quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bedankt voor het bewijzen van mijn stelling dat vrijheid niet aan jou besteed is![]()
Vrijheid opeisen is altijd nog wat anders dan anderen in hun vrijheid beperken maar dat is waarschijnlijk te hoog voor je gegrepen
En zolang je mijn gezondheid niet schaadt gun ik je die keuze ook in alle vrijheid.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat je maar een keer leeft, daarom probeer ik er zoveel mogelijk van te genieten. Daarbij maak ik mij niet al te druk om eventuele consequenties van slecht eten, roken of drankgebruik.
Kwaliteit ja mevrouw Halsema?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dit zijn mijn eigen zaken.
Ik denk overigens helemaal niet dat ik het eeuwige leven heb, daarom rook ik ook niet. Het leven is wat je er van maakt dus kies ik voor kwaliteit.
Lul dan ook niet zo belerend over de schadelijkheid van roken.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:33 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
En zolang je mijn gezondheid niet schaadt gun ik je die keuze ook in alle vrijheid.
Als jij rookt in mijn bijzijn is dat wel degelijk mijn zaak. Dat is de kern van zaak.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:33 schreef Pacmaniac het volgende:
Dat zijn UW zaken. Als ik wil roken is dat dus MIJN zaak. Niet de UWE capice?
Ik heb de vrijheid om over roken te praten zoals het mij goeddunkt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lul dan ook niet zo belerend over de schadelijkheid van roken.
En wie zegt dat ik dat doe?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Als jij rookt in mijn bijzijn is dat wel degelijk mijn zaak. Dat is de kern van zaak.
Je schrijft net dat het volgens jou mijn zaak is of ik rook of niet. Als jij dat werkelijk vindt, bemoei je dan ook met je eigen zaken. De schadelijkheid van roken is immers mijn probleem, niet die van jou.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:37 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik heb de vrijheid om over roken te praten zoals het mij goeddunkt.
Of is vrijheid alleen je stokpaardje als je er profijt bij hebt?
Ik huldig de opvatting dat jouw vrijheid ophoudt waar die van anderen wordt aangetast. Misschien past dat bij sociaal-liberaal zijn, maar wat mij betreft hoeft die link echt niet te worden gelegd. In dit geval praten we over een vorm van overlastgevend gedrag (stank, prikkende ogen, slechte lucht, etc) dat zeer waarschijnlijk ook nog slecht is voor de gezondheid.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:39 schreef Chewie het volgende:
Het probleem is dat je dit niet kunt stellen met deze cijfers, het rookverbod treft namelijk niet de hele horeca even zwaar. Daarbij is dit natuurlijk geen argument voor een rookverbod in de horeca maar goed dat geldt ook voor het gezondheidsaspect aangezien die niet in het geding is als men vrijwillig ervoor kiest om zo'n gelegenheid te betreden. Het enige argument is vrijheid en dan is het helemaal triest om te zien dat een zichzelf sociaal-liberaal noemend voor zo'n rookverbod kan zijn.
En ja vrijheid betekend ook het recht op rookvrije horeca en nee vrijheid betekend niet dat rookvrije horeca zal verdwijnen, dat gebeurt pas als ondernemers er geen geld mee kunnen verdienen en dat heb je dus als klant zelf in de hand.
En het bijzijn van rokers opzoeken is jouw zaak. Het staat je volledig vrij dat te doen of te laten.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
Als jij rookt in mijn bijzijn is dat wel degelijk mijn zaak. Dat is de kern van zaak.
Klopt alleen is dat niet echt een sterk argument om voor een rookverbod te zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Want vrijheid eerbiedigen is hetzelfde als je mond houden? Wat een benauwde opvattingen over vrijheid hou jij er op na.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je schrijft net dat het volgens jou mijn zaak is of ik rook of niet. Als jij dat werkelijk vindt, bemoei je dan ook met je eigen zaken. De schadelijkheid van roken is immers mijn probleem, niet die van jou.
Die keuze heb ik helemaal niet te accepteren, want ik heb er last van. En met mij nog zo'n 72 procent van de Nederlanders die niet rookt. Het is prima dat je ergens (bijvoorbeeld buiten of in een rookruimte) gaat roken, maar we moeten af van de gedachte dat roken een soort recht is dat je overal kunt uitoefenen. Aan heel veel vormen van gedrag zitten grenzen. Zo kan de overheid mij niet verbieden om thuis muziek te draaien en ze hebben ook geen invloed op de muziek die ik uitkies. Het wordt alleen een ander verhaal als ik 's nachts om 04.00 uur de muziek keihard aanzet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:55 schreef Chewie het volgende:
Wat een walgelijk moralistisch toontje weer 11, dat roken niet goed voor mijn gezondheid is is wel duidelijk, dat meeroken een iets verhoogt risico geeft op bepaalde aandoeningen ook (al overdrijven de anti-rook fanatici en de media dit uiteraard wel) maar dat houdt nog niet in dat jij (of de overheid) het recht heeft om mij te verbieden te roken in een gelegenheid waar jij (of de overheid) geen zeggenschap over heeft en waar ook geen noodzaak aanwezig is om die gelegenheid te bezoeken (er is in de horeca immers sprake van meer dan 1 aanbieder).
Als jezelf sociaal-liberaal noemend behoor je dat toch te snappen. Dat jij vind dat mijn keuze om te roken dom is mag je helemaal zelf weten maar die keuze heb je maar te accepteren, net zoals dat een ondernemer ook vrij hoort te zijn of hij zijn klanten en/of personeel laat roken of niet. Een ondernemer is namelijk de eerste die een rookverbod in zou voeren als hij daar denkt meer geld mee te verdienen.
quote:"Aantal faillissementen valt mee"
Het aantal bedrijven dat in januari over de kop is gegaan is niet zo hoog als verwacht werd. Er is weliswaar een stijging gemeten van 582 faillissementen in januari 2008 naar 689 in januari 2009, maar tegelijkertijd zijn er in het laatste jaar 100.000 actieve bedrijven bij gekomen. Uit cijfers van kredietinformatiebureau Graydon blijkt dat er vooral een toename is in startende ondernemers: januari telde 21.000 nieuwe bedrijven. Circa 2.000 starters zijn een horecaonderneming begonnen, ondanks het rookverbod. Het Financieele Dagblad komt vanaf februari maandelijks met een rubriek met analyses van deze bedrijfsstatistieken.
Het aantal bankroeten daalde sinds 2005 gestaag, om in november 2008 fors toe te nemen. De maanden november, december en januari laten echter ook zonder kredietcrisis altijd een stijging zien. In februari doen bedrijven het dan altijd weer beter.
Bron: Het Financieele Dagblad
Publicatiedatum: 26-2-2009
Ik laat dat dan ook. Ik ga niet naar ze thuis en ik kom niet in de rokersruimte.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En het bijzijn van rokers opzoeken is jouw zaak. Het staat je volledig vrij dat te doen of te laten.
Daar ben ik het zelfs helemaal mee eens maar ik tast jouw vrijheid en die van anderen niet aan in een kroeg waar gerookt mag worden aangezien er voldoende keus is, er geen noodzaak is om die zaak te betreden en het een afspraak hoort te zijn tussen de uitbater en zijn klanten. Zelfs voor invoering van het rookverbod was er geen enkele beperking om rookvrije horeca te beginnen. Misschien past je houding bij het sociaal-liberalisme maar je trekt er nogal een onliberale conclusie uit.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik huldig de opvatting dat jouw vrijheid ophoudt waar die van anderen wordt aangetast. Misschien past dat bij sociaal-liberaal zijn, maar wat mij betreft hoeft die link echt niet te worden gelegd. In dit geval praten we over een vorm van overlastgevend gedrag (stank, prikkende ogen, slechte lucht, etc) dat zeer waarschijnlijk ook nog slecht is voor de gezondheid.
Mij zul je niet horen klagen over de acceptatie, die komt namelijk vanuit de maatschappij en dat het nu minder wordt voor de rokers is niks mis mee maar waarom trek je daar vervolgens weer zeer onliberale conclusies uit?quote:De sociale acceptatie van roken neemt alleen maar verder af. Wen er maar vast aan, want het zal echt niet veranderen. Roken is ongezond, stinkt en wordt gelukkig ook ontmoedigd door het alsmaar duurder te maken en het te verbieden op plekken waar mensen samenkomen.
Ten tijde van de invoering steunde 66 procent van de Nederlanders het rookverbod; een overweldigende meerderheid. Onder jongeren wees een peiling zelfs uit dat 70 procent voorstander is. In de Tweede Kamer stemden alleen VVD en PVV tegen; samen goed voor 31 zetels. Dus de overige 119 waren voor.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:10 schreef Pacmaniac het volgende:
De regering maakt zwaar misbruik van haar macht. Nieuwe wetten worden niet eerst aan het volk voor gelegd nee ze worden er doorheen geduwd (wel of geen meerderheid)
Je bent uiteraard vrij om te vinden dat roken slecht is en weet ik het allemaal. Echter, ik ben eveneens vrij om jou te betichten van bemoeizucht en jou daarop te wijzen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:44 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Want vrijheid eerbiedigen is hetzelfde als je mond houden? Wat een benauwde opvattingen over vrijheid hou jij er op na.
Vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed. Dus als ik een mening heb over roken of over iets anders, dan zal ik me niet laten weerhouden die te ventileren.
Van leven ga je dood.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:09 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nou Papierversnipperaar, kop hem maar in: Zojuist is aangetoond dat minstens de helft van de longkanker niet door roken komt.
Heel fijn MM, maar onder de noemer horecaonderneming vallen niet enkel en alleen kroegjes. Als jij een snackbar opent dan je ook een horecaondernemer.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:46 schreef MikeyMo het volgende:
Het is vandaag weer cijfertjesdag:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar niemand heeft het nog over overal. Het gaat nu om plekken waarin de eigenaar/uitbater je dat recht geeft en waar mensen die dat niet op prijs stellen absoluut niet hoeven te zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die keuze heb ik helemaal niet te accepteren, want ik heb er last van. En met mij nog zo'n 72 procent van de Nederlanders die niet rookt. Het is prima dat je ergens (bijvoorbeeld buiten of in een rookruimte) gaat roken, maar we moeten af van de gedachte dat roken een soort recht is dat je overal kunt uitoefenen.
Ik zal je wat bekennen: dit is precies het type reactie waar ik op hoopte toen ik dat bericht plaatste. Want het maakt precies de hypocrisie duidelijk. Je vindt het irritant? Ik heb het jarenlang irritant gevonden dat het in kroegen blauw stond van de rook. Ik vind het irritant dat 'ondernemers' de wet overtreden en het roken toch toelaten. Ik vind de verdraaiing van argumenten irritant. Roken is niet verboden; wat mij betreft rook je een drievoudige longkanker bij elkaar (dit is beslist GEEN verwensing trouwens!), maar ik wil er geen last van hebben. En als ik mezelf klem vreet in de kroketten, heb jij daar geen last van.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
Houd je moralistische praatjes anders effe lekker voor je. Drie keer in de week naar de snackbar is ook een slechte gewoonte.
Ik vind dit echt een irritante post. We weten allemaal hoe ongezond roken is, toch kiezen mensen ervoor om te roken. Laat ze lekker hun gang gaan. Maar nee, hier hebben we weer iemand die dat graag voor anderen bepaalt.![]()
Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit bezwaar tegen heb gemaakt.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent uiteraard vrij om te vinden dat roken slecht is en weet ik het allemaal. Echter, ik ben eveneens vrij om jou te betichten van bemoeizucht en jou daarop te wijzen.
Hoe wil je dat iemand die een kroeg heeft van 6 bij 6 daar een compartiment voor rokers in aanbrengt? Juist dat gaat dus niet.quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik huldig de opvatting dat jouw vrijheid ophoudt waar die van anderen wordt aangetast. Misschien past dat bij sociaal-liberaal zijn, maar wat mij betreft hoeft die link echt niet te worden gelegd. In dit geval praten we over een vorm van overlastgevend gedrag (stank, prikkende ogen, slechte lucht, etc) dat zeer waarschijnlijk ook nog slecht is voor de gezondheid.
Verder snap ik natuurlijk ook wel dat de genoemde omzetdaling een gemiddeld cijfers is en dat er ongetwijfeld kroegen zijn die harder worden getroffen. Maar ondernemen houdt onder meer in dat je tijdig inspeelt op veranderingen. De kroegbazen die nu het hardst klagen zijn diegenen die de poot stijf hielden en de wet aan hun laars lapten, in plaats van tijdig in te spelen op veranderingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |