Bronquote:De piloten van het vorig jaar neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol valt weinig te verwijten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven in een voorlopig rapport over de crash. De raad legt de schuld vooral bij Boeing, schrijft De Telegraaf dinsdag.
De vliegtuigfabrikant wordt door de onderzoeksraad verantwoordelijk gehouden voor de defecte hoogtemeter. Die meter stuurde de automatische piloot aan. Die 'dacht' daardoor dat het vliegtuig te hoog zat, waardoor het snel de daling inzette en feitelijk uit de lucht viel. Bij crash voor de Polderbaan kwamen negen mensen om.
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar kenden de defecte, tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niet. Daardoor gingen ze uit van de eerste, wel werkende hoogtemeter en dachten dat er niks aan de hand was.
Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.
Het definitieve rapport zal niet voor 25 februari, de datum van het ongeluk, verschijnen. Het wordt volgens een woordvoerder van de onderzoeksraad waarschijnlijk eind maart.
Als het ding alleen diende om de automatische systemen aan te sturen, kan je wel stellen dat beide hoogtemeters behoorlijk gefaald hebben.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 08:02 schreef G.Fawkes het volgende:
Weet jij waar de 2e hoogtemeter zit? Is hij eigenlijk wel leesbaar voor de piloten. Of is dat ding alleen bedoeld om de automatische systemen aan te sturen?
Wauw, de helft van de conclusies uit (een vaag tweedehands nieuwsbericht over) het rapport overnemen en de andere helft negeren, om tóch lekker de Turkse piloten te kunnen beschuldigen. Balkenende zou het niet beter kunnen! Chapeau!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 07:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Dus de piloten kenden de tweede hoogtemeter niet? Wisten niet waar het ding voor diende? Wist niet dat het in het vliegtuig zat? Hoeven piloten hun vliegtuig niet eerst te leren kennen?
Ik zou zeggen dat het net zo goed de fout is van degene die er voor moet zorgen dat een piloot zijn vliegtuig kent.
Rechtervleugel. Autopiloot haalt input uit radalt #1.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 08:02 schreef G.Fawkes het volgende:
Weet jij waar de 2e hoogtemeter zit? Is hij eigenlijk wel leesbaar voor de piloten. Of is dat ding alleen bedoeld om de automatische systemen aan te sturen?
Is dit niet normaal voor die baan? Ik kan thuis de baan in de verte zien en veel vliegtuigen naderen de baan op deze manier.quote:Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.
Over de doden niets dan goeds, ik ken nog wel een paar doden....quote:Op dinsdag 26 januari 2010 08:09 schreef DustPuppy het volgende:
"Het waren helden, zeg ik. Helden!!!"
Tot zover de reactie van de Turkse gemeenschap.
ik geniet van mn biertjequote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:19 schreef Lightning_NL het volgende:
...knip
dat is de schuld van piloten die niet deden wat ze moesten doen: een vliegtuig vliegen.
Zo is het precies.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:38 schreef woid het volgende:
[..]
....
als ik het vergelijk met mn auto op de actieve cruise control en dat ding op een gegeven moment niet remt en zich in mn voorganger boort, ben ik schuld, dan hoef ik echt niet naar BMW te stappen om mn recht te halen.
Maar stel dat jij wel remt, maar hij remt niet! Wat dan!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:38 schreef woid het volgende:
[..]
ik geniet van mn biertje
maar moet toch wel zeggen dat ik als no know op vliegtuig gebied hier het wel een beetje mee eens ben.
what ever de technische rede is..., uiteidelijk hebben de piloten de eindverantwoording, anders kan je ze net zo goed thuis laten. als ik het vergelijk met mn auto op de actieve cruise control en dat ding op een gegeven moment niet remt en zich in mn voorganger boort, ben ik schuld, dan hoef ik echt niet naar BMW te stappen om mn recht te halen.
dat was hier niet aan de orde, de basale functies van het vliegtuig waren in orde.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:24 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Maar stel dat jij wel remt, maar hij remt niet! Wat dan!
geen enkele kneus hier hoeft iemands hachie te reddenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:37 schreef Igen het volgende:
Toch wel typisch dat zowat iedere kneus hier meer verstand van vliegtuigen en van het werk van piloten en luchtverkeersleiders denkt te hebben dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Mijn reet heeft meer verstand van vliegtuigen dan Pieter van Vollenhoven.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:37 schreef Igen het volgende:
Toch wel typisch dat zowat iedere kneus hier meer verstand van vliegtuigen en van het werk van piloten en luchtverkeersleiders denkt te hebben dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
quote:Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.
Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:47 schreef magnifor het volgende:
Op NU.nl staat niets over dat de piloten de tweede hoogte meter niet zouden kennen:
[..]
Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.quote:Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar kenden de defecte, tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niet. Daardoor gingen ze uit van de eerste, wel werkende hoogtemeter en dachten dat er niks aan de hand was.
werkende meters of niet, als piloot zie je toch dat je (te) laag vliegt...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:58 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:
[..]
Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.
Ik weet niet of Danny dat ergens anders vandaan heeft gecopy-paste, maar op nu.nl staat het als volgt:quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:58 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:
[..]
Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.
quote:Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.
Ze hebben turken vermoord..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 08:09 schreef DustPuppy het volgende:
"Het waren helden, zeg ik. Helden!!!"
Tot zover de reactie van de Turkse gemeenschap.
Ah nog zo'n vliegdeskundige.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:00 schreef woid het volgende:
[..]
werkende meters of niet, als piloot zie je toch dat je (te) laag vliegt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |