Neequote:Op maandag 23 maart 2009 10:31 schreef Sjabba het volgende:
De laatste cijfers wijzen een kleine prijsdaling van 0,5 % aan.
Blijft het rond het nul-punt dit jaar?
Tot het punt dat er meer ge- dan verkocht wordt.quote:Tot hoeveel blijven het aantal te koop staanden woning oplopen?
De prijzen zijn pas begonnen met dalen. De effecten op de reële economie ook. Pas als het laatste over zijn hoogtepunt heen is, zullen de prijzen gaan stagneren.quote:Zal de prijs nog gaan klappen of is er inmiddels wel sprake van een zachte stagnatie?
Ik zie dat anders. Die huizenkopers zijn gewoon slimmer geweest dan de banken.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:29 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dit meen je niet.... Echt zo Amerikaans. Ieder voor zich en zolang het goed gaat heb je dat alleen aan jezelf te danken en schijt aan de rest en ben je zelf superieur en zodra je de mist in gaat loop je ervan weg.
Alleen op de bergen gaan staan zonder ooit uit een dal te klimmen zal je nooit de kennis en kunde geven die je nodig hebt.
Tot nu toe valt alles mee. In September werd geroepen; HET STORT IN, DE BUBBEL KLAPT.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Nee
[..]
Tot het punt dat er meer ge- dan verkocht wordt.
[..]
De prijzen zijn pas begonnen met dalen. De effecten op de reële economie ook. Pas als het laatste over zijn hoogtepunt heen is, zullen de prijzen gaan stagneren.
Maar waarom hebben de banken dat soort deals geaccepteerd? Was dat onder (zachte) dwang van de regering Bush, of puur uit winstbejag van de banken zelf?quote:Op maandag 23 maart 2009 10:42 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
"Unshackle yourself today from a losing investment and use our proven method to Walk Away."
http://www.youwalkaway.com/
[..]
Ik zie dat anders. Die huizenkopers zijn gewoon slimmer geweest dan de banken.
Je kon zonder aanbetaling een paar ton lenen om een huis te kopen. Als het huis in prijs stijgt is de winst voor jou. Als het huis in waarde daalt dan lever je de sleutels gewoon in bij de bank, want het huis is collateral voor die lening. Onbegrijpelijk dat banken dit soort deals hebben gesloten.
In de toekomst gaan de banken daarom natuurlijk weer gewoon 30% aanbetaling eisen, net als vroeger.
Alleen al daarom zullen de huizenprijzen flink dalen (en lager blijven).
Waarom; Bonussen, meer afgesloten produkten, meer omzet grotere portefeuilles. Hebzucht graaien en creatief boekhouden.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de banken dat soort deals geaccepteerd? Was dat onder (zachte) dwang van de regering Bush, of puur uit winstbejag van de banken zelf?
Zo'n CEO krijgt bv 5 miljoen extra als hij het aandeel hypotheken van 15% naar 25% weet te kirjgen. Die gaat daarvoor over lijken. 5 miljoen is dan in de pocket en dat 1 of 2 jaar later de boel in elkaar zakt maakt hem niet uit. Hij heeft 5 milj. opgestreken. En met een beetje mazzel komt er een deflatie en is zijn 5 milj nog meer waard!! Win win alleen voor 1 persoon dan...quote:Op maandag 23 maart 2009 10:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Waarom; Bonussen, meer afgesloten produkten, meer omzet grotere portefeuilles. Hebzucht graaien en creatief boekhouden.
Overigens liet Bush zich er lekker in meeslepen onder het mom dat iedere Amerikaan een eigen huis moest hebben, mooie verkiezingspraat.
IK weet het niet. Slimmer tot op zeker hoogte. Die top van die VS banken strijken genoeg centen op en de belastingbetaler draait ervoor op. Tuurlijk loop je weg van een schuld als je die mogelijkheid geboden wordt. Alleen om nu te zeggen dat je dan lachende derden bent. Nee.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:42 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
"Unshackle yourself today from a losing investment and use our proven method to Walk Away."
[..]
Je kon zonder aanbetaling een paar ton lenen om een huis te kopen. Als het huis in prijs stijgt is de winst voor jou. Als het huis in waarde daalt dan lever je de sleutels gewoon in bij de bank, want het huis is collateral voor die lening. Onbegrijpelijk dat banken dit soort deals hebben gesloten.
In de toekomst gaan de banken daarom natuurlijk weer gewoon 30% aanbetaling eisen, net als vroeger.
Er wordt helemaal niks verkocht op dit moment. Huizen staan al tijden te koop tot aan jaren aan toe. Ook de standaard woningen. Bij mij in de straat zijn huurhuizen voor de verkoop, er was geprognosticeerd dat die 220.000 zouden op brengen, nu krijgen ze ze niet eens kwijt voor 170.000.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Tot nu toe valt alles mee. In September werd geroepen; HET STORT IN, DE BUBBEL KLAPT.
Er werd steeds geroepen wacht de voldende maand maar af, wacht maar. Het kadaster loopt 3 maanden achter. Nu een half jaar verder een daling van 0,5%. Terwijl ik bizarre 30-50% voorbij heb horen komen. Tuurlijk zullen er villa's zijn die eerst 900.000 koste en nu 680.000 maar dat is toch natte vingerwerk. Het gaat om de standaard woningen voor de standaard mensen; gemiddelde woningprijs.
En nu houd jij nog vol dat de reële economie nog niet geraakt is?
Bonussen voor mensen die de hypotheken afsluiten zijn ook "one sided bets".quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Maar waarom hebben de banken dat soort deals geaccepteerd? Was dat onder (zachte) dwang van de regering Bush, of puur uit winstbejag van de banken zelf?
De schuld ligt vooral bij Clinton.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:49 schreef Sjabba het volgende:
Overigens liet Bush zich er lekker in meeslepen onder het mom dat iedere Amerikaan een eigen huis moest hebben, mooie verkiezingspraat.
Onzin;quote:Op maandag 23 maart 2009 10:57 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niks verkocht op dit moment. Huizen staan al tijden te koop tot aan jaren aan toe. Ook de standaard woningen. Bij mij in de straat zijn huurhuizen voor de verkoop, er was geprognosticeerd dat die 220.000 zouden op brengen, nu krijgen ze ze niet eens kwijt voor 170.000.
Natuurlijk wel. Je hebt verkeerd gegokt en helemaal niks verloren. Met dank aan de domheid van de banken.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:56 schreef Sjabba het volgende:
[..]
IK weet het niet. Slimmer tot op zeker hoogte. Die top van die VS banken strijken genoeg centen op en de belastingbetaler draait ervoor op. Tuurlijk loop je weg van een schuld als je die mogelijkheid geboden wordt. Alleen om nu te zeggen dat je dan lachende derden bent. Nee.
Aldus een huurder?quote:Op maandag 23 maart 2009 11:03 schreef Potjebier het volgende:
Ik verwacht een geleidelijke afzwakking en dan, als de hollandse economie echt overduidelijk aan gort is en de pappen-en-nathoudenmaatregelen van het grootste loserkabinet ooit ook tot niets blijken te leiden: de grote ramsj.
Het is heel simpel: if something appears too good to be true, it is too good to be true. En hollandertjes, met de grootste hypotheekschuld ter wereld (verdrievoudigd in een jaar of 8,9, tot 100% van het BNP), die voor een of ander ongelooflijk bouwmeukrijtjeskrothuis (w/o ook begrepen al die '2-onder-1-kappers) 300.000 EUR, 660.000 NLG excl. 15-20% transactiekosten (dus, al met al zo rond de 750.000 NLG....) vragen/betalen, die zitten boven op een enorme (stress: enorme) bom. Die is in praktisch alle landen gebarsten, maar, don't worry, want dan kan in holland niet gebeuren. Bij ons is 't anders, onze huizen zijn niet overgewaardeerd 'door de lage rente en de belastingaftrek' (hahahahaha. Dat ze daar mee weg komen: het is een andere manier van zeggen dat je actief stimuleert dat er een luchtbel ontstaat, en dat is dan de verklaring van 'de regering' en hun excelbureautje 'cbs').
Bubbeldabubbel, lekker bubbelen. Bubbelen gaat 't lekkerst met je kop in je reet :-)
Tijdens de vorige crisis (eind jaren '70, bein '80) zakten de huizenprijzen in NL in nominale termen met >30% en in reele termen met 51%. Dat soort getallen zijn historisch gezien vrij normaal.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef Sjabba het volgende:
Nu een half jaar verder een daling van 0,5%. Terwijl ik bizarre 30-50% voorbij heb horen komen.
Als er hier een wet zou komen waarin staat dat alle bankier vanaf heden hari kiri moeten plegen dan voeren die bankiers het toch ook niet uit. Makkelijk door de banken natuurlijk gezegd hoor dat het aan de wetgever lag.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:02 schreef SeLang het volgende:
Die heeft de wetten veranderd die deze crisis hebben veroorzaakt.
De deal was goed maar te goed om waar te zijn, nu bloed iedereen ervoor. Dat jij wegloopt van je schuld is moi, maar dat je meteen geen dak meer boven je hoofd hebt, geen baan en geen tanden in je mond is een stuk minder.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je hebt verkeerd gegokt en helemaal niks verloren. Met dank aan de domheid van de banken.
Dat die lui die de banken leiden desondanks wegkomen met miljoenen aan door de belastingbetaler opgebrachte bonussen, maakt alleen maar meer duidelijk hoe verrot het hele systeem in elkaar zit. Maar dat doet niks af aan het feit dit gewoon een hele goeie deal was.
er zijn veel spelletjes gespeeld, en zijn gevallen bekend dat men elkaar telkens een huis verkocht met een ton verschil en telkens volledig financierde, en dan volijk een walk away, het ABP wist dat ook nie??quote:Op maandag 23 maart 2009 10:42 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Je zegt het inderdaad goed... "historisch gezien"!quote:Op maandag 23 maart 2009 11:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tijdens de vorige crisis (eind jaren '70, bein '80) zakten de huizenprijzen in NL in nominale termen met >30% en in reele termen met 51%. Dat soort getallen zijn historisch gezien vrij normaal.
Inderdaad, nog 3o jaar eerder maakte de duitsers hier de dienst uit. Het hier en nu is gewoon heel anders als toen. Er is nu genoeg aan de hand maar we hebben het nog heel heel goed.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:16 schreef Noedie het volgende:
[..]
Je zegt het inderdaad goed... "historisch gezien"!
Je hebt het over een economische neergang van 30-40 jaar geleden. Het land stond er toen financieel heel anders voor dan nu, de huidige markten zijn heel anders dan toen, enz.
Ik denk niet dat je het verleden kan vergelijken met deze tijden en daar vervolgens een waarde oordeel aan hangen!
Ja, maar je vergeet even één ding: voordat die mensen dat huis kochten hadden ze in veel gevallen ook geen fatsoenlijk dak meer boven hun hoofd, geen baan en geen tanden in hun mond.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:10 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De deal was goed maar te goed om waar te zijn, nu bloed iedereen ervoor. Dat jij wegloopt van je schuld is moi, maar dat je meteen geen dak meer boven je hoofd hebt, geen baan en geen tanden in je mond is een stuk minder.
Ja, laat de overheid het maar weer regelen. Die regelt immers alles zo goed.quote:Er had vanuit de overheid ingegrepen moeten worden. De deal was te goed voor consumenten om nee tegen te zeggen ondanks dat de gevolgen logischerwijs niet te overzien zouden zijn.
Noem het maar briljant, het zou strafbaar moeten zijn. Jij vindt de VOC toch ook niet briljant?quote:Op maandag 23 maart 2009 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Het is geen kwestie van wetten en regulering, maar een kwestie van opportunities. Die bankiers zagen een kans om heel veel geld te verdienen en pakten die. De morele implicaties waren op voorhand nog niet te overzien, maar men zorgde er in elk geval wel voor dat zij zelf niet de dupe zouden worden van een eventueel falen.
Wat voor wetten en regels je ook verzint, dit soort opportunites houd je altijd. En briljante bankiers die daarvan gebruik maken ook.
De meeste economen zijn het er wel over eens dat de situatie nu fundamenteel een stuk ernstiger is dan in '70-'80. Natuurlijk biedt dat geen garanties enzo, maar het lijkt me niet slim om nu je kop in het zand te steken en historische patronen te negeren die zich eeuwen lang hebben herhaald.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:16 schreef Noedie het volgende:
[..]
Je hebt het over een economische neergang van 30-40 jaar geleden. Het land stond er toen financieel heel anders voor dan nu, de huidige markten zijn heel anders dan toen, enz.
Ik denk niet dat je het verleden kan vergelijken met deze tijden en daar vervolgens een waarde oordeel aan hangen!
Hetzelfde argument gaat ook op voor de stijgende huizenprijzen. Historisch gezien zullen die stijgen, maar de markten zijn nu anders.... etc.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:16 schreef Noedie het volgende:
[..]
Yep. Er zijn nu voornamelijk nog enkel ontslagen aangekondigd. De meeste mensen hiervan hebben momenteel nog een baan. Pas wanneer die werkloos worden en van de WW moeten gaan leven, zal hun bestedingspatroon gaan veranderen.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Er is werk genoeg maar dat pakken de meeste pas aan als het niet anders kan...quote:Op maandag 23 maart 2009 12:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Yep. Er zijn nu voornamelijk nog enkel ontslagen aangekondigd. De meeste mensen hiervan hebben momenteel nog een baan. Pas wanneer die werkloos worden en van de WW moeten gaan leven, zal hun bestedingspatroon gaan veranderen.
Pas dan zal de reële economie een grote klap krijgen. Wees nu eerlijk, hoeveel last heb jij momenteel van de grootste crisis sinds de depressie?
Heb jij daar cijfers van? Ik hoor namelijk enkel over afnemende aantallen. Zowel banen als vacatures. Van zowel ondernemers als het UWV.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Er is werk genoeg maar dat pakken de meeste pas aan als het niet anders kan...
en vinden ze ook weer ander werk? Hoor namelijk net dat er werk genoeg zou zijn...quote:Op maandag 23 maart 2009 12:07 schreef Lemmeb het volgende:
Momenteel vliegen ze er in mijn familie en vriendenkring bij bosjes tegelijk uit. Allemaal hoger opgeleiden. Het gaat nu hard.
Nou, het is allemaal nog te vers om te weten in hoeverre ze allemaal werk zullen vinden.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:09 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
en vinden ze ook weer ander werk? Hoor namelijk net dat er werk genoeg zou zijn...
Klopt. Maar het blijft een briljante vorm van criminaliteit, juist omdat het niet strafbaar is.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:36 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Noem het maar briljant, het zou strafbaar moeten zijn.
Jawel. Waarom zou ik dat niet briljant vinden?quote:Jij vindt de VOC toch ook niet briljant?
Wss iets over slavenhandel etc.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel. Waarom zou ik dat niet briljant vinden?
De slavenhandel was een briljante manier om gruwelijk veel geld te genereren. Misdadig ook trouwens.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:17 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wss iets over slavenhandel etc.
In mijn omgeving van hoog opgeleiden gaat alles zijn gangetje. Dus opgeteld is er dan weinig aan de hand.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:07 schreef Lemmeb het volgende:
Momenteel vliegen ze er in mijn familie en vriendenkring bij bosjes tegelijk uit. Allemaal hoger opgeleiden. Het gaat nu hard.
Jouw definitie van briljant is wel een beetje verknipt.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De slavenhandel was een briljante manier om gruwelijk veel geld te genereren. Misdadig ook trouwens.
Jouw definitie van briljant is wel een beetje verknipt.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
De slavenhandel was een briljante manier om gruwelijk veel geld te genereren. Misdadig ook trouwens.
Die werken dan zeker allemaal bij de (semi-)overheid?quote:Op maandag 23 maart 2009 12:27 schreef ioko het volgende:
[..]
In mijn omgeving van hoog opgeleiden gaat alles zijn gangetje. Dus opgeteld is er dan weinig aan de hand.
Welnee. Als je de misdaad van de eeuw op poten zet en ermee wegkomt, dan is dat gewoon briljant.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:28 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jouw definitie van briljant is wel een beetje verknipt.
Niet dat soort "functies" uiteraard.quote:Maar welke functie hadden die familieleden en kennisen dan?
Momenteel huren we nog massaal oostblokkers in namelijk....
Hij heeft wel een punt. Doet me denken aan de tekst van Rowling uit HP1: I think we must expect great things from you, Mr. Potter ... After all, He-Who-Must-Not-Be-Named did great things – terrible, yes, but great.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:28 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jouw definitie van briljant is wel een beetje verknipt.
Maar welke functie hadden die familieleden en kennisen dan?
Momenteel huren we nog massaal oostblokkers in namelijk....
Adviesbureau's en gezondheidszorg.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:34 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die werken dan zeker allemaal bij de (semi-)overheid?
Die laatsten zitten sowieso veilig, maar die eersten zouden binnenkort ook weleens aan de beurt kunnen komen. Het hangt er een beetje vanaf wie ze adviseren.quote:
En waarinquote:Op maandag 23 maart 2009 13:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die laatsten zitten sowieso veilig, maar die eersten zouden binnenkort ook weleens aan de beurt kunnen komen. Het hangt er een beetje vanaf wie ze adviseren.
Vooral overheid in mijn geval, over het inperken van regelgeving en reductie van lasten voor burgers en bedrijven.quote:Op maandag 23 maart 2009 13:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die laatsten zitten sowieso veilig, maar die eersten zouden binnenkort ook weleens aan de beurt kunnen komen. Het hangt er een beetje vanaf wie ze adviseren.
quote:Op maandag 23 maart 2009 14:19 schreef ioko het volgende:
[..]
Vooral overheid in mijn geval, over het inperken van regelgeving en reductie van lasten voor burgers en bedrijven.
Dat blijft allemaal wel lekker doordraaien, zolang de belastingbetaler nog betaalt.quote:Op maandag 23 maart 2009 14:19 schreef ioko het volgende:
[..]
Vooral overheid in mijn geval, over het inperken van regelgeving en reductie van lasten voor burgers en bedrijven.
Mmm, ze moeten wel. De lasten (in tijd en geld) moeten met 25% afnemen.quote:Op maandag 23 maart 2009 14:29 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
![]()
En? Luisteren ze? Heb nl de indruk van niet...
Je hebt het over historische patronen. Echter wordt er hier gesproken van een neergang tussen de 30-50% tijdens de 70er/80er jaren.quote:Op maandag 23 maart 2009 11:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
De meeste economen zijn het er wel over eens dat de situatie nu fundamenteel een stuk ernstiger is dan in '70-'80. Natuurlijk biedt dat geen garanties enzo, maar het lijkt me niet slim om nu je kop in het zand te steken en historische patronen te negeren die zich eeuwen lang hebben herhaald.
Heb jij dan zo'n verdomd grote vriendenkring, of zijn jouw vrienden allemaal incompetente werknemers die er toch al uit zouden vliegen!?quote:Op maandag 23 maart 2009 12:07 schreef Lemmeb het volgende:
quote:Op maandag 23 maart 2009 15:08 schreef Noedie het volgende:
Dit is echter maar een enkel patroon. Dit is pas 1 maal voorgekomen. Je kan dus niet echt spreken van een patroon, maar enkel van een gebeurtenis!
Misschien moet je je eerst eens inlezen in de materiequote:Op maandag 23 maart 2009 15:20 schreef ioko het volgende:
Niet alweer dat achterlijk grafiekje van die woning aan de herengracht.
Hij is gewoon stronteigewijs. Dat iets crimineels goed doordacht is kan zijn, maar het is nooit briljant om vele mensen te duperen. Dat kan niet briljant zijn. Dan was Hitler ook briljant zeker.... Die mensen zijn slim maar helaas niet slim genoeg om in te zien welk effect hun daden heeft. Ze zijn boval egoïstisch ipv briljant.quote:Op maandag 23 maart 2009 12:41 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Doet me denken aan de tekst van Rowling uit HP1: I think we must expect great things from you, Mr. Potter ... After all, He-Who-Must-Not-Be-Named did great things – terrible, yes, but great.
Of iets moreel/wettelijk nou wel of niet goed is, doet niet af aan de slimheid van het plan/de actie.
Aaarrrgh.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Doe er je voordeel mee.
Of niet.
Het maakt mij echt niets uit
Weer iemand die zich eerst eventjes moet inlezen.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:35 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aaarrrgh.
Die woning aan de herengracht die gekocht is in ducaten......
(moet je voor de gein eens een grafiekje van de goudprijs naast zetten)
Moet die elk topic voorbijkomen? Het is toch duidelijk dat die volstrekt waardeloos is. Net als de grafiek uit de UK... USA
Nee. Het zijn bijvoorbeeld mensen die werkzaam zijn in de chemische industrie en in het toerisme. Beide sectoren waar in goede tijden heel veel geld verdiend wordt, maar waar het in tijden van crisis ook meteen goed mis is. En in de bouw zit het er momenteel ook aan te komen.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:11 schreef Noedie het volgende:
[..]
Heb jij dan zo'n verdomd grote vriendenkring, of zijn jouw vrienden allemaal incompetente werknemers die er toch al uit zouden vliegen!?
Is het je eigenlijk nog nooit opgevallen dat beide grafieken totaal niet overeen komen kwa dalen en pieken als we die rooie vanaf 1890 over die ander zetten klopt het niet. Welke van de 2 klopt dan wel?quote:Op maandag 23 maart 2009 15:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Doe er je voordeel mee.
Of niet.
Het maakt mij echt niets uit
Waarom zouden ze exact overeen moeten komen?quote:Op maandag 23 maart 2009 15:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is het je eigenlijk nog nooit opgevallen dat beide grafieken totaal niet overeen komen kwa dalen en pieken als we die rooie vanaf 1890 over die ander zetten klopt het niet. Welke van de 2 klopt dan wel?
Nog niet zodanig dat relatief veel mensen hun huis MOETEN verkopen. Pas als dat gebeurt zal de markt echt inzakken.quote:Op maandag 23 maart 2009 10:45 schreef Sjabba het volgende:
Misschien moet jij eens nadenken over wat zo'n grafiekje precies zegt, en wat het vooral NIET zegt.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst eens inlezen in de materie
Omdat het beide voor inflatie gecorrigeerde huizenprijzen zijn. Als ze niet overeenkomen, dan is een huis op de Herengracht niet echt representatief en daarmee wellicht ook minder illustratief. Als het huis op de Herengracht wel representatief is, dan is de ander tabel vreemd.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Waarom zouden ze exact overeen moeten komen?
Het zijn grafieken van resp Nederland en de USA. Verschillende landen, verschillende economieen etc.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is het je eigenlijk nog nooit opgevallen dat beide grafieken totaal niet overeen komen kwa dalen en pieken als we die rooie vanaf 1890 over die ander zetten klopt het niet. Welke van de 2 klopt dan wel?
quote:Op maandag 23 maart 2009 16:46 schreef Lemmeb het volgende:
Sommige mensen willen het gewoon niet weten. En dan noemen ze mij "stronteigenwijs".
De Herengracht Index is welgerespecteerde index voor de huizenprijzen in Nederland. Het is ongeveer zo representatief als je ze kunt krijgen wat betreft Historische data van de Nederlandse huizenmarkt.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:42 schreef Doc het volgende:
Als het huis op de Herengracht wel representatief is, dan is de ander tabel vreemd.
Het is een Amerikaanse grafiek, geen Engelsequote:Op maandag 23 maart 2009 16:57 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb die grafieken even op dezelfde schaal over elkaar gezet.
[ afbeelding ]
Wat vooral bizar is de grote dip van 15 jaar in amsterdam na de 2e WO welke in engeland helemaal niet te zien is.
Vanaf 1914 heetf men in nederland een HRA ingevoerd dat is totaal niet te zien in de toename van prijzen wat hier steeds beweerd wordt.
In engeland heeft men in 1979 de HRA afgeschaft ook dit is niet te zien in de engelse grafiek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekrenteaftrek
Heb je ook een grafiek van de UK?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is een Amerikaanse grafiek, geen Engelse
Jij doelt op de grote dip ~1917-1921?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:02 schreef Basp1 het volgende:
Ow het was amerika de rode grafiek. Dan is het nog bizarder om te moeten zien dat de huizenmarkt 10 jaar voor de crisis in 1929 vooruit liep.
Nee, zo'n grafiek heb ik niet.quote:Selang heb je geen grafiek waarbij het percentage van het inkomen afgezet wordt tegen de huizenprijs in de loop de tijd. Want die infaltie gecorigeerde grafieken zijn best leuk maar inflatie cijfers worden ook gemanipuleerd zoals we weten. Om maar even het voorbeeld te geven dat de stijgende huizenprijzen in onze inflatiecijfers niet meegenomen worden, maar de mensen het wel nog steeds kunnen blijven betalen.
Nee.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:02 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Heb je ook een grafiek van de UK?
En hoeveel inflatie hebben we in nederland gehad over diezelfde periode?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee.
Wat me hier in de UK trouwens opvalt is dat mensen vaak een vertekend beeld hebben over de huizenmarkt omdat de inflatie hier erg hoog is geweest. Inflatie sinds 1950 is ongeveer een factor 28. Mijn oude buurman had zijn huisje rond 1950 gekocht voor ca £5000. Nu lijkt dat absurd weinig, maar met de huidige waarde van de £ komt dat dus overeen met ca £140.000 nu. Een dergelijk huisje kost momenteel ca £180.000-£200.000. schat ik.
Ik heb geen cijfers van voor 1996.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel inflatie hebben we in nederland gehad over diezelfde periode?
volgens het CPBquote:Op maandag 23 maart 2009 18:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
1996 t/m 2008 is 31%, oftewel gemiddeld 2,1% per jaar.
Helemaal mee eens. Het leuke is dat uit de geschiedenis blijk dat mensen altijd slimmer denken te zijn dan de vorige generaties... Tot ze volledig op hun bek gaan natuurlijk...quote:Op maandag 23 maart 2009 17:19 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij lijden veel mensen toch aan een soort ontkenningssyndroom, waarbij ze denken dat we nu zoveel slimmer en beter zijn dan vroeger, dat grote crises simpelweg niet meer voor kunnen komen. Men gebruikt als argument dat we geleerd hebben van onze historische fouten, maar het probleem is nu juist dat keer op keer blijkt dat we dat niet hebben.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71905NED&D1=a&D2=a&HD=081208-0943&HDR=T&STB=G1quote:Op maandag 23 maart 2009 18:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb geen cijfers van voor 1996.
1996 t/m 2008 is 31%, oftewel gemiddeld 2,1% per jaar. Maar in de jaren '70/'80 was dat bijvoorbeeld veel hoger.
Yep, dit komt exact overeen.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:20 schreef Basp1 het volgende:
Komen deze inflatiecijfers over de periode die jij hebt wel overeen?
Mooi plaatje, die houden we erin.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:07 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het leuke is dat uit de geschiedenis blijk dat mensen altijd slimmer denken te zijn dan de vorige generaties... Tot ze volledig op hun bek gaan natuurlijk...
[ afbeelding ]
http://www.huizenmarkt-ze(...)zullen-scherp-dalen/
In de bovenstaande link van het cbs kun je ze in ieder geval voor een jaarlijkse tabel vanaf 1900 downloaden.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Yep, dit komt exact overeen.
Geen verrassing, want mijn data komt ook van het CBS, alleen gebruik ik maandelijkse data en ik heb dus geen data die zover teruggaat (mocht jij die data wel vinden, dan hou ik me aanbevolen).
niemand weet het, ik weet wel dat het westen al dertig jaar fors boven de stand leeft, en het uitverkopen van gas , staatsbedrijven, uitmelken van de eigen bevolking, lenen van het buitenland aan een einde is gekomen.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:52 schreef Devz het volgende:
Vandaag een bod op een huis uitgebracht, proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van de huidige omstandigheden. Spannend is het in ieder geval
Sorry voor mijn typfoutje hoor, maar ik word ook echt ziek van die grafiekjes.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Weer iemand die zich eerst eventjes moet inlezen.
Ga dat dus eerst maar even doen en post daarna historische grafieken van de huizenmarkt die volgens jou wel relevant zijn. Ik ben benieuwd... (of eigenlijk niet)
Zeker onlangs nog een huis gekocht?quote:Op maandag 23 maart 2009 20:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Sorry voor mijn typfoutje hoor, maar ik word ook echt ziek van die grafiekjes.
Ja zo ken ik er ook nog ene paar, dat van na 2008 is pure speculatie. Misschien blijft de huizenprijs wel op 1 lijn en krijgen we een paar jaar van flinke inflatie en trekt het zo naar elkaar. Het grafiekje tot 2008 is wel een mooie, maar heb je hem zelf gemaakt zo niet wie wel? En waar komen de cijfers vandaan?quote:Op maandag 23 maart 2009 18:07 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het leuke is dat uit de geschiedenis blijk dat mensen altijd slimmer denken te zijn dan de vorige generaties... Tot ze volledig op hun bek gaan natuurlijk...
[ afbeelding ]
http://www.huizenmarkt-ze(...)zullen-scherp-dalen/
Jij kan er zeker nog steeds geen kopen?quote:
quote:Op maandag 23 maart 2009 20:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij kan er zeker nog steeds geen kopen?
Vanaf hier ga ik je negeren totdat je zelf met een betere grafiek komt + fatsoenlijke onderbouwing.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:07 schreef Sjabba het volgende:
Sorry voor mijn typfoutje hoor, maar ik word ook echt ziek van die grafiekjes.
quote:Op maandag 23 maart 2009 21:12 schreef LXIV het volgende:
....
Ik denk juist dat onder demografische druk er meer ruimte komt op de markt. Want veel van de ouders van mijn vrienden (rond de 70), gaan nu op zoek naar appartementen. Zeker als de man of vrouw overleden is, wordt de eengezinswoning met tuin hen te groot en te onderhoudslastig. Dat schept ook ruimte op de huizenmarkt. Want er hoeft niet bijgebouwd te worden als mensen kleiner gaan wonen. En dat gebeurt nu.
Van mij mag jij dat geloven. Zeker als die gedachte je een goede nachtrust geeft.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:59 schreef dewaal het volgende:
En toch is de dip maar tijdelijk in de huizenmarkt. Misschien 5% max en daarna gaan we gewoon verder stijgen. Er is nog steeds een grote schaarste aan huizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |