abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66311284
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:03 schreef Goverman het volgende:
^^ ik zeg niet dat het onverstandig is om af te lossen, ik zeg alleen dat lang niet iedereen die (financiële) mogelijkheid heeft en dat het daardoor verstandig is om tenminste een fors deel (als in > 50%) met aflossingscomponent te hebben.
nee als je niet de mogelijkheid hebt om je schulden af te lossen, dan hoeft het niet he
pi_66311414
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:03 schreef Goverman het volgende:
^^ ik zeg niet dat het onverstandig is om af te lossen, ik zeg alleen dat lang niet iedereen die (financiële) mogelijkheid heeft en dat het daardoor verstandig is om tenminste een fors deel (als in > 50%) met aflossingscomponent te hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, hoor!

Tis alleen dat ik constant lees dat aflossingsvrije hypotheken maar eens ingeperkt moeten worden en dat dat de basis van veel ellende is.
En daar wil ik dan een geluid tegenover stellen. Mijn ervaring met een aflos.vrije hyp zijn geweldig. Het is erg prettig om in te lossen wanneer het je uit komt.

En ik zie juist risico's bij hypotheken waar er afgesproken wordt sws 30 jaar NIETS af te lossen (spaarhyp bijv.).
Terwijl die hypotheekvorm al jaren als 'zeer veilig' en 'betrouwbaar' verkocht wordt.
Dan vraag ik me af: Zijn mensen wel goed voorgelicht?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66311478
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:46 schreef Goverman het volgende:
De NHG heeft hiervoor als norm: max. 50% aflossingsvrij. Wanneer je dat aanhoudt dan ben je wel aardig verantwoord bezig en houd je niet een restschuld over bij dalende huizenprijzen (tenzij je erg snel moet verkopen door omstandigheden, maar dan ben je altijd de sjaak, zeker nu).
Eens! Met 50% op 30 jaar zit je redelijk safe.
pi_66311491
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:06 schreef henkway het volgende:

nee als je niet de mogelijkheid hebt om je schulden af te lossen, dan hoeft het niet he
Dat heet boven je stand leven

Doen veel mensen, leven op krediet, zo onverstandig
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_66311627
BHFH

Goed stuk, geeft maar weer eens aan hoe groot de bubble is. Huis = om in te wonen != om mee te speculeren.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:18:41 #81
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66311685
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Nogmaals: Bij een spaarhyp mag je boetevrij gewoon weinig aflossen.
Daarnaast soupeert het spaardeel ook nogal wat van je budget (zeker bij starters, die zitten vaak op hun max)...dus minder ruimte om te sparen.
Zo bedoelde ik het niet.

Wat ik bedoelde is dat je geen spaarhypotheek nodig hebt om te sparen. Gewoon een spaarrekening met hoge rente openen en sparen, naast je aflossingsvrije hypotheek. Er is niemand die je tegenhoudt. Het enige nadeel is dat je dan 1,2% aan de belasting moet afdragen over het meerdere boven een bepaald bedrag. Dat laatste hoeft bij een spaarhypotheek in sommige gevallen dan weer niet.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66311688
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat heet boven je stand leven

Doen veel mensen, leven op krediet, zo onverstandig
Er zit natuurlijk wel een pijnpunt in het feit dat je niet weet wat de waarde van je woning gaat doen op termijn.
Helemaal 0 euro zal het niet worden denk ik zo. Maar 20% stijging zit er voorlopig ook niet in.
Daartussen zul je moeten aflossen, en dat verschil tussen 0 euro en + 20% is erg groot.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66311721
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:18 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet.

Wat ik bedoelde is dat je geen spaarhypotheek nodig hebt om te sparen. Gewoon een spaarrekening met hoge rente openen en sparen, naast je aflossingsvrije hypotheek. Er is niemand die je tegenhoudt. Het enige nadeel is dat je dan 1,2% aan de belasting moet afdragen over het meerdere boven een bepaald bedrag.
Okay, Eens.
Het is en blijft natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid om financieel je zaakjes op orde te hebben en te houden. Kun je die verantwoordelijkheid aan: Ga dan lekker zelf sparen en zelf je aflossing regelen. Geeft je veel flexibiliteit.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:21:06 #84
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_66311746
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:06 schreef henkway het volgende:

[..]

Die aflossingsdrift. Als je een onderpand hebt dat vooralsnog de waarde van de schuld vertegenwoordigt hoeft dat niet perse. Gelukkig maar anders zouden veel mensen maar heel weinig kunnen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:21:26 #85
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66311755
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Eens.
Het is en blijft natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid om financieel je zaakjes op order te hebben en te houden. Kun je die verantwoordelijkheid aan: Ga dan lekker zelf sparen en zelf je aflossing regelen. Geeft je veel flexibiliteit.
Precies. Ben je misschien wel iets duurder uit, maar heb je wel alle flexibiliteit van een (vrij opneembare) spaarrekening en een (vrij aflosbare) hypotheek.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66311876
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:12 schreef g0dz0r het volgende:
Eens! Met 50% op 30 jaar zit je redelijk safe.
Maar als ik het dus goed begrijp niet in het geval van een 50% spaarhypotheek aangezien die centen geblokeerd staan tot het einde van de looptijd van de hypotheek? Met andere woorden, mocht je woning flink dalen in waarde en de bank eist een aanvullende storting dan ben je alsnog het haasje, dus zelfs met een spaarhypotheek omdat je niet bij die centen kan?
  zaterdag 21 februari 2009 @ 13:25:39 #87
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_66311901
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:21 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Die aflossingsdrift. Als je een onderpand hebt dat vooralsnog de waarde van de schuld vertegenwoordigt hoeft dat niet perse. Gelukkig maar anders zouden veel mensen maar heel weinig kunnen.
Dan moet die waarde van dat onderpand wel heel stabiel zijn anders zou ik het risico niet graag nemen. Dat is met onroerend goed nog maar de vraag.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_66312047
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:25 schreef MacDennis het volgende:

[..]

Maar als ik het dus goed begrijp niet in het geval van een 50% spaarhypotheek aangezien die centen geblokeerd staan tot het einde van de looptijd van de hypotheek? Met andere woorden, mocht je woning flink dalen in waarde en de bank eist een aanvullende storting dan ben je alsnog het haasje, dus zelfs met een spaarhypotheek omdat je niet bij die centen kan?
Je kunt die andere 50% toch inlossen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 februari 2009 @ 13:33:42 #89
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66312152
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 11:00 schreef drexciya het volgende:

[..]

Niet noodzakelijkerwijs, laten we wel wezen je wordt in Nederland gestimuleerd om schulden te hebben, niet om bezit op te bouwen, daar word je voor gestraft.
Onjuist

Zie onder andere een berekingsvoorbeeld: De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.

Daarin is nog niet meegenomen dat je als je je huis geheel afbetaald hebt je ook geen eigenwoningforfait hebt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Doc op 21-02-2009 13:41:06 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_66312211
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:30 schreef capricia het volgende:
Ja ok, eens. Maar die centen moet je dan wel hebben!

Ik bedoel, een 100% spaarhypotheek wordt gebracht als heel erg veilig. Echter, nu staat de HRA ter discussie en de woningprijzen gaan hoe dan ook naar beneden. Als je dus puur en alleen vertrouwt op die spaarhypotheek en denkt op die manier een potje op te bouwen die ook gebruikt zou kunnen worden om een flinke waardedaling op te vangen (bijstorting), dan kan dat eigenlijk niet. Of vergis ik mij nou? Ik ga er in dit scenario even vanuit dat men niet terug kan vallen op een ander eigen vermogen naast het vermogen in de spaarhypotheek.
pi_66312404
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat mensen met een aflossingvrije hyp hun hyp niet aflossen?
Het is niet verplicht, maar veel mensen die ik ken lossen wel degelijk af. Eens per jaar, eens per 5 jaar, of zetten het af te lossen bedrag opzij op een spaarrekening voor straks...
Tis alleen dat je zelf je maatregelen moet treffen voor die aflossing...verders ben je heerlijk flexibel!
Dat zijn dan vrijwillige aflossingen, maar dat ben je zeker niet verplicht en hoeft ook niet gebruikelijk te zijn. Ik denk dat er meer mensen niet aflossen dan dat er wel aflossen op het aflossingsvrije deel van hun lening of hun aflossingsvrije lening.
pi_66312434
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Je hebt een hypotheek van 150.000,00 en je moet "even" 75.000,00 inlossen. De doorsnee bewoner van een appartementje 5 hoog en 3 achter of van een rijtjescontainer heeft dat bedrag niet zo thuis in de kluis liggen.
pi_66312441
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:03 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het startsegment trekt gewoon al aan. Er worden relatief veel startwoningen verkocht momenteel
Heb jij überhaupt naar de cijfers van het CBS gekeken?
pi_66312446
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:35 schreef MacDennis het volgende:

[..]

Ja ok, eens. Maar die centen moet je dan wel hebben!

Ik bedoel, een 100% spaarhypotheek wordt gebracht als heel erg veilig. Echter, nu staat de HRA ter discussie en de woningprijzen gaan hoe dan ook naar beneden. Als je dus puur en alleen vertrouwt op die spaarhypotheek en denkt op die manier een potje op te bouwen die ook gebruikt zou kunnen worden om een flinke waardedaling op te vangen (bijstorting), dan kan dat eigenlijk niet. Of vergis ik mij nou? Ik ga er in dit scenario even vanuit dat men niet terug kan vallen op een ander eigen vermogen naast het vermogen in de spaarhypotheek.
Als je geen ander spaargeld hebt: Ja...Je kunt niet zomaar bij dat geld komen.
Je kunt natuurlijk wel altijd bij het aflopen van je rentevaste periode een andere hypotheekvorm kiezen. Of je betaalt een vette boete, en dan kun je ook switchen, als je dat wilt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66312502
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat zijn dan vrijwillige aflossingen, maar dat ben je zeker niet verplicht en hoeft ook niet gebruikelijk te zijn. Ik denk dat er meer mensen niet aflossen dan dat er wel aflossen op het aflossingsvrije deel van hun lening of hun aflossingsvrije lening.
Ik neem aan dat je je hele hypotheek vrijwillig aangegaan bent, toch?
En alle varianten waarbij je verplicht moet inlossn tussentijds (dus geen spaarhyp of aflossingsvrije hyp), die ben je toch ook vrijwillig aan gegaan?
Uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid..zoals zo veel in dit leven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 februari 2009 @ 13:47:30 #96
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66312585
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Nogmaals: Bij een spaarhyp mag je boetevrij gewoon weinig aflossen.
Ook bij spaarhypotheken mag je in boetevrij een keer alles aflossen. Dat is omdat je je huis kan verkopen na een verloop van tijd en dan niet nog eens de rest van de tijd met een hypotheek zit, want er is dan geen onderpand. Dus: alles aflossen mag bij een spaarhypotheek.
pi_66312650
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je hele hypotheek vrijwillig aangegaan bent, toch?
En alle varianten waarbij je verplicht moet inlossn tussentijds (dus geen spaarhyp of aflossingsvrije hyp), die ben je toch ook vrijwillig aan gegaan?
Uiteindelijk is het je eigen verantwoordelijkheid..zoals zo veel in dit leven.
Ben ik het helemaal mee eens dat het eigen verantwoordelijkheid is. Ik wilde gewoon aangeven dat behoorlijk wat mensen behoorlijk in de problemen kunnen komen omdat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en nooit er aan hebben gedacht dat prijzen niet tot in het oneindige blijven stijgen.
pi_66312681
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 12:08 schreef capricia het volgende:
Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik tot de overtuiging kom dat juist starters met een tophypotheek (wat bijna iedere starter is) in de vorm van een spaarhypotheek juist goed de lul is als de huizenprijzen over de hele linie flink gaan kelderen.
Die spaarhypotheek zorgt ervoor dat je helemaal niets, nada, noppes aflost gedurende de looptijd. Je schuld blijft altijd even hoog...
En in de eerste paar jaar bouw je nog niet echt een groot spaardeel op.
Als je huis dan opeens 20% minder waard is, heb je echt een probleem....
"Wil u even bijstorten?"

Terwijl ieder dubbeltje wat je aflost, toch maar mooi afgelost is...
In principe lijkt het mij logisch dat wanneer een bank vraagt om bij te storten, dat dit boetevrij is. Als jij het kan, zullen andere het ook kunnen

Daarbij is het onmiskenbaar dat je een probleem hebt wanneer je het geld niet hebt om bij te storten.
pi_66312696
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:47 schreef Doc het volgende:

[..]

Ook bij spaarhypotheken mag je in boetevrij een keer alles aflossen. Dat is omdat je je huis kan verkopen na een verloop van tijd en dan niet nog eens de rest van de tijd met een hypotheek zit, want er is dan geen onderpand. Dus: alles aflossen mag bij een spaarhypotheek.
Als je je huis verkoopt mag je altijd boetevrij aflossen, dat is in alle hypotheekvormen zo. Daarin zit geen onderscheid tussen een aflossingsvrije of spaarhyp.

Maar als jij tussentijds 20% wilt aflossen in 1 jaar, dan heb je toch echt een boete aan je broek met een spaarhyp. Daar is die contructie nou eenmaal niet voor bedoeld. Het idee achter een spaarhyp is echt dat je 30 jaar NIETS aflost.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 februari 2009 @ 13:53:33 #100
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66312759
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 13:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je je huis verkoopt mag je altijd boetevrij aflossen, dat is in alle hypotheekvormen zo. Daarin zit geen onderscheid tussen een aflossingsvrije of spaarhyp.

Maar als jij tussentijds 20% wilt aflossen in 1 jaar, dan heb je toch echt een boete aan je broek met een spaarhyp. Daar is die contructie nou eenmaal niet voor bedoeld. Het idee achter een spaarhyp is echt dat je 30 jaar NIETS aflost.
Ook zonder verkoop mag je ales in een keer aflossen. Het is echter zo dat de meeste mensen pas bij een verkoop die 100% kunnen aflossen. Bij veel spaarhypotheken is de boetvrije bijstorting in het depot 10% per jaar. Dat kan handig zijn als je niet te veel vermogensbelasting wil betalen: je kan zo je vermogen " aftoppen". De constructie is er misschien niet voor bedoeld, maar het kan wel. Maar goed, dat zijn de luxe opties voor de meer vermogenden ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')