Dit dus, het feit dat TS minder tijd over heeft naast z'n studie dan die vriend zegt misschien meer over hem dan de over de studie.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:21 schreef fysicus het volgende:
Het is wél zo dat een beta veel makkelijker iets als economie/recht/psycho/sociologie doet dan andersom..
Dit snap ik dus niet. Waarom wil je echt werkelijk al je tijd stoppen in je studie? Er bestaat ook nog zoiets als sociale contacten en genieten van het leven. Mijn opinie is dat niet alleen studeren en carrière maken. Ik doe ook een WO studie en 1 vind ik meer dan genoeg, ik moet er keihard voor inzetten om ergens te komen. Maar ik wil wel van het leven blijven genieten, dus ik stop zeker niet al mijn tijd er inquote:Op woensdag 8 april 2009 14:06 schreef BaronPils het volgende:
Desondanks kookt deze persoon dagelijks meer dan een uur en was hij lid van een studentenvereniging; iets waar ik persoonlijk nooit tijd voor zou hebben.
Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken. Ik vind wel dat betastudenten beter zijn in rekenkundige aspecten, dat is inderdaad bij andere studies een zwak punt. Al denk ik dat zware statistische vakken ook voor beta's lastig zijn.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:21 schreef fysicus het volgende:
Het is wél zo dat een beta veel makkelijker iets als economie/recht/psycho/sociologie doet dan andersom..
OMG.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken.
Dat dusquote:Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken. Ik vind wel dat betastudenten beter zijn in rekenkundige aspecten, dat is inderdaad bij andere studies een zwak punt. Al denk ik dat zware statistische vakken ook voor beta's lastig zijn.
Maar waarom vind je het onzin? Is dat misschien omdat je zelf psychologie doet en het daarom moeilijk kan verkroppen dat je een relatief simpele studie doet? Ik denk het wel, want je draagt geen argumenten aan, dus je mening is emotioneel i.p.v. rationeel.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:59 schreef Fha het volgende:
[..]
Dat dusIk ben een ramp in beta vakken en dus doe ik geen beta studie (ik studeer psychologie). Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet gaan redden hoor, gewoon omdat het ze niet ligt.
Ik vind het echt onzin dat beta studie's per definitie lastiger zouden zijn.
Relatief simpel? Duidelijk dat jij nog nooit een boek over neurobiologie hebt open geslagenquote:Op woensdag 8 april 2009 15:02 schreef TC03 het volgende:
[..]
Maar waarom vind je het onzin? Is dat misschien omdat je zelf psychologie doet en het daarom moeilijk kan verkroppen dat je een relatief simpele studie doet? Ik denk het wel, want je draagt geen argumenten aan, dus je mening is emotioneel i.p.v. rationeel.
quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ik gewoon vind dat het nergens op slaat
Nee, dat klopt. Iedereen die geen boek over neurobiologie heeft open geslagen heeft dus geen recht van spreken?quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
Relatief simpel? Duidelijk dat jij nog nooit een boek over neurobiologie hebt open geslagen
Andere studies natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
Nee ik vind mijn studie niet relatief simpel, in vergelijking met wat?
Dat heb je al gezegd.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
Ik vind het onzin dat er van uit wordt gegaan dat beta studies moeilijker zijn.
En waarom vind je dat gewoon?quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
Omdat ik gewoon vind dat het nergens op slaat
Maar minder pittig, daar gaat het om. Daarom gebruikte ik ook het woord relatief.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
mijn studie en niet alleen mijn studie maar ook andere studies die niet beta zijn, zijn ook pittig.
En waar hebben zij dan precies moeite mee? Ik weet toevallig dat je op de EUR in het eerste jaar bij psychologie al 20 studiepunten kan halen met alleen practica, en dat je maar twee tentamens hebt van 12 ECTS per stuk. Nou zeg, dat is even zwaar.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
En zoals ik net al zei: ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet aan kunnen en dat zelf ook gewoon toegeven.
Welke argumenten? Kan je ze even nogmaals aanhalen? Weet niet welke je bedoelt.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
Daarbij, ik was het eens met iemand anders, om diens argumenten. Die hoef ik niet opnieuw aan te dragen toch?
Nee dat is ook geen argument, ik neem aan dat jij slim genoeg bent om dat ook wel te snappen. Ik vind dit gewoon een frustrerende discussiequote:Op woensdag 8 april 2009 15:07 schreef Chewbalhaar het volgende:
[..]
goed argument.
Er zijn gewoon veel minder mensen in staat een beta-studie goed af te ronden, dus is een beta-studie gemiddeld genomen veel zwaarder. Kijk voor de lol eens terug op de middelbare school, bijna alle echt slimme mensen zitten in de beta-klassen, bijna alle minder-intelligente mensen doen C&M/E&M.
Zwaar en statistiek horen niet in dezelfde zin thuis.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken. Ik vind wel dat betastudenten beter zijn in rekenkundige aspecten, dat is inderdaad bij andere studies een zwak punt. Al denk ik dat zware statistische vakken ook voor beta's lastig zijn.
Ik heb toch echt meer dan twee tentamens gehadquote:Op woensdag 8 april 2009 15:09 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Iedereen die geen boek over neurobiologie heeft open geslagen heeft dus geen recht van spreken?![]()
[..]
Andere studies natuurlijk.
[..]
Dat heb je al gezegd.
[..]
En waarom vind je dat gewoon?
[..]
Maar minder pittig, daar gaat het om. Daarom gebruikte ik ook het woord relatief.
[..]
En waar hebben zij dan precies moeite mee? Ik weet toevallig dat je op de EUR in het eerste jaar bij psychologie al 20 studiepunten kan halen met alleen practica, en dat je maar twee tentamens hebt van 12 ECTS per stuk. Nou zeg, dat is even zwaar.
[..]
Welke argumenten? Kan je ze even nogmaals aanhalen? Weet niet welke je bedoelt.
quote:Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Is wel een argument.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:10 schreef Fha het volgende:
[..]
Nee dat is ook geen argument, ik neem aan dat jij slim genoeg bent om dat ook wel te snappen.
Gewoon, slimheid in het algemeen. Snelheid van denken, geheugen, verbanden leggen, hoe snel pik je dingen op, etc.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:10 schreef Fha het volgende:
Alle echt slimme mensen.. waar baseer jij hun slimheid op dan? Op het feit of ze praktisch inzicht hebben en rekenkundig sterk zijn?
Omdat ze gillend gek worden van al dat slappe gelul, niet omdat ze het niet zouden begrijpen.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:04 schreef Fha het volgende:
[..]
En zoals ik net al zei: ik ken genoeg beta mensen die mijn studie echt niet aan kunnen en dat zelf ook gewoon toegeven.
EUR = Erasmus Universiteit = geen HBO. Ik heb zelf geen psychologie gedaan, maar ik ken wat verhalen en op basis daarvan oordeel ik. Dit i.c.m. met het feit dat er talloze voorbeelden zijn van beta's die naar een alfastudie zijn overgestapt en het meteen duizend keer makkelijker vonden. Daarom vind ik het argument wat jij citeert ook niet echt steek houden, aangezien de ervaring leert dat er helemaal niet veel bèta's zijn die 'moeite hebben met lange wetenschappelijke teksten'. Hoeveel studenten ken jij die van sociologie zijn overgestapt naar Technische Natuurkunde en het makkelijker vonden?quote:Op woensdag 8 april 2009 15:13 schreef Fha het volgende:
[..]
Ik heb toch echt meer dan twee tentamens gehadmaar wellicht is dat op het HBO dus blijkbaar anders.
En nee ik vind niet dat je geen recht van spreken hebtabsoluut niet zelfs! Maar heb jij ervaring met mijn studie? Waarom kun jij die dan wel relatief simpel noemen? Ik noemde neurobio meer als voorbeeld omdat ik (en velen met mij) dat bijvoorbeeld een ontzettend moeilijk vak vinden. Dat was niet bedoeld als reden dat je daarom niet iets zou mogen zeggen hoor.
De profiel keuze van mensen heeft daar toch weinig mee te maken? Dat heeft te maken met wat je sterke en zwakke kanten zijn en wat je aanspreekt. Dat heeft weinig met slimheid te maken vind ik persoonlijk.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:13 schreef TC03 het volgende:
[..]
Is wel een argument.
[..]
Gewoon, slimheid in het algemeen. Snelheid van denken, geheugen, verbanden leggen, hoe snel pik je dingen op, etc.
Hehe, misschienquote:Op woensdag 8 april 2009 15:08 schreef Mainport het volgende:
Het fraaie aan dit soort discussies is dat de technische studenten om het hardst roepen en de sociologen zich er lachend buiten houden en nog eens aan hun zak krabben.
'Sterke en zwakke kanten', leuk dat je dat aandraagt. Bèta's hebben die over het algemeen niet, alfa's wel omdat zij de exacte vakken moeilijk vinden. Er zijn maar heel weinig mensen die tienen scoren voor natuurkunde en dikke onvoldoendes voor economie of Engels. Andersom zijn er wel mensen die weinig moeite hebben met de niet-exacte vakken maar alleen maar vieren halen voor wiskunde en natuurkunde.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef Fha het volgende:
[..]
De profiel keuze van mensen heeft daar toch weinig mee te maken? Dat heeft te maken met wat je sterke en zwakke kanten zijn en wat je aanspreekt. Dat heeft weinig met slimheid te maken vind ik persoonlijk.
Nee dat is mij nooit opgevallen. Ik had namelijk ook hoge cijfers (behalve op wiskunde) en ik heb ook C&M gedaanquote:Op woensdag 8 april 2009 15:19 schreef TC03 het volgende:
[..]
'Sterke en zwakke kanten', leuk dat je dat aandraagt. Bèta's hebben die over het algemeen niet, alfa's wel omdat zij de exacte vakken moeilijk vinden. Er zijn maar heel weinig mensen die tienen scoren voor natuurkunde en dikke onvoldoendes voor economie of Engels. Andersom zijn er wel mensen die weinig moeite hebben met de niet-exacte vakken maar alleen maar vieren halen voor wiskunde en natuurkunde.
Anyway, de mensen met hogere cijfers kiezen vaker voor een exact vakkenpakket dan mensen met lagere cijfers. Is dat jou nooit opgevallen?
Euhm, zo wil ik het niet stellen, maar als je goed bent in natuurkunde ben je over het algemeen ook beter in de andere vakken. Maar je hebt mensen die denken er mensen zijn met 'een talenknobbel' of 'wiskundeknobbel'. Ik denk dat er mensen zijn mét wiskundeknobbel en mensen zonder.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:20 schreef Fha het volgende:
[..]
Maar je wou dus zeggen dat beta's overal goed in zijn?
Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me..quote:Op woensdag 8 april 2009 15:18 schreef fysicus het volgende:
econometrie is niks anders dan toegepaste wiskunde..
quote:Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef fart het volgende:
[..]
Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me..
Inderdaad, betastudenten doen niet aan lastige wetenschappelijke teksten. Gewoon praktisch denken en met de handjes werken en sommetjes maken.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:53 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat is imho echt onzin. Ik ken genoeg beta's die flinke moeite zouden hebben met grote hoeveelheden lastige wetenschappelijke teksten. Betastudies gaan vooral om rekenen en practisch denken.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen moeite hebben om dit te accepteren. Beta studenten zijn idd over het algemeen intelligenter dan non-beta's. Vaak hebben ze wel minder social skills, zie de schreeuwerts in dit topic die non beta's afkraken (hoi SuperWeberquote:Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef TC03 het volgende:
[..]
Euhm, zo wil ik het niet stellen, maar als je goed bent in natuurkunde ben je over het algemeen ook beter in de andere vakken. Maar je hebt mensen die denken er mensen zijn met 'een talenknobbel' of 'wiskundeknobbel'. Ik denk dat er mensen zijn mét wiskundeknobbel en mensen zonder.
Que?quote:
Dat wel inderdaad.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:29 schreef fart het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen moeite hebben om dit te accepteren. Beta studenten zijn idd over het algemeen intelligenter dan non-beta's. Vaak hebben ze wel minder social skills, zie de schreeuwerts in dit topic die non beta's afkraken (hoi SuperWeber).
Dus bij betastudies heb je ook vakken waarin je een groot aantal standpunten uit verschillende benaderingen in artikelvorm leest en daarna verbanden moet leggen tussen de uitgangspunten en resultaten uit deze studies? Ik geloof er niets van.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:28 schreef Henno het volgende:
[..]
Inderdaad, betastudenten doen niet aan lastige wetenschappelijke teksten. Gewoon praktisch denken en met de handjes werken en sommetjes maken.
Nee dat niet, maar dat wil niet zeggen dat het alleen maar dom sommetjes maken is.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus bij betastudies heb je ook vakken waarin je een groot aantal standpunten uit verschillende benaderingen in artikelvorm leest en daarna verbanden moet leggen tussen de uitgangspunten en resultaten uit deze studies? Ik geloof er niets van.
Ik heb methodiek en ethiek moeten doen, vreselijk vak. Ik heb het zelfs op meerdere niveaus moeten doen. Het is relatief veel stampen, zeker makkelijker dan mijn andere vakken.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus bij betastudies heb je ook vakken waarin je een groot aantal standpunten uit verschillende benaderingen in artikelvorm leest en daarna verbanden moet leggen tussen de uitgangspunten en resultaten uit deze studies? Ik geloof er niets van.
Waar sommige beta's toch dat verschrikkelijke superioriteitsgevoel vandaan halen, ik weet het niet, als psycholoog zal ik het maar op onzekerheid gooien.
Dat beta's alle andere richtingen makkelijk kunnen studeren maar het te saai vinden, daar reageer ik al niet meer op, dat argument is echt te zielig voor woorden.
De waarheid is hard knul, leer er maar mee omgaan.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat beta's alle andere richtingen makkelijk kunnen studeren maar het te saai vinden, daar reageer ik al niet meer op, dat argument is echt te zielig voor woorden.
Mooie conclusie! Problem solved. Slotje maar.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:15 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Mooie balans toch? Jullie zijn debiel, wij zijn sociaal gestoord.
Ik schreeuw heulegaar nietquote:Op woensdag 8 april 2009 15:29 schreef fart het volgende:
[..]
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen moeite hebben om dit te accepteren. Beta studenten zijn idd over het algemeen intelligenter dan non-beta's. Vaak hebben ze wel minder social skills, zie de schreeuwerts in dit topic die non beta's afkraken (hoi SuperWeber).
[..]
Que?
Zie je wel, er zijn ook nog uitzonderingen. Niet alle Bèta's zijn slim. Kan het gezeik over het grote over een kam scheren ook wegblijven.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
Ik zie mezelf geen economie studie doen, ik denk dat ik daar het brein niet voor heb, simpelweg omdat ik niet snap waarom economie altijd als ingewikkeld wordt bestempeld en er zoveel tering termen zijn terwijl economie toch gewoon handel, afbetaling, huren, lenen etc is? Ik bedoel.. ik weet zeg maar enkel het idee van laag inkopen hoog verkopen = verschil winst (waarvan deel belasting though etc) bruto/netto. En dan houdt het op. Ik denk dat als ik het zou volgen mezelf helemaal gek zou maken en enkel afvragen waarom er zo belachelijk veel onzin termen zijn etc etc. Verder ben ik niet zo sociaal ingericht om uberhaupt met dat hele economie gezeik mee te willen komen, doe mij maar leuke wiskunde sommen en systemen bouwen, kennis representeren, algoritmes verzinnen etc.
Omdat niet iedereen een lerarenopleiding doet, ik hoef nooit naar een school.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:26 schreef Ascendancy het volgende:
Als alle studies even moeilijk zijn, kan iemand mij dan uitleggen waarom je op een wel iedere dag met je studie bezig bent en op andere universiteiten de student maar 2 dagen naar school hoeft te komen?
Dan is er toch nog veel meer uit studenten te halen dan eruit wordt gehaald?quote:Op woensdag 8 april 2009 17:29 schreef Nobu het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen een lerarenopleiding doet, ik hoef nooit naar een school.
Het lijkt me erg stug dat je wiskundige kwaliteiten verband houden met je taalvaardigheid. Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:39 schreef Pinterman het volgende:
Er zijn inderdaad alfastudies waar een betastudent ook doorheen zou kunnen rollen: sociologie, geschiedenis, dat soort. Zet ze echter op een talenstudie en dan is het een heel ander verhaal. Ik ben het dan ook niet eens met degene(n) die eerder in dit topic postten dat er mensen met een wiskundeknobbel zijn, en mensen zonder: daar moet een talenknobbel bij. Het overgrote deel van de betastudenten die ik ken zijn ontzettend goed in wat ze doen, maar ze komen in het Nederlands nog niet eens uit hun woorden, laat staan in een andere taal. Uitzonderingen daargelaten, genieen heb je overal.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:36 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dan is er toch nog veel meer uit studenten te halen dan eruit wordt gehaald?
Als je in 5 jaar bijna niets geleerd hebt dan leer je inderdaad relatief gezien veel op je werk.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:39 schreef Pinterman het volgende:
Ofwel: als een betastudent en een alfastudent beiden 5 jaar studeren en 5 jaar werken, leert de betastudent het meeste in de 5 jaar studie, en de alfastudent het meeste in de 5 jaar werk.
Je zoekt het wel op hequote:Op woensdag 8 april 2009 17:25 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Zie je wel, er zijn ook nog uitzonderingen. Niet alle Bèta's zijn slim. Kan het gezeik over het grote over een kam scheren ook wegblijven.
Niemand heeft gezegd dat betastudenten over het algemeen slimmer zijn, wel is het zo dat scholieren met een exact vakkenpakket hogere cijfers halen. Het is vanzelfsprekend dat er ook slimme mensen bestaan die geen interesse hebben in een betastudie.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:50 schreef BaronPils het volgende:
Kijk, het belangrijkste punt van mijn OP was dat mensen die technische studies doen meteen pretenderen dat zij een 'kwaliteits'opleiding doen, en dat dat vaak wordt gekoppeld met een hoge moeilijkheidsgraad. Die mensen zijn dan opeens 'slim'. Het lijkt alsof slimheid wordt gecategorizeerd als 'goed in wiskunde'. Alsof techniek alles is wat telt. Mensen die beta-studies studeren doen dat juist omdat ze er goed in zijn (plus interesse uiteraard); dat wil niet zeggen dat mensen voor wie beta-vakken niets boeien minder slim zijn. Ik ben ook heel benieuwd naar de bronnen van de persoon die hier heeft gezegd dat 'beta-studenten over het algemeen slimmer zijn'. Waar baseer je dit op? Ik studeer geen beta-studie omdat beta-vakken me weinig interesseren; of ik het kan of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er niet de motivatie voor zou hebben.
Misschien is het wel vanwege dat ze geen betastudie doen dat ze minder goed weten hoe ze hun bevindingen kunnen generaliseren en hoe het ene het andere impliceert.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:57 schreef TC03 het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat betastudenten over het algemeen slimmer zijn, wel is het zo dat scholieren met een exact vakkenpakket hogere cijfers halen. Het is vanzelfsprekend dat er ook slimme mensen bestaan die geen interesse hebben in een betastudie.
quote:Op woensdag 8 april 2009 15:08 schreef Mainport het volgende:
Het fraaie aan dit soort discussies is dat de technische studenten om het hardst roepen en de sociologen zich er lachend buiten houden en nog eens aan hun zak krabben.
Dat jij zijn visie op sociale lagen, hun context en hun onderlinge interacties niet kan bevatten betekent niet dat je vakgebied meer aanzien zou moeten krijgen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:59 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
![]()
Overigens daag ik elke beta uit om Bourdieu's La Distinction te lezen en er iets zinnigs uit te halen
Het enige vak dat ik tijdens mijn studie heb gedaan welke sociologisch van aard was, heb ik ruimschoots gehaald (een 8) zonder ook maar één college te volgen en een avond van tevoren een samenvatting door te lezen. Go figurequote:Op woensdag 8 april 2009 17:59 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
![]()
Overigens daag ik elke beta uit om Bourdieu's La Distinction te lezen en er iets zinnigs uit te halen
haphaphaphaphapfapquote:Op woensdag 8 april 2009 17:55 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Je zoekt het wel op he![]()
Dat iets me niet toepasselijk voor me lijkt omdat het zo onlogisch weird is hoef ik niet gelijk dom te zijn toch, ik bedoel de termen leer ik in een handomdraai, maar ik wil er niet aan?![]()
(Of hap ik nu)
Ik geef een taal (twee zelfs) op een middelbare school en zie jaar na jaar de beta's verreweg de hoogste cijfers halen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef TC03 het volgende:
Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.
Nooit écht statistiek gehad zeker? Moet je eens proberen écht te begrijpen wat er gebeurt in een systeem van meerdere regressievergelijkingen (simultaneous equation systems) met lagged dependent variables. Of ga je verdiepen in GARCH-modellen en varianten daarop. Goed, is wel wat lastiger dan statistiek voor psychologen, maar statistiek kan echt wel lastig worden.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zwaar en statistiek horen niet in dezelfde zin thuis.
Het is allebei breed.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:22 schreef fart het volgende:
[..]
Nja, toegepaste wiskunde is toch iets breder lijkt me.
Sociologenquote:Op woensdag 8 april 2009 15:08 schreef Mainport het volgende:
Naar mijn mening zijn beta's over het algemeen "beter" puur vanwege het betere analytische en probleemoplossend vermogen. In bijna elk vakgebied wordt er geprobeerd structuur aan te brengen, op het moment dat je deze structuur sneller kan doorgronden kan je makkelijker/beter leren.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:15 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik geef een taal (twee zelfs) op een middelbare school en zie jaar na jaar de beta's verreweg de hoogste cijfers halen.
Alfaquote:Op woensdag 8 april 2009 17:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
Het lijkt me erg stug dat je wiskundige kwaliteiten verband houden met je taalvaardigheid. Ik denk dat alfa's en beta's gemiddeld net zo goed/slecht zijn in talen.
Ik hou de nostalgie en de weemoed naar het pure Baron Pils er graag in.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:51 schreef RickoKun het volgende:
Trouwens TS, kan je je naam beter niet veranderen in:
VaandelPils?
Een bestuurskundige die zijn sociologische vorming onderschat. Nu kan ik opeens al die prietpraat van jou plaatsen. Ossewaarde heeft het volgende over jou te zeggen:quote:
Ik ben geen bestuurskundige (godzijdank).quote:Op woensdag 8 april 2009 18:59 schreef Mainport het volgende:
[..]
Een bestuurskundige die zijn sociologische vorming onderschat. Nu kan ik opeens al die prietpraat van jou plaatsen. Ossewaarde heeft het volgende over jou te zeggen:
De leden van het wereldtoneel die hun verworven autonomie gebruiken om hun eigen private bestaan maatschappelijk te organiseren op wereldschaal zijn de superbourgeois. De superbourgeois eigent zich het wereldtoneel toe als een wereldmarkt waar voor hem de mogelijkheden voor zelfverwezenlijking onbegrensd zijn. De superbourgeois gaat hiervoor contacten aan met vreemdelingen en participeert in wereldwijde netwerken van relaties, vanuit het beheersingsmotief om de eigen maatschappelijke positie, in een concurrentiestrijd of samenwerking met anderen, te handhaven of te versterken. De emancipatie van de superbourgeois uit het nationale gezelschap bestaat vooral uit een uitdagende wereldwijde carrière of uit verrijkende ervaring met wereldcontacten. De superbourgeois trekt de hoofdrol naar zich toe.
Ik ben blij dat uit reacties als die van jou blijkt dat ik een duidelijk punt heb. Als jij je je hele leven superieur wil voelen, en wil denken dat je alle andere studies op je sloffen gehaald zou hebben omdat je een beta studie doet, moet je dat vooral doen.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:09 schreef Nobu het volgende:
[..]
De waarheid is hard knul, leer er maar mee omgaan.
quote:Op zaterdag 4 april 2009 00:13 schreef Registratiedienst het volgende:
[..]
Nee, bestuurskunde. Na de zomervakantie ook rechten, dus...
Mijn klacht zal wel blijven.
Ik heb meerdere alfa/gamma studies geprobeerd, dus ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat inderdaad het geval is. Overigens is het precies andersom, ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:08 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik ben blij dat uit reacties als die van jou blijkt dat ik een duidelijk punt heb. Als jij je je hele leven superieur wil voelen, en wil denken dat je alle andere studies op je sloffen gehaald zou hebben omdat je een beta studie doet, moet je dat vooral doen.
Wat bedoel je hier nou mee? Het enige wat ik wou zeggen met mijn opmerking is dat ik die hele superioriteitsvraag bullshit is. Elk vakgebied heeft niveau. Maakt niet uit of dat nou natuurkunde of sociologie is, er is altijd wel iets van niveau te vinden (en dientengevolge veel rotzooi, maar hey, we leven in een vrije samenleving). Dat de studenten op betastudies misschien gemotiveerder en slimmer zijn, zou best waar kunnen zijn, maar om dan meteen te gaan schreeuwen dat je hele studie en vakgebied superieur is aan dat van ALLE alfasatudenten, is kortzichtig, onwetenschappelijk en kortweg arrogant.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:08 schreef Cruise.Elroy het volgende:
[..]
Dat jij zijn visie op sociale lagen, hun context en hun onderlinge interacties niet kan bevatten betekent niet dat je vakgebied meer aanzien zou moeten krijgen.
Ja, Duh.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mag ik vragen waar dat over ging en van welke sociologen je teksten hebt moeten lezen? Sociologie is een wetenschap die nogal getergd wordt door een hoop onzin.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:11 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het enige vak dat ik tijdens mijn studie heb gedaan welke sociologisch van aard was, heb ik ruimschoots gehaald (een 8) zonder ook maar één college te volgen en een avond van tevoren een samenvatting door te lezen. Go figure.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
quote:Op woensdag 8 april 2009 19:47 schreef Rock-shocker het volgende:
Overigens hebben ontzettend veel beta's uren de tijd om op Fok! te verkondigen hoe druk ze het wel neit hebben, dus veel zal het allemaal niet voorstellen.sogSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-het-slimst-.dhtmlquote:Burgerlijk ingenieurs zijn gemiddeld de slimste van alle studenten. Helemaal onderaan de IQ-rangschikking staan de toekomstige kleuteronderwijzers.
Burgerlijk ingenieurs hebben gemiddeld het hoogste IQ. Bio-ingenieurs, wiskundigen, natuurkundigen en informatici staan op de tweede plaats.
1996
Deze IQ-ranking staat in een nieuwe studie van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie (KU Leuven): Naar hoger onderwijs of de arbeidsmarkt, de overgang na het secundair onderwijs. Daarin wordt de studieloopbaan van zo'n tienduizend jongeren die rond 1996 in het laatste jaar secundair onderwijs zaten, onder de loep genomen. Zij zijn nu ongeveer dertig jaar.
Toelatingsproeven
De koppositie van de burgerlijk ingenieurs is een beetje voorspelbaar omdat de toelatingsproeven toen nog bestonden - die zijn in 2004 afgeschaft.
Verder valt vooral op dat het gemiddelde IQ min of meer gelijkloopt met de traditionele rangschikking van het hoger onderwijs. Universitaire richtingen scoren over het algemeen het best, daarna volgen de opleidingen van twee cycli (de hogeschoolmasters). Met uitzondering van de industrieel ingenieurs die onder meer de rechten en politieke en sociale wetenschappen inhalen. De opleidingen van een cyclus (professionele bachelors) staan onderaan.
Rangschikking (van slim naar minder slim) van universitairen:
1. Burgerlijk ingenieur
2. Wis- en natuurkunde
3. Bio-ingenieur
4. Taal-letterkunde: Latijn en Grieks
5. Tandarts
6. Handelsingenieur
7. Geografie
8. Natuurkunde
9. Logopedie en audiologie
10. Informatica
11. Arts
12. Geologie
13. Dierenarts
14. Wiskunde
15. Economische en Toegepaste econ. wet.
16. Apotheker
17. Scheikunde
18. Biologie
19. Musicologie
20. Wijsbegeerte
21. Psychologie
22. Taal-letterkunde: Germaanse talen
23. Pedagogische wetenschappen
24. Politieke en sociale wetenschappen
25. Lichamelijke opvoeding
26. Biomedische wetenschappen
27. Rechten
28. Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
29. Japanologie
30. Geschiedenis
31. Oosteuropese talen en culturen
32. Taal-letterkunde: Romaanse talen
33. Sociale en culturele agogiek
34. Kunstwetenschappen en archeologie
35. Criminologische wetenschappen
36. Arabistiek en Islamkunde
37. Oosterse studies, Oosterse talen en culturen en sinologie
38. Godsdienstwetenschappen en moraalwetenschappen
39. Communicatiewetenschappen
40. Cultuurwetenschappen
Foutje in je berekening, nu ga je uit dat de tijd die nodig is voor beide studies die ts doet gelijk isquote:Op donderdag 9 april 2009 00:47 schreef Monolith het volgende:
Het probleem in Nederland is simpelweg dat kinderen al van jongs af aan ingeprent krijgen dat wiskunde verschrikkelijk moeilijk is en er een afkeer tegen ontwikkelen. Dit leidt er toe dat men in Nederland algemeen genomen vrij zwak is op wiskundig gebied. TS is hiervan een schoolvoorbeeld. Hij vergelijkt namelijk zichzelf met iemand die een technische studie doet en concludeert aan de hand van het feit dat deze persoon meer tijd overhoudt dat technische studies niet moeilijker zijn. Daarbij vergeet hij echter rekening te houden met het feit dat hij zelf twee studies doet. Dit betekent dus dat we de volgende formules (met B = beschikbare tijd, V = vrije tijd, X= tijd voor studie) kunnen opstellen:
-Vts = Bts - 2Xts
-Vvriend = Bvriend - Xvriend
Hieruit valt af te leiden dat uit Vts < Vvriend niet automatisch valt af te leiden dat Xts > Xvriend.
Derhalve, alfa's.
In de top 10 met een pretstudiequote:Op woensdag 8 april 2009 21:07 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Zonder IQ nou het ultieme meetpunt voor intelligentie te noemen, een interessant onderzoek van de KU Leuven.:
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-het-slimst-.dhtml
Ik kan het originele onderzoek helaas niet zo snel vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe ze dit precies gemeten hebben.
Nou, gefeliciteerd. Wat zal jouw wereld er eenvoudig uitzien.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik heb meerdere alfa/gamma studies geprobeerd, dus ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat inderdaad het geval is. Overigens is het precies andersom, ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.
Dertigste. Nou ja, altijd nog tien plaatsen boven de terechte hekkesluiter.quote:30. Geschiedenis
31. Oosteuropese talen en culturen
32. Taal-letterkunde: Romaanse talen
33. Sociale en culturele agogiek
34. Kunstwetenschappen en archeologie
35. Criminologische wetenschappen
36. Arabistiek en Islamkunde
37. Oosterse studies, Oosterse talen en culturen en sinologie
38. Godsdienstwetenschappen en moraalwetenschappen
39. Communicatiewetenschappen
40. Cultuurwetenschappen
Wat bedoel je daar nou weer mee? Hij heeft zelf eerstehands ervaring met die studies, maar omdat zijn ervaring niet past met wat jij vindt dat het zou moeten zijn smijt je dit soort zinloze sneren naar zijn hoofd. Heb je zelf eigenlijk wel eens iets van een beta-opleiding gedaan?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Nou, gefeliciteerd. Wat zal jouw wereld er eenvoudig uitzien.
Kan je dat ook uitleggen? Hij oordeelt gewoon op basis van zijn eigen ervaringen, wat wil je nog meer? Gefrustreerd omdat zijn mening jouw ego krenkt?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Nou, gefeliciteerd. Wat zal jouw wereld er eenvoudig uitzien.
Sorry hoor, maar als iemand zo arrogant is dat hij aangeeft dat hij alle studies die er zijn met gemak kan doen omdat hij nu een beta studie doet, dan ga ik daar niet inhoudelijk op reageren.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar nou weer mee? Hij heeft zelf eerstehands ervaring met die studies, maar omdat zijn ervaring niet past met wat jij vindt dat het zou moeten zijn smijt je dit soort zinloze sneren naar zijn hoofd. Heb je zelf eigenlijk wel eens iets van een beta-opleiding gedaan?
Als je pas mag gaan oordelen als je zowel een master hebt gedaan in een alfastudie, een gammastudie en een betastudie kan je dit topic wel sluiten.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:44 schreef ioko het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als iemand zo arrogant is dat hij aangeeft dat hij alle studies die er zijn met gemak kan doen omdat hij nu een beta studie doet, dan ga ik daar niet inhoudelijk op reageren.
Ik vraag me af wat voor eerstehands ervaringen hij heeft, een half jaar een studie volgen zegt natuurlijk niets over de inhoud van een master in die richting. Ik heb zelf werktuigbouwkunde op de TU gestudeerd, maar daarvoor was ik inderdaad niet slim genoeg volgens jullie redenatie. Ikzelf denk dat het een combinatie was tussen desinteresse en moeilijkheid.
Eigen ervaringen bestaande uit welke studies en voor welke duur? Jullie kijken net zo gekleurd naar zijn statements als ik, je gaat er meteen vanuit dat het meerdere representatieve studies zijn, die hij lange tijd heeft gedaan. Ik denk dat je deze eigen ervaringen wat kritischer mag benaderen.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
Kan je dat ook uitleggen? Hij oordeelt gewoon op basis van zijn eigen ervaringen, wat wil je nog meer? Gefrustreerd omdat zijn mening jouw ego krenkt?
Ja, dat weet je niet, maar ik vertrouw hem er wel op dat hij een weekje rechten niet vergelijkt met drie jaar L&R aan de TU. Zou jij ook moeten doen, in plaats er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij er enkel op uit is om andere studies af te kraken.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:46 schreef ioko het volgende:
[..]
Eigen ervaringen bestaande uit welke studies en voor welke duur?
Typisch irrelevant alfageblaat dit.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:46 schreef ioko het volgende:
[..]
Jullie kijken net zo gekleurd naar zijn statements als ik, je gaat er meteen vanuit dat het meerdere representatieve studies zijn, die hij lange tijd heeft gedaan. Ik denk dat je deze eigen ervaringen wat kritischer mag benaderen.
Er is ook nog een groot verschil tussen Alpha en Gamma studies. Ik heb nooit een alpha studie gedaan, dus daar heb ik geen oordeel over.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:45 schreef TC03 het volgende:
[..]
Als je pas mag gaan oordelen als je zowel een master hebt gedaan in een alfastudie, een gammastudie en een betastudie kan je dit topic wel sluiten.
Jij doet nu een alfastudie, een betastudie vond je te moeilijk.
Hij doet nu een betastudie, een alfastudie vond hij te makkelijk.
Waarom hoor je nooit dat iemand nu een alfastudie doet omdat hij een betastudie te makkelijk vond?![]()
quote:Op donderdag 9 april 2009 12:48 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ja, dat weet je niet, maar ik vertrouw hem er wel op dat hij een weekje rechten niet vergelijkt met drie jaar L&R aan de TU. Zou jij ook moeten doen, in plaats er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij er enkel op uit is om andere studies af te kraken.
[..]
Klinkt toch behoorlijk als afkraken, niet?quote:Op woensdag 8 april 2009 19:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
ik ben een beta studie gaan doen omdat andere studies totaal geen niveau hadden.
Beetje makkelijk en fout, ik heb geen alpha studie gedaan.quote:Typisch irrelevant alfageblaat dit.
Nee, hij geeft gewoon zijn (harde) mening.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:53 schreef ioko het volgende:
Klinkt toch behoorlijk als afkraken, niet?
Zo kun je het lezen. In de context van zijn post lees ik dat hij aangeeft dat alle studies zich qua niveau onder beta-studies bevinden. En dat klopt naar mijn mening niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:54 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, hij geeft gewoon zijn (harde) mening.
Zo ongenuanceerd ligt het niet, en dat snap je zelf ook wel. Toch durf ik te stellen dat de gemiddelde betastudie een hoger niveau heeft, en moeilijker is, dan de gemiddelde gamma- en alfastudie.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:59 schreef ioko het volgende:
[..]
Zo kun je het lezen. In de context van zijn post lees ik dat hij aangeeft dat alle studies zich qua niveau onder beta-studies bevinden. En dat klopt naar mijn mening niet.
Je bedoelt eigenlijk dat het gemiddelde IQ van de studenten en de tijdbesteding per week hoger ligt bij de ene groep dan de andere groep? Dat geloof ik best. Dat zegt echter niet alles over het niveau en de moeilijkheid van de studie zelf.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Zo ongenuanceerd ligt het niet, en dat snap je zelf ook wel. Toch durf ik te stellen dat de gemiddelde betastudie een hoger niveau heeft, en moeilijker is, dan de gemiddelde gamma- en alfastudie.
Hij heeft het over het niveau en de moeilijkheid zelf. Jij gelooft best dat het gemiddelde IQ bij betastudenten hoger ligt, maar toch is de gemiddelde studietijd aan een TU 7 jaar, hoger dan alle andere universiteiten. Terwijl de studenten slimmer zijn! Hoe kan je dit anders verklaren dan dat een betastudie gewoon zwaarder is?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:52 schreef ioko het volgende:
[..]
Je bedoelt eigenlijk dat het gemiddelde IQ van de studenten en de tijdbesteding per week hoger ligt bij de ene groep dan de andere groep? Dat geloof ik best. Dat zegt echter niet alles over het niveau en de moeilijkheid van de studie zelf.
TU-ers zeggen zelf TeMa (techniek en maatschappij).quote:Op donderdag 9 april 2009 14:02 schreef Dingess het volgende:
Wat is eigenlijk de makkelijkste Technische studie?
*wilt volgend schooljaar naar de tu in delft (zit nu vwo6)
De inhoud van de studie is uitgebreider, je leert meer, dat zegt niet alles over het niveau. Als je beta bent, lijkt me dat toch niet zo'n moeilijke gedachtengang? Ik vergelijk het maar met geneeskunde, daar leer je ook veel meer dan bijvoorbeeld bij psychologie (wat ikzelf onder ander heb gestudeerd).quote:Op donderdag 9 april 2009 14:09 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hij heeft het over het niveau en de moeilijkheid zelf. Jij gelooft best dat het gemiddelde IQ bij betastudenten hoger ligt, maar toch is de gemiddelde studietijd aan een TU 7 jaar, hoger dan alle andere universiteiten. Terwijl de studenten slimmer zijn! Hoe kan je dit anders verklaren dan dat een betastudie gewoon zwaarder is?
Dat is lastig te beantwoorden zonder op vele zere tenen te gaan staan (en is enigszins subjectief), maar ik denk zelf Bouwkunde en Technische Bestuurskunde.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:02 schreef Dingess het volgende:
Wat is eigenlijk de makkelijkste Technische studie?
*wilt volgend schooljaar naar de tu in delft (zit nu vwo6)
Tja, dat is allemaal geneuzel in de marge. Het niveau ligt niet hoger, je leert alleen meer! Het lijkt wel alsof je massaal argumenten verzint om maar niet te hoeven toegeven dat het niveau ook hoger ligt. Waarom neem jij wel klakkeloos aan dat de druk hoger is, maar is het ondenkbaar dat het niveau ook hoger is?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef ioko het volgende:
[..]
De inhoud van de studie is uitgebreider, je leert meer, dat zegt niet alles over het niveau. Als je beta bent, lijkt me dat toch niet zo'n moeilijke gedachtengang? Ik vergelijk het maar met geneeskunde, daar leer je ook veel meer dan bijvoorbeeld bij psychologie (wat ikzelf onder ander heb gestudeerd).
Volgens die redenering is VWO ook niet van een hoger niveau dan HAVOquote:Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef ioko het volgende:
[..]
De inhoud van de studie is uitgebreider, je leert meer, dat zegt niet alles over het niveau. Als je beta bent, lijkt me dat toch niet zo'n moeilijke gedachtengang? Ik vergelijk het maar met geneeskunde, daar leer je ook veel meer dan bijvoorbeeld bij psychologie (wat ikzelf onder ander heb gestudeerd).
Je hebt een punt dat er in principe evenveel ECTS staan, echter ik denk dat een ECTS in een beta studie meer tijd kost dan een ECTS in een alpha/gamma studie.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:17 schreef TC03 het volgende:
[..]
Tja, dat is allemaal geneuzel in de marge. Het niveau ligt niet hoger, je leert alleen meer! Het lijkt wel alsof je massaal argumenten verzint om maar niet te hoeven toegeven dat het niveau ook hoger ligt. Waarom neem jij wel klakkeloos aan dat de druk hoger is, maar is het ondenkbaar dat het niveau ook hoger is?En als ik 12 hoofdstukken moet snappen voor 3 ECTS terwijl dit bij een andere studie maar 3 of 4 hoofdstukken zijn, dan ligt het niveau toch hoger bij een betastudie? Aangezien één studiepunt staat voor 28 uur, moet je dus in 84 uur veel meer doen en snappen dan bij een andere studie. Dan ligt het tempo en de denksnelheid dus hoger bij een zwaardere studie.
Als je naar de "hoeveelheid" kennis kijkt denk ik dat een psycholoog meer weet eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:46 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik heb echter in 4 jaar mijn studie afgerond, dus als je naar de hoeveelheid kennis per studie kijkt heb je gelijk: beta-studies zijn zwaarder.
Ja, vooral die alfa's met hun hoge salarissen, en totaal geen werkloosheid natuurlijk. En maar lekker die zure ingenieurs uitlachenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef ethiraseth het volgende:
Ach ja, uiteindelijk verdienen de gamma's en alfas meer geld dan de beta's en maken ze ook nog eens sneller promotie. Vandaar dat betas altijd verzuurde types zijn, hun hele studententjid in laboratoria verdaan, terwijl de alfa's en gamma's in de kroeg hinden, om uiteindelijk nog onderaan te eindigen ook.
Leg eens uit.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:47 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je naar de "hoeveelheid" kennis kijkt denk ik dat een psycholoog meer weet eerlijk gezegd.
Mmm, dat klopt volgens mij niet hoor. Genoeg Gamma's die goed verdienen, maar beta's verdienen gemiddeld beter denk ik. Zeker beter dan alpha's.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef ethiraseth het volgende:
Ach ja, uiteindelijk verdienen de gamma's en alfas meer geld dan de beta's en maken ze ook nog eens sneller promotie. Vandaar dat betas altijd verzuurde types zijn, hun hele studententjid in laboratoria verdaan, terwijl de alfa's en gamma's in de kroeg hinden, om uiteindelijk nog onderaan te eindigen ook.
Moet je een afgestudeerde psycholoog eens iemand laten behandelen, kun je lachen. Ik denk dat er veel universitaire studies zijn waar mensen nog echt moeten leren werken: oftewel hun kennis leren toepassen.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:55 schreef Nobu het volgende:
[..]
Veel beta-vakken doe je eigenlijk alleen maar inzicht op, iets echt tastbaars leer je niet.
Dat bedoel ik nou juist.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Moet je een afgestudeerde psycholoog eens iemand laten behandelen, kun je lachen. Ik denk dat er veel universitaire studies zijn waar mensen nog echt moeten leren werken: oftewel hun kennis leren toepassen.
In hetbegin ja. Beta's missen veelal de sociale vaardigheden om door te groeien naar de hogere functies, iets wat alfa's veel vaker wel hebben. Generalisatie ja, maar toch een die wel degelijk opgaat.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:52 schreef ioko het volgende:
[..]
Mmm, dat klopt volgens mij niet hoor. Genoeg Gamma's die goed verdienen, maar beta's verdienen gemiddeld beter denk ik. Zeker beter dan alpha's.
Ik zou durven stellen dat het komt doordat beta's de grootste nerds zijn.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:15 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik geef een taal (twee zelfs) op een middelbare school en zie jaar na jaar de beta's verreweg de hoogste cijfers halen.
Ik denk eerlijk gezegd eerder dat managementsfuncties gewoon minder goed aansluiten op de startfuncties van beta's. Al moet ik zeggen dat het aantal contactgestoorden inderdaad duidelijk hoger ligt.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:10 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
In hetbegin ja. Beta's missen veelal de sociale vaardigheden om door te groeien naar de hogere functies, iets wat alfa's veel vaker wel hebben. Generalisatie ja, maar toch een die wel degelijk opgaat.
Natuurlijk is dat zo, waarom denk je dat ze voor de meeste functies naast opleidingseisen ook minimaal een aantal jaar werkervaring vragen?quote:Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Moet je een afgestudeerde psycholoog eens iemand laten behandelen, kun je lachen. Ik denk dat er veel universitaire studies zijn waar mensen nog echt moeten leren werken: oftewel hun kennis leren toepassen.
News-flashquote:Op donderdag 9 april 2009 16:10 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
In hetbegin ja. Beta's missen veelal de sociale vaardigheden om door te groeien naar de hogere functies, iets wat alfa's veel vaker wel hebben. Generalisatie ja, maar toch een die wel degelijk opgaat.
Maar dan nu het werkelijke punt. Ja betastudies zijn moeilijker. Kun je moeilijk om heen. Maar tegelijkertijd: big deal. Een sudoku puzzel is ook moeilijk. Leuk als je het gehaald hebt, maar wat zegt het? Hoog niveau != academisch niveau. En daar zou het om moeten draaien. Ik vond Informatica best een moeilijke studie, veel moeilijker dan vrijwel alle alpha of gammastudies, maar het blijft een veredelde HBO opleiding, want erg wetenschappelijk is het niet. Ik doe nu wetenschappelijk psychologisch onderzoek; iets wat voorheen natuurlijk mijn hoon kon verwachten, en ja het is een stuk makkelijker dan wat mijn computationele collegae aan het kraken zijn, maar mijn resultaten zijn ook veel 'echter'. En dat is net zoveel waard.quote:Op donderdag 9 april 2009 02:26 schreef Petertje81 het volgende:
Ik heb zelf ervaring met alfa-, gamma- en betastudies. Geloof me, het verschil in gemiddelde intelligentie tussen alfa- en gammastudenten enerzijds en betastudenten anderzijds is gigantisch. Bij alfa- en gammastudies kom je zo nu en dan wel intelligente studenten tegen, maar werkelijke intelligentie is doorgaans geen vereiste voor het behalen van een diploma. Hard werken voldoet. Het succesvol afronden van een studie wis- of natuurkunde, echter, kun je met een iq van 110 vergeten.
Wat is de bron van deze newsflash? Ik vind het namelijk best wel onzin.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:22 schreef Bolter het volgende:
[..]
News-flash
De huidige en toekomstige top van het bedrijfsleven gaat voor een steeds groter gedeelte bestaan uit managers met een technische achtergrond aangezien er in het verleden te vaak is gebleken dat pure "managers" niet veel klaar spelen.
Die later jouw baas is en in dikke auto's rijdt en je vrouw batst. Ja wat een nerds ;')quote:Op donderdag 9 april 2009 16:13 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Ik zou durven stellen dat het komt doordat beta's de grootste nerds zijn.
Zoiets heb ik een aantal maanden geleden ook gelezen, weet helaas niet meer waar. Het argument was dat beta's beter waren in analytisch denken en het scheiden van hoofd- en bijzaken. Of zoiets.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:40 schreef ioko het volgende:
[..]
Wat is de bron van deze newsflash? Ik vind het namelijk best wel onzin.
Waarom vind jij dt onzin? Alleswat jouw ego krenkt is onzin.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:40 schreef ioko het volgende:
[..]
Omdat ik naar een bron vraag krenkt iets mijn ego? Ik zie juist vaak dat mensen die vanuit de inhoud naar een managementfunctie gaan, totaal geen managementvaardigheden hebben. Dus ik vraag me af waar deze informatie vandaan komt.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom vind jij dt onzin? Alleswat jouw ego krenkt is onzin.
Soms denk ik wel eens dat het enige dat jij nog op Fok! doet, het bekritiseren van mijn anglicismen en andere stijlfouten is.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:39 schreef Sam_Spade het volgende:
speknek, wat een immens trieste laatste zin.
Als ik momenteel een enorme kneus was zou ik me ook wanhopig vastklampen aan die gedachtequote:Op donderdag 9 april 2009 16:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die later jouw baas is en in dikke auto's rijdt en je vrouw batst. Ja wat een nerds ;')
Maar aangezien ik, hoewel ik nog geen staartdeling volbrengen kan, toch tot de knapste koppen van het forum behoor, kun je concluderen dat je redeneringen in de kern feilloos zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Soms denk ik wel eens dat het enige dat jij nog op Fok! doet, het bekritiseren van mijn anglicismen en andere stijlfouten is.
Iets volhoudt?!quote:Op donderdag 9 april 2009 16:39 schreef Sam_Spade het volgende:
speknek, wat een immens trieste laatste zin. Maar chapeau, dat jij jezelf iets volhoudt.
Je schreef: ''Dat houd ik mezelf ook wel eens vol''.quote:
Goed zoquote:Op donderdag 9 april 2009 16:53 schreef Sam_Spade het volgende:
Je schreef: ''Dat houd ik mezelf ook wel eens vol''.
Ik voel me nu oprecht beroerd, weet je dat?
Was jij geen HBO'er?quote:Op donderdag 9 april 2009 16:52 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Als ik momenteel een enorme kneus was zou ik me ook wanhopig vastklampen aan die gedachte!
Tuurlijk, jouw vrouw wordt later gebatst door de glazenwasser, VMBO techniek.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die later jouw baas is en in dikke auto's rijdt en je vrouw batst. Ja wat een nerds ;')
MBO/HBO/Universiteit: Hogeschool Utrecht , School voor Journalistiekquote:Op donderdag 9 april 2009 16:58 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Correct.
Vooral het gedeelte waarin je ''geen'' zegt.
In een grijs verleden, heden ten dage voel ik geen behoefte meer tot bezigheidstherapie.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:00 schreef Florian_ het volgende:
[..]
MBO/HBO/Universiteit: Hogeschool Utrecht , School voor Journalistiek
Dat dacht ik al ja. Scheer je weg, jij ongeletterd stuk vreten.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:00 schreef Florian_ het volgende:
[..]
MBO/HBO/Universiteit: Hogeschool Utrecht , School voor Journalistiek
Grijs verleden is één, hooguit twee jaar geleden? Je bent namelijk ~17 als je de havo afrondt, en jij bent 18.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:01 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
In een grijs verleden, heden ten dage voel ik geen behoefte meer tot bezigheidstherapie.
Ik verlaag naar een half jaar.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:03 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Grijs verleden is één, hooguit twee jaar geleden? Je bent namelijk ~17 als je de havo afrondt, en jij bent 18.
Bezigheidstherapie? Fijn dan, aan die opleiding wil ik uitgerekend beginnen.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:01 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
In een grijs verleden, heden ten dage voel ik geen behoefte meer tot bezigheidstherapie.
Mwah, ieder zijn ding natuurlijk, maar mij kon het niet bekoren. Veel te veel irrelevante opdrachten en weinig uitdaging. Verder vond ik ook alleen de niet-journalistieke vakken interessantquote:Op donderdag 9 april 2009 17:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Bezigheidstherapie? Fijn dan, aan die opleiding wil ik uitgerekend beginnen.
Wat is er volgens jou mis mee dan?
Correct, maar dat ding doet niet aan wiskunde.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:08 schreef solyaris het volgende:Voor rekenen heb je een rekenmachine.
[ afbeelding ]
Nee, niet omdat jij naar de bron vraagt, maar omdat je meteen weer zegt dat het onzin is.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:48 schreef ioko het volgende:
[..]
Omdat ik naar een bron vraag krenkt iets mijn ego? Ik zie juist vaak dat mensen die vanuit de inhoud naar een managementfunctie gaan, totaal geen managementvaardigheden hebben. Dus ik vraag me af waar deze informatie vandaan komt.
Wat ga je nu voor opleiding doen dan? Begin sowieso niet aan de InHolland in Alkmaar, die is bagger heb ik vernomen.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:08 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Mwah, ieder zijn ding natuurlijk, maar mij kon het niet bekoren. Veel te veel irrelevante opdrachten en weinig uitdaging. Verder vond ik ook alleen de niet-journalistieke vakken interessant.
Geen idee, het komende jaar in ieder geval nog niets.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:10 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Wat ga je nu voor opleiding doen dan? Begin sowieso niet aan de InHolland in Alkmaar, die is bagger heb ik vernomen.
Zolang hij geen bronvermelding geeft, is mijn claim even steekhoudend als die van hem. En een beetje zwart-wit een discussie ingaan geeft leukere discussies, dat weet jij ook.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:10 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, niet omdat jij naar de bron vraagt, maar omdat je meteen weer zegt dat het onzin is.
Maar dat is maar een klein deel van de kwaliteiten van een goede manager. Daarnaast is een manager met inhoudelijke bagage natuurlijk ook lang niet in alle sectoren iemand met een technische achtergrond. Ik bemerk bij veel mede-bèta's bovendien ook vaak enorme tunnelvisie en onwetendheid m.b.t. zaken die buiten hun eigen vakgebied liggen.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zoiets heb ik een aantal maanden geleden ook gelezen, weet helaas niet meer waar. Het argument was dat beta's beter waren in analytisch denken en het scheiden van hoofd- en bijzaken. Of zoiets.
Ik zie niet in waarom je er meteen vanuit moet gaan dat iets pure onzin is als hij geen directe bron voor handen heeft. Een beetje vertrouwen mag ook wel.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:14 schreef ioko het volgende:
[..]
Zolang hij geen bronvermelding geeft, is mijn claim even steekhoudend als die van hem. En een beetje zwart-wit een discussie ingaan geeft leukere discussies, dat weet jij ook.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom pure managers nog bestaansrecht hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 17:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar dat is maar een klein deel van de kwaliteiten van een goede manager. Daarnaast is een manager met inhoudelijke bagage natuurlijk ook lang niet in alle sectoren iemand met een technische achtergrond. Ik bemerk bij veel mede-bèta's bovendien ook vaak enorme tunnelvisie en onwetendheid m.b.t. zaken die buiten hun eigen vakgebied liggen.
Ik houd er alleen niet van als mensen die zo goed hard kunnen rennen constant moeten benadrukken dat ze, als ze hadden gewild, ook in alle andere sporten hadden kunnen uitblinken. Dat is gewoon raar.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:33 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben zelf alfa, en begrijp nooit dat mijn mede-alfa's zich zo in bochten wringen om te ontkennen wat evident is. Waarom in godsnaam? Ik ga toch ook niet beargumenteren dat ik een net zo goede hardloper ben als Gebreselassie maar dan op een andere manier?
Onzin omdat het waar is.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:43 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik houd er alleen niet van als mensen die zo goed hard kunnen rennen constant moeten benadrukken dat ze, als ze hadden gewild, ook in alle andere sporten hadden kunnen uitblinken. Dat is gewoon onzin.
Zeker, maar het zijn over het algemeen ook niet de beta's die dit soort topics openen.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, het is vaak gewoon waar. Maar ioko vindt het misschien gewoon storend als iemand die waarheid voortdurend loopt te verkondigen, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Je kunt ook best gewoon in stilte beseffen dat je slimmer bent.
Ah ja, simpele dingen uit elkaar houden is lastiger dan moeilijke dingen uit elkaar houden. Bovendien merk je dat pas aan het eind van je studie zeg je, dus je hebt eerst een akelig saaie beta-studie afgerond?quote:Op donderdag 9 april 2009 19:10 schreef flipp. het volgende:
wat een zeiktopic zeg.
Maar anyway dat technische studies per se moeilijker zijn is een beetje misplaatst.
De individuele stukken zijn inderdaad moeilijker alleen wat een economische studie moeilijker maakt is de shitload van (simpelere) onderdelen die je krijgt en uit elkaar moet houden.
Het overzicht houden bij een economische studie is wat het moeilijk maakt dat is iets wat je vooral aan het einde van de studie gaat merken.
(en ja ik heb beide soorten studies gedaan eerst een beta studie waar ik gewoon niet in geïnteresseerd was en vervolgens een economische studie. Eerste jaar was peanuts (welke studie niet) maar daarna begonnen de verschillende regels en wel / niet door elkaar te lopen wat het een stuk moeilijker maakte)
Welke talen geef je dan?quote:Op donderdag 9 april 2009 18:33 schreef ShadyLane het volgende:
Nee, Chris, de beta's halen bij de talen de hoogste cijfers niet omdat ze de grootste nerds zijn die het hardst studeren. Ze doen over het algemeen vrij weinig voor mijn vak, omdat ze al veel energie steken in de betavakken. Bij mijn vak zijn de 'nerds' vooral degenen met de alfa- en gammaprofielen (daar reken ik ook NG toe, voor een leerling met hersens is NT het enige profiel dat uitdaging biedt). Die moeten het van hard werken hebben, terwijl de beta's puur op inzicht een eind komen.
Ik generaliseer natuurlijk, zo nu en dan heb ik wel degelijk een briljante CM-er. Maar al met al zijn zowel de betavakken op de middelbare school, als de betastudies, gemiddeld ECHT wel van hoger niveau dan de gemiddelde alfa- of gammastudie. Ik ben zelf alfa, en begrijp nooit dat mijn mede-alfa's zich zo in bochten wringen om te ontkennen wat evident is. Waarom in godsnaam? Ik ga toch ook niet beargumenteren dat ik een net zo goede hardloper ben als Gebreselassie maar dan op een andere manier?
Zoals carnaval vieren.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:22 schreef Ixnay het volgende:
Zoals Plasterk zegt "Bèta's zijn mensen die echt iets kunnen."
Okay, dan heb ik verder niks te zeggen aangezien ik geen idee heb hoe Latijn en Grieks in elkaar steken.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef ShadyLane het volgende:
Chris, Latijn en Grieks. Daar is de aanpak natuurlijk ook wel behoorlijk analytisch. Ik heb wel af en toe beta's die echt moeite hebben met de moderne vreemde talen en Nederlands, maar dat zijn doorgaans ook niet de sterkste beta's moet ik zeggen. En wellicht zouden ze in de moderne talen wat sterker zijn als er daar wat meer aan dingen als spelling en grammatica werd gedaan.
Wat dat betreft is/was Plasterk echt een simpele geest, een typische beta voor wie alleen economisch nut en wetenschappelijke vooruitgang van waarde is.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:22 schreef Ixnay het volgende:
Zoals Plasterk zegt "Bèta's zijn mensen die echt iets kunnen."
Dan is hij geen typische beta, hoor.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:09 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat dat betreft is/was Plasterk echt een simpele geest, een typische beta voor wie alleen economisch nut en wetenschappelijke vooruitgang van waarde is.
Klopt, maar het gebouw waar je in zit, de computer waar je achter zit, de verlichting, de verwarming, het drinkwater, en ga zo maar een half uur door, hebben we allemaal te danken aan een sterk staaltje engineering.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:35 schreef thabit het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat alleen technische studies kwaliteit hebben. Ik zou juist zeggen dat vooral de theoretische studies in de harde betahoek kwaliteit hebben. Wat ze op de TU's doen is toch vooral een hoop knutselwerk.
En ondertussen zorgen de gamma's voor de kredietcrisis, inperking van de vrijheid en oorlogen. Moet ook gebeuren.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:56 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Klopt, maar het gebouw waar je in zit, de computer waar je achter zit, de verlichting, de verwarming, het drinkwater, en ga zo maar een half uur door, hebben we allemaal te danken aan een sterk staaltje engineering.
Er zijn toch echt knutselaars (ing's en ir's) nodig.
Denk dat je met een bètastudie wel veel sneller een baan te pakken hebt hoor dan met een alfa-/gammastudie.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef ethiraseth het volgende:
Dat zijn geen echte alfa's.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:02 schreef Marurk het volgende:
[..]
Denk dat je met een bètastudie wel veel sneller een baan te pakken hebt hoor dan met een alfa-/gammastudie.
Vaak is het ook zo dat het bètamensen ook echt om het plezier gaat. Zij studeren omdat ze passie hebben voor datgene wat ze studeren. Wat ze precies verdienen, is vaak van minder belang. Veel alfa-/gammamensen die ik ken zien zich al helemaal als directeurtje/managertje rondlopen later met een dik betaalde baan, althans, dat willen ze graag.
Klopt, ik sprak dan ook niet over maatschappelijke relevantie, maar over academische kwaliteit.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:56 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Klopt, maar het gebouw waar je in zit, de computer waar je achter zit, de verlichting, de verwarming, het drinkwater, en ga zo maar een half uur door, hebben we allemaal te danken aan een sterk staaltje engineering.
Er zijn toch echt knutselaars (ing's en ir's) nodig.
Het getuigt inderdaad van zeer geringe beschaving om, wanneer men gedwongen is een niet-exacte studie te doen, alsnog winst na te streven, terwijl er zoveel schitterende, volledig nutteloze specialiteiten voorhanden zijn. Bij Geschiedenis zijn er zo al dertig van zulke specialiteiten.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:08 schreef Marurk het volgende:
[..]
OKwat zijn het dan volgens jou?
Pauperts mag je ze ook wel noemen inderdaad.
Een Lourdes: men bewaart er nog de krukken van de weinige genezenen.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:17 schreef Reya het volgende:
Die discipline is dan ook een waarlijk toevluchtsoord voor uitgerangeerde randfiguren.
ik geef onmiddelijk toe dat studies als wiskunde en natuurkunde wetenschappelijker zijn dan de gemiddelde studie aan een TU, maar om dat nou gelijk te stellen aan hogere kwaliteit gaat wel erg kort door de bocht.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:35 schreef thabit het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat alleen technische studies kwaliteit hebben. Ik zou juist zeggen dat vooral de theoretische studies in de harde betahoek kwaliteit hebben. Wat ze op de TU's doen is toch vooral een hoop knutselwerk.
Wend uw laatste vroomheid aan om de hemelen te vermurwen.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:23 schreef Reya het volgende:
Dien ik te vrezen dat een dergelijk lot jou zal toevallen?
Ik zal ten laatste uur een kruisweg inlassen.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:25 schreef Sam_Spade het volgende:
[..]
Wend uw laatste vroomheid aan om de hemelen te vermurwen.
Precies, hou je arrogantie lekker voor je. Dat probeer ik ook te doen met mijn twee mastertitels. Bescheidenheid siert te mens.quote:Op donderdag 9 april 2009 18:49 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, het is vaak gewoon waar. Maar ioko vindt het misschien gewoon storend als iemand die waarheid voortdurend loopt te verkondigen, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Je kunt ook best gewoon in stilte beseffen dat je slimmer bent.
Tjah sorry is toch echt zo... was zelf ook een kei een aardrijkskunde (die is nog discutabel naar mijn mening) geschiedenis, filosofie, economie maar het probleem met die vakken is gewoon dat het alleen maar stampen is in je hersenloze bol.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Dat doen de alfa's omdat zij nou eenmaal de touwtjes in de handen hebben in de wereld (politiek) beta's zouden dit veel anders en logischer aanpakken m.a.w. het systeem is onlogisch en daarom ook niet te begrijpen voor de weldenkende beta.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:20 schreef koffiegast het volgende:
Ik zie mezelf geen economie studie doen, ik denk dat ik daar het brein niet voor heb, simpelweg omdat ik niet snap waarom economie altijd als ingewikkeld wordt bestempeld en er zoveel tering termen zijn terwijl economie toch gewoon handel, afbetaling, huren, lenen etc is?
Philips is een goed voorbeeld denk ik. Veel managers daar zijn gewoon oude werknemers van de technische afdeling van vroeger.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:40 schreef ioko het volgende:
[..]
Gamma is het afvalputje van de universitaire studiesquote:Op donderdag 9 april 2009 12:51 schreef ioko het volgende:
[..]
Er is ook nog een groot verschil tussen Alpha en Gamma studies. Ik heb nooit een alpha studie gedaan, dus daar heb ik geen oordeel over.
En adem in..... Je hebt in elk geval weinig gevoel voor verhoudingen, dit is echt het wereldbeeld van een lichtelijk autistische beta.quote:Op woensdag 15 april 2009 01:03 schreef iBolt het volgende:
Het is gewoon zo dat de betawetenschappen gewoon de allerbelangrijkste is in de Mensheid... je hebt het wiel, papier, letterdruk, kerken/moskeeën, potlood, pen, computer, telefoon, gps, horloge, auto. Zonder ons was de mensheid al lang uitgeroeid of waren we nog steeds met pijl en boog (wat ook door onze vindingrijkheid is uitgevonden) beertjes aan het afschieten. En zonder al die alfa mensen (politiek met name, beetje moeilijk doen over stamcelonderzoek) waren we al veel verder, en was mars allang volgebouwd.
Ja ok noem 2 dingen die alfa mensjes hebben bijgedragen aan de wereld behalve het creëren van oorlogquote:Op woensdag 15 april 2009 17:40 schreef ioko het volgende:
[..]
En adem in..... Je hebt in elk geval weinig gevoel voor verhoudingen, dit is echt het wereldbeeld van een lichtelijk autistische beta.
Democratie en rechtspraak bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 15 april 2009 17:46 schreef iBolt het volgende:
[..]
Ja ok noem 2 dingen die alfa mensjes hebben bijgedragen aan de wereld behalve het creëren van oorlog
Right... beetje oorlog voeren en fraude plegen bedoel je zeker.quote:Op woensdag 15 april 2009 17:58 schreef ioko het volgende:
[..]
Democratie en rechtspraak bijvoorbeeld?
Met wat voor middelen worden die oorlogen gevoerd dan?quote:Op woensdag 15 april 2009 17:46 schreef iBolt het volgende:
[..]
Ja ok noem 2 dingen die alfa mensjes hebben bijgedragen aan de wereld behalve het creëren van oorlog
En met deze reactie wil ik graag mijn discussie met je afsluiten, je zit gewoon te stoken. Maar goede argumentatiequote:Op woensdag 15 april 2009 20:06 schreef iBolt het volgende:
[..]
Right... beetje oorlog voeren en fraude plegen bedoel je zeker.
Gammawetenschappen nemen een tussen positie in tussen beta en alfa. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappenquote:Op woensdag 15 april 2009 09:41 schreef zquing het volgende:
[..]
Gamma is het afvalputje van de universitaire studies
Ik kan 't weten wat ik doe er 2
En iedereen hapt er op losquote:Op woensdag 15 april 2009 23:25 schreef ioko het volgende:
[..]
En met deze reactie wil ik graag mijn discussie met je afsluiten, je zit gewoon te stoken. Maar goede argumentatie![]()
Haha net alsof jij ooit een belangrijke rol van betekenis hebt gehad voor de mensheidquote:Op woensdag 15 april 2009 01:03 schreef iBolt het volgende:
Het verschil met beta alfa is...
alfa = dingen uit het boekje toepassen
beta = dingen oplossen m.b.v. inzicht
[..]
Tjah sorry is toch echt zo... was zelf ook een kei een aardrijkskunde (die is nog discutabel naar mijn mening) geschiedenis, filosofie, economie maar het probleem met die vakken is gewoon dat het alleen maar stampen is in je hersenloze bol.
Het is gewoon zo dat de betawetenschappen gewoon de allerbelangrijkste is in de Mensheid... je hebt het wiel, papier, letterdruk, kerken/moskeeën, potlood, pen, computer, telefoon, gps, horloge, auto. Zonder ons was de mensheid al lang uitgeroeid of waren we nog steeds met pijl en boog (wat ook door onze vindingrijkheid is uitgevonden) beertjes aan het afschieten. En zonder al die alfa mensen (politiek met name, beetje moeilijk doen over stamcelonderzoek) waren we al veel verder, en was mars allang volgebouwd.
Long Live Jacque Fresco!
[..]
Dat doen de alfa's omdat zij nou eenmaal de touwtjes in de handen hebben in de wereld (politiek) beta's zouden dit veel anders en logischer aanpakken m.a.w. het systeem is onlogisch en daarom ook niet te begrijpen voor de weldenkende beta.
Heee dat wist ik niet. Dus eigenlijk ben ik half Gamma half Beta (Economie en Informatica)quote:Op woensdag 15 april 2009 23:48 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Gammawetenschappen nemen een tussen positie in tussen beta en alfa. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
Meen je dat nuquote:Op woensdag 15 april 2009 23:48 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Gammawetenschappen nemen een tussen positie in tussen beta en alfa. http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammawetenschappen
Kijk ik weet niet hoe je het moet zien, maar ik doe Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit en daar moet je toch zeer abstract en georganiseerd naar een groter iets kunnen kijken (en dat dus weer kunnen ontleden). Er wordt ook van je verwacht dat je zelf probleem oplossend (binnen organisaties, innovaties, Lean manufacturing, EFQM, ,TQM, QFD en eigen modellen) te werk kunt gaan wat bij ons niet via vaste patronen en vaste economische modellen gaat. Ik denk dat je daar zeer zeker wel wat inzicht voor nodig hebt. Maarja aan de andere kant is Rechten ook een gammawetenschap, en dat is min of meer alleen maar regels stampen.quote:
Zonder Beta studenten hadden we geen wapens en zouden oorlogen heel wat eerlijker zijn.quote:Op woensdag 15 april 2009 17:46 schreef iBolt het volgende:
[..]
Zelf doe ik technische bestuurskunde, en ik kan je zeggen dat het niet de gamma vakken(projecten en de analyse vakken) zijn waar mensen moeite mee hebben. Maar de wiskundigequote:Op donderdag 16 april 2009 13:09 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Kijk ik weet niet hoe je het moet zien, maar ik doe Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit en daar moet je toch zeer abstract en georganiseerd naar een groter iets kunnen kijken (en dat dus weer kunnen ontleden). Er wordt ook van je verwacht dat je zelf probleem oplossend (binnen organisaties, innovaties, Lean manufacturing, EFQM, ,TQM, QFD en eigen modellen) te werk kunt gaan wat bij ons niet via vaste patronen en vaste economische modellen gaat. Ik denk dat je daar zeer zeker wel wat inzicht voor nodig hebt. Maarja aan de andere kant is Rechten ook een gammawetenschap, en dat is min of meer alleen maar regels stampen.
Ik zelf vind mijn studie pittig genoeg, meer zou het voor mij niet hoeven zijn. Beta kan ik denk ik niet (wel hebben we een wiskunde toets gehad om na te gaan of we op beta niveau kunnen denken, die heb ik met moeite gehaald), maar dat zou ik ook helemaal niet willen aangezien dat daar totaal andere typen mensen rond lopen dan ik zelf ben.
Waarom is dit niet bannable in hemelsnaam.. Post dan niets.quote:
Een oorlog eerlijk willen uitvechten, daar moet je alfa voor zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:21 schreef Sargon het volgende:
[..]
Zonder Beta studenten hadden we geen wapens en zouden oorlogen heel wat eerlijker zijn.
Mee eens.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:20 schreef finsdefis het volgende:
Overigens zijn allebei de sectoren (of alledrie..) wel even belangrijk voor de maatschappij, vind ik. Het is niet zo dat bèta's per definitie meer bijdragen aan de productiviteit ofzo.. Alsof ze allemaal directeurs van hun eigen onderzoeks-/ontwerp-bedrijf worden, maar daarnaast helpen ze (het verder ontwikkelen van) innovaties in teamverband.
Hetzelfde geldt voor alfa's: alsof ze allemaal de volgende Kofi Annan worden.. Veel gaan er het onderwijs in, of gaan geschiedkundig/antropologisch onderzoek verrichten, waardoor de mensheid zichzelf beter leert kennen.
Mensen die zich af vragen wat voor nut Geschiedenis, een literatuurstudie of Sociologie nou hebben zijn enorm kortzichtig en moeten zich dan ook maar eens afvragen wat Technische Natuurkunde/Wiskunde etc. allemaal voor direct nut hebben. Het gaat gewoon om het creëren van een denkniveau met achtergrondkennis.
Mja toen ik het dacht klonk het beterquote:Op donderdag 16 april 2009 14:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een oorlog eerlijk willen uitvechten, daar moet je alfa voor zijn.
Wauw...quote:Op woensdag 15 april 2009 01:03 schreef iBolt het volgende:
Het verschil met beta alfa is...
alfa = dingen uit het boekje toepassen
beta = dingen oplossen m.b.v. inzicht
[..]
Tjah sorry is toch echt zo... was zelf ook een kei een aardrijkskunde (die is nog discutabel naar mijn mening) geschiedenis, filosofie, economie maar het probleem met die vakken is gewoon dat het alleen maar stampen is in je hersenloze bol.
Long Live Jacque Fresco!
[..]
Dat doen de alfa's omdat zij nou eenmaal de touwtjes in de handen hebben in de wereld (politiek) beta's zouden dit veel anders en logischer aanpakken m.a.w. het systeem is onlogisch en daarom ook niet te begrijpen voor de weldenkende beta.
Ik hoop dat het een troll is in je profiel, maar:quote:Op donderdag 16 april 2009 20:18 schreef Smart_ass het volgende:
Betastudies zijn nou eenmaal moeilijker. Hilarisch ook altijd die discussies tussen C&M-ers en N&T-ers op de middelbare school.Face it, C&M is een noobprofiel. En de meeste C&M gerelateerde studies zijn ook voor N&T-ers echt wel te doen hoor.
quote:opleiding: HBO
HBO Rechten, dacht ik.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:31 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Ik hoop dat het een troll is in je profiel, maar:
[..].
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het moeilijk is, of wel?quote:Op donderdag 16 april 2009 20:31 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Ik hoop dat het een troll is in je profiel, maar:
[..].
Dat moest er godverdomme nog 'ns bijkomen ook, zeg!quote:Op donderdag 16 april 2009 20:37 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat het moeilijk is, of wel?
Ik ben een van de weinigen die uit ervaring over het HBO kan klagen.![]()
Studeer jij niet economie of iets in die trant? Wat doe je eigenlijk in dit topic?quote:Op donderdag 16 april 2009 20:38 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Dat moest er godverdomme nog 'ns bijkomen ook, zeg!
Iets in die trant, inderdaad.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Studeer jij niet economie of iets in die trant? Wat doe je eigenlijk in dit topic?
Bedrijfskunde volgens mij, wel jammer altijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Studeer jij niet economie of iets in die trant? Wat doe je eigenlijk in dit topic?
Want je (WO) studie zegt alles over je intelligentie, danwel toekomstperspectieven? Bedrijfskundigen hebben gemiddeld volgens mij een hoger startsalaris dan een Civiele Techneut of iets dergelijks. Is het dan nog steeds dom om het te studeren?quote:Op donderdag 16 april 2009 20:50 schreef Merkie het volgende:
[..]
Bedrijfskunde volgens mij, wel jammer altijd.
Ook zoiets ja.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:50 schreef Beauregard het volgende:
[..]
Iets in die trant, inderdaad.
Ik ben hier om te observeren hoe beta's met een stramme kabouter in hun onderbroek praten over de moeilijkheidsgraad en status van hun studie.
Jij?
Het is jammer als iemand met mooie argumenten het paupereske HBO degradeert tot wat het werkelijk is, en dan achteraf blijkt dat diezelfde persoon een universitaire studie doet die ook nauwelijks het predikaat "wetenschappelijk" waardig is.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:56 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Want je (WO) studie zegt alles over je intelligentie, danwel toekomstperspectieven? Bedrijfskundigen hebben gemiddeld volgens mij een hoger startsalaris dan een Civiele Techneut of iets dergelijks. Is het dan nog steeds dom om het te studeren?
Die verschillen lijken mij verwaarloosbaar klein hoor, maar ik weet wel dat een ingenieur een veel betere baangarantie heeft dan een bedrijfskundige.quote:Op donderdag 16 april 2009 20:56 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Want je (WO) studie zegt alles over je intelligentie, danwel toekomstperspectieven? Bedrijfskundigen hebben gemiddeld volgens mij een hoger startsalaris dan een Civiele Techneut of iets dergelijks. Is het dan nog steeds dom om het te studeren?
quote:Op donderdag 16 april 2009 21:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het is jammer als iemand met mooie argumenten het paupereske HBO degradeert tot wat het werkelijk is, en dan achteraf blijkt dat diezelfde persoon een universitaire studie doet die ook nauwelijks het predikaat "wetenschappelijk" waardig is.
Eensquote:Op woensdag 8 april 2009 14:44 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dit snap ik dus niet. Waarom wil je echt werkelijk al je tijd stoppen in je studie? Er bestaat ook nog zoiets als sociale contacten en genieten van het leven. Mijn opinie is dat niet alleen studeren en carrière maken. Ik doe ook een WO studie en 1 vind ik meer dan genoeg, ik moet er keihard voor inzetten om ergens te komen. Maar ik wil wel van het leven blijven genieten, dus ik stop zeker niet al mijn tijd er in
Dat komt omdat hij zo veel slimmer is dan jij. Hij kan L&R doen en daarnaast koken en de student uithangen. Jij doet makkelijke studies en kan er niet eens bij koken.quote:Op woensdag 8 april 2009 14:06 schreef BaronPils het volgende:
Ondanks mijn hoge aantal kwaliteits-topics en -posts, laat ik het deze keer maar bij een wat korter 'betoog'. Na het lezen van enkele topics over de kwaliteit van het Nederlandse (voornamelijk WO- )onderwijs, viel mij op hoe zeer FOK!kers de technische studies admireren, en alles wat minder is meteen af doen als 'simpel', 'tijd over', etc.
Schijnbaar hebben al deze mensen ervaringen met zowel technische studies als met non-beta studies. Immers, ik neem aan dat FOK!kers wel slim genoeg zijn om te beseffen dat stereotypen en vooroordelen niet per se waar zijn, en dus ook hun mening baseren op ervaring in plaats van een soort maatschappelijk aangeleerde gedachtes. Ik ben dus ook zeer onder de indruk van het grote aantal studenten op FOK! dat of 2 studies tegelijk doet, of zowel een alpha- als beta-studie heeft gedaan.
Of misschien hebben deze mensen extensief 'research' gedaan naar de kwaliteit van het onderwijs in verschillende vakgebieden. Als dat het geval is, prima, dan is mijn argument inderdaad niet valide.
Toch lijkt mij het bovenstaande niet echt het geval.
Ik studeer zelf ook (twee bachelors, waarvan één taal/cultuur-gericht en één economie-gericht) op WO-niveau aan twee verschillende universiteiten, en beide universiteiten behoren op hun vakgebied tot de beste van Nederland, en zeker tot de betere universiteiten van Europa. Beide opleidingen zijn zeker niet makkelijk, en slagingspercentages liggen vaak niet erg hoog. Ik probeer hier niet mijzelf mee 'omhoog te praten', maar slechts een voorbeeld te geven van de enige situatie die ik echt goed ken, namelijk mijn eigen.
Ik denk dat het voornaamste probleem is dat mensen technische studies gelijk stellen aan een hoge moeilijkheidsgraad, maar daarbij niet in acht nemen dat mensen die uberhaupt deze technische studies kiezen van zichzelf vaak al goed zijn in dit soort gebieden. Ik geloof best dat technisch (WO) onderwijs op hoog niveau is, maar het is onzin dat dan gelijk wordt gedacht dat omdat de moeilijkheidsgraad hoog is (of omdat er veel les is, wat dan ook) dat het gelijk staat aan hoge kwaliteit. Veel les betekent niet per se moeilijk, veel les betekent ook niet kwaliteit; het kan net zo goed gelijk staan aan relatief minder zelfstudie.
Om maar een klein voorbeeld te geven; ik ben bevriend met een student lucht- en ruimtevaart technologie in Delft. Deze studie wordt als tenminste een van de moeilijkere studies gezien (zover ik weet ook onder technische opleidingen). Desondanks kookt deze persoon dagelijks meer dan een uur en was hij lid van een studentenvereniging; iets waar ik persoonlijk nooit tijd voor zou hebben.
Mijn klacht lijkt me na het bovenstaande wel duidelijk:
Klacht: Mensen die denken dat alleen technische opleidingen 'moeilijk' en 'van hoge kwaliteit' zijn.
Na een paar jaar is de bedrijfskundige alleen wel de baas van de ingenieur, dus daar sta je dan met die paar procent betere baankans.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:04 schreef TC03 het volgende:
[..]
Die verschillen lijken mij verwaarloosbaar klein hoor, maar ik weet wel dat een ingenieur een veel betere baangarantie heeft dan een bedrijfskundige.
Kop je even een studie technische bedrijfskunde en/of een MBA binnen.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Na een paar jaar is de bedrijfskundige alleen wel de baas van de ingenieur, dus daar sta je dan met die paar procent betere baankans.
Waarom moet een universitaire studie überhaupt 'wetenschappelijk' waardig zijn? Veel disciplines zijn nu eenmaal in wezen onwetenschappelijk. Ze hebben een eigen dynamiek, kunnen niet gereduceerd worden tot de toepassing van de wetenschappelijke methode op een zeker studieobject. Zo is mijn eigen vakgebied (de geschiedkunde) een amalgaam van literatuur, empirie en filosofie.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:18 schreef Beauregard het volgende:
Wat maakt een universitaire studie volgens jou "wetenschappelijk" waardig? Noem eens wat criteria.
Rightquote:Op donderdag 16 april 2009 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Na een paar jaar is de bedrijfskundige alleen wel de baas van de ingenieur, dus daar sta je dan met die paar procent betere baankans.
Vandaar dat 90% van de afgestudeerde ingenieurs in een managementfunctie terechtkomenquote:Op donderdag 16 april 2009 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Bedrijfskunde lijkt me nou niet echt de crème de la crème van de universitaire studies, en als ik zo naar Wikipedia kijkt lijkt het mij meer een veredelde HBO-opleiding. Tevens ken ik mensen die bedrijfskunde aan de UvA doen en die kunnen dit bevestigen. Een beetje raar dat je dan zelf zo'n grote mond hebt over HBO'ers terwijl er waarschijnlijk genoeg HBO-opleidingen zijn die moeilijker zijn dan jouw pretstudiequote:Op donderdag 16 april 2009 21:18 schreef Beauregard het volgende:
[..]!
Wat maakt een universitaire studie volgens jou "wetenschappelijk" waardig? Noem eens wat criteria.
Helemaal met je eens, ook met je tweede post.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:21 schreef Scaurus het volgende:
Mensen denken ook veel te veel aan hun latere werk, aan hoeveel geld ze krijgen en hoe snel ze de baas zullen worden. Get a fucking life. Het leven is meer dan in jasje dasje naar je werk rijden, wat met de muis klikken en hopen dat je de baas genoeg gevleid hebt voor een promotie.
Als er iets is wat je in je studietijd moet leren, dan is het om voorbij primaire levensbehoeften als inkomen en status te kijken en de schoonheid te ervaren van Michelangelo, cultuurfilosofie of kwantummechanica.
Omdat we een scheiding beroeps en wetenschappelijk onderwijs kennen.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:22 schreef Scaurus het volgende:
Waarom moet een universitaire studie überhaupt 'wetenschappelijk' waardig zijn?
Hoe wou je als bedrijfskundige zomaar baas worden? Eigenlijk zie ik meer ingenieurs een eigen bedrijf beginnen.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:43 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
90% van alle ingenieurs zijn contactgestoorde shut-in nerds die bij hun moeder in de kelder wonen en telewerken zodat ze 16 uur per dag World of Warcraft kunnen spelen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:50 schreef Merkie het volgende:
[..]
Vandaar dat 90% van de afgestudeerde ingenieurs in een managementfunctie terechtkomen.
Kennis is macht zeggen ze toch.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:27 schreef Homdeck het volgende:
"mijn studie is lekker moeilijker dan die van jou!"![]()
!
nerds
Hoewel veel universitaire opleidingen tegenwoordig meer een veredelde beroepsopleiding zijn dan een echte wetenschappelijke opleiding.quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat we een scheiding beroeps en wetenschappelijk onderwijs kennen.
Dat zegt dan meer iets over het niveau van de bevolkingquote:Op vrijdag 17 april 2009 09:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoewel veel universitaire opleidingen tegenwoordig meer een veredelde beroepsopleiding zijn dan een echte wetenschappelijke opleiding.
Probleem met de meeste beta's is dat ze zich niet kunnen interesseren voor zoiets.. zie zelf altijd een hoop geklaag en onbegrip over de vakken die ook maar een beetje buiten het technische vakken pakket vallen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 02:26 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Het is natuurlijk onzin dat een bèta-student makkelijk een alfa-studie kan doen, de enige reden is misschien omdat hij een hogere discipline heeft vanwege een hogere verplichte studielast. Dit hebben de alfa-studenten verder dan ook volledig in hun eigen hand, of ze zich verder ontplooien naast de studie/zuipen of lam op de bank hangen.
Je zou eens psychologiestudenten over statistiek moeten horenquote:Op vrijdag 17 april 2009 10:21 schreef Robin__ het volgende:
Probleem met de meeste beta's is dat ze zich niet kunnen interesseren voor zoiets.. zie zelf altijd een hoop geklaag en onbegrip over de vakken die ook maar een beetje buiten het technische vakken pakket vallen.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:54 schreef ethiraseth het volgende:
Beta's:
[ link | afbeelding ]
Gamma's:
aan het begin van hun carriere:
[ link | afbeelding ][ afbeelding ]
na een paar jaar:
[ afbeelding ]
Alfa's:
[ link | afbeelding ]
+
[ link | afbeelding ]
Daarnaast admireer ik speknek.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:39 schreef Scaurus het volgende:
Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
Ik ken genoeg wereldvreemde beta's en breed geinteresseerde alfa's. Er zijn dus kortzichtige mensen in beide kampen te vinden. Wie zou dat hebben gedacht!quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:39 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je zou eens psychologiestudenten over statistiek moeten horen
Ik ken genoeg beta's die naast hun 'wereldvreemde' studie ook geïnteresseerd in politiek, geschiedenis en filosofie zijn. Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
Dat is waarschijnlijk ook wel zo ja, maar dat is dan misschien eerder vanwege de wiskunde die er bij komt kijken.. de onderwerpen die wij krijgen heb je geen voorkennis voor nodig. De beta's die geinteresseerd zijn in geschiedenis (buiten oude techniek) en filosofie zijn zeldzaam.. politieke interesse is nou ook niet echt boven gemiddeld.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:39 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Je zou eens psychologiestudenten over statistiek moeten horen
Ik ken genoeg beta's die naast hun 'wereldvreemde' studie ook geïnteresseerd in politiek, geschiedenis en filosofie zijn. Vaak meer dan alfa's, wier interesse veelal niet verder reikt dan voldoendes halen, uitgaan en leuke reisjes maken.
Ja, van die mensen die je studie gaan beoordelen op hoeveel geld je er mee kan verdienenquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:25 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Dus het maakt niet uit hoeveel geld je als econoompje later verdient, bepaalde dingen zijn onbetaalbaar.
De mensen die het niets interesseert zijn inderdaad ook vaak de mensen die het later ver schoppen en een hoop geld gaan verdienen. Maar ja de mensen die jij kent zullen wel gelijk hebbenquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:25 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Ik ken veel mensen die een economische studie doen puur voor het geld later. Ze maken er geen geheim van dat het hun eigenlijk niet boeit. Maar echt alle mensen die ik ken die een beta studie willen doen die vinden het echt interessant. Ze houden van uitvinden, dingen ontwerpen en/of zijn geïnteresseerd in de wiskunde en natuurkunde. Ik merk ook dat van alle leraren de wiskunde en natuurkunde leraren het meest enthousiast zijn over hun vak.
Dus het maakt niet uit hoeveel geld je als econoompje later verdient, bepaalde dingen zijn onbetaalbaar.
Wat de neuk lul jij nou weerquote:Op vrijdag 17 april 2009 16:12 schreef flipp. het volgende:
[..]
De mensen die het niets interesseert zijn inderdaad ook vaak de mensen die het later ver schoppen en een hoop geld gaan verdienen. Maar ja de mensen die jij kent zullen wel gelijk hebben
Als je dit daadwerkelijk echt een "geldige" reden vindt om geen technische studie te doenquote:Op donderdag 16 april 2009 21:21 schreef Pitom het volgende:
Toch wil ik graag even de kanttekening maken dat het leeuwendeel van de beta vrouwen bijzonder lelijk is, als er überhaupt al iets met tieten op zo'n opleiding rondloopt. Nee, geef mij dan maar psychologie. Hoewel in een dergelijk gezelschap de gemiddelde beta-male waarschijnlijk geen woord meer weet uit te brengen.
sowieso moet je bij beta studies ook lange wetenschappelijke teksten lezenquote:Op woensdag 8 april 2009 15:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
EUR = Erasmus Universiteit = geen HBO. Ik heb zelf geen psychologie gedaan, maar ik ken wat verhalen en op basis daarvan oordeel ik. Dit i.c.m. met het feit dat er talloze voorbeelden zijn van beta's die naar een alfastudie zijn overgestapt en het meteen duizend keer makkelijker vonden. Daarom vind ik het argument wat jij citeert ook niet echt steek houden, aangezien de ervaring leert dat er helemaal niet veel bèta's zijn die 'moeite hebben met lange wetenschappelijke teksten'. Hoeveel studenten ken jij die van sociologie zijn overgestapt naar Technische Natuurkunde en het makkelijker vonden?
Ja, dat is juist iets waar beta`s vaak beter zijn het gestructureerd analyseren van gegevens en daaruit conclusies trekken (en natuurlijk structuren in herkennen)quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Waar sommige beta's toch dat verschrikkelijke superioriteitsgevoel vandaan halen, ik weet het niet, als psycholoog zal ik het maar op onzekerheid gooien.
Dat denk ik ook, ik kan slecht dingen stampen (dus woordjes leren) maar toch kan ik goed Duits en Frans lezen puur door op de structuur te lettenquote:Op woensdag 8 april 2009 18:47 schreef Bolter het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn beta's over het algemeen "beter" puur vanwege het betere analytische en probleemoplossend vermogen. In bijna elk vakgebied wordt er geprobeerd structuur aan te brengen, op het moment dat je deze structuur sneller kan doorgronden kan je makkelijker/beter leren.
Ik ben zelf ook beta, LR master student, maar ben eigenlijk nooit een ontzettende uitblinker geweest al weet ik wel van mijzelf dat waar ik mij voor wil inzetten dat mij dat ook lukt, ook alfa-studies.
Dit is voor mij wel een reden om een iets minder technische master te doen. Je studiegenoten van nu zijn een indicatie van je collega's later. Ik heb ook stage en werk in werktuigbouwkundige bedrijven gehad, uitdagend werk voor je hoofd, maar sociaal gezien saai. Ik wil een uitdagende baan én leuke collega's.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:59 schreef Bolter het volgende:
[..]
Als je dit daadwerkelijk echt een "geldige" reden vindt om geen technische studie te doen_!
Dat herken ik dan niet om mij heen. Een deel bestaat uit de verlegen nerdjes uit je vroegere vwo klassen, maar die groeien daar wel uit tijdens de eerste paar jaren. De rest is net zo sociaal als alfa-studenten. Bron: Ik studeer in Delft maar ben in Amsterdam blijven wonen, mijn vrienden hier zijn allemaal aan de VU/UvA gaan studeren.quote:Op vrijdag 17 april 2009 09:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
90% van alle ingenieurs zijn contactgestoorde shut-in nerds die bij hun moeder in de kelder wonen en telewerken zodat ze 16 uur per dag World of Warcraft kunnen spelen.
Teksten bestuderen? Wat dacht je van het universum zelf!quote:Op woensdag 8 april 2009 16:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Whaha, je had het natuurlijk te druk met World of Warcraft he, nerderige student werktuigbouwkunde!!!111quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |