quote:1. Saudi Arabia- 264,200,000,000
2. Iran- 138,400,000,000
3. Iraq- 115,000,000,000
4. Kuwait- 101,500,000,000
5. U.A.E- 97,800,000,000
6. Venezuela- 87,000,000,000
7. Russia- 79,400,000,000
8. Libya- 41,500,000,000
9. Kazakhstan- 39,800,000,000
10. Nigeria- 36,200,000,000
BP Statistical Review of World Energy 2007
Officiele energie-gerelateerde instantiesquote:Cijfers van officiële instanties zijn veelal schattingen.
quote:The oil and gas rig count, which is the number of rigs currently online, is widely regarded as an important indicator in assessing the health of the oil industry. It can give investors and companies an idea of current demand, as well as provide clues for the immediate future.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel tijd om "peak oil" als iets GOEDS i.p.v. iets slechts te gaan zien!
OPEC doet hard z'n best voor hogere prijzen, ze willen binnenkort weer serieuze productieverlagingen doorhebben. Blijkbaar hebben ze niet door dat de paar biljoen die ze met hoge prijzen hebben opgehaald, simpelweg alles is wat er wereldwijd te halen valt, daarna volgt een recessie en is de koek op.
Zonnepanelen kunnen met een stapeltje miljarden subsidie via "technological learning" concurrerend worden met olie, en het daarvoor benodigde bedrag is aanzienlijk lager dan wat er nu aan olie naar het Midden Oosten gaat... Oftewel het blijft me verbazen dat beleidsmakers daar niet op inspringen, kijken ze echt niet verder?
Olie vervangen door renewables kan miljoenen banen opleveren, geld wat niet meer het land uit gaat maar fijn in de eigen economie terechtkomt. Lijkt me een uitstekend middel tegen recessies, en kost aanzienlijk minder dan wat de banken nu opvreten aan belastinggeld.
Tegen die tijd zal het grote janken in het Midden Oosten ook beginnen, veel meer dan op hun rug liggen en het Westen het werk laten doen doen ze daar namelijk niet.
Bron: nu.nlquote:Vliegtuigen vliegen over drie jaar op schijtnoot
Uitgegeven: 18 maart 2009 12:06
Laatst gewijzigd: 18 maart 2009 13:26
BRUSSEL - Vliegtuigbouwer Boeing verwacht over drie à vijf jaar dat vliegtuigen op biobrandstof vliegen. De veelbelovendste grondstof is de jatrophaplant, die in het Nederlands wel purgeernoot of schijtnoot wordt genoemd wegens zijn laxerende werking.
''Olie van de jatropha blijkt technisch zelfs beter dan kerosine: het levert meer energie en is beter bestand tegen kou'', zei directeur milieustrategie Billy Glover van Boeing woensdag bij een presentatie in Brussel.
De Amerikaan verwacht dit jaar de eerste overeenkomsten over commerciële leveringen. Binnen drie à vijf jaar zouden vliegtuigen dan olie van de schijtnoot kunnen tanken. De biobrandstof is al commercieel aantrekkelijk als de ruwe olie 70 à 80 dollar per vat kost.
Prijs vat Olie doorbreekt $ 70quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:28 schreef digitaLL het volgende:
De VS staan waarschijnlijk aan de vooravond van een economische ineenstorting.
Helaas is het platbranden van regenwoud om biobrandstof te produceren nou niet echt goed voor de wereld...quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:23 schreef QFX23 het volgende:
gelukkig ontdekken we steeds meer betaalbare alternatieven!
Ik ben op vakantie naar Costa Rica geweest en ook daar heb je ontiegelijk grote oliepalm plantages. Allemaal monocultuur en het ziet er gewoon niet uit. Kilometer na kilometer nix anders dan van die kutpalmenquote:Op woensdag 18 maart 2009 15:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Helaas is het platbranden van regenwoud om biobrandstof te produceren nou niet echt goed voor de wereld...
Schijtnoot groeit heel goed op arme grond, het is dus niet nodig om er regenwouden voor te kappen maar het kan zo goed als overal groeien.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Helaas is het platbranden van regenwoud om biobrandstof te produceren nou niet echt goed voor de wereld...
Kortom, er hoeft geen bos voor te verdwijnen, je kunt het overal laten groeien behalve waarschijnlijk in de saharaquote:Cultivation is uncomplicated. Jatropha curcas grows in tropical and subtropical regions. The plant can grow in wastelands and grows on almost any terrain, even on gravelly, sandy and saline soils. It can thrive on the poorest stony soil and grow in the crevices of rocks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jatropha_curcas
Zonder vliegtuigbrandstof was het überhaupt bijna niet mogelijk geweest om op vakantie naar Costa Rica te gaan...quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:35 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik ben op vakantie naar Costa Rica geweest en ook daar heb je ontiegelijk grote oliepalm plantages. Allemaal monocultuur en het ziet er gewoon niet uit. Kilometer na kilometer nix anders dan van die kutpalmen
True, maar die vliegen nog op kero.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:43 schreef QFX23 het volgende:
[..]
Zonder vliegtuigbrandstof was het überhaupt bijna niet mogelijk geweest om op vakantie naar Costa Rica te gaan...
Daarom is die noot ook zo'n goede oplossing. Daar hoef je niets voor te kappen en het concurreert ook niet met voedselbouw omdat ten 1e er geen eetbare delen aan de plant/noot zitten (is giftig) en ten 2e omdat het ook groeit op plaatsen waar landbouw eigenlijk onmogelijk is.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:54 schreef digitaLL het volgende:
[..]
True, maar die vliegen nog op kero.
Ben sterk voorstander van alternatieven maar oliepalmen voor biodiesel is echt de verkeerde weg.
Leuke theorie, maar als er geen landbouw mogelijk is komt dat meestal omdat het te bergachtig is, of te droog.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarom is die noot ook zo'n goede oplossing. Daar hoef je niets voor te kappen en het concurreert ook niet met voedselbouw omdat ten 1e er geen eetbare delen aan de plant/noot zitten (is giftig) en ten 2e omdat het ook groeit op plaatsen waar landbouw eigenlijk onmogelijk is.
Er staan zo nu en dan wel wat aardige berichten die de andere kant belichten. Er zijn idd hele discussies te lezen op peakoil.com tussen die gozer (JD heet hij geloof ik) en anderen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:06 schreef Terecht het volgende:
Linkje in de OP: http://peakoildebunked.blogspot.com/
Is dat blog nog wat? Ik heb het ooit eens in mijn favorieten gehad maar nauwelijks gelezen. Wat ik me er van herinner is dat het vrij optimistisch was over de gevolgen van peakoil en nogal lacherig deed over de zogenaamde 'doomers' zoals die volgens de auteur bij The Oil Drum en peakoil.com te vinden zijn.
Voor bergachtige gebieden is het denk ik niet mogelijk om de benodigde infrastructuur te regelen, maar deze plant overleeft ook in erg droge klimaten waar je normaal geen landbouw hebt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke theorie, maar als er geen landbouw mogelijk is komt dat meestal omdat het te bergachtig is, of te droog.
Klopt, en bij deze noot is dat niet anders, met name de factor arbeid is erg groot omdat de noten niet gelijktijdig rijp worden en dus met de hand geplukt moeten worden. Een schone taak dus voor de slimme jongens in wageningen om deze plant iig wat beter oogstbaar te makenquote:Geloven dat biobrandstoffen de oplossing zijn is mijns inzien ook alweer achterhaald. De meeste biobrandstoffen hebben een heel lage energie return on energy investment. Heb je van die noot daar ook berekeningen van?
Overleven is wat anders dan energie produceren, waarbij het om MJ/ha/a gaat.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor bergachtige gebieden is het denk ik niet mogelijk om de benodigde infrastructuur te regelen, maar deze plant overleeft ook in erg droge klimaten waar je normaal geen landbouw hebt.
Bij biobrandstof is het juist niet "alle beetjes helpen". Veel biobrandstoffen kosten net zo veel of zelfs meer fossiele brandstof aan productie, dan ze opleveren. Mais doet het redelijk, waarbij 7 liter olie nodig is om 10 liter biobrandstof te maken... Niet echt zinnig dus.quote:Klopt, en bij deze noot is dat niet anders, met name de factor arbeid is erg groot omdat de noten niet gelijktijdig rijp worden en dus met de hand geplukt moeten worden. Een schone taak dus voor de slimme jongens in wageningen om deze plant iig wat beter oogstbaar te maken. De rest van het proces is simpelweg persen (rendement van 30%) en filteren en dan is het geschikt voor in een dieselmotor.
Biobrandstoffen zijn hoogstens een deel van de oplossing, aangezien de hoeveelheid biobrandstof die we kunnen produceren nooit genoeg is voor wat we dagelijks nodig hebben aan brandstoffen. Maargoed, het maakt het verbruik van fossiele brandstoffen weer wat minder natuurlijk. In dit kader zul je niet snel een ultieme oplossing vinden, je zult het eerder moeten zien als 'alle kleine beetjes helpen'.
Klopt, maar blijkbaar is deze oogst ook rendabel bij niet-landbouwgrond.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Overleven is wat anders dan energie produceren, waarbij het om MJ/ha/a gaat.
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er ontiegelijk veel aardolie nodig is om schijtnoot te oogsten.. de landbouwapparatuur kan ook gewoon op de eigen schijtnootproductie draaien, zo lijkt me. Zeker aangezien het proces van oogsten en verwerken zo ontzettend simpel is dat het zonder problemen bij afrikaanse boeren in werking gesteld kan worden.quote:Bij biobrandstof is het juist niet "alle beetjes helpen". Veel biobrandstoffen kosten net zo veel of zelfs meer fossiele brandstof aan productie, dan ze opleveren. Mais doet het redelijk, waarbij 7 liter olie nodig is om 10 liter biobrandstof te maken... Niet echt zinnig dus.
MegaJoule maal a per hectare?quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Overleven is wat anders dan energie produceren, waarbij het om MJ/ha/a gaat.
Waarom jaagt een hoge olieprijs inflatie aan?quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:31 schreef digitaLL het volgende:
Mijn inziens is de hoge olieprijs een belangrijke factor omdat die inflatie aanjaagd en koopkracht uitholt. Over enige tijd wordt olie het zwarte schaap omdat er veel meer geld gedrukt wordt dan er olie geproduceerd wordt.
Omdat olie bijna overal voor nodig is.quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:47 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Waarom jaagt een hoge olieprijs inflatie aan?
Jaar (annum).quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:22 schreef Terecht het volgende:
[..]
MegaJoule maal a per hectare?
Waar staat de a voor?
Ik vraag me af in hoeverre het prijspeil van producten wordt beinvloed door een hogere olieprijs? Bij eerste afgeleide producten/diensten zoals de luchtvaart en brandstof kan ik het een en ander voorstellen. Kunststoffen en kunstmest zijn in veel mindere mate gebonden aan hogere olieprijzen. Is de doorberekening in de prijzen relevant voor een algemene inflatie?quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:52 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Omdat olie bijna overal voor nodig is.
Transport. Kunststoffen, kunstmest.
Wat ook een rol speelt is het armer worden van ertsen. Er is steeds meer energie nodig om eenzelfde hoeveelheid van bijv. koper of lood te winnen.
quote:The plant yields more than four times as much fuel per hectare as soybean, and more than ten times that of maize (corn). A hectare of jatropha produces 1,892 litres of fuel.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Jatropha_curcas
Dan kan men maar beter hennep gaan telen, daarvan is de opbrengst per hectare een factor 4 hoger dat die jatrofa bonen.quote:http://nl.wikibooks.org/wiki/Alternatieve_energie/Overzicht_alternatieve_energie#Ethanol_en_biodiesel
Plant Opbrengst aan ethanol in liter
Suikerbiet 6677
Suikerriet 6190
Cassave 3835
Sorghum (kafir) 3499
Maïs 3311
Tarwe 2592
Voor biodiesel geldt de volgende tabel:
Plant Opbrengst biodiesel in liters
Algen 46.770
Vingergras 10.756
Hennep 9353
Oliepalm 4752
Kokosnoot 2152
Jatrofa 1890
Koolzaad 954
Pinda 843
Zonnebloem 766
Soja 524
We zullen zien. Natuurlijk is het pas iets van de laatste tijd, aangezien het product eerst goedkoper moet kunnen worden dan het uit de grond halen van aardolie, voordat er investeerders voor te vinden zijn. (en natuurlijk wordt het goedkoper doordat het uit de grond halen van aardolie steeds duurder wordt). Daarnaast is het bij lange na geen jubelidee, het kan hoogstens de periode overbruggen totdat we andere energiebronnen ontwikkelen (denk hierbij aan algen bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jaar (annum).
Okee, ik had J/m2/a moeten schrijven om het in SI-eenheden te houden.
Ontopic: ik kan me niet voorstellen dat schijtnootjes nu opeens het wondermiddel zijn, anders was dat wel allang gebruikt. 10 keer zoveel opbrengst als mais klinkt niet geloofwaardig, het klinkt wel als het zoveelste jubel-idee waar achteraf niets van terechtkomt.
Nederland verbruikt ongeveer 1 miljoen vaten olie per dag. Op de piek van de olieprijs was dat grofweg 8% BNP. Oftewel ja, het effect daarvan op vrijwel alles is groot.quote:Op woensdag 18 maart 2009 20:02 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre het prijspeil van producten wordt beinvloed door een hogere olieprijs? Bij eerste afgeleide producten/diensten zoals de luchtvaart en brandstof kan ik het een en ander voorstellen. Kunststoffen en kunstmest zijn in veel mindere mate gebonden aan hogere olieprijzen. Is de doorberekening in de prijzen relevant voor een algemene inflatie?
Bronquote:Olieprijs stijgt tot boven 50 dollar per vat
De olieprijs is donderdag door het weerstandsniveau van $50 per vat gebroken. Aantrekkende aandelenbeurzen en een kelderende Amerikaanse dollar ondersteunen de oliemarkt.
De oliemarkt lag er de hele dag al sterk bij en is inmiddels door verschillende weerstandsniveaus gebroken, zegt een handelaar.
Dankzij de maatregelen van de Federal Reserve krijgt de markt hoop, stelt een collega. Of de winsten blijvend zijn, moet de komende weken blijken, vult hij aan.
De mei-future voor een vat Brent steeg met meer dan $2 tot $49,71, terwijl de Nymex-future voor april $1,98 steeg tot $50,12 per vat.
De olieprijs zette woensdagavond de beweging naar boven al in. De aankondiging van de Fed om voor $300 miljard aan staatsobligaties op te kopen zorgde voor optimisme op de aandelenbeurzen en stuurde de dollar omlaag.
PO NL: Beleidsondersteuning voor Elektrisch Rijdenquote:Corrosion engineers are not always popular in the oil and gas industry as they are usually requesting money for additional maintenance, or to take something offline for inspection or have something else shut down if it has really deteriorated. But ageing infrastructure (as well as an ageing workforce) is one important aspect of the peak oil problem.
PO Debunked: More Electric Trucksquote:Minister Van der Hoeven (EZ) is warm gelopen voor elektrische auto’s in haar energiebeleid. Ze sprak over een bijeenkomst dat er over tien jaar honderdduizenden elektrische auto’s in Nederland rondrijden.
De eerste concrete stap komt tot nu toe echter van Camiel Eurlings van V&W die een kleine 10 miljoen heeft vrijgemaakt voor een proefproject. Concrete stappen die de overheid zet om de introductie te versnellen zijn nog niet bekend. [..]
Als alle olie-infrastructuur van ellende inelkaar stort rijden we met z'n allen op elektriciteit.quote:Five years ago, when I first got involved with peak oil, electric and hybrid trucks weren't even a concept. A little over a year ago, when I first posted on the subject they still seemed fairly exotic. Now, in 2009, an amazing amount of progress has taken place, and the technology for both EV and HEV (hybrid EV) trucks is rapidly filtering into the mainstream. It's becoming increasingly clear that peak oil will have little impact on tasks such as local trucking, garbage collection, and grid maintenance. Peak oil is simply occurring too slow compared to the rate of truck innovation and dissemination.
[..]
Er zit dik in dat we op een soort van elektrisch iets gaan rijden. Hoe, wat en waar we die elektriciteit vandaan halen blijtt vraag 2.quote:Op maandag 23 maart 2009 15:15 schreef waht het volgende:
TOD: The Cost of Corrosion
[..]
PO NL: Beleidsondersteuning voor Elektrisch Rijden
[..]
PO Debunked: More Electric Trucks
[..]
Als alle olie-infrastructuur van ellende inelkaar stort rijden we met z'n allen op elektriciteit.
Jep dat denk ik ook. Elektriciteits-infrastructuur is aanwezig en voor het gros van de forenzen is een actieradius van 300km meer dan genoeg. Blijven nog over de couriers, vrachtwagens, taxi's en dergelijken die nog op benzine/diesel/LNG blijven rijden of overgaan op hybride. Wellicht kan men dan niet meer met de auto naar Frankrijk, of althans niet in één rit. Maar daar dat is een zeer klein offer.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er zit dik in dat we op een soort van elektrisch iets gaan rijden. Hoe, wat en waar we die elektriciteit vandaan halen blijtt vraag 2.
Nuquote:IEA verwacht nog minder vraag naar olie
Uitgegeven: 10 april 2009 11:44
Laatst gewijzigd: 10 april 2009 11:44
LONDEN - De wereldwijde vraag naar olie zal dit jaar met 2,4 miljoen vaten per dag afnemen, zo voorspelde het Internationaal Energie Agentschap (IEA) vrijdag.
De vraag naar olie daalt in het tempo zoals dat voor het laatst gezien is in het begin van de jaren tachtig.
Het IEA gaat nu uit van een dagelijkse vraag naar olie van 83,4 miljoen vaten, ongeveer een miljoen minder dan waar het agentschap een maand geleden in zijn rapportage nog van uitging.
''De mate van ineenstorting van de vraag is erg uitzonderlijk'', zei een woordvoerder van het IEA.
over andere energiebronnen;quote:April 8 (Bloomberg) -- The credit crunch will keep U.S. oil and gas producers from ramping up exploration they do through drillers such as Nabors Industries Ltd., setting the stage for shortages and surging prices when demand recovers.
[..]
“Quite frankly, they don’t have the credit, which exacerbates the problem that their revenue stream is far below the cost structure,” said Jud Bailey, an analyst at Jefferies & Co. in Houston. “They’re not jumping on lower service costs simply because they can’t. They’re literally stepping away from anything they’re not contractually obligated to.”
[..]
Even as service costs come down, making more projects look profitable on paper, some producers are too starved for cash or credit to ramp up drilling, said Wicklund of Carlson Capital.
“This is like all of a sudden, the price of Porsches has come down, but you lost your job,” Wicklund said. “It’s like, ‘Oh, well that’s great that service or Porsche costs have come down, but I still can’t afford it.’”
Kernenergie per landquote:Total nuclear generation reached a new high of 808.97 million megawatt hours, a slight increase over the 806.49 million megawatt hours generated in 2007 according to preliminary Energy Information Administration (EIA) data.
Nuclear power accounted for 19.7 percent of U.S. electricity generation in 2008, up from 19.4 percent in 2007.
quote:Abstract
A model capable of projecting mineral resources production has been developed. The model includes supply and demand interactions, and has been applied to all coal producing countries. A model of worldwide coal production has been developed for 3 scenarios. The ultimately recoverable resources (URR) estimates used in the scenarios ranged from 700 Gt to 1243 Gt. The model indicates that worldwide coal production will peak between 2010 and 2048 on a mass basis and between 2011 and 2047 on an energy basis. The Best Guess scenario, assumed a URR of 1144 Gt and peaks in 2034 on a mass basis, and in 2026 on an energy basis.
Volgens het IEA lag het totale olieaanbod in het eerste kwartaal van 2009 rond de 84 mbbl/dag.quote:Global oil supply fell by 400 kb/d in March, to 83.4 mb/d. Non-OPEC supply fell by 170 kb/d, with a 220 kb/d dip in the OECD partly offset by higher non-OECD output. 2009 non-OPEC output is revised down by 320 kb/d, largely due to lower biofuels output, and weaker 1Q09 crude production in Asia. Non-OPEC output now falls from 50.6 mb/d in 2008 to 50.3 mb/d in 2009.
De OPEC heeft dan ook tot doel te voorkomen dat de prijs te hoog wordt, omdat er anders naar alternatieven gekeken gaat worden. OPEC is echter hebberig geworden, en het plafond van 40 dollar per vat willen ze naar 80 hebben...quote:Op maandag 23 maart 2009 16:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er zit dik in dat we op een soort van elektrisch iets gaan rijden. Hoe, wat en waar we die elektriciteit vandaan halen blijtt vraag 2.
quote:Never trust any number at face value
Studying historical numbers in general would seem to be a relatively straightforward exercise. One looks at numbers, in case of this newsletter those involving oil production, consumption, and stocks, and estimate past changes to get a feeling of what is going on in the oil market. However, historical numbers may not be as straightforward as they may seem. Especially when there are only a few institutes such as the International Energy Agency (IEA) and Energy Information Administration (EIA) that publish these numbers, and more importantly, these institutes can influence the oil market on the very short term, and perhaps even influence political decisions due to their publications.
To become more concrete, I believe there is a significant upward bias in the latest month for world production in every Oil Market Report of the International Energy Agency. Because in the consecutive publication by the IEA production estimates for several countries are nearly constantly revised downwards. The most prominent example being China, for which each IEA estimate since July 2008 for the latest month next to the historical production is shown in the chart below. From July 2008 to March 2009 the upward bias has on average been 130,000 b/d. The consistency of occurrence of this upward estimate can only be due to two reasons, either political intervention in data publication, or the usage of an incorrect model in estimating the latest production value.
[..]
Further inconsistencies by the IEA can be found in several other countries, although their occurrence is not that regular as in the case of China. The Energy Information Administration (EIA) numbers do not fare much better than those of the IEA. Many countries see their production numbers reported as similar to those of the previous month. Primary examples here are Venezuela, Iran and Sudan, where for long periods of time month after month the same production values have been reported.
Does this mean that production figures as reported by sources such as the IEA and EIA cannot be relied upon? My answer would be no. We do need to have a critical mindset however, in assuming that no number can be trusted directly at face value.
Rembrandt Koppelaar
President ASPO Netherlands
Venezuela heeft ook één van 's werelds grootste fresh water suppliesquote:Op maandag 13 april 2009 19:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De OPEC heeft dan ook tot doel te voorkomen dat de prijs te hoog wordt, omdat er anders naar alternatieven gekeken gaat worden. OPEC is echter hebberig geworden, en het plafond van 40 dollar per vat willen ze naar 80 hebben...
Ik kan niet wachten op de dag dat ze daar in de woestijn fijn weer mogen gaan werken voor een vat water!
quote:Time is now very short in energy terms. Investment does not fit into neat electoral cycles. With about five years to go if the economy recovers, there are still things that can be done. Our energy policy was designed for the years of energy surpluses and North Sea gas. It is still focused on keeping costs down and sweating assets. What is needed is a radical rethink, with investment the priority. It will take a national effort to prevent a serious crisis in the middle of the next decade.
Unless reform is quick, the best hope for Britain's energy supply from a security perspective is that the economy does not recover quickly - a long hard Japanese-style recession would keep demand (and carbon emissions) low. But that's hardly a sound energy policy.
quote:OPEC again revised down its estimate for world crude demand on Wednesday, saying a "devasting contraction" in consumption would keep prices under pressure in the months ahead.
"In the coming months, the market is expected to remain under pressure from uncertainties in the economic outlook, demand deterioration and the substantial overhang in supply," the Organization of Petroleum Exporting Countries wrote in its latest monthly report.
OPEC estimated that demand would contract by 1.37 million bpd or 1.6 percent in 2009.
quote:Motorists will be offered subsidies of up to £5,000 to encourage them to buy electric or plug-in hybrid cars under plans announced by the government.
It is part of the government's £250m plan to promote low carbon transport over the next five years.
Dat land zit al in z'n derde grote cyclus: fantastisch rijk als de olie duur is, gesubsidieerde import helpt de eigen boeren om zeep, olieprijs stort in, het land stort in...quote:Op woensdag 15 april 2009 23:01 schreef MoltiSanti het volgende:
[..]
Venezuela heeft ook één van 's werelds grootste fresh water supplies
Dat vond ik ook een mooie. ( http://netenergy.theoildrum.com/node/5304 )quote:
quote:[..]
Although neither correlation nor causation between expenditures and recessions are tested explicitly in these figures, the implication is certainly present. Every major and minor recession in the past 38 years was proceeded by a rapid increase in prices and expenditures on petroleum. This does not mean that recessions are caused, or caused solely by increasing oil prices or expenditures on petroleum, rather that it is a common pre-condition for recessions.
Often there are exogenous and/or endogenous factors that seem to exacerbate the economic climate during times of high petroleum prices and expenditures, which taken together, can cause a recession. The major recessions of the 70’s and early 80’s were driven clearly by exogenous supply perturbations, while the recession of the early 2000’s (dot-com bubble) and the current recession (housing bubble) were driven by endogenous financial problems. Nonetheless, the common factor to all of these recessions was a rapid and large increase in expenditures on petroleum.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |