abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67436191
Ik had een vraag voor mijn christelijke broeders hier. Evolutionisten roepen vaak dat (sommige) christenen geloven dat de wereld ca. 6000 jaar oud is. Waar baseren zij zich hierbij dan op? Staat het in de Bijbel? Zo ja, wat staat er dan over in?
pi_67436465
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:15 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik had een vraag voor mijn christelijke broeders hier. Evolutionisten roepen vaak dat (sommige) christenen geloven dat de wereld ca. 6000 jaar oud is. Waar baseren zij zich hierbij dan op? Staat het in de Bijbel? Zo ja, wat staat er dan over in?
Dat wordt volgens mij voornamelijk gebaseerd door allerlei leeftijden bij elkaar op te tellen. Daar staat wel veel over in, in de Pentateuch. Helemaal sluitend krijg je het niet. Ik kwam net wel een grappige site tegen die het precies voor je heeft uitgezocht: Klik
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 27 maart 2009 @ 11:30:10 #53
177876 Maruna
A Full Shipment of Failure
pi_67457625
Ik moet even een schaamteloze TVP plaatsen, dit topic zoek ik al een tijdje en moet dus inlezen
If you try to fail a test and you succeed, did you then pass the test and failed failing, or did you fail the test and succeeded in failing?
Het FOK!ondersteuningsfront: De fruitmand voor 2cv
pi_67462699
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:22 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat wordt volgens mij voornamelijk gebaseerd door allerlei leeftijden bij elkaar op te tellen. Daar staat wel veel over in, in de Pentateuch. Helemaal sluitend krijg je het niet. Ik kwam net wel een grappige site tegen die het precies voor je heeft uitgezocht: Klik
En wordt dit eigenlijk als waarheid aanvaard door bijvoorbeeld de rooms katholieke kerk? Hoor er weleens garpjes over maar weet niet of ik dit nou serieus moet nemen.
pi_67463191
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:27 schreef boyv het volgende:

[..]

En wordt dit eigenlijk als waarheid aanvaard door bijvoorbeeld de rooms katholieke kerk? Hoor er weleens garpjes over maar weet niet of ik dit nou serieus moet nemen.
Katholieken lezen niet zo veel zaken letterlijk. Over het verhaal van de zondeval van de mensheid schrijft de Katechismus van de Katholieke Kerk:
quote:
Het verhaal van de zondeval gebruikt een beeldende taal, maar het bevestigt een oergebeurtenis, een feit dat plaats heeft gehad aan het begin van de geschiedenis van de mens. De openbaring geeft ons de geloofszekerheid dat heel de menselijke geschiedenis getekend wordt door de misstap die onze stamouders, uit vrije wil, aan het begin begingen.
Het is dan dus niet zo belangrijk wanneer dat precies gebeurd is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_67491684
Herman Philipse heeft onlangs een reeks college's afgesloten onder de titel 'Godsgeloof of atheïsme: Over de strijd der wereldbeschouwingen'. (en wie riep er dat atheisme geen wereldbeschouwing is ) In college 5 gaat hij in op de het bronnenmateriaal over de opstanding van Jezus. Hij heeft hier nogal wat kritiek op. Daar zitten nogal wat punten tussen die je op het verkeerde been kunnen zetten. Het is niet de centrale boodschap van het college, maar belangrijk genoeg om even wat dingen recht te zetten. Onderstaande quotes van Philipse komen uit deze handout.
quote:
(1) ze zijn alle vervat in Christelijke bronnen;
De alleroudste zijn zeker Christelijk. Er zijn wel niet-christelijke verwijzingen van Josephus, Tacitus, Plinius, die vanaf het einde van de 1e eeuw verschijnen.
quote:
(2) deze bronnen zijn gecanoniseerd door kerken (b.v. de evangeliën van Thomas, Peter, Philip, Maria, Judas, enz. zijn niet erkend);
Klopt, maar die andere evangeliën komen ook vrijwel allemaal uit de tweede eeuw of later. De kanonieke evangelien worden vrijwel unaniem in de 1e eeuw gedateerd. Doorgaans tussen 65 en 95 AD. Ze hebben dus ook een groot pluspunt ten opzichte van de andere evangeliën.
quote:
(3) Ze dateren vroegstens van 53-7 (Paulus’ 1e brief aan de
Corinthiërs) of 65-75 (Marcus) en zijn niet geschreven door ooggetuigen;
De brieven van Paulus zijn ouder. 1 Tessalonicenzen wordt vaak als oudste genoemd. Die zou in het jaar 50 geschreven zijn. Jakobus wordt nog wel eens eerder gedateerd, maar daarin wordt niet gesproken over de dood en opstanding van Jezus. In 1 Tessalonicenzen gebeurt dat wel. Alle brieven van Paulus worden gedateerd tussen 48 en 58.

1) Markus is geen ooggetuige, maar is iemand die meereisde met Petrus, die wel ooggetuige was. Een vroege getuige van deze visie is Papias 2) Lukas reisde met Paulus mee, en is inderdaad ook geen ooggetuige, maar leeft dus wel gewoon in de ooggetuigenperiode 3) Van Mattheus wordt wel gezegd dat hij een discipel was (Levi), maar dat is wat dubieus, omdat hij voornamelijk het evangelie van Markus gebruikt om zijn evangelie op te schrijven 4) Het evangelie van Johannes bevat allerlei materiaal die zeer goed mogelijk van de apostel Johannes komt. Mogelijk heeft hij het niet zelf opgeschreven, maar heeft iemand uit zijn gemeenschap dat gedaan.
quote:
(4) Er is een
belangrijke contradictie tussen 1Cor.15:40-50 (sooma pneumaticon) en Marcus e.v. (lege
graf);
1 Korinthe 15 is belangrijk. Het heeft historici ervan overtuigd dat het geloof in de opstanding van Jezus al aanwezig was binnen 3 tot 5 jaar na Jezus' dood. Het punt van Philipse is echter enorm misleidend. Hij stelt dat Paulus het over een geestelijk lichaam heeft, en dat Paulus dus niet in een fysiek opstandingslichaam gelooft. Dit is echter niet de tegenstelling die Paulus maakt. Paulus stelt een 'psychikos' lichaam tegenover het 'pneumatikos' lichaam. (zie bijv. deze (apologetische) site) Het geestelijke lichaam wordt dus geplaatst tegenover het 'zielige' lichaam. Niet het fysieke lichaam!

Philipse zegt in de video nog dat het goed in het Joodse denken paste dat het fysieke lichaam tenonder ging, maar dat een geestelijk lichaam opstond. Ook dit kan de test aan de bronnen die we hebben niet doorstaan. Nogmaals op deze site kun je allerlei voorbeeld vinden van Joodse bronnen die juist laten zien dat een opstanding een opstanding van het fysieke lichaam is, maar dan in verbeterde vorm. Je vindt dit in Jesaja, Ezechiel, Daniel, 1 Henoch, 4 Ezra en anderen. Bijvoorbeeld: "God Himself will refashion the bones and ashes of humans and raise up mortals as they were before."
quote:
(5) Marcus 16:8: “En zij zeiden niemand iets, want zij waren bevreesd”.
Philipse noemt dit een contradictie binnen het evangelie, omdat engelen juist vertelden dat de dames moesten gaan vertellen over de opstanding van Jezus. Aangezien die binnen 1 evangelie gebeurt, kun je al raden dat er een bedoeling achter zit. Zelf heb ik de indruk dat door dit einde de lezer van het evangelie zelf wordt aangespoord om door te gaan vertellen dat Jezus leeft.
quote:
(6) Vele
contradicties tussen de 4 evangelies.
1. Dat is in het geval van de synoptische evangelien (Mt, Mk, Lk) geen argument. Mt en Lk gebruiken Mk namelijk als bron. Tegenstellingen daartussen kunnen dus niet berusten op onwetendheid over het verhaal van Markus.
2. Subtiele verschillen verwacht je altijd als verschillende mensen over dezelfde gebeurtenis rapporteren. Laatst las ik over de Titanic. Toen deze zonk, waren de ooggetuigen het niet eens over de vraag of de boot in tweeen was gebroken toe het zonk, of niet. Men kon het over zoiets groots niet eens zijn.
quote:
(7) Marcus 16:9: Mar.Magd.: “zeven boze geesten”.
Dit zou betekenen dat ze onbetrouwbaar is als getuige, maar zoals Philipse ook al toegeeft is dit stukje tekst geen deel van het originele evangelie van Markus. Het hoort er niet bij.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  † In Memoriam † dinsdag 31 maart 2009 @ 21:47:23 #57
230491 Zith
pls tip
pi_67593323
Even snel en kort vraagje, zouden jullie dit boek zien als een academisch (theologie bijv) boek, of toch wat minder inhoudelijk/simpel?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_67595778
Zo op het eerste gezicht lijktr het me meer historisch dan theologisch. Kun je er niet in bladeren?
  † In Memoriam † woensdag 1 april 2009 @ 00:29:32 #59
230491 Zith
pls tip
pi_67599565
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:43 schreef LoudGirl het volgende:
Zo op het eerste gezicht lijktr het me meer historisch dan theologisch. Kun je er niet in bladeren?
Ja zoiets is ook goed, ben op zoek naar een boek over god(en) (geschiedenis/filosophie erachter) op academisch niveau als cadeautje De uitstraling doet wat kinderachtig/HBO'ig aan en daar kan ik natuurlijk niet mee aankomen. Misschien zijn er wat andere aanraders (theorie, uitleg, geen verhalen van Lewis ofzo ) naast de Bijbel...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 1 april 2009 @ 08:57:55 #60
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_67602314
Ik was zojuist naar aanleiding van een topic over Open Course Ware (alleen de naam al ) aan het browsen en kwam een interessant introductievak over het Oude Testament tegen: http://oyc.yale.edu/relig(...)ntent/class-sessions
24 colleges van Yale en naar wat ik gezien heb, best interessant. Voor diegene die een startpunt willen in zo'n complex boek...
pi_67603127
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:47 schreef Zith het volgende:
Even snel en kort vraagje, zouden jullie dit boek zien als een academisch (theologie bijv) boek, of toch wat minder inhoudelijk/simpel?
Zover ik het boek ken (kom het wel es bij de boekenzaken tegen) is het een vrij historisch boek, in elk geval niet echt theologisch te noemen; vergelijk het maar een beetje met Armstrongs boeken.

Ik vind het zelf altijd lastig het onderscheid te zien tussen "academische boeken" (waarvan ik weet dat ze op de godsdienstwetenschappen- en theologiefaculteit worden gebruikt) en andere boeken. Heb een tijd terug bijvoorbeeld een boek over de bijbel gekocht (historisch en wat archeologisch) van Porter voor een tientje, wat naar mijn idee zo gebruikt had kunnen worden bij een introductievak OT (waar ze nu bijvoorbeeld boeken als die van Coogan en Ehrmann gebruiken).

Maar ik volg daar dan ook geen college
pi_67603157
quote:
Op woensdag 1 april 2009 00:29 schreef Zith het volgende:

[..]

Ja zoiets is ook goed, ben op zoek naar een boek over god(en) (geschiedenis/filosophie erachter) op academisch niveau als cadeautje De uitstraling doet wat kinderachtig/HBO'ig aan en daar kan ik natuurlijk niet mee aankomen. Misschien zijn er wat andere aanraders (theorie, uitleg, geen verhalen van Lewis ofzo ) naast de Bijbel...
Karen Armstrongs "Een geschiedenis van God" Een bijna briljant boek te noemen (hoewel ik soms twijfels heb bij haar claims en ze taalkundig wel es te kort door de bocht schiet).
pi_67739857
Hoi, ik zoek voor een verslag van Godsdienst en Levensbeschouwing drie verhalen die Jezus vertelde. Zelf ben ik geen Christen maar op het internet vind ik alleen boeken enzo daarover. Dus weten jullie voor mij drie verhalen?
Ik had wel over een verhaal gehoord van een man die op de grond lag en dat iedereen hem negeerde behalve iemand van het andere volk ofzo, hoe heet dat verhaal?

-laat maar zitten ik heb er al 3-

[ Bericht 5% gewijzigd door stievun1234 op 05-04-2009 21:56:57 ]
pi_67744589
Ik neem aan dat je de barmhartige Samaritaan bedoelde
pi_67745704
Ja
pi_67764839
quote:
Op zondag 5 april 2009 20:58 schreef stievun1234 het volgende:
Hoi, ik zoek voor een verslag van Godsdienst en Levensbeschouwing drie verhalen die Jezus vertelde. Zelf ben ik geen Christen maar op het internet vind ik alleen boeken enzo daarover. Dus weten jullie voor mij drie verhalen?
Ik had wel over een verhaal gehoord van een man die op de grond lag en dat iedereen hem negeerde behalve iemand van het andere volk ofzo, hoe heet dat verhaal?

-laat maar zitten ik heb er al 3-
Wat dacht je van een Bijbel openslaan of zo?
  vrijdag 24 april 2009 @ 01:00:32 #67
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_68324739
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 17:56 schreef boyv het volgende:

[..]

Houden van je familie en vrienden is niet per se christelijk, meer menselijk.


Oh die vind ik lekker uh ... nogal niet vanzelfsprekend ... sla de krant op en zo vanzelfsprekend is het niet dat houden van je vrienden en familie ...

[ Bericht 99% gewijzigd door Tiesemans op 24-04-2009 02:29:57 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 01:27:29 #68
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_68324959
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:15 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik had een vraag voor mijn christelijke broeders hier. Evolutionisten roepen vaak dat (sommige) christenen geloven dat de wereld ca. 6000 jaar oud is. Waar baseren zij zich hierbij dan op? Staat het in de Bijbel? Zo ja, wat staat er dan over in?
Mmm je zult het moeten doen met wat ik er van denk, en waarom ik denk dat ze het kunnen denken :

(Psalm 90-4)


Gij doet de sterveling wederkeren tot stof,
en zegt: Keert weder, gij mensenkinderen.
4 Want duizend jaren zijn in uw ogen
als de dag van gisteren
, wanneer hij voorbijgegaan is,
en als een nachtwake.
5 Gij spoelt hen weg;
zij zijn als een slaap in de morgen,
als het gras dat opschiet;
6 in de morgenstond bloeit het en het schiet op,
des avonds verwelkt het en het verdort.

7 Want wij vergaan door uw toorn,
door uw grimmigheid worden wij verdelgd;
8 Gij stelt onze ongerechtigheden vóór U,
onze heimelijke zonden in het licht van uw aanschijn.
9 Want al onze dagen gaan voorbij door uw verbolgenheid,
wij voleindigen onze jaren als een gedachte.
10 De dagen onzer jaren, daarin zijn zeventig jaren,
en, indien wij sterk zijn, tachtig jaren;
wat daarin onze trots was, is moeite en leed,
want het gaat snel voorbij, en wij vliegen heen.
11 Wie kent de sterkte van uw toorn,
en uw verbolgenheid, naardat Gij te vrezen zijt?
12 Leer ons zó onze dagen tellen,
dat wij een wijs hart bekomen.

13 Keer weder, o HERE! Hoelang nog?
en ontferm U over uw knechten.
14 Verzadig ons in de morgenstond met uw goedertierenheid,
opdat wij jubelen en ons verheugen al onze dagen.
15 Verheug ons naar de dagen waarin Gij ons hebt verdrukt,
naar de jaren waarin wij onheil hebben gezien.
16 Laat uw werk aan uw knechten openbaar worden,
en uw heerlijkheid over hun kinderen;
17 de liefelijkheid van de Here, onze God, zij over ons,
en bevestig Gij het werk onzer handen over ons,
ja, het werk onzer handen, bevestig dat.

(2 Petr 4,9)

Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is. 5 Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, 6 waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water. 7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.
8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tiesemans op 24-04-2009 02:25:00 ]
pi_68325497
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 01:00 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Oh die vind ik lekker uh ... nogal niet vanzelfsprekend ... sla de krant op en zo vanzelfsprekend is het niet dat houden van je vrienden en familie ...
Dingen die in de krant komen zijn meestal ook niet vanzelfsprekend
pi_68327242
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 01:27 schreef Tiesemans het volgende:

[..]
Prachtig hé. En tegenwoordig gebruiken mensen die tekst om een krampachtig en letterlijk geloof in het scheppingsverhaal stand te laten houden.
  maandag 27 april 2009 @ 01:36:38 #71
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_68411920
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 08:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prachtig hé. En tegenwoordig gebruiken mensen die tekst om een krampachtig en letterlijk geloof in het scheppingsverhaal stand te laten houden.
Ach laat ze ... de mens maakt graag onderscheidt, de dood maakt geen onderscheidt ...
pi_68414744
Ik zit de laatste dagen es wat te zoeken naar hoe mensen als Paulus, maar ook Jezus zelf, tegen de terugkomst aankeken. Zoals ik het in de brieven lees was Paulus vrij overtuigd van een spoedige terugkomst, en spoorde hij ook aan om hiervoor maatregelen te nemen. Op internet kom ik beide kanten van het verhaal tegen. Is er iemand die zich hier es wat verder in verdiept heeft?
  maandag 27 april 2009 @ 17:52:01 #73
245323 Foque
El Delicioso
pi_68430119
Ik heb hier een aantal discussies over gehad met een predikant van de vrijgemaakte kerk in de buurt. Deze man was aardig overtuigd dat Paulus inderdaad dacht dat in zijn leven Jezus nog terug zou komen. Verder had hij het over de andere bedoelingen die God met de wereld had oid.

Het fijne weet ik er verder ook niet van, maar het lijkt dus algemeen geaccepteerd binnen de protestante kerken.
Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
"Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
"I don't know," Alice answered.
"Then," said the cat, "it doesn't matter."
pi_68435638
quote:
Op maandag 27 april 2009 09:47 schreef Haushofer het volgende:
Ik zit de laatste dagen es wat te zoeken naar hoe mensen als Paulus, maar ook Jezus zelf, tegen de terugkomst aankeken. Zoals ik het in de brieven lees was Paulus vrij overtuigd van een spoedige terugkomst, en spoorde hij ook aan om hiervoor maatregelen te nemen. Op internet kom ik beide kanten van het verhaal tegen. Is er iemand die zich hier es wat verder in verdiept heeft?
Ik denk ook dat Paulus en Jezus de wederkomst snel verwachtten. Jezus zegt zelfs dat sommige de dood niet zullen smaken voordat hij wederkomt. Twijfels over de wederkomst kom je ook in de bijbel tegen. Paulus moet mensen gerust stellen dat de mensen die inmiddels overlijden weer tot leven zullen komen. Een van de laatste boeken in het NT die geschreven zijn, II Petrus, gaat er ook nog op in:
quote:
Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend 4 vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’
[...]
De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_68437683
Sta je zelf niet skeptisch tegenover dit soort teksten, gezien alle sektes in de geschiedenis die dezelfde soort beloftes hadden?
pi_68439673
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:19 schreef Haushofer het volgende:
Sta je zelf niet skeptisch tegenover dit soort teksten, gezien alle sektes in de geschiedenis die dezelfde soort beloftes hadden?
Sceptisch tegenover welk element in die teksten? Dat ik skeptisch moet zijn tegenover de wederkomst van Christus? Dat ben ik niet. Ik sta wel sceptisch tegenover mensen die denken toch weer te moeten aanwijzen dat nu toch echt de tijd is dat het bijna zo ver is.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_68441150
quote:
LONDEN - De Britse essayist A.N. Wilson (58) heeft het christelijk geloof hervonden. Twintig jaar geleden bekeerde hij zich tot het atheïsme.

Sindsdien schreef hij kritische boeken over Jezus en Paulus. ,,Mijn afscheid van het christelijk geloof was als een bekering op de weg naar Damascus. Mijn terugkeer voltrok zich langzaam, aarzelend, twijfelend. Zo zal het altijd zijn; maar ik weet dat ik nooit meer dezelfde fout zal maken.'' schrijft A.N. Wilson in het Britse magazine The New Statesman.

Wilson heeft zich geprofileerd in boeken als Jesus. A Life (1992) en Paul. The mind of the Apostle (1997). Hij wilde een historische analyse schrijven over Jezus en Paulus en toonde zich daarin begripvol maar kritisch tegenover religie.

In Jesus. A Life kwam hij tot de conclusie dat de arrestatie van Jezus en wat erop volgde in de Bijbelse evangeliën, fictie moet zijn. Hij duidde Jezus als een heilige man uit Galilea die in de profetische traditie stond en over charismatische genezingskracht beschikte. Het leek hem onwaarschijnlijk dat Jezus ooit zou hebben geloofd dat hij de tweede persoon van de Drie-eenheid was.

Wilson, ook bekend van zijn biografieën over de Russische auteur Tolstoi en de Britse auteur C.S. Lewis, stond ooit voorgesorteerd voor het kerkelijk ambt. Hij begon aan een anglicaanse theologische opleiding, maar vertrok er voortijdig. Later stapte hij over naar de Rooms-Katholieke Kerk en kwam vervolgens terug naar de Anglicaanse Kerk. Eind jaren tachtig verklaarde hij atheïst te zijn geworden.

Hij ervoer het als een (omgekeerde) bekering zoals de apostel Paulus die ooit op weg naar Damascus had beleefd: Wilson werd getroffen door een nieuwe zekerheid, die hem enorm opluchtte. Hij was in de wolken. In die tijd interviewde hij dr. Billy Graham, de Amerikaanse evangelist. Graham zou naar Engeland komen voor een evangelisatiecampagne, waar, zo wist Wilson, gewoontegetrouw mensen naar voren liepen, om hun bekering tot Jezus Christus tot uitdrukking te brengen. Als een aarzelende, twijfelende christen had hij nooit gevoeld, wat deze bekeerlingen meemaakten. ,,Maar als een wedergeboren atheïst wist ik precies welke bevrediging ervan uitging.''

,,Voor de eerste keer in mijn 38 levensjaren was ik één met mijn generatie.'' Hij kwam in die tijd bekenden van hem tegen, zoals Richard Dawkins en Christopher Hitchens - twee gerenommeerde atheïsten, die nog veel van zich doen spreken. Eindelijk kon Wilson zeggen dat hij hun levensvisie deelde.

Twijfel bleef hem parten spelen. Toen de glans van zijn 'bekering' wegebde, bleek religie niet alleen kwestie van argumenteren, schrijft hij. Zo bleef de vraag prangen, waarom zoveel mensen die hij bewonderde of liefhad - in directe contacten of via de literatuur, zoals Tolstoi en Lewis - gelovigen waren. De materialistische levensvisie - die alles in het leven beschouwt als stoffelijk, zonder geestelijk bestaan - kwam hem soms even ongeloofwaardig over als ,,geloven in de historiciteit van de ark van Noach''. Hij durft het bijna niet te zeggen, maar Wilson bleef trouw luisteren naar meditaties op de BBC-radio. Langzaam kwam het christelijk geloof terug.

Hij wijst op de Britse filosoof Gilbert Ryle (1900-1976), die God een fundamentele fout noemde. Volgens Wilson gaat de echte fundamentele fout die atheïsten maken, niet over God maar over mensen. De mens, gemaakt uit stof, is een levende ziel geworden, zoals te lezen in het Bijbelboek Genesis. Dat kan nooit verklaard worden door de visie dat alles in het leven materie/stof is, aldus Wilson.

Schaamte
In een andere Britse krant, The Daily Mirror, schrijft hij over het paasevangelie. Nooit zal er bewijs boven tafel komen dat het geloof in Pasen ontmantelt of ondersteunt. Alleen harde bewijzen zullen secularisten overtuigen, weet Wilson. ,,Maar door de tijd en na herhaald lezen van het verhaal ben ik zonder harde bewijzen overtuigd.''

Op de vraag in The New Statesman waarmee Wilson nog worstelt, zegt hij: ,,Kinderlijke speelplein-dingen - religieuze mensen zijn niet cool, zij hebben sproeten, dragen brillen - al dergelijke gevoelens: schaamte om hetzelfde te zijn als mensen wier overtuiging absurd klinkt en het misschien ook wel is; of erger dan absurd. Het verontrustende gevoel dat bepaalde psychologische types (vaak zeer onaantrekkelijke) aangetrokken lijken tot godsdienst. Ik heb ook een grondige hekel aan de intolerantie en het moralisme van veel christenen, en voel meer sympathie voor eerlijke twijfelaars dan voor hen.''
Bron

Het deed me denken aan het bekeringsverhaal van de schrijver Willem-Jan Otten, hier in Nederland. Zie bijvoorbeeld hier

Edit: Ik kwam hier nog een brief van Wilson zelf tegen. Het artikel hierboven is een samenvatting van wat hij hier schrijft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dwerfion op 27-04-2009 22:53:38 ]
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_68450366
quote:
Volgens Wilson gaat de echte fundamentele fout die atheïsten maken, niet over God maar over mensen. De mens, gemaakt uit stof, is een levende ziel geworden, zoals te lezen in het Bijbelboek Genesis. Dat kan nooit verklaard worden door de visie dat alles in het leven materie/stof is, aldus Wilson.
Op de rest reageer ik misschien later, maar dit vind ik een hoogst opmerkelijke uitspraak Dan ben je weer bezig om gaten op te vullen met religie, en ik dacht dat de mensheid dat station nou wel redelijk gepasseerd was. Ik vind dit soort verhalen altijd een beetje dubieus, maar het zal voor de persoon in kwestie heel indrukwekkend geweest zijn
quote:
Zo bleef de vraag prangen, waarom zoveel mensen die hij bewonderde of liefhad - in directe contacten of via de literatuur, zoals Tolstoi en Lewis - gelovigen waren. De materialistische levensvisie - die alles in het leven beschouwt als stoffelijk, zonder geestelijk bestaan - kwam hem soms even ongeloofwaardig over als ,,geloven in de historiciteit van de ark van Noach''. Hij durft het bijna niet te zeggen, maar Wilson bleef trouw luisteren naar meditaties op de BBC-radio. Langzaam kwam het christelijk geloof terug.
Ik herken dit gevoel zelf ook: de wil om te geloven dat er meer is dan de materialistische levensvisie. Ik vind dit materialistische beeld echter niet ongeloofwaardig, maar dat komt ook mede door m'n studie; ik zie ook genoeg schoonheid in dit beeld, en ik denk dat veel mensen die schoonheid missen.

Al met al lees ik over een persoon die dolgraag wil geloven, en die jarenlang naar een legitieme reden heeft gezocht en die heeft gevonden.

[ Bericht 38% gewijzigd door Haushofer op 28-04-2009 09:55:45 ]
pi_68450503
quote:
Op maandag 27 april 2009 22:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Sceptisch tegenover welk element in die teksten? Dat ik skeptisch moet zijn tegenover de wederkomst van Christus? Dat ben ik niet. Ik sta wel sceptisch tegenover mensen die denken toch weer te moeten aanwijzen dat nu toch echt de tijd is dat het bijna zo ver is.
Het verlangen van de mens naar een eindtijd, een wederkeer, een totale omslag in het dagelijks leven. Ik stelde in een topic van Ali_Kannibali ook aan dat ik neig naar het idee dat dit gevoel een soort van collectieve ontevredenheid tegenover de status quo van de wereld is, en van alle tijden is.

Als ik dat zo lees in bv Paulus' brieven of in de evangelieën, neig ik steeds meer naar dat Jezusbeeld waarin men grote verwachtingen van Hem had, dat Hij desalniettemin gekruisigd werd (wat wel of niet volgens Zijn plan zou kunnen zijn), dat mensen erg teleurgesteld waren en een reden zochten naar Zijn sterven. Vervolgens ontstond er op basis van het Joodse Messianisme het idee dat Jezus voor onze zonden is gestorven, zelfs Goddelijk was, en dat Hij weer terug zou komen.

Vervolgens blijft dat moment uit, zelfs na 2000 jaar. Ik krijg daar wat een verdacht smaakje van Wanneer gaan Christenen denken dat het moment wellicht helemaal niet komt? Hoe lang moet dat nog duren, denk je?
pi_68455087
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het verlangen van de mens naar een eindtijd, een wederkeer, een totale omslag in het dagelijks leven. Ik stelde in een topic van Ali_Kannibali ook aan dat ik neig naar het idee dat dit gevoel een soort van collectieve ontevredenheid tegenover de status quo van de wereld is, en van alle tijden is.

Als ik dat zo lees in bv Paulus' brieven of in de evangelieën, neig ik steeds meer naar dat Jezusbeeld waarin men grote verwachtingen van Hem had, dat Hij desalniettemin gekruisigd werd (wat wel of niet volgens Zijn plan zou kunnen zijn), dat mensen erg teleurgesteld waren en een reden zochten naar Zijn sterven. Vervolgens ontstond er op basis van het Joodse Messianisme het idee dat Jezus voor onze zonden is gestorven, zelfs Goddelijk was, en dat Hij weer terug zou komen.
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen denk ik dat Jezus echt is opgestaan, ten hemel is gevaren en ook weer terug zal komen.
quote:
Vervolgens blijft dat moment uit, zelfs na 2000 jaar. Ik krijg daar wat een verdacht smaakje van Wanneer gaan Christenen denken dat het moment wellicht helemaal niet komt? Hoe lang moet dat nog duren, denk je?
Zulke christenen zijn er ook.
quote:
Het probleem is natuurlijk, dat de eschatologische verwachting die aan
de erkenning van Jezus als Christus ten grondslag ligt, niet is uitgekomen.
Jezus heeft de definitieve komst van Gods koninkrijk zeer nabij geacht
(Lc. 11:20; 16:16), en haar in elk geval binnen zijn generatie verwacht (Lc.
13:35).1 Paulus rekende er omstreeks het jaar 50 op de parousia (het verschijnen,
de komst) van Christus nog bij zijn leven mee te maken (l Thess.
4:15, 17); althans zou zij binnen een generatie plaats hebben (l Kor. 15:51).
Ook Marcus, Matteüs en Lucas rekenen er alle drie op, dat de parousia zal
plaats vinden op een moment waarop mensen van hun generatie het nog
zullen meemaken (Mc. 9:1, 13:30; Mt. 16:28, 24:34; Lc. 9:27, 21:32).
Deze verwachting is niet uitgekomen. In plaats daarvan is de komst van
Gods rijk steeds verder in de toekomst geplaatst. Wat ooit moest komen
binnen een mensenleven, of althans binnen een generatie, wordt na bijna
twee millennia nog steeds verwacht als iets toekomstigs.
Dit lijkt mij langzaamaan niet meer redelijk. Het tast de geloofwaardigheid
van de prediking van de kerk aan. Het bemoeilijkt de toetreding tot het
christelijk geloof en de kerk. En eigenlijk is het blijven verwachten van de
parousia in de toekomst niet in overeenstemming met het bijbels getuigenis.
Dit is mijn voornaamste bezwaar. Nu nog de komst van Christus te verwachten
in de toekomst, is in strijd met de zienswijze en het getuigenis van Jezus,
Paulus en alle evangelisten. Die rekenden met de parousia immers als met
iets dat zeer nabij was - dat heet hun 'Naherwartung' -, niet als met iets dat
nog twee millennia kon uitblijven.
Prof. HJ de Jonge
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_68459961
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het verlangen van de mens naar een eindtijd, een wederkeer, een totale omslag in het dagelijks leven. Ik stelde in een topic van Ali_Kannibali ook aan dat ik neig naar het idee dat dit gevoel een soort van collectieve ontevredenheid tegenover de status quo van de wereld is, en van alle tijden is.

Klopt, maar ik geloof dat die collectieve ontevredenheid door God in de mens is ingebakken, omdat deze wereld ook niet meer is zoals Hij het bedoeld had.
pi_68466442
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:27 schreef LoudGirl het volgende:

[..]

Klopt, maar ik geloof dat die collectieve ontevredenheid door God in de mens is ingebakken, omdat deze wereld ook niet meer is zoals Hij het bedoeld had.
Dat lijkt me nogal apart. Volgens de Christelijke theologie is Adam voor de zondeval naar Gods evenbeeld geschapen, maar leidde zijn vrije wil naar de zondeval. Hoe is die ontevredenheid "erin gebakken"? Waarom? Dat is toch dan slechts een wisselwerking tussen de wereld en de mens?
pi_68466690
Wat is ingebakken is volgens mij het besef dat de wereld niet is zoals hij zou moeten zijn, een verlangen naar het paradijs, toen alles nog was zoals het bedoeld was. Misschien druk ik me niet goed uit.
pi_68467613
Ok. Dan is het de vraag of je dat verlangen psychologisch kunt verklaren
pi_68469321
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 17:49 schreef Haushofer het volgende:
Ok. Dan is het de vraag of je dat verlangen psychologisch kunt verklaren
Wanneer het goed met de wereld gaat, dan gaat het goed met mij? En daarvan zijn er vast nog tal.
pi_68489706
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 18:39 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Wanneer het goed met de wereld gaat, dan gaat het goed met mij? En daarvan zijn er vast nog tal.
Goed met de wereld in de zin van?
pi_68490185
quote:
Op woensdag 29 april 2009 10:28 schreef boyv het volgende:
Goed met de wereld in de zin van?
Overbodige vraag, goed in de zin van niet slecht

Oftewel een wereld zonder haat, jaloezie en noem alle punten van religies/filosofien maar op.

Dus gewoon een ''paradijs'' waarin al onze behoeften op een juiste manier bevredigd worden van ons ieder.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 16:39:33 #88
245323 Foque
El Delicioso
pi_68592793
Ik kwam dit tegen op het de website van Bijbel & Onderwijs. Toch schokkend dat deze mensen nog de evolutie ontkennen dmv een sterk staaltje retoriek. Een gevalletje 'de waarheid is hard, dus ik geloof in god' als je het mij vraagt.

http://www.bijbelenonderwijs.nl/?page=15&id=984
Alice came to a fork in the road. "Which road do I take?" she asked.
"Where do you want to go?" responded the Cheshire cat.
"I don't know," Alice answered.
"Then," said the cat, "it doesn't matter."
pi_68594864
Nou, ik geloof in de schepping, maar ik krijg hiervan ook plaatsvervangend het schaamrood op de kaken. Deze man neemt mensen met een andere meniung niet serieus, dan krijg je dus nooit een zinvol gesprek over wat dan ook. Wat een simplisme!
pi_69503549
quote:
Wat bedoel je precies met de waarheid van de bijbel? De bijbel is een verzameling boeken waar christenen van zeggen dat deze door God zelf geinspireerd is. De boeken zijn gewoon door mensen geschreven en ook met de kennis die de mensen toen hadden. Dat ontkennen christenen niet.
Geen parels voor de zwijnen!
Sharkastic Virus on the System
pi_69692374
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 17:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat lijkt me nogal apart. Volgens de Christelijke theologie is Adam voor de zondeval naar Gods evenbeeld geschapen, maar leidde zijn vrije wil naar de zondeval. Hoe is die ontevredenheid "erin gebakken"? Waarom? Dat is toch dan slechts een wisselwerking tussen de wereld en de mens?
Wat betekent dan die "vrije wil", tegenover een almachtige god? Kan Adam dingen willen die God hem niet toestaat te willen? Is de wil van Eva strijdig met die van God?
pi_69693374
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 09:55 schreef Marlies1981 het volgende:

[..]

Wat betekent dan die "vrije wil", tegenover een almachtige god? Kan Adam dingen willen die God hem niet toestaat te willen? Is de wil van Eva strijdig met die van God?
Tsja, lastige vragen Hoe ik daar zelf tegenover sta:

Tijdens het schrijven van het begin van Genesis waren zulke vragen niet bepaald issue's, tenminste, die indruk krijg ik sterk als ik naar de tekst kijk. Men wou onder andere op een mythische manier verklaren hoe de dood in de schepping was gekomen, en de breuk tussen mens en God. Dat werd verhaald met een typisch menselijk trekje: de neiging om het Goddelijke te bereiken. Met invloed uit Babylonische mythes werd dit verhaal neergezet in een scene van een tuin met bomen, waaronder de boom van goed en kwaad.

Later ging men meer filosofisch over God nadenken, en wou men em onder andere het begrip "almacht" toekennen. Toen waren er toch wel een paar lastige aspecten aan dit begin van Genesis, want het Godsbeeld in het begin van Genesis is nog vrij primitief. Het vertrouwen in God is daar het belangrijkste aspect, en Hij openbaart zich zelfs op menselijke wijze aan Abraham. Er zijn eigenlijk weinig filosofische aspecten; de primaire reden voor Abraham, Isaäk en Jakob om God te volgen is omdat hen bepaalde zaken beloofd wordt.

Dit resulteerde denk ik vooral in Christelijke kringen in in mijn ogen omslachtige constructies als "natuurlijk is God almachtig, maar de mens had een vrije wil, anders waren we slecht marionnetten geweest" etc etc. Het is er denk ik later bijbedacht, omdat het Godsbeeld evolueerde maar de verhalen natuurlijk al opgeschreven waren.

In de Joodse literatuur is het scheppingsverhaal al vaker geherinterpreteerd; Adam zou volgens sommige verhalen in het begin androgyn zijn geweest, en volgens andere overleveringen zou Adam voor Eva nog een andere vrouw hebben gehad: Lilith. In het Jodendom zijn de bijbelverhalen denk ik altijd een stuk dynamischer geweest dan in het Christendom. Dat heeft weer alles te maken met het feit dat het Jodendom zich in de geschiedenis vaak heeft moeten aanpassen om te overleven, en daardoor is het veel flexibeler geworden. Bij Christenen heb ik wel es het idee dat het "nou eenmaal zo in de bijbel staat."
pi_69728312
Lastige vragen, waar ik ook nooit en helder antwoord op hoor. Terwijl het toch gemakkkelijk zou zijn toe te geven dat God niet echt Almachtig is maar gewoon wel heul veul kan, dat zou eenhoop innerlijke tegenstrijdigheden in het geloof wegnemen.
Nu blijf ik maar hangen op de vraag waarom God de mens laat lijden, terwijl hij het in zijn macht heeft om het bedoelde effect daarvan te kunnen realiseren zonder al dat lijden.
pi_69729169
Sowieso is "almacht" een beroerd begrip, het is eigenlijk hetzelfde als Russell's paradox: het begrip is niet gedefinieerd zoals mensen het vaak naar voren schuiven. Maar dan probeer je God te doorgronden met je ratio. Waar jij naar refereert is The Problem of Evil .
  vrijdag 5 juni 2009 @ 10:33:27 #96
177876 Maruna
A Full Shipment of Failure
pi_69731460
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:52 schreef Marlies1981 het volgende:
Nu blijf ik maar hangen op de vraag waarom God de mens laat lijden, terwijl hij het in zijn macht heeft om het bedoelde effect daarvan te kunnen realiseren zonder al dat lijden.
Is dat niet gewoon heel simpel omdat de mens gewoon ontzettend hard leers is? Hoe vaak heeft God met zijn goede bedoelingen bijvoorbeeld Israel gered, maar telkens weer valt het volk terug. Hardleers? Ja ik denk het wel
If you try to fail a test and you succeed, did you then pass the test and failed failing, or did you fail the test and succeeded in failing?
Het FOK!ondersteuningsfront: De fruitmand voor 2cv
pi_69731723
Inderdaad, verlangen dat God al het kwaad wegspoelt negeert volledig de interactie en geschiedenis tussen God en mens (even van de bijbel uitgaande).
pi_69732168
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 08:59 schreef Haushofer het volgende:
Sowieso is "almacht" een beroerd begrip, het is eigenlijk hetzelfde als Russell's paradox: het begrip is niet gedefinieerd zoals mensen het vaak naar voren schuiven. Maar dan probeer je God te doorgronden met je ratio. Waar jij naar refereert is The Problem of Evil .
inderdaad. Maar door het te duiden gaat het niet weg natuurlijk. Logisch is simpelweg te bewijzen dat, gegeven het feit dat er lijden is, een almachtige goede god niet kan bestaan, en daar is geen speld tussen te krijgen. Ik krijg het gevoel dat de kerk en de christenen dat gewoon maar besloten hebben te negeren.
pi_69732635
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 10:57 schreef Marlies1981 het volgende:

[..]

inderdaad. Maar door het te duiden gaat het niet weg natuurlijk. Logisch is simpelweg te bewijzen dat, gegeven het feit dat er lijden is, een almachtige goede god niet kan bestaan, en daar is geen speld tussen te krijgen. Ik krijg het gevoel dat de kerk en de christenen dat gewoon maar besloten hebben te negeren.
Nu ja, wat is almacht? Een passieve almacht ofzo, is ook mogelijk.
pi_69737576
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 10:57 schreef Marlies1981 het volgende:

[..]

Logisch is simpelweg te bewijzen dat, gegeven het feit dat er lijden is, een almachtige goede god niet kan bestaan, en daar is geen speld tussen te krijgen.
Nee, dit klopt niet. Het is niet te bewijzen dat in de aanwezigheid van lijden er geen goede, almachtige God kan zijn. Als je denkt dat dit wel lukt: succes! Een christelijke kijk op de analyse van het probleem van het lijden kun je bijvoorbeeld hier vinden. Het probleem van het lijden is geen intellectueel probleem, maar een existentieel (of emotioneel) probleem. Tegelijk hebben theisten hier een zeer hoopvol antwoord op: God die herstel in de schepping zal brengen.

Op de website van Hete Hangijzers is verder nog een interessante lezing van Stefan Paas te vinden hierover. (klik)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')