quote:Op zondag 5 april 2009 10:51 schreef Maverick_tfd het volgende:
"Bent u nu alweer te laat?" *PSSHHHHH*
quote:Op zondag 5 april 2009 10:51 schreef Maverick_tfd het volgende:
"Bent u nu alweer te laat?" *PSSHHHHH*
of je bussen / trams aanpassen? Als je hier een trambestuurder wil gaan aanpakken moet je eerst een bestuurdersruimte open zitten breken waar je niet echt in raakt binnen het kwartier...quote:Op zondag 5 april 2009 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het niet een beter idee die schoffies gewoon op en aan te pakken?
dat is toch al jaren bij tramsquote:Op zondag 5 april 2009 11:01 schreef Athmozz het volgende:
[..]
of je bussen / trams aanpassen? Als je hier een trambestuurder wil gaan aanpakken moet je eerst een bestuurdersruimte open zitten breken waar je niet echt in raakt binnen het kwartier...
waarom heeft een chauffeur dan nog pepperspray nodig eigenlijk? Laat ze gewoon proberen dat hokje open te krijgen, politie is er toch veel sneller dan dat zij binnen zijn... Weet ik veel hoe een trein / tram er binnenin uit ziet, ik ga niet tussen al dat uitschot gaan zitten voor mijn vervoerquote:
Kom op zeg. Het is toch te belachelijk voor worden dat dat nodig is.quote:Op zondag 5 april 2009 11:01 schreef Athmozz het volgende:
[..]
of je bussen / trams aanpassen? Als je hier een trambestuurder wil gaan aanpakken moet je eerst een bestuurdersruimte open zitten breken waar je niet echt in raakt binnen het kwartier...
neen, maar zolang die reljeugd niet aangepakt wordt, is er ook geen voorkomen aan... Dan ben je in ieder geval beter om als vervoersmaatschappij voor bescherming voor je personeel te zorgen dan te blijven aandringen op enige verandering in het maatschappelijk beleid, want dat eerste kan je op korte termijn, dat tweede gaat sowieso jaren duren aleer ze die reljeugd zelfs maar durven aanwijzenquote:Op zondag 5 april 2009 11:07 schreef cheqy het volgende:
[..]
Jij bent dus zo iemand die liever een brand blust dan dat je het probeert te voorkomen?
Denk je dat serieusquote:Op zondag 5 april 2009 11:09 schreef Zith het volgende:
Ben eigenlijk wel bang dat klagende mensen ook bespoten worden door buschauffers die net een slechte dag hebben.
Gewoon zo hopskee in den oogjes van den turk of Marokkaanquote:Op zondag 5 april 2009 11:17 schreef Specularium het volgende:
En waar moet die chauffeur dat dan gaan spuiten?
In die kleine ruimte met die smalle deurtjes?
Yep. Verder zijn buschauffers geen autoriteit en ik heb liever neit dat burgers kunnen beslissen wanneer een lastige persoon bespoten moet worden en wanneer niet.quote:
Je weet dat die dingen dodelijk zijn?quote:Op zondag 5 april 2009 11:20 schreef Paul het volgende:
Busschauffeurs moeten gewoon zo'n teaser ofzoiets hebben zoeen haakjes ding wat je op iemand schiet en dat je dan zoeen elec. schok aan ze geeft
Binnen 5 seconden zit iedereen in de bus te jankenquote:Op zondag 5 april 2009 11:17 schreef Specularium het volgende:
En waar moet die chauffeur dat dan gaan spuiten?
In die kleine ruimte met die smalle deurtjes?
Alleen al vanwege je taalarmoede verdien je een schok...quote:Op zondag 5 april 2009 11:20 schreef Paul het volgende:
Busschauffeurs moeten gewoon zo'n teaser ofzoiets hebben zoeen haakjes ding wat je op iemand schiet en dat je dan zoeen elec. schok aan ze geeft
Hoor ik wel vakerquote:Op zondag 5 april 2009 11:21 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Alleen al vanwege je taalarmoede verdien je een schok...
quote:Op zondag 5 april 2009 11:46 schreef kingmob het volgende:
Wilders zegt waarschijnlijk gewoon "volautomatisch geweer op de deur gericht" oid
Als je een klein meisje met hartritmestoornis bent wel jaquote:
Omdat? Wat is er mis met ze?quote:Op zondag 5 april 2009 11:35 schreef Meh7 het volgende:
Buschauffeurs gaan bewapenen? Ze zijn niet voor niets buschauffeur geworden, doe maar niet.
Ja man, ze zijn net zo stressbestendig als de commando'squote:Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef cheqy het volgende:
[..]
Omdat? Wat is er mis met ze?
Om buschauffeur te worden krijg je eerst een psychologische test , wat ook logisch is.
Zouden ze ook in moeten voeren bij jouw soortgenoten voordat ze Nederland binnen mogen komen. Denk dat je dan nog weinig van dit soort topics tegen komt.
quote:Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef cheqy het volgende:
[..]
Om buschauffeur te worden krijg je eerst een psychologische test , wat ook logisch is.
Zouden ze ook in moeten voeren bij jouw soortgenoten voordat ze Nederland binnen mogen komen. Denk dat je dan nog weinig van dit soort topics tegen komt.
Politieagenten zijn ook maar MBO'ers...quote:Op zondag 5 april 2009 11:35 schreef Meh7 het volgende:
Buschauffeurs gaan bewapenen? Ze zijn niet voor niets buschauffeur geworden, doe maar niet.
Ja man, nog meer 1984!quote:Op zondag 5 april 2009 12:11 schreef rene90 het volgende:
Je kan beter gewoon een goede noodknop maken. Die gelijk i.c.m. de politie staat en sowieso de beveiliging opkrikken in de bus. OF een vingerafdruk apparaatje maken zodat je voordat de deuren opengaan gelijk door de database van reljeugd wordt gehaald
Je trekt het je wel heel erg aan he. Wow, heb jij ook zo'n test gedaan? FAIL was zeker het resultaat?quote:Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef cheqy het volgende:
[..]
O noooo, je mag niet zeggen dat een buschauffeur dom is hoohoooor.quote:Op zondag 5 april 2009 11:58 schreef cheqy het volgende:
[..]
statistisch gezien mag je beiden zeggenquote:Op zondag 5 april 2009 12:16 schreef kingmob het volgende:
[..]
maar blijkbaar wel dat iemand vanwege zijn afkomst per definitie een crimineel is, hypocriet
Lekkere modquote:Op zondag 5 april 2009 12:02 schreef Bob-B het volgende:
[..]Die is onder de gordel, maar wel scherp.
Nee, statistisch gezien kan je dat niet, maar goed, ik verwacht ook niet dat jij colleges in de statistiek hebt gevolgd.quote:Op zondag 5 april 2009 12:28 schreef Athmozz het volgende:
[..]
statistisch gezien mag je beiden zeggen
Het is meestal wel vreemd als mods lachen om persoonlijke en discriminerende aanvallen, maar ja het is een DEF mod hequote:Op zondag 5 april 2009 13:04 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Mods mogen niet voor een streng immigratie-beleid zijn
U bent niet bekend met de aanrijtijden van de politie? Je mag soms blij zijn als ze er binnen een half uur zijn.quote:Op zondag 5 april 2009 11:06 schreef Athmozz het volgende:
[..]
waarom heeft een chauffeur dan nog pepperspray nodig eigenlijk? Laat ze gewoon proberen dat hokje open te krijgen, politie is er toch veel sneller dan dat zij binnen zijn... Weet ik veel hoe een trein / tram er binnenin uit ziet, ik ga niet tussen al dat uitschot gaan zitten voor mijn vervoer![]()
bij noodsituaties staan ze er anders altijd binnen de 10 minuten hoor (hier toch, als je ergens tussen de velden gaat wonen mss niet), omdat ze weten dat het anders meestal aardig escaleertquote:Op zondag 5 april 2009 14:42 schreef Saphire het volgende:
[..]
U bent niet bekend met de aanrijtijden van de politie? Je mag soms blij zijn als ze er binnen een half uur zijn.
Probeer Amsterdam eens. Werd iemand in elkaar getikt op de nieuwe zijds voorburgwal, 25 minuten later komt de politie aankakken. Zit nota bene een bureau in dezelfde straat. Bij het OV zijn ze dan wel redelijk snel ter plaatse al laat dat soms ook te wensen over.quote:Op zondag 5 april 2009 14:47 schreef Athmozz het volgende:
[..]
bij noodsituaties staan ze er anders altijd binnen de 10 minuten hoor (hier toch, als je ergens tussen de velden gaat wonen mss niet), omdat ze weten dat het anders meestal aardig escaleert
dat zal best. maar chauffeurs mogen/kunnen niet zelfde politie oproepen. dat moet via de centrale, die dan de boel inj dient te schatten. die lui zijn a) niet altijd bereikbaar en b) kennen de plaatselijke situatie niet en schatten dus nog al eens e.e.a. verkeerd in waardoor een chauffeur geen hulp krijgt en het zelf maar op dient te lossen. dit was een van de puntjes vorig jaar met die stakingen.quote:Op zondag 5 april 2009 14:47 schreef Athmozz het volgende:
[..]
bij noodsituaties staan ze er anders altijd binnen de 10 minuten hoor (hier toch, als je ergens tussen de velden gaat wonen mss niet), omdat ze weten dat het anders meestal aardig escaleert
quote:Waarom komt er een OV-chipkaart?
Dankzij de OV-chipkaart wordt het in heel Nederland makkelijker om met bus, tram, metro en trein te reizen. En dat niet alleen: het openbaar vervoer wordt ook veiliger, vlugger, eerlijker en slimmer.
*
Veiliger: de meeste gevallen van agressie in het openbaar vervoer hebben te maken met zwartrijden. Doordat de OV-chipkaart met poortjes en kaartlezers werkt, wordt het lastiger om zonder geldig vervoerbewijs te reizen. Dat draagt bij aan de veiligheid.
*
Slimmer: de OV-chipkaart biedt meer inzicht in het reisgedrag en dus ook de mogelijkheid om het reisaanbod aan te passen aan uw wensen. Uiteraard geheel volgens de wettelijke regels over privacy.
*
Sneller: instappen en overstappen gaat sneller met de OV-chipkaart. Ook is er minder oponthoud, omdat minder reizigers contant zullen betalen. Als u kiest voor een OV-chipkaart die automatisch oplaadbaar is, hoef u ook niet meer in de rij te staan voor een kaartje.
*
Eerlijker: met een chipkaart betaalt u per gereisde kilometer. Het tarief is dus niet langer afhankelijk van willekeurige zonegrenzen.
Over onnozel gesproken.quote:Op zondag 5 april 2009 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Er wordt nou weer een ballonnetje opgelaten om stoer over te komen bij het onnozele deel van de kiezers,
Je kunt toch gewoon een camera in de bus hangen? Als je dat dan combineert met 6 agenten in een busje die de hele dag rondrijden, dan drukt zo'n chauffeur op een knopje als er wat aan de hand is, en bij een volgende halte staan er opeens 6 ME-ers in de bus om het tuig mee te nemen.
Wat een onzin over die OV chipkaart.quote:Op zondag 5 april 2009 15:16 schreef DikVoormekaar het volgende:
Pepperspray is geen oplossing. De OV chipkaart moet zo spoedig mogelijk worden ingevoerd als enig betaalmiddel . In de Rotterdamse metro is het sinds twee maanden niet meer mogelijk om zonder OV kaart te reizen. En geloof me ik zie nu al geen tokkies meer rondhangen in de metro.
We hebben het niet over 1 bus toch?quote:Op zondag 5 april 2009 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Er wordt nou weer een ballonnetje opgelaten om stoer over te komen bij het onnozele deel van de kiezers, ik snap niet waarom het probleem niet structureel wordt opgelost.
Je kunt toch gewoon een camera in de bus hangen? Als je dat dan combineert met 6 agenten in een busje die de hele dag rondrijden, dan drukt zo'n chauffeur op een knopje als er wat aan de hand is, en bij een volgende halte staan er opeens 6 ME-ers in de bus om het tuig mee te nemen.
Als de pakkans maar groot genoeg is dan is het OV snel zo veilig als ik weet niet wat. Dan laat iedereen het wel uit zijn hoofd. En juist het OV is zo geschikt voor een extreem grote pakkans, omdat je er niet zomaar in of uit kan.
Nee, we hebben het over een aantal probleemlijnen in een beperkt gebied.quote:
Volgens mij niet.quote:Op zondag 5 april 2009 19:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, we hebben het over een aantal probleemlijnen in een beperkt gebied.
Helaas zijn bushaltes nog altijd toegankelijk voor iedereen en ik denk dat het ook niet haalbaar is om dat zo te maken als bij een station.quote:Op zondag 5 april 2009 15:16 schreef DikVoormekaar het volgende:
Pepperspray is geen oplossing. De OV chipkaart moet zo spoedig mogelijk worden ingevoerd als enig betaalmiddel . In de Rotterdamse metro is het sinds twee maanden niet meer mogelijk om zonder OV kaart te reizen. En geloof me ik zie nu al geen tokkies meer rondhangen in de metro.
[..]
Ook logisch want waarschijnlijk straffen ze in Singapore iets strenger.quote:Op zondag 5 april 2009 23:29 schreef Zienswijze het volgende:
Weet je waardoor al die agressie in het OV tegen de "gezaghebbers" (treinconducteren, buschauffeurs) komt? Door de mensen die van de zogenaamde "knuffelpolitiek" houden. Steeds maar niet hard willen straffen, steeds maar weer medelijden hebben met de dader etc. Dan krijg je dit soort taferelen. Op Fok! lopen ook een paar van dit soort "knuffelmensen" rond.
De eindverantwoordelijke voor die probleem is natuurlijk de slappe regering. De slappe regering met z'n achterlijk lage straffen lokt bij de bevolking een mentaliteit van "schijt hebben aan gezaghebbers" uit.
Trouwens in Singapore zie je dit soort hufterige tafeleren veel minder. Daar hebben mensen veel meer respect voor de gezaghebbers in het OV. Niet dat Singapore op alle fronten perfect is, maar het land kent wel een zeer laag criminaliteitscijfer, heel weinig overlastgevende (hang)jongeren, de straten zijn zeer schoon en het land is even welvarend als een Westers land. Dit komt door de mentaliteit van de bevolking (eerbiedige mentaliteit i.p.v. de onbeschofte mentaliteit hier) en de keiharde straffen in het land. Dat zijn twee dingen waar Nederland een voorbeeld aan kan nemen..
En het is geen democratie, dus men heeft automatisch een minder grote mond.quote:Op maandag 6 april 2009 00:06 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ook logisch want waarschijnlijk straffen ze in Singapore iets strenger.
Ja ze zijn een stuk strenger dan in Nederland. Wel is zo dat het geen democratie is a la Westers model, dat vind ik persoonlijk een minder punt maarja. De meeste mensen zijn daar gelukkig, leven in zelfde welvaart als hier, heel laag criminaliteitscijfer etc.quote:Op maandag 6 april 2009 00:06 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ook logisch want waarschijnlijk straffen ze in Singapore iets strenger.
Werken de hoge straffen, of werkt de cultuur? Lijkt me eerder het laatste want het is een vereistequote:Op maandag 6 april 2009 00:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar ik wilde alleen maar aangeven dat bij hoge straffen meteen naar de VS wordt gewezen en dan wordt gezegd: zie je wel, hoge straffen helpen niks, even hoge criminaliteit als in Nederland.
Hoge straffen helpen wél, mits het in combinatie is met een "goede" mentaliteit van de bevolking. Bijv. de eerbiedige mentaliteit in Singapore en meerdere Aziatische landen.
weleens iemand uit die regionen gesproken dan? ik wel. dude was zo gelukkig dattie nu hier zitquote:Op maandag 6 april 2009 00:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja ze zijn een stuk strenger dan in Nederland. Wel is zo dat het geen democratie is a la Westers model, dat vind ik persoonlijk een minder punt maarja. De meeste mensen zijn daar gelukkig, leven in zelfde welvaart als hier, heel laag criminaliteitscijfer etc.
Maar ik wilde alleen maar aangeven dat bij hoge straffen meteen naar de VS wordt gewezen en dan wordt gezegd: zie je wel, hoge straffen helpen niks, even hoge criminaliteit als in Nederland.
Hoge straffen helpen wél, mits het in combinatie is met een "goede" mentaliteit van de bevolking. Bijv. de eerbiedige mentaliteit in Singapore en meerdere Aziatische landen.
En dan staan ze clean en vol goede voornemens op straat en worden vervolgens nergens aangenomenquote:Op maandag 6 april 2009 01:12 schreef Regina7 het volgende:
Pepperspray wat een achterlijk voorstel.
Gewoon de ouderwetse schandpaal. Dus daders op film, altijd tonen en nadat ze gepakt zijn ook nog zonder balkje laten zien. Verder naam, toenaam en afkomst noemen in de media als het even kan ook nog een foto erbij.
Dan zetten ze zichzelf, hun familie en afkomstgenoten voor schut en daar hebben ze vast minder schijt aan.
Verder hebben die gasten ook psychologische hulp nodig (angermanagement) en moeten ze in de portemonnee gepakt worden.
Neenee, ze hebben het aan zichzelf te danken!!!quote:Op zondag 5 april 2009 23:29 schreef Zienswijze het volgende:
Weet je waardoor al die agressie in het OV tegen de "gezaghebbers" (treinconducteren, buschauffeurs) komt? Door de mensen die van de zogenaamde "knuffelpolitiek" houden. Steeds maar niet hard willen straffen, steeds maar weer medelijden hebben met de dader etc. Dan krijg je dit soort taferelen. Op Fok! lopen ook een paar van dit soort "knuffelmensen" rond.
De Persquote:Het zijn altijd dezelfde types die in elkaar geslagen worden
Het lijkt tegenwoordig alsof iedere dag een buschauffeur in elkaar wordt gemept. Amsterdamse rijders herkennen zich nauwelijks in dat beeld.
Het is maandag de Dag tegen Agressie en Geweld. Een Surinaamse buschauffeur, die in het zonnetje een sigaret staat te roken, had er nog niet eerder van gehoord. ‘Wat voor actie?’
En hij is niet de enige bij het busstation aan de Amsterdamse Marnixstraat. Bijna alle chauffeurs die deze middag de Marnixstraat passeren, weten van niks. ‘Je weet meer dan ik’, zegt ook een chauffeur op het Amstelstation.
Het lijkt de laatste tijd elk weekend wel raak te zijn. Er is altijd wel ergens een buschauffeur of conducteur die in elkaar wordt geslagen. VVD-leider Rutte stelde dit weekend voor om chauffeurs uit te rusten met pepperspray. En de FNV voert maandag op twintig plaatsen in Nederland actie om het geweld tegen onder andere ambulancepersoneel, tram- en buschauffeurs en conducteurs terug te dringen.
Hype
‘Het is gewoon een hype’, zegt een 27-jarige chauffeur die niet met zijn naam in de krant wil. ‘Ik merk niets van een toename van geweld. Zelf zit ik al 6 jaar op de bus, mij is nooit iets overkomen.’
Ook andere chauffeurs geven aan geen echte toename te signaleren. Een 64-jarige chauffeur die bijna met pensioen gaat, vertelt ooit een keer te zijn bespuugd. ‘Door zo’n klein jongetje. Maar ik merk niks van een toename van geweld hoor. Zelfs in Amsterdam niet.’
Piet Vis bestuurt al achttien jaar de bus. ‘Ik denk ook dat het wel erg aangedikt wordt allemaal.’ Zelf is hem in al die achttien jaar nog nooit iets noemenswaardigs overkomen. ‘Maar het ligt er ook heel erg aan hoe jij achter dat stuur zit.’
Het zijn volgens Vis altijd dezelfde types die in elk elkaar worden geslagen. ‘Van die chauffeurs die een beetje populair en bijdehand lopen te doen.’ Ook andere bestuurders wijzen erop dat het ‘altijd dezelfden zijn die klappen krijgen.’ De Surinaamse chauffeur heeft zo zijn eigen theorie. ‘Eerlijk gezegd zijn het altijd de autochtone chauffeurs die dit overkomt.’ Waarom? ‘Omdat ze in discussie gaan. Dat moet je gewoon nooit doen.’
Aan de Marnixstraat loopt een bestuurder om zijn bus heen. ‘Er is een mankement, we gaan voorlopig niet rijden mevrouw.’ Hij maakt van de gelegenheid gebruik een kopje koffie te drinken in de middagzon. ‘Een collega van me is zo erg geslagen dat zijn kaak op twee plaatsen was gebroken en hij blijvende hersenbeschadiging heeft’, vertelt hij terwijl hij nog een slok koffie neemt.
Afkloppen
‘En ik ken er meer die flink wat klappen hebben gehad. Zelf heb ik nog nooit agressie meegemaakt’, zegt hij, maar klopt dat snel af. ‘Het zijn vooral de jongeren. Die zijn ontzettend snel opgefokt. Hun reacties zijn vaak heel extreem.’
Bij de remise op het Amstelstation zijn de chauffeurs wat voorzichtiger.‘Ik mag hier eigenlijk met jou helemaal niet over praten’, zegt een wat oudere man terwijl hij paaseitjes uitdeelt. ‘Dat zijn orders van hogerop. Hoe meer wij zeggen in de media, hoe meer die jongelui op ideeën worden gebracht. Net zoals met die schietpartijen op scholen. Daarom houden wij ons liever stil.’
De buschauffeur met grote grijze snor die onderweg is naar Molenwijk maakt zich in ieder geval geen zorgen. ‘Maandag krijgen we uzi’s’, grapt hij, en zijn knalblauwe ogen twinkelen.
Dan moeten ze wetten aan gaan passen en echt werken. Zonder schoffies geen werk voor die lui. Soms heb ik het idee dat ze die lui express hun gang laten gaan omdat ze elkaar nodig hebben.quote:Op zondag 5 april 2009 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het niet een beter idee die schoffies gewoon op en aan te pakken?
Naja, als er drie mensen binnen komen, staan die achter elkaar, hoogstens twee naast elkaar, dus één spuit je dan niet in zijn ogen, dus je haalt je alleen maar meer gezeik op je nek.quote:Op maandag 6 april 2009 17:31 schreef Monolith het volgende:
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar is pepperspray in een kleine, gesloten ruimte zoals een bus niet een beetje onhandig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |