Dat de prijzen daardoor zakken, das toch ook vraag en aanbodquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Wat jij gemakshalve lijkt te vergeten is dat door de crisis de hypotheken veel lager zijn dan, zeg, een jaar of 2 geleden.
Met als gevolg dat, ondanks de vraag, vrij weinig mensen aan de vraagprijs kunnen voldoen. Als gevolg daarvan zakken de prijzen dus weer.
quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:40 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Wat jij gemakshalve lijkt te vergeten is dat door de crisis de hypotheken veel lager zijn dan, zeg, een jaar of 2 geleden.
Heeft toch meer met de rentestand te maken?quote:Met als gevolg dat, ondanks de vraag, vrij weinig mensen aan de vraagprijs kunnen voldoen. Als gevolg daarvan zakken de prijzen dus weer.
Ik denk niet dat je tegenwoordig nog 5x je jaarsalaris mag lenen voor een hypotheek.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:43 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
![]()
[..]
Heeft toch meer met de rentestand te maken?
Waar beweer ik dat dat niet zo is?quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat de prijzen daardoor zakken, das toch ook vraag en aanbod
Dan ben jij niet goed geinformeerd.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je tegenwoordig nog 5x je jaarsalaris mag lenen voor een hypotheek.
Banken zijn inmiddels een stuk voorzichtiger.
Ik doelde meer op starters of mensen die net van school komen. Dus niet het topsegment, maar het segment waar de meeste mensen in zoeken.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan ben jij niet goed geinformeerd.
Je kunt nog steeds 5 x je jaarinkomen lenen hoor.
Ligt er alleen aan hoeveel geld jij verdient.
Kijk. Verdien je modaal, dan wordt het wat moeilijker.
Maar verdien jij 3X modaal en neem je ook nog wat geld mee, dan is 5X je jaarinkomen geen enkel probleem.
Nog steeds mogelijk hoor spreek uit ervaringquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je tegenwoordig nog 5x je jaarsalaris mag lenen voor een hypotheek.
Banken zijn inmiddels een stuk voorzichtiger.
Ik denk dat jouw verhaal voornamelijk voor starters op gaat. Doorstromers hebben immers vaak al een boel overwaarde die ze cashen. En dan zul je zeggen "wat maakt dat nou uit? Het nieuwe huis is tenslotte ook even zo duur of duurder."quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Waar beweer ik dat dat niet zo is?
Maar zoals jij het doet voorkomen is het heel normaal dat als de vraag stijgt, de prijs automatisch meegaat. Wat op zich ook wel zo is, maar in het geval van huizen is het net ff anders aangezien je wel eerst flink wat moet lenen.
En als de bank je dat geld niet wil lenen houdt het verhaal vrij snel op.
Nogmaals, ik doelde meer op starters. Over het algemeen verdienen die een stuk minder.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:48 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Nog steeds mogelijk hoor spreek uit ervaring
Ah, je hebt het dus over starters. En niet over de woningmarkt in zijn algemeen. Dan begrijp ik je.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:47 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik doelde meer op starters of mensen die net van school komen. Dus niet het topsegment, maar het segment waar de meeste mensen in zoeken.
De mensen die 3x modaal verdienen zijn er een stuk minder dan mensen die rond een modaal salaris zitten.
Ja, ik doelde ook op starters. Had wat duidelijker moeten zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw verhaal voornamelijk voor starters op gaat. Doorstromers hebben immers vaak al een boel overwaarde die ze cashen. En dan zul je zeggen "wat maakt dat nou uit? Het nieuwe huis is tenslotte ook even zo duur of duurder."
Maar voor je maximale hypotheek maakt het wel uit of je flink wat eigen geld meeneemt.
Het gekke is dat juist die woningen het minst in prijs dalen op dit moment.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:49 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nogmaals, ik doelde meer op starters. Over het algemeen verdienen die een stuk minder.
Ja, starters en het lagere segment. Zeg huizen tot 250k.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah, je hebt het dus over starters. En niet over de woningmarkt in zijn algemeen. Dan begrijp ik je.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel starters er bezig zijn in de huizenmarkt tov gevestigde mensen.
Nee hoor. Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:50 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, ik doelde ook op starters. Had wat duidelijker moeten zijn.
Maar goed, nu je overwaarde cashen is al wat lastiger natuurlijk..
Daarom hebben ze laatst de NHG verhoogd.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:50 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ja, ik doelde ook op starters. Had wat duidelijker moeten zijn.
True.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gekke is dat juist die woningen het minst in prijs dalen op dit moment.
Zal ik je vertellen wat er zo gaat gebeuren, aannemers gaan weer zakken met de prijs omdat er minder werk is.quote:Op donderdag 12 maart 2009 14:58 schreef capricia het volgende:
Ik weet niet of het lariekoek is.
Als er helemaal niets meer gebouwd wordt, dan lijkt het me logisch dat er tekorten ontstaan. In ieder geval worden de bestaande woningen steeds ouder.
Tel daarbij op dat er steeds meer mensen alleen wonen. Dat de huurmarkt ook niet alles is.
Dat ontken ik nergens.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee hoor. Hoe kom je daarbij?
Men casht dan wellicht wat minder overwaarde, maar zeker als je ergens al 10 jaar woont is er nog steeds spake van een fixe overwaarde. Een verdubbeling op zijn minst.
Maar het blijft bij speculatiequote:
Zie post hierboven.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:57 schreef capricia het volgende:
Even een voorbeeldje:
Ik heb mijn eerste huis gekocht voor 189.000 gulden. En vijf jaar later verkocht (in 2004) voor 179.000 euro.
Was ik daar blijven wonen, was het inmiddels meer dan 2 ton euro waard geweest.
Stel dat de woningmarkt gaat dalen en ik moet 5% inleveren (starterssegment)....dan heb toch nog steeds een vette overwaarde? Of stel dat ik 10% moet inleveren, dan lach ik toch nog?
(ik woon er inmiddels al lang niet meer...)
Zou kunnen hoor!quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zal ik je vertellen wat er zo gaat gebeuren, aannemers gaan weer zakken met de prijs omdat er minder werk is.
Gemeenten gaan zaken met de grondprijs, want ze hebben toch geld nodig, beter minder geld dan helemaal geen geld. Bouwen word gewoon weer goedkoper. Gevolg, de huizenmarkt word meegetrokken.
Ah. Dat is natuurlijk maar net wanneer je dat huis (en tegen welke prijs) gekocht hebt.quote:
Ik kan me voorstellen dat er clausules zijn opgenomen die de project ontwikkelaar dwingen voor een bepaalde datum daadwerkelijk gebouwd te hebben. Ik weet niet op dat daar ook het geval is, maar als een project ontwikkelaar het gemeenschappelijk belang schaad kan er natuurlijk altijd onteigend worden. Daarnaast vraag ik me af wat voor een belang een project ontwikkelaar heeft bij het uitstellen van de bouw, omdat ze er dan meer voor kunnen krijgen? Als de prijzen systematisch dalen, zullen ze het verlies wel moeten nemen anders zitten ze op dood kapitaal die als een molensteen om hun nek hangt. Bouwgrond is geen Whiskyquote:Op donderdag 12 maart 2009 20:00 schreef capricia het volgende:
Zou kunnen hoor!
Ik weet wel dat de grond hier in Leidscherijn al lang verkocht is aan de projectontwikkelaars door de gemeente. Bijna alle bouwgrond is verkocht. Ook die wijken die pas in 2015 gebouwd zouden moeten worden.
Dus de gemeente heeft er geen baat meer bij om de prijs te laten zakken.
En ik heb geen idee of de projectontwikkelaar met verlies die grond wil verkopen. Ik denk dat ze het zo lang mogelijk proberen uit te stellen.
Moet je wel je woning kunnen verkopen waar je uitgaatquote:Op donderdag 12 maart 2009 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. Dat is natuurlijk maar net wanneer je dat huis (en tegen welke prijs) gekocht hebt.
Ik zelf zat nou juist de andere kant op te denken:
De wat duurdere woningen zakken momenteel veel harder in prijs dan de wat goedkopere woningen. Dat houdt dus in dat een overstap veel makkelijker te maken is!
quote:Wat mij betreft is de beste maatregel om weer wat meer doorstroming te krijgen het verlagen van de overdrachtsbelasting, want overdrachtsbelasting is gewoon diefstal.
Wat ik weet (en dat geldt voor veel nieuwbouwprojecten) is dat ze pas gaan bouwen als 60% verkocht is van de betreffende woningen binnen een deelproject. Zo'n woningproject is echter al jaren en jaren daarvoor ingepland.quote:Op donderdag 12 maart 2009 20:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat er clausules zijn opgenomen die de project ontwikkelaar dwingen voor een bepaalde datum daadwerkelijk gebouwd te hebben. Ik weet niet op dat daar ook het geval is, maar als een project ontwikkelaar het gemeenschappelijk belang schaad kan er natuurlijk altijd onteigend worden. Daarnaast vraag ik me af wat voor een belang een project ontwikkelaar heeft bij het uitstellen van de bouw, omdat ze er dan meer voor kunnen krijgen? Als de prijzen systematisch dalen, zullen ze het verlies wel moeten nemen anders zitten ze op dood kapitaal die als een molensteen om hun nek hangt. Bouwgrond is geen Whisky
quote:Op donderdag 12 maart 2009 @ 21:55 schreef xenobinol het volgende:
Ik denk ook dat de schreeuw van het volk om betaalbare woningen steeds harder zal gaan worden, als de economie verder in het slop raakt. Dan moet je niet raar opkijken als er harde maatregelen worden genomen.
Het probleem van de afgelopen jaren is geweest dat projectontwikkelaars de markt naar hun eigen goeddunken konden manipuleren, alles werd toch wel geslikt. Raad eens wat er gebeurt als mensen het moeilijker gaan krijgen, dan gaan ze morren. Als dat nog niet helpt, dan breken ze de hele boel af. Lees de geschiedenisboekjes er maar op na
Pfff.... die zitten nog in de ontkenningsfase... Hun jobs staan allemaal op het spel, want dat is uit gespeeld, tenzij je bereid bent voor voordelige tarieven te werken, en met werken bedoel ik dan ook werken. Want zo makkelijk als de makelaardij de laatste jaren het geld binnen hengelde, dat is verleden tijd.quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:01 schreef SuspendedAnimation het volgende:
Ik geloof er niks van.
Morgen maar eens voor leggen bij mijn collega's (makelaardij) hoe zij er over denken.
Dat de duurdere woningen momenteel harder zakken, komt mijns inziens door het feit dat de meeste heibel in de economie in het hogere segment zit. De topmensen krijgen het meeste commentaar over hun salaris, instelling en werkwijze.quote:Op donderdag 12 maart 2009 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah. Dat is natuurlijk maar net wanneer je dat huis (en tegen welke prijs) gekocht hebt.
Ik zelf zat nou juist de andere kant op te denken:
De wat duurdere woningen zakken momenteel veel harder in prijs dan de wat goedkopere woningen. Dat houdt dus in dat een overstap veel makkelijker te maken is!
Wat mij betreft is de beste maatregel om weer wat meer doorstroming te krijgen het verlagen van de overdrachtsbelasting, want overdrachtsbelasting is gewoon diefstal.
Elsevier zal wel weer wat knaken hebben gehad van een vastgoedkoningquote:Op donderdag 12 maart 2009 23:53 schreef sneakypete het volgende:
Bij het lezen van de titel geraakte ik zeer benieuwd naar de economische theorie achter deze gewaagde stelling. Het lezen van het stukje heeft mij echter alleen maar meer in verwarring gebracht. Nu is Elsevier er tenminste eerlijk over dat het een opinieblad is, maar met deze vage opinie kan mijn eigen opinie dus niet zoveel.
Op een vrije markt zou het natuurlijk zo zijn dat de huizenprijs zich aanpast aan de vraag, als die daalt door een crisis zal de prijs dus ook dalen. Natuurlijk is het mogelijk dat er ondanks de gedaalde vraag, welke feitelijk een correctie is op de eerder artificieel vergrootte vraag, uiteindelijk lekker doorgegaan wordt met het blazen van bellen door een zekere instelling. Maar hoe dat nu toch komt, wordt helaas niet vermeld in dit weinig verhelderende stukje.
Dat zal er alles mee te maken hebben dat zelfs de schrijvers in een blaadje dat naar eigen eer en geweten het alternatief is voor 'linkse massamedia', het zelf ook niet zo goed meer weet.
Laat je niks wijs maken, lees Elsevier een fatsoenlijk economisch boek!
Tuurlijk wel, zo'n gigantisch bedrag is het nou ook weer niet wat je terug krijgt. In mijn geval zou ik van 625 naar 802 euro pm gaan. Het is slikken, maar best te doen. Dan spaar ik maar wat minder.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 06:57 schreef RvLaak het volgende:
Hetzelfde geldt voor de HRA. Dit instrument was bedoeld om huizeneigendom te stimuleren. Het netto effect is dat men een veel hogere hypotheek kan krijgen dan men eigenlijk zou kunnen betalen. Jij geeft bijvoorbeeld aan dat je lasten < ¤651 zijn. Hoe wordt dat als je de HRA eraf haalt?Met andere woorden: kun jij je bruto lasten betalen? Ik hoor vaak dat mensen enkel de hypotheek kan betalen door de HRA.
Het is vrij simpel eigenlijk. Vele partijen klagen over de beperkte bouw hier in Nederland. Als je die beperking vermindert door flink bij te bouwen, vervalt dat probleem.quote:Op donderdag 12 maart 2009 19:41 schreef Sjabba het volgende:
Ja dus waarom RvLaak beweert dat ze juist moeten gaan bouwen snap ik niet.
Dan heb je het goed geregeld. In tegenstelling tot vele anderen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 07:41 schreef Pek het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, zo'n gigantisch bedrag is het nou ook weer niet wat je terug krijgt. In mijn geval zou ik van 625 naar 802 euro pm gaan. Het is slikken, maar best te doen. Dan spaar ik maar wat minder.
Nog wel misschien. Maar aan alle kanten krijgt juist de bouwsector nu klappen. Veel projecten moeten namelijk voorgefinancierd worden. Daardoor krijgen vooral de bouwers-ontwikkelaars (BAM, Heijmans, AM etc) het voorlopig heel zwaar.quote:Op donderdag 12 maart 2009 15:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dat zal niet gebeuren, ik heb familie zitten in de top van de bouw sector en daar bouwen ze nog fijn door.
En dan? Naast dat het weinig realistisch is (of beter gezegd totaal niet realistisch) wat is er dan het grote voordeel van? Jij zal nog steeds niets kunnen kopenquote:Op donderdag 12 maart 2009 17:17 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Niet lullig bedoeld, maar ik hoop dat de rente idd stijgt en de HRA afgeschaft wordt. Dan zullen velen zich eindelijk realiseren dat ze ver boven hun stand hebben geleefd.
Hoe weet jij dat nou? Misschien heeft hij wel een groot eigen vermogen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dan? Naast dat het weinig realistisch is (of beter gezegd totaal niet realistisch) wat is er dan het grote voordeel van? Jij zal nog steeds niets kunnen kopen
Ach als die mensen binnen de koopsubsidie grenzen vallen dan lenen de banken ze nog met plezier 5 keer het jaarinkomen uit hoorquote:Op donderdag 12 maart 2009 19:47 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ik doelde meer op starters of mensen die net van school komen. Dus niet het topsegment, maar het segment waar de meeste mensen in zoeken.
Gezien z'n voorspellingen hier zou dat dan uit een erfenis moeten komen en niet vanuit groots inzicht.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou? Misschien heeft hij wel een groot eigen vermogen.
Nee dat is niet hun taak. Als die projecten levensvatbaar en rendabel zijn pakt de markt het vanzelf wel weer op (desnoods over een paar jaar). Corporatie mogen verlies lijden op sociale huurwoningen en misschien op wat sociale koopwoningen (goedkope starterswoningen bv). Niet op commerciële projecten.quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:08 schreef LXIV het volgende:
Als de woningbouwverenigingen geld over hebben dan kunnen ze projecten die nu niet gestart worden vanwege de crisis gaan ontwikkelen. Dat is hun taak.
Wat is er niet realistisch aan? Zelfs het IMF heeft al aangegeven dat de HRA afgeschaft moet worden. Het zou natuurlijk getuigen van ultieme stupiditeit van de regering om dat nu te doen, maar binnen afzienbare termijn zou de regeling er toch uit moeten.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dan? Naast dat het weinig realistisch is (of beter gezegd totaal niet realistisch) wat is er dan het grote voordeel van? Jij zal nog steeds niets kunnen kopen
En bedanktquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Gezien z'n voorspellingen hier zou dat dan uit een erfenis moeten komen en niet vanuit groots inzicht.
Mwoah, tot je m'n hypotheek zietquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:20 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Dan heb je het goed geregeld. In tegenstelling tot vele anderen.
Neuh ze zullen het eerder wat gaan beperken. Afschaffen is voorlopig politiek totaal onhaalbaar. En als ze het af gaan schaffen gaat dat niet abrupt maar over een periode van enkele decennia. Dat zal geen groot neerwaarts effect hebbenquote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wat is er niet realistisch aan? Zelfs het IMF heeft al aangegeven dat de HRA afgeschaft moet worden. Het zou natuurlijk getuigen van ultieme stupiditeit van de regering om dat nu te doen, maar binnen afzienbare termijn zou de regeling er toch uit moeten.
[..]
gelukkig maarquote:En bedankt
Het inkomen bij ons is genoeg om nu al een huis te kunnen kopen in het segment dat we willen. De huidige prijs kunnen we opbrengen en binnen die categorie bevinden ook de huizen die we mooi vinden. Dus bij ons is er niets aan de hand hoor.
Natuurlijk zou ik liever een villa voor een ton willen kopen, ipv de mogelijkheden die ons nu praktisch gezien geboden worden. Maar ik weet ook dat dat niet realistisch is.
De roep van "experts" voor de afschaffing wordt steeds groter. Net op BNR ook al weer. Het zou een enorme bezuiniging betekenen op de overheidsuitgaven (12 miljard wordt steeds genoemd). De enige partij die nu nog krampachtig vasthoudt aan deze regeling is de VVD. Zelfs het CDA geeft al aan om voor inperking te zijn. Al zou het nu niet kunnen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neuh ze zullen het eerder wat gaan beperken. Afschaffen is voorlopig politiek totaal onhaalbaar. En als ze het af gaan schaffen gaat dat niet abrupt maar over een periode van enkele decennia. Dat zal geen groot neerwaarts effect hebben.
Nee, die voorspellingen van jou getuigen van een groot inzicht. Het gaat alleen nog maar omhoog, hè du_ke?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Gezien z'n voorspellingen hier zou dat dan uit een erfenis moeten komen en niet vanuit groots inzicht.
Ach, iedereen geloofd in het 1 of andere sprookje... Dat van hem is blijkbaar de huizenmarktquote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, die voorspellingen van jou getuigen van een groot inzicht. Het gaat alleen nog maar omhoog, hè du_ke?
Nouja, meestal ontstaat een dergelijk geloof in sprookjes uit eigenbelang. du_ke heeft namelijk nog niet zo erg lang geleden één of ander krot in Groningen gekocht, waar hij natuurlijk ook genoeg voor betaald heeft.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:46 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ach, iedereen geloofd in het 1 of andere sprookje... Dat van hem is blijkbaar de huizenmarkt
Zegt het IMF ook wat over een toptarief van 52%; waarin vrijwel iedereen valt die meer dan een 6+ haalde op zijn/haar middelbare school.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wat is er niet realistisch aan? Zelfs het IMF heeft al aangegeven dat de HRA afgeschaft moet worden. ...[..]
Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed, er worden hier genoeg meningen verkondigd door mensen die door de crisis hopen dat ze voor een appel en en ei een mooi huis kunnen kopen. Evenzeer een illusie.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:48 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nouja, meestal ontstaat een dergelijk geloof in sprookjes uit eigenbelang. du_ke heeft namelijk nog niet zo erg lang geleden één of ander krot in Groningen gekocht, waar hij natuurlijk ook genoeg voor betaald heeft.
Eens. Kijk maar naar het feit dat deze discussie gelijk weer over 'starters' en hun koopproblemen gaat.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:56 schreef ioko het volgende:
[..]
Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed, er worden hier genoeg meningen verkondigd door mensen die door de crisis hopen dat ze voor een appel en en ei een mooi huis kunnen kopen. Evenzeer een illusie.
Iedereen blijft zitten waar hij zit, als er niet met enige winst verkocht kan worden. Daardoor zit de markt dus muurvast, ondanks alle mooi weer campagnes die ze nu lanceren.quote:
Heel veel mensen vergeten dat daarmee toch echt de starters op de koop woningmarkt worden bedoeld.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens. Kijk maar naar het feit dat deze discussie gelijk weer over 'starters' en hun koopproblemen gaat.
Ach, het aandeel van starters in de woningmarkt is steeds kleiner aan het worden:quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:02 schreef HarryP het volgende:
[..]
Heel veel mensen vergeten dat daarmee toch echt de starters op de koop woningmarkt worden bedoeld.
Als je vervolgens na gaat dat de gemiddelde leeftijd van die starters 30+ is dan moeten mensen toch beseffen dat er een hoop mensen de tijd nemen om te sparen voordat ze een starter worden.
Uit die PDF blijk ook dat de huizenmarkt geen echte markt is. Meerdere malen wordt er gesteld dat er niet wordt gereageerd op de vraag vanuit de markt.`Zie bijv. pagina 7 punt 4 & 5, pagina 13 laatste zin, pagina 15 punt 6quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, het aandeel van starters in de woningmarkt is steeds kleiner aan het worden:
(semi-)starters doorstromers # verhuizingen lengte keten
1992 222.000 (45%) 271.000 (55%) 493.000 2,2
1997 173.000 (30%) 409.000 (70%) 582.000 3,4
2001 162.000 (34%) 316.000 (66%) 478.000 3,0
2004 154.000 (34%) 293.000 (66%) 447.000 2,9
Meer info op:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/wonen/sC_Neevel.pdf
Ook al heb ik net een huis gekocht, van mij mag er best een correctie volgen op de gemiddelde huizenprijs (liever niet in de wijk waar ik ga wonen natuurlijkquote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:01 schreef Pek het volgende:
[..]
Iedereen blijft zitten waar hij zit, als er niet met enige winst verkocht kan worden. Daardoor zit de markt dus muurvast, ondanks alle mooi weer campagnes die ze nu lanceren.
Klopt, vandaar ook dat er eigenlijk weinig tot niets te zeggen is over of prijzen keihard gaan dalen of gaan exploderen. Iedereen kan er zijn eigen mening over geven en de cijfers anders interpreteren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:16 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Uit die PDF blijk ook dat de huizenmarkt geen echte markt is. Meerdere malen wordt er gesteld dat er niet wordt gereageerd op de vraag vanuit de markt.`Zie bijv. pagina 7 punt 4 & 5, pagina 13 laatste zin, pagina 15 punt 6
Uit het document blijkt ook dat het met de woningnood ook heel erg meevalt. Het probleem ligt vooral in de wensen van de mensen. Zie bijv. pagina 6.
Het probleem is dan ook niet de cijfers, maar de regelingen vanuit de overheid en de mentaliteit van de verkopende partijen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 10:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klopt, vandaar ook dat er eigenlijk weinig tot niets te zeggen is over of prijzen keihard gaan dalen of gaan exploderen. Iedereen kan er zijn eigen mening over geven en de cijfers anders interpreteren.
Het gaat niet alleen om het eigen belang. Het gaat om de totale ontkenning van het feit dat huizenprijzen ook kunnen dalen. Bij verkopers is die houding iets minder aanwezig dan mij de instanties die met de verkoop te maken hebben (makelaars, funda etc.), maar bij hen is de houding ook duidelijk.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:11 schreef CWH het volgende:
Die laatste opmerking over de mentaliteit van de verkopers klinkt een beetje raar. Natuurlijk denken verkopers alleen maar aan hun eigen belang. Dat was toch het idee achter het vrije markt principe?
Je kan het de verkoper inderdaad niet kwalijk nemen dat ze nog in de ontkenningsfase zitten. Tot vopr kort ging het voor de verkopende partijen van een leien dakje. Nu word het afzien voor zequote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef CWH het volgende:
Je klinkt nu net of je het de verkopers kwalijk neemt.
Als verkoper koop je vaak ook weer een nieuw huis, dus dan zijn ze er weer goed mee. Als je het huis wat je wilt hebben voor 200.000 ipv 300.000 koopt, is dat ook een 'winst' van een ton.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je kan het de verkoper inderdaad niet kwalijk nemen dat ze nog in de ontkenningsfase zitten. Tot vopr kort ging het voor de verkopende partijen van een leien dakje. Nu word het afzien voor ze![]()
![]()
En een betere verkoper weet een dwaas te overtuigen zijn product voor een veel te hoog bedrag te kopen.quote:
Ja, zet ze op water en brood, de criminelen!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je kan het de verkoper inderdaad niet kwalijk nemen dat ze nog in de ontkenningsfase zitten. Tot vopr kort ging het voor de verkopende partijen van een leien dakje. Nu word het afzien voor ze![]()
![]()
Ik neem hen enkel het blinde geloof in het sprookje van de eeuwig stijgende prijzen kwalijk. Niet meer, niet minder.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef CWH het volgende:
Je klinkt nu net of je het de verkopers kwalijk neemt.
Een eerlijke verkoper zal zijn product tegen een realistische prijs verkopen.quote:
Vandaar dat ik zei "eerlijke verkoper".quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:36 schreef CWH het volgende:
Dan geloof je dus niet in de vrije markt? Een goede verkoper zal alles doen om zijn waren zo duur mogelijk te verkopen. En als hun vraagprijs te hoog is, zullen ze niet verkopen. Precies wat nu gebeurd.
Daar heb ik onlangs nog naar gezocht, maar niet gevonden. Dit zijn wel zeer interessante gegevens en dan kun je ook zien of een aftopping daadwerkelijk zin heeft. Wie wat weet, ik hou me aanbevolen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Heeft iemand hier trouwens een overzicht over hoeveel geld er naar welke hypotheken gaat? Het mag logisch zijn dat iemand met een hypotheek van 1 miljoen meer terugkrijgt in euro's dan bij een hypotheek van 291K.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |