quote:Samenvatting:
Toestel Turkish Airlines, vertrokken uit Istanbul, 135 mensen aan boord. Rond 10.30 uur neergestort nabij de landingsbaan van Schiphol, bij de A9. Persconferentie: 9 doden, 50 gewonden, van wie minimaal 25 zwaar gewond.
Update 18.14quote:[Update] Vliegtuig neergestort op Schiphol
Update 12.03
Een ooggetuige meldt tegenover de NOS: "Ikreed onder de aanvliegroute op de N232 vanaf Boesingeliede naar de N205. Het trok mijn aandacht, omdat het toestel zo raar in de lucht hing. Hij leek op z'n staart te gaan landen. Daarna volgde een, voor mijn gevoel, een te sterke correctie. De neus ging richting grond en het toestel verdween toen, voor mij achter het talud van de A9. Ik heb de auto nog even aan de kant gehad. Er was niets te horen of zien."
Update 12.29
Henk Westbroek zou eigenlijk in dit vliegtuig moeten zitten, maar hij had de vlucht op het laatste moment gecanceld. Hij heeft een vlucht later geboekt, zodat hij kon uitslapen. Twee meiden van Halal waren aan boord van het toestel, zij hebben het ongeluk overleefd.
Update 13:11
De NOS meldt dat er tot nu toe negen doden zijn. Zes pasagiers en drie doden in de cockpit. Vermoedelijk de twee piloten en de boordwerktuigkundige.
Update 13:35
Negen doden, zeker vijftig gewonden, 25 zwaargewonden, aldus loco-burgemeester Michiel Bezuijen.
Oorzaak niet bekend. Aandacht van de hulpdiensten gaat eerst uit naar opvang van gewonden. Het exacte tijdstip van de crash is 10.31 uur. De persconferentie was kort, alleen Bezuijen voerde het woord. Om 16.30 uur volgt een tweede persconferentie.
Update 14.35
In het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul is het rustig gebleven bij de opvang voor familieleden van mensen uit het gecrashte toestel op Schiphol. Welgeteld twee families meldden zich. De pers kwam wel massaal op het crisiscentrum af.
Update 14.37
Snelweg A9 is woensdag aan het begin van de middag weer vrijgegeven voor het verkeer, meldt de ANWB. Vanwege het vliegtuigongeluk bij Schiphol werd de weg eerder in beide richtingen afgesloten
Update 15.23
Vanuit Istanbul is een vliegtuig onderweg naar Schiphol met nabestaanden en familieleden van slachtoffers van de vliegcrash die woensdagochtend plaatsvond. De vlucht met het nummer TK5901 arriveert naar verwachting om 18.10 uur op de luchthaven, liet een woordvoerster van Schiphol weten.
Update 16.31
Geruchten doen de ronde dat de twee piloten van het toestel zijn omgekomen. De zwarte doos met vluchtgegevens is nog niet gevonden.
Update 16.45
Zes mensen zeer zwaar gewond, niet te voorspellen of zij in leven blijven. Dat zei Ineke van der Zande van de geneeskundige dienst van Kennemerland. 25 mensen zijn "behoorlijk gewond". 24 lichtgewond, van 31 overlevenden is de aard van de verwondingen nog niet vastgesteld. Van der Zande wil niets zeggen over de vraag of de piloten zijn omgekomen.
Update 16.52
Er zijn nog stoffelijke overschotten in het vliegtuig, onder anderen van drie bemanningsleden
Daar ben ik het mee eens. Ik vind wel dat ze hier beter hadden kunnen kiezen voor een woordvoerder die fatsoenlijk Engels (of Nederlands, for that matter) spreekt, in plaats van zo'n lokale politicus.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:51 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat de hele wereldmedia tegenover je zit en je weet dat de beelden de hele wereld overgaan, dat maakt het niet makkelijker.
Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat het ding alsnog in de fik vliegt en je niet durft te helpen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:51 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Blijven filmen en telefoneren....
Maar niet gaan helpen.
Als je naar die baan toe moet dan moet je helemaal om de Zwanenburgbaan heen taxieen. Daar moet toch wat op te vinden zijn?quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:50 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Kortzichtig.. denk je nou dat ze die baan, die ze helemaal tussen de bebouwing hebben gepuzzeld, gaan verplaatsen om ervoor te zorgen dat jij minder hoeft te taxieen?
Er waren al 7 topics vol toen ik vanmorgen wakker werd.... Maar ja, tijdsverschil enzo.quote:
Echt? Is pas 20x herhaald op journaal ofzoquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:53 schreef Susi het volgende:
Ik weet zelfs dat er een vliegtuig onderweg is met familieleden
Ehhh nee?quote:
Of je denkt: KACHING! Mijn beelden op CNN straks!quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat het ding alsnog in de fik vliegt en je niet durft te helpen.
Gek he?quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:57 schreef Arn0 het volgende:
Ze zijn wel voorzichtig met informatie.
Terecht, beter geen info dan verkeerde info.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:57 schreef Arn0 het volgende:
De man op de persconferentie wist van nietsquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:57 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Echt? Is pas 20x herhaald op journaal ofzo
Eh wel dennis, persoon a zegt niet dood, persoon b zegt wel dood, dan is ze = hemquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:57 schreef denthemen het volgende:
[..]
Ehhh nee?
En jij gaat zeiken over het Engels van de mensen daar, terwijl je zelf laatst nog neerzet: Your welcome
piepen over 20 min taxieen op een vlucht van 8 uurquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:56 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als je naar die baan toe moet dan moet je helemaal om de Zwanenburgbaan heen taxieen. Daar moet toch wat op te vinden zijn?
ja maar ze maken ook foutjes... eerst willen ze niet zeggen of ze dood zijn en dan lult die ander zijn bek voorbijquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:57 schreef Arn0 het volgende:
Dit zal wel goed afgewogen zijn, ivm protesten van omwonenden, geluidsoverlast, etc.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:56 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Als je naar die baan toe moet dan moet je helemaal om de Zwanenburgbaan heen taxieen. Daar moet toch wat op te vinden zijn?
Een ramp komt zelden alleen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:56 schreef Unit_731 het volgende:
Mr. Pieter van Vollenhoven is trouwens ook al ter plaatse.
[ afbeelding ]
Goed te zien dat de achterkant de zwaarste klap heeft gehad.
[ afbeelding ]
meer foto's
Puur toeval.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:58 schreef ReReRaRa het volgende:
Blijkbaar is er iets aan de hand met Polderbaan.Blijft wel gevaarlijk.
http://www.nu.nl/algemeen(...)an-beland-video.html
Omdat misschien eerst de familieleden van de piloten geinformeerd dienen te worden....quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:58 schreef Susi het volgende:
[..]
De man op de persconferentie wist van niets
Hmja, maar dan nog kun je ervoor zorgen dat mensen die in het rampenplan een rol spelen (en zeker woordvoerders/persvoorlichters etc.) een cursus Engels hebben gevolgd. Dat is tenminste iets wat je zéker van tevoren kunt regelen in tegenstelling tot veel zaken die bij een ramp komen kijken.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:51 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat de hele wereldmedia tegenover je zit en je weet dat de beelden de hele wereld overgaan, dat maakt het niet makkelijker.
In de luchtvaart spreek men dan ook over flightdeck.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:59 schreef PietjeDuck het volgende:
De manier waarop die man cock-*pauze*-pit zei.
Die discussie volgt later wel denk ik.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:58 schreef ReReRaRa het volgende:
Blijkbaar is er iets aan de hand met Polderbaan.Blijft wel gevaarlijk.
http://www.nu.nl/algemeen(...)an-beland-video.html
Ze beslissen als geheel om het niet bekend te maken, dus is het ze.quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:58 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
Eh wel dennis, persoon a zegt niet dood, persoon b zegt wel dood, dan is ze = hem
Moeilijk he, het verschil tussen 6 en 9quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:59 schreef thestoryofus2009 het volgende:
6 passagiers dood, valt op zich nog mee...
ik dacht dat van die 6 in elk geval 3 bemanningsleden waren?quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:59 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
ja maar ze maken ook foutjes... eerst willen ze niet zeggen of ze dood zijn en dan lult die ander zijn bek voorbij
6 passagiers dood, valt op zich nog mee...
moeilijk he 3 crewmembers - 9quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Burdie het volgende:
[..]
Moeilijk he, het verschil tussen 6 en 9.
Er zijn 9 doden. Waarvan 3 bemanningsleden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik dacht dat van die 6 in elk geval 3 bemanningsleden waren?
Nee, 9, waarvan 3 bemanningsleden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Marrije het volgende:
[..]
Echte oorzaak horen de komende dagen pas.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Specularium het volgende:
Volgens Pieter is de zwarte doos ook gevonden dus dan wordt het snel duidelijk wat de oorzaak was.
Was ook niet zo moeilijk te vinden he.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Specularium het volgende:
Volgens Pieter is de zwarte doos ook gevonden dus dan wordt het snel duidelijk wat de oorzaak was.
quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:02 schreef zoalshetis het volgende:
heeft kamphuys zich al geketent aan een zwaar gewonde?
het hele dode aantal valt erg meequote:Op woensdag 25 februari 2009 17:03 schreef Marrije het volgende:
Dan valt 6 nog mee inderdaad, als je ziet hoe die staart er uitziet.
Waarom quote je jezelf?quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:03 schreef zoalshetis het volgende:
dubbel
Beroepsrisico?quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:02 schreef Specularium het volgende:
[..]
En waarom zou je die niet meetellen?
Het blijft nog even afwachten of het de goede doos is.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:02 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Was ook niet zo moeilijk te vinden he.
Nee volgens mij is het een sateliet telefoon.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef sander-3 het volgende:
[ afbeelding ] Die telefoonUit de jaren 80 ofzo..
Dat niet, maar aangezien hulpverlening de prioriteit had hebben ze dat even uitgesteld.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:02 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Was ook niet zo moeilijk te vinden he.
ja gelukkig wel inderdaadquote:Op woensdag 25 februari 2009 17:03 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
het hele dodenaantal valt erg mee
met en daarnaast dus nog 6 waarvan het niet zeker is of ze het halenquote:Op woensdag 25 februari 2009 17:03 schreef GoeRoe86 het volgende:
Zijn de 9 overledenen nu met of zonder de bemanning?
Nu nogquote:17:00:10 25-02-09 A 1 KROMME SPIERINGWEG VIJFHUIZEN
12. Kennemerland AMBU 12145 A1 LUCHTVAART ONGEVAL RITNR 8559 902251700100126999
0126999 CPA Kennemerland ( Monitorcode )
0126145 CPA Kennemerland ( Ambu 145 Haarlem )
metquote:Op woensdag 25 februari 2009 17:03 schreef GoeRoe86 het volgende:
Zijn de 9 overledenen nu met of zonder de bemanning?
nee 6 passagiers en 3 van de cockpit crew (2 vliegers en boordwerktuigkundige).quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:01 schreef Marrije het volgende:
[..]
Heeft 'ie al uren.quote:Op woensdag 25 februari 2009 17:06 schreef jorienvdherik het volgende:
Die journalist heeft maar een sjaal omgedaan
stage pilootquote:Op woensdag 25 februari 2009 17:05 schreef thestoryofus2009 het volgende:
[..]
nee 6 passagiers en 3 van de cockpit crew (2 vliegers en boordwerktuigkundige).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |