abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66768581
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:14 schreef Gert het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg simpel en generalistisch, om alle turken 'stom' te noemen.
Toen er in de media berichten verschenen over slachtoffers die niet blij waren met de wijze waarop de Nederlandse hulpverlening te werk ging, werd dit ook niet met zelfkritiek in ogenschouw genomen. Toen er vraagtekens geplaatst werden bij de rol van de luchtverkeersleiding, werd er ook onmiddelijk een defensieve houding aangenomen. Moet die houding in verband gebracht worden met de Nederlandse trots of de overblijfselen van de VOC-mentaliteit?

Als buiten de media van Turkije de rol van de piloten uitvergroot wordt op basis van een voorlopig rapport, is het niet gek dat in Turkije men daar argwanend naar kijkt en andere kanten van de zaak overbelicht.
pi_66768968
De Turken zijn niet stommer of dommer dan de gemiddelde mens alleen is hun trots soms groter dan hun intelligentie. Daar hadden de turken waar ik ooit bij in de klas heb gezeten ook al last van waardoor je soms vreselijk om ze moest lachen. Maar daar zullen die vliegtuigpassagiers wel geen last van gehad hebben.
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 15:46:51 #203
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_66769259
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:28 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Toen er in de media berichten verschenen over slachtoffers die niet blij waren met de wijze waarop de Nederlandse hulpverlening te werk ging, werd dit ook niet met zelfkritiek in ogenschouw genomen. Toen er vraagtekens geplaatst werden bij de rol van de luchtverkeersleiding, werd er ook onmiddelijk een defensieve houding aangenomen. Moet die houding in verband gebracht worden met de Nederlandse trots of de overblijfselen van de VOC-mentaliteit?

Als buiten de media van Turkije de rol van de piloten uitvergroot wordt op basis van een voorlopig rapport, is het niet gek dat in Turkije men daar argwanend naar kijkt en andere kanten van de zaak overbelicht.
Ja ik vind het wél gek, de manier waarop bijvoorbeeld leden van de Turkse vereniging van verkeersvliegers zich in de media uiten.

Prima hoor, als jij vindt dat er in Nederland een vergelijkbare houding wordt aangenomen. Ik vind van niet.
De vraagtekens bij de rol van de verkeersleiding zijn gewoon beantwoord, en zoals het er nu naar uitziet is de crash veroorzaakt door een combinatie van een technisch mankement en inadequaat handelen van de piloten.
Wer hadden ook kunnen roepen dat onze verkeersleiders helden zijn en dat het buitenland samenzweert om onze jongens, en Nederland in het algemeen, in een kwaad daglicht te stellen.

Met betrekking tot de hulpverlening moet ik je gelijk geven: Nederlanders werden snel en vriendelijk geholpen door het medisch personeel, terwijl de Turkse passagiers zo ongeveer aan hun lot werden overgelaten. Ik vind dat heel geloofwaardig, en denk beslist niet dat er achter dergelijke aantijgingen een motivatie zit die te maken heeft met vette schadeclaims.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  Donald Duck held vrijdag 6 maart 2009 @ 15:49:40 #204
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66769365
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:28 schreef Meh7 het volgende:
Toen er in de media berichten verschenen over slachtoffers die niet blij waren met de wijze waarop de Nederlandse hulpverlening te werk ging, werd dit ook niet met zelfkritiek in ogenschouw genomen. Toen er vraagtekens geplaatst werden bij de rol van de luchtverkeersleiding, werd er ook onmiddelijk een defensieve houding aangenomen. Moet die houding in verband gebracht worden met de Nederlandse trots of de overblijfselen van de VOC-mentaliteit?
Het was allemaal nergens op gebaseerd gelul van jankende Turken. Ze willen gewoon alles op anderen afschuiven. De zogenaamd gebrekkige hulpverlening daar dan ook even bij meenemen past daar prima bij. Misschien willen ze de doden daar zelfs aan wijten, past prima bij hun 'niet onze schuld!!' benadering.
quote:
Als buiten de media van Turkije de rol van de piloten uitvergroot wordt op basis van een voorlopig rapport, is het niet gek dat in Turkije men daar argwanend naar kijkt en andere kanten van de zaak overbelicht.
Daadwerkelijke discussie over de schuld van de piloten zelf kwam pas na het eerste rapport met de feiten zoals ze tot nu toe bekend zijn. Het waren juist de Turken die gelijk al spraken over 'helden' die 'mensen gered zouden hebben' terwijl er nog helemaal niks bekend was.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66769384
Het bezwaarlijke is het aanvoeren van de Turkse trots als het antwoord op alle vragen. Met die vooringenomenheid is het verdomd lastig om objectief te blijven. Het resultaat is dat niet-objectieve media andere niet-objectieve media van subjectiviteit betichten.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 15:55:59 #206
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66769584
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:46 schreef Gert het volgende:

Met betrekking tot de hulpverlening moet ik je gelijk geven: Nederlanders werden snel en vriendelijk geholpen door het medisch personeel, terwijl de Turkse passagiers zo ongeveer aan hun lot werden overgelaten. Ik vind dat heel geloofwaardig, en denk beslist niet dat er achter dergelijke aantijgingen een motivatie zit die te maken heeft met vette schadeclaims.
Het enoge wat ik eigenlijk gehoord heb en wat ook is toegegeven is dat men zich voornamelijk bezig heeft gehouden met de wat zwaardere gewonden, die hadden de hoogste prioriteit waardoor de lichtgewonden niet de aandacht kregen die ze misschien nodig hadden.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_66769774
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:28 schreef Meh7 het volgende:

Toen er in de media berichten verschenen over slachtoffers die niet blij waren met de wijze waarop de Nederlandse hulpverlening te werk ging, werd dit ook niet met zelfkritiek in ogenschouw genomen. Toen er vraagtekens geplaatst werden bij de rol van de luchtverkeersleiding, werd er ook onmiddelijk een defensieve houding aangenomen. Moet die houding in verband gebracht worden met de Nederlandse trots of de overblijfselen van de VOC-mentaliteit?

Als buiten de media van Turkije de rol van de piloten uitvergroot wordt op basis van een voorlopig rapport, is het niet gek dat in Turkije men daar argwanend naar kijkt en andere kanten van de zaak overbelicht.
Eigenlijk is het wel gek natuurlijk, maar dat is vooral iets van de luchtvaart en niet of nauwelijks van de Turken. Kom je aan de nationale luchtvaart dan kom je aan de nationale trots. Waarom is mij een raadsel, het is al 100 jaar geen wonder meer en leuk of chique of nieuwe technologie is het ook niet. Het is veedrijven voor gevorderden, met veronachtzaming van de omgeving.

Maar ik dwaal af, dat is kennelijk niet anders. Daarom is het ook van belang om het grondig te onderzoeken, zodat die misplaatste sentimenten de waarheid niet in de weg staan, zoals in onze luchtvaartgeschiedenis wel het geval is geweest. Maar je ziet dus dat er door de media erg snel en makkelijk met de beschuldigende vinger naar anderen wordt gewezen. Er wordt een behoorlijke draai gegeven door de media aan de voorlopige conclusies, ten koste van de Turken. De Turken doen in wezen hetzelfde, maar dan juist om niet voorbarig de schuld te krijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Donald Duck held vrijdag 6 maart 2009 @ 16:08:51 #208
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66770015
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:55 schreef Re het volgende:
Het enoge wat ik eigenlijk gehoord heb en wat ook is toegegeven is dat men zich voornamelijk bezig heeft gehouden met de wat zwaardere gewonden, die hadden de hoogste prioriteit waardoor de lichtgewonden niet de aandacht kregen die ze misschien nodig hadden.
Triage, zo gaat dat in noodsituaties.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 16:12:32 #209
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_66770169
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:50 schreef Meh7 het volgende:
Het bezwaarlijke is het aanvoeren van de Turkse trots als het antwoord op alle vragen. Met die vooringenomenheid is het verdomd lastig om objectief te blijven. Het resultaat is dat niet-objectieve media andere niet-objectieve media van subjectiviteit betichten.
Hét antwoord op "alle" vragen? Wat een onzin. Maar dat een krant er een artikel aan wijdt, vind ik op z'n plaats.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_66770326
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:13 schreef niet_links het volgende:

[..]

Kijk voor de grap eens wanneer die ongelukken gebeurde (jaar) en hoe weinig doden. In die tijd liepen ze in Turkije nog allemaal schapen te neukenhoeden. Je moet natuurlijk wel meenemen hoeveel vluchten en wanneer die ongelukken waren. Vroeger was vliegen een stuk gevaarlijker.
Heerlijk zeg, die vooroordelen. Beide maatschappijen, Turkish Airlines en Air France, zijn in hetzelfde jaar opgericht. De dodelijkste ongelukken van TA zijn vooral in de jaren '70 ('vroeger') voorgevallen, met in 1974 de dodelijkste, in Ermenonville (Frankrijk), waarbij alle 346 passagiers omkwamen. Maar dit kwam door een fabricagefout van Boeing aan de deuren van dat type toestel, dus kun je dat TA niet aanrekenen.
Buiten deze ramp heeft TA slechts 3 ongelukken gehad in het buitenland in haar hele bestaan. Dit ongeluk heeft de statistieken (van TA) natuurlijk enorm veel slechts gedaan, waardoor het lijkt alsof het een enorm onbetrouwbare maatschappij is, wat het natuurlijk niet is.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheMagnificent op 06-03-2009 17:56:05 ]
  vrijdag 6 maart 2009 @ 17:48:07 #211
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_66773334
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 16:16 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Maar dit kwam door een fabricagefout van Boeiing aan de deuren van dat type toestel, dus kun je dat TA niet aanrekenen.
McDonnell-Douglas
Wie dit leest is gek
  Donald Duck held vrijdag 6 maart 2009 @ 17:52:14 #212
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_66773418
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 23:21 schreef Meh7 het volgende:
Nogmaals:
[..]

Jij hebt vast een betere reactietijd dan iemand die dog-fights met straaljagers achter de rug heeft.

Voor de duidelijkheid: piloten maken fouten, ze kunnen natuurlijk te laat of verkeerd reageren als ze moeten improviseren. Jij stelt dat die gasten niet in staat zijn geweest en daarmee incapabel zijn.
Dat gelul over die vliegcarrière is weer een stukje typische ophemeling van de zogenaamd heldhaftige piloten en volkomen irrelevant. In dit geval heeft hij het gewoon verpest. Hij heeft 100 seconden lang iets cruciaals gemist, er totaal niet naar omgekeken. Dat is een zeer grove fout en getuigt van onkunde.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_66775235
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:47 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Antwoord van Lightning: ja maar ehh je mag alleen naar de laatste weken kijken en daaruit blijkt dat Turkish Airlines de aller-aller-aller-gevaarlijkste luchtvaartmaatschappij van de hele wereld is.

Oh en namens Bauchaille, Mylene, Gert, Mrx1982 en anderen: jah idd turke zijn stommmm!
Jij bent écht dom he
pi_66775362
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:31 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Onzin. Ooit van Air France gehoord?
Snap jij enigszins iets van statistieken? ) Jouw bron laat ook ongelukken zien zonder fatale afloop. Als we dus bij Air France kijken naar de fatale ongelukken sinds 1970 dan zijn dat er 7 op 5.900.000 vluchten.

1 op de 842.900 vluchten van Air France had een fatale afloop.
1 op de 360.000 vluchten van Turkish Airlines had een fatale afloop.

842.900 / 360.000 = 2,34

Dus met Turkish Airlines 2,34x meer kans op een fatale crash dan met Air France. Nóg erger dus.

Ontzettende prutser

[ Bericht 8% gewijzigd door Lightning_NL op 06-03-2009 19:11:02 ]
pi_66775538
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:54 schreef Hendrik_ het volgende:

[..]

Hier volg ik je nog....
[..]

.. en hier ben ik je kwijt..
Wat snap je niet dan?
pi_66775586
Tja, je weet het hè. Some animals are more equal than others.

Ook dit keer weer.
pi_66776109
Wat een non-discussie.

Van de 10 fatale incidenten van Turkish sinds 1970 vonden er 9 in Turkije plaats op interne vluchten (waarvan 1 ook een kaping was). Degene in het buitenland was die in Frankrijk vanwege de ontwerpfout in de cargodeur.

Conclusie: vlieg niet met Turkish Airlines op een binnenlandse vlucht in Turkije.

"There are lies, damned lies, and statistics"
pi_66776487
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 19:21 schreef Tourniquet het volgende:
Wat een non-discussie.

Van de 10 fatale incidenten van Turkish sinds 1970 vonden er 9 in Turkije plaats op interne vluchten (waarvan 1 ook een kaping was). Degene in het buitenland was die in Frankrijk vanwege de ontwerpfout in de cargodeur.

Conclusie: vlieg niet met Turkish Airlines op een binnenlandse vlucht in Turkije.

"There are lies, damned lies, and statistics"
Wat maakt het uit of het 'interne' (???) vluchten of niet zijn? En bij al die andere ongelukken bij andere maatschappijen waren er geen kapingen/ontwerpfouten betrokken?

Wat duidelijk is, Turkish Airlines steekt met kop en schouders uit in de statistieken over fatale crashes.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 19:35:25 #219
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66776615
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 16:05 schreef Lightning_NL het volgende:
Misschien moet je even je ogen laten nakijken
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 12:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Jij moet echts eens leren lezen jongen...
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 18:56 schreef Lightning_NL het volgende:
Jij bent écht dom he
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 18:59 schreef Lightning_NL het volgende:
Ontzettende prutser
Er valt met jou echt niet te discussiëren he
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  vrijdag 6 maart 2009 @ 19:37:08 #220
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_66776674
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 19:31 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat duidelijk is, Turkish Airlines steekt met kop en schouders uit in de statistieken over fatale crashes.
Dat herhaal je nu al sinds vorige week woensdag. Heb je ook nog iets anders te melden?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_66776903
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 19:35 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]


[..]


[..]


[..]

Er valt met jou echt niet te discussiëren he
Met mij valt zeker wel te discussieren, maar dan moet men wel stoppen met van die ontzettend domme opmerkingen maken.
pi_66777508
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 18:59 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Snap jij enigszins iets van statistieken? ) Jouw bron laat ook ongelukken zien zonder fatale afloop. Als we dus bij Air France kijken naar de fatale ongelukken sinds 1970 dan zijn dat er 7 op 5.900.000 vluchten.
Voorspelbare reactie:
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:47 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Antwoord van Lightning: ja maar ehh je mag alleen naar de laatste weken kijken en daaruit blijkt dat Turkish Airlines de aller-aller-aller-gevaarlijkste luchtvaartmaatschappij van de hele wereld is.
pi_66777855
Keer op keer bewijs je dom te zijn Meh7, misschien moet je jezelf gewoon onthouden van posten in dit topic. Sinds 1970 is niet 'de laatste weken'. Sinds 1970 is meer sinds een tijdperk dat het commerciele vliegen ook binnen bereik kwam van de gewone burger. Sinds die tijd is vliegen veel goedkoper en veel veiliger geworden. Op een enkele airline na

Maar ook laat die bron over Air France niet zien om HOEVEEL vluchten het gaat. Iets waar jij schijnbaar ook makkelijk overheen leest. Mja, typisch.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:41:44 #224
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_66779241
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 19:35 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

[..]


[..]


[..]


[..]

Er valt met jou echt niet te discussiëren he
Da's idd een fraaie collectie dooddoeners
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_66780543
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 20:06 schreef Lightning_NL het volgende:
Keer op keer bewijs je dom te zijn Meh7, misschien moet je jezelf gewoon onthouden van posten in dit topic.
Jammer dat die houding van je geen indruk maakt op dit forum, integendeel.

Als de periode voor 1970 jou beter zou uitkomen, zou je het wel meenemen in je "oordelen". Het is duidelijk dat je niet voor argumenten openstaat.
pi_66782610
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 21:10 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Jammer dat die houding van je geen indruk maakt op dit forum, integendeel.

Als de periode voor 1970 jou beter zou uitkomen, zou je het wel meenemen in je "oordelen". Het is duidelijk dat je niet voor argumenten openstaat.
Nee dat zou ik niet doen, want dat zou niet realistisch zijn. Ook is het makkelijker gewoon moderne statistieken met duidelijke cijfers te gebruiken. Dus dat doe ik ook. Jij bent zeker ook een Turk?
  vrijdag 6 maart 2009 @ 22:21:37 #227
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66783856
Mijn god zeg. Zijn sommigen nou zo stom of ziet men het verschil niet in tussen een kans in verhoudingen en een procentuele kans.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66784134
Dat verschil zie ik wel. Maar ik heb toch gewoon gelijk als ik zeg dat er gezien de statistieken 2,2x en 2,34x meer kans is op een fatale crash met Turkish Airlines dan met KLM of Air France? De cijfers liegen niet.
pi_66784140
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 22:21 schreef GoodGawd het volgende:
Mijn god zeg. Zijn sommigen nou zo stom of ziet men het verschil niet in tussen een kans in verhoudingen en een procentuele kans.
Het valt nog mee dat hij 2,2 keer zo gevaarlijk gebruikt in plaats van 220% gevaarlijker.
pi_66784294
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 22:27 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Het valt nog mee dat hij 2,2 keer zo gevaarlijk gebruikt in plaats van 220% gevaarlijker.
Graag zou ik een quote willen zien waarin ik het woord gevaarlijker gebruik.
Oh nee... Jij kunt niet lezen.
pi_66784523
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 22:30 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Graag zou ik een quote willen zien waarin ik het woord gevaarlijker gebruik.
Oh nee... Jij kunt niet lezen.
Het heeft in ieder geval dezelfde strekking of wilde je iets heel anders bewijzen met jouw interpretatie van de cijfers?
  vrijdag 6 maart 2009 @ 23:51:44 #232
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66787608
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 22:26 schreef Lightning_NL het volgende:
Dat verschil zie ik wel. Maar ik heb toch gewoon gelijk als ik zeg dat er gezien de statistieken 2,2x en 2,34x meer kans is op een fatale crash met Turkish Airlines dan met KLM of Air France? De cijfers liegen niet.
Ja maar zoals ik al eerder zei, procentueel gezien weegt dat niet zwaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66788262
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 23:51 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ja maar zoals ik al eerder zei, procentueel gezien weegt dat niet zwaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_66792862
Jammer van de sfeer hier.

Was tot voor kort nog een boeiend topic.
pi_66793184
Stond de ILS nu aan tijdens de landing of niet? Alleen zonder zou je zeggen dat de autopilot het glidepath te vroeg heeft ingezet door verkeerde hoogte meting en dus een piloten fout als eigenlijke oorzaak. Echter als de ILS aan stond dan had het FC system toch moeten weten dat hij te laag zat tov de positie?

Ben al weer 10 jaar geleden afgestudeerd maar dit is mijn denkpartoon op basis van wat me bij is gebleven.
pi_66793254
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef jpjedi het volgende:
Stond de ILS nu aan tijdens de landing of niet? Alleen zonder zou je zeggen dat de autopilot het glidepath te vroeg heeft ingezet door verkeerde hoogte meting en dus een piloten fout als eigenlijke oorzaak. Echter als de ILS aan stond dan had het FC system toch moeten weten dat hij te laag zat tov de positie?

Ben al weer 10 jaar geleden afgestudeerd maar dit is mijn denkpartoon op basis van wat me bij is gebleven.
Ik raad je aan effe de voorlopige onderzoeksresultaten te lezen, daarin staat wat er is gebeurd. Samenvatting: AP kon de hoogte niet houden doordat de thrust in retard-mode stond.
pi_66793276
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef jpjedi het volgende:
Stond de ILS nu aan tijdens de landing of niet? Alleen zonder zou je zeggen dat de autopilot het glidepath te vroeg heeft ingezet door verkeerde hoogte meting en dus een piloten fout als eigenlijke oorzaak. Echter als de ILS aan stond dan had het FC system toch moeten weten dat hij te laag zat tov de positie?

Ben al weer 10 jaar geleden afgestudeerd maar dit is mijn denkpartoon op basis van wat me bij is gebleven.
Lucht en ruimtevaarttechniek?


En ja, het topic doorlezen zal je veel verduidelijken.
pi_66793397
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:09 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Lucht en ruimtevaarttechniek?


En ja, het topic doorlezen zal je veel verduidelijken.
Geen zin om topic verder door te spitten.

Luchtvaart techniek en daarna vliegtuig operatie.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 7 maart 2009 @ 12:18:46 #239
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_66794766
Herdenking nu op tv ned 1
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_66796242
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef jpjedi het volgende:
Stond de ILS nu aan tijdens de landing of niet? Alleen zonder zou je zeggen dat de autopilot het glidepath te vroeg heeft ingezet door verkeerde hoogte meting en dus een piloten fout als eigenlijke oorzaak. Echter als de ILS aan stond dan had het FC system toch moeten weten dat hij te laag zat tov de positie?

Ben al weer 10 jaar geleden afgestudeerd maar dit is mijn denkpartoon op basis van wat me bij is gebleven.
Nog een keertje dan

Toestel zet te hoog ILS in. Autoland ziet dus dat er boven de slope gevlogen wordt en laat het toestel sterker dan de slope dalen om de slope te intercepten.
RadAlt failure. Autothrust zet het gas dicht om dat het denkt dat het aan het landen toe is. Piloten vinden dit niet vreemd omdat het logisch is dat de thrust afneemt omdat de slope moet worden intercept.
Echter op een gegeven moment zakt het toestel door de slope heen. Autothrust houdt door de foutieve hoogtemeting de thrust dicht, en autoland probeert zonder thrust op de slope te blijven. Dit lukt enkel door snelheid in te leveren voor hoogte (door een hogere neusstand in te nemen).
Op een gegeven moment wordt dit te extreem, stallwarning, te laat om nog iets te doen op die hoogte met je motoren idle, en de rest weten we allemaal..
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:36:50 #241
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_66796552
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:21 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nog een keertje dan

Toestel zet te hoog ILS in. Autoland ziet dus dat er boven de slope gevlogen wordt en laat het toestel sterker dan de slope dalen om de slope te intercepten.
RadAlt failure. Autothrust zet het gas dicht om dat het denkt dat het aan het landen toe is. Piloten vinden dit niet vreemd omdat het logisch is dat de thrust afneemt omdat de slope moet worden intercept.
Echter op een gegeven moment zakt het toestel door de slope heen. Autothrust houdt door de foutieve hoogtemeting de thrust dicht, en autoland probeert zonder thrust op de slope te blijven. Dit lukt enkel door snelheid in te leveren voor hoogte (door een hogere neusstand in te nemen).
Op een gegeven moment wordt dit te extreem, stallwarning, te laat om nog iets te doen op die hoogte met je motoren idle, en de rest weten we allemaal..
En zo zie je maar weer hoe gevaarlijk het is om boven de glide slope aan de final approach te beginnen. Het is allemaal maar elektronica tenslotte. Vlak aanvliegen en donder die gear maar vast uit. Zorg dat die motoren wat te doen hebben.
Al die plannen om steiler aan te vliegen ivm de geluidhinder gaan volledig voorbij aan de natuurwetten.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 7 maart 2009 @ 15:05:30 #242
154880 Bolter
Awesomeness
pi_66798608
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:36 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

En zo zie je maar weer hoe gevaarlijk het is om boven de glide slope aan de final approach te beginnen. Het is allemaal maar elektronica tenslotte. Vlak aanvliegen en donder die gear maar vast uit. Zorg dat die motoren wat te doen hebben.
Al die plannen om steiler aan te vliegen ivm de geluidhinder gaan volledig voorbij aan de natuurwetten.
Zullen we anders vliegtuigen maar afschaffen?
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  zaterdag 7 maart 2009 @ 16:14:04 #243
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66800292
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 00:12 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mmm..?

Je hebt het over vuilnismannen ofzo?

[ Bericht 12% gewijzigd door GoodGawd op 07-03-2009 19:32:10 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  zaterdag 7 maart 2009 @ 16:48:36 #244
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_66801143
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 15:05 schreef Bolter het volgende:

[..]

Zullen we anders vliegtuigen maar afschaffen?
De ware reden dat het vliegtuig nu bestaat, ligt in het feit dat zweven niet vanzelf gaat.
Wie dit leest is gek
  zaterdag 7 maart 2009 @ 16:51:21 #245
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_66801222
De oorzaak lijkt mij zo klaar als een klontje.
Als ik een piloot was en ze lieten mij op de polderbaan landen zou ik de zooi ook gewoon crashen. Dan kom je alsnog eerder aan in de terminal dmv ambulance dan wanneer je die 800km met een 737 moet taxi-en.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_66804364
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 16:51 schreef SpecialK het volgende:
De oorzaak lijkt mij zo klaar als een klontje.
Als ik een piloot was en ze lieten mij op de polderbaan landen zou ik de zooi ook gewoon crashen. Dan kom je alsnog eerder aan in de terminal dmv ambulance dan wanneer je die 800km met een 737 moet taxi-en.
pi_66810059
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:18 schreef Paul het volgende:
Herdenking nu op tv ned 1
Was indrukwekkend.
pi_66810088
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 16:51 schreef SpecialK het volgende:
De oorzaak lijkt mij zo klaar als een klontje.
Als ik een piloot was en ze lieten mij op de polderbaan landen zou ik de zooi ook gewoon crashen. Dan kom je alsnog eerder aan in de terminal dmv ambulance dan wanneer je die 800km met een 737 moet taxi-en.
Heren, we hebben 'm
  woensdag 11 maart 2009 @ 09:45:35 #249
215628 woid
let's get Friendly
pi_66925864
tvp (jeetje... ik mis deze discusie.... mn dagelijkse soap...)
pi_66927340
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:21 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nog een keertje dan

Toestel zet te hoog ILS in. Autoland ziet dus dat er boven de slope gevlogen wordt en laat het toestel sterker dan de slope dalen om de slope te intercepten.
RadAlt failure. Autothrust zet het gas dicht om dat het denkt dat het aan het landen toe is. Piloten vinden dit niet vreemd omdat het logisch is dat de thrust afneemt omdat de slope moet worden intercept.
Echter op een gegeven moment zakt het toestel door de slope heen. Autothrust houdt door de foutieve hoogtemeting de thrust dicht, en autoland probeert zonder thrust op de slope te blijven. Dit lukt enkel door snelheid in te leveren voor hoogte (door een hogere neusstand in te nemen).
Op een gegeven moment wordt dit te extreem, stallwarning, te laat om nog iets te doen op die hoogte met je motoren idle, en de rest weten we allemaal..
Zover ik kan herinneren zit er toch een 20 kanaals GPS ontvanger in het systeem wat input geeft aan de AP? Volgens mij heeft de 737-400 zelfs een dual systeem. Waarom wordt dat input signaal niet als redundant gebruikt? Zover ik weet staat dit ook in het manual..
pi_66929864
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Zover ik kan herinneren zit er toch een 20 kanaals GPS ontvanger in het systeem wat input geeft aan de AP? Volgens mij heeft de 737-400 zelfs een dual systeem. Waarom wordt dat input signaal niet als redundant gebruikt? Zover ik weet staat dit ook in het manual..
Ja het is vreemd dat dit systeem niet redundant is uitgevoerd, ben ik helemaal met je eens.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66930053
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Zover ik kan herinneren zit er toch een 20 kanaals GPS ontvanger in het systeem wat input geeft aan de AP? Volgens mij heeft de 737-400 zelfs een dual systeem. Waarom wordt dat input signaal niet als redundant gebruikt? Zover ik weet staat dit ook in het manual..
Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
pi_66930290
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:06 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
Snap ik maar ik bedoelde de data van de GPS als redundant systeem voor hoogtemeting. Ik snap dat GPS niet betrouwbaar is als netwerk omdat het beheerd wordt door US defense en daarom niet kan fungeren als basis meetinstrument. Maar het kan toch ten alle tijden fungeren als back-up hoogtemeting. Zeker als er twijfel is over de primaire hoogtemeting. Dit kan zelfs als alert signaal worden gebruikt als ze niet overeenkomen.
pi_66930731
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:06 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
Dat laatste lijkt mij ook....
pi_66931106
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:13 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Snap ik maar ik bedoelde de data van de GPS als redundant systeem voor hoogtemeting. Ik snap dat GPS niet betrouwbaar is als netwerk omdat het beheerd wordt door US defense en daarom niet kan fungeren als basis meetinstrument. Maar het kan toch ten alle tijden fungeren als back-up hoogtemeting. Zeker als er twijfel is over de primaire hoogtemeting. Dit kan zelfs als alert signaal worden gebruikt als ze niet overeenkomen.
Wat heb je aan een principe als backup dat niet eens betrouwbaar is?

Niets dus.
pi_66931351
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat heb je aan een principe als backup dat niet eens betrouwbaar is?

Niets dus.
Het is niet betrouwbaar als pirmair instrument omdat het in theorie uitgeschakeld of op grotere grid kan wordengeschakeld in tijd van oorlog. Als secundair instrument lijkt het me uitstekend en alles beter dan niets zoals is gebleken.
pi_66931685
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:47 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Het is niet betrouwbaar als pirmair instrument omdat het in theorie uitgeschakeld of op grotere grid kan wordengeschakeld in tijd van oorlog. Als secundair instrument lijkt het me uitstekend en alles beter dan niets zoals is gebleken.
Wat is de meerwaarde dan tov de luchtdrukhoogtemeter?
pi_66932212
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:57 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat is de meerwaarde dan tov de luchtdrukhoogtemeter?
Omdat je het instrument toch al hebt voor navigatie. Sowieso zit er in de 737-400 een dual 20 kanaals gps systeem aangesloten op de AP. Waarom dan deze niet als redundant erbij gebruiken voor de hoogte?

Ik ben gespecialiseerd in militaire luchtvaart en ben ook niet meer werkzaam bij de Klu of in de luchtvaart dus het is voor mij ook gissen en mijn info is zeker niet up-to-date.
pi_66932519
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:11 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Omdat je het instrument toch al hebt voor navigatie.
Dat klopt. Maar ik blijf vinden dat een instrument- ook al wil je die als redudante hoogtemeter gebruiken- de hoogte zuiver moet weergeven. Want in voorkomende gevallen wil je daar toch ook op kunnen vertrouwen? Want nogmaals, als ik informatie krijg die ik op voorhand niet kan vertrouwen, dan heb ik net zo lief of misschien liever geen informatie!
quote:
Sowieso zit er in de 737-400 een dual 20 kanaals gps systeem aangesloten op de AP. Waarom dan deze niet als redundant erbij gebruiken voor de hoogte?
Omdat GPS prima bedoeld is voor nauwkeurige positiebepaling. Misschien denken ze bij Boeing precies hetzelfde als ik : liever geen extra info als die bij voorbaat als discutabel is
quote:
Ik ben gespecialiseerd in militaire luchtvaart en ben ook niet meer werkzaam bij de Klu of in de luchtvaart dus het is voor mij ook gissen en mijn info is zeker niet up-to-date.
Jij heb zeker kennis en jammer dat je niet in de luchtvaart terecht bent gekomen. Zo'n mooi vakgebied. Als ik toch nog eens piloot kon worden
pi_66944677
vanavond feestje gehad en 3 van mijn Indiase vrienden zijn piloot en 2 daarvan piloot bij bluedart op de 737. Ze hadden de fleet message gezien en ik vroeg dan ook naar de mogelijkheid om de gps te gebruiken. Ze bevestigden dat de mogelijkhheid er is maar dat het geen routine is.
pi_66948409
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:58 schreef jpjedi het volgende:
vanavond feestje gehad en 3 van mijn Indiase vrienden zijn piloot en 2 daarvan piloot bij bluedart op de 737. Ze hadden de fleet message gezien en ik vroeg dan ook naar de mogelijkheid om de gps te gebruiken. Ze bevestigden dat de mogelijkhheid er is maar dat het geen routine is.
Mogelijkheid is er kennelijk, maar dat het geen routine is heeft dan toch een reden? (dat is trouwens als back up sowieso het geval)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 11-03-2009 20:55:48 ]
pi_66955245
Effe een vraag he? Hoe kan een GPS nou jouw hoogte tot aan de grond weten?????
pi_66955311
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:42 schreef Lightning_NL het volgende:
Effe een vraag he? Hoe kan een GPS nou jouw hoogte tot aan de grond weten?????
Niet. Dat gaat met radiogolven.
pi_66955409
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:44 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Niet. Dat gaat met radiogolven.
Inderdaad... Dus waarom wordt hier nou weer gesproken over het gebruiken van GPS voor hoogtemeting.....?
pi_66965739
GPS kan met drie kanalen al hoogte meten. De normale systemen hebben zeg maar 8 kanalen en zijn daardoor niet echt nauwkeurig. Hoe meer kanelen, hoe meer input en dus nauwkeuriger. Een GPS gebruikt normaal een referentievlak, WGS84-ellipsoïde genaamd, om zijn nulpunt te bepalen.

GPS als hoogte kan en is beschikbaar maar is niet nauwkeurig genoeg en is afhankelijk van de satellietsignalen. Daarom kan het nooit als primair instrument gebruikt worden. Zelfs Alpinisten gebruiken dan liever een gps met barometer.
pi_66967512
Leg dat dan eens uit van die WGS84 ellipsoide, want volgens mij is wat jij zegt gewoon onzin. GPS weet niet de elevatie. Tenzij er elevatiedata is, maar dat lijkt me niet op een airliner.
pi_66967901
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:10 schreef Lightning_NL het volgende:
Leg dat dan eens uit van die WGS84 ellipsoide, want volgens mij is wat jij zegt gewoon onzin. GPS weet niet de elevatie. Tenzij er elevatiedata is, maar dat lijkt me niet op een airliner.
Dan heb je het toch mis

Als je iets wil weten over het referentie vlak:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WGS%2784

GPS werkt als volgt:
quote:
Werking

GPS gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20 200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens 4 satellieten waarneembaar zijn.

Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.

De satellieten zenden de informatie op twee frequenties uit. Op deze frequenties zijn dan met modulatietechnieken digitale codes aangebracht. Die codes bevatten informatie over de satelliet zelf, zijn Keplerse baanparameters, de onderlinge synchronisatie van de satellietklokken, en de benaderde baanparameters van alle satellieten. Deze codes vormen samen de informatie die van belang is voor de plaatsbepaling.

Het principe van het systeem berust erop dat iedere satelliet een zeer nauwkeurig radiosignaal uitzendt met daarin zijn identificatie plus een zeer precieze tijdmelding (iedere satelliet heeft meerdere atoomklokken aan boord). De baan van iedere satelliet is vooraf benaderend bekend, dus ook de plaats waar vandaan het signaal verzonden is (de precieze baan is slechts een tijdje na de meting beschikbaar en kan gebruikt worden om de nauwkeurigheid te verhogen). Door na te gaan hoeveel vertraging er is in de ontvangst van het tijdsignaal, kan de ontvanger berekenen hoever hij van die satelliet verwijderd is. Omdat de lichtsnelheid constant en in alle richtingen even groot is, wordt hiermee de ontvanger op een bol geplaatst met de satelliet in het denkbeeldige middelpunt. Ontvangst van een tweede signaal plaatst de ontvanger op een tweede denkbeeldige bol, en dus op de snijlijn van de twee 'bollen' van beide satellieten: een cirkel. Het signaal van de derde satelliet, gevoegd bij de aardbol waar de ontvanger zich ook op moet bevinden maakt maar twee punten mogelijk als oplossing van de drie satellietpeilingen. Slechts een van deze 2 punten bevindt zich op een plek in de buurt van het aardoppervlak. Doordat de klok in de ontvanger (een onnauwkeurige kwartsklok) en de satelliet onmogelijk gesynchroniseerd kunnen worden, is voor een nauwkeurige meting het signaal van een vierde satelliet nodig; dit probleem wordt ook wel de klokfout genoemd. Het probleem komt dan neer op het bepalen van een Δ t en dus Δ R van alle bollen, zodat deze precies in één punt snijden. Voor een exacte hoogteberekening op aarde zijn meer satellietpeilingen nodig. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden.
bron
pi_66973245
Je snapt het niet jpjedi... GPS weet niet waaraan het de hoogte kan refereren omdat het niets weet over de elevatie. LEZEN!

Heb jij nou zo'n peppy luchtvaartopleiding gedaan of niet?
pi_66975229
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:22 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dan heb je het toch mis

Als je iets wil weten over het referentie vlak:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WGS%2784

GPS werkt als volgt:
[..]

bron
Je weet het verschil tussen height en altitude?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66976715
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:14 schreef jpjedi het volgende:
Zelfs Alpinisten gebruiken dan liever een gps met barometer.
Maar Alpinisten staan liever op een berg dan piloten
  donderdag 12 maart 2009 @ 17:49:15 #271
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66977192
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 15:57 schreef Lightning_NL het volgende:
Je snapt het niet jpjedi... GPS weet niet waaraan het de hoogte kan refereren omdat het niets weet over de elevatie. LEZEN!

Heb jij nou zo'n peppy luchtvaartopleiding gedaan of niet?
Doe nou niet weer zo hip
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66991785
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:49 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Doe nou niet weer zo hip
Niet zeiken, ik heb gewoon een punt.
pi_66993083
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:08 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Niet zeiken, ik heb gewoon een punt.
Zelfs al heb je een punt zou je ook 's normaal op een volwassen manier kunnen reageren. Je komt nu over als een betweterig klein kind, totaal niet serieus te nemen.
pi_66996627
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:39 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Zelfs al heb je een punt zou je ook 's normaal op een volwassen manier kunnen reageren. Je komt nu over als een betweterig klein kind, totaal niet serieus te nemen.
Zo kom ik helemaal niet over. Ik stel gewoon dat GPS geen height kan weergeven. Meer niet. Mja, sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan blijkt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:18:43 #275
215628 woid
let's get Friendly
pi_67006159
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 07:07 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Zo kom ik helemaal niet over. Ik stel gewoon dat GPS geen height kan weergeven. Meer niet. Mja, sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan blijkt.
zo kom je wel over, of je nou gelijk hebt of niet...

maar daarom vin'k dit topic ook zo leuk om te volgen
pi_67014770
*strooit nog wat met popcorn*
pi_67016244
Ach, men kan gewoon nergens mee omgaan..
  vrijdag 13 maart 2009 @ 19:48:42 #278
215628 woid
let's get Friendly
pi_67018716
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 18:17 schreef Lightning_NL het volgende:
Ach, men kan gewoon nergens mee omgaan..
verklaar je nader
  vrijdag 13 maart 2009 @ 19:49:32 #279
215628 woid
let's get Friendly
pi_67018739
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:27 schreef Hendrik_ het volgende:
*strooit nog wat met popcorn*
biertje?
  maandag 16 maart 2009 @ 14:45:04 #280
215628 woid
let's get Friendly
pi_67101985
komplete krat..?
  maandag 16 maart 2009 @ 20:15:58 #281
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_67113594
Is er al een naam in de pers etc. voor dit vliegtuigongeluk?
Bij Eénvandaag noemden ze het de "Poldercrash"

In Amerika gebruiken ze geloof ik altijd de benaming "The flight xxx - disaster" of is dat niet zo?
Wie dit leest is gek
  maandag 16 maart 2009 @ 21:22:55 #282
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_67115945
Ik noem het de StAkker crash
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_67116069
quote:
Op maandag 16 maart 2009 21:22 schreef GoodGawd het volgende:
Ik noem het de StAkker crash
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  dinsdag 17 maart 2009 @ 15:11:26 #284
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_67137692
quote:
Op maandag 16 maart 2009 21:25 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_68462393
Update:
quote:
"Turkse piloten vroeg gewaarschuwd"
De piloten van de verongelukte Boeing van Turkish Airlines hebben al voor de landing meermalen een signaal gekregen dat er problemen met de hoogtemeter waren, blijkt uit een tussenrapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Boven Flevoland klonk ten onrechte het alarm voor een te lage daalsnelheid: de hoogtemeter gaf een te lage hoogte aan. In de eindfase van de landing gaven de piloten gas, maar ze lieten de hendel daarna weer los. De motoren vielen toen weer stil doordat de hoogtemeter nog steeds verkeerde informatie gaf aan het automatische gaspedaal. Dat werkte nog, hoewel de automatische piloot uitstond.
Bron: NOS Teletekst

Het lijkt er steeds meer op dat de piloten in eigen land ten onrechte tot 'helden' zijn uitgeroepen en dat de schreeuwerige kopppen van Turkse kranten nogal voorbarig en ongepast waren.
  dinsdag 28 april 2009 @ 16:01:53 #286
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_68463481
GPS kan weldegelijk hoogte weergeven op basis van zeeniveau. Alleen heb je aan dat getal als piloot niet zo veel als je niet weet hoe hoog de grond onder je boven zeeniveau uit steekt.

Daarnaast zijn GPS altitude metingen altijd net even wat inaccurater dan het al inaccurate lat., long. positioneren. Iets wat ze hopelijk met Galileo gaan verhelpen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_68467376
Wat ik tig topic terug dacht, nl. dat de piloten hadden zitten slapen is lijkt gewoon een feit.
Niets helden, gewoon niet opgelet.

http://www.nu.nl/algemeen(...)en-gewaarschuwd.html
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_68468681
Het voorlopig rapport van de Onderzoeksraad: http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Prelimenary_NL.pdf
  dinsdag 28 april 2009 @ 23:39:34 #289
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_68482144
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 18:21 schreef Tourniquet het volgende:
Het voorlopig rapport van de Onderzoeksraad: http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Prelimenary_NL.pdf
Het bevestigt wel mijn gedachten dat de piloten te hoog voor de baan zaten/zijn gezet (2000 voet op 5 mijl afstand) om een goed te beheersen afdaling te maken.
Ze zijn gewoon door de glidescope heengevallen toen de autothrottle geen asem gaf ivm de falende radiohoogtemeter
Wie dit leest is gek
pi_68487919
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 23:39 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Het bevestigt wel mijn gedachten dat de piloten te hoog voor de baan zaten/zijn gezet (2000 voet op 5 mijl afstand) om een goed te beheersen afdaling te maken.
Ze zijn gewoon door de glidescope heengevallen toen de autothrottle geen asem gaf ivm de falende radiohoogtemeter
Huh? Ze zijn toch gewoon voor de ILS gezet? Dat kan tussen de 2000 en 3000 voet.

Die piloten hebben gewoon zitten te pitten. Als je al disagree messages krijgt van gear en flaps, terwijl je nog boven Flevoland vliegt dan moet je als piloot het zekere voor het onzekere nemen. Gewoon handmatig die kist neerzetten.
pi_68490085
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:32 schreef Elfletterig het volgende:
Update:
[..]

Bron: NOS Teletekst

Het lijkt er steeds meer op dat de piloten in eigen land ten onrechte tot 'helden' zijn uitgeroepen en dat de schreeuwerige kopppen van Turkse kranten nogal voorbarig en ongepast waren.
Duidelijk ja, en heel schokkend.
  woensdag 29 april 2009 @ 18:25:50 #292
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_68506561
quote:
Op woensdag 29 april 2009 09:27 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Huh? Ze zijn toch gewoon voor de ILS gezet? Dat kan tussen de 2000 en 3000 voet.
Ja, dat is ook zo. Volkomen binnen de normale procedures.
Maar het is altijd veiliger om de glidescope van onder in te vliegen dan er van bovenaf op te 'vallen'.
In het eerste geval zijn de motoren gewoon in bedrijf, in het tweede geval staan ze op idle maar moeten ze de snelle daling tijdig afvangen.
Wat dus niet gebeurt is omdat de autopilot dacht dat ie nog maar 3 meter boven de baan zat.
Wie dit leest is gek
pi_68507701
ze zijn op circa 6NM op 2000' weggezet. Daar is NIKS mis mee
  donderdag 7 mei 2009 @ 10:37:28 #294
215628 woid
let's get Friendly
pi_68763637
biertje iemand?
pi_77042734
quote:
Miljoenenclaims van slachtoffers ramp Turkish Airlines
De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing wachten in de Verenigde Staten miljoenenclaims van de slachtoffers van de ramp met een toestel van Turkish Airlines, op 25 februari vorig jaar bij Schiphol. Dit hebben de Amerikaanse advocaten van een groep van 21 Turkse en Nederlandse inzittenden van het vliegtuig vandaag op een persconferentie in Rotterdam gezegd.

Thomas Prindable en Michael Krzak, twee advocaten van kantoor Clifford Law, zien de fabrikant als de hoofdschuldige aan de ramp met de Boeing 737-800, vluchtnummer TK 1951, waarbij 9 mensen (4 bemanningsleden en 5 passagiers) van de 135 inzittenden om het leven kwamen. „Wij kunnen bewijzen dat Boeing een defect vliegtuig heeft afgeleverd”, zegt Prindable. De advocaten willen Turkish Airlines daarmee niet helemaal vrijpleiten. Michael Krzak: „Het ongeluk had plaats door een combinatie van mankementen aan het toestel én fouten in de cockpit.” Maar als Boeing een goed vliegtuig had geleverd, was de crash nooit gebeurd, stelt hij. „De piloten van Turkish Airlines [op de rampvlucht, red.] wisten niet wat hen overkwam.”

Het Nederlandse advocatenkantoor AKD vertegenwoordigt dezelfde groep slachtoffers in claims tegen Turkish Airlines. Deze kwestie ligt eenvoudiger, zegt advocaat Frans Vreede van AKD. „Turkish Airlines is overeenkomstig internationale verdragen verplicht tot het betalen van schadevergoeding aan de slachtoffers of nabestaanden.” Hierbij gaat het om een vergoeding van maximaal 107.000 euro per persoon voor geleden lichamelijke en materiële schade, overeenkomstig de Conventie van Montreal uit 1999.

De wetgeving in de VS op het gebied van schadeclaims is veel ruimer en daarom wendde AKD zich tot Clifford Law, dat is gevestigd in Chicago, evenals Boeing. „Ik ben ervan overtuigd dat wij volledige compensatie kunnen krijgen voor de slachtoffers van vlucht TK 1951”, zegt Prindable, „het gaat om een vliegtuig van Amerikaanse makelij en daarom geldt hier de aansprakelijkheid.” Clifford Law won eerder voor Amerikaanse rechtbanken soortgelijke zaken. Prindable kan nog niet precies zeggen hoe hoog de claims zullen zijn. „Alle 21 cliënten moeten afzonderlijke claims indienen, waarin ze aangeven welke materiële en geestelijke schade ze hebben geleden. Ik ga ervan uit dat het bij elke claim om verscheidene miljoenen dollars zal gaan.”

De advocaten van Clifford Law zijn momenteel met hun collega’s van Boeing verwikkeld in een papieren steekspel, de rechter is er nog niet aan te pas gekomen. Prindable zegt dat zijn kantoor ernaar streeft een schikking te treffen met Boeing. „Maar als het bedrijf daartoe niet bereid is, brengen we de zaak voor een jury.”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder leiding van Mr. Pieter van Vollenhoven, onderzocht meteen vorig jaar de crash van Turkish en kwam snel met voorlopige bevindingen: de linker radiohoogtemeter van de Boeing functioneerde niet goed en gaf daardoor aan de automatische piloot een te lage hoogte aan. De automatische piloot ‘dacht’ daarom dichter bij de grond te zijn dan in werkelijkheid het geval was. De piloten reageerden hier volgens de Raad te laat op; op het moment dat ze doorhadden dat het toestel te laag zat om de landingsbaan te halen en ze de automatische piloot uitzetten, was het te laat en crashte de Boeing in een akker, vlakbij de Polderbaan. De Raad zal binnenkort met zijn eindrapport komen, waarin ook de gegevens van de nog niet gepubliceerde opnames van de gesprekken uit de cockpit staan.

De advocaten van Clifford Law zijn, vooruitlopend op het rapport, ervan overtuigd dat de hoofdfout bij Boeing ligt. In een vliegtuig zoals de Boeing 737 bevinden zich een linker en een rechter radiohoogtemeter. Als de ene uitvalt, zou de andere de functie moeten overnemen en dat was niet het geval in de Boeing van Turkish Airlines, zegt Michael Krzak. „Onmiddellijk na de crash is Boeing begonnen met een upgrade van alle 737’s.” Krzak acht daarmee het bewijs geleverd dat de fabrikant zelf ook wist dat de hoogtemeters niet goed waren afgesteld.

Turkish Airlines wil niet reageren zolang het rapport van de Onderzoeksraad niet is gepubliceerd, terwijl Boeing eerst de gerechtelijke procedures in Chicago wil afwachten. De advocaten van Clifford Law verwachten dat de zaak nog tussen de één en drie jaar zal duren.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_77043728
quote:
De advocaten van Clifford Law zijn, vooruitlopend op het rapport, ervan overtuigd dat de hoofdfout bij Boeing ligt. In een vliegtuig zoals de Boeing 737 bevinden zich een linker en een rechter radiohoogtemeter. Als de ene uitvalt, zou de andere de functie moeten overnemen en dat was niet het geval in de Boeing van Turkish Airlines, zegt Michael Krzak. „Onmiddellijk na de crash is Boeing begonnen met een upgrade van alle 737’s.” Krzak acht daarmee het bewijs geleverd dat de fabrikant zelf ook wist dat de hoogtemeters niet goed waren afgesteld.
Ze lopen nog op de zaken vooruit dus. Het definitieve onderzoeksrapport moet nog gepubliceerd worden. Het bewijs dat ze hier aanhalen lijkt me ook geen hard bewijs, het is een leuke redenering maar niet meer dan dat. Vanuit het oogpunt van Boeing is goed te verantwoorden dat men alle hoogtemeters nagekeken heeft en aanpassingen gedaan heeft.
pi_77043928
De hoogtemeter gaf toch verkeerde waardes aan? Volgens mij was hij niet uitgevallen.
pi_77058046
De ene radiohoogtemeter (waarop de autopilot werkt) gaf 0 voet aan waardoor de autopilot dacht al geland te zijn. Vervolgens was het onkunde van de piloten om dit tijdig op te merken en adequaat te reageren.
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:49:16 #299
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_77058979
Daar gaan we weer
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 20 januari 2010 @ 17:38:40 #300
215628 woid
let's get Friendly
pi_77060996
ik haal een kratje bier erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')