abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66147717
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:22 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

De vraag is niet aan mij gericht maar toch wil ik even reageren.

Misschien omdat er in Rotterdam genoeg ruimte was/ is ? Zoals eerder gezegt in Amsterdam heb je zeer veel monumentale panden die dus niet gesloopt mogen worden.

Door de oorlog hebben ze in Rotterdam weinig van dergelijke panden. Waarom zou je dan je oude zooi slopen of renoveren.
Ik heb het dan ook niet over monumentale panden, maar gewoon over normale stadswijken. Die zijn hier eind jaren 80 begin jaren 90 allemaal onder handen genomen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 08:13:01 #27
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66147741
Nieuwbouw is juist de kracht van Rotterdam. Daarmee ook juist waarom Nederland zo hoog op de lijst staat met architecten. De nieuwbouw heeft dit juist gestimuleerd. en ... GOD in love Rotterdam! .
nix mis met oude gebouwen, maar zeg nou zelf .. de witte toren is mooi, maar met de geest van nu is het eigenlijk verspilde mooie ruimte. Zie wat er nu naast staat ...
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_66147809
De geest van nu en zometeen is volgens mij enorme leegstand
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_66148428
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 08:13 schreef ebeaydojraes het volgende:
Nieuwbouw is juist de kracht van Rotterdam. Daarmee ook juist waarom Nederland zo hoog op de lijst staat met architecten. De nieuwbouw heeft dit juist gestimuleerd. en ... GOD in love Rotterdam! .
nix mis met oude gebouwen, maar zeg nou zelf .. de witte toren is mooi, maar met de geest van nu is het eigenlijk verspilde mooie ruimte. Zie wat er nu naast staat ...
De witte toren is wel Nederlands eerste hoogbouw, en daarom ook weer erg Rotterdam
pi_66176385
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:

Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?

Serieuze vraag.
Heb je gelijk in maar dat heeft een iets andere oorzaak, wat in Rotterdam leeg en dichtgetimmerd stond waren woningen die in de jaren 20, 30 en 40 gebouwd zijn, vaak slecht gebouwd met als doel zo snel mogelijk woningnen te bouwen voor ingestroomde arbeiders.

De gemeente heeft, weliswaar laat, een bewust en hard beleid gevoerd om woningen leeg te krijgen, slopen en nieuwbouwen maar dat zijn procedures waarbij onteigeningen moesten plaatsvinden en duurde toen jaren.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 08:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
De geest van nu en zometeen is volgens mij enorme leegstand
Valt wel mee, Rotterdam heeft het 'geluk' dat er weinig van historische waarde is dus bij leegstand zal men minder moeite hebben om te slopen en nieuw te bouwen, kijk maar op Katendrecht etc.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2009 21:55:32 ]
pi_66199564
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:
als het in de oorlog niet gebombardeerd was dan ware het nu net zulke luie flikkers als Amsterdammers. Was er niks van terecht gekomen. Mooi misschien wel, maar geen wereldstad.
quote:
Amsterdam - De Amsterdamse havens mogen het dan ruim verliezen van de havens in Rotterdam als het gaat om grootte, de groeicijfers van de Amsterdammers waren over heel 2008 opmerkelijk beter dan die van hun collega’s aan de Maas.

Dat blijkt uit de cijfers die het Amsterdamse havenbedrijf dinsdag bekendmaakte. Vooral de overslaggroei in de laatste twee maanden van vorig jaar, met respectievelijk 6,2 en 6,7 procent, is opvallend.
.
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:11:57 #32
243947 Pieter.
Pjederdy / PDD
pi_66206607
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:04 schreef Gellius het volgende:

[..]

[..]

.
Procentueel leuk, maar absoluut stelt he tnog steeds niks voor. Ik zie nog steeds die grote kranen in de haven stil staan. Ooit een prestigeproject geweest, nu een berg staal die alleen maar geld kost.

btw: ik woon zelf in Amsterdam.

Het mooiste aan Rotterdam is de skyline, die is het mooist als je langs de stad rijdt.
pi_66206949
Wat ik maar zeggen wil: het is toch een beetje triest dat Rotterdam-adepten maar blijven komen met dat suffe "wij zijn een stad van harde werkers, wij hebben eelt op de poten"-verhaaltje. Hoe groot kan je minderwaardigheidscomplex zijn?
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:15:50 #34
243947 Pieter.
Pjederdy / PDD
pi_66208739
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Gellius het volgende:
Wat ik maar zeggen wil: het is toch een beetje triest dat Rotterdam-adepten maar blijven komen met dat suffe "wij zijn een stad van harde werkers, wij hebben eelt op de poten"-verhaaltje. Hoe groot kan je minderwaardigheidscomplex zijn?
En de Amsterdammers nog steeds voortdrijven op wat ooit in de Gouden Eeuw bij elkaar is 'verdient'.
pi_66208813
Doen ze dat? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit een Amsterdammer horen zeggen.
  Trouwste user 2022 woensdag 18 februari 2009 @ 19:23:57 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_66209098
Ik vind de molen mooi miden in de stad

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_66209351
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:04 schreef Gellius het volgende:

[..]

[..]

.
15 procent meer van vrijwel niets is nogsteeds vrijwel niets.
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:37:18 #38
243947 Pieter.
Pjederdy / PDD
pi_66209660
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:17 schreef Gellius het volgende:
Doen ze dat? Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit een Amsterdammer horen zeggen.
Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de arrogantie komt wel daarvandaan.
Plus natuurlijk de grote hoeveelheden toeristen die ze bijna gratis over de vloer krijgen.
Voor jou 10 anderen, is toch wat je aan mentaliteit ziet in met name horeca en winkels.
  woensdag 18 februari 2009 @ 19:37:50 #39
243947 Pieter.
Pjederdy / PDD
pi_66209685
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

15 procent meer van vrijwel niets is nogsteeds vrijwel niets.
Dat dus!
pi_66220125
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 18:11 schreef Pieter. het volgende:

[..]

Procentueel leuk, maar absoluut stelt he tnog steeds niks voor. Ik zie nog steeds die grote kranen in de haven stil staan. Ooit een prestigeproject geweest, nu een berg staal die alleen maar geld kost.

btw: ik woon zelf in Amsterdam.

Het mooiste aan Rotterdam is de skyline, die is het mooist als je langs de stad rijdt.
Je weet het hé. Het geld word in Rotterdam verdient , in Den Haag verdeelt en in Amsterdam uitgegeven.
Wat wil je ook met een haven waar sinds 1860 geen schip meer is geweest.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_66223892
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het centrum van Rotterdam, met name achter het stadhuis / postkantoor was een grote sloppenwijk, met kleine huisjes en gezinnen die in 1 kamertje woonden. Rotterdam had de slag van modernidering aan het einde van de 19e eeuw duidelijk gemist en was, met name in die buurten, nog steeds een middeleeuwse stad.

Het bombardement, hoe vervelend ook, heeft ervoor gezorgd, dat er ruimte kwam om een nieuw modern centrum te ontwikkelen. Als zodanig kun je het zien als een mixed blessing. Er zijn veel mooie oude panden verloren gegaan (en de verwoesting van de St Laurens is natuurlijk onvergeeflijk), maar tegelijkertijd heeft het Rotterdam zeker wel geholpen.

Voor boeken over Rotterdam kun je de boeken van Herman Römer eens opzoeken. Fotoboeken met goede teksten erbij.
Ga het opzoeken, ben benieuwd ! was er ook niet een aflevering hierover bij andere tijden ( uitzendinggemist.nl)...
pi_66223931
Dankzij het bombardement is Rotterdam de mooiste stad van het land geworden denk ik. Ik denk namelijk niet dat als alle oude gebouwen nog volledig intact waren dat er ruimte zou zijn geweest voor de vele hoogbouw die er nu in de stad te vinden is. Dat zie je goed in Amsterdam en Utrecht waar het dankzij het ouderwetse stadsgezicht het zeer moeilijk is om de handen op elkaar te krijgen voor moderne bouwkunst in de binnenstad. Enkel een mix van modern en ouderwets had Rotterdam nog beter gestaan, vanuit dat oogpunt bezien hadden de Duitsers het dus iets rustiger aan moeten doen.

Voor wat betreft de haven denk ik niet dat het bombardement veel heeft uitgemaakt. Rotterdam ontleent zijn havenfunctie namelijk voornamelijk aan de zeer gunstige ligging, verder ligt de haven eigenlijk helemaal niet in Rotterdam. De gunstige ligging maakt het mogelijk dat schepen met een grote diepgang de haven kunnen bereiken, de Maasvlakte ligt nagenoeg in zee. Verder heeft de haven van Rotterdam een direct aansluiting op de Maas en de Waal, die in Duitsland via de Rijn weer voor een perfect verbinding met een zeer belangrijke Duitse economie. In de historie was Rotterdam altijd al een zeer belangrijke havenstad, Amsterdam zou die positie sowieso verliezen omdat de Amsterdamse haven zich achter sluizen bevindt, men zou dus niet gemakkelijk mee kunnen groeien met de grootste scheepsklassen.
pi_66223997
even een tvp ivm die geweldige foto's

Rotjeknor
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  donderdag 19 februari 2009 @ 08:17:40 #44
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66224740
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 03:48 schreef JoeThePlumber het volgende:

[..]

Ga het opzoeken, ben benieuwd ! was er ook niet een aflevering hierover bij andere tijden ( uitzendinggemist.nl)...
Mijn betoog uiteraard met de nuance, dat het verlies van Plan C, Pschorr, het Maasstation, de Passage en het Coolsingelziekenhuis hier niet tegenop wegen en dat de vernietiging van de St. laurens een oorlogsmisdaad eerste klas was.

Overigens is er in Neurenberg niemand veroordeeld voor het bombardement op Rotterdam....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 19 februari 2009 @ 15:01:39 #45
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_66238801
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 19:37 schreef Pieter. het volgende:

[..]

Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de arrogantie komt wel daarvandaan.
Plus natuurlijk de grote hoeveelheden toeristen die ze bijna gratis over de vloer krijgen.
Voor jou 10 anderen, is toch wat je aan mentaliteit ziet in met name horeca en winkels.
Dat zeggen meer mensen over Amsterdam. Volgens mij is het echter een fabeltje. Amsterdammers worden over het algemeen aardig gevonden door toeristen en ikzelf heb ook bijna nooit nare ervaringen in de horeca hier. Niet vaker dan in Rotterdam of Den Haag bijvoorbeeld.

Ook vind ik Amsterdammers niet arrogant. Ze hebben gewoon het hart op de tong en zeggen dingen direct in je gezicht. Meer dan elders in Nederland, waar men meer de kat uit de boom kijkt. Ga als import in bijv. Twente wonen en je zult je hele leven nooit volledig geaccepteerd worden, alhoewel men je dat nooit rechtstreeks zal zeggen.

In Amsterdam wonen zoveel verschillende mensen door elkaar dat dat niet speelt. Het maakt de stad energiek en eigen. Erg prettig wat mij betreft.
Stop the world, I want to get out.
pi_66238888
Even om alles in goede banen te leiden.

Dit is geen STA maar C&H dus hier wordt de cultuur en historie besproken.
Als men het over Amsterdam wil hebben, ook een stad met een rijke geschiedenis, dan open je daar een topic over.

Dus geen Amsterdam-Rotterdam wedstrijd aub.
pi_66241858
Weet je wat ik denk.. dat als Rotterdam niet gebombardeerd was dat ze in de oude wijken na een aantal jaren toch nieuwbouw hadden gemaakt. Hebben ze ook in de buurt van het Kurhaus gedaan in Scheveningen (voorbeeld). Totaal verpest door lelijke moderne gebouwen.

De moderne architecten hebben gewoon een foute mentaliteit met hun lelijke gebouwen die ze verzinnen (vind ik).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2009 16:18:33 ]
pi_66241897
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:

Tevens zou het zomaar kunnen, Rotterdam heeft nu een heel andere sfeer dan de rest van Nederland.
hier is maar 1 smiley goed genoeg voor!

vrijdag 20 februari 2009 @ 21:51:18 #49
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66295158
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:20 schreef remlof het volgende:
Ik denk juist dat de wederopbouw na de oorlog ertoe heeft bijgedragen dat Rotterdam economisch zo belangrijk is geworden. Vraag me af of het de grootste haven ter wereld was geworden als het gespaard was in de oorlog.
Wat een onzin toch in dit topic.....Rotterdam was al voor de 2e WO door de goede ligging een grote havenstad, onder andere door foutes types als Pincoffs.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  vrijdag 20 februari 2009 @ 21:58:27 #50
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_66295577
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:47 schreef Cothen het volgende:

[..]

Ook al voor de oorlog werd er regelmatig gesloopt om op grote schaal nieuwbouw te plegen. De dorpskern van de deelgemeente Hoogvliet is bijvoorbeeld op 2 woningblokken en een kerkje na met de grond gelijk gemaakt. Dat was al vóór de oorlog.
Dat was dus na de oorlog...
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')