abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77279402
quote:
De piloten van het vorig jaar neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol valt weinig te verwijten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven in een voorlopig rapport over de crash. De raad legt de schuld vooral bij Boeing, schrijft De Telegraaf dinsdag.

De vliegtuigfabrikant wordt door de onderzoeksraad verantwoordelijk gehouden voor de defecte hoogtemeter. Die meter stuurde de automatische piloot aan. Die 'dacht' daardoor dat het vliegtuig te hoog zat, waardoor het snel de daling inzette en feitelijk uit de lucht viel. Bij crash voor de Polderbaan kwamen negen mensen om.

Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar kenden de defecte, tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niet. Daardoor gingen ze uit van de eerste, wel werkende hoogtemeter en dachten dat er niks aan de hand was.

Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.

Het definitieve rapport zal niet voor 25 februari, de datum van het ongeluk, verschijnen. Het wordt volgens een woordvoerder van de onderzoeksraad waarschijnlijk eind maart.
Bron

Dus de piloten kenden de tweede hoogtemeter niet? Wisten niet waar het ding voor diende? Wist niet dat het in het vliegtuig zat? Hoeven piloten hun vliegtuig niet eerst te leren kennen?

Ik zou zeggen dat het net zo goed de fout is van degene die er voor moet zorgen dat een piloot zijn vliegtuig kent.

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 26-01-2010 19:56:22 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 08:02:44 #2
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_77279535
Weet jij waar de 2e hoogtemeter zit? Is hij eigenlijk wel leesbaar voor de piloten. Of is dat ding alleen bedoeld om de automatische systemen aan te sturen?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 08:09:45 #3
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_77279597
"Het waren helden, zeg ik. Helden!!!"

Tot zover de reactie van de Turkse gemeenschap.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 26 januari 2010 @ 08:20:27 #4
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_77279684
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 08:02 schreef G.Fawkes het volgende:
Weet jij waar de 2e hoogtemeter zit? Is hij eigenlijk wel leesbaar voor de piloten. Of is dat ding alleen bedoeld om de automatische systemen aan te sturen?
Als het ding alleen diende om de automatische systemen aan te sturen, kan je wel stellen dat beide hoogtemeters behoorlijk gefaald hebben.
pi_77279711
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 07:43 schreef paddy het volgende:

[..]

Dus de piloten kenden de tweede hoogtemeter niet? Wisten niet waar het ding voor diende? Wist niet dat het in het vliegtuig zat? Hoeven piloten hun vliegtuig niet eerst te leren kennen?

Ik zou zeggen dat het net zo goed de fout is van degene die er voor moet zorgen dat een piloot zijn vliegtuig kent.
Wauw, de helft van de conclusies uit (een vaag tweedehands nieuwsbericht over) het rapport overnemen en de andere helft negeren, om tóch lekker de Turkse piloten te kunnen beschuldigen. Balkenende zou het niet beter kunnen! Chapeau!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2010 08:24:32 ]
pi_77280416
Wat een onzin. Ten eerste hadden die Turkse piloten dus te weinig kennis over het toestel dat ze vliegen als ze niet eens weten dat ze een tweede radiohoogtemeter hebben.
Ten tweede hebben ze gefaald om de autopiloot goed te monitoren zoals een piloot hoort te doen. Als ze dat wel naar behoren hadden gedaan hadden ze simpelweg de autopiloot op tijd uit gezet en met de hand verder gevlogen.
Ten derde hebben ze dus ook gefaald op tijd gas te geven omdat ze waarschijnlijk met iets anders bezig waren dan met vliegen waardoor ze niet doorhadden dat ze de grond in vlogen. Dit is een gevalletje Controlled Flight Into Terrain, en dat is niet de schuld van Boeing, dat is de schuld van piloten die niet deden wat ze moesten doen: een vliegtuig vliegen.
pi_77280445
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 08:02 schreef G.Fawkes het volgende:
Weet jij waar de 2e hoogtemeter zit? Is hij eigenlijk wel leesbaar voor de piloten. Of is dat ding alleen bedoeld om de automatische systemen aan te sturen?
Rechtervleugel. Autopiloot haalt input uit radalt #1.
pi_77280541
quote:
Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.
Is dit niet normaal voor die baan? Ik kan thuis de baan in de verte zien en veel vliegtuigen naderen de baan op deze manier.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:25:44 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_77280546
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 08:09 schreef DustPuppy het volgende:
"Het waren helden, zeg ik. Helden!!!"

Tot zover de reactie van de Turkse gemeenschap.
Over de doden niets dan goeds, ik ken nog wel een paar doden....
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 26 januari 2010 @ 09:38:37 #10
215628 woid
let's get Friendly
pi_77280845
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:19 schreef Lightning_NL het volgende:
...knip

dat is de schuld van piloten die niet deden wat ze moesten doen: een vliegtuig vliegen.
ik geniet van mn biertje

maar moet toch wel zeggen dat ik als no know op vliegtuig gebied hier het wel een beetje mee eens ben.
what ever de technische rede is..., uiteidelijk hebben de piloten de eindverantwoording, anders kan je ze net zo goed thuis laten. als ik het vergelijk met mn auto op de actieve cruise control en dat ding op een gegeven moment niet remt en zich in mn voorganger boort, ben ik schuld, dan hoef ik echt niet naar BMW te stappen om mn recht te halen.
pi_77280935
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:38 schreef woid het volgende:

[..]

....
als ik het vergelijk met mn auto op de actieve cruise control en dat ding op een gegeven moment niet remt en zich in mn voorganger boort, ben ik schuld, dan hoef ik echt niet naar BMW te stappen om mn recht te halen.
Zo is het precies.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:24:11 #12
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_77283625
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:38 schreef woid het volgende:

[..]

ik geniet van mn biertje

maar moet toch wel zeggen dat ik als no know op vliegtuig gebied hier het wel een beetje mee eens ben.
what ever de technische rede is..., uiteidelijk hebben de piloten de eindverantwoording, anders kan je ze net zo goed thuis laten. als ik het vergelijk met mn auto op de actieve cruise control en dat ding op een gegeven moment niet remt en zich in mn voorganger boort, ben ik schuld, dan hoef ik echt niet naar BMW te stappen om mn recht te halen.
Maar stel dat jij wel remt, maar hij remt niet! Wat dan!
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:30:45 #13
215628 woid
let's get Friendly
pi_77283826
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:24 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Maar stel dat jij wel remt, maar hij remt niet! Wat dan!
dat was hier niet aan de orde, de basale functies van het vliegtuig waren in orde.

en om antwoord te geven, als ie om welke rede dan ook niet remt, kan ik altijd nog sturen. en geenzins mn verhaal bij BMW halen.
pi_77284063
Toch wel typisch dat zowat iedere kneus hier meer verstand van vliegtuigen en van het werk van piloten en luchtverkeersleiders denkt te hebben dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:40:48 #15
215628 woid
let's get Friendly
pi_77284178
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:37 schreef Igen het volgende:
Toch wel typisch dat zowat iedere kneus hier meer verstand van vliegtuigen en van het werk van piloten en luchtverkeersleiders denkt te hebben dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
geen enkele kneus hier hoeft iemands hachie te redden
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:43:42 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_77284281
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:37 schreef Igen het volgende:
Toch wel typisch dat zowat iedere kneus hier meer verstand van vliegtuigen en van het werk van piloten en luchtverkeersleiders denkt te hebben dan de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Mijn reet heeft meer verstand van vliegtuigen dan Pieter van Vollenhoven.
pi_77284425
Op NU.nl staat niets over dat de piloten de tweede hoogte meter niet zouden kennen:
quote:
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.
pi_77284770
Laten we nu eerst het rapport maar eens afwachten in plaats van voorbarige conclusies te trekken. En een artikel in de Telegraaf als 'bron' vertrouw ik voor geen hoogtemeter.
pi_77284780
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:47 schreef magnifor het volgende:
Op NU.nl staat niets over dat de piloten de tweede hoogte meter niet zouden kennen:
[..]
Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:
quote:
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar kenden de defecte, tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niet. Daardoor gingen ze uit van de eerste, wel werkende hoogtemeter en dachten dat er niks aan de hand was.
Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.
Oh, and that's a bad miss!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:00:12 #20
215628 woid
let's get Friendly
pi_77284860
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:58 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:
[..]

Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.
werkende meters of niet, als piloot zie je toch dat je (te) laag vliegt...
pi_77285198
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:58 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer! En dit is toch een belabberd geschreven stuk:
[..]

Ze 'kenden' de tweede DEFECTE hoogtemeter niet dus gingen uit van een WERKENDE hoogtemeter dus ging het fout? Ik ben blij dat jullie er wel conclusies uit kunnen trekken.
Ik weet niet of Danny dat ergens anders vandaan heeft gecopy-paste, maar op nu.nl staat het als volgt:
quote:
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar dachten dat er niks aan de hand was omdat de tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niets vreemds aangaf.
pi_77285687
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 08:09 schreef DustPuppy het volgende:
"Het waren helden, zeg ik. Helden!!!"

Tot zover de reactie van de Turkse gemeenschap.
Ze hebben turken vermoord..
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_77286511
Dat vind ik nou zo mooi aan Fok, er duiken altijd weer mensen op die zowel deskundig zijn op het gebied van de luchtvaart als op het gebied van de Turken, en die kennis dan weten te combineren om tot een goede analyse van de situatie te komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_77286803
Ik denk dat we de conclusie van de onderzoeksraad wel kunnen volgen in deze, vooral omdat ik 0 verstand heb van vliegtuigen.

Als de piloten niet op de hoogte waren van wat ze wel hadden moeten weten dan zou men niet stellen dat de piloten niks te verwijten viel toch?
pi_77286830
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:00 schreef woid het volgende:

[..]

werkende meters of niet, als piloot zie je toch dat je (te) laag vliegt...
Ah nog zo'n vliegdeskundige.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')