Hier idem.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:27 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik ken een voorbeeld uit mijn omgeving die daar het tegendeel van aantoont (misschien 5 a 5,5 keer ipv 6 maar wel op een voorlopig contract)
alle voorlopige contracten worden niet verlengd bij onsquote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:25 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
Nou, die top-carrierehypotheek van 6x je bruto-jaarsalaris op een voorlopig contract kun je tegenwoordig echt wel op je buik schrijven hoor!
Weet je of er mensen tussen zitten die op basis van dat contract een hypo hebben?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:13 schreef henkway het volgende:
[..]
alle voorlopige contracten worden niet verlengd bij ons
Staat wel al helemaal leeg en is in opdracht van de gemeente...quote:Op zaterdag 14 maart 2009 13:47 schreef LXIV het volgende:
Hoeft niet. Iedereen kan zijn huis laten veilen. Al is het denk ik niet zo verstandig. Wel snel.
ik ken al die mensen niet, de externen gaan er ook een voor een naar huis toequote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:13 schreef henkway het volgende:
[..]
alle voorlopige contracten worden niet verlengd bij ons
Er staat in de omschrijving 'vrijwillige openbare verkoop bij inschrijving'. Neem aan dat het dus niet gedwongen is? Maar misschien lees ik het wel verkeerd.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 13:42 schreef RvLaak het volgende:
Gaat dit over een gedwongen verkoop, of niet?
gevalletje gemeente garantie lijkt me.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 13:42 schreef RvLaak het volgende:
Gaat dit over een gedwongen verkoop, of niet?
Tja, tis wel de eerste keer dat ik een veiling tegenkom op Fundaquote:Op zaterdag 14 maart 2009 13:56 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Er staat in de omschrijving 'vrijwillige openbare verkoop bij inschrijving'. Neem aan dat het dus niet gedwongen is? Maar misschien lees ik het wel verkeerd.
NHG?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:12 schreef henkway het volgende:
[..]
gevalletje gemeente garantie lijkt me.
Ja die gemeentegarantie ligt nog steeds bij de gemeente alhoewel het ze ietwat onbehagelijk is nu.quote:
De prijsval moet nog beginnen en zal niet meer ophouden vrees ik, er staan op Funda weer 2000 woningen meer dan twee weken terugquote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Tja, tis wel de eerste keer dat ik een veiling tegenkom op Funda
Deze woning is trouwens wel leuk gedaald in prijs
Toch is het mooi dat sommige verkopers de realiteit inzien en de prijzen omlaag bijstellenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:32 schreef henkway het volgende:
[..]
De prijsval moet nog beginnen en zal niet meer ophouden vrees ik, er staan op Funda weer 2000 woningen meer dan twee weken terug
even googlen leert dat de gemeente Nunspeet (waar Elspeet onder valt) het pand heeft aangekocht voor de ondergrond.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:12 schreef henkway het volgende:
[..]
gevalletje gemeente garantie lijkt me.
regio Eindhoven zakt niks, er wordt alleen ook bijna niks verkocht.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:36 schreef LXIV het volgende:
Als ik de markt hier zo'n beetje bekijk is er ongeveer 10% van de vraag prijs af gemiddeld. Ik denk dat je percentueel net zoveel kunt onderhandelen als voorheen.
10% in 1 jaar tijd, dat klopt precies met een bodem van 30% over twee jaar.
Nou nee hoor... Hij moet iets beter onderbouwd zijn... Verder jas 'em er nog gewoon doorquote:Op vrijdag 13 maart 2009 22:25 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
Nou, die top-carrierehypotheek van 6x je bruto-jaarsalaris op een voorlopig contract kun je tegenwoordig echt wel op je buik schrijven hoor!
Te klein...quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:12 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Tja, tis wel de eerste keer dat ik een veiling tegenkom op Funda
Deze woning is trouwens wel leuk gedaald in prijs
Wauw! Leningen waarbij je niks hoeft te betalen als je het niet kan. Zelfs geen rente niet - die wordt telkens bij het geleende bedrag opgeteld. En dat geeft niet want het huis als onderpand stijgt toch wel in waarde.quote:
sterker nog, die meneer ging een huis kopen met een subprime lening, zodat hij het jaar erop bij een refinance geld zou overhouden om een eigen zaak te startenquote:Op zondag 15 maart 2009 11:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Wauw! Leningen waarbij je niks hoeft te betalen als je het niet kan. Zelfs geen rente niet - die wordt telkens bij het geleende bedrag opgeteld. En dat geeft niet want het huis als onderpand stijgt toch wel in waarde.
Dat moest wel een keer fout gaan ja.
quote:Op zondag 15 maart 2009 12:18 schreef henkway het volgende:
[..]
sterker nog, die meneer ging een huis kopen met een subprime lening, zodat hij het jaar erop bij een refinance geld zou overhouden om een eigen zaak te starten
maakte US banken niets uit, die verpakten de hypotheken en verkochten ze met een waardeloze garantie aan de bonusjagers van INGquote:Op zondag 15 maart 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
En banken trapten daar nog in ook....
En inmiddels aan de Nederlandse staat...quote:Op zondag 15 maart 2009 12:55 schreef henkway het volgende:
[..]
maakte US banken niets uit, die verpakten de hypotheken en verkochten ze met een waardeloze garantie aan de bonusjagers van ING
aan jouw en mij dusquote:Op zondag 15 maart 2009 12:59 schreef capricia het volgende:
[..]
En inmiddels aan de Nederlandse staat...
PWNED!quote:
Nou, voor 2001 mocht je gewoon je hypotheek verhogen en aftrekken, terwijl je dat geld op de bank zette. Bizar maar waar.quote:Op zondag 15 maart 2009 14:02 schreef DolleMina het volgende:
Wat is het probleem van die man dan als de HRA stopt bij bedragen boven het miljoen? Dat is op hem helemaal niet van toepassing, toch? Je mag sowieso toch alleen hypotheekrente van de belasting aftrekken als je dat hebt besteed voor de aankoop en/of verbetering van de woning? De hypotheekrente van die 1,2M is volgens mij niet aftrekbaar, omdat het op de bank rente staat te trekken...
Precies, zoiets moet niet getolereerd worden. Dat het uberhaupt al mogelijk wasquote:Op zondag 15 maart 2009 14:09 schreef LXIV het volgende:
Kortom: het wordt bijna allemaal 100% gesubsidieerd met belastinggeld van de rest van Nederland. Ik snap dat deze mensen dit systeem graag in stand willen houden, maar we zijn idioot dat we dit zolang getolereerd hebben.
Ik zou toch geduld hebben. Zelf wil ik ook kopen, alhoewel ik nu goed en voordelig woon, maar het tempo waarin de markt verslechtert laat me toch afwachten. Ik kijk altijd via Funda naar het totale aantal woningen dat er te koop is in het dorp waar ik wil gaan wonen, en dat loopt nog steeds rap op. Van heel lang rond de 180, naar 240, naar 300, naar 448 nu. En dat worden er iedere week weer een paar meer.quote:Op zondag 15 maart 2009 14:24 schreef Devz het volgende:
Afgelopen zaterdag voor de tweede keer een huis bekeken en we vinden het toch wel een erg mooi huis, overwegen om een bod te gaan doen. (we moeten sowieso deze zomer een huis hebben, huur is geen optie en wachten dus ook niet)
Het huis heeft een vraagprijs van 195k, is nog niet in vraagprijs gedaald en staat nu ongeveer 3 maanden te huren. Hoe zouden jullie het aanpakken rekening houdend met alle omstandigheden?
Briljant! Maar die huizenprijzen in de VS, Ierland, UK en Spanje zijn nog voor de credietcrisis! Want tegenwoordig koop je dat soort landhuizen daar voor nog geen 130.000 euro.quote:Op zondag 15 maart 2009 14:36 schreef antonwachter het volgende:
Een illustratie van de staat van de nederlandse huizenmarkt.
http://www.eerste-koophuis.nl/nieuws/wat-koop-je-voor-200000-in
Sowieso denk ik dat je als je begint met samenwonen je het beter eerst eens kunt proberen in een huurhuis. Want samenwonen is toch heel iets anders dan gewoon een weekeindrelatie.quote:Op zondag 15 maart 2009 14:37 schreef Devz het volgende:
Klopt, maar ik val binnen de startersgroep en woon nu nog thuis. Mijn vriendin huurt in een stad aan de andere kant van Nederland en is deze zomer klaar met haar studie. We gaan dus sowieso deze zomer samenwonen en ik ben echt niet van plan om dat in mijn ouderlijk huis te gaan doenBij haar gaan wonen is ook geen optie, omdat ik met mijn baan zit.
Afwachten behoort dus niet echt tot de opties, hooguit nog enkele maanden al lopen we dan wel het risico dat het huis dat we echt graag willen eerder verkocht raakt, en dat risico nemen we liever niet.
Het gaat dus echt om een tactiek om in deze tijden het huis voor een zo gunstig mogelijke prijs in handen te krijgen. (de vraagprijs kan ik sowieso niet bieden, ik denk dat ik tot 185-190 max kan gaan, maar liever nog een stuk minder natuurlijk)
en dat zijn ook de mensen die commentaar hebben op de huursubsidie van een gescheiden moederquote:Op zondag 15 maart 2009 14:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, zoiets moet niet getolereerd worden. Dat het uberhaupt al mogelijk wasKon je tot 2000 nog gewoon je overwaarde opnemen en daar HRA over doen? Fraaie boel zeg
Bedankt voor het meedenken, maar het huis komt alleen op mijn naam te staan, ik kan de lasten in mijn eentje dragen en over mijn relatie maak ik me geen enkele zorgen. Bovendien hebben we al enkele maanden min of meer samengewoond, dus het ligt iets genuanceerder dan een gewone 'weekend-relatie'.quote:Op zondag 15 maart 2009 14:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sowieso denk ik dat je als je begint met samenwonen je het beter eerst eens kunt proberen in een huurhuis. Want samenwonen is toch heel iets anders dan gewoon een weekeindrelatie.
Worst-case scenario is dat jullie gaan samenwonen, na een jaar er achter komen dat het niet werkt, en dat je vervolgens het huis (dat dus ong. 220 incl. KK e.d. kost) nog voor geen 160.000 euro kwijtraken. Dan heb je allebei al 25.000 euro schuld op je naam staan. Lekker als je daarna weer een hypo wil krijgen.
Waar woon je dat bijv. huren zo'n onmogelijkheid is?
een paar kanttekeningen:quote:Op zondag 15 maart 2009 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, voor 2001 mocht je gewoon je hypotheek verhogen en aftrekken, terwijl je dat geld op de bank zette. Bizar maar waar.
Bij een hypotheek van 6% op 2 miljoen krijgt die man dus tegen 52% ongeveer 60.000 euro aan HRA. Hij ontvangt ook nog eens 5% van 1,2M aan rente, = 60.000 euro.
Zijn hypotheekkosten zijn 120.000 euro, dus dat middelt precies uit.
Het enige wat hij moet betalen is 1,2% vermogensbelasting over die 1,2 miljoen (als hij dat niet slim in een bv-tje ofzo heeft ondergebracht), en OZB natuurlijk. Maar die wordt wel afgetopt op een miljoen, en daar klaagt niemand over.
Zijn maandlasten zijn dus nihil.
Zijn vermogensopbouw is gelijk aan de inflatie over zijn schuld, dus 2,5% van 2 miljoen, plus eventueel nog de waardestijging van het huis (al zal dat de afgelopen jaren niet veel geweest zijn).
Kortom: het wordt bijna allemaal 100% gesubsidieerd met belastinggeld van de rest van Nederland. Ik snap dat deze mensen dit systeem graag in stand willen houden, maar we zijn idioot dat we dit zolang getolereerd hebben.
en al dat rondpompen van belastinggeld is volstrekt zinloosquote:Op zondag 15 maart 2009 15:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een paar kanttekeningen:
- de spread tussen te betalen rente en te ontvangen rente zal meer zijn dan 1%;
- als hij dat 'slim' in een bv'tje heeft ondergebracht betaalt de man veel meer dan 1,2%. Hij heeft dan mogelijkerwijs wel een leuke claim op z'n belastingadviseur
- zijn vermogensopbouw is de inflatie op zijn huis. Niet over zijn schuld + huis. Het is geen winstverdubbelaar van legiolease.
Heeft hij z'n centen in aandelen ING gestopt, is ie nou wel zwaar de lul trouwens. Ik ken mensen die zich met deze constructie aaridg in de voeten geschoten hebben. Beheersing is ook een kunst
Verder klopt het helemaal. Maar er zijn slimmere methoden om dat op te lossen dan het aftoppen van hypotheek (trouwens voor 1 mln hypotheek moet je een min. inkomen van 200.000 euro hebben: over hoeveel gevallen hebben we het?).
Pas een thin cap regeling toe.
Iemand heeft 1 mln eigen vermogen.
Koopt een huis van 1 mln.
Neemt daarvoor een hypotheek van 1 mln, en houdt 1 mln op de bank.
Een thin cap regeling zou dan kunnen zeggen:
totaal vermogen 2 mln (1 mln huis, 1 mln bank). totaal schuld 1 mln. 50% van het totale vermogen dus.
maximale hypotheekaftrek is over 50% x 1 mln is 500.000
Dat voorkomt dat mensen hun huis met maximale hypotheek belasten, terwijl ze genoeg eigen geld hebben
Klopt, klopt. Ik heb het simpel gehouden. Met thin cap bedoel je dat het EV afgetrokken wordt van de hypotheek voordat er HRA toegepast wordt? Dat zou sowieso een goede regeling zijn.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een paar kanttekeningen:
- de spread tussen te betalen rente en te ontvangen rente zal meer zijn dan 1%;
- als hij dat 'slim' in een bv'tje heeft ondergebracht betaalt de man veel meer dan 1,2%. Hij heeft dan mogelijkerwijs wel een leuke claim op z'n belastingadviseur
- zijn vermogensopbouw is de inflatie op zijn huis. Niet over zijn schuld + huis. Het is geen winstverdubbelaar van legiolease.
Heeft hij z'n centen in aandelen ING gestopt, is ie nou wel zwaar de lul trouwens. Ik ken mensen die zich met deze constructie aaridg in de voeten geschoten hebben. Beheersing is ook een kunst
Verder klopt het helemaal. Maar er zijn slimmere methoden om dat op te lossen dan het aftoppen van hypotheek (trouwens voor 1 mln hypotheek moet je een min. inkomen van 200.000 euro hebben: over hoeveel gevallen hebben we het?).
Pas een thin cap regeling toe.
Iemand heeft 1 mln eigen vermogen.
Koopt een huis van 1 mln.
Neemt daarvoor een hypotheek van 1 mln, en houdt 1 mln op de bank.
Een thin cap regeling zou dan kunnen zeggen:
totaal vermogen 2 mln (1 mln huis, 1 mln bank). totaal schuld 1 mln. 50% van het totale vermogen dus.
maximale hypotheekaftrek is over 50% x 1 mln is 500.000
Dat voorkomt dat mensen hun huis met maximale hypotheek belasten, terwijl ze genoeg eigen geld hebben
eens, maar dat denkt de politiek haar legitimiteit aan te verdienen, dus ik denk dat een niet te vermijden kwaad is....quote:Op zondag 15 maart 2009 15:32 schreef henkway het volgende:
[..]
en al dat rondpompen van belastinggeld is volstrekt zinloos
Misschien kun je eerst kennissen een bod van 139.000 laten doen om de verkopers aan het idee van een lagere prijs te laten wennenquote:Op zondag 15 maart 2009 14:37 schreef Devz het volgende:
Het gaat dus echt om een tactiek om in deze tijden het huis voor een zo gunstig mogelijke prijs in handen te krijgen.
Als je niet in het 52% tarief zit kan je ook geen 52% HRA aftrekken. Of mis ik hier iets volledig?quote:Op maandag 16 maart 2009 10:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Nee hoor, een goede belastingadviseur en accountant zorgen ervoor dat de "hoge heren" zo goed als geen belasting betalen. Maar goed, dat kunnen de lagere inkomens ook realiseren. Heb ik bij mijn ouders gezien
Hier verder: Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Mee eens, maar dat is niet de enige belasting die men betaald natuurlijkquote:Op maandag 16 maart 2009 10:14 schreef Doc het volgende:
[..]
Als je niet in het 52% tarief zit kan je ook geen 52% HRA aftrekken.
Natuurlijk, maar het ging hier toch om de HRA? Het ging juist om het afschaffen of naar beneden brengen van de HRA voor de 52%'s categorie.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:15 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Mee eens, maar dat is niet de enige belasting die men betaald natuurlijk
Ja klopt, maar ik reageerde op je opmerking dat mensen met een hoger inkomen automatisch meer belasting betalen dan de lagere inkomens. Dat hoeft (procentueel) lang niet altijd het geval te zijnquote:Op maandag 16 maart 2009 10:16 schreef Doc het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het ging hier toch om de HRA? Het ging juist om het afschaffen of naar beneden brengen van de HRA voor de 52%'s categorie.
Lijkt me volkomen zinloos. Ik neem aan dat die mensen een makelaar in de arm hebben genomen en die zal dat bod niet eens voorleggen.quote:Op zondag 15 maart 2009 15:43 schreef dvr het volgende:
[..]
Misschien kun je eerst kennissen een bod van 139.000 laten doen om de verkopers aan het idee van een lagere prijs te laten wennen
Wanneer heb je het voor hoeveel gekocht? Als je wilt delen natuurlijkquote:Op maandag 16 maart 2009 10:24 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Lijkt me volkomen zinloos. Ik neem aan dat die mensen een makelaar in de arm hebben genomen en die zal dat bod niet eens voorleggen.
Wat LIVX zegt lijkt me wel netjes, 195.000 vraagprijs en dan uitkomen op 185.000. Echter moet je je wel realiseren dat als je het graag wilt je toch iets meer zal moeten betalen. Dan ben je wel zeker dat je het hebt. Mijn huis staat ook te koop ik heb geen enkele haast en ik zal max rond de 5.000 zakken ijn vraagprijs (vraagprijs ongeveer 215.000)
2005 gekocht voor 189.000. Ik heb er vorig jaar een nieuwe keuken in laten zetten (geen mandemakers ding maar een nette duitse keuken met alles erop en eraan). Verder nog veel dingen aan gedaan. Hij is helemaal instapklaar.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:26 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Wanneer heb je het voor hoeveel gekocht? Als je wilt delen natuurlijk
Dus mensen gaan wel verhuizen als ze de garantie krijgen dat hun schuld wordt overgenomen door een ander als ze het niet meer kunnen betalen.quote:Uit een online-onderzoek van De Hypotheker blijkt dat de helft van de huizenbezitters de financiële mogelijkheid heeft om door te stromen naar een andere woning, als de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wordt verhoogd van ¤265.000 naar ¤350.000. De stagnering van de huizenmarkt kan daarmee volgens de organisatie een halt worden toegeroepen.
"Als we niets doen, ontwikkelt zich een prop in de woningmarkt. Starters zien nu hun kans schoon om toch in aanmerking te komen voor een koopwoning, maar dan moeten mensen die al een koopwoning hebben wel doorstromen,", aldus directeur van De Hypotheker Bas Millenaar.
Doorstromers zoeken doorgaans een woning tussen ¤250.000 en ¤400.000, maar nemen nu niet de stap om een andere woning te zoeken. "Die hebben nu niets aan de NHG. Het kabinet mist een kans als het nu weer niets doet aan de NHG. Verhogen van het garantiebedrag is een goed ontstoppingsmiddel om de prop in de huizenmarkt weg te krijgen."
Zonder te weten om welk huis het in welke buurt gaat, klinkt het inderdaad alsof je het onder de bubble-prijzen in de markt hebt gezet. Good for youquote:Op maandag 16 maart 2009 10:35 schreef Sjabba het volgende:
[..]
2005 gekocht voor 189.000. Ik heb er vorig jaar een nieuwe keuken in laten zetten (geen mandemakers ding maar een nette duitse keuken met alles erop en eraan). Verder nog veel dingen aan gedaan. Hij is helemaal instapklaar.
Met de prijs die ik in gedachte heb maak ik er zelf verlies op, denk zo'n 5.000 a 10.000. Maar ik heb er ook 3 jaar gewoont. Wij hebben iets anders op het oog en willen dus best snel zaken doen. De prijs dus scherp gezet.
Als ik ga rekenen vrees ik dat ik nog meer dan 10.000 erop "verlies" maak als ik het verkoop, maargoed zo moet je niet rekenen, ik heb er wonplezier voor teruggehad. En misschien blijven hier wel aangezien het niet strom loopt. Staat nu ongeveer 3 maanden te koop. Veel op internet bekeken maar nog niemand echt gekeken. In augustus 2008 stond er 1 hier in de straat voor 199.000 en die verkocht binnen 1 maand voor de vraagprijs, er daar zat nog een oude (30 jaar) keuken in, verder wel aardig vergelijkbaar.quote:Op maandag 16 maart 2009 10:37 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Zonder te weten om welk huis het in welke buurt gaat, klinkt het inderdaad alsof je het onder de bubble-prijzen in de markt hebt gezet. Good for you
Hoe lopen de zaken qua interesses? En in welke regio staat het huis? (ben semi-zoeker)
Idee achter NHG is dat je geen restschuld hebt bij de bank wanneer er sprake is van gedwongen verkoop bij:quote:Op maandag 16 maart 2009 10:35 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
'Hogere NHG stimuleert woningmarkt'
[over mogelijke verhoging NHG]
Dus mensen gaan wel verhuizen als ze de garantie krijgen dat hun schuld wordt overgenomen door een ander als ze het niet meer kunnen betalen.
Het lijkt me dat je helemaal niet de kans moet gaan lopen om de hypo niet meer te kunnen betalen. Met andere woorden: op 2 inkomens (de meeste hypotheken) een hypotheek nemen is enkel slim als de maandlasten door 1 inkomen te dragen zijn. Voor het geval de ander werkloos raakt.
OK, dan had ik de insteek verkeerd begrepen.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:08 schreef Goverman het volgende:
[..]
Idee achter NHG is dat je geen restschuld hebt bij de bank wanneer er sprake is van gedwongen verkoop bij:
- onvrijwillige werkloosheid buiten je schuld om
- arbeidsongeschiktheid
- echtscheiding
Eigenlijk een soort minimale variant op de woonlastenverzekering dus. MAAR... je krijgt alleen kwijtschelding van je schuld in bovengenoemde situaties. De NHG neemt je schuld over en kijkt dan of ze die gaan kwijtschelden of niet. Wanneer e.e.a. mede aan jou is te wijten, moet je gewoon terugbetalen.
De NHG-norm verhogen is eigenlijk best een goed plan: het is een soort verzekering (waar je ook een eenmalige premie voor betaald). Het behoed enkel de 'goedwillende risico's' (dus de banken en de welwillende betalenden), maar is wel een stok achter de deur om zelf op te letten. Daarnaast is de NHG-norm een mooi ijkpunt: als je NHG kunt krijgen dan is - gelet op je inkomen - de hypotheek verantwoord.
Het NHG-mes snijdt aan twee kanten: enerzijds is er een risico afgedekt voor zowel bank als financier (met als resultaat een lagere rente) en anderzijds is de betrekkelijk strenge NHG-norm een richtpunt om te bepalen of de hoogte van je hypotheek verantwoord is (t.o.v. je inkomen).
uiteraard. Stel je voor dat mensen eens verantwoordelijk zijn voor de risico's en beslissingen die ze zelf nemen. Dat kan toch niet hier in Nederland...quote:Op maandag 16 maart 2009 11:41 schreef antonwachter het volgende:
Die nhg is toch alleen maar een verplaatsing van het probleem, het lost geen oorzaken op. Wat gebeurt er als dat hele zeepbelletje opblaast? Wordt dan de eindafrekening weer bij de belastingbetaler gelegd?
"Wij van WC-eend..."quote:De politieke discussie over afschaffing van de hypotheekrenteaftrek maakt potentiële huizenkopers kopschuw. Dit stellen de hypotheekadviseurs van De Hypotheker maandag op basis van een peiling op hun website.
Kopschuw
Uit de peiling blijkt dat ongeveer de helft van de respondenten in zijn koopwoning blijft zitten zolang in Den Haag over afschaffing wordt gesproken.,,Praten over hypotheekrenteaftrek maakt mensen kopschuw", aldus directeur Bas Millenaar van De Hypotheker.
Als dat zo snel gaat... misschien is het dan juist wel een goed idee om dan ook meteen door te pakken? Ik gok dat er slechts vijf minuten politieke moed voor nodig is...quote:Op maandag 16 maart 2009 11:56 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
'Huizenkoper kopschuw door discussie renteaftrek'
[..]
En wie van de huidige regering verdenk jij van het hebben van ballen?quote:Op maandag 16 maart 2009 12:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Als dat zo snel gaat... misschien is het dan juist wel een goed idee om dan ook meteen door te pakken? Ik gok dat er slechts vijf minuten politieke moed voor nodig is...
En hoevaak hebben zij dat al goed voorspeld?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:03 schreef capricia het volgende:
CPB verwacht gematigde daling in de huizenmarkt.
Ik schrjif alleen op wat die beste man vertelde in de persconferentie...het waarheidsgehalte mag je voor jezelf bepalen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En hoevaak hebben zij dat al goed voorspeld?
In het verleden behaalde....quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En hoevaak hebben zij dat al goed voorspeld?
Voor de verandering was een sarcastische toon niet bedoeld. Ik meende de vraag serieus. Als iemand de voorspellingen van het CPB uit het verleden heeft icm de werkelijke cijfers, kunnen we daar een gokje op wagenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
In het verleden behaalde....
Huizenprijzen stijgen niet tot aan de hemel en het CPB blijft het niet pertinent verkeerd hebben![]()
Het is gebasseerd op onderzoek. Ook Jaap.nl en miljoenhuizen laten weer een kleine daling van de vraagprijzen zien. Lijkt erop dat het allemaal maar mondjesmaat gaat.
denk het wel.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:41 schreef antonwachter het volgende:
Die nhg is toch alleen maar een verplaatsing van het probleem, het lost geen oorzaken op. Wat gebeurt er als dat hele zeepbelletje opblaast? Wordt dan de eindafrekening weer bij de belastingbetaler gelegd?
Het is weer pure hebzucht van enkele kortzichtige mensen. Dit typeert gelijk de representativiteit van de steekproefpopulatie.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:31 schreef Deprater het volgende:
[..]
denk het wel.
Verhogen van de garantie zal de klap alleen maar groter maken, maar dan ten laste van de schatkist
Een van de aspecten van NHG is dat er een link wordt gelegd tussen de hoogte van de hypotheek en de hoogte van het inkomen. Mochten de huizenprijzen desondanks dalen, dan kun je in ieder geval je hypotheek blijven betalen, zodat je niet met extreem veel restrisico's blijft zitten. Daarnaast moet je met NHG aflossen (minstens de helft), zodat de restschuld (linksom of rechtsom) natuurlijk elke maand kleiner wordt / spaartegoed voor wordt opgebouwd.quote:Op maandag 16 maart 2009 11:41 schreef antonwachter het volgende:
Veel starters hebben de woning gefinancierd met steun van de ouders, dat zal die ouders nog tegenvallen als ook de pensioenen omlaag gaanquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:22 schreef antonwachter het volgende:
Mensen kopen tegenwoordig een eigen huis zonder eigen inleg en dan wordt ook gelijk de inboedel gefinancierd vanuit de hypotheek. En dan maar gaan lopen mekkeren als het fout gaat.
Leg jij mij eens uit hoe ik de inboedel vanuit een hypotheek kan financieren met HRA?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:22 schreef antonwachter het volgende:
[..]Mensen kopen tegenwoordig een eigen huis zonder eigen inleg en dan wordt ook gelijk de inboedel gefinancierd vanuit de hypotheek. En dan maar gaan lopen mekkeren als het fout gaat.
Dat is dus niet zo. De NHG drijft de prijzen niet op, de NHG zorgt er alleen maar voor dat:quote:De nhg heeft een kunstmatig prijsopdrijvend effect, iets wat je totaal niet kunt hebben in een huizenmarkt met burnout. En als het fout gaat zal de rekening wel weer bij de overheid worden gelegd.
Probleem is echter dat de gemeentes er vanaf willen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:49 schreef Goverman het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo. De NHG drijft de prijzen niet op, de NHG zorgt er alleen maar voor dat:
- bij gedwongen verkoop als gevolg van werkloosheid en nog wat zaken de eigenaar niet met schulden blijft zitten (goed voor de huizenmarkt: er is een vangnet, waar je overigens zelf aan mee betaalt)
- potentiële kopers niet boven hun stand gaan kopen (NHG beschermt mensen tegen zichzelf)
- banken hoeven het risico niet af te dekken (goedkopere leningen voor goede risico's)
En bovendien: het gaat om de af te sluiten hypotheek: is die lager dan 265k (of minder dan +/- 4,5x bruto-inkomen) dan krijg je NHG. Met eigen middelen kun je dus nog steeds de hypotheek afdekken met NHG.
Eigenlijk is de NHG meer een vervanger voor de inkomensverzekering, maar dan stukken goedkoper EN met betere garanties voor de banken en de huiseigenaren.
Als het echt ellendig wordt, is die pot binnen drie maanden leeg.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:03 schreef capricia het volgende:
Het geld wat in de NGH pot zit, is opgebracht door de mensen die NHG genomen hebben. De kopers dus.
En die pot zit bomvol.
Joh, die 2 tienden procent dat het scheelt als je NHG hebt? NHG is alleen interessant voor de banken, de kopers onderhandelen die 2 tienden er ook wel af. Als het risico echt te groot is wordt dat niet met NHG afgedekt, dan verstrekt de bank gewoon niets.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:02 schreef antonwachter het volgende:
Tuurlijk werkt de nhg prijsopdrijvend. Waarom wordt er anders gezeurd dat die omhoog moet. Nu moet dat segment wel gaan zakken in prijs.
HRA meer dan de overdrachtsbelasting lijkt me zo ... prijzen vormen zich naar wat mensen willen betalen - mensen kopen wat ze kunnen betalen - HRA zorgt ervoor dat ze meer kunnen betalen ... overdrachtsbelasting zorgt er meer voor dat men lager blijft zitten dan men anders van plan isquote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:29 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Joh, die 2 tienden procent dat het scheelt als je NHG hebt? NHG is alleen interessant voor de banken, de kopers onderhandelen die 2 tienden er ook wel af. Als het risico echt te groot is wordt dat niet met NHG afgedekt, dan verstrekt de bank gewoon niets.
NHG drijft de prijzne niet op. HRA en vooral overdrachtbelasting doen dat.
Ja, dat viel mij ook al op...quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:19 schreef henkway het volgende:
Zoek in 183.102 koopwoningen
weer 2000 woningen meer dan vorige week![]()
nee wel veel jonge collega's die verplicht bij hun ouders blijven wonen en studenten die na hun studie met de vriendin en gezamelijke studieschulden op een studentenkamer blijven wonenquote:Op woensdag 18 maart 2009 06:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat viel mij ook al op...
En zie jij de straten al gevuld met zwervers, vanwege dat zogenaamde 'woningtekort'?
Nou, het is me allemaal wat...quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:39 schreef henkway het volgende:
[..]
nee wel veel jonge collega's die verplicht bij hun ouders blijven wonen en studenten die na hun studie met de vriendin en gezamelijke studieschulden op een studentenkamer blijven wonen
quote:De prijzen van verkochte bestaande woningen waren in februari 2009 gemiddeld 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Dit is de eerste prijsdaling sinds de start van de meting in januari 1995. In de loop van 2008 was de prijsstijging al flink afgezwakt. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.
Bijna alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in februari 2008. Alleen de prijs van tussenwoningen steeg enigszins. Hoekwoningen en appartementen daalden het meest in prijs.
Noord-Brabant en Overijssel waren de enige provincies waar de prijzen van koopwoningen hoger waren dan een jaar eerder. In de overige provincies daalden de prijzen. De grootste daling deed zich voor in Friesland, waar koopwoningen ruim 4 procent goedkoper waren dan in februari 2008.
Vergeleken met januari 2009 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 1,1 procent. Tussenwoningen waren even duur als een maand eerder. Alle andere typen woningen waren goedkoper. De prijzen van vrijstaande woningen daalden het meest.
Voor de vierde maand op rij waren er veel minder transacties dan een jaar eerder. In februari wisselden 8,9 duizend bestaande woningen van eigenaar. Vergeleken met een jaar eerder werden er 41 procent minder woningen verkocht. Van alle woningtypen en in alle provincies liep het aantal verkopen fors terug.
Ik denk dat dat allemaal echt wel mee gaat vallen. 20 jaar geleden werd ook gezegd dat je beter kon gaan huren omdat huizen echt gingen dalen qua prijs. En 10 jaar geleden ook.....quote:Op woensdag 18 maart 2009 07:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, het is me allemaal wat...
Even doorbijten, het komt uiteindelijk allemaal goed. Al die babyboomers gaan lekker met hun gedecimeerde pensioentjes bij elkaar kruipen in woongroepen, hetgeen een enorm aanbod op de woningmarkt zal creëren. Weliswaar kwalitatief niet allemaal even hoogstaand, maar toch. Hierdoor zal de huizenmarkt compleet instorten, en zitten wijze mensen straks voor een dubbeltje op de eerste rang, mits ze werk en inkomen hebben.
Hoezo, in de jaren 80 was er ook een crisis, en wonen we nu allemaal in huizen van 60k ?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 10:21 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
@ beiden hierboven:
Wacht maar tot de effecten van de beurs door geëbd zijn in de reële economie.
Ik denk niet dat het CBS zijn cijfers alleen op Funda gaat baseren.quote:Ook kan ik niet uit de cijfers halen of het CBS de huizen die van de markt af gehaald zijn en opnieuw geplaatst zijn tegen een lagere prijs ook als prijsdaling zien. Binnen een site als Funda zie je daar niets van terug en is dat een cosmetische truc om een prijsdaling te maskeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |