abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 februari 2009 @ 23:15:48 #1
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66142989
stad van Nederland en misschien wel een van de belangrijkste steden van Europa. Wat denken jullie? Al die prachtige oude foto's met mooie grachtenpanden. Het was dan de grootste stad van Nederland geweest denk ik en de belangrijkste stad van Nederland.
Echt zonde.

Is er misschien een boek hierover of zo?
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_66143137
Er zijn veel boeken over Rotterdam. Bij de Centrale Bieb kan je deze vraag gewoon stellen aan de lieve medewerkers daar.

Tevens zou het zomaar kunnen, Rotterdam heeft nu een heel andere sfeer dan de rest van Nederland. Ik vind het wel iets moois hebben. Dat zou zonder een bombardement natuurlijk heel anders zijn geweest.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:20:25 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_66143220
Ik denk juist dat de wederopbouw na de oorlog ertoe heeft bijgedragen dat Rotterdam economisch zo belangrijk is geworden. Vraag me af of het de grootste haven ter wereld was geworden als het gespaard was in de oorlog.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:27:46 #4
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_66143475
Rotterdam heeft niet een 17e eeuw gekend als Amsterdam, dus ik vraag me af of er zulke 'paleizen' van grachtenpanden hebben gestaan als nu nog aan de grachten van Amsterdam.

Maar als je oude foto's ziet van Rotterdam breekt je hart. Het zag er fantastisch uit.
Stop the world, I want to get out.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:34:16 #5
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_66143735
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_66143741
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:15 schreef Fortitudo het volgende:
stad van Nederland en misschien wel een van de belangrijkste steden van Europa.
Dat is het nu ook dankzij de haven

Overigens zou het voor het beeld van Rotterdam niet zo heel erg veel uitgemaakt hebben, aangezien daar van oudsher al een mentaliteit heerst dat je oude vervallen gebouwen beter kan slopen als je er iets beters neer kan zetten.
So we just called him Fred too
  maandag 16 februari 2009 @ 23:34:37 #7
243947 Pieter.
Pjederdy / PDD
pi_66143746
De mentaliteit die er voor heeft gezorgd dat Rotterdam een wereldstad is, is ontstaan na de oorlog.

als het in de oorlog niet gebombardeerd was dan ware het nu net zulke luie flikkers als Amsterdammers. Was er niks van terecht gekomen. Mooi misschien wel, maar geen wereldstad.

Jammer dat het nu zon door criminele allochtonen overwoekerd betondorp is .
pi_66144039
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:20 schreef remlof het volgende:
Ik denk juist dat de wederopbouw na de oorlog ertoe heeft bijgedragen dat Rotterdam economisch zo belangrijk is geworden. Vraag me af of het de grootste haven ter wereld was geworden als het gespaard was in de oorlog.
Grote kans dat het bombardement daar geen invloed op heeft gehad, de haven was destjids al de oorzaak dat de stad in het begin van de 20ste eeuw explosief is gegroeid. Ruim voor de oorlog waren de plannen voor de aanleg van de Petroleumhavens (bekend van de Shell) in gang gezet en waren gemeentes als Hoogvliet, Pernis en Heijplaat geannexeerd.
Overigens zou zonder het bombardement de bebouwing op Zuid wél anders verlopen zijn. Door het bombardement zijn er op Noord nu meer woningen verrezen dan er voor het bombardement stonden. Om de voorspelde groei van de stad toch aan de kunnen had de bebouwing in Rotterdam-Zuid anders aangepakt moeten worden.
pi_66144229
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:
De mentaliteit die er voor heeft gezorgd dat Rotterdam een wereldstad is, is ontstaan na de oorlog.
Ook al voor de oorlog werd er regelmatig gesloopt om op grote schaal nieuwbouw te plegen. De dorpskern van de deelgemeente Hoogvliet is bijvoorbeeld op 2 woningblokken en een kerkje na met de grond gelijk gemaakt. Dat was al vóór de oorlog.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:52:52 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_66144457
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Pieter. het volgende:

als het in de oorlog niet gebombardeerd was dan ware het nu net zulke luie flikkers als Amsterdammers. Was er niks van terecht gekomen. Mooi misschien wel, maar geen wereldstad.

Jammer dat het nu zon door criminele allochtonen overwoekerd betondorp is .
Het is heerlijk lui te zijn en te genieten van al het moois om je heen. In ieder geval beter dan tussen tochtige staalconstructies te moeten leven, waar alle romantiek en poëzie is weggewaaid. Hoe ging dat - overigens vreselijke - nummer ook al weer? Geef mij maar Amsterdam? Juist
pi_66144500
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef Lkw het volgende:

[..]

Het is heerlijk lui te zijn en te genieten van al het moois om je heen. In ieder geval beter dan tussen tochtige staalconstructies te moeten leven, waar alle romantiek en poëzie is weggewaaid. Hoe ging dat - overigens vreselijke - nummer ook al weer? Geef mij maar Amsterdam? Juist
Juist niet.
De schoonheid van Rotterdam moet je ontdekken.
  maandag 16 februari 2009 @ 23:59:30 #12
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_66144739
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:54 schreef IHVK het volgende:

[..]

Juist niet.
De schoonheid van Rotterdam moet je ontdekken.
Ik ken het centrum van Rotterdam redelijk goed en vind het leuk om er een dagje rond te banjeren. Maar ik blijf toch het meest houden van de Oude Haven, Hotel New York en dat stukje jachthaven aan de noordoever van de Maas. Kralingse Plas is ook leuk.

Maar verder vind ik het al snel kil worden met al die hoge strenge gebouwen. Die zijn wel mooi als skyline, maar niet om tussen rond te lopen. Ik mis de menselijke maat.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 00:48:54 #13
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_66145852
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:52 schreef Lkw het volgende:

[..]

Rotterdam heeft gewoon niet die oude schoonheid die Amsterdam of Utrecht hebben. Om met Deelder te spreken: Vierkant, hoog en hoekig, gekanteld in het tegenlicht...Ik zou als toerist ook niet zo snel verliefd worden op Rotterdam denk ik. Veel mensen gaan het pas waarderen als ze er een tijdje wonen.

Zelf vind ik oude historische steden prachtig om een paar dagen in rond te lopen, maar daarna gaat het me benauwen. Juist dat zoeken, dat constant in ontwikkeling zijn trekt me enorm aan in Rotterdam. Amsterdam en Utrecht zullen over 25 jaar nog precies hetzelfde zijn, bij Rotterdam weet je nu al dat alles dan weer anders is. Dat zorgt voor een dynamiek die geen enkele andere grote stad in Nederland heeft.

Rotterdam
  dinsdag 17 februari 2009 @ 00:52:20 #14
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_66145899
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:27 schreef Lkw het volgende:

Maar als je oude foto's ziet van Rotterdam breekt je hart. Het zag er fantastisch uit.
En dat ja

Ik heb een paar jaar geleden een tentoonstelling gezien waarbij ze van allerlei plekken naast elkaar hadden gezet hoe het nu is en hoe het vroeger was. Waren echt prachtige plaatjes, bizar dat je daar gewoon niets meer van kunt ontdekken in de huidige stad
  dinsdag 17 februari 2009 @ 01:53:28 #15
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66146510
Zo belangrijk als dat het nu is was het zonder het wederopbouw niet geworden denk ik, zoals Remlof al zei.
AFC AJAX
pi_66146813

Voor

Na

Coolsingel met Aert van Nesstraat

Zuid Blaak

Vischmarkt (rechts) eind jaren '20

[img]undefined[/img]
1780 Oudehaven en Geldersche Kaai Links de Gapersbrug (afgebroken in 1826) met de Beurs Rechts Kleine Draaibrug Tussen de 2 bruggen werd later Plan C gebouwd en Station Beurs[/img]
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  dinsdag 17 februari 2009 @ 02:32:39 #17
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_66146824
Het is altijd naderhand mekkeren.
De stad waar ik in woon heeft allerlei panden gesloopt en grachten gedempt in de jaren 50 wegens woningnood.

Was Rotterdam niet gebombardeerd, zou hetzelfde Rotterdam nog bestaan?
Who knows. Maar zeker van zijn: no way.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_66146825
Wel zonde ja als je die mooie foto's/schilderijen ziet.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 02:43:38 #19
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66146876
Inderdaad, super mooie foto's.

Vooral deze vind ik echt prachtig gewoon. De setting ziet er amper werkelijk uit

AFC AJAX
pi_66146879
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 02:32 schreef IHVK het volgende:
Wel zonde ja als je die mooie foto's/schilderijen ziet.
Nu niet, toen wel. Halve stad dakloos

Amsterdam heeft ongeveer 3/4 van haar binnenstad op de monumentenlijst staan. Als er dus iets nieuws moet komen dan moet er uitgeweken worden naar Diemen Duivendrecht etc omdat in de binnenstad niets gebouwd mag worden (lees afgebroken worden).

In Rotterdam kun je een nieuw voetbal stadion gewoon in de stad bouwen. Aan de Maas etc. Als de Arena straks verdwijnt moeten ze kijken in de richting van Almere omdat er nergens plek is.

Verder veel grote bedrijven willen hun hoofdkantoor in de binnenstad hebben en niet buitenaf (Blijmer , amstel etc) Dan het gezeik met die Noord Zuidlijn (hard nodig maar door ondergrondse 17e eeuwse palen en kwetsbare panden geen beginnen aan)

Wel meer toeristen natuurlijk. Maar geloof dat ze dankzij die wethouder die nu ook een beetje aan afschrikken zijn door strenge regeltjes en disneyland toerisme. Els Iping schijnt er meer van te weten!
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_66147483
quote:
Op maandag 16 februari 2009 23:34 schreef Cothen het volgende:

[..]

Dat is het nu ook dankzij de haven

Overigens zou het voor het beeld van Rotterdam niet zo heel erg veel uitgemaakt hebben, aangezien daar van oudsher al een mentaliteit heerst dat je oude vervallen gebouwen beter kan slopen als je er iets beters neer kan zetten.
Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?

Serieuze vraag.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_66147491
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Als dat zo is, waarom stond rotterdam in de jaren 90 dan vol met dichtgetimmerde bende en had A'dam de ouwe zooi tegen die tijd al lang opgeknapt of vervangen?

Serieuze vraag.
De vraag is niet aan mij gericht maar toch wil ik even reageren.

Misschien omdat er in Rotterdam genoeg ruimte was/ is ? Zoals eerder gezegt in Amsterdam heb je zeer veel monumentale panden die dus niet gesloopt mogen worden.

Door de oorlog hebben ze in Rotterdam weinig van dergelijke panden. Waarom zou je dan je oude zooi slopen of renoveren.
pi_66147538
Als je mooie foto's van Rotterdam zoekt van vroeger en nu moet je eens gaan kijken bij Urban Photo in de Pannekoekstraat. Ze hebben daar ook veel boeken met informatie. Toffe winkel is 't .
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:19 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Serieuze vraag.
Er zijn in de jaren 50 en 60 ontzettend veel huizen gebouwd die bedoeld waren om een jaar 10 max 20 te blijven bestaan. Die huizen waren niet van geweldige kwaliteit maar het slopen er van bleef uit dus ging alles vervallen. Vanaf halverwege jaren 90 tot nu gaan zowat al die huizen plat.
Een mooi voorbeeld zijn de woningen in de zijstraat van de Franselaan die hadden al lang weg moeten zijn en liggen ook half in puin maar worden gewoon nog verkocht.
ijs_beer fan!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 07:37:51 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66147554
Het centrum van Rotterdam, met name achter het stadhuis / postkantoor was een grote sloppenwijk, met kleine huisjes en gezinnen die in 1 kamertje woonden. Rotterdam had de slag van modernidering aan het einde van de 19e eeuw duidelijk gemist en was, met name in die buurten, nog steeds een middeleeuwse stad.

Het bombardement, hoe vervelend ook, heeft ervoor gezorgd, dat er ruimte kwam om een nieuw modern centrum te ontwikkelen. Als zodanig kun je het zien als een mixed blessing. Er zijn veel mooie oude panden verloren gegaan (en de verwoesting van de St Laurens is natuurlijk onvergeeflijk), maar tegelijkertijd heeft het Rotterdam zeker wel geholpen.

Voor boeken over Rotterdam kun je de boeken van Herman Römer eens opzoeken. Fotoboeken met goede teksten erbij.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')