quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:19 schreef _The_General_ het volgende:
Waarom? Omdat het belangrijk nieuws is dat direct de levens van honderdduizenden Nederlanders raakt.
Er zitten circa 1770 militairen in Afghanistan, dus er zijn honderdduizenden familieleden, vrienden, collega's, dorpsbewoners etc etc die directe informatie uit Afghanistan over hun geliefde of bekende op prijs stellen!
Ja, maar om er nu een apart journaal voor uit te zenden van 2(!!!) hele minuten... Dat schiet het doel voorbij. Verder is er niks mis met het nieuws, zeker als je het bekijkt zoals SHE aangeeft - een aanslag op een veilige haven in Uruzgan.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:19 schreef _The_General_ het volgende:
Waarom? Omdat het belangrijk nieuws is dat direct de levens van honderdduizenden Nederlanders raakt.
Er zitten circa 1770 militairen in Afghanistan, dus er zijn honderdduizenden familieleden, vrienden, collega's, dorpsbewoners etc etc die directe informatie uit Afghanistan over hun geliefde of bekende op prijs stellen!
maargoed, ik stoor me er verder niet echt aan, een tv kan je uizetten en stukken krant kan je ook niet lezen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:07 schreef BOKA het volgende:
[..]
Of misschien zijn ouders/oom/tante/wie-dan-ook-contact-op-neemt-met-mensen-die-het-moeten-weten?
Dus ook gelijk op het nieuws als er een schilder wordt aangereden? Er zijn tienduizenden schilders en dus miljoenen familieleden, dorps-, stadsbewoners die informatie gelijk op prijs stellen!!quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:19 schreef _The_General_ het volgende:
Er werden toch al tijden raketten op Kamp Holland afgeschoten?quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:50 schreef Hallahan het volgende:
Ik denk ook eerder dat de aandacht te maken heeft met het feit dat Kamp Holland dus ook niet veilig blijkt te zijn.
En al tijden werd er schamper gelachen om die pogingen van de 'vijand'... Nu is het opeens duidelijk geworden dat zelfs die 'theedoeken' wel eens geluk hebben...quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:52 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Er werden toch al tijden raketten op Kamp Holland afgeschoten?
Alleen nu was er toevallig eentje raak.
Wijf!! Trek toch een jurk aan!!quote:Op maandag 6 april 2009 23:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan.
Maar goed, dan gaan we voortaan lekker dit soort ongevoelige en respectloze topics openen als er iemand overleden is. Hulde hoor, heel volwassen Heatwave. Ik weet dat je je tegen mij af wilt zetten,dat je die dwangneurose hebt, maar in dit gevla is het te stom voor woorden. Aklsof het er toe doet of de nabestaanden het lezen
Maar goed, blijkbaar is dit tegenwoordig de norm. Lekker dansen op het graf van doden en gewonden, en dat verdedig je nog ook. Het is immers niet tegen de wet
Een extra journaal van 2 minuten, het is me wat. Trek zelf een jurk aan, dramaqueen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:00 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Wijf!! Trek toch een jurk aan!!
Niemand danst op graven. Het is alleen achterlijk om een extra journaal in te lasten voor een omgekomen militair. Zo was het ook achterlijk om het een "vliegramp" te noemen toen er een Turks vliegtuig bij Schiphol neerstortte. Daar waren 9 doden. Als er twee bouwvakkerbusjes frontaal op elkaar klappen zijn er 12 doden en dan haalt het nieuws niet eens.....
Het is natuurlijk erg dat er iemand is omgekomen maar dat zijn nou eenmaal risico's van het vak. Als je niet wilt dat je doodgaat in een oorlogsgebied dan moet je ervoor zorgen dat je daar niet terecht komt. Hij was beroepsmilitair en hij koos ervoor om uitgezonden te worden, met alle risico's van dien. Dat hij sneuvelt is erg maar geen wereldnieuws.
Niemand viert hier een feestje om maar een extra journaal is overkill
Yep, zou ook best gekund hebben als het op een ander tijdstip was.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:39 schreef Fortitudo het volgende:
Zo'n ramp bij Italie is veel eerder extra nieuwsuitzending waardig.
Dan moet je het topic even lezen schat.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:31 schreef Orealo het volgende:
SCH, je hebt heel veel te zeggen maar echt helemaal niks is beargumenteerd._!
quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:51 schreef Dagoduck het volgende:
Eens met TS, en ik vind het niet erg voor de familie, hadden ze hem maar op moeten voeden zodat hij niet naar afghanistan ging ...
Wat wil je beargumenteerd zien dan? De OP over soldaten die zo veel geld verdienen is genant. Voor de rest is er helemaal geen heisa geweest, alleen een kort extra bulletin van een minuut of 2 bij RTL4 en voor de rest gerwoon de reguliere berichtgeving. Beargumenteer jij de extra heisa dan maar eens, waar was dat dan?quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:33 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik heb het topic geopend en bijgelezen, lieverd.
Extra heisa? Het gaat me om de initiële heisa. Waarom überhaupt een extra nieuwsbericht? Waarom het eerste item op elk regulier nieuwsbericht? Waarom staan vandaag de kranten er vol mee?quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat wil je beargumenteerd zien dan? De OP over soldaten die zo veel geld verdienen is genant. Voor de rest is er helemaal geen heisa geweest, alleen een kort extra bulletin van een minuut of 2 bij RTL4 en voor de rest gerwoon de reguliere berichtgeving. Beargumenteer jij de extra heisa dan maar eens, waar was dat dan?
Dan begrijp je gewoon niks van nieuws. Wil je echt dat ik hier op inga? Je snapt niet dat een raketaanval op Kamp Holland wel nieuws is een schilder die van zijn ladder in Hendrik Ido valt niet?? Kom op zeg.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:41 schreef Orealo het volgende:
[..]
Extra heisa? Het gaat me om de initiële heisa. Waarom überhaupt een extra nieuwsbericht? Waarom het eerste item op elk regulier nieuwsbericht? Waarom staan vandaag de kranten er vol mee?
Begrijp me niet verkeerd, het is ontzettend erg.
Maar als een schilder in Hendrik Ido Ambacht van z'n ladder valt en komt te overlijden is het het derde nieuwsbericht op Hart van Nederland.
Daar ben ik boos om. Bijkomstig feit is dat iedereen er zo aangeslagen en down van is, maar kom op! Je moet je voorbereiden op dit soort risico's VOORDAT je erheen gaat. We hebben geen dienstplicht. Het is uit vrije wil. Als je het risico niet lopen moet je het vak niet gaan beoefenen.
Een aanval op een kamp in een gevechtsgebied? Dat is toch geen nieuws? En helemaal geen extra nieuwsbericht waard. In een echte oorlog zou het dagelijkse kost zijn voor 'de jongens'. Blijkbaar hebben ze daar zo weinig te doen dat het nu het nieuws van de dag is.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan begrijp je gewoon niks van nieuws. Wil je echt dat ik hier op inga? Je snapt niet dat een raketaanval op Kamp Holland wel nieuws is een schilder die van zijn ladder in Hendrik Ido valt niet?? Kom op zeg.
Het gaat helemaal niet alleen om die omgekomen militair, en dat beargumenteer ik nu echt voor de 35e keer, het gaat om een raketaanval op een kamp van Nederlandse militairen in het buitenland van een missie die politiek heel gevoelig ligt en internationaal van groot belang is, waar vorige week een grote wereldconferentie over in Den Haag is geweest, moet ik nog even doorgaan?
En dan kom jij met de vergelijking met een schilder. NIemand zegt toch dat die soldaat heel zielig is, dat het nooit had mogen gebeuren etc. Natuurlijk is het een beroepsrisico. Maar dat maakt het nieuws rond deze aanval niet minder groot.
Ja, een aanval op Kamp Holland is groot nieuws. Over de vraag of het een extra nieuwsuitzending waard is, kun je discussieren, dat hangt vaak een beetje van het tijdstip en de omstandigheden af. In dit geval vind ik een korte extra newsflash niet zo gek, zeker als er niet snel een reguliere nieuwsuitzending gepland staat. Bij de publieken kwam het nieuws vlak voor het 22.00 journaal en kon het daarin worden meegenomen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:52 schreef Orealo het volgende:
[..]
Een aanval op een kamp in een gevechtsgebied? Dat is toch geen nieuws? En helemaal geen extra nieuwsbericht waard.
Dit is dan ook geen echte oorlog en jusit vanwege de gevoeligheid en de politieke discussie is het nog eens extra nieuws. Volgens de journalistieke criteria is het gewoon nieuws. Zowel de aanval, de dode als de gewonden.quote:In een echte oorlog zou het dagelijkse kost zijn voor 'de jongens'. Blijkbaar hebben ze daar zo weinig te doen dat het nu het nieuws van de dag is.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:16 schreef Xebrozius het volgende:
Weet je SCH, waar ik een nog grotere hekel aan heb dan aan het in bescherming nemen van mensen die willens en wetens risico's nemen zijn de mensen die beroepshalve claimen achter een standpunt te staan. Je bent een journalist dus moet je het wel eens zijn met de uitzending op televisie.
Ja, een vuilnisman zegt ook vaak dat vuilnis niet stinkt maar echt serieus nemen doe ik dat soort mensen niet.
Waarom is een aanval op een kamp waar militairen zitten, in een gevechtsgebied, een extra journaal waardig? Het is een kwestie van afwachten wanneer er een aanval komt. Als militairen door steden rijden, zijn er dagelijks aanvallen op hen. Geen groot nieuws dus. En helemaal niet groter dan de aardbeving in Italië.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, een aanval op Kamp Holland is groot nieuws. Over de vraag of het een extra nieuwsuitzending waard is, kun je discussieren, dat hangt vaak een beetje van het tijdstip en de omstandigheden af. In dit geval vind ik een korte extra newsflash niet zo gek, zeker als er niet snel een reguliere nieuwsuitzending gepland staat. Bij de publieken kwam het nieuws vlak voor het 22.00 journaal en kon het daarin worden meegenomen.
De politieke discussie is helemaal van de zotte. Die hadden we een paar jaar geleden al moeten voeren. Maar dat terzijde; De aanval vind ik noemenswaardig in een reguliere journaal uitzending. Géén extra journaal of opgepompte journalistiek. In hetzelfde bericht zouden dan de dode en gewonden genoemd kunnen worden. In plaats van een levensverhaal van de overleden militair waardoor de aanval in een minder licht komt te staan.quote:Dit is dan ook geen echte oorlog en jusit vanwege de gevoeligheid en de politieke discussie is het nog eens extra nieuws. Volgens de journalistieke criteria is het gewoon nieuws. Zowel de aanval, de dode als de gewonden.
Géén. Niet in een oorlogssituatie. Want dat is dagelijkse kost. Iets wat potentieel ieder moment die jongens kan overkomen. Waar ze voor getekend hebben, wat ze weten en waarvan ze op de hoogte zijn. Zo ook wij. Er zijn voor ons geen directe gevolgen, geen extra journaal/heisa nodig dus.quote:De kop in het NRC is misschien dan niet helemaal terecht maar het artikel gaat wel degelijk over de aanval op Kamp Holland. Ik vind die dode soldaat op zich ook wel nieuwswaardig, nmaar in dit geval is de aard van de aanval nog eens extra bijzonder.
Hoeveel doden rechtvaardigen dan volgens jou wel extra heisa?
De betaling erbij halen is iets waar ze zelf mee adverteren. Ken je nog die reclame waarin ze op een stoere motor rijden? Met de tekst "Of gewoon omdat het dik betaald?". Nou, dan mag je daar ook op afgerekend worden.quote:Ik ben helemaal geen fan van die missie, ik ben uitgesproken pacifistisch en antimilitaristisch maar ik ben bovenal journalist en volgens de journalistieke normen vind ik dat er logische keuzes zijn gemaakt. Ik vind bovedien de argumentatie in je OP niet zo sterk, om de betaling van een soldaat e.d. erbij te halen.
Dood.quote:
Dit is exact wat ik wilde posten hier...quote:Op maandag 6 april 2009 23:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Terechte klacht, als het nou de eerste was zou ik het nog kunnen volgen. Maar dit is gewoon bullshit, er gaan zovaak mensen dood in nederland tijdens de uitoefening van hun beroep, daar worden ook geen extra journaals voor uitgezonden....
Onjuist, Kamp Holland werd al velilig gezien, terecht of onterecht. Een aanval met een dode en gewonden op dat kamp is nijeuws. NIet groter dan dat in Italie, dat terecht dan ook meer aandacht krijgt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:24 schreef Orealo het volgende:
[..]
Waarom is een aanval op een kamp waar militairen zitten, in een gevechtsgebied, een extra journaal waardig? Het is een kwestie van afwachten wanneer er een aanval komt. Als militairen door steden rijden, zijn er dagelijks aanvallen op hen. Geen groot nieuws dus. En helemaal niet groter dan de aardbeving in Italië.
De discussie is een paar jaar geleden ook uitgebreid gevoerd, tot in den treure. Uiteindelijk is dit democratisch besluit genomen en of je het eens bent of niet met de missie: de politiek neemt de verantwoordelijkheid voor het sturen van militairen, en dat maakt het extra beladen. Het iswel degeljk een missie van ons allemaal, anders dan de schilder in Ido Ambacht. Al is zijn dood verder niet minder erg, wel minder nieuwswaardig.quote:De politieke discussie is helemaal van de zotte. Die hadden we een paar jaar geleden al moeten voeren. Maar dat terzijde; De aanval vind ik noemenswaardig in een reguliere journaal uitzending. Géén extra journaal of opgepompte journalistiek. In hetzelfde bericht zouden dan de dode en gewonden genoemd kunnen worden. In plaats van een levensverhaal van de overleden militair waardoor de aanval in een minder licht komt te staan.
Dat alles maakt het niet minder nieuwswaardig. Niemand zegt toch dat die jongens het niet zou kunnen overkomen? Je verwart je eigen gevoel en emotie over de hele missie een beetje met de nieuwswaarde volgens mijquote:Géén. Niet in een oorlogssituatie. Want dat is dagelijkse kost. Iets wat potentieel ieder moment die jongens kan overkomen. Waar ze voor getekend hebben, wat ze weten en waarvan ze op de hoogte zijn. Zo ook wij. Er zijn voor ons geen directe gevolgen, geen extra journaal/heisa nodig dus.
Dus omdat ze dik betaald worden, mogen ze wel dood en hoeven we er verder geen aandacht te besteden? Ik blijf het een onbegrijpelijke en onsmakelijke redenering vinden. Waarom moteten ze daar op afgerekend worden?> Het lijkt wel of je een hekel hebt aan die soldaten ofzo...?quote:De betaling erbij halen is iets waar ze zelf mee adverteren. Ken je nog die reclame waarin ze op een stoere motor rijden? Met de tekst "Of gewoon omdat het dik betaald?". Nou, dan mag je daar ook op afgerekend worden.
110% eens.. Alleen vonden ze het niet leuk toen ik dit thuis zeiquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:00 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Wijf!! Trek toch een jurk aan!!
Niemand danst op graven. Het is alleen achterlijk om een extra journaal in te lasten voor een omgekomen militair. Zo was het ook achterlijk om het een "vliegramp" te noemen toen er een Turks vliegtuig bij Schiphol neerstortte. Daar waren 9 doden. Als er twee bouwvakkerbusjes frontaal op elkaar klappen zijn er 12 doden en dan haalt het nieuws niet eens.....
quote:Het is natuurlijk erg dat er iemand is omgekomen maar dat zijn nou eenmaal risico's van het vak. Als je niet wilt dat je doodgaat in een oorlogsgebied dan moet je ervoor zorgen dat je daar niet terecht komt. Hij was beroepsmilitair en hij koos ervoor om uitgezonden te worden, met alle risico's van dien. Dat hij sneuvelt is erg maar geen wereldnieuws.
Niemand viert hier een feestje om maar een extra journaal is overkill
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |