Vergeet patat niet.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:10 schreef DutchErrorist het volgende:
Dit is geen slimme zet Henk![]()
Er zijn een paar dingen op Fok! die je niet moet doen, dat is over de Holocaust beginnen, lil Wayne, HBO, of Friesland... Dit staat allemaal gelijk aan virtuele zelfmoord.
Veel plezier in de hel
*Zoekt drentse vlagquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:16 schreef Kriegel het volgende:
Van die zogenaamd 'trotse' kutfriezen met een avatar van de Friese vlag en undersign in het Fries, zo ontzettend kansloos.Ik loop toch ook niet met de Veluwe te smijten?
Verplicht Frysk op school zou niet een slecht idee zijn nu je het zo voorstelt. Verder is Fryslân een van de beste provinciën in des Lands. Menig randstedeling is verkocht wanneer deze een bezoekje heeft gebracht aan dit prachtig stukje land. Leuke mensen, mooi landschap en een levenstijl die je daar kan aantreffen die de rest van Nederland niet kan overtreffen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:08 schreef Ugjerke het volgende:
Wees blij dat jullie het lekker Fryslân mogen noemen in jullie eigen taaltje en dring het niet aan ons op. Wat volgt? Verplicht Fries op school in heel Nederland? Limburgers lopen toch ook niet te zaniken dat we het met een zachte g uit moeten spreken?
Waarom zou je kinderen een taal leren die slechts in een provincie van een klein landje als Nederland gesproken word? Voeg dan Spaans of Mandarijn toe.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:21 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Verplicht Frysk op school zou niet een slecht idee zijn nu je het zo voorstelt. Verder is Fryslân een van de beste provinciën in des Lands. Menig randstedeling is verkocht wanneer deze een bezoekje heeft gebracht aan dit prachtig stukje land. Leuke mensen, mooi landschap en een levenstijl die je daar kan aantreffen die de rest van Nederland niet kan overtreffen.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:10 schreef DutchErrorist het volgende:
Dit is geen slimme zet Henk![]()
Er zijn een paar dingen op Fok! die je niet moet doen, dat is over de Holocaust beginnen, lil Wayne, HBO, of Friesland... Dit staat allemaal gelijk aan virtuele zelfmoord.
Veel plezier in de hel
Erfgoed?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Waarom zou je kinderen een taal leren die slechts in een provincie van een klein landje als Nederland gesproken word? Voeg dan Spaans of Mandarijn toe.
Maar we hebben de oorlog gewonnen..quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De Friezen zijn mijn vrienden niet, maar ze hebben een punt.
Het is gewoonweg belachelijk dat dorpen officieel nog ' Oude Pekela' of ' Nieuw-Dordrecht' heten terwijl de inwoners van die dorpen zelf allemaal van ' oal pekel' of ' nei deurdt' spreken.
Als Nederland officieel ' Niederlande' zou heten, zouden we dat toch ook allemaal van de pot gerukt vinden?![]()
Kom op zeg, dat stukje tekst kun je in elke willekeurige provinciepromotiefolder vinden. Dat overdreven gedoe van die Friezen met hun taal. Leuk allemaal, maar ik hoef daar niks mee te maken te hebben.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:21 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Verplicht Frysk op school zou niet een slecht idee zijn nu je het zo voorstelt. Verder is Fryslân een van de beste provinciën in des Lands. Menig randstedeling is verkocht wanneer deze een bezoekje heeft gebracht aan dit prachtig stukje land. Leuke mensen, mooi landschap en een levenstijl die je daar kan aantreffen die de rest van Nederland niet kan overtreffen.
Daarom is het prima dat er in Friesland Friese lessen zijn, maar dat is niet interessant voor iemand uit bijv. Noord-Brabant.quote:
- Omdat het de tweede taal van Nederland is.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:25 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Waarom zou je kinderen een taal leren die slechts in een provincie van een klein landje als Nederland gesproken word? Voeg dan Spaans of Mandarijn toe.
Ok slecht voorbeeld. Le Pays-Bas danquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:26 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Maar we hebben de oorlog gewonnen..![]()
(Of nou ja.. we hebben anderen de oorlog voor ons laten winnen)
Zeker.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:27 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Daarom is het prima dat er in Friesland Friese lessen zijn, maar dat is niet interessant voor iemand uit bijv. Noord-Brabant.
- Is dat ondertussen niet Engels?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:28 schreef Heathen. het volgende:
[..]
- Omdat het de tweede taal van Nederland is.
- omdat het cultureel verantwoord is
- omdat het een goede overstap is naar een angelsaksische taal
- omdat het een mooiere taal dan Nederlands is
- omdat het leuk is
-Je hebt er weinig aan in het dagelijks leven, ik ben eerder voor een tweetalige opvoeding met Engels.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:28 schreef Heathen. het volgende:
[..]
- omdat het leuk is
Nee ik houd me gewoon bij de feiten. Ben jij wel eens in Fryslân geweest? Zo nee, dan kan je er ook niet over oordelen. Zo ja, dan zit je nu een potje te liegen. Fryslân heeft nu eenmaal alles.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:27 schreef Handar het volgende:
[..]
Kom op zeg, dat stukje tekst kun je in elke willekeurige provinciepromotiefolder vinden. Dat overdreven gedoe van die Friezen met hun taal. Leuk allemaal, maar ik hoef daar niks mee te maken te hebben.
Ook voor die oorlog hebben we mensen gevonden die het voor ons konden winnen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ok slecht voorbeeld. Le Pays-Bas dan![]()
Het belachelijke zit hem erin dat een plek een naam krijgt van mensen die daar niet vandaan komen en er ook niet wonen.
In het Nederlands is het Friesland, in het friese DIALECT is het fryslan. Ik ben een een Nederlander die Nederlands spreekt dus zeg ik friesland.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 21:58 schreef 2cv het volgende:
Echt, ik word er strontziek van. Al die idioten noemen Fryslân nog steeds 'Friesland'. Terwijl die prachtige provincie al sinds 1997 (dus al meer dan 12 jaar ! ! !) Fryslân heet. Echt, de mensen zijn dom tegenwoordig en geografie is ook niet meer wat het ooit was.
Ja, en twee van mijn beste vrienden komen uit Friesland dus ga niet zeggen dat ik er niet over kan oordelen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:30 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nee ik houd me gewoon bij de feiten. Ben jij wel eens in Fryslân geweest? Zo nee, dan kan je er ook niet over oordelen. Zo ja, dan zit je nu een potje te liegen. Fryslân heeft nu eenmaal alles.
Het volkslied is mooi, maar dat ligt meer aan het Wilhelmus, wat echt baggerslecht is...quote:
Dat hadden de Duitsers ook van ons gezegd als ze gewonnen hadden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:31 schreef Ugjerke het volgende:
En alle Friezen komen ook uit Nederland en wonen ook in Nederland.
Nee, dat is Frysk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:30 schreef Ugjerke het volgende:
- Is dat ondertussen niet Engels?
Ja.quote:- Cultureel verantwoord?
Ik heb het over de kinders. Als je als kind Frysk leert is de overstap naar Engels ontzettend makkelijk.quote:- Je bedoelt dat het dan makkelijker word om Engels te praten? Maar dat is al een eitje voor de meesten onder ons.
Omdat die niet de feiten onder ogen durven te zienquote:- Dat is een mening die veel niet-Friezen niet met je delen.
Omdat die niet de feiten onder ogen durven te zienquote:- Dat is een mening die veel niet-Friezen niet met je delen.
quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:28 schreef Heathen. het volgende:
[..]
- omdat het leuk is
Jij hebt er duidelijk geen verstand vanquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:32 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
In het Nederlands is het Friesland, in het friese DIALECT is het fryslan. Ik ben een een Nederlander die Nederlands spreekt dus zeg ik friesland.
quote:ps. Ik ben er één keer geweest en kom er nooit meer. Inteeltbende daar.
Ben je er zelf wel eens geweest? Ik vraag toch niet of je mensen uit Fryslân kent.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:32 schreef Handar het volgende:
[..]
Ja, en twee van mijn beste vrienden komen uit Friesland dus ga niet zeggen dat ik er niet over kan oordelen.
Het is voor kinderen al ontzettend makkelijk om Engels te leren, om ze eerst Fries te gaan leren en daarna Engels kost meer tijd en is vreselijk inefficiënt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:33 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Nee, dat is Frysk.
[..]
Ja.
[..]
Ik heb het over de kinders. Als je als kind Frysk leert is de overstap naar Engels ontzettend makkelijk.
[..]
Omdat die niet de feiten onder ogen durven te zien
[..]
Omdat die niet de feiten onder ogen durven te zien
Ik vind het volkslied mooi, stuk mooier dan het Wilhelmus.quote:
Dat is ook niet zo moeilijk, het Stedenlied van Kampen is ook mooier dan het Wilhelmus. Maar ik ga ook niet lopen verkondigen dat iedereen het Kamper dialect moet leren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:37 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Ik vind het volkslied mooi, stuk mooier dan het Wilhelmus.
Heb je oogkanker ofzoquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:36 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Ben je er zelf wel eens geweest? Ik vraag toch niet of je mensen uit Fryslân kent.
Zolang ze ons suikerbrood terug blijven sturen is dat ook prima, maar laat ze dat taaltje lekker binnen Friesland houden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:39 schreef Jeej het volgende:
dat fries is gewoon een excuus om subsidie te kunnen vangen
Het is mij ook niet duidelijk waarom iedereen Fries moet leren spreken. Ik vind Friesland mooi, maar ben wel blij dat ik in de enige stad van Friesland woon waar geen Fries gesproken wordt.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:38 schreef Ugjerke het volgende:
Dat is ook niet zo moeilijk, het Stedenlied van Kampen is ook mooier dan het Wilhelmus. Maar ik ga ook niet lopen verkondigen dat iedereen het Kamper dialect moet leren.
Hoezo inefficiënt? Elke taal die geleerd wordt maakt je een betere taalkunstenaar. Zo leer je in ieder geval de structuur van een taal te ontdekken. Ongeacht welke taal dat zou zijn. In dit geval is het Frysk ook nog eens wat geraffineerder. We hebben bijvoorbeeld in het Nederlands het woord 'gezellig' waar in andere talen totaal geen vergelijkbaar woord voor is. In het Frysk heb je tal van dat soort woorden. Dat maakt de taal ook zo rijk.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:37 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Het is voor kinderen al ontzettend makkelijk om Engels te leren, om ze eerst Fries te gaan leren en daarna Engels kost meer tijd en is vreselijk inefficiënt.
Omdat het een rijk stukje cultuur die als taal zelfs boven het Nederlands staat.quote:En leg eens uit hoe het cultureel verantwoord is voor een Limburger om Fries te leren?
Maar die worden daar dus wel gefokt dus heb eerbied er voor.quote:Het enige wat ik mooi vind aan Friesland is een aantal mooie meiden die er vandaan komen, maar die wonen vaak allang niet meer in Friesland zelf.
Je woont in Groningen?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:40 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Het is mij ook niet duidelijk waarom iedereen Fries moet leren spreken. Ik vind Friesland mooi, maar ben wel blij dat ik in de enige stad van Friesland woon waar geen Fries gesproken wordt.
Sûkerbole.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:40 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Zolang ze ons suikerbrood terug blijven sturen is dat ook prima, maar laat ze dat taaltje lekker binnen Friesland houden.
Dat is toch wel jammer.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:40 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Het is mij ook niet duidelijk waarom iedereen Fries moet leren spreken. Ik vind Friesland mooi, maar ben wel blij dat ik in de enige stad van Friesland woon waar geen Fries gesproken wordt.
Nou vooruit, in ruil voor dat gefok wil ik wel proberen Fryslân te zeggen. Maar ik ga geen Fries praten.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:42 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Hoezo inefficiënt? Elke taal die geleerd wordt maakt je een betere taalkunstenaar. Zo leer je in ieder geval de structuur van een taal te ontdekken. Ongeacht welke taal dat zou zijn. In dit geval is het Frysk ook nog eens wat geraffineerder. We hebben bijvoorbeeld in het Nederlands het woord 'gezellig' waar in andere talen totaal geen vergelijkbaar woord voor is. In het Frysk heb je tal van dat soort woorden. Dat maakt de taal ook zo rijk.
[..]
Omdat het een rijk stukje cultuur die als taal zelfs boven het Nederlands staat.
[..]
Maar die worden daar dus wel gefokt dus heb eerbied er voor.
Verplicht fries op school? Met welk doel? Fries is een nutteloos dialect, het kennen/beheersen ervan dient geen enkel doel en je bereikt er niks mee. Tuurlijk moeten kinders weten dat het bestaat, dat er inderdaad wat minder gelukkige mensen zijn die in het 'derde wereldland' van Nederland die dat spreken, maar meer ook niet. Het is geen prachtig stukje land. Het is een aaneenknoping van gehuchten omringt door enorme weilanden. De mensen zijn helemaal niet aardig. Wil je mooi landschap? Ga naar Frankrijk. Wil je leuke mensen? Ga naar het zuiden.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:21 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Maar jij als Nederlander ziet toch ook in dat Engels armoediger is dan het Nederlands? En dat bijvoorbeeld het Duits ook meer bied dan het Engels? Ik weet ook wel dat ik jou niet kan overtuigen wanneer ik zeg dat het Frysk meer rijker is in zijn taal dan het Nederlands omdat je de taal zelf niet machtig bent.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:46 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Nou vooruit, in ruil voor dat gefok wil ik wel proberen Fryslân te zeggen. Maar ik ga geen Fries praten.
En ik zie niet in waarom Fries als taal boven het Nederlands staat. Ook heeft niet iedereen de interesse om taalkunstenaar te worden maar willen de meeste mensen gewoon de talen spreken die ze direct nodig hebben in hun leven. (Voor de meeste mensen zijn dat Nederlands, Engels en Duits)
Neuh, gewoon dat minimaal alle Nederlanders Fryslân ook juist benoemen. De rest van onze taal houden wij dan wel. Ik noem Holland toch ook niet Gatsjelân ?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:08 schreef Ugjerke het volgende:
Wees blij dat jullie het lekker Fryslân mogen noemen in jullie eigen taaltje en dring het niet aan ons op. Wat volgt? Verplicht Fries op school in heel Nederland? Limburgers lopen toch ook niet te zaniken dat we het met een zachte g uit moeten spreken?
Waarom wil jij alle Franse websites blokkeren ?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:09 schreef Sanderrrr het volgende:
Friesland..___________! Kunnen ze daar niet een keer alle websites die niet op .fr eindigen blocken?
Er zal altijd 1 de armste zijn. Maar hoe arm of rijk je bent boeit niet. Het gaat er om dat je gelukkig bentquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:14 schreef Handar het volgende:
Friesland is de armste provincie__________________!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.republic.nl/ni(...)sland-moet-beter.htm![]()
Het enige jammere aan die randstedelingen is dat ze hier komen wonen, gaan zeiken over iets en dat de Friezen zich dan aan moeten passen ! Ga dan terug naar het betonblok waar je uit komt !quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:21 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Jij snapt het ! Sterker nog, als service naar alle niet-Friezen zijn veel plaatsnaamborden zelfs tweetalig ! Aardig toch ?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De Friezen zijn mijn vrienden niet, maar ze hebben een punt.
Het is gewoonweg belachelijk dat dorpen officieel nog ' Oude Pekela' of ' Nieuw-Dordrecht' heten terwijl de inwoners van die dorpen zelf allemaal van ' oal pekel' of ' nei deurdt' spreken.
Als Nederland officieel ' Niederlande' zou heten, zouden we dat toch ook allemaal van de pot gerukt vinden?![]()
Mee eens.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:27 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Daarom is het prima dat er in Friesland Friese lessen zijn, maar dat is niet interessant voor iemand uit bijv. Noord-Brabant.
Net zoals de 11 andere provincies.quote:
Taal. Reden: het heeft een eigen grammatica (of anders is er wel een andere reden). En als jij het over Friesland hebt, heb je het over 1 of andere fantasieprovincie.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:32 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
In het Nederlands is het Friesland, in het friese DIALECT is het fryslan. Ik ben een een Nederlander die Nederlands spreekt dus zeg ik friesland.
ps. Ik ben er één keer geweest en kom er nooit meer. Inteeltbende daar.
Ik spreek het in het dagelijks leven ook nietquote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:40 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Rijkere taal -> Moeilijker te leren?/Duurt langer om te leren?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:51 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Maar jij als Nederlander ziet toch ook in dat Engels armoediger is dan het Nederlands? En dat bijvoorbeeld het Duits ook meer bied dan het Engels? Ik weet ook wel dat ik jou niet kan overtuigen wanneer ik zeg dat het Frysk meer rijker is in zijn taal dan het Nederlands omdat je de taal zelf niet machtig bent.
En ook jij moet geen Frysk leren, je kan een oude hond geen nieuwe trucjes leren, maar ik zie heel graag dat kinderen dat wel leren.
Het is een taal. Als je daar het niet mee eens bent moet je dat maar aanvechten bij de staat.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:47 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Verplicht fries op school? Met welk doel? Fries is een nutteloos dialect, het kennen/beheersen ervan dient geen enkel doel en je bereikt er niks mee.
Er zijn meer mensen gelukkig in Fryslân dan in jouw omgeving. Dat zegt genoeg.quote:Tuurlijk moeten kinders weten dat het bestaat, dat er inderdaad wat minder gelukkige mensen zijn die in het 'derde wereldland' van Nederland die dat spreken, maar meer ook niet.
Er zijn verschillende natuurgebieden, van bos tot heide tot wadden tot weiland. Prachtig gewoon. En dan zijn er nog een aantal oude steden die er voor hebben gezorgd dat Fryslân vele barbaren heeft getrotseerd en de economie enorm heeft geholpen.quote:Het is geen prachtig stukje land. Het is een aaneenknoping van gehuchten omringt door enorme weilanden.
Duidelijk dat je nooit verder dan frankrijk bent gekomen. Spanje is ook een prachtig stukje land.quote:De mensen zijn helemaal niet aardig. Wil je mooi landschap? Ga naar Frankrijk. Wil je leuke mensen? Ga naar het zuiden.
Er is m.i. niks bekrompen om breeduit te vertellen over het stukje Nederland wat sterk boven andere provinciën uit steekt.quote:Hou je friese trots voor jezelf en je arme, bekrompen, kansloze, sociaal gestoorde, wereldvreemde volkje.
Je bent een Nederlander, woont in Kampen, maar je kunt je beter uitdrukken in het Engels???quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:54 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Rijkere taal -> Moeilijker te leren?/Duurt langer om te leren?
Ik gooi er even iets uit.
Ik kan mij overigens vaak beter uitdrukken in het Engels dan in het Nederlands, maar dat kan ook komen omdat ik steeds meer gewend ben Engels te praten.
Hangt ook van je taalknobbel af. De basis is overal wel het zelfde.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:54 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Rijkere taal -> Moeilijker te leren?/Duurt langer om te leren?
Dan ligt het niet zozeer aan wat je praat maar hoevaak je dat praat.quote:Ik gooi er even iets uit.
Ik kan mij overigens vaak beter uitdrukken in het Engels dan in het Nederlands, maar dat kan ook komen omdat ik steeds meer gewend ben Engels te praten.
Ik zal vast niet de enige zijn.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 22:59 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Je bent een Nederlander, woont in Kampen, maar je kunt je beter uitdrukken in het Engels???
Ik praat, nou ja.. typ vaker Engels. Mijn accent is wel verschrikkelijk omdat ik het niet zo vaak spreek als dat ik het typ.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:04 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Hangt ook van je taalknobbel af. De basis is overal wel het zelfde.
[..]
Dan ligt het niet zozeer aan wat je praat maar hoevaak je dat praat.
nee, er zullen ongetwijfeld meer aanstellers zijn die menen dat ze met zulke opmerkingen menen interessant over te komen, het is natuurlijk onzin eerste klas, en dat weet jezelf ook heel erg goed, je had alleen gehoopt dat anderen dat niet wisten.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 23:06 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Ik zal vast niet de enige zijn.
[..]
Ik praat, nou ja.. typ vaker Engels. Mijn accent is wel verschrikkelijk omdat ik het niet zo vaak spreek als dat ik het typ.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |