abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 10 maart 2009 @ 23:20:53 #51
236264 crew  capricia
pi_66918784
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:19 schreef henkway het volgende:
Dus een beperking van de HRA tot 100.000 zal de gemiddelde hypotheekschuld doen verlagen en is beter voor de gemeenschap
En het zal veel mensen de kop kosten. Dus of dat nou zo goed is voor de gemeenschap?
Waar moeten die gezinnen dan gaan wonen volgens jou?
Definitely not CIA
  dinsdag 10 maart 2009 @ 23:27:32 #52
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_66919088
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
pi_66919248
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]

En het zal veel mensen de kop kosten. Dus of dat nou zo goed is voor de gemeenschap?
Waar moeten die gezinnen dan gaan wonen volgens jou?
gewoon blijven wonen en aflossen in plaats van aflossingsvrij, als je veel wilt lenen dan moet je ook maar een stapje harder lopen
  woensdag 11 maart 2009 @ 07:59:31 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66923597
quote:
’Dan los ik gewoon af tot 1 miljoen’
Door HANS VERHAGEN

WASSENAAR - Niemand kan zich in Wassenaar voorstellen dat de regering echt met een voorstel komt om hypotheken van boven de één miljoen euro van de ene op de andere dag niet meer aftrekbaar te maken.

Villawijk in Wassenaar. FOTO THEO BOHMERS
Zoiets zou desastreus zijn voor de totale huizenmarkt, niet alleen voor de landhuizen, is de algemene verwachting.

De regering broedt achter de schermen op allerlei noodmaatregelen om de kredietcrisis te lijf te gaan. Een van de suggesties is de beperking van de maximale hypotheekaftrek. Een huiseigenaar in Wassenaar met een hypotheek van ruim een miljoen euro kwalificeert een dergelijk plan als ‘een treiteractie’, die volgens hem zou zijn gebaseerd op jaloezie. „Zoiets is simpel je gram halen bij mensen die iets boven het maaiveld uitsteken. Er is nog zo’n idee: mensen die meer verdienen dan de Balkeneinde-norm 60 procent belasting laten betalen. Maar ook daarmee schiet je niks op.’’


Volgens deze Wassenaarder, die anoniem wil blijven, loop het kabinet met dit soort maatregelen het risico dat diverse captains of industry door dit type maatregelen snel Nederland zullen verlaten. Een andere ingezetene met een huis van boven de twee miljoen euro en een vergelijkbare hypotheek zegt met grote stelligheid: „In tijden van crisis moet je niet gaan morrelen aan de aftrek van hypotheekrente. Dat moet je doen als het hoogconjunctuur is.’’ Maar mocht men toch tot zo’n maatregel besluiten, dan ziet hij dat persoonlijk niet als een probleem. „Dan los ik de rest af en breng de hypotheek terug tot één miljoen.’’ De Wassenaarder zegt dat bij een dergelijke maatregel, men meteen ook de lokale overheid en de waterschappen diep zal treffen, omdat die door de dan veroorzaakte daling van de huizenprijzen ook veel minder inkomsten zullen hebben.


Een van deze miljonairs suggereert dat veel van de ellende is ontstaat doordat er allerlei fiscale constructies mogelijk zijn waarmee enorme hypotheken worden afgesloten die pas helemaal aan het eind van een traject van dertig jaar worden afgelost. „Waarom wordt niet de verplichting opgelegd om ieder jaar een deel van de schuld af te lossen?’’


L.J. Gussenhoven van Gravestate Makelaardij wordt niet zo snel zenuwachtig. Al enige tientallen jaren is hij makelaar in Wassenaar. „Ook eind jaren zeventig, begin jaren tachtig zat de huizenmarkt in een dip. Nu is de markt ook niet gunstig, maar neem van mij aan, als mensen een huis nodig hebben kunnen ze dat wel een tijdje uitstellen, maar op een gegeven moment zullen ze toch als koper de markt opkomen.’’ Gussenhoven is er heilig van overtuigd dat de regering een eventuele maatregel zeer geleidelijk zal doorvoeren. „Als je iets gaat afschaffen, dan kun je dat alleen maar heel gelijkmatig - op z’n Hollands - doen, inclusief een compensatie.

Voert men dit op de korte termijn door, dan wordt het een slachtveld. Maar situaties als in Amerika waar mensen huizen verkopen voor 30 procent van de prijs die ze ervoor hebben betaald, zullen hier niet voorkomen.’’ Dat komt volgens de makelaar ook doordat in Nederland, en zeker in Wassenaar, nog lang geen sprake is van een overschot aan woningen. „Natuurlijk zit de koper nu te glimmen, omdat hij rustig de tijd heeft om te kijken en af te dingen. En wat te denken van starters, die beginnen met een lagere startschuld. Dat is toch fantastisch?’’


Fiscalist Peter Vergeer van belastingkantoor Maatschap Remmerswaal in het villadorp, zegt dat het economisch gezien een zeer slechte zaak zou zijn, als de regering nu ineens de afrek van hypotheken zou aanpakken. „Als je dat zou doen wordt Wassenaar keihard geraakt, is mijn overtuiging. Je treft de topinkomens, maar dat zijn wel de mensen die het meeste belastinggeld binnenbrengen.

Electoraal zal zo’n maatregel ook niet heel goed vallen. Straks moet de PVV van Wilders het land uit het slop trekken. Of dat verantwoord is, kun je je afvragen.’’

Vergeer zegt aan de andere kant dat rechtsgelijkheid in dit verband wel iets anders is. „ Iemand met een inkomen van 150.000 euro kan op zijn hypotheek 52 procent belastingvoordeel halen. Terwijl voor iemand met een inkomen van 30.000 euro en een hypotheek van tien mille het belastingvoordeel slechts 38 procent is.’’
Wat een jankverhalen zeg! Alsof de wereld instort als ze nog maar 25.000 euro villasubsidie krijgen in plaats van 35.000. En het mooie is dat ze zelf aangeven zo af te kunnen lossen tot een mijoen als het gebeurt, wat meteen aangeeft dat deze hele HRA overbodig is en tot belastingontduikingsconstructies leidt!

En die argumenten die er gebruikt worden: "Dan gaan we op Wilders stemmen.", "Dan moeten topmannen gaan verhuizen", etc. Alleen omdat ze net zoveel gaan betalen als een ander. Jankerds.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 maart 2009 @ 08:19:35 #55
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66923836
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 07:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat een jankverhalen zeg! Alsof de wereld instort als ze nog maar 25.000 euro villasubsidie krijgen in plaats van 35.000. En het mooie is dat ze zelf aangeven zo af te kunnen lossen tot een mijoen als het gebeurt, wat meteen aangeeft dat deze hele HRA overbodig is en tot belastingontduikingsconstructies leidt!

En die argumenten die er gebruikt worden: "Dan gaan we op Wilders stemmen.", "Dan moeten topmannen gaan verhuizen", etc. Alleen omdat ze net zoveel gaan betalen als een ander. Jankerds.
Eensch.
quote:
Fiscalist Peter Vergeer van belastingkantoor Maatschap Remmerswaal in het villadorp, zegt dat het economisch gezien een zeer slechte zaak zou zijn, als de regering nu ineens de afrek van hypotheken zou aanpakken. „Als je dat zou doen wordt Wassenaar keihard geraakt, is mijn overtuiging. Je treft de topinkomens, maar dat zijn wel de mensen die het meeste belastinggeld binnenbrengen.
Wat een gezwets! Die lui in Wassenaar betalen door allerlei constucties bijna geen cent belasting.

Ik zeg de IB omhoog naar 60% in de hoogste schaal, speciaal voor deze lieden! En helemaal geen HRA meer voor mensen met een vermogen boven de ¤ 500.000! Een financiëel nekschot voor dat volgevreten tuig!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 12:26:34 #56
236264 crew  capricia
pi_66930673
Het afschaffen van de hypotheekrente boven de 1.000.000 lever een half miljard op voor de schatkist.
Definitely not CIA
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:10:32 #57
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66932183
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:26 schreef capricia het volgende:
Het afschaffen van de hypotheekrente boven de 1.000.000 lever een half miljard op voor de schatkist.
Verlaag het naar ¤ 500.000 en het levert 2 miljard op. Minimaal.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 13:16:19 #58
236264 crew  capricia
pi_66932407
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:10 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Verlaag het naar ¤ 500.000 en het levert 2 miljard op. Minimaal.
Misschien wel meer.
Definitely not CIA
  woensdag 11 maart 2009 @ 14:21:28 #59
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66934786
quote:
laatst gewijzigd: 11-03-2009 13:44
Markt voor nieuwbouwwoningen stort in

De recessie hakt er flink in in de markt voor nieuwbouwwoningen. In de eerste 2 maanden van 2009 zijn 60 tot 70% minder nieuwe woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

26 jaar
Dat is de sterkste daling van verkopen in 26 jaar tijd. Dat heeft de NVB, de Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers berekend. Als de ontwikkeling doorzet dan kan dit volgens de ondernemers de komende jaren 100.000 arbeidsplaatsen in de bouw gaan kosten.

Dalende trend
De woningproductie daalt hierdoor tot 41.000 in 2011, aldus de NVB. De dalende trend van 2008 zet hiermee versterkt door. In heel 2008 liep de de verkoop met 30% terug. Dat kwam vooral door het vierde kwartaal, toen er sprake was van een daling met 50%.


Dieptepunt
Volgens de NVB is het dieptepunt nog niet bereikt.

Nieuwbouw. vs. bestaande bouw
De teruggang in de verkoop van nieuwbouwwoningen is nog groter dan die van bestaande woningen. De laatste liep 10% terug, aldus de NVB. Het zijn vooral dure woningen die moeilijker verkoopbaar zijn. In het goedkoper segment zijn de negatieve effecten volgens de NVB veel minder voelbaar.

Sterke en zwakke punten volgens de NVB


Hogere prijzen
De NVB vreest dat wanneer de bouwproductie op slot gaat, wat voor de NVB natuurlijk vervelend is, en dat dit zal leiden tot prijsexplosies in de toekomst.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)euwbouw_stort_in.xml

HAHAHA dat laatste, "prijsexplosies in de toekomst"! Wie gaat die "prijsexplosie" betalen dan, als alle jongeren van een uitkering moeten rondkomen? Leg me dat eens uit?

Nee, we kruipen weer lekker met z'n allen gezellig bij elkaar. Die "prijsexplosie" gaat er echt niet komen. Hooguit kun je stellen dat hierdoor de prijzen nog redelijk op peil zullen blijven.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66937905
Ach ik huur momenteel in mijn eentje, maar als de nood echt aan de man komt bij vrienden kenissen van mij dan krijg ik er gewoon een bewoner bij. Medebewoner kan ook leuk zijn.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 11 maart 2009 @ 16:05:58 #61
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66938807
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 15:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ach ik huur momenteel in mijn eentje, maar als de nood echt aan de man komt bij vrienden kenissen van mij dan krijg ik er gewoon een bewoner bij. Medebewoner kan ook leuk zijn.
Ja, zo zit ik er ook in. Ik heb plek zat. Als de nood aan de man komt, mag desnoods de halve familie bij me intrekken. No problemo. Moeten ze alleen wel zelf een bed meenemen, maar ik vermoed dat dat wel gaat lukken.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66944218
quote:
Onverkochte huizen

Een ander voorstel is dat de overheid een fonds instelt waarmee onverkochte huizen worden opgekocht. Als huizenbezitters de garantie hebben dat ze hun woning na een zekere termijn aan dit fonds kwijt kunnen, zouden ze meer geneigd zijn een nieuw huis te kopen.
pi_66944288
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:45 schreef henkway het volgende:

[..]


idd wat een idioten die dit verzinnen. A. kopen ze mijn aandelen ook op als ik ze niet meer voor de aankoopprijs kwijt kan? Nee. B. Bovendien zie ik hier niemand want de waarde die je van Wouter krijgt ligt veel lager dan de waarde die de mensen zelf in het hoofd hebben, het gaat dus gewoon weg niet werken.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 18:58:19 #64
236264 crew  capricia
pi_66944675
Ik ben benieuwd wanneer we in WGR de eerste fokker gaan zien die gedwongen zijn huis moet verkopen.
Definitely not CIA
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:15:58 #65
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_66945204
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:47 schreef edwinh het volgende:

[..]

A. kopen ze mijn aandelen ook op als ik ze niet meer voor de aankoopprijs kwijt kan? Nee.
Wel, dat ligt eraan natuurlijk. Ben je een grote bank?
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  woensdag 11 maart 2009 @ 19:20:04 #66
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66945358
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:58 schreef capricia het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer we in WGR de eerste fokker gaan zien die gedwongen zijn huis moet verkopen.
Niet. Met dat soort dingen loopt niemand te koop.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66945437
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:20 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Niet. Met dat soort dingen loopt niemand te koop.
ik heb wel een paar vrouwelijke collega's die slecht slapen, vanwege twee huizen met een totale schuld van 650.000 euro per persoon
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 19:23:10 #68
236264 crew  capricia
pi_66945474
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:20 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Niet. Met dat soort dingen loopt niemand te koop.
Weet het niet. Er zijn ook vragen over de verkoop ivm echtscheiding enzo.

D'r zijn er genoeg in het hypotheken-forum die een dezer dagen gaan tekenen. Er er zijn er het afgelopen jaar al veel meer voorgegaan.
Bijna alle starters nemen een tophypotheek.
Dus het moment dat de werkloosheid stijgt, dan zullen er wel topic geopend worden.
Definitely not CIA
pi_66945552
effe laten zien hoe het in VS is momenteel

http://weblogs.nos.nl/was(...)sis-in-florida-slot/
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 19:28:57 #70
236264 crew  capricia
pi_66945698
Goedkoper dan een 2e huis in Frankrijk/Spanje...
Definitely not CIA
pi_66945937
Wat is het toch dat het maakt dat de huizeneigenaren zich het voorrecht toe-eigenen om maar geholpen te worden? Zij die lui echt zo arrogant?
pi_66946270
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:35 schreef RvLaak het volgende:
Wat is het toch dat het maakt dat de huizeneigenaren zich het voorrecht toe-eigenen om maar geholpen te worden? Zij die lui echt zo arrogant?
terwijl ieder jaar meer straatarme studenten met enorme studieleningen onderdak zoeken en meer Babyboomers het huis vast in de verkoop doen, tja, binnen is maar binnen, met al dat pensioengedoe

en je koopt in FLorida een hele mooie condo voor 60.000 dollar

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 11-03-2009 20:06:35 ]
  woensdag 11 maart 2009 @ 20:17:58 #73
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66947244
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 19:25 schreef edwinh het volgende:
effe laten zien hoe het in VS is momenteel

http://weblogs.nos.nl/was(...)sis-in-florida-slot/
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66949671
Florida is een verhaal apart. Je betaalt daar de jackpot aan taxes als niet Floridiaan ("out of state owner"). Huizen lijken daar dan spotgoedkoop, maar je zit vast aan hele hoge vaste lasten. Als je met een hypotheek koopt moet je ook nog verplicht een peperdure oorkaan-verzekering afsluiten. Volgens mij hebben veel investeerders zich gebrand aan FL.
pi_66949778
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:26 schreef dutch_renter het volgende:
Florida is een verhaal apart. Je betaalt daar de jackpot aan taxes als niet Floridiaan ("out of state owner"). Huizen lijken daar dan spotgoedkoop, maar je zit vast aan hele hoge vaste lasten. Als je met een hypotheek koopt moet je ook nog verplicht een peperdure oorkaan-verzekering afsluiten. Volgens mij hebben veel investeerders zich gebrand aan FL.
die verzekering is niet verplicht hoor
pi_66950042
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:28 schreef henkway het volgende:

[..]

die verzekering is niet verplicht hoor
Wel bij een hypotheek volgens mij.
pi_66950435
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 21:35 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Wel bij een hypotheek volgens mij.
dan zijn al die extra kosten nu wel ingeprijsd
pi_66971107
Er is ook goed nieuws... "Huizenprijs explodeert door economische crisis"

De huizeneigenaren hoeven dus geen cent te krijgen
  donderdag 12 maart 2009 @ 14:58:22 #79
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66971218
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 14:55 schreef RvLaak het volgende:
Er is ook goed nieuws... "Huizenprijs explodeert door economische crisis"

De huizeneigenaren hoeven dus geen cent te krijgen
Oud nieuws, zie boven.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66971288
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 14:58 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oud nieuws, zie boven.
verschillende bronnen
  donderdag 12 maart 2009 @ 16:49:54 #81
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66975195
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:47 schreef Lemmeb het volgende:
Apparementen gaan nog wel redelijk op peil blijven denk ik. Veel babyboomers willen nu eindelijk eens van hun uitgewoonde huis met tuin af.
Mits dat ze voldoende voorzieningen voor ouderen hebben.
In sommige plaatsen is een enorm te kort aan koop senioren woningen.
Voor m'n ouders konden we die niet vinden (alleen huur) en later kwamen er 60 nieuwbouw appartementen bij waarop 400 inschrijvingen waren. En dat was al terwijl de markt behoorlijk op z'n gat lag.
  Moderator donderdag 12 maart 2009 @ 17:35:18 #82
236264 crew  capricia
pi_66976729
We zijn de laatste tijd eigenlijk wel weer wat meer aan het kijken om ons heen. Omdat het duurdere segment op sommige plaatsen flink aan het dalen is. Dat maakt de overstap een stuk kleiner.

Bedoel stel dat de waardedaling van je woning 5% is over het originele bedrag van 450.000 euro...das 22.500 euro.
Maar in het segment daar boven dalen sommige woningen 10%.
Dus als we kijken naar bijv. 600.000 euro, 10% daling is toch 60.000 er af.
Dat maakt de sprong al een heel stuk kleiner!

We hebben voorlopig nog niets serieus in ons hoofd, maar als die sprong maar klein genoeg wordt, dan wordt het steeds aantrekkelijker.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 12-03-2009 17:47:12 ]
Definitely not CIA
pi_66977841
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:35 schreef capricia het volgende:
We zijn de laatste tijd eigenlijk wel weer wat meer aan het kijken om ons heen. Omdat het duurdere segment op sommige plaatsen flink aan het dalen is. Dat maakt de overstap een stuk kleiner.

Bedoel stel dat de waardedaling van je woning 5% is over het originele bedrag van 450.000 euro...das 22.500 euro.
Maar in het segment daar boven dalen sommige woningen 10%.
Dus als we kijken naar bijv. 600.000 euro, 10% daling is toch 60.000 er af.
Dat maakt de sprong al een heel stuk kleiner!

We hebben voorlopig nog niets serieus in ons hoofd, maar als die sprong maar klein genoeg wordt, dan wordt het steeds aantrekkelijker.
zal nog heel veel aantrekkelijker worden
pi_66996384
In de UK zou men nog wel een daling van 55% kunnen doormaken volgens deze "expert"
http://www.dailymail.co.u(...)ritain-bankrupt.html

Dan zou NL wel heel goed kunnen volgen MI.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 10:49:29 #85
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_67001015
Ach en dan dalen de huizenprijzen wat... En dan? Vraag en aanbod zal de prijzen op termijn wel weer stabiliseren en op opdrijven. Opgelost.
Lang leve mij! *O*
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 21:29:59 #86
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67022359
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 10:49 schreef Echo99 het volgende:
Ach en dan dalen de huizenprijzen wat... En dan? Vraag en aanbod zal de prijzen op termijn wel weer stabiliseren en op opdrijven. Opgelost.
De vraag is alleen of de vraag naar een bepaald woonniveau weer op dezelfde wijze aantrekt. Dat zal afhangen van het niveau van de welvaart van de komende jaren. Overigens vermoed ik dat als het welvaartsniveau naar (veel) lager niveau gaat en daar laag blijft, de huizenprijs een van de zaken is waar we iets minder zorgen over hoeven te maken
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:02:52 #87
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67023737
[quote]Op vrijdag 13 maart 2009 21:29 schreef Doc het volgende:

[..]

De vraag is alleen of de vraag naar een bepaald woonniveau weer op dezelfde wijze aantrekt. Dat zal afhangen van het niveau van de welvaart van de komende jaren. Overigens vermoed ik dat als het welvaartsniveau naar (veel) lager niveau gaat en daar laag blijft, de huizenprijs een van de zaken is waar we iets minder zorgen over hoeven te maken
[/quote

Het is niet enkel afhankelijk van de vraag. Die is al sinds 1945 groter dan het aanbod. Daarom gaat het gewoon om de financieringsmogelijkheden. En die worden als gevolg van de credietcrisis veel minder. Gevolg: mensen kunnen minder bieden en de prijzen dalen.
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:05:36 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_67023847
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:02 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

Het is niet enkel afhankelijk van de vraag. Die is al sinds 1945 groter dan het aanbod. Daarom gaat het gewoon om de financieringsmogelijkheden. En die worden als gevolg van de credietcrisis veel minder. Gevolg: mensen kunnen minder bieden en de prijzen dalen.
Ja en als door diezelfde crisis het besteedbaar inkomen op een lager niveau zal komen te liggen zullen die prijzen dus nooit meer op het oude niveau komen. Of in ieder geval niet op korte termijn.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:08:38 #89
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67023999
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en als door diezelfde crisis het besteedbaar inkomen op een lager niveau zal komen te liggen zullen die prijzen dus nooit meer op het oude niveau komen. Of in ieder geval niet op korte termijn.
Gecorrigeerd voor inflatie komen we helemaal nooit meer op het niveau van 2007. Ook niet als het besteedbare inkomen niet inzakt.
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:09:59 #90
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67024049
De huizenprijzen hebben ook zo enorm kunnen stijgen omdat de financieringsmogelijkheden toenamen (diverse nieuwe hypotheekvormen, lage rentes en vooral de mogelijkheid om op 2 inkomens te lenen.). Niet omdat de schaarste tussen 1994 en 2004 nu zo enorm gestegen is. Die schaarste was in de matige jaren 80 veel groter.
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:10:23 #91
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67024070
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:02 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

Het is niet enkel afhankelijk van de vraag. Die is al sinds 1945 groter dan het aanbod. Daarom gaat het gewoon om de financieringsmogelijkheden. En die worden als gevolg van de credietcrisis veel minder. Gevolg: mensen kunnen minder bieden en de prijzen dalen.
Tuurlijk gaat het ook om de financieringsmogelijkheden. Maar dat is het hele punt nu juist dat ik maak door te zeggen dat dat van de welvaart afhangt. De vraag is niet iets wat zomaar los staat.

Welvaart laag => weinig financiele mogelijkheden => eisen aan woning omlaag, waaronder eisen mbt oppervlak => meer aanbod aan oppervlak dan vraag

Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar dat is een proces dat zich over jaren uitspreid als de welvaart op een lager niveau blijft.
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:08 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

[..]

Gecorrigeerd voor inflatie komen we helemaal nooit meer op het niveau van 2007. Ook niet als het besteedbare inkomen niet inzakt.
Tenzij de welvaart juist weer een enorme vlucht naar boven neemt ... (niet dat ik dat verwacht).
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_67024132
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:09 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
De huizenprijzen hebben ook zo enorm kunnen stijgen omdat de financieringsmogelijkheden toenamen (diverse nieuwe hypotheekvormen, lage rentes en vooral de mogelijkheid om op 2 inkomens te lenen.). Niet omdat de schaarste tussen 1994 en 2004 nu zo enorm gestegen is. Die schaarste was in de matige jaren 80 veel groter.
Ik hoop dat de huizenbezitters uit de categorie "het zal nooit dalen" meelezen
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:14:07 #93
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67024212
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:10 schreef Doc het volgende:

[..]

Tuurlijk gaat het ook om de financieringsmogelijkheden. Maar dat is het hele punt nu juist dat ik maak door te zeggen dat dat van de welvaart afhangt. De vraag is niet iets wat zomaar los staat.

Welvaart laag => weinig financiele mogelijkheden => eisen aan woning omlaag, waaronder eisen mbt oppervlak => meer aanbod aan oppervlak dan vraag

Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar dat is een proces dat zich over jaren uitspreid als de welvaart op een lager niveau blijft.
[..]

Tenzij de welvaart juist weer een enorme vlucht naar boven neemt ... (niet dat ik dat verwacht).
Maar de essentie van de credietcrisis is niet dat de welvaart (meteen) afneemt, maar juist de financieringsmogelijkheden. En pas als gevolg daarvan eventueel de welvaart.

Met die welvaartsdaling zal het nog wel meevallen verder. Maar die financiering juist wel. Daarom zijn de huizenmarkt en andere (kapitaal)goederen die financiering behoeven de sectoren die de zware klappen krijgen.
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:15:33 #94
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67024273
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:09 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
De huizenprijzen hebben ook zo enorm kunnen stijgen omdat de financieringsmogelijkheden toenamen (diverse nieuwe hypotheekvormen, lage rentes en vooral de mogelijkheid om op 2 inkomens te lenen.). Niet omdat de schaarste tussen 1994 en 2004 nu zo enorm gestegen is. Die schaarste was in de matige jaren 80 veel groter.
Het ligt ook aan de eisen die men aan oppervlakte stelde. Toen woonde men simpelweg op minder vierkante meter. Er wordt altijd gedaan alsof schaarste en overvloed absolute begrippen zijn, maar ze zeer trendgevoelig omdat ze afhangen van de trend van wat men "normaal" acht aan woonoppervlak.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:19:45 #95
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67024461
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:15 schreef Doc het volgende:

[..]

Het ligt ook aan de eisen die men aan oppervlakte stelde. Toen woonde men simpelweg op minder vierkante meter. Er wordt altijd gedaan alsof schaarste en overvloed absolute begrippen zijn, maar ze zeer trendgevoelig omdat ze afhangen van de trend van wat men "normaal" acht aan woonoppervlak.
Precies. Het zijn inderdaad relatieve begrippen. Er kunnen in Nederland zo 700.000 woningen vrijvallen wanneer mensen bereid zijn om met minder genoegen te nemen. Is in verhouding in de UK nu ook gebeurd.
Jongelui blijven nog een jaartje bij hun ouders. Studenten blijven langer in hun studentenwoning, mensen stellen doorstroom naar een grotere woning uit, vastgoedhandelaren bieden hun portefeuille aan op de markt, noem maar op.
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:23:49 #96
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67024665
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:14 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

[..]

Maar de essentie van de credietcrisis is niet dat de welvaart (meteen) afneemt, maar juist de financieringsmogelijkheden. En pas als gevolg daarvan eventueel de welvaart.

Met die welvaartsdaling zal het nog wel meevallen verder. Maar die financiering juist wel. Daarom zijn de huizenmarkt en andere (kapitaal)goederen die financiering behoeven de sectoren die de zware klappen krijgen.
Op het ogenblik is het echter nog steeds heel goed mogelijk om een behoorlijke hypotheek te krijgen. Die financieringsmogelijkheden zijn nog zeer ruim - je kan nog steeds fikse hyptheken tegen lage rentes krijgen- en die zijn amper afgenomen voor individuen die huizen willen kopen. Toch is de huizenmarkt " ingestort" - dus niet zozeer door de afgenomen financieringsmogelijkheden voor individueen op zich. Pas door (de angst voor) werkeloosheid en de vrees voor teruggang, te samen met de hoop op lagere huizenprijzen ligt het nu stil. Het is ook de angst bij banken dat men de lening niet meer terug kan betalen.

Het proces waar ik op doel komt pas echt tot stand bij een dalende welvaart. Als die hoog blijft zullen banken aardige hypotheken blijven verstrekken en gebeurt er helemaal niets. Het is juist de angst bij banken dat men de leningen niet meer kan betalen - als de welvaart hoog is zijn de banken daar minder bang voor.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:25:15 #97
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67024726
Nou, die top-carrierehypotheek van 6x je bruto-jaarsalaris op een voorlopig contract kun je tegenwoordig echt wel op je buik schrijven hoor!
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:27:03 #98
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67024802
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:25 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
Nou, die top-carrierehypotheek van 6x je bruto-jaarsalaris op een voorlopig contract kun je tegenwoordig echt wel op je buik schrijven hoor!
Ik ken een voorbeeld uit mijn omgeving die daar het tegendeel van aantoont (misschien 5 a 5,5 keer ipv 6 maar wel op een voorlopig contract)
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 13 maart 2009 @ 22:28:48 #99
146803 Bram_Duikelaar
Ja, ik ben Blinde Maupie
pi_67024877
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:27 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik ken een voorbeeld uit mijn omgeving die daar het tegendeel van aantoont (misschien 5 a 5,5 keer ipv 6 maar wel op een voorlopig contract)
Welke bank? Toch niet RBS?
Disclaimer: Bram Duikelaar is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht. Ook schade voortvloeiend hieruit kan op geen enkele manier op de persoon Bram Duikelaar of zijn onderhavige bedrijfsobjecten verhaald worden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2009 @ 22:34:24 #100
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67025087
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:28 schreef Bram_Duikelaar het volgende:

[..]

Welke bank? Toch niet RBS?
Xallettes vragen
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')