem er wel op dat hij een weekje rechten niet vergelijkt met drie jaar L&R aan de TU. Zou jij ook moeten doen, in plaats er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij er enkel op uit is om andere studies af te kraken.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Jullie kijken net zo gekleurd naar zijn statements als ik, je gaat er meteen vanuit dat het meerdere representatieve studies zijn, die hij lange tijd heeft gedaan. Ik denk dat je deze eigen ervaringen wat kritischer mag benaderen.
Typisch irrelevant alfageblaat dit.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:51:25 #113
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67860338
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:45 schreef TC03 het volgende:

[..]

Als je pas mag gaan oordelen als je zowel een master hebt gedaan in een alfastudie, een gammastudie en een betastudie kan je dit topic wel sluiten.

Jij doet nu een alfastudie, een betastudie vond je te moeilijk.
Hij doet nu een betastudie, een alfastudie vond hij te makkelijk.

Waarom hoor je nooit dat iemand nu een alfastudie doet omdat hij een betastudie te makkelijk vond?
Er is ook nog een groot verschil tussen Alpha en Gamma studies. Ik heb nooit een alpha studie gedaan, dus daar heb ik geen oordeel over.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 12:53:57 #114
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67860397
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:48 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ja, dat weet je niet, maar ik vertrouw hem er wel op dat hij een weekje rechten niet vergelijkt met drie jaar L&R aan de TU. Zou jij ook moeten doen, in plaats er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij er enkel op uit is om andere studies af te kraken.
[..]

quote:
Op woensdag 8 april 2009 19:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.
Klinkt toch behoorlijk als afkraken, niet?
quote:
Typisch irrelevant alfageblaat dit.
Beetje makkelijk en fout, ik heb geen alpha studie gedaan.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 12:54:52 #115
53267 TC03
pi_67860428
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:53 schreef ioko het volgende:
Klinkt toch behoorlijk als afkraken, niet?
Nee, hij geeft gewoon zijn (harde) mening.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:59:17 #116
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67860548
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:54 schreef TC03 het volgende:

[..]

Nee, hij geeft gewoon zijn (harde) mening.
Zo kun je het lezen. In de context van zijn post lees ik dat hij aangeeft dat alle studies zich qua niveau onder beta-studies bevinden. En dat klopt naar mijn mening niet.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 13:14:27 #117
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67861004
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:59 schreef ioko het volgende:

[..]

Zo kun je het lezen. In de context van zijn post lees ik dat hij aangeeft dat alle studies zich qua niveau onder beta-studies bevinden. En dat klopt naar mijn mening niet.
Zo ongenuanceerd ligt het niet, en dat snap je zelf ook wel. Toch durf ik te stellen dat de gemiddelde betastudie een hoger niveau heeft, en moeilijker is, dan de gemiddelde gamma- en alfastudie.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:52:35 #118
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67862232
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Zo ongenuanceerd ligt het niet, en dat snap je zelf ook wel. Toch durf ik te stellen dat de gemiddelde betastudie een hoger niveau heeft, en moeilijker is, dan de gemiddelde gamma- en alfastudie.
Je bedoelt eigenlijk dat het gemiddelde IQ van de studenten en de tijdbesteding per week hoger ligt bij de ene groep dan de andere groep? Dat geloof ik best. Dat zegt echter niet alles over het niveau en de moeilijkheid van de studie zelf.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 14:02:24 #119
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_67862595
Wat is eigenlijk de makkelijkste Technische studie?

*wilt volgend schooljaar naar de tu in delft (zit nu vwo6)
  donderdag 9 april 2009 @ 14:09:49 #120
53267 TC03
pi_67862884
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:52 schreef ioko het volgende:

[..]

Je bedoelt eigenlijk dat het gemiddelde IQ van de studenten en de tijdbesteding per week hoger ligt bij de ene groep dan de andere groep? Dat geloof ik best. Dat zegt echter niet alles over het niveau en de moeilijkheid van de studie zelf.
Hij heeft het over het niveau en de moeilijkheid zelf. Jij gelooft best dat het gemiddelde IQ bij betastudenten hoger ligt, maar toch is de gemiddelde studietijd aan een TU 7 jaar, hoger dan alle andere universiteiten. Terwijl de studenten slimmer zijn! Hoe kan je dit anders verklaren dan dat een betastudie gewoon zwaarder is?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:11:45 #121
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67862964
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:02 schreef Dingess het volgende:

TU-ers zeggen zelf TeMa (techniek en maatschappij).
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 14:13:51 #122
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67863067
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:09 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hij heeft het over het niveau en de moeilijkheid zelf. Jij gelooft best dat het gemiddelde IQ bij betastudenten hoger ligt, maar toch is de gemiddelde studietijd aan een TU 7 jaar, hoger dan alle andere universiteiten. Terwijl de studenten slimmer zijn! Hoe kan je dit anders verklaren dan dat een betastudie gewoon zwaarder is?
De inhoud van de studie is uitgebreider, je leert meer, dat zegt niet alles over het niveau. Als je beta bent, lijkt me dat toch niet zo'n moeilijke gedachtengang? Ik vergelijk het maar met geneeskunde, daar leer je ook veel meer dan bijvoorbeeld bij psychologie (wat ikzelf onder ander heb gestudeerd).
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 14:16:18 #123
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67863169
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:02 schreef Dingess het volgende:

Dat is lastig te beantwoorden zonder op vele zere tenen te gaan staan (en is enigszins subjectief), maar ik denk zelf Bouwkunde en Technische Bestuurskunde.
Bouwkunde is zeker wat betreft technische en wiskundige diepgang van een wat minder hoog niveau dan de overige studies, maar daar staat tegenover dat je er ontzettend veel tijd per week aan kwijt bent. Dat hou je nooit vol als je het vakgebied niet leuk vindt. Bovendien zit er een creativiteitsfactor in die je moet liggen.
Technische Bestuurskunde heeft meer bestuurskundige vakken (hogere blaat-factor), maar volgens mij is er binnen de studie ruimte om redelijk wat technische vakken mee te krijgen.

Uiteindelijk zou ik kijken wat je leuk en interessant vindt, en niet wat de makkelijkst haalbare "technische studie" is.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:17:33 #124
53267 TC03
pi_67863223
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef ioko het volgende:

[..]

De inhoud van de studie is uitgebreider, je leert meer, dat zegt niet alles over het niveau. Als je beta bent, lijkt me dat toch niet zo'n moeilijke gedachtengang? Ik vergelijk het maar met geneeskunde, daar leer je ook veel meer dan bijvoorbeeld bij psychologie (wat ikzelf onder ander heb gestudeerd).
Tja, dat is allemaal geneuzel in de marge. Het niveau ligt niet hoger, je leert alleen meer! Het lijkt wel alsof je massaal argumenten verzint om maar niet te hoeven toegeven dat het niveau ook hoger ligt. Waarom neem jij wel klakkeloos aan dat de druk hoger is, maar is het ondenkbaar dat het niveau ook hoger is? En als ik 12 hoofdstukken moet snappen voor 3 ECTS terwijl dit bij een andere studie maar 3 of 4 hoofdstukken zijn, dan ligt het niveau toch hoger bij een betastudie? Aangezien één studiepunt staat voor 28 uur, moet je dus in 84 uur veel meer doen en snappen dan bij een andere studie. Dan ligt het tempo en de denksnelheid dus hoger bij een zwaardere studie.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:17:57 #125
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67863240
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef ioko het volgende:

[..]

Volgens die redenering is VWO ook niet van een hoger niveau dan HAVO Volgens mij hebben we een andere definitie van niveau.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:46:11 #126
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67864287
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:17 schreef TC03 het volgende:

[..]

Tja, dat is allemaal geneuzel in de marge. Het niveau ligt niet hoger, je leert alleen meer! Het lijkt wel alsof je massaal argumenten verzint om maar niet te hoeven toegeven dat het niveau ook hoger ligt. Waarom neem jij wel klakkeloos aan dat de druk hoger is, maar is het ondenkbaar dat het niveau ook hoger is? En als ik 12 hoofdstukken moet snappen voor 3 ECTS terwijl dit bij een andere studie maar 3 of 4 hoofdstukken zijn, dan ligt het niveau toch hoger bij een betastudie? Aangezien één studiepunt staat voor 28 uur, moet je dus in 84 uur veel meer doen en snappen dan bij een andere studie. Dan ligt het tempo en de denksnelheid dus hoger bij een zwaardere studie.
Je hebt een punt dat er in principe evenveel ECTS staan, echter ik denk dat een ECTS in een beta studie meer tijd kost dan een ECTS in een alpha/gamma studie.

Als ik naar psychologie kijk, dan had ik voor een ECTS (die er toen nog niet waren) inderdaad zelden 28 uur nodig. Bij een betastudie heb je er blijkbaar ongeveer 40 uur voor nodig (gemiddelde lengte van de studie is 7 jaar zei je zelf). Ik heb echter in 4 jaar mijn studie afgerond, dus als je naar de hoeveelheid kennis per studie kijkt heb je gelijk: beta-studies zijn zwaarder.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 15:38:49 #127
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67866115
Voor iedereen is weer iets anders moeilijk. Zo doet een vriend van mij wiskunde, maar hij vond rekenen altijd al simpel, en voor wiskunde SE's op de middelbare school haalde hij altijd tienen. In talen is hij bijvoorbeeld weer erg slecht. Ook heb ik hem eens wat boeken uitgeleend (op het gebied van neurologie, marketing, psychologie) en voor hem was er geen doorkomen aan. Ook talen zijn niet echt aan hem besteed.

Een andere vriend van mij doet taalwetenschappen (o.i.d.), en die fietst daar weer heel simpel doorheen. Op de middelbare school had hij ook al een flinke talenknobbel, en stond negens voor alle talen op zijn eindlijst.

Oftewel: beetje onzinnig om te zeggen wat er nou écht moeilijk is, aangezien iedereen het anders ervaart. Wel zie ik in mijn omgeving dat mensen die bijvoorbeeld Geneeskunde doen veel meer tijd kwijt zijn dan studenten die Rechten of Psychologie studeren. Een tweetal vrienden die aan de TU studeren (lucht- en ruimtevaarttechniek en natuurkunde) verslijten hun dagen vooral met zuipen bij het corps.
Primum non nocere
  donderdag 9 april 2009 @ 15:45:15 #128
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67866311
Ach ja, uiteindelijk verdienen de gamma's en alfas meer geld dan de beta's en maken ze ook nog eens sneller promotie. Vandaar dat betas altijd verzuurde types zijn, hun hele studententjid in laboratoria verdaan, terwijl de alfa's en gamma's in de kroeg hinden, om uiteindelijk nog onderaan te eindigen ook.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:47:58 #129
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67866407
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:46 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik heb echter in 4 jaar mijn studie afgerond, dus als je naar de hoeveelheid kennis per studie kijkt heb je gelijk: beta-studies zijn zwaarder.
Als je naar de "hoeveelheid" kennis kijkt denk ik dat een psycholoog meer weet eerlijk gezegd.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:50:51 #130
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_67866514
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef ethiraseth het volgende:
Ach ja, uiteindelijk verdienen de gamma's en alfas meer geld dan de beta's en maken ze ook nog eens sneller promotie. Vandaar dat betas altijd verzuurde types zijn, hun hele studententjid in laboratoria verdaan, terwijl de alfa's en gamma's in de kroeg hinden, om uiteindelijk nog onderaan te eindigen ook.
Ja, vooral die alfa's met hun hoge salarissen, en totaal geen werkloosheid natuurlijk. En maar lekker die zure ingenieurs uitlachen
  donderdag 9 april 2009 @ 15:51:46 #131
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67866531
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Als je naar de "hoeveelheid" kennis kijkt denk ik dat een psycholoog meer weet eerlijk gezegd.
Leg eens uit.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 15:52:50 #132
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67866563
quote:
Mmm, dat klopt volgens mij niet hoor. Genoeg Gamma's die goed verdienen, maar beta's verdienen gemiddeld beter denk ik. Zeker beter dan alpha's.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 15:55:50 #133
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67866673
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:51 schreef ioko het volgende:

[..]

Leg eens uit.
Veel beta-vakken doe je eigenlijk alleen maar inzicht op, iets echt tastbaars leer je niet.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:02:14 #134
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67866901
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:55 schreef Nobu het volgende:

[..]

Veel beta-vakken doe je eigenlijk alleen maar inzicht op, iets echt tastbaars leer je niet.
Moet je een afgestudeerde psycholoog eens iemand laten behandelen, kun je lachen. Ik denk dat er veel universitaire studies zijn waar mensen nog echt moeten leren werken: oftewel hun kennis leren toepassen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 16:04:46 #135
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67867004
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef ioko het volgende:

[..]

Moet je een afgestudeerde psycholoog eens iemand laten behandelen, kun je lachen. Ik denk dat er veel universitaire studies zijn waar mensen nog echt moeten leren werken: oftewel hun kennis leren toepassen.
Dat bedoel ik nou juist.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:10:05 #136
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67867241
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:52 schreef ioko het volgende:

[..]

Mmm, dat klopt volgens mij niet hoor. Genoeg Gamma's die goed verdienen, maar beta's verdienen gemiddeld beter denk ik. Zeker beter dan alpha's.
In hetbegin ja. Beta's missen veelal de sociale vaardigheden om door te groeien naar de hogere functies, iets wat alfa's veel vaker wel hebben. Generalisatie ja, maar toch een die wel degelijk opgaat.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_67867362
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik zou durven stellen dat het komt doordat beta's de grootste nerds zijn.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:16:18 #138
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67867486
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:10 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

In hetbegin ja. Beta's missen veelal de sociale vaardigheden om door te groeien naar de hogere functies, iets wat alfa's veel vaker wel hebben. Generalisatie ja, maar toch een die wel degelijk opgaat.
Ik denk eerlijk gezegd eerder dat managementsfuncties gewoon minder goed aansluiten op de startfuncties van beta's. Al moet ik zeggen dat het aantal contactgestoorden inderdaad duidelijk hoger ligt.
pi_67867626
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef ioko het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat zo, waarom denk je dat ze voor de meeste functies naast opleidingseisen ook minimaal een aantal jaar werkervaring vragen?
  donderdag 9 april 2009 @ 16:22:48 #140
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67867756
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:10 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

News-flash

De huidige en toekomstige top van het bedrijfsleven gaat voor een steeds groter gedeelte bestaan uit managers met een technische achtergrond aangezien er in het verleden te vaak is gebleken dat pure "managers" niet veel klaar spelen.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:34:49 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_67868193
Zulke topics zijn zo kansloos altijd. Mensen die willen claimen dat alpha en gamma studies net zo moeilijk zijn als betastudies, maar op een andere manier. En dat mensen die beta doen daar nou eenmaal een talent voor hebben, maar dan weer automatisch slechter zijn in andere vakgebieden, oh please .
Natuurlijk heb je sociaal ongeschikten op een betaopleiding rondlopen, die beginnen te huilen als een tekst langer dan tien zinnen is. Maar dat zijn uitzonderingen. Gemiddeld genomen is een betaopleiding een stuk moeilijker dan een alpha of gammaopleiding. En dat weten al die alpha's en gamma's ook prima vanaf het moment dat ze wiskunde b, natuurkunde en scheikunde hebben laten vallen op de middelbare school. Oh nee! Daar hadden ze gewoon geen interesse in! Dat houd ik mezelf ook wel eens vol als ik m'n vroegere pretpakket (alleen de naam geeft het al aan) probeer te verantwoorden, maar het feit is dat ik een luie donder was die m'n hersenen niet wilde laten kraken en zo makkelijk mogelijk het VWO wilde halen.

Kwam ik mezelf tegen bij m'n informatica studie! Waar ik eerst fluitend hoge cijfers haalde zat ik nu altijd bij het laagste percentiel. Totdat ik een vak bij Filosofie volgde en het hoogste cijfer van de klas haalde, maar dat terzijde natuurlijk. Daarbij speelt dat natuurlijk zeker mee bij de gemiddeldes, waar het hier om gaat, en het punt dat Petertje81 ook al maakte:
quote:
Op donderdag 9 april 2009 02:26 schreef Petertje81 het volgende:
Ik heb zelf ervaring met alfa-, gamma- en betastudies. Geloof me, het verschil in gemiddelde intelligentie tussen alfa- en gammastudenten enerzijds en betastudenten anderzijds is gigantisch. Bij alfa- en gammastudies kom je zo nu en dan wel intelligente studenten tegen, maar werkelijke intelligentie is doorgaans geen vereiste voor het behalen van een diploma. Hard werken voldoet. Het succesvol afronden van een studie wis- of natuurkunde, echter, kun je met een iq van 110 vergeten.
Maar dan nu het werkelijke punt. Ja betastudies zijn moeilijker. Kun je moeilijk om heen. Maar tegelijkertijd: big deal. Een sudoku puzzel is ook moeilijk. Leuk als je het gehaald hebt, maar wat zegt het? Hoog niveau != academisch niveau. En daar zou het om moeten draaien. Ik vond Informatica best een moeilijke studie, veel moeilijker dan vrijwel alle alpha of gammastudies, maar het blijft een veredelde HBO opleiding, want erg wetenschappelijk is het niet. Ik doe nu wetenschappelijk psychologisch onderzoek; iets wat voorheen natuurlijk mijn hoon kon verwachten, en ja het is een stuk makkelijker dan wat mijn computationele collegae aan het kraken zijn, maar mijn resultaten zijn ook veel 'echter'. En dat is net zoveel waard.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:39:26 #142
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67868353
speknek, wat een immens trieste laatste zin. Maar chapeau, dat jij jezelf iets volhoudt.

[ Bericht 16% gewijzigd door Sam_Spade op 09-04-2009 16:49:42 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 16:40:56 #143
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67868411
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:22 schreef Bolter het volgende:

[..]

News-flash

De huidige en toekomstige top van het bedrijfsleven gaat voor een steeds groter gedeelte bestaan uit managers met een technische achtergrond aangezien er in het verleden te vaak is gebleken dat pure "managers" niet veel klaar spelen.
Wat is de bron van deze newsflash? Ik vind het namelijk best wel onzin.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 16:43:13 #144
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67868487
Top OP
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_67868489
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:13 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Ik zou durven stellen dat het komt doordat beta's de grootste nerds zijn.
Die later jouw baas is en in dikke auto's rijdt en je vrouw batst. Ja wat een nerds ;')
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:44:32 #146
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67868534
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:40 schreef ioko het volgende:

[..]

Zoiets heb ik een aantal maanden geleden ook gelezen, weet helaas niet meer waar. Het argument was dat beta's beter waren in analytisch denken en het scheiden van hoofd- en bijzaken. Of zoiets.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:46:04 #147
53267 TC03
pi_67868583
quote:

[..]

Waarom vind jij dt onzin? Alleswat jouw ego krenkt is onzin.
pi_67868614
ik heb een technische studie gedaan, en daarbij kon je ook wat technische bedrijfskunde vakken doen. die waren stuk voor stuk te simpel voor woorden en dan kreeg je ook nog een multiple choice tentamen. voor de technische vakken was het altijd hard leren, voor de bedrijfskunde vakken het boek een beetje doorbladeren.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:48:42 #149
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67868682
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:46 schreef TC03 het volgende:

[..]

Waarom vind jij dt onzin? Alleswat jouw ego krenkt is onzin.
Omdat ik naar een bron vraag krenkt iets mijn ego? Ik zie juist vaak dat mensen die vanuit de inhoud naar een managementfunctie gaan, totaal geen managementvaardigheden hebben. Dus ik vraag me af waar deze informatie vandaan komt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 16:50:08 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_67868740
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:39 schreef Sam_Spade het volgende:
speknek, wat een immens trieste laatste zin.
Soms denk ik wel eens dat het enige dat jij nog op Fok! doet, het bekritiseren van mijn anglicismen en andere stijlfouten is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_67868814
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:43 schreef Burakius het volgende:

[..]

Die later jouw baas is en in dikke auto's rijdt en je vrouw batst. Ja wat een nerds ;')
Als ik momenteel een enorme kneus was zou ik me ook wanhopig vastklampen aan die gedachte !
  donderdag 9 april 2009 @ 16:52:15 #152
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67868815
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Soms denk ik wel eens dat het enige dat jij nog op Fok! doet, het bekritiseren van mijn anglicismen en andere stijlfouten is.
Maar aangezien ik, hoewel ik nog geen staartdeling volbrengen kan, toch tot de knapste koppen van het forum behoor, kun je concluderen dat je redeneringen in de kern feilloos zijn.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:52:31 #153
8369 speknek
Another day another slay
pi_67868829
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:39 schreef Sam_Spade het volgende:
speknek, wat een immens trieste laatste zin. Maar chapeau, dat jij jezelf iets volhoudt.
Iets volhoudt?!

edit: oooh ik zie het. voorhouden. ahaha
  donderdag 9 april 2009 @ 16:53:43 #154
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67868874
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Iets volhoudt?!
Je schreef: ''Dat houd ik mezelf ook wel eens vol''.
Ik voel me nu oprecht beroerd, weet je dat?
  donderdag 9 april 2009 @ 16:54:45 #155
8369 speknek
Another day another slay
pi_67868922
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:53 schreef Sam_Spade het volgende:
Je schreef: ''Dat houd ik mezelf ook wel eens vol''.
Ik voel me nu oprecht beroerd, weet je dat?
Goed zo .
  donderdag 9 april 2009 @ 16:55:22 #156
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67868953
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:52 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Als ik momenteel een enorme kneus was zou ik me ook wanhopig vastklampen aan die gedachte !
Was jij geen HBO'er?
  donderdag 9 april 2009 @ 16:55:49 #157
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_67868969
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:43 schreef Burakius het volgende:

[..]

Tuurlijk, jouw vrouw wordt later gebatst door de glazenwasser, VMBO techniek.

Ontopic, ligt er ook aan wat je uit je studie haalt natuurlijk, je kan studies als geschiedenis net zo moeilijk maken als je zelf wil.
pi_67869067
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:55 schreef Nobu het volgende:

[..]

Was jij geen HBO'er?
Correct.

Vooral het gedeelte waarin je ''geen'' zegt.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:00:17 #159
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67869156
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:58 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Correct.

Vooral het gedeelte waarin je ''geen'' zegt.
MBO/HBO/Universiteit: Hogeschool Utrecht , School voor Journalistiek
Primum non nocere
pi_67869222
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:00 schreef Florian_ het volgende:

[..]

In een grijs verleden, heden ten dage voel ik geen behoefte meer tot bezigheidstherapie.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:03:04 #161
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67869263
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:00 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Dat dacht ik al ja. Scheer je weg, jij ongeletterd stuk vreten.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:03:53 #162
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67869302
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:01 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

In een grijs verleden, heden ten dage voel ik geen behoefte meer tot bezigheidstherapie.
Grijs verleden is één, hooguit twee jaar geleden? Je bent namelijk ~17 als je de havo afrondt, en jij bent 18.
Primum non nocere
pi_67869335
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:03 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Grijs verleden is één, hooguit twee jaar geleden? Je bent namelijk ~17 als je de havo afrondt, en jij bent 18.
Ik verlaag naar een half jaar.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:05:37 #164
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_67869358
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:01 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Bezigheidstherapie? Fijn dan, aan die opleiding wil ik uitgerekend beginnen.
Wat is er volgens jou mis mee dan?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_67869450
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:05 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Bezigheidstherapie? Fijn dan, aan die opleiding wil ik uitgerekend beginnen.
Wat is er volgens jou mis mee dan?
Mwah, ieder zijn ding natuurlijk, maar mij kon het niet bekoren. Veel te veel irrelevante opdrachten en weinig uitdaging. Verder vond ik ook alleen de niet-journalistieke vakken interessant .
  donderdag 9 april 2009 @ 17:08:36 #166
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_67869473
Voor rekenen heb je een rekenmachine.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:09:30 #167
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67869510
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:08 schreef solyaris het volgende:
Voor rekenen heb je een rekenmachine.
[ afbeelding ]
Correct, maar dat ding doet niet aan wiskunde.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:10:31 #168
53267 TC03
pi_67869541
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:48 schreef ioko het volgende:

[..]

Omdat ik naar een bron vraag krenkt iets mijn ego? Ik zie juist vaak dat mensen die vanuit de inhoud naar een managementfunctie gaan, totaal geen managementvaardigheden hebben. Dus ik vraag me af waar deze informatie vandaan komt.
Nee, niet omdat jij naar de bron vraagt, maar omdat je meteen weer zegt dat het onzin is.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:10:50 #169
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67869553
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:08 schreef Chriz2k het volgende:

[..]

Mwah, ieder zijn ding natuurlijk, maar mij kon het niet bekoren. Veel te veel irrelevante opdrachten en weinig uitdaging. Verder vond ik ook alleen de niet-journalistieke vakken interessant .
Wat ga je nu voor opleiding doen dan? Begin sowieso niet aan de InHolland in Alkmaar, die is bagger heb ik vernomen.
Primum non nocere
pi_67869607
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:10 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Wat ga je nu voor opleiding doen dan? Begin sowieso niet aan de InHolland in Alkmaar, die is bagger heb ik vernomen.
Geen idee, het komende jaar in ieder geval nog niets.

Sowieso geen HBO meer.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:14:45 #171
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67869692
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:10 schreef TC03 het volgende:

[..]

Nee, niet omdat jij naar de bron vraagt, maar omdat je meteen weer zegt dat het onzin is.
Zolang hij geen bronvermelding geeft, is mijn claim even steekhoudend als die van hem. En een beetje zwart-wit een discussie ingaan geeft leukere discussies, dat weet jij ook.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_67870057
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:44 schreef Nobu het volgende:

[..]

Zoiets heb ik een aantal maanden geleden ook gelezen, weet helaas niet meer waar. Het argument was dat beta's beter waren in analytisch denken en het scheiden van hoofd- en bijzaken. Of zoiets.
Maar dat is maar een klein deel van de kwaliteiten van een goede manager. Daarnaast is een manager met inhoudelijke bagage natuurlijk ook lang niet in alle sectoren iemand met een technische achtergrond. Ik bemerk bij veel mede-bèta's bovendien ook vaak enorme tunnelvisie en onwetendheid m.b.t. zaken die buiten hun eigen vakgebied liggen.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:34:37 #173
53267 TC03
pi_67870257
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:14 schreef ioko het volgende:

[..]

Zolang hij geen bronvermelding geeft, is mijn claim even steekhoudend als die van hem. En een beetje zwart-wit een discussie ingaan geeft leukere discussies, dat weet jij ook.
Ik zie niet in waarom je er meteen vanuit moet gaan dat iets pure onzin is als hij geen directe bron voor handen heeft. Een beetje vertrouwen mag ook wel.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar dat is maar een klein deel van de kwaliteiten van een goede manager. Daarnaast is een manager met inhoudelijke bagage natuurlijk ook lang niet in alle sectoren iemand met een technische achtergrond. Ik bemerk bij veel mede-bèta's bovendien ook vaak enorme tunnelvisie en onwetendheid m.b.t. zaken die buiten hun eigen vakgebied liggen.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom pure managers nog bestaansrecht hebben.
pi_67870930
Toen ik op de middelbare school zat was ik zeker een van de slimste op die school. Op m'n huidige opleiding (beta) ben ik dat verre van, de gemiddelde intelligentie op mijn opleiding ligt echt zo veel hoger dan op m'n middelbare school.

Heb zelf ook een jaartje economie erbij gestudeerd, ondanks dat er toch wel een paar interessante vakken bij zaten was het vooral inhoudsloos geblaat en kon je qua studiebelasting 1 ECTS per 2-3 uur studeren halen, iets wat bij m'n beta opleiding echt never nooit mogelijk zal zijn. Wat ik trouwens ook niet snapte bij economie dat ze zo een boek van 500+ pagina's nodig hebben om theorie uit te leggen wat prima op 5-10 kantjes kan, al die irrelevante shit die ze in die boeken gooien, blegh.

Een vriend van mij deed in z'n eerste jaar ook een beta opleiding maar vond dat hij er teveel voor moest doen. Hij is echt heel slim en vooral heel erg lui, nu doet hij iets in de alfa richting, voert de hele dag geen kont uit en haalt alles op z'n sloffen.

Ben persoonlijk dus wel van mening dat beta opleidingen qua niveau een stuk hoger liggen dan alfa/gamma opleidingen. En ja, bij beta opleidingen heb je genoeg van die mannetjes die in hun eigen wereld leven en alles door een tunnel zien. Soms vrij frustrerend volk, aan de andere kant heb je zulke types wel nodig voor onderzoek etc. Daar staat tegenover dat non-beta mensen wat mij betreft vrij incapabel zijn in het scheiden van hoofd- en bijzaken.
pi_67871899
Nee, Chris, de beta's halen bij de talen de hoogste cijfers niet omdat ze de grootste nerds zijn die het hardst studeren. Ze doen over het algemeen vrij weinig voor mijn vak, omdat ze al veel energie steken in de betavakken. Bij mijn vak zijn de 'nerds' vooral degenen met de alfa- en gammaprofielen (daar reken ik ook NG toe, voor een leerling met hersens is NT het enige profiel dat uitdaging biedt). Die moeten het van hard werken hebben, terwijl de beta's puur op inzicht een eind komen.

Ik generaliseer natuurlijk, zo nu en dan heb ik wel degelijk een briljante CM-er. Maar al met al zijn zowel de betavakken op de middelbare school, als de betastudies, gemiddeld ECHT wel van hoger niveau dan de gemiddelde alfa- of gammastudie. Ik ben zelf alfa, en begrijp nooit dat mijn mede-alfa's zich zo in bochten wringen om te ontkennen wat evident is. Waarom in godsnaam? Ik ga toch ook niet beargumenteren dat ik een net zo goede hardloper ben als Gebreselassie maar dan op een andere manier?
  donderdag 9 april 2009 @ 18:43:10 #176
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67872192
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:33 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben zelf alfa, en begrijp nooit dat mijn mede-alfa's zich zo in bochten wringen om te ontkennen wat evident is. Waarom in godsnaam? Ik ga toch ook niet beargumenteren dat ik een net zo goede hardloper ben als Gebreselassie maar dan op een andere manier?
Ik houd er alleen niet van als mensen die zo goed hard kunnen rennen constant moeten benadrukken dat ze, als ze hadden gewild, ook in alle andere sporten hadden kunnen uitblinken. Dat is gewoon raar.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 18:43:23 #177
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67872201
Dubbel
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 9 april 2009 @ 18:44:33 #178
53267 TC03
pi_67872241
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:43 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik houd er alleen niet van als mensen die zo goed hard kunnen rennen constant moeten benadrukken dat ze, als ze hadden gewild, ook in alle andere sporten hadden kunnen uitblinken. Dat is gewoon onzin.
Onzin omdat het waar is.
pi_67872406
Ja, het is vaak gewoon waar. Maar ioko vindt het misschien gewoon storend als iemand die waarheid voortdurend loopt te verkondigen, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Je kunt ook best gewoon in stilte beseffen dat je slimmer bent.
  donderdag 9 april 2009 @ 18:54:59 #180
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67872576
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, het is vaak gewoon waar. Maar ioko vindt het misschien gewoon storend als iemand die waarheid voortdurend loopt te verkondigen, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Je kunt ook best gewoon in stilte beseffen dat je slimmer bent.
Zeker, maar het zijn over het algemeen ook niet de beta's die dit soort topics openen.
pi_67872708
Klopt!

Ik hoop maar dat de betastudies hun relatief hoge niveau kunnen behouden. Ze klagen al dat studenten met te weinig wiskundekennis van de middelbare school komen. Al het bijspijkeren dat je in het eerste jaar moet doen gaat ten koste van andere dingen die vroeger wel in het studieprogramma thuishoorden.

Veel alfastudies hadden vroeger een fors hoger niveau dan nu. Hopelijk blijft die dalende trend de betastudies bespaard.
pi_67873107
wat een zeiktopic zeg.

Maar anyway dat technische studies per se moeilijker zijn is een beetje misplaatst.
De individuele stukken zijn inderdaad moeilijker alleen wat een economische studie moeilijker maakt is de shitload van (simpelere) onderdelen die je krijgt en uit elkaar moet houden.

Het overzicht houden bij een economische studie is wat het moeilijk maakt dat is iets wat je vooral aan het einde van de studie gaat merken.

(en ja ik heb beide soorten studies gedaan eerst een beta studie waar ik gewoon niet in geïnteresseerd was en vervolgens een economische studie. Eerste jaar was peanuts (welke studie niet) maar daarna begonnen de verschillende regels en wel / niet door elkaar te lopen wat het een stuk moeilijker maakte)
  donderdag 9 april 2009 @ 19:16:25 #183
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67873292
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:10 schreef flipp. het volgende:
wat een zeiktopic zeg.

Maar anyway dat technische studies per se moeilijker zijn is een beetje misplaatst.
De individuele stukken zijn inderdaad moeilijker alleen wat een economische studie moeilijker maakt is de shitload van (simpelere) onderdelen die je krijgt en uit elkaar moet houden.

Het overzicht houden bij een economische studie is wat het moeilijk maakt dat is iets wat je vooral aan het einde van de studie gaat merken.

(en ja ik heb beide soorten studies gedaan eerst een beta studie waar ik gewoon niet in geïnteresseerd was en vervolgens een economische studie. Eerste jaar was peanuts (welke studie niet) maar daarna begonnen de verschillende regels en wel / niet door elkaar te lopen wat het een stuk moeilijker maakte)
Ah ja, simpele dingen uit elkaar houden is lastiger dan moeilijke dingen uit elkaar houden. Bovendien merk je dat pas aan het eind van je studie zeg je, dus je hebt eerst een akelig saaie beta-studie afgerond?
  donderdag 9 april 2009 @ 19:22:19 #184
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_67873515
Zoals Plasterk zegt "Bèta's zijn mensen die echt iets kunnen."
pi_67873551
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:33 schreef ShadyLane het volgende:
Nee, Chris, de beta's halen bij de talen de hoogste cijfers niet omdat ze de grootste nerds zijn die het hardst studeren. Ze doen over het algemeen vrij weinig voor mijn vak, omdat ze al veel energie steken in de betavakken. Bij mijn vak zijn de 'nerds' vooral degenen met de alfa- en gammaprofielen (daar reken ik ook NG toe, voor een leerling met hersens is NT het enige profiel dat uitdaging biedt). Die moeten het van hard werken hebben, terwijl de beta's puur op inzicht een eind komen.

Ik generaliseer natuurlijk, zo nu en dan heb ik wel degelijk een briljante CM-er. Maar al met al zijn zowel de betavakken op de middelbare school, als de betastudies, gemiddeld ECHT wel van hoger niveau dan de gemiddelde alfa- of gammastudie. Ik ben zelf alfa, en begrijp nooit dat mijn mede-alfa's zich zo in bochten wringen om te ontkennen wat evident is. Waarom in godsnaam? Ik ga toch ook niet beargumenteren dat ik een net zo goede hardloper ben als Gebreselassie maar dan op een andere manier?
Welke talen geef je dan?

Bij Nederlands en Engels kan ik het me namelijk wél enigszins voorstellen.
  donderdag 9 april 2009 @ 19:31:03 #186
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67873786
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:22 schreef Ixnay het volgende:
Zoals carnaval vieren.
pi_67874086
Chris, Latijn en Grieks. Daar is de aanpak natuurlijk ook wel behoorlijk analytisch. Ik heb wel af en toe beta's die echt moeite hebben met de moderne vreemde talen en Nederlands, maar dat zijn doorgaans ook niet de sterkste beta's moet ik zeggen. En wellicht zouden ze in de moderne talen wat sterker zijn als er daar wat meer aan dingen als spelling en grammatica werd gedaan.
pi_67874237
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef ShadyLane het volgende:
Chris, Latijn en Grieks. Daar is de aanpak natuurlijk ook wel behoorlijk analytisch. Ik heb wel af en toe beta's die echt moeite hebben met de moderne vreemde talen en Nederlands, maar dat zijn doorgaans ook niet de sterkste beta's moet ik zeggen. En wellicht zouden ze in de moderne talen wat sterker zijn als er daar wat meer aan dingen als spelling en grammatica werd gedaan.
Okay, dan heb ik verder niks te zeggen aangezien ik geen idee heb hoe Latijn en Grieks in elkaar steken.

Bij Engels en Nederlands zijn in ieder geval zonder problemen puur op intelligentie en inzicht goede cijfers te behalen, Frans en Duits vooral bij luister- en kijktoetsen.
pi_67874839
Okay, Chris.
Graag op anoniem
  donderdag 9 april 2009 @ 20:09:28 #190
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67874989
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:22 schreef Ixnay het volgende:
Wat dat betreft is/was Plasterk echt een simpele geest, een typische beta voor wie alleen economisch nut en wetenschappelijke vooruitgang van waarde is.
  donderdag 9 april 2009 @ 20:10:26 #191
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67875027
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wat dat betreft is/was Plasterk echt een simpele geest, een typische beta voor wie alleen economisch nut en wetenschappelijke vooruitgang van waarde is.
Dan is hij geen typische beta, hoor.
  donderdag 9 april 2009 @ 20:12:57 #192
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67875096
Natuurlijk, Plasterk houdt van kunst en zingt ook Bach. Als het echter aankomt op de academische studie van taal, cultuur en historie dan is hij een echte beta.
  donderdag 9 april 2009 @ 20:25:20 #193
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67875539
Hij denkt wel dat hij verstand heeft van geschiedenis. Zo was de Reformatie een democratische basisbeweging. Ook vreesde iedereen rond het jaar 1000 dat de wereld zou vergaan. En zo voort.
pi_67875839
Ik ben het er niet mee eens dat alleen technische studies kwaliteit hebben. Ik zou juist zeggen dat vooral de theoretische studies in de harde betahoek kwaliteit hebben. Wat ze op de TU's doen is toch vooral een hoop knutselwerk.
  donderdag 9 april 2009 @ 20:56:17 #195
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_67876504
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:35 schreef thabit het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat alleen technische studies kwaliteit hebben. Ik zou juist zeggen dat vooral de theoretische studies in de harde betahoek kwaliteit hebben. Wat ze op de TU's doen is toch vooral een hoop knutselwerk.
Klopt, maar het gebouw waar je in zit, de computer waar je achter zit, de verlichting, de verwarming, het drinkwater, en ga zo maar een half uur door, hebben we allemaal te danken aan een sterk staaltje engineering.
Er zijn toch echt knutselaars (ing's en ir's) nodig.
  donderdag 9 april 2009 @ 20:59:00 #196
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67876589
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Klopt, maar het gebouw waar je in zit, de computer waar je achter zit, de verlichting, de verwarming, het drinkwater, en ga zo maar een half uur door, hebben we allemaal te danken aan een sterk staaltje engineering.
En ondertussen zorgen de gamma's voor de kredietcrisis, inperking van de vrijheid en oorlogen. Moet ook gebeuren.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:02:34 #197
175950 Marurk
Baggeraar
pi_67876688
quote:
Denk dat je met een bètastudie wel veel sneller een baan te pakken hebt hoor dan met een alfa-/gammastudie.
Vaak is het ook zo dat het bètamensen ook echt om het plezier gaat. Zij studeren omdat ze passie hebben voor datgene wat ze studeren. Wat ze precies verdienen, is vaak van minder belang. Veel alfa-/gammamensen die ik ken zien zich al helemaal als directeurtje/managertje rondlopen later met een dik betaalde baan, althans, dat willen ze graag.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:05:39 #198
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67876766
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:02 schreef Marurk het volgende:

[..]

Denk dat je met een bètastudie wel veel sneller een baan te pakken hebt hoor dan met een alfa-/gammastudie.
Vaak is het ook zo dat het bètamensen ook echt om het plezier gaat. Zij studeren omdat ze passie hebben voor datgene wat ze studeren. Wat ze precies verdienen, is vaak van minder belang. Veel alfa-/gammamensen die ik ken zien zich al helemaal als directeurtje/managertje rondlopen later met een dik betaalde baan, althans, dat willen ze graag.
Dat zijn geen echte alfa's.
pi_67876807
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:05 schreef Mainport het volgende:
Okay, Chris.
Wat wil je er aan doen dan?
  donderdag 9 april 2009 @ 21:08:52 #200
175950 Marurk
Baggeraar
pi_67876859
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:05 schreef Sam_Spade het volgende:

[..]

OK wat zijn het dan volgens jou?
Pauperts mag je ze ook wel noemen inderdaad.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:10:06 #201
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67876897
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:05 schreef Sam_Spade het volgende:

[..]

Klopt, echte alfa's leven van subsidies.
pi_67876939
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Klopt, ik sprak dan ook niet over maatschappelijke relevantie, maar over academische kwaliteit.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:11:51 #203
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67876948
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:08 schreef Marurk het volgende:

[..]

OK wat zijn het dan volgens jou?
Pauperts mag je ze ook wel noemen inderdaad.
Het getuigt inderdaad van zeer geringe beschaving om, wanneer men gedwongen is een niet-exacte studie te doen, alsnog winst na te streven, terwijl er zoveel schitterende, volledig nutteloze specialiteiten voorhanden zijn. Bij Geschiedenis zijn er zo al dertig van zulke specialiteiten.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:17:27 #204
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67877094
Die discipline is dan ook een waarlijk toevluchtsoord voor uitgerangeerde randfiguren.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:20:45 #205
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67877205
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:17 schreef Reya het volgende:
Die discipline is dan ook een waarlijk toevluchtsoord voor uitgerangeerde randfiguren.
Een Lourdes: men bewaart er nog de krukken van de weinige genezenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sam_Spade op 09-04-2009 21:26:48 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 21:23:43 #206
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67877309
Dien ik te vrezen dat een dergelijk lot jou zal toevallen?
pi_67877351
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:35 schreef thabit het volgende:
ik geef onmiddelijk toe dat studies als wiskunde en natuurkunde wetenschappelijker zijn dan de gemiddelde studie aan een TU, maar om dat nou gelijk te stellen aan hogere kwaliteit gaat wel erg kort door de bocht.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:25:59 #208
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67877388
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:23 schreef Reya het volgende:
Dien ik te vrezen dat een dergelijk lot jou zal toevallen?
Wend uw laatste vroomheid aan om de hemelen te vermurwen.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:29:54 #209
66825 Reya
Fier Wallon
pi_67877510
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:25 schreef Sam_Spade het volgende:

[..]

Wend uw laatste vroomheid aan om de hemelen te vermurwen.
Ik zal ten laatste uur een kruisweg inlassen.
  donderdag 9 april 2009 @ 23:50:02 #210
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67882216
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:49 schreef ShadyLane het volgende:
Precies, hou je arrogantie lekker voor je. Dat probeer ik ook te doen met mijn twee mastertitels. Bescheidenheid siert te mens.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  vrijdag 10 april 2009 @ 00:03:14 #211
250938 RodeNek
No humans allowed
pi_67882629
het is heel simpel:

De beta-males doen beta studies:

de alpha-males doen alphastudies:
Busier than a cat covering crap on a marble floor
=======================================
When dealing with aliens, try to be polite, but firm. And always remember that a smile is cheaper than a bullet.
pi_68028185
Het verschil met beta alfa is...

alfa = dingen uit het boekje toepassen
beta = dingen oplossen m.b.v. inzicht
quote:

[..]

Tjah sorry is toch echt zo... was zelf ook een kei een aardrijkskunde (die is nog discutabel naar mijn mening) geschiedenis, filosofie, economie maar het probleem met die vakken is gewoon dat het alleen maar stampen is in je hersenloze bol.

Het is gewoon zo dat de betawetenschappen gewoon de allerbelangrijkste is in de Mensheid... je hebt het wiel, papier, letterdruk, kerken/moskeeën, potlood, pen, computer, telefoon, gps, horloge, auto. Zonder ons was de mensheid al lang uitgeroeid of waren we nog steeds met pijl en boog (wat ook door onze vindingrijkheid is uitgevonden) beertjes aan het afschieten. En zonder al die alfa mensen (politiek met name, beetje moeilijk doen over stamcelonderzoek) waren we al veel verder, en was mars allang volgebouwd.

Long Live Jacque Fresco!
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
Ik zie mezelf geen economie studie doen, ik denk dat ik daar het brein niet voor heb, simpelweg omdat ik niet snap waarom economie altijd als ingewikkeld wordt bestempeld en er zoveel tering termen zijn terwijl economie toch gewoon handel, afbetaling, huren, lenen etc is?
Dat doen de alfa's omdat zij nou eenmaal de touwtjes in de handen hebben in de wereld (politiek) beta's zouden dit veel anders en logischer aanpakken m.a.w. het systeem is onlogisch en daarom ook niet te begrijpen voor de weldenkende beta.

[ Bericht 43% gewijzigd door iBolt op 15-04-2009 01:26:27 ]
pi_68028674
quote:

[..]

Philips is een goed voorbeeld denk ik. Veel managers daar zijn gewoon oude werknemers van de technische afdeling van vroeger.
pi_68028800
Ook nog heel erg leuk leesvoer...
http://www.rijnlandmodel.nl/multimodaal/links_alfa-beta.htm
http://www.rijnlandmodel.(...)eta_sociologisch.htm

Ook leuk
morgen wiskunde

[ Bericht 20% gewijzigd door iBolt op 15-04-2009 02:16:51 ]
  woensdag 15 april 2009 @ 09:41:21 #216
122997 zquing
Drama Junk
pi_68031264
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:51 schreef ioko het volgende:

[..]

Er is ook nog een groot verschil tussen Alpha en Gamma studies. Ik heb nooit een alpha studie gedaan, dus daar heb ik geen oordeel over.
Gamma is het afvalputje van de universitaire studies

Ik kan 't weten wat ik doe er 2
"Those unforgettable days, for them I live"
  woensdag 15 april 2009 @ 17:40:46 #217
85962 ioko
I Appear Missing
pi_68045593
quote:
Op woensdag 15 april 2009 01:03 schreef iBolt het volgende:

Het is gewoon zo dat de betawetenschappen gewoon de allerbelangrijkste is in de Mensheid... je hebt het wiel, papier, letterdruk, kerken/moskeeën, potlood, pen, computer, telefoon, gps, horloge, auto. Zonder ons was de mensheid al lang uitgeroeid of waren we nog steeds met pijl en boog (wat ook door onze vindingrijkheid is uitgevonden) beertjes aan het afschieten. En zonder al die alfa mensen (politiek met name, beetje moeilijk doen over stamcelonderzoek) waren we al veel verder, en was mars allang volgebouwd.

En adem in..... Je hebt in elk geval weinig gevoel voor verhoudingen, dit is echt het wereldbeeld van een lichtelijk autistische beta.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_68045763
quote:
Op woensdag 15 april 2009 17:40 schreef ioko het volgende:

[..]

En adem in..... Je hebt in elk geval weinig gevoel voor verhoudingen, dit is echt het wereldbeeld van een lichtelijk autistische beta.
Ja ok noem 2 dingen die alfa mensjes hebben bijgedragen aan de wereld behalve het creëren van oorlog
  woensdag 15 april 2009 @ 17:58:13 #219
85962 ioko
I Appear Missing
pi_68046083
quote:
Op woensdag 15 april 2009 17:46 schreef iBolt het volgende:

[..]

Ja ok noem 2 dingen die alfa mensjes hebben bijgedragen aan de wereld behalve het creëren van oorlog
Democratie en rechtspraak bijvoorbeeld?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_68046184
Hokjesdenkerstopic

Maargoed als je het dan toch over alpha en beta mensen hebt. Voor het belang en welzijn van de maatschappij en de wereld kan je beter een Beta zijn. Alpha kan je beter zijn wanneer je jezelf gewoon wil verrijken in de zin van leuk leven en veel geld. Ik bedoel, hoeveel rijke technische informatici ken je nou, vergeleken met rijke politici, bankiers etc.

_

[ Bericht 94% gewijzigd door eQuaL op 15-04-2009 18:12:52 ]
  woensdag 15 april 2009 @ 19:21:12 #221
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68048562
Alfa rules the world. Beta supplies Alfa with the tools to do so.
Oh really?
pi_68050183
quote:
Op woensdag 15 april 2009 17:58 schreef ioko het volgende:

[..]

Democratie en rechtspraak bijvoorbeeld?
Right... beetje oorlog voeren en fraude plegen bedoel je zeker.
  woensdag 15 april 2009 @ 21:00:47 #223
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_68052316
quote:

[..]

Met wat voor middelen worden die oorlogen gevoerd dan?

Maar om in te gaan op je uitdaging:

Filosofie
Literatuur
Kennis van de geschiedenis van de mensheid.

DIe middelste staat daar met een reden. Als jij nou zegt 'maar literatuur betekent toch helemaal niets voor de mensheid!' dan weten we wat voor simplistisch wereldbeeld je erop na houdt.

Lang niet alle politici zijn alfa's trouwens.
  woensdag 15 april 2009 @ 23:25:51 #224
85962 ioko
I Appear Missing
pi_68057600
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:06 schreef iBolt het volgende:

[..]

Right... beetje oorlog voeren en fraude plegen bedoel je zeker.
En met deze reactie wil ik graag mijn discussie met je afsluiten, je zit gewoon te stoken. Maar goede argumentatie
Coincidence
Makes sense
Only with you
  woensdag 15 april 2009 @ 23:48:49 #225
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_68058235
quote:
Op woensdag 15 april 2009 09:41 schreef zquing het volgende:

[..]

Gamma is het afvalputje van de universitaire studies

Ik kan 't weten wat ik doe er 2
Gammawetenschappen nemen een tussen positie in tussen beta en alfa. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
pi_68058833
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:25 schreef ioko het volgende:

[..]

En met deze reactie wil ik graag mijn discussie met je afsluiten, je zit gewoon te stoken. Maar goede argumentatie
En iedereen hapt er op los
pi_68059089
quote:

[..]

Tjah sorry is toch echt zo... was zelf ook een kei een aardrijkskunde (die is nog discutabel naar mijn mening) geschiedenis, filosofie, economie maar het probleem met die vakken is gewoon dat het alleen maar stampen is in je hersenloze bol.

Long Live Jacque Fresco!
[..]

Dat doen de alfa's omdat zij nou eenmaal de touwtjes in de handen hebben in de wereld (politiek) beta's zouden dit veel anders en logischer aanpakken m.a.w. het systeem is onlogisch en daarom ook niet te begrijpen voor de weldenkende beta.
Haha net alsof jij ooit een belangrijke rol van betekenis hebt gehad voor de mensheid
pi_68059178
Zeg ik dat?
pi_68059852
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:48 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Gammawetenschappen nemen een tussen positie in tussen beta en alfa. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
Heee dat wist ik niet. Dus eigenlijk ben ik half Gamma half Beta (Economie en Informatica)
  donderdag 16 april 2009 @ 09:25:24 #230
85962 ioko
I Appear Missing
pi_68062195
quote:
Op donderdag 16 april 2009 00:16 schreef iBolt het volgende:

[..]

En iedereen hapt er op los
Euhm nee, ik geef net aan dat ik niet meer hap
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 16 april 2009 @ 09:30:40 #231
122997 zquing
Drama Junk
pi_68062331
quote:
Op woensdag 15 april 2009 23:48 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Meen je dat nu
pi_68069511
quote:
Op donderdag 16 april 2009 09:30 schreef zquing het volgende:

[..]

Meen je dat nu
Kijk ik weet niet hoe je het moet zien, maar ik doe Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit en daar moet je toch zeer abstract en georganiseerd naar een groter iets kunnen kijken (en dat dus weer kunnen ontleden). Er wordt ook van je verwacht dat je zelf probleem oplossend (binnen organisaties, innovaties, Lean manufacturing, EFQM, ,TQM, QFD en eigen modellen) te werk kunt gaan wat bij ons niet via vaste patronen en vaste economische modellen gaat. Ik denk dat je daar zeer zeker wel wat inzicht voor nodig hebt. Maarja aan de andere kant is Rechten ook een gammawetenschap, en dat is min of meer alleen maar regels stampen.

Ik zelf vind mijn studie pittig genoeg, meer zou het voor mij niet hoeven zijn. Beta kan ik denk ik niet (wel hebben we een wiskunde toets gehad om na te gaan of we op beta niveau kunnen denken, die heb ik met moeite gehaald), maar dat zou ik ook helemaal niet willen aangezien dat daar totaal andere typen mensen rond lopen dan ik zelf ben.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:21:59 #233
135430 Sargon
pi_68069961
quote:

[..]

Zonder Beta studenten hadden we geen wapens en zouden oorlogen heel wat eerlijker zijn.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:58:19 #234
122997 zquing
Drama Junk
pi_68071279
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:09 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Kijk ik weet niet hoe je het moet zien, maar ik doe Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit en daar moet je toch zeer abstract en georganiseerd naar een groter iets kunnen kijken (en dat dus weer kunnen ontleden). Er wordt ook van je verwacht dat je zelf probleem oplossend (binnen organisaties, innovaties, Lean manufacturing, EFQM, ,TQM, QFD en eigen modellen) te werk kunt gaan wat bij ons niet via vaste patronen en vaste economische modellen gaat. Ik denk dat je daar zeer zeker wel wat inzicht voor nodig hebt. Maarja aan de andere kant is Rechten ook een gammawetenschap, en dat is min of meer alleen maar regels stampen.

Ik zelf vind mijn studie pittig genoeg, meer zou het voor mij niet hoeven zijn. Beta kan ik denk ik niet (wel hebben we een wiskunde toets gehad om na te gaan of we op beta niveau kunnen denken, die heb ik met moeite gehaald), maar dat zou ik ook helemaal niet willen aangezien dat daar totaal andere typen mensen rond lopen dan ik zelf ben.
Zelf doe ik technische bestuurskunde, en ik kan je zeggen dat het niet de gamma vakken(projecten en de analyse vakken) zijn waar mensen moeite mee hebben. Maar de wiskundige
  donderdag 16 april 2009 @ 14:09:58 #235
164509 Banzaiaap
Tony Rocky Horror
pi_68071667
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:16 schreef Cybey het volgende:
tldr;
Onterechte klacht...
Waarom is dit niet bannable in hemelsnaam.. Post dan niets.

Trouwens heeft TS wel gelijkt. Mijn studie (ook technisch) is echt pretpakket.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:15:06 #236
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_68071853
Heb niet heel het topic gelezen, veel te veel
Ik heb vorig jaar gestudeerd aan de TU/e, maar faalde daar keihard met mijn lamme mentaliteit. Vaak zeggen mensen dan "ik kon het wel, als ik er maar wat voor gedaan had," maar dat is natuurlijk onzin, gezien het feit dat inzet/motivatie gewoon een onderdeel van je "kunnen" is.

Nu heb ik een alfa-studie, en het is echt veel makkelijker. Ik vind wel dat dit vooral komt omdat ik het gewoon veel interessanter vind. De onderwerpen die naar boven komen bij alfa-studies zijn over het algemeen dichter bij de realiteit, waardoor het makkelijker is om jezelf er bij in te leven. Het is wel weer zo dat een fatsoenlijk gemotiveerde alfa-student (zoals ik) altijd wel wat te doen heeft. Jezelf ontplooien door meer te lezen vereist veel tijd. Het is misschien direct gezien niet zo moeilijk als een bèta-studie, maar om zoveel te lezen en te analyseren vereist toch wel andere skills die veel bèta-studenten niet hebben of waar ze gewoon niks om geven (ervaring met andere studenten binnen mijn vriendenkring).
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  donderdag 16 april 2009 @ 14:20:31 #237
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_68072017
Eens met de TT, niet met TS
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  donderdag 16 april 2009 @ 14:20:32 #238
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_68072018
Overigens zijn allebei de sectoren (of alledrie..) wel even belangrijk voor de maatschappij, vind ik. Het is niet zo dat bèta's per definitie meer bijdragen aan de productiviteit ofzo.. Alsof ze allemaal directeurs van hun eigen onderzoeks-/ontwerp-bedrijf worden , maar daarnaast helpen ze (het verder ontwikkelen van) innovaties in teamverband.

Hetzelfde geldt voor alfa's: alsof ze allemaal de volgende Kofi Annan worden.. Veel gaan er het onderwijs in, of gaan geschiedkundig/antropologisch onderzoek verrichten, waardoor de mensheid zichzelf beter leert kennen.

Mensen die zich af vragen wat voor nut Geschiedenis, een literatuurstudie of Sociologie nou hebben zijn enorm kortzichtig en moeten zich dan ook maar eens afvragen wat Technische Natuurkunde/Wiskunde etc. allemaal voor direct nut hebben. Het gaat gewoon om het creëren van een denkniveau met achtergrondkennis.
- Thucydides
  donderdag 16 april 2009 @ 14:25:33 #239
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_68072163
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:21 schreef Sargon het volgende:

[..]

Zonder Beta studenten hadden we geen wapens en zouden oorlogen heel wat eerlijker zijn.
Een oorlog eerlijk willen uitvechten, daar moet je alfa voor zijn.
pi_68073191
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:20 schreef finsdefis het volgende:
Overigens zijn allebei de sectoren (of alledrie..) wel even belangrijk voor de maatschappij, vind ik. Het is niet zo dat bèta's per definitie meer bijdragen aan de productiviteit ofzo.. Alsof ze allemaal directeurs van hun eigen onderzoeks-/ontwerp-bedrijf worden , maar daarnaast helpen ze (het verder ontwikkelen van) innovaties in teamverband.

Hetzelfde geldt voor alfa's: alsof ze allemaal de volgende Kofi Annan worden.. Veel gaan er het onderwijs in, of gaan geschiedkundig/antropologisch onderzoek verrichten, waardoor de mensheid zichzelf beter leert kennen.

Mensen die zich af vragen wat voor nut Geschiedenis, een literatuurstudie of Sociologie nou hebben zijn enorm kortzichtig en moeten zich dan ook maar eens afvragen wat Technische Natuurkunde/Wiskunde etc. allemaal voor direct nut hebben. Het gaat gewoon om het creëren van een denkniveau met achtergrondkennis.
Mee eens.
  donderdag 16 april 2009 @ 16:31:10 #241
135430 Sargon
pi_68076600
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:25 schreef Nobu het volgende:

[..]

Een oorlog eerlijk willen uitvechten, daar moet je alfa voor zijn.
Mja toen ik het dacht klonk het beter
  donderdag 16 april 2009 @ 16:41:13 #242
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68077025
quote:

[..]

Long Live Jacque Fresco!
[..]

Wauw... Zie hier de beta met het minderwaardigheidscomplex in het wild.
pi_68084273
pi_68084702
Betastudies zijn nou eenmaal moeilijker. Hilarisch ook altijd die discussies tussen C&M-ers en N&T-ers op de middelbare school. Face it, C&M is een noobprofiel. En de meeste C&M gerelateerde studies zijn ook voor N&T-ers echt wel te doen hoor.
pi_68085176
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:18 schreef Smart_ass het volgende:
Betastudies zijn nou eenmaal moeilijker. Hilarisch ook altijd die discussies tussen C&M-ers en N&T-ers op de middelbare school. Face it, C&M is een noobprofiel. En de meeste C&M gerelateerde studies zijn ook voor N&T-ers echt wel te doen hoor.
Ik hoop dat het een troll is in je profiel, maar:
quote:
opleiding: HBO
.
pi_68085248
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:31 schreef Beauregard het volgende:

[..]

[..]

.
HBO Rechten, dacht ik.
Cool story, Hansel.
pi_68085372
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:31 schreef Beauregard het volgende:

[..]

[..]

.
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het moeilijk is, of wel?
Ik ben een van de weinigen die uit ervaring over HBO kan klagen.
pi_68085413
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:37 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het moeilijk is, of wel?
Ik ben een van de weinigen die uit ervaring over het HBO kan klagen.
Dat moest er godverdomme nog 'ns bijkomen ook, zeg!
pi_68085470
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:38 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Dat moest er godverdomme nog 'ns bijkomen ook, zeg!
Studeer jij niet economie of iets in die trant? Wat doe je eigenlijk in dit topic?
pi_68085595
Economie is voor echte kerels die keiharde doekoes verdienen willen.
Cool story, Hansel.
pi_68085895
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Studeer jij niet economie of iets in die trant? Wat doe je eigenlijk in dit topic?
Iets in die trant, inderdaad.

Ik ben hier om te observeren hoe beta's met een stramme kabouter in hun onderbroek praten over de moeilijkheidsgraad en status van hun studie.

Jij?
  donderdag 16 april 2009 @ 20:50:35 #252
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_68085900
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Bedrijfskunde volgens mij, wel jammer altijd.
pi_68086094
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:50 schreef Merkie het volgende:

[..]

Bedrijfskunde volgens mij, wel jammer altijd.
Want je (WO) studie zegt alles over je intelligentie, danwel toekomstperspectieven? Bedrijfskundigen hebben gemiddeld volgens mij een hoger startsalaris dan een Civiele Techneut of iets dergelijks. Is het dan nog steeds dom om het te studeren?
Cool story, Hansel.
pi_68086269
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:50 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Iets in die trant, inderdaad.

Ik ben hier om te observeren hoe beta's met een stramme kabouter in hun onderbroek praten over de moeilijkheidsgraad en status van hun studie.

Jij?
Ook zoiets ja.
  donderdag 16 april 2009 @ 21:02:19 #255
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_68086310
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:56 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Want je (WO) studie zegt alles over je intelligentie, danwel toekomstperspectieven? Bedrijfskundigen hebben gemiddeld volgens mij een hoger startsalaris dan een Civiele Techneut of iets dergelijks. Is het dan nog steeds dom om het te studeren?
Het is jammer als iemand met mooie argumenten het paupereske HBO degradeert tot wat het werkelijk is, en dan achteraf blijkt dat diezelfde persoon een universitaire studie doet die ook nauwelijks het predikaat "wetenschappelijk" waardig is.
  donderdag 16 april 2009 @ 21:04:40 #256
53267 TC03
pi_68086396
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:56 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Die verschillen lijken mij verwaarloosbaar klein hoor, maar ik weet wel dat een ingenieur een veel betere baangarantie heeft dan een bedrijfskundige.
pi_68086922
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:02 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het is jammer als iemand met mooie argumenten het paupereske HBO degradeert tot wat het werkelijk is, en dan achteraf blijkt dat diezelfde persoon een universitaire studie doet die ook nauwelijks het predikaat "wetenschappelijk" waardig is.
!

Wat maakt een universitaire studie volgens jou "wetenschappelijk" waardig? Noem eens wat criteria.
pi_68087017
Ik kan de werktuigbouwkunde-kneusjes helaas niks anders dan gelijk geven wat de inhoudelijke diepte van hun studie betreft. Ik twijfel er niet aan dat dergelijke studies de crème de la crème van het neerlands intellect behelzen.

Toch wil ik graag even de kanttekening maken dat het leeuwendeel van de beta vrouwen bijzonder lelijk is, als er überhaupt al iets met tieten op zo'n opleiding rondloopt. Nee, geef mij dan maar psychologie. Hoewel in een dergelijk gezelschap de gemiddelde beta-male waarschijnlijk geen woord meer weet uit te brengen.
Even helemaal weg.
pi_68087328
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:44 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dit snap ik dus niet. Waarom wil je echt werkelijk al je tijd stoppen in je studie? Er bestaat ook nog zoiets als sociale contacten en genieten van het leven. Mijn opinie is dat niet alleen studeren en carrière maken. Ik doe ook een WO studie en 1 vind ik meer dan genoeg, ik moet er keihard voor inzetten om ergens te komen. Maar ik wil wel van het leven blijven genieten, dus ik stop zeker niet al mijn tijd er in
Eens
pi_68090022
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:06 schreef BaronPils het volgende:
Ondanks mijn hoge aantal kwaliteits-topics en -posts, laat ik het deze keer maar bij een wat korter 'betoog'. Na het lezen van enkele topics over de kwaliteit van het Nederlandse (voornamelijk WO- )onderwijs, viel mij op hoe zeer FOK!kers de technische studies admireren, en alles wat minder is meteen af doen als 'simpel', 'tijd over', etc.

Schijnbaar hebben al deze mensen ervaringen met zowel technische studies als met non-beta studies. Immers, ik neem aan dat FOK!kers wel slim genoeg zijn om te beseffen dat stereotypen en vooroordelen niet per se waar zijn, en dus ook hun mening baseren op ervaring in plaats van een soort maatschappelijk aangeleerde gedachtes. Ik ben dus ook zeer onder de indruk van het grote aantal studenten op FOK! dat of 2 studies tegelijk doet, of zowel een alpha- als beta-studie heeft gedaan.

Of misschien hebben deze mensen extensief 'research' gedaan naar de kwaliteit van het onderwijs in verschillende vakgebieden. Als dat het geval is, prima, dan is mijn argument inderdaad niet valide.

Toch lijkt mij het bovenstaande niet echt het geval.

Ik studeer zelf ook (twee bachelors, waarvan één taal/cultuur-gericht en één economie-gericht) op WO-niveau aan twee verschillende universiteiten, en beide universiteiten behoren op hun vakgebied tot de beste van Nederland, en zeker tot de betere universiteiten van Europa. Beide opleidingen zijn zeker niet makkelijk, en slagingspercentages liggen vaak niet erg hoog. Ik probeer hier niet mijzelf mee 'omhoog te praten', maar slechts een voorbeeld te geven van de enige situatie die ik echt goed ken, namelijk mijn eigen.

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat mensen technische studies gelijk stellen aan een hoge moeilijkheidsgraad, maar daarbij niet in acht nemen dat mensen die uberhaupt deze technische studies kiezen van zichzelf vaak al goed zijn in dit soort gebieden. Ik geloof best dat technisch (WO) onderwijs op hoog niveau is, maar het is onzin dat dan gelijk wordt gedacht dat omdat de moeilijkheidsgraad hoog is (of omdat er veel les is, wat dan ook) dat het gelijk staat aan hoge kwaliteit. Veel les betekent niet per se moeilijk, veel les betekent ook niet kwaliteit; het kan net zo goed gelijk staan aan relatief minder zelfstudie.

Om maar een klein voorbeeld te geven; ik ben bevriend met een student lucht- en ruimtevaart technologie in Delft. Deze studie wordt als tenminste een van de moeilijkere studies gezien (zover ik weet ook onder technische opleidingen). Desondanks kookt deze persoon dagelijks meer dan een uur en was hij lid van een studentenvereniging; iets waar ik persoonlijk nooit tijd voor zou hebben.

Mijn klacht lijkt me na het bovenstaande wel duidelijk:

Klacht: Mensen die denken dat alleen technische opleidingen 'moeilijk' en 'van hoge kwaliteit' zijn.
Dat komt omdat hij zo veel slimmer is dan jij. Hij kan L&R doen en daarnaast koken en de student uithangen. Jij doet makkelijke studies en kan er niet eens bij koken.

Sterker: Het feit dat je deze opmerking maakt, tekent je inferieure intelligentie.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  donderdag 16 april 2009 @ 22:43:33 #261
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68090245
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:04 schreef TC03 het volgende:

[..]

Die verschillen lijken mij verwaarloosbaar klein hoor, maar ik weet wel dat een ingenieur een veel betere baangarantie heeft dan een bedrijfskundige.
Na een paar jaar is de bedrijfskundige alleen wel de baas van de ingenieur, dus daar sta je dan met die paar procent betere baankans.
pi_68090396
quote:
Op donderdag 16 april 2009 22:43 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Na een paar jaar is de bedrijfskundige alleen wel de baas van de ingenieur, dus daar sta je dan met die paar procent betere baankans.
Kop je even een studie technische bedrijfskunde en/of een MBA binnen.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  donderdag 16 april 2009 @ 23:21:03 #263
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68091584
Mensen denken ook veel te veel aan hun latere werk, aan hoeveel geld ze krijgen en hoe snel ze de baas zullen worden. Get a fucking life. Het leven is meer dan in jasje dasje naar je werk rijden, wat met de muis klikken en hopen dat je de baas genoeg gevleid hebt voor een promotie.

Als er iets is wat je in je studietijd moet leren, dan is het om voorbij primaire levensbehoeften als inkomen en status te kijken en de schoonheid te ervaren van Michelangelo, cultuurfilosofie of kwantummechanica.
  donderdag 16 april 2009 @ 23:22:05 #264
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68091619
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:18 schreef Beauregard het volgende:
Wat maakt een universitaire studie volgens jou "wetenschappelijk" waardig? Noem eens wat criteria.
Waarom moet een universitaire studie überhaupt 'wetenschappelijk' waardig zijn? Veel disciplines zijn nu eenmaal in wezen onwetenschappelijk. Ze hebben een eigen dynamiek, kunnen niet gereduceerd worden tot de toepassing van de wetenschappelijke methode op een zeker studieobject. Zo is mijn eigen vakgebied (de geschiedkunde) een amalgaam van literatuur, empirie en filosofie.
  vrijdag 17 april 2009 @ 00:49:28 #265
57586 Bananenman
-----------
pi_68093819
quote:

[..]

Right
  vrijdag 17 april 2009 @ 00:50:19 #266
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_68093838
quote:

[..]

Vandaar dat 90% van de afgestudeerde ingenieurs in een managementfunctie terechtkomen .
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:18 schreef Beauregard het volgende:

[..]

!

Bedrijfskunde lijkt me nou niet echt de crème de la crème van de universitaire studies, en als ik zo naar Wikipedia kijkt lijkt het mij meer een veredelde HBO-opleiding. Tevens ken ik mensen die bedrijfskunde aan de UvA doen en die kunnen dit bevestigen. Een beetje raar dat je dan zelf zo'n grote mond hebt over HBO'ers terwijl er waarschijnlijk genoeg HBO-opleidingen zijn die moeilijker zijn dan jouw pretstudie .

[ Bericht 19% gewijzigd door Merkie op 17-04-2009 01:02:49 ]
pi_68094226
Wel grappig eigenlijk dat de meeste mensen iets studeren omdat je er een goede baan mee kan krijgen.
  vrijdag 17 april 2009 @ 02:26:02 #268
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_68094977
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:21 schreef Scaurus het volgende:
Mensen denken ook veel te veel aan hun latere werk, aan hoeveel geld ze krijgen en hoe snel ze de baas zullen worden. Get a fucking life. Het leven is meer dan in jasje dasje naar je werk rijden, wat met de muis klikken en hopen dat je de baas genoeg gevleid hebt voor een promotie.

Als er iets is wat je in je studietijd moet leren, dan is het om voorbij primaire levensbehoeften als inkomen en status te kijken en de schoonheid te ervaren van Michelangelo, cultuurfilosofie of kwantummechanica.
Helemaal met je eens, ook met je tweede post.
Een werktuigbouwkundige is natuurlijk enorm intelligent en zijn studie vereist misschien meer ruwe denkkracht. Het nadenken en analyseren van geschiedkundige, literaire of filosofische kwesties (en alle gerelateerde onderwerpen zoals de sociopolitieke richting) vereist een ander soort denken dan wat een bèta-student beheerst.

Het is natuurlijk onzin dat een bèta-student makkelijk een alfa-studie kan doen, de enige reden is misschien omdat hij een hogere discipline heeft vanwege een hogere verplichte studielast. Dit hebben de alfa-studenten verder dan ook volledig in hun eigen hand, of ze zich verder ontplooien naast de studie/zuipen of lam op de bank hangen.

Het zijn gewoon twee (of meerdere) verschillende vakgebieden, die een ander soort denkpatroon vereisen. Ik zie een werktuigbouwkundige bijvoorbeeld niet meedenken over het hedendaagse patroon van een "platte, horizontale wereld" die al voorspeld werd door Marx en Engels in de Communistische Manifesto.
- Thucydides
  vrijdag 17 april 2009 @ 08:37:43 #269
8369 speknek
Another day another slay
pi_68096397
quote:
Op donderdag 16 april 2009 23:22 schreef Scaurus het volgende:
Waarom moet een universitaire studie überhaupt 'wetenschappelijk' waardig zijn?
Omdat we een scheiding beroeps en wetenschappelijk onderwijs kennen.
pi_68096414
quote:

[..]

Hoe wou je als bedrijfskundige zomaar baas worden? Eigenlijk zie ik meer ingenieurs een eigen bedrijf beginnen.
Noodles
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:14:16 #271
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68097052
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 00:50 schreef Merkie het volgende:

[..]

Vandaar dat 90% van de afgestudeerde ingenieurs in een managementfunctie terechtkomen .
90% van alle ingenieurs zijn contactgestoorde shut-in nerds die bij hun moeder in de kelder wonen en telewerken zodat ze 16 uur per dag World of Warcraft kunnen spelen.
pi_68097363
"mijn studie is lekker moeilijker dan die van jou!" !

nerds
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:30:35 #273
175950 Marurk
Baggeraar
pi_68097444
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:27 schreef Homdeck het volgende:
"mijn studie is lekker moeilijker dan die van jou!" !

nerds
Kennis is macht zeggen ze toch.
Het is een natuurlijk streven van ieder wezen om beter te zijn dan een ander. Dat zie je ook bij de dieren.
pi_68097504
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Omdat we een scheiding beroeps en wetenschappelijk onderwijs kennen.
Hoewel veel universitaire opleidingen tegenwoordig meer een veredelde beroepsopleiding zijn dan een echte wetenschappelijke opleiding.
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:34:37 #275
175950 Marurk
Baggeraar
pi_68097538
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoewel veel universitaire opleidingen tegenwoordig meer een veredelde beroepsopleiding zijn dan een echte wetenschappelijke opleiding.
Dat zegt dan meer iets over het niveau van de bevolking
  vrijdag 17 april 2009 @ 09:54:08 #276
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68098066
Beta's:

Gamma's:
aan het begin van hun carriere:

na een paar jaar:

Alfa's:

+

[ Bericht 11% gewijzigd door ethiraseth op 17-04-2009 10:03:11 ]
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:21:18 #277
87694 Robin__
letitredno
pi_68098953
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 02:26 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Het is natuurlijk onzin dat een bèta-student makkelijk een alfa-studie kan doen, de enige reden is misschien omdat hij een hogere discipline heeft vanwege een hogere verplichte studielast. Dit hebben de alfa-studenten verder dan ook volledig in hun eigen hand, of ze zich verder ontplooien naast de studie/zuipen of lam op de bank hangen.
Probleem met de meeste beta's is dat ze zich niet kunnen interesseren voor zoiets.. zie zelf altijd een hoop geklaag en onbegrip over de vakken die ook maar een beetje buiten het technische vakken pakket vallen.
  vrijdag 17 april 2009 @ 10:39:00 #278
185261 Scaurus
Memento mori
pi_68099595
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:21 schreef Robin__ het volgende:
Probleem met de meeste beta's is dat ze zich niet kunnen interesseren voor zoiets.. zie zelf altijd een hoop geklaag en onbegrip over de vakken die ook maar een beetje buiten het technische vakken pakket vallen.
Je zou eens psychologiestudenten over statistiek moeten horen
Ik ken genoeg beta's die naast hun 'wereldvreemde' studie ook geïnteresseerd in politiek, geschiedenis en filosofie zijn. Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:08:27 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_68100671
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:54 schreef ethiraseth het volgende:
Beta's:
[ link | afbeelding ]

Gamma's:
aan het begin van hun carriere:
[ link | afbeelding ][ afbeelding ]

na een paar jaar:
[ afbeelding ]

Alfa's:
[ link | afbeelding ]
+
[ link | afbeelding ]
.

(en Falling Down )
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:51:46 #280
66825 Reya
Fier Wallon
pi_68102399
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 10:39 schreef Scaurus het volgende:
Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
Daarnaast admireer ik speknek.
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:53:37 #281
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68102461
quote:

[..]

Ik ken genoeg beta's die naast hun 'wereldvreemde' studie ook geïnteresseerd in politiek, geschiedenis en filosofie zijn. Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
Ik ken genoeg wereldvreemde beta's en breed geinteresseerde alfa's. Er zijn dus kortzichtige mensen in beide kampen te vinden. Wie zou dat hebben gedacht!
  vrijdag 17 april 2009 @ 11:55:31 #282
87694 Robin__
letitredno
pi_68102529
quote:

[..]

Dat is waarschijnlijk ook wel zo ja, maar dat is dan misschien eerder vanwege de wiskunde die er bij komt kijken.. de onderwerpen die wij krijgen heb je geen voorkennis voor nodig. De beta's die geinteresseerd zijn in geschiedenis (buiten oude techniek) en filosofie zijn zeldzaam.. politieke interesse is nou ook niet echt boven gemiddeld.

(we hebben het dan ook over het hbo natuurlijk he)
  vrijdag 17 april 2009 @ 12:08:55 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_68103008
To love and be loved in retuuurn.
pi_68108309
Ik ken veel mensen die een economische studie doen puur voor het geld later. Ze maken er geen geheim van dat het hun eigenlijk niet boeit. Maar echt alle mensen die ik ken die een beta studie willen doen die vinden het echt interessant. Ze houden van uitvinden, dingen ontwerpen en/of zijn geïnteresseerd in de wiskunde en natuurkunde. Ik merk ook dat van alle leraren de wiskunde en natuurkunde leraren het meest enthousiast zijn over hun vak.

Dus het maakt niet uit hoeveel geld je als econoompje later verdient, bepaalde dingen zijn onbetaalbaar.
Noodles
  vrijdag 17 april 2009 @ 14:34:49 #285
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_68108750
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:25 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Dus het maakt niet uit hoeveel geld je als econoompje later verdient, bepaalde dingen zijn onbetaalbaar.
Ja, van die mensen die je studie gaan beoordelen op hoeveel geld je er mee kan verdienen Ik doe (officieel) een literatuurstudie, dus iedereen verwacht dat ik leraar word en dan niet zo veel verdien. Ten eerste ben ik niet van plan om leraar te worden (er zijn zat andere functies die je op universitair niveau kunt vervullen) en ten tweede weet ik dat ik sowieso genoeg geld ga verdienen om rond te komen.

Naast het geld moet er ook gewoon voldoening in je werk zitten. Natuurlijk komt dat bij die economen opzich ook wel na een tijdje, maar ik weet wat ik leuk vind en daar oriënteer ik me nu al op, niet andersom (eerst ergens op oriënteren en het dan pas leuk gaan vinden ).
- Thucydides
  vrijdag 17 april 2009 @ 15:09:00 #286
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68110082
Een meisje waarmee ik werk is afgestudeerd natuurkundige maar ze werkt liever 3 dagen in een vrij doodlopend baantje omdat ze werken maar zinloze tijdverspilling vindt die beter aan andere dingen kan worden gespendeerd. Liever weinig geld en met een beetje moeite kunnen rondkomen dan 40-80 uur van je week aan een baan verspillen. Respect voor zo iemand.
pi_68112379
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:25 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Ik ken veel mensen die een economische studie doen puur voor het geld later. Ze maken er geen geheim van dat het hun eigenlijk niet boeit. Maar echt alle mensen die ik ken die een beta studie willen doen die vinden het echt interessant. Ze houden van uitvinden, dingen ontwerpen en/of zijn geïnteresseerd in de wiskunde en natuurkunde. Ik merk ook dat van alle leraren de wiskunde en natuurkunde leraren het meest enthousiast zijn over hun vak.

De mensen die het niets interesseert zijn inderdaad ook vaak de mensen die het later ver schoppen en een hoop geld gaan verdienen. Maar ja de mensen die jij kent zullen wel gelijk hebben
  vrijdag 17 april 2009 @ 16:26:18 #288
175950 Marurk
Baggeraar
pi_68112919
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:12 schreef flipp. het volgende:

[..]

De mensen die het niets interesseert zijn inderdaad ook vaak de mensen die het later ver schoppen en een hoop geld gaan verdienen. Maar ja de mensen die jij kent zullen wel gelijk hebben
Wat de neuk lul jij nou weer
  vrijdag 17 april 2009 @ 16:59:57 #289
154880 Bolter
Awesomeness
pi_68114121
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:21 schreef Pitom het volgende:
Toch wil ik graag even de kanttekening maken dat het leeuwendeel van de beta vrouwen bijzonder lelijk is, als er überhaupt al iets met tieten op zo'n opleiding rondloopt. Nee, geef mij dan maar psychologie. Hoewel in een dergelijk gezelschap de gemiddelde beta-male waarschijnlijk geen woord meer weet uit te brengen.
Als je dit daadwerkelijk echt een "geldige" reden vindt om geen technische studie te doen _!
pi_68114185
quote:
Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef TC03 het volgende:

[..]

EUR = Erasmus Universiteit = geen HBO. Ik heb zelf geen psychologie gedaan, maar ik ken wat verhalen en op basis daarvan oordeel ik. Dit i.c.m. met het feit dat er talloze voorbeelden zijn van beta's die naar een alfastudie zijn overgestapt en het meteen duizend keer makkelijker vonden. Daarom vind ik het argument wat jij citeert ook niet echt steek houden, aangezien de ervaring leert dat er helemaal niet veel bèta's zijn die 'moeite hebben met lange wetenschappelijke teksten'. Hoeveel studenten ken jij die van sociologie zijn overgestapt naar Technische Natuurkunde en het makkelijker vonden?
sowieso moet je bij beta studies ook lange wetenschappelijke teksten lezen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_68114262
quote:

[..]

Ja, dat is juist iets waar beta`s vaak beter zijn het gestructureerd analyseren van gegevens en daaruit conclusies trekken (en natuurlijk structuren in herkennen)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_68114595
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:47 schreef Bolter het volgende:

[..]

Naar mijn mening zijn beta's over het algemeen "beter" puur vanwege het betere analytische en probleemoplossend vermogen. In bijna elk vakgebied wordt er geprobeerd structuur aan te brengen, op het moment dat je deze structuur sneller kan doorgronden kan je makkelijker/beter leren.

Ik ben zelf ook beta, LR master student, maar ben eigenlijk nooit een ontzettende uitblinker geweest al weet ik wel van mijzelf dat waar ik mij voor wil inzetten dat mij dat ook lukt, ook alfa-studies.
Dat denk ik ook, ik kan slecht dingen stampen (dus woordjes leren) maar toch kan ik goed Duits en Frans lezen puur door op de structuur te letten
pi_68114967
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:59 schreef Bolter het volgende:

[..]

Als je dit daadwerkelijk echt een "geldige" reden vindt om geen technische studie te doen _!
Dit is voor mij wel een reden om een iets minder technische master te doen. Je studiegenoten van nu zijn een indicatie van je collega's later. Ik heb ook stage en werk in werktuigbouwkundige bedrijven gehad, uitdagend werk voor je hoofd, maar sociaal gezien saai. Ik wil een uitdagende baan én leuke collega's.
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 09:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
90% van alle ingenieurs zijn contactgestoorde shut-in nerds die bij hun moeder in de kelder wonen en telewerken zodat ze 16 uur per dag World of Warcraft kunnen spelen.
Dat herken ik dan niet om mij heen. Een deel bestaat uit de verlegen nerdjes uit je vroegere vwo klassen, maar die groeien daar wel uit tijdens de eerste paar jaren. De rest is net zo sociaal als alfa-studenten. Bron: Ik studeer in Delft maar ben in Amsterdam blijven wonen, mijn vrienden hier zijn allemaal aan de VU/UvA gaan studeren.
pi_68115121
quote:

[..]

Teksten bestuderen? Wat dacht je van het universum zelf!
Noodles
pi_68115222
Kut, studiereltopic gemist
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  vrijdag 17 april 2009 @ 21:23:36 #296
57586 Bananenman
-----------
pi_68122927
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:36 schreef Agiath het volgende:
Kut, studiereltopic gemist
Whaha, je had het natuurlijk te druk met World of Warcraft he, nerderige student werktuigbouwkunde!!!111 ;d d;;d;d ;dD ;D !!!
  vrijdag 17 april 2009 @ 22:07:48 #297
175950 Marurk
Baggeraar
pi_68125101
Komt er nog een deeltje 2?
  vrijdag 17 april 2009 @ 22:13:55 #298
241594 iBolt
Lighting
pi_68125369
Misschien he...
  vrijdag 17 april 2009 @ 22:26:26 #299
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68125903
Misschien moet er maar een permanent topic komen om elkaar lekker uit te schelden.
  zaterdag 18 april 2009 @ 10:01:01 #300
212492 Jarzwork
'ave we got a video??
pi_68133966
Als beta hoef je echt niet te weten wat een alpha studie inhoud. Neem bijvoorbeeld het 'blackbox'-principe:

tijd, geld, energie --> 'beta geschoold' persoon --> nieuwe producten/ontdekkingen, relevant voor iedereen
tijd, geld, energie --> 'alpha geschoold' persoon --> paar boekjes, veel geblaat, veel ego, netto: niets!

Ik heb het het hierbij over pure alpha en beta studies.
pi_68134146
Beta>>> alles

En nee ik ga geen nieuw topic openen, dat doen die alpha huillies maar
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_68134224
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Dat is lastig te beantwoorden zonder op vele zere tenen te gaan staan (en is enigszins subjectief), maar ik denk zelf Bouwkunde en Technische Bestuurskunde.
Bouwkunde is zeker wat betreft technische en wiskundige diepgang van een wat minder hoog niveau dan de overige studies, maar daar staat tegenover dat je er ontzettend veel tijd per week aan kwijt bent. Dat hou je nooit vol als je het vakgebied niet leuk vindt. Bovendien zit er een creativiteitsfactor in die je moet liggen.
Technische Bestuurskunde heeft meer bestuurskundige vakken (hogere blaat-factor), maar volgens mij is er binnen de studie ruimte om redelijk wat technische vakken mee te krijgen.

Uiteindelijk zou ik kijken wat je leuk en interessant vindt, en niet wat de makkelijkst haalbare "technische studie" is.
en dan is er nog verschil tussen de TU `s over algemeen zijn de studies in eindhoven "technischer" (lees meer wiskundig)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')