Dat is het nu ook dankzij de havenquote:Op maandag 16 februari 2009 23:15 schreef Fortitudo het volgende:
stad van Nederland en misschien wel een van de belangrijkste steden van Europa.
Grote kans dat het bombardement daar geen invloed op heeft gehad, de haven was destjids al de oorzaak dat de stad in het begin van de 20ste eeuw explosief is gegroeid. Ruim voor de oorlog waren de plannen voor de aanleg van de Petroleumhavens (bekend van de Shell) in gang gezet en waren gemeentes als Hoogvliet, Pernis en Heijplaat geannexeerd.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:20 schreef remlof het volgende:
Ik denk juist dat de wederopbouw na de oorlog ertoe heeft bijgedragen dat Rotterdam economisch zo belangrijk is geworden. Vraag me af of het de grootste haven ter wereld was geworden als het gespaard was in de oorlog.
Ook al voor de oorlog werd er regelmatig gesloopt om op grote schaal nieuwbouw te plegen. De dorpskern van de deelgemeente Hoogvliet is bijvoorbeeld op 2 woningblokken en een kerkje na met de grond gelijk gemaakt. Dat was al vóór de oorlog.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:
De mentaliteit die er voor heeft gezorgd dat Rotterdam een wereldstad is, is ontstaan na de oorlog.
Het is heerlijk lui te zijn en te genieten van al het moois om je heen. In ieder geval beter dan tussen tochtige staalconstructies te moeten leven, waar alle romantiek en poëzie is weggewaaid. Hoe ging dat - overigens vreselijke - nummer ook al weer? Geef mij maar Amsterdam? Juistquote:Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:
De mentaliteit die er voor heeft gezorgd dat Rotterdam een wereldstad is, is ontstaan na de oorlog.
als het in de oorlog niet gebombardeerd was dan ware het nu net zulke luie flikkers als Amsterdammers. Was er niks van terecht gekomen. Mooi misschien wel, maar geen wereldstad.
Jammer dat het nu zon door criminele allochtonen overwoekerd betondorp is.
Juist niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het is heerlijk lui te zijn en te genieten van al het moois om je heen. In ieder geval beter dan tussen tochtige staalconstructies te moeten leven, waar alle romantiek en poëzie is weggewaaid. Hoe ging dat - overigens vreselijke - nummer ook al weer? Geef mij maar Amsterdam? Juist
Ik ken het centrum van Rotterdam redelijk goed en vind het leuk om er een dagje rond te banjeren. Maar ik blijf toch het meest houden van de Oude Haven, Hotel New York en dat stukje jachthaven aan de noordoever van de Maas. Kralingse Plas is ook leuk.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:54 schreef IHVK het volgende:
[..]
Juist niet.
De schoonheid van Rotterdam moet je ontdekken.
Rotterdam heeft gewoon niet die oude schoonheid die Amsterdam of Utrecht hebben. Om met Deelder te spreken: Vierkant, hoog en hoekig, gekanteld in het tegenlicht...Ik zou als toerist ook niet zo snel verliefd worden op Rotterdam denk ik. Veel mensen gaan het pas waarderen als ze er een tijdje wonen.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het is heerlijk lui te zijn en te genieten van al het moois om je heen. In ieder geval beter dan tussen tochtige staalconstructies te moeten leven, waar alle romantiek en poëzie is weggewaaid. Hoe ging dat - overigens vreselijke - nummer ook al weer? Geef mij maar Amsterdam? Juist
En dat jaquote:Op maandag 16 februari 2009 23:27 schreef Lkw het volgende:
Maar als je oude foto's ziet van Rotterdam breekt je hart. Het zag er fantastisch uit.
Nu niet, toen wel. Halve stad dakloosquote:Op dinsdag 17 februari 2009 02:32 schreef IHVK het volgende:
Wel zonde ja als je die mooie foto's/schilderijen ziet.
Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?quote:Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Cothen het volgende:
[..]
Dat is het nu ook dankzij de haven
Overigens zou het voor het beeld van Rotterdam niet zo heel erg veel uitgemaakt hebben, aangezien daar van oudsher al een mentaliteit heerst dat je oude vervallen gebouwen beter kan slopen als je er iets beters neer kan zetten.
De vraag is niet aan mij gericht maar toch wil ik even reageren.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?
Serieuze vraag.
Er zijn in de jaren 50 en 60 ontzettend veel huizen gebouwd die bedoeld waren om een jaar 10 max 20 te blijven bestaan. Die huizen waren niet van geweldige kwaliteit maar het slopen er van bleef uit dus ging alles vervallen. Vanaf halverwege jaren 90 tot nu gaan zowat al die huizen plat.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?
Serieuze vraag.
Ik heb het dan ook niet over monumentale panden, maar gewoon over normale stadswijken. Die zijn hier eind jaren 80 begin jaren 90 allemaal onder handen genomen.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:22 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
De vraag is niet aan mij gericht maar toch wil ik even reageren.![]()
Misschien omdat er in Rotterdam genoeg ruimte was/ is ? Zoals eerder gezegt in Amsterdam heb je zeer veel monumentale panden die dus niet gesloopt mogen worden.
Door de oorlog hebben ze in Rotterdam weinig van dergelijke panden. Waarom zou je dan je oude zooi slopen of renoveren.
De witte toren is wel Nederlands eerste hoogbouw, en daarom ook weer erg Rotterdamquote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
Nieuwbouw is juist de kracht van Rotterdam. Daarmee ook juist waarom Nederland zo hoog op de lijst staat met architecten. De nieuwbouw heeft dit juist gestimuleerd. en ... GOD in love Rotterdam!.
nix mis met oude gebouwen, maar zeg nou zelf .. de witte toren is mooi, maar met de geest van nu is het eigenlijk verspilde mooie ruimte. Zie wat er nu naast staat ...
Heb je gelijk in maar dat heeft een iets andere oorzaak, wat in Rotterdam leeg en dichtgetimmerd stond waren woningen die in de jaren 20, 30 en 40 gebouwd zijn, vaak slecht gebouwd met als doel zo snel mogelijk woningnen te bouwen voor ingestroomde arbeiders.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?
Serieuze vraag.
Valt wel mee, Rotterdam heeft het 'geluk' dat er weinig van historische waarde is dus bij leegstand zal men minder moeite hebben om te slopen en nieuw te bouwen, kijk maar op Katendrecht etc.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 08:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
De geest van nu en zometeen is volgens mij enorme leegstand
quote:Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:
als het in de oorlog niet gebombardeerd was dan ware het nu net zulke luie flikkers als Amsterdammers. Was er niks van terecht gekomen. Mooi misschien wel, maar geen wereldstad.
quote:Amsterdam - De Amsterdamse havens mogen het dan ruim verliezen van de havens in Rotterdam als het gaat om grootte, de groeicijfers van de Amsterdammers waren over heel 2008 opmerkelijk beter dan die van hun collega’s aan de Maas.
Dat blijkt uit de cijfers die het Amsterdamse havenbedrijf dinsdag bekendmaakte. Vooral de overslaggroei in de laatste twee maanden van vorig jaar, met respectievelijk 6,2 en 6,7 procent, is opvallend.
Procentueel leuk, maar absoluut stelt he tnog steeds niks voor. Ik zie nog steeds die grote kranen in de haven stil staan. Ooit een prestigeproject geweest, nu een berg staal die alleen maar geld kost.quote:
En de Amsterdammers nog steeds voortdrijven op wat ooit in de Gouden Eeuw bij elkaar is 'verdient'.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Gellius het volgende:
Wat ik maar zeggen wil: het is toch een beetje triest dat Rotterdam-adepten maar blijven komen met dat suffe "wij zijn een stad van harde werkers, wij hebben eelt op de poten"-verhaaltje. Hoe groot kan je minderwaardigheidscomplex zijn?
Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de arrogantie komt wel daarvandaan.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:17 schreef Gellius het volgende:
Doen ze dat? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit een Amsterdammer horen zeggen.
Dat dus!quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
15 procent meer van vrijwel niets is nogsteeds vrijwel niets.
Je weet het hé. Het geld word in Rotterdam verdient , in Den Haag verdeelt en in Amsterdam uitgegeven.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:11 schreef Pieter. het volgende:
[..]
Procentueel leuk, maar absoluut stelt he tnog steeds niks voor. Ik zie nog steeds die grote kranen in de haven stil staan. Ooit een prestigeproject geweest, nu een berg staal die alleen maar geld kost.
btw: ik woon zelf in Amsterdam.
Het mooiste aan Rotterdam is de skyline, die is het mooist als je langs de stad rijdt.
Ga het opzoeken, ben benieuwdquote:Op dinsdag 17 februari 2009 07:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het centrum van Rotterdam, met name achter het stadhuis / postkantoor was een grote sloppenwijk, met kleine huisjes en gezinnen die in 1 kamertje woonden. Rotterdam had de slag van modernidering aan het einde van de 19e eeuw duidelijk gemist en was, met name in die buurten, nog steeds een middeleeuwse stad.
Het bombardement, hoe vervelend ook, heeft ervoor gezorgd, dat er ruimte kwam om een nieuw modern centrum te ontwikkelen. Als zodanig kun je het zien als een mixed blessing. Er zijn veel mooie oude panden verloren gegaan (en de verwoesting van de St Laurens is natuurlijk onvergeeflijk), maar tegelijkertijd heeft het Rotterdam zeker wel geholpen.
Voor boeken over Rotterdam kun je de boeken van Herman Römer eens opzoeken. Fotoboeken met goede teksten erbij.
Mijn betoog uiteraard met de nuance, dat het verlies van Plan C, Pschorr, het Maasstation, de Passage en het Coolsingelziekenhuis hier niet tegenop wegen en dat de vernietiging van de St. laurens een oorlogsmisdaad eerste klas was.quote:Op donderdag 19 februari 2009 03:48 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Ga het opzoeken, ben benieuwd! was er ook niet een aflevering hierover bij andere tijden ( uitzendinggemist.nl)...
Dat zeggen meer mensen over Amsterdam. Volgens mij is het echter een fabeltje. Amsterdammers worden over het algemeen aardig gevonden door toeristen en ikzelf heb ook bijna nooit nare ervaringen in de horeca hier. Niet vaker dan in Rotterdam of Den Haag bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 februari 2009 19:37 schreef Pieter. het volgende:
[..]
Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de arrogantie komt wel daarvandaan.
Plus natuurlijk de grote hoeveelheden toeristen die ze bijna gratis over de vloer krijgen.
Voor jou 10 anderen, is toch wat je aan mentaliteit ziet in met name horeca en winkels.
hier is maar 1 smiley goed genoeg voor!quote:Op maandag 16 februari 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:
Tevens zou het zomaar kunnen, Rotterdam heeft nu een heel andere sfeer dan de rest van Nederland.
Wat een onzin toch in dit topic.....Rotterdam was al voor de 2e WO door de goede ligging een grote havenstad, onder andere door foutes types als Pincoffs.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:20 schreef remlof het volgende:
Ik denk juist dat de wederopbouw na de oorlog ertoe heeft bijgedragen dat Rotterdam economisch zo belangrijk is geworden. Vraag me af of het de grootste haven ter wereld was geworden als het gespaard was in de oorlog.
Dat was dus na de oorlog...quote:Op maandag 16 februari 2009 23:47 schreef Cothen het volgende:
[..]
Ook al voor de oorlog werd er regelmatig gesloopt om op grote schaal nieuwbouw te plegen. De dorpskern van de deelgemeente Hoogvliet is bijvoorbeeld op 2 woningblokken en een kerkje na met de grond gelijk gemaakt. Dat was al vóór de oorlog.
Ik erger me daar ook aan. Voor mij is Rotterdamvooruitkijken, durven, energie, dynamiek, contrast. Er gebeurt tenminste iets. Rotterdam hoeft zich niet te spiegelen aan andere steden om een eigen identiteit en karakter te hebben. Er zijn zoveel plekken in het hedendaagse Rotterdam waargeschiedenis en toekomst langs elkaar schuren en de kraag omhoog doen waaien.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Gellius het volgende:
Wat ik maar zeggen wil: het is toch een beetje triest dat Rotterdam-adepten maar blijven komen met dat suffe "wij zijn een stad van harde werkers, wij hebben eelt op de poten"-verhaaltje. Hoe groot kan je minderwaardigheidscomplex zijn?
Jammer genoeg niet. De moskeeen die er nu staan zijn een stuk minder mooi, en zoveel uitzicht is er inmiddels ook niet meer.quote:Op zondag 22 februari 2009 03:11 schreef Pacmaniac het volgende:
[ afbeelding ]
Helaas is ook dit Rotterdam.
alleen als je Economisch gesteund wordt door een bepaald plan, betaald door een overzees landje ...quote:Op zondag 22 februari 2009 10:48 schreef Knip het volgende:
Je zou toch bijna denken dag het wel eens goed is om af en toe een stad plat te bombarderen.
Percies. Kunnen er tenminste eens een keer echt mooie moskeeën gebouwd worden. Degene die er nu staan zijn vrij saai.quote:Op zondag 22 februari 2009 10:48 schreef Knip het volgende:
Je zou toch bijna denken dag het wel eens goed is om af en toe een stad plat te bombarderen.
Zoek dan tenminste een plaatje van Rotterdam opquote:Op zondag 22 februari 2009 03:11 schreef Pacmaniac het volgende:
[ afbeelding ]
Helaas is ook dit Rotterdam.
Rotterdam 56. - Waar we wel metrotunnels kunnen graven.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
Rotterdam is niet te filmen
Rotterdam is niet te filmen
Rotterdam is niet te filmen
De beelden wisselen te snel
Rotterdam heeft geen verleden
en geen enkele trapgevèl
Rotterdam is niet romantisch
heeft geen tijd voor flauwekul
is niet vatbaar voor suggesties
luistert niet naar slap gelul
't Is niet camera-gevoelig
lijkt niet mooier dan het is
Het ligt vierkant hoog en hoekig
gekanteld in het tegenlicht
Rotterdam is geen illusie
door de camera gewekt
Rotterdam is niet te filmen
Rotterdam is véels te echt
Jules Deelder
quote:Op donderdag 19 februari 2009 04:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dankzij het bombardement is Rotterdam de mooiste stad van het land geworden denk ik. Ik denk namelijk niet dat als alle oude gebouwen nog volledig intact waren dat er ruimte zou zijn geweest voor de vele hoogbouw die er nu in de stad te vinden is. Dat zie je goed in Amsterdam en Utrecht waar het dankzij het ouderwetse stadsgezicht het zeer moeilijk is om de handen op elkaar te krijgen voor moderne bouwkunst in de binnenstad. Enkel een mix van modern en ouderwets had Rotterdam nog beter gestaan, vanuit dat oogpunt bezien hadden de Duitsers het dus iets rustiger aan moeten doen.
Voor wat betreft de haven denk ik niet dat het bombardement veel heeft uitgemaakt. Rotterdam ontleent zijn havenfunctie namelijk voornamelijk aan de zeer gunstige ligging, verder ligt de haven eigenlijk helemaal niet in Rotterdam. De gunstige ligging maakt het mogelijk dat schepen met een grote diepgang de haven kunnen bereiken, de Maasvlakte ligt nagenoeg in zee. Verder heeft de haven van Rotterdam een direct aansluiting op de Maas en de Waal, die in Duitsland via de Rijn weer voor een perfect verbinding met een zeer belangrijke Duitse economie. In de historie was Rotterdam altijd al een zeer belangrijke havenstad, Amsterdam zou die positie sowieso verliezen omdat de Amsterdamse haven zich achter sluizen bevindt, men zou dus niet gemakkelijk mee kunnen groeien met de grootste scheepsklassen.
Gelukkig heb die ook zo'n groot commercieel belang.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De havens zijn zich steeds meer aan het verplaatsen naar de kust, maar oa. de na de oorlog gedempte havens + rijn, maas en waalhaven bevinden zich wel in de stad...
Grappig, dees had ik altijd wel gehoord (trouwens zonder 'trappie af'), maar kwist niet dat ie van Deelder wasquote:Op zondag 22 februari 2009 13:55 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
Rotterdam 56. - Waar we wel metrotunnels kunnen graven.
al vind ik deze persoonlijk beter:
Rotterdam Schiedam
Vlaardingen Maassluis
hoekie om
trappie af
gekkenhuis
Komen daar nog boten dan?quote:Op zondag 22 februari 2009 13:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De Leuvehaven ligt nog steeds in het centrum.
Zeker wel.quote:
Vertel dan eens over het verschrikkelijke bombardement op Amsterdam?quote:Op zondag 1 maart 2009 17:16 schreef FP128 het volgende:
" Als Rotterdam niet was gebombardeerd was het nu de mooiste.."
tuuuuuurlijk.. als het niet gebombardeerd was dan was AMSTERDAM NU DE MOOISTE STAD van Nederland
Volgens mij valt het kwartje niet...quote:Op zondag 1 maart 2009 17:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vertel dan eens over het verschrikkelijke bombardement op Amsterdam?
Mooie plaatjes .quote:Op zondag 1 maart 2009 18:20 schreef _Boo_ het volgende:
Schiekade, 1938
[ afbeelding ]
Kruising Schiekade Bergweg
[ afbeelding ]
Nee schat dat is Konya.quote:Op zondag 22 februari 2009 03:11 schreef Pacmaniac het volgende:
[ afbeelding ]
Helaas is ook dit Rotterdam.
hebben de geallieerden ooit een schadevergoeding betaald voor Hamburg/ Dreseden e.d.?quote:Op woensdag 29 april 2009 10:33 schreef Dvm86 het volgende:
Heeft West-Duitsland na de oorlog eigenlijk nog schadevergoeding moeten betalen of is de hele stad opnieuw opgebouwd enkel met Marshall hulp?
Is dat mijn vraag? Volgens mij niet.quote:Op woensdag 29 april 2009 10:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
hebben de geallieerden ooit een schadevergoeding betaald voor Hamburg/ Dreseden e.d.?
Zijn de geallieerden in Duitsland een oorlog begonnen?quote:Op woensdag 29 april 2009 10:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
hebben de geallieerden ooit een schadevergoeding betaald voor Hamburg/ Dreseden e.d.?
Een antwoord op een niet-gestelde vraag dus. Wijsneus.quote:Op woensdag 29 april 2009 11:03 schreef ebeaydojraes het volgende:
maar het is wel het antwoord wat je krijgt.
Zo:quote:Op donderdag 30 april 2009 01:54 schreef Alulu het volgende:
Ja ik vond het jammer dat ik daar niet bij kon zijn. Centraal Station was overigens wel aan een verbouwing toe voor een stad als Rotterdam. Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit zal zien.
En als het gebouw zo fijn licht van kleur blijft, ook nadat de wind een poos uit de haven heeft gewaaid.quote:Op donderdag 30 april 2009 11:09 schreef ebeaydojraes het volgende:
tsja.. als ze nu alleen ook echt die bomen gaan planten ...
quote:Stationsplein
Overzichtelijkheid kenmerkt het nieuwe Stationsplein
De ruimte van de stationshal gaat vrijwel ongemerkt over in die van het nieuwe Stationsplein. Overzichtelijkheid kenmerkt het nieuwe Stationsplein. Dit plein vormt de verbinding tussen de openbaar vervoer terminal en het centrum van Rotterdam. Op het Stationsplein ziet u imposante stationsgebouw voor u. Op en rond het nieuwe Stationsplein blijft de ruimte open, zodat u het openbaar vervoer, de taxi’s en de stad ziet. De tramhaltes zijn gesitueerd aan de oostkant van het Stationsplein. Op het Delftseplein, aan de oostkant van het station, vindt u de taxistandplaats en een Kiss and Ride-voorziening.
Op het Stationsplein bevindt zich de toegang van de ondergrondse fietsenstalling met 5.350 plaatsen. Ook bevindt zich daar de toegang naar het vernieuwde metrostation. U heeft daar onder andere de keuze uit een rit met RandstadRail of de metro.
Centraal District Rotterdam verandert mee
De straten aan weerskanten van het nieuwe station krijgen een aangenamer karakter. De Delftsestraat, die aan het Delftseplein grenst, wordt een echte stadsstraat, met veel groen en ruimte voor restaurants, winkels en cafés. Ook de Conradstraat krijgt een ander aanzien. Daar vindt u alle stads- en regionale bussen. Hiermee wordt de entree naar de stad een stuk rustiger en comfortabeler: een stationshal die zich ver uitstrekt over het Stationsplein en een logische, hindernisloze wandelroute de stad in.
En moet je kijken wat er nu van is geworden op die kruising / schiekadequote:Op zondag 1 maart 2009 18:20 schreef _Boo_ het volgende:
Schiekade, 1938
[ afbeelding ]
Kruising Schiekade Bergweg
[ afbeelding ]
Ik moet zeggen dat de boel er op het eerste plaatje (Schiekade, 1938) ook al redelijk verneukt uitziet..quote:Op woensdag 6 mei 2009 00:42 schreef Magnetronmaaltijd_ het volgende:
[..]
En moet je kijken wat er nu van is geworden op die kruising / schiekadeRotterdam WAS mooi.
Nee hoor, want binnen een kwartier is er een elektrisch aangedreven ROTEB bezem-auto die de kots weer weg veegt.quote:
Hm...Is dat wel klaar op 1 januari 2050?quote:Op donderdag 30 april 2009 11:38 schreef ebeaydojraes het volgende:
http://www.rotterdamcentr(...)Centraal%20Groot.wmv
imposant genoeg.
http://www.rotterdamcentraal.nl/smartsite229.dws?MainMenu=765076&goto=765059&style=6704
enmet zoveel glas. zal wel meevallen die schaduw.
als het plein ervoor maar ook echt zo leeg blijft....
edit:
ah! ja dus
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |