abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:19:35 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67231676
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:34 schreef James1988 het volgende:
Twee vraagjes:
- Wat is BAcc/SCM? (een beveiligingssysteem, maar dat is alles wat ik weet... hoe werkt 't, waar wordt 't gebruikt, enz)
Geen idee.
quote:
- Waarom heeft Duitsland en Zwitserland 15 kV met 16 2/3e Hz als frequentie itt 50 of 60 Hz - wat is daarvan het voordeel?
Dat heeft tegenwoordig niet zo veel voordelen meer, maar in de begintijd van de elektrische tractie was het moeilijk om goede wisselstroommotoren met bijbehorende regelingen te maken. Daarom is gekozen voor een laagfrequentie wisselspanning, hierbij had je de voordelen van wisselspanning (makkelijk te transformeren) met een beperkt aantal voordelen van gelijkstroommotoren. (Volgens de norm is het overigens 16,7Hz. )

Het heeft dus niet te maken met energieverliezen.

Overigens zijn transformatoren voor zo'n lage frequentie aanmerkelijk lomper dan voor hogere frequenties omdat je meer moeite hebt de boel te magnetiseren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:24:08 #52
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67231841
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:34 schreef James1988 het volgende:
Twee vraagjes:
- Wat is BAcc/SCM? (een beveiligingssysteem, maar dat is alles wat ik weet... hoe werkt 't, waar wordt 't gebruikt, enz)
- Waarom heeft Duitsland en Zwitserland 15 kV met 16 2/3e Hz als frequentie itt 50 of 60 Hz - wat is daarvan het voordeel?
Van http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3815 :
quote:
In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is gekozen voor wisselspanning, omdat je dan geen gelijkrichters nodig hebt en omdat je die aan boord van de trein kunt transformeren tot een handzame spanning. De frequentie werd laag gekozen, omdat er bij 50Hz teveel vonkproblemen ontstonden aan de koolborstels. De frequentie van 16 2/3Hz is precies een derde van 50Hz, daardoor konden ze met roterende omvormers de voeding vrij makkelijk uit het openbare net betrekken. Daarnaast hadden de Duitse spoorwegen eigen centrales die direct de lage frequentie opwekten.
Verder is het zo dat bij een frequentie van 16 2/3 Hz ( ofwel 1/3 van 50 Hz) de derde harmonische (3*f) op 50 Hz ligt, en dus je grootste verstoring nog steeds een lagere frequentie heeft dat de meeste beveiligingssystemen en de power quality van de rest van het net niet aantast.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:25:15 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67231887
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 10:24 schreef MPG het volgende:

[..]

Van http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3815 :
[..]

Verder is het zo dat bij een frequentie van 16 2/3 Hz ( ofwel 1/3 van 50 Hz) de derde harmonische (3*f) op 50 Hz ligt, en dus je grootste verstoring nog steeds een lagere frequentie heeft dat de meeste beveiligingssystemen en de power quality van de rest van het net niet aantast.
Correctemundo!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:39:09 #54
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67232351
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:27 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Het werd een taxi voor mij Om 02,00 uur rijden er geen treinen meer van Houten naar Arnhem. Wel taxi's, maar ik denk dat ik de volgende keer ook in een hotel moet, net als m'n collega. Taxi's zijn duur namelijk

Straks maar eens naar station Arnhem op m'n fiets op te halen
Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.
Ritprijs van te voren op 100 euro bepaald Dat was 4 jaar geleden
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:39:47 #55
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67232366
edit, stupide quote knop zit veuls te dicht bij de edit knop
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:08:25 #56
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_67233238
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 20:30 schreef Geerd het volgende:

Koploper 15 bakken = max =350 meter ofzo?
15 bakken koploper is ruim 400 meter lang. Te lang voor de meeste stations want perrons zijn meestal 340 meter.

Een passagierstrein is maximaal zolang als het kortste perron waar die moet stoppen. (in Nederland tenminste, in het buitenland maken ze er geen probleem van als de halve trein nog buiten het perron staat)
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:14:26 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67233445
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 11:08 schreef ReisT het volgende:
Een passagierstrein is maximaal zolang als het kortste perron waar die moet stoppen. (in Nederland tenminste, in het buitenland maken ze er geen probleem van als de halve trein nog buiten het perron staat)
Dat is wel een beetje gechargeerd natuurlijk he Ook in NL gaat dat weleens mis. En in welk buitenland dat standaard is weet ik niet. In Roemenie kan ik me wat voorstellen ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:28:06 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67233885
In Nederland gebeurt het ook weleens, en dan wordt het gewoon omgeroepen. Bijvoorbeeld: de intercity uit het Noorden op weg naar Den Haag en Rotterdam wordt in Utrecht gesplitst. In Utrecht passen die 15 bakken wel langs het perron. Een keer meegemaakt dat er een storing was tussen Gouda en Den Haag en toen ging ie in zijn geheel naar Rotterdam, en op Alexander riepen ze netjes om dat de trein te lang was voor het perron, en dat iedereen maar ff naar voren moest lopen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator vrijdag 20 maart 2009 @ 11:53:54 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_67234810
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 10:39 schreef bork het volgende:

[..]

Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.
Ritprijs van te voren op 100 euro bepaald Dat was 4 jaar geleden
Gelukkig zitten er in Houten en Utrecht veel hotels, dus dat is niet zo'n probleem.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 20 maart 2009 @ 13:59:59 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_67238238
Zo, even wat recente plaatjes droppen hier:


Treinstel 10306 nabij de haven van Harlingen


De 10315 gereed voor de retourreis naar Leeuwarden


De 10407 genietend van het zonnetje in Dordrecht


De 10502 gereed staand voor een rit naar Geldermalsen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:11:47 #61
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_67240558
Raadsel: Welk station is dit?
klik
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:14:50 #62
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67240668
Kan van alles wezen. Ik denk aan Gouda
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 20 maart 2009 @ 15:59:58 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_67242186
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan van alles wezen. Ik denk aan Gouda
Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_67242340
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!


grapje zeker?
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:20:27 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67242820
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!
De bezoekers van het grootste petjesreservaat van Nederland
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_67243612
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan van alles wezen. Ik denk aan Gouda
Diemen
  Redactie Sport vrijdag 20 maart 2009 @ 17:33:36 #67
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67244903
Vandaag weer gepruts van de bovenste beste plank hoor....
Trein 1743 is met +35 uit Ut vertrokken omdat er op spoor 10 een LM met 2x DDAR veilig had gekregen, maar niet wegreed....
De 1743 is in Amf voor de 147 uitgestuurd, terwijl er voor Amf nog meermaals omgeroepen is dat mensen naar Duitsland snel over moesten stappen te Amf (147 kwam op spoor 2, 1743 op 1).


Verder vanmorgen van Apeldoorn naar Amersfoort een snelremming. Roept de machinist om: "sorry, atb". Heeft de gemiddelde reiziger echt iets aan
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 20 maart 2009 @ 17:39:03 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67245061
Die Mcn zit al te lang in het vak
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:18:24 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67247991
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:39 schreef James1988 het volgende:
Die Mcn zit al te lang in het vak
Eerder te kort. Als je je midden op de baan een ATB laat aannaaien zit je gewoon te slapen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:35:58 #70
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_67248556
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:33 schreef dennistd het volgende:

Verder vanmorgen van Apeldoorn naar Amersfoort een snelremming. Roept de machinist om: "sorry, atb". Heeft de gemiddelde reiziger echt iets aan
Komt op het stukje Best - Boxtel ook erg vaak voor. En altijd op hetzelfde stukje, namelijk als je op de fly-over naar beneden gaat.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:44:48 #71
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67248812
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 10:39 schreef bork het volgende:

[..]

Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.
Ritprijs van te voren op 100 euro bepaald Dat was 4 jaar geleden
En de taxichauffeurs het maar vreemd vinden dat ze steevast met de nek worden aangekeken.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:47:01 #72
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67248876
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:35 schreef Sj0rSz het volgende:

[..]

Komt op het stukje Best - Boxtel ook erg vaak voor. En altijd op hetzelfde stukje, namelijk als je op de fly-over naar beneden gaat.
Komt het vaak voor bij getrokken IC's en/of bij de IRM's?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 19:48:31 #73
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67248926
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Kudo's voor moffen-OP
Ik zal voor de volgende keer een andere trein regelen.

Welke? Dat wordt een verrassing.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 20:01:35 #74
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67249364
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:48 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik zal voor de volgende keer een andere trein regelen.

Welke? Dat wordt een verrassing.
Jij claimt de lapo vast?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_67251738
Echte buffels hoor.



Mooie Koplopers erbij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')