Sorry, ik ben nogal slecht in Fins, Zweeds en Spaans. Die rapporten zullen er echt wel zijn hoor, over de effectiviteit van deze maatregel.quote:Op woensdag 11 maart 2009 14:41 schreef PeeJay1980 het volgende:
Kom eens met een rapport waarin duidelijk uiteen wordt gezet dat het inkomensafhankelijk beboeten ook daadwerkelijk effect heeft het totaal aantal boetes en op de veiligheid.
Er zijn inderdaad rapporten beschikbaar.quote:Op woensdag 11 maart 2009 15:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Sorry, ik ben nogal slecht in Fins, Zweeds en Spaans. Die rapporten zullen er echt wel zijn hoor, over de effectiviteit van deze maatregel.
quote:[..]
Government officials concede the new system is more about equity than safety. While the average fine has doubled in the past year to about $219, the number of speeding tickets issued is about the same, and there has been no drop in the number of traffic fatalities. "It's a big problem," says Anna Lisa Tarvainen, a senior officer in the Ministry of Transport. Traffic fines are paid to the Ministry of Justice.
Heikki Summala, a professor of traffic psychology at the University of Helsinki, blames the healthy Finnish economy. "Always when the economy is strong, people drive somewhat faster and have somewhat more accidents," he says. "Some people are simply more in a hurry ... and time is money."
[..]
http://www.stayfreemagazine.org/public/wsj_finland.html
Dat is een aanname die je doet. Als zo'n rijk persoon kan aantonen dat hij/zij het wel voelt, schelden we de extra inkomensboete dan kwijt?quote:Op woensdag 11 maart 2009 15:37 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is irrelevant. Het geld is er en het afnemen ervan voelt zo'n persoon alleen echt als het om een flink bedrag gaat.
Wat is dan het doel van een boetesysteem voor verkeersovertredingen?quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:24 schreef Dagonet het volgende:
Dan zie ik het probleem niet. Het heeft geen of weinig effect op de veiligheid in vergelijking met een ander systeem alleen worden mensen nu gelijker bestraft door een percentage van hun besteedbaar inkomen in plaats van een arbitrair getal dat voor iedereen een andere impact heeft.
en de jaloeze van Janlul bevredigen, kunnen ze zeggen............... nanaanananna, hebben ze jou ook lekker bij je pik vuile rijke stinkerd......quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:35 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Wat is dan het doel van een boetesysteem voor verkeersovertredingen?
Volgens mij is het doel om meer veiligheid te bewerkstelligen. Deze methode draagt daar niet aan bij, het enige dat het doet, is het genereren van meer inkomsten.
Ah ,dus een rijk iemand hoeft minder hard gestraft te worden dan een arm iemand, want hij werkt harder. Ja ja.quote:Op woensdag 11 maart 2009 15:19 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
En dat is zijn verdienste door het harde werken dat hij doet. En het afronden van zijn studie(s). De verantwoordelijkheid die hij binnen het bedrijf draagt en de stress die daar bij gepaard gaat.
In dat geval kan je beter straffen naar maatschappelijke merites, dat zou eerlijker zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:42 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah ,dus een rijk iemand hoeft minder hard gestraft te worden dan een arm iemand, want hij werkt harder. Ja ja.
Nee, hij wordt exact even hard gestraft, want de boete is voor beiden even hoog. Sim-pelquote:Op woensdag 11 maart 2009 16:42 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah ,dus een rijk iemand hoeft minder hard gestraft te worden dan een arm iemand, want hij werkt harder. Ja ja.
Oftewel je bent voorstander van het lichter straffen van rijke mensen. Nee oke, prima.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:47 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Nee, hij wordt exact even hard gestraft, want de boete is voor beiden even hoog. Sim-pel![]()
Dat de financiele gevolgen op het totaalplaatje procentueel gezien verschillen, dat is inderdaad de verdienste van de 'rijke mensen'.
Ik zou zeggen dat het doel is dat er minder overtredingen begaan worden. Zoveel meer inkomsten zal het niet zijn als je ziet dat het gemiddelde 214 euro bedraagt.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:35 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Wat is dan het doel van een boetesysteem voor verkeersovertredingen?
Volgens mij is het doel om meer veiligheid te bewerkstelligen. Deze methode draagt daar niet aan bij, het enige dat het doet, is het genereren van meer inkomsten.
Eigenlijk is de overtreding van ondergeschikt belang maar gaat het puur om de bankrekening.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het doel is dat er minder overtredingen begaan worden. Zoveel meer inkomsten zal het niet zijn als je ziet dat het gemiddelde 214 euro bedraagt.
Jaloezie? Het is gewoon waarheid. Hoger inkomen = bekeuring geen effect = ongestraft harder rijden dan toegestaan.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:22 schreef Paupermans het volgende:
[..]
Belachelijk. Zullen we het belastingpercentage dan ook maar meteen voor iedereen gelijktrekken? Deze boete slaat totaal nergens op. De verhouding van het bedrag tot de overtreding (want dat is het, niet eens een misdrijf) is helemaal scheef.
De jaloezie naar de medemens die wel succesvol is spat weer van het scherm hier.
Oh ja, en de mensen die denken dat boetes een middel zijn om de verkeersveiligheid te verhogen, hebben een plaat voor hun kop.
Een paard moet je ook harder trappen dan een hond om hem een eventuele straf te laten voelen.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:47 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Nee, hij wordt exact even hard gestraft, want de boete is voor beiden even hoog. Sim-pel![]()
Dat de financiele gevolgen op het totaalplaatje procentueel gezien verschillen, dat is inderdaad de verdienste van de 'rijke mensen'.
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen het strafbaar feit (de verkeersovertreding) en de strafmaat (boete afhankelijk van inkomen). In principe staan die twee los van elkaar. Agenten zullen verkeersovertredingen bestraffen, ongeacht het inkomen van de overtreder (welke zij niet weten bij het begaan van een overtreding).quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:23 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Eigenlijk is de overtreding van ondergeschikt belang maar gaat het puur om de bankrekening.
While the average fine has doubled in the past year to about $219, the number of speeding tickets issued is about the same, and there has been no drop in the number of traffic fatalities.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het doel is dat er minder overtredingen begaan worden. Zoveel meer inkomsten zal het niet zijn als je ziet dat het gemiddelde 214 euro bedraagt.
Zo'n persoonquote:Op woensdag 11 maart 2009 15:37 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is irrelevant. Het geld is er en het afnemen ervan voelt zo'n persoon alleen echt als het om een flink bedrag gaat.
Ja, alleen hebben we nu twee dezelfde honden, 1-tje met een vlooienband en de andere met een gouden halsband.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:34 schreef McKillem het volgende:
[..]
Een paard moet je ook harder trappen dan een hond om hem een eventuele straf te laten voelen.
Hier geld hetzelfde voor.
Aha. Eng nog wel. Zozo.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:41 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Zo'n persoon![]()
Ik vind jou een beetje eng....
Te snel; 1 jaar lijkt mij veel te kort om hier zinnige uitspraken over te doen. Bovendien, als je geinteresseerd bent in het effect op de rijkere persoon dan zou je moeten kijken naar het aantal boetes uitgedeeld aan die doelgroep, niet naar het totaal.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:39 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
While the average fine has doubled in the past year to about $219, the number of speeding tickets issued is about the same, and there has been no drop in the number of traffic fatalities.
Gemiddelde boete is hoger na zo'n maatregel, er worden hetzelfde aantal boetes gegeven (geen effect dus), en het aantal slachtoffers blijft hetzelfde (geen effect dus).
Geconcludeerd, alleen leuk voor de inkomsten van de overheid en totaal inzinnig voor verkeershandhaving.
Maak dat eens hard, toon eens aan dat mensen steeds meer hard rijden naarmate hun inkomen hoger is.quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:32 schreef McKillem het volgende:
[..]
Jaloezie? Het is gewoon waarheid. Hoger inkomen = bekeuring geen effect = ongestraft harder rijden dan toegestaan.
In Nederland kan je dus in feite te hard rijden "kopen", daar in Finland hebben ze het wel begrepen. Deze gozer denkt nu nog wel een keer voordat hij weer ff lekker meent door te moeten planken.
quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:55 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik ben blij dat ik in Finland woon en deze regels er zijn.
Ik kom hier een stuk minder idioten tegen op de weg dan in Nederland.
Ja te hard rijden gebeurd echt wel, maar zo erg als in NL dus niet. Mensen denken hier nog wel even extra na om extreem hard te rijden.
En mensen die lopen te zeuren...
We praten niet over 1 a 2 km te hard maar een ruime overtreding van meer dan 20km!!
Ja maar dat doet wegenbelasting ook en daar vind je het ook normaal om mensen verschillend te laten betalen, niet op inkomen maar op auto.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt mij niet horen zeggen dat je voor bedrijven geen constructies mag bedenken, dat vooropgesteld. Een tolweg vind ik toch net weer even wat anders dan een boete. Gebruikmaken van een tolweg is niet iets waar een afschikwekkende werking vanuit hoeft te gaan. Een tolweg is meestal een investering geweest die moet worden terugverdiend en dat doe je door gebruikers te laten betalen. Iemand in een Suzuki Alto gebruikt die tolweg net zo hard als iemand in een Jaguar.
Die discussie hoeft hier ook niet van mij maar ik denk dat je het fout ziet. Kroegen zetten hun asbakken weer op tafel omdat de pakkans nihil is niet vanwege de boete en dat is ook wel gebleken sinds Klink er een economisch delict van heeft gemaakt, er komen alleen maar meer kroegen bij die roken weer toestaan alleen brengen die het niet in de publiciteit.quote:Zonder dat ik hier nu een discussie over het rookverbod wil, wijs ik er wel even op als voorbeeld: horecaondernemers nemen bewust het risico om de asbakken op tafel te zetten. En daarbij calcureren ze het risico van een boete in. Die boetes zijn dermate laag dat het uit kan. Pas als de boetes/straffen hoger zijn, nemen ze minder risico.
Dat is het wel zolang de pakkans nihil blijft. 99 van de 100 x dat ik te hard rij op het traject van 175 km heen en weer terug is er geen controle, die ene keer dat ze er toevallig wel staan krijg ik dat in de meeste gevallen wel te horen van mijn navigatie en die enkele keer dat ik een boete krijg weegt niet op tegen de tijdwinst die ik haal in totaal (Ja zelfs in Nederland kun je door hard rijden een half uur per enkele reis winnen)quote:Met dit soort rijke bestuurders is het niet veel anders. Ze hebben zo veel geld dat ze zich kunnen permitteren om constant te hard te rijden. Om boetes van 115 euro lachen ze. Als je dan het gedrag wilt veranderen, kan dat grofweg op twee manieren: ontzegging van de rijbevoegdheid na een paar overtredingen, of de boetes dusdanig verhogen dat ze afschrikken. In dat laatste geval is een inkomensafhankelijk systeem zo gek nog niet.
Waar beweer ik dat? Je zit me nu woorden in de mond te leggen. Ik zeg dat een boete een straf moet zijn, en die staf is verhoudingsgewijs voor welvarender lichter is dan die voor jan modaal in dit land.quote:Op donderdag 12 maart 2009 05:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maak dat eens hard, toon eens aan dat mensen steeds meer hard rijden naarmate hun inkomen hoger is.
Deze wet is dan ook niet speciaal om snelrijdende miljonairs te pakken, ook al is dat de indruk die je zou krijgen van dit topic.quote:Op donderdag 12 maart 2009 08:31 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik kom ook dagelijks veel racende miljonairs tegen die de wegen onveilig maken, het is haast niet meer te doen.
Ligt eraan hoe je het bekijkt!quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:32 schreef Chewie het volgende:
Maar hoe wil jij in het huidige boetesysteem + invoeren inkomensafhankelijke boete rechtsongelijkheid tegengaan? Inkomensafhankelijke boete geeft al aan dat niet iedereen gelijk gestraft word voor dezelfde overtreding en het huidige quota systeem gaat er dan denk ik voor zorgen dat de focus van deze ambtenaren uit gemakzucht bij de duurdere auto's komt te liggen.
Nee dat is exact hetzelfde, dat jouw vader nu net wat beter in staat is om die boete te betalen is heel wat anders. Waarom mensen die wat meer succes hebben daarvoor straffen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt!
Als iedereen 100 euro betaald ziet dat er gelijk uit. % gezien is het hartstikke oneerlijk!
Ik kreeg (terecht) een boete voor door rood rijden. Dit geintje koste me 130 euro. Mjin maandsalaris is 1300 euro, ik moest dus 10% van mijn maandsalaris inleveren. Mijn vader reed bij hetzelfde stoplicht door rood maar die verdient 13.000 euro per maand = 1%. Het bedrag is dus gelijk, de straf niet!
Stemmen voor een hogere belasting voor rijken, of allerlei vage regels opstellen, dat is afgunst.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dat is exact hetzelfde, dat jouw vader nu net wat beter in staat is om die boete te betalen is heel wat anders. Waarom mensen die wat meer succes hebben daarvoor straffen?
Volgens mij wordt dat afgunst genoemd, iets wat je ook alweer zag bij de recente discussie over de 60% belastingschijf onder het mom van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, al vraag ik me dan altijd gelijk af waar links en sociaal noemend Nederland heeft leren rekenen, volgens mij is 35% van 100.000 al meer dan 35% van 25000 en dragen de sterkste schouders dus al de zwaarste lasten.
En hoe is dit opeens geen afgunst meerquote:Op donderdag 12 maart 2009 12:15 schreef McKillem het volgende:
Het gaat hier niet om een product, het moet een sanctie voorstellen, die voor iemand met een dikke bankrekening gewoon geen fuck voorstelt.
Werkenden en mensen die actief bijdragen een lichtere straf geven!quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
En hoe is dit opeens geen afgunst meer![]()
En waarom dan niet gelijk invoeren in het hele strafsysteem, werkenden harder straffen dan werkelozen omdat het voor werkenden vervelender is om een tijdje uit de samenleving te zijn of juist andersom werkelozen langer laten zitten om ze het zelfde gevoel te geven?
Goed en vooral origineel argument.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat een bullshitsysteem. Zullen we anders een tube tandpasta en een brood ook duurder maken voor mensen die meer verdienen?
Ja, want een verkeersboete is ook een eerste levensbehoefte!quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:56 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Goed en vooral origineel argument.
Moet toch geen probleem zijn? Als rijkeren al meer belasting betalen, geen allerhande subsidies of vrijstellingen krijgen, voor hun duurdere auto meer BPM en BTW betalen, meer houderschapsbelasting ophoesten, meer OZB betalen, meer accijnzen ophoesten aan brandstof, rook en alcoholverbruik, meer vliegtaks betalen enz. kunnen ook de dagelijkse boodshappen best wel naar inkomen afgerekend worden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:56 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Goed en vooral origineel argument.
Prima, maak er dan televisies van, of auto's.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, want een verkeersboete is ook een eerste levensbehoefte!![]()
Tevens kunnen rijke mensen als ze willen al meer duur brood en dure tandpasta kopen dan mensen die het geld niet hebben!
Goed geargumenteerd inderdaad!
Wederom strak en origineel beargumenteerd! Serieus, waarom lees je niet eerst het topic door?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:14 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Prima, maak er dan televisies van, of auto's.
Het gaat erom dat de gevaarzetting belangrijk is, en op basis daarvan moet een boete geschreven worden. Of iemand die 100 euro verdient 20 km/h te snel rijdt, of iemand die 10.000 euro verdient, het gevaar is identiek. Dan moet de boete ook identiek zijn. Waarom zou de straf voor iemand die hard werkt hoger moeten zijn dan voor iemand die thuis op z'n gat zit en een uitkering krijgt?
Precies. Laten we hard werken helemaal ontmoedigen, uiteindelijk betaalt iedereen toch hetzelfde!quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:06 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Moet toch geen probleem zijn? Als rijkeren al meer belasting betalen, geen allerhande subsidies of vrijstellingen krijgen, voor hun duurdere auto meer BPM en BTW betalen, meer houderschapsbelasting ophoesten, meer OZB betalen, meer accijnzen ophoesten aan brandstof, rook en alcoholverbruik, meer vliegtaks betalen enz. kunnen ook de dagelijkse boodshappen best wel naar inkomen afgerekend worden.
Omdat ik daar geen zin in heb.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:17 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Wederom strak en origineel beargumenteerd! Serieus, waarom lees je niet eerst het topic door?
Daar is een benaming voor: communisme.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:18 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Precies. Laten we hard werken helemaal ontmoedigen, uiteindelijk betaalt iedereen toch hetzelfde!
Volledig irrelevante vergelijking. Maar hopelijk besef je dat zelf ook wel.quote:Op donderdag 12 maart 2009 12:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat een bullshitsysteem. Zullen we anders een tube tandpasta en een brood ook duurder maken voor mensen die meer verdienen?
Helemaal niet. Het product blijft hetzelfde. Een overtreding is een overtreding. Gevaarzetting is gevaarzetting. Waarom moet de ene persoon daarvoor meer betalen dan een ander?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:35 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Volledig irrelevante vergelijking. Maar hopelijk besef je dat zelf ook wel.
Een product is een product en heeft een vaste waarde. Een boete dient een corrigerende werking te hebben en dat werkt alleen als iedereen het relatief gezien even hard voelt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:39 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Helemaal niet. Het product blijft hetzelfde. Een overtreding is een overtreding. Gevaarzetting is gevaarzetting. Waarom moet de ene persoon daarvoor meer betalen dan een ander?
Een boete is gelieerd aan de gevaarzetting. Met 100 km/h door een woonwijk scheuren kost gewoon een bepaald bedrag omdat er een bepaald risico aan vast zit.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:43 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Een product is een product en heeft een vaste waarde. Een boete dient een corrigerende werking te hebben en dat werkt alleen als iedereen het relatief gezien even hard voelt.
Het bedrag is naast de koppeling aan mate van gevaar ook bedoeld als straf voor de overtreder. En zo'n straf zou iedereen even hard moeten voelen. Aanpassing aan het inkomen dus, dan voelt iedereen relatief gezien dezelfde straf.quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:50 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Een boete is gelieerd aan de gevaarzetting. Met 100 km/h door een woonwijk scheuren kost gewoon een bepaald bedrag omdat er een bepaald risico aan vast zit.
Alleen financieel? Of ook met levensverwachting? Gezondheid en ervaring bij een werkstraf mee laten wegen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het bedrag is naast de koppeling aan mate van gevaar ook bedoeld als straf voor de overtreder. En zo'n straf zou iedereen even hard moeten voelen. Aanpassing aan het inkomen dus, dan voelt iedereen relatief gezien dezelfde straf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |