Geen idee.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:34 schreef James1988 het volgende:
Twee vraagjes:
- Wat is BAcc/SCM? (een beveiligingssysteem, maar dat is alles wat ik weet... hoe werkt 't, waar wordt 't gebruikt, enz)
Dat heeft tegenwoordig niet zo veel voordelen meer, maar in de begintijd van de elektrische tractie was het moeilijk om goede wisselstroommotoren met bijbehorende regelingen te maken. Daarom is gekozen voor een laagfrequentie wisselspanning, hierbij had je de voordelen van wisselspanning (makkelijk te transformeren) met een beperkt aantal voordelen van gelijkstroommotoren. (Volgens de norm is het overigens 16,7Hz.quote:- Waarom heeft Duitsland en Zwitserland 15 kV met 16 2/3e Hz als frequentie itt 50 of 60 Hz - wat is daarvan het voordeel?
Van http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3815 :quote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:34 schreef James1988 het volgende:
Twee vraagjes:
- Wat is BAcc/SCM? (een beveiligingssysteem, maar dat is alles wat ik weet... hoe werkt 't, waar wordt 't gebruikt, enz)
- Waarom heeft Duitsland en Zwitserland 15 kV met 16 2/3e Hz als frequentie itt 50 of 60 Hz - wat is daarvan het voordeel?
Verder is het zo dat bij een frequentie van 16 2/3 Hz ( ofwel 1/3 van 50 Hz) de derde harmonische (3*f) op 50 Hz ligt, en dus je grootste verstoring nog steeds een lagere frequentie heeft dat de meeste beveiligingssystemen en de power quality van de rest van het net niet aantast.quote:In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is gekozen voor wisselspanning, omdat je dan geen gelijkrichters nodig hebt en omdat je die aan boord van de trein kunt transformeren tot een handzame spanning. De frequentie werd laag gekozen, omdat er bij 50Hz teveel vonkproblemen ontstonden aan de koolborstels. De frequentie van 16 2/3Hz is precies een derde van 50Hz, daardoor konden ze met roterende omvormers de voeding vrij makkelijk uit het openbare net betrekken. Daarnaast hadden de Duitse spoorwegen eigen centrales die direct de lage frequentie opwekten.
Correctemundo!quote:Op vrijdag 20 maart 2009 10:24 schreef MPG het volgende:
[..]
Van http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3815 :
[..]
Verder is het zo dat bij een frequentie van 16 2/3 Hz ( ofwel 1/3 van 50 Hz) de derde harmonische (3*f) op 50 Hz ligt, en dus je grootste verstoring nog steeds een lagere frequentie heeft dat de meeste beveiligingssystemen en de power quality van de rest van het net niet aantast.
Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 09:27 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Het werd een taxi voor mijOm 02,00 uur rijden er geen treinen meer van Houten naar Arnhem. Wel taxi's, maar ik denk dat ik de volgende keer ook in een hotel moet, net als m'n collega. Taxi's zijn duur namelijk
![]()
Straks maar eens naar station Arnhem op m'n fiets op te halen
15 bakken koploper is ruim 400 meter lang. Te lang voor de meeste stations want perrons zijn meestal 340 meter.quote:Op donderdag 19 maart 2009 20:30 schreef Geerd het volgende:
Koploper 15 bakken = max =350 meter ofzo?
Dat is wel een beetje gechargeerd natuurlijk hequote:Op vrijdag 20 maart 2009 11:08 schreef ReisT het volgende:
Een passagierstrein is maximaal zolang als het kortste perron waar die moet stoppen. (in Nederland tenminste, in het buitenland maken ze er geen probleem van als de halve trein nog buiten het perron staat)
Gelukkig zitten er in Houten en Utrecht veel hotels, dus dat is niet zo'n probleem.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 10:39 schreef bork het volgende:
[..]
Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.
Ritprijs van te voren op 100 euro bepaaldDat was 4 jaar geleden
Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!quote:
quote:Op vrijdag 20 maart 2009 15:59 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!
De bezoekers van het grootste petjesreservaat van Nederlandquote:Op vrijdag 20 maart 2009 15:59 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee man, daar komen alleen fatsoenlijke mensen!

Eerder te kort. Als je je midden op de baan een ATB laat aannaaien zit je gewoon te slapenquote:
Komt op het stukje Best - Boxtel ook erg vaak voor. En altijd op hetzelfde stukje, namelijk als je op de fly-over naar beneden gaat.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 17:33 schreef dennistd het volgende:
Verder vanmorgen van Apeldoorn naar Amersfoort een snelremming. Roept de machinist om: "sorry, atb". Heeft de gemiddelde reiziger echt iets aan
En de taxichauffeurs het maar vreemd vinden dat ze steevast met de nek worden aangekeken.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 10:39 schreef bork het volgende:
[..]
Moet er wel een Hotel zijn, ik heb het een keer andersom gehad, was er niks vrij meer in Arnhem-Centrum.
Ritprijs van te voren op 100 euro bepaaldDat was 4 jaar geleden
Komt het vaak voor bij getrokken IC's en/of bij de IRM's?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:35 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Komt op het stukje Best - Boxtel ook erg vaak voor. En altijd op hetzelfde stukje, namelijk als je op de fly-over naar beneden gaat.
Jij claimt de lapo vast?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 19:48 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik zal voor de volgende keer een andere trein regelen.
Welke? Dat wordt een verrassing.
Gaat nog een tijdje duren.quote:
Maar de treinen slijten wel zeer snel, vermoed ik. Na slechts 15 jaar worden de Shinkansen-treinen overgeplaatst naar regionale lijnen.quote:
Huh?? Als reizigers tussen Utrecht en Rhenen wordt geadviseerd de Intercity naar Driebergen-Zeist te nemen, rijdt mijn trein dan niet gewoon? Of moet je tussen Bunnik en Utrecht alsnog net de bus?quote:Utrecht Centraal-Rhenen
zaterdag 21 en zondag 22 maart
Oorzaak
werk aan het spoor
Reisadvies
Maak gebruik van de overige treinen en de bussen:
reis van en naar Bunnik met de NS-bus
reis tussen Utrecht Centraal en Rhenen met de Intercity naar Driebergen-Zeist en stap daar over op de stoptrein naar Rhenen
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur
Instructie. Zal er nog wel een tijd blijven staan heb ik vernomen via Somda.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:49 schreef Mkr het volgende:
Iemand een idee wat een SLT vanmorgen bij het opstelterrein in zwolle deed
Jup instructie zag hem ook vandaag mooi dingetje hoor, hoorde al dat het de slet werd genoemd SLTquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:25 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Instructie. Zal er nog wel een tijd blijven staan heb ik vernomen via Somda.
Vandaag is de 50044 met +20 te Amf gezien, ik heb hem te Gn gezien met -30 hehe![]()
Sterker nog, het was eerst de SLeT, maar die e hebben ze maar geschrapt vanwege de andere betekenis van het woordquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jup instructie zag hem ook vandaag mooi dingetje hoor, hoorde al dat het de slet werd genoemd SLT
Net als eerder bij de Katholieke Universiteit Tilburgquote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Sterker nog, het was eerst de SLeT, maar die e hebben ze maar geschrapt vanwege de andere betekenis van het woord
Je moet er binnenkort wel weer heen, want dan heet het station aldaar opeens Tilburg Universiteit ipv Tilburg West. Weet alleen niet wanneer dat plaats gaat vinden.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Net als eerder bij de Katholieke Universiteit Tilburg
Klopt ja, ik hoor het vanzelf welquote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je moet er binnenkort wel weer heen, want dan heet het station aldaar opeens Tilburg Universiteit ipv Tilburg West. Weet alleen niet wanneer dat plaats gaat vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |