abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66136636
Dus als private bedrijven besluiten te investeren in een opkomende/gammele economie dan is dat de schuld van de EU? Ga toch fietsen.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_66137561
alle europese landen moeten gewoon lid van de eu worden en de euro invoeren . stabiliteit enzo
pi_66137652
oh jeej mensen toch !!!

dit klinkt wel spannend allemaal
pi_66138487
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:15 schreef Schadenfreude het volgende:
- depositogarantieregeling afschaffen, zodat de risico's niet meer voor rekening zijn van de belastingbetalers in het land waar toevallig het hoofdkantoor staat. Nadeel is dat niemand meer onbezorgd zijn geld naar de bank kant brengen, aangezien je het bij een faillissement gewoon kwijt bent.

En dat is waarom vreemd?

Eigenlijk lijkt me het me een vrij logische stap. Mensen worden zich dan veel bewuster over hun eigen geld. En banken zullen veel minder risico durven nemen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_66138926
We staan er lekker voor , als Oost Europa klapt en ING klapt mee dan hebben we serieus stront aan de knikker .

2009 beloofd een spannend jaar te worden
pi_66139416
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:53 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En dat is waarom vreemd?

Eigenlijk lijkt me het me een vrij logische stap. Mensen worden zich dan veel bewuster over hun eigen geld. En banken zullen veel minder risico durven nemen.
Ik zeg nergens dat het vreemd is, integendeel. Het lijkt mij dat banken in de eerste plaats goed op je geld moeten letten. Als een bank alles uitleent of investeert in dubieuze leningen dan zou ik toch even verder gaan kijken.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  maandag 16 februari 2009 @ 22:13:45 #57
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66139640
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:24 schreef Schadenfreude het volgende:
Dus als private bedrijven besluiten te investeren in een opkomende/gammele economie dan is dat de schuld van de EU?

Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66143464
We gaan met zijn allen naar de klere, en im lovin it
  maandag 16 februari 2009 @ 23:39:11 #59
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_66143922
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:44 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Mocht ING vallen dan heeft Nederland een bloedserieus probleem wat nog generaties blijft bestaan.
Dat intresseert me niet want als het goed verloopt zit ik dan in het buitenland, maar je kan niet ontkennen dat onze INGvrienden elke zeepbel weten te vinden en weten op te blazen.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_66145181
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
Mocht ING vallen dan heeft Nederland een bloedserieus probleem wat nog generaties blijft bestaan.
Kort voor de val het DGS verlagen tot 0 euro.
pi_66145196
Ik word een beetje misselijk...
For great justice!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 00:22:10 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_66145387
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:13 schreef Q. het volgende:
Ik word een beetje misselijk...
waarom ? ik vind het wel leuk eigenlijk! eindelijk gebeurt er eens wat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_66146582
Dit maakt me voor het eerst echt bang als ik dit zo lees...
pi_66146733
Dat wordt dus massaal shorten op ING op de 28ste
pi_66147337
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 03:49 schreef henkway het volgende:
Lijkt me sterk dat Bos ING alsnog failliet laat gaan, dat nooit.
En wat is het alternatief? Nederland failliet laten gaan? NL kan de schuld van ING niet dragen.
pi_66147387
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 00:22 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Jij hebt zeker geen baan?
For great justice!
pi_66147390
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 @ 03:49 schreef henkway het volgende:
Lijkt me sterk dat Bos ING alsnog failliet laat gaan, dat nooit.
IJsland-scenario. Alleen dan zonder hulp van het IMF, want dat is ook blut.
For great justice!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 07:12:25 #69
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_66147456
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:53 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En dat is waarom vreemd?

Dat laatste vraag ik me af. Bij de meeste banken waren de mensen die geld kwamen brengen minder belangrijk dan de mensen die geld kwamen halen, want uit die laatste groep haal je je winst en bonussen. Daarnaast vraag ik me af hoe de gemiddelde spaarder risico's zou moeten kunnen inschatten die de banken en rating-agencies ook over het hoofd zien. De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op nóg een keuzeprobleem erbij: die zoeken gewoon een manier om hun (beperkte) vermogen veilig te stallen en girale transacties te kunnen doen. Het afschaffen van de depositogarantie lijkt me niet de juiste weg, een depositogarantie onder strengere voorwaarden misschien wel.
Never explain, never apologize.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 08:18:28 #70
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_66147802
Hmm.... ik heb even in de kwartaalcijfers van ING zitten spitten (voor iedereen vrij toegangkelijk op www.ing.com)

persbericht q3 2008
Ik lees voor banking:
The rollout of retail banking operations in Ukraine started in June 2008 and now includes 13 outlets.

Voor Insurance:
Due to the global financial turmoil and the impact on the Ukrainian economy, ING has decided for the moment to postpone the launch of its these operations in the Ukraine.

In de balanstotalen wordt Ukraïne nergens apart genoemd en moet onder "other regions" zijn opgenomen Dit is in totaal minder dan 1% van het totale balanstotaal van ING.

dat ING gaat omvallen van de economische crises in de oekraïne lijkt me dus een compleet indianenverhaal.

<edit> ze hebben ook Wholesale activiteiten in Ukraine met een balanstotaal van ongeveer 500 mln ultimo 2007. Stelt dus ook geen zak voor. Zie http://www.ingfn.com.ua/ <edit>

[ Bericht 6% gewijzigd door thedunno op 17-02-2009 08:39:44 ]
pi_66148708
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 00:22 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nu is het leuk totdat je zelf keihard getroffen wordt. Dan piep je wel anders.
pi_66150502
Nou die paar euro's die ik nog bij de ING (postbank) had staan op een internet spaarrekening ga ik ook maar weghalen. Dan hoef ik daar straks ook niet achteraan bij de Nederlandse Bank.

En verder is Inflatie eigenlijk de enige manier om van het probleem af te komen.
Dus dat verwacht ik dan ook.
pi_66151240
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:13 schreef HarryP het volgende:
Nou die paar euro's die ik nog bij de ING (postbank) had staan op een internet spaarrekening ga ik ook maar weghalen. Dan hoef ik daar straks ook niet achteraan bij de Nederlandse Bank.

En verder is Inflatie eigenlijk de enige manier om van het probleem af te komen.
Dus dat verwacht ik dan ook.
Idd... is hyperinflatie dan misschien het medicijn tegen deze crisis
  dinsdag 17 februari 2009 @ 10:45:19 #74
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_66151450
Ach, niks wat een fikse oorlog niet op kan lossen.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_66151807
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wel knap dat ING haast alle rommel heeft gevonden die er te vinden is.
idd viel mij ook al op
Maar blijkbaar is dat de Krrrrrrracht van ing
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66153671
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 07:12 schreef Lurf het volgende:

[..]

Dat laatste vraag ik me af. Bij de meeste banken waren de mensen die geld kwamen brengen minder belangrijk dan de mensen die geld kwamen halen, want uit die laatste groep haal je je winst en bonussen. Daarnaast vraag ik me af hoe de gemiddelde spaarder risico's zou moeten kunnen inschatten die de banken en rating-agencies ook over het hoofd zien. De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op nóg een keuzeprobleem erbij: die zoeken gewoon een manier om hun (beperkte) vermogen veilig te stallen en girale transacties te kunnen doen. Het afschaffen van de depositogarantie lijkt me niet de juiste weg, een depositogarantie onder strengere voorwaarden misschien wel.
ik zelf ben voor het spreiden van je geld over meerdere banken.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 12:18:32 #77
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_66154696
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 10:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd viel mij ook al op
Maar blijkbaar is dat de Krrrrrrracht van ing
rrrrrrraaaawhr

---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:00:01 #78
226255 ES57
Live from Van Aartsen City
pi_66160609
Die ING-spotjes komen nu volslagen belachelijk over. Picture this, dat achterlijke meisje dat eerst voor de Postbank de hoer speelde, krijst nu in de duinen iets onverstaanbaars. Op de achtergrond op het strand 2 Oranje leeuwen die lopen te ravotten. Ondertussen fietst Anouk er in andere spotjes tussendoor.

Welke krankzinnige marketeer verzint zo iets?
"Friends, Romans, countrymen, lend me your ears"
pi_66162513
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:00 schreef ES57 het volgende:
Die ING-spotjes komen nu volslagen belachelijk over. Picture this, dat achterlijke meisje dat eerst voor de Postbank de hoer speelde, krijst nu in de duinen iets onverstaanbaars. Op de achtergrond op het strand 2 Oranje leeuwen die lopen te ravotten. Ondertussen fietst Anouk er in andere spotjes tussendoor.

Welke krankzinnige marketeer verzint zo iets?
Idd, die ING reclame spotjes zijn echt om te "brullen"
Vroegah had ik een vertrouwt gevoel bij de ING tegenwoordig is dat het tegenovergestelde.
pi_66179612
quote:
Op maandag 16 februari 2009 17:09 schreef ES57 het volgende:

[..]

ING neemt zijn maatregelen: bellen naar de klantenservice of andere ING-lijnen kost niet langer
E0.05 maar E0.10.

Het grote graaien gaat beginnen, eerst bij de overheid en nu nog meer bij de klanten.

Wie een kuil graaft ...
Vanwaar is nederlands geschreven stuk gequote? Heb je dit zelf geschreven? Want het komt maar heel gedeeltelijk overeen met het origineel van de Telegraph.
pi_66185918
quote:
Op maandag 16 februari 2009 19:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Onzin, de EU wordt slachtoffer van het ongelimiteerd uitlenen van banken.
Oekraine is geen EU lid. Dus dat heeft er verder weinig mee te maken.

Overigens vind ik wel dat de EU te makkelijk arme landen heeft toegelaten.
Vooral Roemenie en Bulgarije zijn nog veel te arm.
Aantal andere landen waren er wel klaar voor, paar twijfel gevallen.
Alsof die paar rot centen die naar die landen zijn verdwenen de rijke landen de das omdoen
Die landen staan er op zich, qua schuld en geïnvesteerd vermogen bij derden een stuk florissanter voor dan die hele 'so called" rijke westerse wereld. Ze zijn arm, ze blijven arm, 't kan daar alleen maar beter gaan en ze hebben bij lange na niet zoveel te verliezen als wij.
  woensdag 18 februari 2009 @ 05:09:43 #82
226255 ES57
pi_66185945
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 22:58 schreef Dave7 het volgende:

[..]

Vanwaar is nederlands geschreven stuk gequote? Heb je dit zelf geschreven? Want het komt maar heel gedeeltelijk overeen met het origineel van de Telegraph.
http://www.depers.nl/debe(...)?Id=1197515#lastpost
  woensdag 18 februari 2009 @ 05:21:46 #83
203688 Drijfzand
account closed
pi_66185969
Industriele spionage en beinvloeden van buitenlandse economien is een fundamenteel onderdeel van de Amerikaanse politiek sinds de tweede wereldoorlog. En veel efficienter georganiseerd dan de EU ooit kan bereiken. Denkt iemand dat de VS niet alles zal doen om als sterkste verliezer uit deze crisis te komen? Alsof die credit ratings van banken volledig objectief zijn...

De VS doet weer waar ze het best in zijn, afwentelen van de problemen op anderen.

Hoeveel Amerikaanse bedrijven zijn er ooit in problemen geraakt door negatieve appraisals vanuit Europa? En omgekeerd?
too much to do in the real world.
pi_66186391
Op het moment dat Bush stond te verkondigen dat er meer hypotheken aan armen mensen gesleten moesten, wisten ze allang dat die hypotheken verkocht zouden worden aan Europa, alles voor de bankbonussen
pi_66187720
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 07:43 schreef henkway het volgende:
Op het moment dat Bush stond te verkondigen dat er meer hypotheken aan armen mensen gesleten moesten, wisten ze allang dat die hypotheken verkocht zouden worden aan Europa, alles voor de bankbonussen
En- of slimme manier (groot gedeelte) om verliezen door te sluizen (en dus afschrijven) naar het buitenland idd.
pi_66188996
3.7 miljard verlies .
quote:
Bankverzekeraar ING heeft in de laatste drie maanden van 2008 een verlies geboekt van 3,7 miljard euro. Het verlies over 2008 is overigens slechts 729 miljoen euro.
-
  woensdag 18 februari 2009 @ 10:46:16 #87
226255 ES57
pi_66190258
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 07:43 schreef henkway het volgende:
Yep. Deze crisis is ontstaan doordat Amerika decennialang op krediet heeft geleefd, hun banken al die schuldvorderingen veel te mooi hebben voorgesteld, en ze aan de rest van de wereld hebben verkocht. Het buitenland is er ingestonken zeg maar. China, Arabische oliesheiks, Europa, etc. hebben in feite waardeloze schuldvorderingen gekocht voor een hoop geld.

Nu denk ik eerlijk gezegd niet dat "ons" dat nog en keer zal overkomen. En dat is ook precies het risico van Obama's beleid. Hij vervangt nu particuliere schulden door extra overheidsschulden, en die zullen dus later door de Amerikanen zelf moeten worden terugbetaald, omdat "wij" het niet meer zullen doen. Als hun economie zich niet goed herstelt, dan zullen ze daar dus geen geld voor hebben. Probleem daarbij is dat Obama de onderliggende oorzaak niet aanpakt: het structurele gebrek aan concurrentiekracht van Amerika. Hij zal structurele maatregelen moeten treffen, niet alleen conjuncturele.

Feitelijk is er geen oplossing voor dit probleem. Amerikanen (overheid, bedrijfsleven en consumenten) zouden jarenlang (tientallen jaren) flink moeten gaan sparen om die enorme schulden aan het buitenland af te lossen. Maar dat kan niet want dan stort hun economie helemaal in elkaar. De Amerikaanse economie drijft op 1 religie: kopen, kopen, kopen.

De USA heeft dan nog maar 2 opties:
- Dollars bijdrukken en dat aan de Chinezen geven (de dollar stort in)
- Tegen de wereld zeggen: "Fuck you, we betalen geen cent terug". Kunnen ze makkelijk doen want hun militaire kracht is enorm.
  woensdag 18 februari 2009 @ 15:26:29 #88
56749 BlaZ
pi_66200553
quote:
Duitsland en Frankrijk: Instorten Europa mogelijk te voorkomen met landen-bailouts

Volledig bericht:

Gaan zij Europa redden?

Duitsland en Frankrijk zullen zich mogelijk gedwongen voelen om komplete Europese landen te redden met bailouts, om een implosie van het Europese financile systeem, en daarmee het instorten van Europa, te voorkomen.

De Duitse minister van Financin, Peer Steinbrck, is de eerste hoge Europese politicus die het onderwerp ter sprake bracht. Hij erkende dat sommige EU-landen 'in de problemen' komen en mogelijk financile hulp nodig hebben.

Franse officials hebben hun bezorgdheid uitgesproken over de spanningen op de financile markten, door het sterk oplopen van de verzekeringskosten (CDSwaps) van de Ierse, Griekse en Spaanse staatsschuld. CDswaps zullen zich de komende 12 maanden voor landen zoals Griekenland, Itali, Spanje en Portugal mogelijk gaan verdubbelen.

De nachtmerrie van bondskanselier Angela Merkel en president Nicolas Sarkozy is dat beleggers de schuld van n of enkele landen niet meer willen financieren, waardoor deze failliet gaan en heel Europa in een ernstige systeemcrisis wordt gestort.

In het verdrag van Maastricht is, op aandringen van Duitsland en Nederland, vastgelegd dat de Europese Centrale Bank niet mag overgaan tot bailouts. Daarom zullen de twee grootste economin van de Eurozone mogelijk buiten de ECB om overgaan tot het financieel te hulp schieten van EU-landen die dreigen te bezwijken.

'De grotere spelers zullen de kleinere spelers moeten uitkopen,' zegt Alex Allen, investeringshoofd van Eddington Capital Management. 'Je kunt niet een deel van het systeem laten falen, want dat leidt tot het falen van het hle systeem.' Volgens hem is het risico dat tenminste n land noodgedwongen het Euroblok moet verlaten, groter dan de financile markt op dit moment verwacht. 'Het risico met Griekenland, Itali, Spanje en Portugal wordt door de markt enorm onderschat.'

De Europese financieringstekorten zijn torenhoog geworden, nadat regeringen in heel de EU overgingen tot bailouts van banken en financile instellingen. Dat kostte de EU tot nu toe 1,2 biljoen.

Europese officials hebben al gewaarschuwd dat de obligatiemarkt in een crisis kan worden gestort. Daarbij wijzen ze op de wereldwijde gevolgen van het instorten van Lehman Brothers in september 2008. ECB-bestuurslid Lorenzo Bini Smaghi zegt dat het risico bestaat dat 'het wantrouwen dat er in de financile markten is, overslaat in wantrouwen in hele landen.'

'Ik zou zeer met tegenzin zeggen: O.k., laat Ierland en Griekenland maar bankroet gaan, de markt los het wel op, en straf hen voor hun onverantwoordelijkheden in het verleden,' verklaarde Thomas Mayer, co-hoofd wereldwijde economie bij de Deutsche Bank in Londen. 'Dat deden ze ook met Lehman en dat bleek geen goed idee te zijn.'

ECB-president Jean-Claude Trichet vindt de huidige zorgen om het financile systeem echter niet gerechtvaardigd, en sprak zijn vertrouwen uit dat de landen de situatie wel zullen oplossen.

Xander

Bron: Bloomberg
pi_66200691
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]

\

woensdag 18 februari 2009 @ 15:49:56 #90
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_66201528
quote:

[..]

Moeten we ook nog garant staan voor de puinhopen van de PIGS

Kunnen we de euro niet splitsen in de neuro voor noord Europa en de zeuro voor Zuid Europa.
Dan kan de zeuro weer lekker devalueren zonder dat de PIGS hun economiën hoeven te herstructuren.
Kunnen wij een sterker neuro houden
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_66201718
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 10:46 schreef ES57 het volgende:

[..]

Yep. Deze crisis is ontstaan doordat Amerika decennialang op krediet heeft geleefd, hun banken al die schuldvorderingen veel te mooi hebben voorgesteld, en ze aan de rest van de wereld hebben verkocht. Het buitenland is er ingestonken zeg maar. China, Arabische oliesheiks, Europa, etc. hebben in feite waardeloze schuldvorderingen gekocht voor een hoop geld.

Nu denk ik eerlijk gezegd niet dat "ons" dat nog en keer zal overkomen. En dat is ook precies het risico van Obama's beleid. Hij vervangt nu particuliere schulden door extra overheidsschulden, en die zullen dus later door de Amerikanen zelf moeten worden terugbetaald, omdat "wij" het niet meer zullen doen. Als hun economie zich niet goed herstelt, dan zullen ze daar dus geen geld voor hebben. Probleem daarbij is dat Obama de onderliggende oorzaak niet aanpakt: het structurele gebrek aan concurrentiekracht van Amerika. Hij zal structurele maatregelen moeten treffen, niet alleen conjuncturele.

Feitelijk is er geen oplossing voor dit probleem. Amerikanen (overheid, bedrijfsleven en consumenten) zouden jarenlang (tientallen jaren) flink moeten gaan sparen om die enorme schulden aan het buitenland af te lossen. Maar dat kan niet want dan stort hun economie helemaal in elkaar. De Amerikaanse economie drijft op 1 religie: kopen, kopen, kopen.

De USA heeft dan nog maar 2 opties:
- Dollars bijdrukken en dat aan de Chinezen geven (de dollar stort in)
- Tegen de wereld zeggen: "Fuck you, we betalen geen cent terug". Kunnen ze makkelijk doen want hun militaire kracht is enorm.
Ik ben het met je eens dat de kans dat zoiets ons nog een keer overkomt inderdaad niet zo groot is. Opzich is het wel goed dat Amerika nu wat inkrimpt en dat de EU / China / Japan Amerika uit de soep willen halen door Amerika financieel te gaan ondersteunen over een aantal jaar. Hoe je het ook went of keert, EU / Japan / China / Amerika kunnen eigenlijk niet zonder elkaar.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_66202228
quote:

[..]

Dit gaat natuurlijk verkeerd komende maanden......hoe willen die landen dat uberhaupt zelf financieren.

ps. Ik heb weer een plaat aangevraagd, draaien maar -1,13%
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_66212040
quote:
Duitsland en Frankrijk zullen zich mogelijk gedwongen voelen om komplete Europese landen te redden met bailouts, om een implosie van het Europese financile systeem, en daarmee het instorten van Europa, te voorkomen.
leuk leesvoer, echter klinklare onzin natuurlijk.
  woensdag 18 februari 2009 @ 20:51:23 #94
56749 BlaZ
pi_66212160
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 20:48 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

want?
pi_66212337
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 20:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]

want?
- de PIGS zullen echt niet bezwijken. De belasting gaat omhoog, de uitgaven gaan omlaag. Maar die landen gaan never failliet. Het zijn geen utrecht-tussen-engeland-en-groenland.
- Fr en D kunnen en willen er niet voor opdraaien. Onverkoopbaar aan de burgers.
pi_66212401
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 20:48 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg!
pi_66212756
Vreemd dat PIGS er bij gehaald wordt, de kans op een groot verlies aan kredietwaardigheid schuilt juist veel meer in de Oost-Europese landen. Polen, Oekraine en Hongarije. Landen met een redelijk ontwikkelde economie, en waar de overheden dus grote bedragen uit zullen geven om die economie overeind te houden, waardoor de kredietwaardigheid van die overheden en daarmee hun vermogen banken te redden daalt en tevens de overheden zelf in de problemen kunnen komen.
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 20:56 schreef TubewayDigital het volgende:
- de PIGS zullen echt niet bezwijken. De belasting gaat omhoog, de uitgaven gaan omlaag. Maar die landen gaan never failliet. Het zijn geen utrecht-tussen-engeland-en-groenland.
- Fr en D kunnen en willen er niet voor opdraaien. Onverkoopbaar aan de burgers.
Punt 1 en punt 2 werken elkaar wel tegen he. Ik weet niet of de Griekse banken diep in Oost-Europa zitten, vanuit geografisch oogpunt is die kans reeel, maar als er echt grote problemen ontstaan met de bancaire sector in Polen, Oekraine en Hongarije dan is de kans groot de Griekse banken mee gaan. En dan is er geen overheid meer die redding kan bieden zonder daarbij zijn eigen kredietwaardigheid op het spel te zetten.
pi_66212805
oh leuk, een rel discussieforum in AEX.

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_66213056
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 15:49 schreef DiRadical het volgende:
Kunnen we de euro niet splitsen in de neuro voor noord Europa en de zeuro voor Zuid Europa.
Dan kan de zeuro weer lekker devalueren zonder dat de PIGS hun economiën hoeven te herstructuren.
Kunnen wij een sterker neuro houden
Dat lijkt mij een goed plan. Heel veel problemen in de EU komen voort uit de tegenstelling tussen Noord-Europa en Zuid-Europa. In Zuid-Europa doet men nogal eens aan lekker holladiee beleid als het gaat om de overheidsfinanciën, het sociale stelsel en de steun van de overheid aan private ondernemingen, in Noord-Europa is men veel verstandiger en ziet men dat een dergelijke houding gewoon niet te veroorloven valt. Noord en Zuid-Europa verschillen zo erg dat samenwerking ook nooit goed van de grond zal komen, er zal altijd wantrouwen blijven tussen Noord en Zuid-Europa. Alles wat aan de Middellandse Zee grenst de ZEU (ook die paupers in Frankrijk) en de rest in de NEU waar men dan ook de neuro ( ) heeft.

Een unie van Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Polen, Engeland (voorkeur van de twijfel) en de Scandinavische landen zou denk ik uitermate effectief kunnen opereren.
  donderdag 19 februari 2009 @ 17:31:00 #100
56749 BlaZ
pi_66244666
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')