abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66931066
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:30 schreef bloodymary het volgende:
Als boetes inkomensafhankelijk zijn, dan moet je gevangenisstraf tijdsafhankelijk maken. Iemand zonder werk moet dan veel langer de gevangenis in voor een moord dan iemand met een drukke baan.
Als ik jouw lijn zou volgen zou moord bijvoorbeeld uitgedrukt moeten worden in 100.000 Euro. Iemand met een hoger inkomen komt sneller aan dat bedrag dan iemand met een laag inkomen. Iemand met een lager inkomen zou dus langer moeten zitten. Dat is juist niet inkomensafhankelijk. Inkomensafhankelijk is: iemand met een inkomen van 20.000 moet zitten totdat hij aan 20% van dat inkomen zit. (Aantal dagen dat hij nodig heeft om aan 4.000 Euro te komen)

[ Bericht 5% gewijzigd door Meh7 op 11-03-2009 12:52:10 ]
pi_66931112
Nee hoor, als een boete in geld wordt uitgedrukt, kun je een gevangenisstraf in tijd uitdrukken.
pi_66931186
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:40 schreef bloodymary het volgende:
Nee hoor, als een boete in geld wordt uitgedrukt, kun je een gevangenisstraf in tijd uitdrukken.
Als uitgangspunt wordt juist de celstraf genomen (door mij en anderen in verdediging van inkomensafhankelijke boetes). Als de straf voor 20km/h te hard wordt vastgesteld op de waarde van 2 dagen celstraf (dus het inkomen dat in 2 dagen wordt gegenereerd) is de straf voor iedereen gelijk.

Overigens zou dan ook een minimum moeten zijn gekoppeld aan het minimumloon. (Voor mensen zonder werk)

[ Bericht 0% gewijzigd door Meh7 op 11-03-2009 12:52:38 ]
pi_66931592
Het was meer om te laten zien wat een dwaas en onredelijk systeem het zou zijn.

Overigens zou het invoeren van inkomensafhankelijke boetes ook vrijwel niet uitvoerbaar zijn. Wat houd je dan aan, het verzamelinkomen van de belastingdienst? En van welk jaar. En wat doe je met buitenlandse chauffeurs. En wat als iemand anders dan de eigenaar de bestuurder was. En hoe kun je dat bewijzen. Een hoop ellende dus, die behalve dat het niet bij ons rechtsysteem aansluit ook niet uitvoerbaar is.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 12:54:13 #155
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66931601
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:40 schreef bloodymary het volgende:
Dat is altijd wel grappig hier. Als mensen ergens tegen zijn, gaan ze allerlei irrelevante vergelijkingen erbij halen om hun gelijk proberen te halen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66931627
Ik begrijp ook niet waarom mensen met een laag inkomen in alles gepaaid moeten worden. Voor hen wordt de stimulans om meer te gaan verdienen (indien mogelijk) ook steeds lager.
pi_66931658
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:54 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dat is altijd wel grappig hier. Als mensen ergens tegen zijn, gaan ze allerlei irrelevante vergelijkingen erbij halen om hun gelijk proberen te halen.
Wij zijn nergens tegen, want het systeem van inkomensafhankelijke boetes bestaat hier niet en het huidige systeem staat ook nergens ter discussie (behalve hier op Fok!).
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 12:57:23 #158
46149 __Saviour__
pi_66931696
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:55 schreef bloodymary het volgende:
Ik begrijp ook niet waarom mensen met een laag inkomen in alles gepaaid moeten worden. Voor hen wordt de stimulans om meer te gaan verdienen (indien mogelijk) ook steeds lager.
Baan is baan. Mensen met een uitkering kun je wel dwingend stimuleren om te gaan werken. Maar personen die al een baan hebben, leveren hun bijdrage al, hoe minimaal die dan ook mag zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66931712
quote:
Het neemt inderdaad één van de verschillen tussen rijk en arm weg. In dat opzicht is het een beetje communistisch komt net in mij op. Als je andere goederen en diensten ook nog eens inkomensafhankelijk zou maken, zou er geen verschil meer zijn tussen arm en rijk en dus ook geen motivatie meer om rijk te worden. Zomaar een gedachtekronkel die in mij opkomt.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 12:59:20 #160
46149 __Saviour__
pi_66931788
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:56 schreef bloodymary het volgende:
Wij zijn nergens tegen, want het systeem van inkomensafhankelijke boetes bestaat hier niet en het huidige systeem staat ook nergens ter discussie (behalve hier op Fok!).
Het gaat er niet om of het bestaat. Het gaat om de effectiviteit van een dergelijk systeem.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66931901
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:03 schreef Keiichi het volgende:
Wat een systeem Inkomensafhankelijke boetes.

Zouden ze hier ook moeten doen. Geen enkele vette mercedes of bmw meer die te hard rijdt.
heerlijk he, afgunst
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:05:50 #162
46149 __Saviour__
pi_66931998
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:02 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

heerlijk he, afgunst
Waarom het toch altijd op afgunst willen gooien? Wel lekker makkelijk natuurlijk, bij een gebrek aan daadwerkelijke argumenten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:08:16 #163
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_66932094
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:42 schreef Meh7 het volgende:
Overigens zou dan ook een minimum moeten zijn gekoppeld aan het minimumloon. (Voor mensen zonder werk)
Dat is er ook, minimaal 6 euro per dag.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_66932328
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:21 schreef Meh7 het volgende:
Als de boetes worden opgelegd, omdat je moet boeten voor het overtreden van een wet/regel:
Wat is in dit geval het meest rechtvaardige? Dat iedereen even zwaar gestraft wordt lijkt mij. Iemand met een laag inkomen wordt:
1. Naar zijn gevoel zwaarder gestraft.
2. Naar rato zwaarder gestraft, hij zal een groter deel van zijn inkomen kwijt zijn.
Iemand met een superhooginkomen zal echter niet opkijken van 100-200 Euro meer of minder, voor hem voelt het niet als een straf.
Aanname. Niet alle rijken geven niks om 100 euro meer over minder. Er zal vast enige correlatie zijn tussen hoogte van inkomen en het letten op centen, maar het staat niet vast.

Maar zoals ik al eerder (ongeveer 4 keer al) zei; er zijn meerdere mogelijkheden om iedereen 'gelijk' te behandelen. Waarom is hier het bepalen vanuit inkomen het juiste perspectief? Waarom bepalen we niet aan de hand van andere factoren de hoogte van boetes? Zoals justitieel verleden bijvoorbeeld. Als we de factor 'inkomen' in het boetebeleid gaan betrekken gaat de deur open voor andere factoren.

Bovendien geeft dit erg het beeld dat de mens leeft om te werken. Het inkomen wordt als belangrijkste aspect van je leven beschouwd naar welke Justitie de boete zal bepalen. Rijk zijn is geen zonde.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_66932371
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:05 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waarom het toch altijd op afgunst willen gooien? Wel lekker makkelijk natuurlijk, bij een gebrek aan daadwerkelijke argumenten.
Wat is het dan anders? (zie vooral de quote over dikke BMW's)....

waarom zou ik dan geld gaan verdienen als ik voor alles meer moet betalen?
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:18:45 #166
46149 __Saviour__
pi_66932520
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:15 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Wat is het dan anders? (zie vooral de quote over dikke BMW's)....

waarom zou ik dan geld gaan verdienen als ik voor alles meer moet betalen?
Niet voor alles. Alles in de winkel kost nog steeds evenveel. Maar als je iets verkeerds doet, mag je dat best relatief gezien net zo hard voelen als anderen. Verkeersboetes zijn bedoeld om foutief gedrag te bestraffen en corrigeren. Voor iemand met een minimaal inkomen is een boete van 250 euro bijvoorbeeld een absolute ramp. Die zal in het vervolg echt wel voorzichtiger gaan rijden. Het doel van de boete is daarmee bereikt. Maar een zeer rijk persoon boeit die lage boete totaal niks. Die rijdt de volgende keer net zo vrolijk veel te hard. Met een naar inkomen aangepaste boete voelt ook de rijke persoon het lekker hard aankomen en zal in het vervolg ook beter oppassen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:19:45 #167
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_66932555
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:13 schreef waht het volgende:
Waarom is hier het bepalen vanuit inkomen het juiste perspectief?
Maar dat wordt het niet. Er wordt bepaald dat er op een overtreding een bepaalde celstraf staat. Die celstraf wordt automatisch omgezet in een geldboete die gelijk staat aan het inkomen dat je in die tijd zou verdienen bij je werk.
Bij een celstraf heb je a) geen inkomen en b) geen vrijheid.
Bij een omzetting heb je geen inkomen.

En het zal de wet een zorg zijn wat je verdient verder, daar kijkt die wet niet naar (behalve een minimum bedrag)
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:20:32 #168
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66932578
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:18 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niet voor alles. Alles in de winkel kost nog steeds evenveel. Maar als je iets verkeerds doet, mag je dat best relatief gezien net zo hard voelen als anderen. Verkeersboetes zijn bedoeld om foutief gedrag te bestraffen en corrigeren. Voor iemand met een minimaal inkomen is een boete van 250 euro bijvoorbeeld een absolute ramp. Die zal in het vervolg echt wel voorzichtiger gaan rijden. Het doel van de boete is daarmee bereikt. Maar een zeer rijk persoon boeit die lage boete totaal niks. Die rijdt de volgende keer net zo vrolijk veel te hard. Met een naar inkomen aangepaste boete voelt ook de rijke persoon het lekker hard aankomen en zal in het vervolg ook beter oppassen
Waarom zou iemand die geen 250 euro te makken heeft te hard gaan rijden dan?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:24:59 #169
46149 __Saviour__
pi_66932748
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:20 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Waarom zou iemand die geen 250 euro te makken heeft te hard gaan rijden dan?
Denken dat ze ermee wegkomen. En na de boete gaan ze er nog eens opnieuw over nadenken en komen tot de verstandige conclusie dat het toch maar echt het beste is om zich aan de regels te houden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_66932877
quote:
hoe wordt je 'gepaaid' dan in dit systeem als je een laag inkomen hebt ?

Stel je verdient ¤ 1700 per maand, dat is ongeveer ¤ 75 per werkdag, dan is je boete ¤ 900 ..
pleased to meet you
pi_66932967
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:19 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar dat wordt het niet. Er wordt bepaald dat er op een overtreding een bepaalde celstraf staat. Die celstraf wordt automatisch omgezet in een geldboete die gelijk staat aan het inkomen dat je in die tijd zou verdienen bij je werk.
Bij een celstraf heb je a) geen inkomen en b) geen vrijheid.
Bij een omzetting heb je geen inkomen.

En het zal de wet een zorg zijn wat je verdient verder, daar kijkt die wet niet naar (behalve een minimum bedrag)
Voor de meeste verkeersovertredingen staat toch geen celstraf?

Maar goed, ik zie niet hoe dat anders is. Er wordt nog steeds vanuit je inkomen geredeneerd. Eerst via het bepalen van een celstraf ja, maar dat is een kleine omweg.
pi_66932989
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:24 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Denken dat ze ermee wegkomen. En na de boete gaan ze er nog eens opnieuw over nadenken en komen tot de verstandige conclusie dat het toch maar echt het beste is om zich aan de regels te houden.
Komop, denk je dat nu echt? Die tokkie denkt helemaal niet na, anders hadden ze met zo weinig geld te makken, nooit te hard gereden. RBoete gaat gewoon bij de rest van de rekeningen op de stapel.

En wat ingeval van rijbewijs kwijt raken? Dan wordt de rijke meneer harder gestraft dan de gemiddelde tokkie. Maar dan roepen we wel, had je moeten bedenken voor je te hard ging rijden.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:33:52 #173
46149 __Saviour__
pi_66933090
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:30 schreef Casos het volgende:
Komop, denk je dat nu echt? Die tokkie denkt helemaal niet na, anders hadden ze met zo weinig geld te makken, nooit te hard gereden. RBoete gaat gewoon bij de rest van de rekeningen op de stapel.

En wat ingeval van rijbewijs kwijt raken? Dan wordt de rijke meneer harder gestraft dan de gemiddelde tokkie. Maar dan roepen we wel, had je moeten bedenken voor je te hard ging rijden.
Wat een generalisering. Een laag inkomen betekent niet dat je dan maar een of ander stuk asotuig bent. Een verkeersovertreding kan iedereen begaan, het is zo gebeurd. Als je daar dan voor gestraft wordt met een boete, ga je er hopelijk beter op letten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:34:35 #174
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66933119
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:24 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Als men geen 250 euro te makken heeft, moet men ook niet hard gaan rijden en vervolgens zeggen 'ja, ik verdien niet zoveel, maar mijn overbuurman wel, dus ik wil dat ik minder boete betaal en hij meer'.

Dat slaat nergens op. Als je geen boete wil, rij dan niet te hard. Ga ze niet naar inkomens verdelen, dat gaat nergens over.

Daarbij, iemand met een hoog inkomen kan ook hoge lasten hebben, waaronder mogelijk investeringen in zijn eigen bedrijf. Misschien houdt iemand met een hoog inkomen netto wel minder over, mag ook die persoon korting krijgen op zijn boete?
pi_66933205
Waarom eigenlijk, het gaat toch goed zo? Het aantal verkeersdoden in Nederland is hartstikke laag, zeker als je kijkt hoeveel auto's hier rondrijden.
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:37:37 #176
46149 __Saviour__
pi_66933229
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:34 schreef Yildiz het volgende:
Als men geen 250 euro te makken heeft, moet men ook niet hard gaan rijden en vervolgens zeggen 'ja, ik verdien niet zoveel, maar mijn overbuurman wel, dus ik wil dat ik minder boete betaal en hij meer'.

Dat slaat nergens op. Als je geen boete wil, rij dan niet te hard. Ga ze niet naar inkomens verdelen, dat gaat nergens over.
Niemand hoort te hard te rijden, wat het inkomen ook is. Maar als het dan toch wel gebeurt, is het beter dat iedereen de boete relatief gezien even hard ervaart. Zo'n boete is corrigerend bedoeld. Dat werkt alleen als je de gevolgen ervan ook echt voelt. Bij hogere inkomens moet je dus ook meer geld afpakken voordat ze beseffen van 'he, da's klote zeg.'
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:40:45 #177
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66933345
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:37 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niemand hoort te hard te rijden, wat het inkomen ook is. Maar als het dan toch wel gebeurt, is het beter dat iedereen de boete relatief gezien even hard ervaart. Zo'n boete is corrigerend bedoeld. Dat werkt alleen als je de gevolgen ervan ook echt voelt. Bij hogere inkomens moet je dus ook meer geld afpakken voordat ze beseffen van 'he, da's klote zeg.'
Het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen de boete even hard ervaart. Wat iemand als hard ervaart is namelijk subjectief. Misschien opent iemand met een laag inkomen zonder pijn en moeite een lening. Misschien baalt iemand met een hoog inkomen harder van die boete omdat hij de waarde van geld beter beseft.

Kortom, iedereen zodanig straffen zodat men met dezelfde overtreding hetzelfde 'ervaart' in plaats van betaald, slaat nergens op. Een boete is inderdaad corrigerend bedoeld, maar als je gelijke overtredingen ongelijk gaat bestraffen, verliest de boete zijn rechtmatigheid en daarmee ook zijn corrigerend vermogen.
pi_66933411
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:18 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niet voor alles. Alles in de winkel kost nog steeds evenveel. Maar als je iets verkeerds doet, mag je dat best relatief gezien net zo hard voelen als anderen.
Gevoel is iets persoonlijks. Niet algemeen te stellen.
quote:
Verkeersboetes zijn bedoeld om foutief gedrag te bestraffen en corrigeren. Voor iemand met een minimaal inkomen is een boete van 250 euro bijvoorbeeld een absolute ramp. Die zal in het vervolg echt wel voorzichtiger gaan rijden. Het doel van de boete is daarmee bereikt. Maar een zeer rijk persoon boeit die lage boete totaal niks.
Aanname. Verschilt per geval.
quote:
Die rijdt de volgende keer net zo vrolijk veel te hard. Met een naar inkomen aangepaste boete voelt ook de rijke persoon het lekker hard aankomen en zal in het vervolg ook beter oppassen
Hier een leuk artikel
quote:
[..]
Government officials concede the new system is more about equity than safety. While the average fine has doubled in the past year to about $219, the number of speeding tickets issued is about the same, and there has been no drop in the number of traffic fatalities. "It's a big problem," says Anna Lisa Tarvainen, a senior officer in the Ministry of Transport. Traffic fines are paid to the Ministry of Justice.

Heikki Summala, a professor of traffic psychology at the University of Helsinki, blames the healthy Finnish economy. "Always when the economy is strong, people drive somewhat faster and have somewhat more accidents," he says. "Some people are simply more in a hurry ... and time is money."
[..]
http://www.stayfreemagazine.org/public/wsj_finland.html
Het gaat om gelijkheid, niet om veiligheid. Hoe noemde Scaurus dat ook alweer? "Radicaal egalitarisme" geloof ik.
pi_66933437
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:33 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Wat een generalisering. Een laag inkomen betekent niet dat je dan maar een of ander stuk asotuig bent. Een verkeersovertreding kan iedereen begaan, het is zo gebeurd. Als je daar dan voor gestraft wordt met een boete, ga je er hopelijk beter op letten.
Kan ik net zo goed van jou zeggen. Jij generaliseert net zo hard, alleen de andere kant op .
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:37 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Maar dan ook niet het rijbewijs afpakken van die te hard rijdende vertegenwoordiger, die wordt dan nl. ook veel harder bestraft dan meneer de ambtenaar die zich alleen op zondag uitleefd met de auto.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 maart 2009 @ 13:45:59 #180
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_66933507
De spruitjeslucht die van dit topic afkomt zeg
pi_66933536
dus de mensen die wel hard werken voor hun geld worden zwaarder bestraft? Wat een onzin zeg
Amsterdamse Football Club Ajax - Liverpool F.C.
pi_66933580
Dus als werkloze mag je ongestraft te hard rijden?
pi_66933639
Of als huisvrouw! (oh nee, dat is een werkloze).
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 13:50:07 #184
46149 __Saviour__
pi_66933651
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:40 schreef Yildiz het volgende:
Het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen de boete even hard ervaart. Wat iemand als hard ervaart is namelijk subjectief. Misschien opent iemand met een laag inkomen zonder pijn en moeite een lening. Misschien baalt iemand met een hoog inkomen harder van die boete omdat hij de waarde van geld beter beseft.

Kortom, iedereen zodanig straffen zodat men met dezelfde overtreding hetzelfde 'ervaart' in plaats van betaald, slaat nergens op. Een boete is inderdaad corrigerend bedoeld, maar als je gelijke overtredingen ongelijk gaat bestraffen, verliest de boete zijn rechtmatigheid en daarmee ook zijn corrigerend vermogen.
Het is dan maar hoe je gelijkheid wilt opvatten. Een vast absoluut bedrag is altijd relatief afgezet tegen het inkomen. Ook al zou zo'n rijk persoon de waarde van geld beseffen en het dus wellicht persoonlijk gezien jammer vinden, in de praktijk merkt hij er helemaal niks van. Die 100 euro is voor hen niks, het had net zo goed uit zijn zak gevallen kunnen zijn. Hij kan daarna nog steeds alles doen wat hij wilt. Daarmee heeft die boete absoluut niet hetzelfde effect als bij iemand die zomaar ineens een heel groot deel van het salaris van die maand kwijt is. Die persoon ervaart pas écht de straf en zal de boete echt wel corrigerend werken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:10:51 #185
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_66934416
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:30 schreef waht het volgende:
Voor de meeste verkeersovertredingen staat toch geen celstraf?
Hier niet, maar in landen waar het is ingevoerd redeneren ze dus blijkbaar op die manier.
quote:
Maar goed, ik zie niet hoe dat anders is. Er wordt nog steeds vanuit je inkomen geredeneerd. Eerst via het bepalen van een celstraf ja, maar dat is een kleine omweg.
Het is bedoeld om de schade proportioneel gelijk te houden en is te vergelijken met een flat-tax. Iedereen betaalt hetzelfde, namelijk een x-percentage van z'n inkomen.

De man in kwestie gaat in beroep trouwens. Z'n boete is gebaseerd op z'n belastbaar inkomen uit een jaar dat hij z'n bedrijf verkocht en is niet representatief.
pi_66934645
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:10 schreef Dagonet het volgende:
Hier niet, maar in landen waar het is ingevoerd redeneren ze dus blijkbaar op die manier.
Ok, duidelijk.
quote:
Het is bedoeld om de schade proportioneel gelijk te houden en is te vergelijken met een flat-tax. Iedereen betaalt hetzelfde, namelijk een x-percentage van z'n inkomen.
Begrijp ik, maar jij begrijpt ook dat dit niet de ultieme manier van 'iedereen gelijk behandelen' is. Er zijn meerdere manieren. Als we dat allemaal toegeven zijn we een stap verder en zullen we daarna democratisch bepalen ( ) welke manier van 'gelijk behandelen' ingevoerd moet worden.
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:31:25 #187
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_66935094
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Het is dan maar hoe je gelijkheid wilt opvatten. Een vast absoluut bedrag is altijd relatief afgezet tegen het inkomen. Ook al zou zo'n rijk persoon de waarde van geld beseffen en het dus wellicht persoonlijk gezien jammer vinden, in de praktijk merkt hij er helemaal niks van. Die 100 euro is voor hen niks, het had net zo goed uit zijn zak gevallen kunnen zijn. Hij kan daarna nog steeds alles doen wat hij wilt. Daarmee heeft die boete absoluut niet hetzelfde effect als bij iemand die zomaar ineens een heel groot deel van het salaris van die maand kwijt is. Die persoon ervaart pas écht de straf en zal de boete echt wel corrigerend werken.
Maar dan wel graag hoge standaard boetes en voor de minima een boete toeslag via de belastingdienst.
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:38:44 #188
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66935389
quote:

[..]

En waarom denk jij dat iemand met een hoog inkomen geen groot deel van zijn salaris maandelijks kwijt is?
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:39:35 #189
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66935435
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:48 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Dus als werkloze mag je ongestraft te hard rijden?
Ja, daar lijkt het wel op.. als je de reacties hier zo leest.
pi_66935525
quote:

[..]

Hij kan daarna nog steeds doen wat hij wil? En dat mag niet? Zijn vrijheid moet ingeperkt worden?

Kom eens met een rapport waarin duidelijk uiteen wordt gezet dat het inkomensafhankelijk beboeten ook daadwerkelijk effect heeft het totaal aantal boetes en op de veiligheid.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 14:42:55 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_66935567
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:03 schreef Keiichi het volgende:
Wat een systeem Inkomensafhankelijke boetes.

Zouden ze hier ook moeten doen. Geen enkele vette mercedes of bmw meer die te hard rijdt.
ja want minima met gammele roestbakken rijden nu altijd netjes onder de snelheidslimiet

deze kerel ligt net zo min wakker van 1 zo'n bekeuring als een uitkeringstrekker denk ik, ja het is ff slikken ja maar ik denk niet dat heel veel verschil zal gaan uitmaken

maar goed, dat mogen ze van mij hier ook wel invoeren ja, echt veel schade doet het verder niet maar het is wel makkelijk verdienen voor de staat

toch weer 2x Joint Strike Fighter voor de luchtmacht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:43:28 #192
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_66935581
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:10 schreef Dagonet het volgende:
Z'n boete is gebaseerd op z'n belastbaar inkomen uit een jaar dat hij z'n bedrijf verkocht en is niet representatief.
Ook een erg mooi voorbeeld van waarom zo'n systeem lang niet altijd 'klopt'. Wat neem je als ijkpunt? Hier is blijkbaar het verkeerde jaar gekozen, maar wat als je, ik noem maar wat, freelance schrijver bent en een variabel inkomen hebt?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 14:44:50 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_66935628
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ook een erg mooi voorbeeld van waarom zo'n systeem lang niet altijd 'klopt'. Wat neem je als ijkpunt? Hier is blijkbaar het verkeerde jaar gekozen, maar wat als je, ik noem maar wat, freelance schrijver bent en een variabel inkomen hebt?
dan moet je zorgen dat je niet te hard rijd want dat is dan idd een beetje een loterij voor Wouter Bos
pi_66935781
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan moet je zorgen dat je niet te hard rijd want dat is dan idd een beetje een loterij voor Wouter Bos
Zit het kans-element er ook niet in dat je niet voor elke overtreding beboet wordt? Enkel voor de overtredingen die gezien worden.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 14:50:54 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_66935851
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:49 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Zit het kans-element er ook niet in dat je niet voor elke overtreding beboet wordt? Enkel voor de overtredingen die gezien worden.
maat dat nou uit?
pi_66935962
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

maat dat nou uit?
Op die manier kan je het hele boete-systeem wel opdoeken omdat het niet representatief is. Als je tien keer te hard rijdt en je krijgt een boete, is dat minder straf dan een boete bij de eerste keer dat je te hard rijdt!
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:54:23 #197
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_66935989
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:17 schreef waht het volgende:
Begrijp ik, maar jij begrijpt ook dat dit niet de ultieme manier van 'iedereen gelijk behandelen' is. Er zijn meerdere manieren. Als we dat allemaal toegeven zijn we een stap verder en zullen we daarna democratisch bepalen ( ) welke manier van 'gelijk behandelen' ingevoerd moet worden.
Maar hoe behandel je iedereen zo gelijk mogelijk? Dat kan alleen in dit geval als je er geen straf op zet. Zodra je er een geldboete aan hangt die voor iedereen gelijk is (wat ook zo is tot 20 km/h te hard) dan is iemand met een hoog inkomen procentueel gezien veel minder kwijt en voelt hij het dus ook minder dan iemand met een laag inkomen die dus zwaarder wordt gestraft.
Let wel, het gaat om straffen he, het gaat niet om mensen die meer verdienen zwaarder aan te pakken, als je dat zou willen dan zou je blokken moeten maken. Verdien je tot 20.000 euro dan betaal je 100. Verdien je tot 30.000 200, zoiets.

Omdat er mensen soms extreem veel verdienen (al dan niet terecht) zijn er ook soms uitschieters. Dat gebeurt niet veel en daarom is het altijd weer nieuws. Er zijn echter geen cijfers bij ons bekend over hoeveel het überhaupt voorkomt. Dat zal best veel zijn, maar over boetes van 700 euro zal je niemand horen.

Een straf moet een straf zijn, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Iemand die drie ton per maand verdient voelt een boete van 500 euro minder dan iemand die 1500 euro per maand krijgt. Ook daar zijn we het allemaal wel over eens.

Wat ik wel vind is dat de stap wel erg hoog is en dat ze het percentage wel kunnen verlagen of dat ook stapsgewijs kunnen laten verlopen.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 15:02:56 #198
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_66936344
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:53 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Op die manier kan je het hele boete-systeem wel opdoeken omdat het niet representatief is. Als je tien keer te hard rijdt en je krijgt een boete, is dat minder straf dan een boete bij de eerste keer dat je te hard rijdt!
evenveel volgens mij
  Donald Duck held woensdag 11 maart 2009 @ 15:09:52 #199
46149 __Saviour__
pi_66936622
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 14:41 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Hij kan daarna nog steeds doen wat hij wil? En dat mag niet? Zijn vrijheid moet ingeperkt worden?

Kom eens met een rapport waarin duidelijk uiteen wordt gezet dat het inkomensafhankelijk beboeten ook daadwerkelijk effect heeft het totaal aantal boetes en op de veiligheid.
Kan doen wat hij wilt als in: dat afgenomen geld vormt geen enkele belemmering voor de rest van de maand. Hij voelt het op geen enkele manier.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  woensdag 11 maart 2009 @ 15:15:21 #200
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_66936810
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 15:09 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Kan doen wat hij wilt als in: dat afgenomen geld vormt geen enkele belemmering voor de rest van de maand. Hij voelt het op geen enkele manier.
Dus? Een gevangenisstraf vormt misschien wel minder belemmering voor een werkloze dan voor iemand met een baan. Voortaan mensen met zonder een baan ook maar een factor 20 harder straffen, want, 'dan voelen ze het tenminste' ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')