abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 februari 2009 @ 12:01:13 #1
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_66050108


Vorige delen:
huishouden volgens schema
Huishouden volgens schema #2
Huishouden volgens schema #3

Het begon met deze post:
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:11 schreef maok het volgende:
Ik woon alleen en werk fulltime. Ik merk dat ik de laatste tijd niet zo goed ben in het bijhouden van mijn huishouden. Regelmatig komt het voor dat ik vlak voor dat visite langs komt nog snel even oppervlakkig schoonmaak en opruim en iig dingen als de wc nog even schoonmaak en dan net optijd helemaal gestessed klaar ben als de bel gaat. Of dat ik al weken niet meer heb stof gezogen omdat ik de was en de afwas even belangrijker vind op dat moment. Als ik uit mijn werk kom heb ik ook geen zin om nog uren aan het huishouden te besteden, meestal ga ik dan boodschappen doen en koken en daar blijft het dan bij. Later probeer ik dat dan allemaal in te halen op zaterdag, maar dat werkt ook niet. Ik merk ook dat ik dingen vergeet om te doen. Oudpapier blijft vaak veel te lang staan omdat ik vergeet rekening te houden met het moment dat het opgehaald wordt en als ik er dan aan denk is het natuurlijk net de dag ervoor opgehaald. En mijn ramen heb ik al meer dan een jaar niet meer gelapt.

Het lijkt er op dat ik vooral slecht plan en bijhou. Ik heb wel eens gehoord dat er schema's bestaan voor het huishouden waarin precies staat waneer je wat moet doen. Zijn er hier mensen die hier die ook van dat soort schema's gebruiken, welke en hoe bevallen ze en werkt het ij jou om je er aan te houden? Of weet er iemand een goede manier om het te plannen?
Al snel bleek dat er een hoop Fok!ers zich wel herkenden in dit verhaal en we gingen opzoek naar een goed schoonmaak rooster. Greys bleek een rooster te hebben gemaakt, het Peggy schema naar Peggy Bundy.

(Oblivion's schema)

Je kunt het hier Downloaden. (Het schema door maok aangepast staat hier)
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 18:34 schreef Greys het volgende:
Downloaden, op je computer opslaan en aanpassen naar wens.

Aanpassen van een gekleurde cel doe je zó:
- muisklik rechts in vakje
- kies uit het rijtje dat je dan ziet 'Randen en Arcering'
- kies tabblad Arcering
- kies een kleurtje
- bij Toepassing (op dat zelfde veldje als de kleurtjes) even 'CEL' kiezen, anders wordt je hele tabel die kleur

Klinkt ingewikkeld, maar als je er eentje hebt gedaan lukt de rest ook vanzelf!


Er zijn er een hoop tips voorbij gekomen, zoals:
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:18 schreef Kekaa het volgende:
Maak een schema dat voor jezelf logisch is, probeer niet teveel op 1 dag te doen... behalve als je graag een schoonmaakdag wilt (in totaal duurt het dan ook maar maximaal 2 uur ofzo).
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Was dit niet zoiets? Of was dat iets anders?
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 16:02 schreef Deetch het volgende:
Het begint in ieder geval met discipline

Hoe ik het een beetje doe:
  • Koop een vaatwasser, scheelt afwassen
  • Na het koken direct alle zooi opruimen, kost je dan 10 minuten
  • Dingen direct na gebruik opruimen (oud papier, afwas, afval, boeken, cd's)
  • Boekhoudingsdingen 1x per week inplannen en alle daarbij behorende documenten in een
    postbakje leggen, dit kan prima op een verloren avondje (half uurtje)
  • Zaterdag- of zondagmiddag de rest schoonmaken, kost je een uurtje of 2 en 's middags doe
    je meestal toch niet zo heel veel.
  • Boodschappen 1x per week op zaterdag (met een lijstje en volle maag ivm goedkoper)
  • Dubbele porties kopen en eentje dan invriezen (scheelt 50% koken)
  • Was 's ochtends aanzetten (als het kan met vertraging) en direct na thuiskomst verwerken
    (ophangen, wadroger)
  • Planten water geven doe je 's avonds na het eten even snel tijdens de reclame ofzo
  • quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
    En wat ik wel geleerd heb van flylady: je huis wordt niet opeens een zooi. Het kost dus ook tijd om het op orde te krijgen. En het kost dus ook tijd om een manier te vinden om jouw ritme te vinden.
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 16:00 schreef Psych-case het volgende:
    Hmm nou ik ben nooit echt uren aan het schoonmaken. Dingetjes tussendoor doen scheelt. En mijn vaat laat ik ook vaak staan tot het een berg is maar is als ik er eenmaal aan begin is zo weggewerkt. In je hoofd maak je dingen vaak groter en ellendiger dan dat ze zijn. Was heb je ook zo opgehangen en opgevouwen, dit doe ik vaak tijdens het koken. Ook scheelt het ook als je thuis pantoffels draagt ipv met je schoenen door het hele huis en tussendoor ff swiffert. Afstoffen is ook ff snel met een lapje in de weer. Het enige wat ik echt vermoeiend vind is dweilen en het aquarium schoonmaken. Strijkwerk spaar ik op. Waswerk ook want met een lege trommel wassen is not done! Voor dat papierwerk dat bij mij ook altijd te lang staat heb ik een mooie rieten kist bij de Blokker gekocht, zo ziet niemand het. Kom op je kan het, ik ben ook een enorme luilak en ik kan het ook en wees niet te streng voor jezelf en beloon jezelf nadat je wat heb gedaan en denk niet van ohww en nu moet ik dat en dat nog.
    quote:
    Op vrijdag 16 januari 2009 18:46 schreef Rijstebuiltje het volgende:

    [..]

    De tip : koop een scanner + een extern hard schijfje..
    De facturen die betaald moeten worden plannen we in via Telebankieren, schrijven op de rekening wanneer deze is betaald, vervolgens inscannen+opslaan en de originele factuur vernietigen.

    Dat scheelt een hoop onoverzichtelijkheid ..
    quote:
    Op zondag 18 januari 2009 22:48 schreef Maeghan het volgende:
    Wat voor mij het beste werkt is me realiseren dat schoonmaken er gewoon bijhoort, dat niet alles in een keer hoeft en ook dat het niet zo lang duurt. Op m'n vorige werk was schoonmaken een routine, iedere dag standaard een aantal dingen schoonmaken en dan wekelijks nog wat dingen. En toen dacht ik 'als ik op m'n werk alles bij kan houden in een half uur per dag, moet het thuis ook kunnen'. Dus dan doe ik gewoon af en toe wat. Als ik even niks te doen heb en niet echt zin heb in iets specifieks, dan ga ik even een half uurtje schoonmaken.

    Daarnaast moet je het jezelf ook makkelijk maken: waarom schrobben als je met de goede hulpmiddelen zo klaar bent? Mijn standaardhuishouduitrusting is: Muscle keukenreiniger, Blue Wonder allesreiniger en sanitairreiniger (werkt goed! in tien minuten je douche streeploos schoon en kalkvrije glanzende tegeltjes), multivezeldoekjes en wondersponsjes en voor het toilet WC eend active poeder met bleek (gooi voor je gaat slapen een zakje in de pot - ca. 10 seconden werk -, zet je wc-borstel erin en wc + borstel zijn schoon en spierwit).
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:46 schreef MinderMutsig het volgende:
    Ik heb wel een paar van de FlyLady routines ingebouwd, dagelijks een lapje over wastafel, toilet en aanrecht e.d. want dat vond ik best wel prettig en deed ik dus ook al praktisch iedere dag. En ik krijg de mailtjes ook nog steeds want daar zitten best wel eens dingen tussen die niet in het schema staan of die niet eens in me opkomen.
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 12:53 schreef MinderMutsig het volgende:

    [..]

    Ik ook. De maandelijkse klus staat op dinsdag ingepland en ik heb ze genummerd zodat ik iedere week een andere doe.
    Ik heb het schema ook in een doorzichtig mapje gestopt zodat ik met een marker af kan kruizen wat ik gedaan heb en aan het einde van de week haal ik gewoon een lapje over het mapje en dan kan ik weer opnieuw.
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:28 schreef krakkemieke het volgende:
    En soms heb je gewoon een rommelig hoofd en is opruimen moeilijk. Dat heb ik ook en dan denk ik gewoon: Ik heb toch maar fijn dat laatje opgeruimd! Babysteps idd.
    quote:
    Op woensdag 21 januari 2009 18:47 schreef Greys het volgende:

    [..]

    Welkom!

    Het handigst voor je badkamer, als die al weken schreeuwt om aandacht (agossie! ) is denk ik:

    - alles van de grond halen, in de gang zetten
    - alle losse frummels van de bad/douche rand halen (flesjes, potjes, e.d)
    - alle losse meuk boven en rond je wastafel halen

    Zo kan je lekker kwistig tekeer gaan met schoonmaakspul zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets om kwakt! En dan zet je meteen je toilet indien aanwezig in de badkamer ff in de bleek, wc borstel in de pot laten staan. Lekker de rest soppen.
    En daarna zet je alles één voor één terug en kijk je meteen of er geen lege shampooflessen wegkunnen. En geef potjes creme even een veegje met een hygiënisch doekje (soms plakken de deksels van dat soort potjes en zijn ze stoffig enzo) voordat je ze terug zet.

    *bling bling!*

    Als je dit een keertje gedaan hebt kan je het daarna echt makkelijk bijhouden

    En sorry voor eventueel ongevraagd advies
    Maar ik vind badkamers dankbare objecten, die knappen altijd zo enorm op van een poetsbeurtje!
    quote:
    Op donderdag 22 januari 2009 07:50 schreef kleinetrom het volgende:
    wat ik ook prettig vind, is op zondag boodschappen doen.
    dan haal ik voor 4 dagen alles in huis, weet je wat je moet gaan eten en hoef je daar niet meer aan te denken.
    voor de verse en vergeten dingetjes ga ik dan naar de "dichtbijsupermarkt". wel zo handig!
    quote:
    Op donderdag 22 januari 2009 15:25 schreef Greys het volgende:
    Gewoon de dag er na proberen een of twee dingetjes van de dag er voor bij in te halen als je je een dag niet aan het schema kunt houden. Voel je dan niet rot, het Peggy schema is er juist zodat je zoveel mogelijk tijd overhoudt om aan LEUKE dingen te besteden! Je huis wordt niet in één dag een smerige vuilnisbelt. Het gaat alleen wel sneller dan je denkt, dus ga geen drie dagen overslaan ofzo als het niet hoeft.
    quote:
    Op vrijdag 23 januari 2009 14:43 schreef Marijkezwolle het volgende:
    Ik heb gisteren een TODO boekje gekocht bij de HEMA, ik ben dol op geschreven lijstjes, weet niet wat dat is Maar daar zet ik nu per dag in wat ik aan schoonmaakactiviteiten en andere dingen wil doen. Super handig
    quote:
    Op zaterdag 24 januari 2009 23:59 schreef Isabeau het volgende:

    [..]

    -knip-Maar flylady heeft me wel op het Goede Pad geholpen en ik heb geleerd dat een kast niet in 1 dag opgeruimd hoeft te zijn en dat je heel veel kan doen in slechts een kwartiertje en dat elke dag een beetje veel beter bij me past dan bijv 1x in de week alles doen.
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 00:05 schreef Isabeau het volgende:

    [..]

    heel efficiënt van je

    Waar ik bijvoorbeeld ook veel aan had was de tip om 5 minuten per dag te besteden in de kamer met de meeste troep. Ik had een soort rommelkamer en zag heel erg tegen het opruimen er van op. Dat zou een dagtaak worden! Maar nadat ik de flylady tip een hele tijd had toegepast (wat zijn nou 5 minuutjes ) was de kamer binnen korte tijd echt netjes En het is zo'n simpel concept, 5 minuten per dag. Waarom ik daar zelf nooit op was gekomen is me een raadsel
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:07 schreef maok het volgende:

    [..]

    Ik heb juist expres de leuke klusjes (dus niet alleen de rotklusjes) ook op het schema gezet. Die werken een stuk makkelijker weg zodat je meer resultaat (=streepjes) op de lijst ziet, daar worden de andere klusjes ook leuker van, haalt het gemiddelde omhoog zeg maar.
    We gaan hier weer verder met tips en andere handigheidjes om meer disipline te krijgen in het huishouden.

    [ Bericht 48% gewijzigd door NouMooiNiet op 14-02-2009 12:07:09 ]
    "Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
      zaterdag 14 februari 2009 @ 12:07:46 #2
    240052 NouMooiNiet
    what's in a name...
    pi_66050205
    Mijn eerste openingspost
    Hopelijk is ie goed!
    "Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
      Redactie Frontpage zaterdag 14 februari 2009 @ 12:16:23 #3
    37941 crew  Days-Of-Wild
    Gerard Ekdom fan
    pi_66050405
    Leuk.
    Hier staan ook wel handige tips (is in het Engels):
    http://www.thecleanteam.com/rules.cfm

    Wat bij mij wel werkt is de badkamer "even" snel doen als de kinderen in bad zitten. Moet je er toch bijblijven, kun je net zo goed opruimen.
    http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
    pi_66062944
    Ik doe weer mee. Maar wederom vandaag niet zoveel van gekomen omdat ik de hele dag weg was en ik zo een verjaardag heb. Nou ja, morgen beter
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_66096491
    Het is een rommeltje met m'n schema dus het is waarschijnlijk een goed om weer aan te sluiten
    M'n boekje doet nog steeds trouwe dienst, dat was een goede aankoop! Deze week nog een hoop te doen in huis, maar doordat ik aan het afstuderen ben en mijn vriendje nu met een gebroken voet zit loopt het allemaal wat minder soepel dan normaal...
    Zal morgen m'n week-dingetjes wel posten
    Come on now, you knew you were lost
    But you carried on anyway
    Oh come on now, you knew you had no time
    But you let the day drift away
    pi_66153714
    Vanaf zaterdag eigenlijk al niets meer gedaan aan het huishouden. Moet er nu toch echt wel weer aan gaan geloven, het ging juist net zo lekker.

    Voor vandaag:
    - Badkamer (glorix-doekje)
    - Bed opmaken
    - Boodschappen doen
    - Stofraggen/stofzuigen
    - Koken
    - Afwassen


    Niet al te grote klusjes, gewoon weer even rustig aan beginnen dan zakt de moed ook niet meteen in mijn schoenen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Laniboekje op 17-02-2009 21:09:54 ]
      dinsdag 17 februari 2009 @ 12:30:34 #7
    74276 saaw
    fight harder or walk away
    pi_66155058
    Afwasmachine uitruimen doe ik vaak tijdens het koken en de keuken opruimen meteen na het eten.
    Bed opmaken terwijl het vieze beddengoed in de wasmachine zit.
    Boodschappen doen op weg naar huis vanuit school of werk [want als ik een keer thuis op de bank zit heb ik daar echt geen zin meer in]
    Was 's ochtends aanzetten met vertraging zodat het klaar is als je thuiskomt.
    De was ophangen en plantjes water geven terwijl mn lief [of hij terwijl ik] kook[t]
    Mn administratie gooi ik in een grote bak en doe ik 1x per maand. Alles betalen en in mapjes douwen.

    Hoef alleen nog af en toe te stofzuigen, dweilen, afstoffen, badkamer en aquarium.

    Niet echt zo uitgedacht trouwens maar zo is het een beetje gegroeid. Moet zeggen dat mn vriend veel opruimeriger is dan ik, daar heb ik wel mazzel mee. Hij ergert zich vaak rot aan mijn rotzooi maar ik ben wel aan het leren om beter achter mn sooi aan op te ruimen.
    an urge to help mankind overcomes me
    pi_66235521
    heb al sinds maandag zo goed als niks gedaan, ben helemaal van slag door een ontstoken kies die me ervan weerhoudt om te eten en te slapen...vriendlief heeft zich nu op het huishouden gestort, gelukkig, maar voel me zowaar een beetje schuldig, als ik hem in de weer hoor zijn terwijl ik weer eens uitgeteld op mn nest lig.
    vanmorgen wel vaatwasser gedaan en was aangezet, maar verder...
    ps ik sta in de OP!!!
    pi_66236218
    quote:
    Op donderdag 19 februari 2009 13:42 schreef kleinetrom het volgende:
    heb al sinds maandag zo goed als niks gedaan, ben helemaal van slag door een ontstoken kies die me ervan weerhoudt om te eten en te slapen...vriendlief heeft zich nu op het huishouden gestort, gelukkig, maar voel me zowaar een beetje schuldig, als ik hem in de weer hoor zijn terwijl ik weer eens uitgeteld op mn nest lig.
    vanmorgen wel vaatwasser gedaan en was aangezet, maar verder...
    ps ik sta in de OP!!!
    Oeh, een ontstoken kies. Ik ken het gevoel, beterschap!

    Vanochtend heb ik al de slaapkamer helemaal schoongemaakt, het beddengoed gaat vanavond in de was. Als ik straks thuis ben dan stort ik mijzelf even op de hal en de woonkamer. Heb gisteravond trouwens nog iets unieks gedaan, weliswaar twee dozen uitgepakt die nog in de 'verhuisdozenkamer' stonden. Dat scheelt ook weer een boel ruimte en is net iets opgeruimder. Nu nog bedenken wat ik eigenlijk met al die videogames ga doen die ik allemaal al uitgespeeld heb en waarschijnlijk nooit meer zal spelen. Toch een keer op Marktplaats gaan zetten dan? Dilemma...
    pi_66255538
    op marktplaats zetten, tuurlijk!
    die paar tientjes zijn weer goed voor een extra ring of bedel of shirt, waar je op dit moment meer aan hebt dan aan die games.
    ( maak om te beginnen 2 stapels, leuk en niet leuk, die leuke "mag" je dan nog een tijdje houden, de niet leuke gaan linea recta marktplaats op.)
    de zwelling van de kies lijkt nu eindelijk iets minder te worden, zou net op tijd zijn, zaterdag vieren we onze verjaardag.
    morgen weer een dag en eens kijken wat ik dan meer kan doen dan vandaag!
      vrijdag 20 februari 2009 @ 00:38:10 #11
    224610 Kaar68
    ~eerst denken dan doen~
    pi_66262008
    Ik heb nog niet alles teruggelezen (ga ik natuurlijk wel doen ), maar ik heb echt de handigste dweil die er is.
    Het systeem van zo'n schapenvachtje aan een stok, met bijpassende emmer, maar dan zonder te hoeven bukken en wringen.
    Het is het Videda Ultra Max systeem met bijpassende emmer dus .

    De wisser kun je als hij vies is, met je voet laten dubbelklappen, daarna blijft de dweil onderaan de stok hangen, je sopt hem in de emmer, drukt hem in de rode "zeef" uit, zet hem weer op de grond waarna hij vastklikt, en je kunt weer verder dweilen.

    Ik heb geen aandelen, heb jarenlang in de thuiszorg gewerkt en heb daardoor allerlei systemen in m'n handen gehad, maar deze werkt gewoon het beste .

    Verder nog een tip voor de ramen: sopje van 1 drupje afwasmiddel of allesreiniger, en een klein scheutje glansmiddel voor de vaatwasmachine (of anders spiritus, azijn, schoonmaakazijn, 2 halve uien). Met een simpel vaatdoekje heb je van tevoren het houtwerk al schoongemaakt. Met een microvezeldoek (wonderdoek) de ramen schoonmaken, dan met een trekker/wisser schoontrekken, en vervolgens met een oude zachte theedoek (pluist niet) om je vinger heen de rand tussen houtwerk en raam droogmaken in 1 beweging. Gegarandeerd streeploos resultaat.

    Spinnenwebben langs het plafond kun je makkelijk met de stofzuiger verwijderen, zo heb je vaak ook meteen de spin te pakken en voorkom je erger.

    Hygiëne in het toilet is helemaal niet zo belangrijk als veel reclamemakers ons willen doen geloven, wie van jullie zit er regelmatig met zijn/haar handen in het water van de wc? Belangrijker zijn het lichtknopje, kraantje, doortrekknopje (tijdens het doortrekken komen er weer andere randjes vrij waar je dan makkelijker bijkunt), en de bril en bovenkant van de pot.

    Kranen krijg je weer als nieuw door ze met wc-reiniger schoon te maken. Vooral die zwarte fles met rode letters (iets met "Harpic Max") werkt super. Beetje van dat spul rondom en op je kraan, met vochtig microdoekje kalk verwijderen, dan met schone vochtige microdoek wc-reiniger verwijderen, en tot slot met een oude zachte theedoek nawrijven.
    Die wc-reiniger werkt ook heel goed om oude verkalkte tegels (onderaan in de douche) weer als nieuw te krijgen, door lichtjes met een schuursponsje met wat Harpic Max eroverheen te gaan, naspoelen en nadrogen.
    Of bijvoorbeeld zo'n kalklopertje in de wasbak (vaak het fonteintje op het toilet), even wat wc-reiniger erop en binnen een minuut is de kalk weg.

    [ Bericht 42% gewijzigd door Kaar68 op 20-02-2009 01:08:10 ]
    ~gedachten zijn meestal geen feiten~
    pi_66339612
    hmmmz, heeft iedereen 't te druk met huisvrouwtje spelen zodat ze hier niet kunnen posten?
    of zijn we t schema kwijt en is t weer net zo'n teringzooi als voorheen?

    ik heb t erg druk en dat schema.. dat lukt me ff niet..
    over een paar weekjes hebben ik juist weer zeeen van vrije tijd... dus dan ben ik van plan een grote voorjaarsschoonmak te gaan houden om me vervolgens (druk of niet) netjes aan t schema te houden
    There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
    pi_66339637
    handige tips trouwens kaar68.. dat ramenwas sopje ga ik binnenkort uitproberen
    There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
    pi_66344035
    viel me ook al op dat er weinig gepost werd.
    mijne excuus: een ontstoken kies die me een week op bed hield en een verjaardag ( de mijne!)
    in ieder geval, morgen begin ik weer, het gaat goed!
    en die harpic max heb ik nog niet anders gebruikt dan voor de wc, handig!
    pi_66345014
    Hapic max en de blue wonder stinken zo.

    Voor de rest blijft het huishouden gewoon disipline en als het het bijhoudt is het echt niet erg als je stofzuigen een keer overslaat als je alleen woont.
    Wat mensen raar vinden isdat ik eerst stofzuigen en daarna nog een keer dweil als is dweilen niet iedere week.
    Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
    pi_66346008
    Het gaat nog steeds wel oke hier. Slaapkamer, hal en badkamer weet ik in ieder geval prima bij te houden op dagelijkse basis. Alleen mijn woonkamer wil wel eens verslonzen maar daar ga ik volgende week weer eens mee aan de slag, incl. ramen zemen.
    pi_66350682
    best wel handig eigenlijk.
      zondag 22 februari 2009 @ 20:42:19 #18
    74310 nanalune
    Melancholische optimist..
    pi_66352112
    Ik heb een gezinnetje met 1 peuter en een dreumes, en mijn schoonmaakschema is er ingegroeid omdat het gewoon het meest praktische is.
    ik doe alles elke dag op een bepaalde volgorde. Nadeel is wel dat mijn man en ik onregelmatig werken , maar als ik thuis ben doe ik het zo :

    opstaan , bedden opmaken, en eigenlijk gelijk naar beneden voor ontbijt.
    BELANGRIJK is alles GELIJK weer op ruimen, en regelmatig tussendoor een doekje over het aanrecht. Na het eten gelijk doekje over de tafel, met een spuitfles verdund blue-wonder voor vloeren: i-d-e-a-a-l!
    tussendoor als je ergens loopt goed kijken of er iets ligt wat ergens thuishoort in looprichting die je bewandelt. ( verloren sokken, speelgoed, papier, potloden , blokken etc etc )
    na het ontbijt met de kindjes naar boven .. zij spelen op de kamers en ik doe de was, en alles wat rommelig is boven.
    Ook hier weer , de ' scan' aan en tussendoor spulletjes terugleggen waar ze horen..
    middageten alles weer herhalen, maar na de middag-en avondmaaltijd stofzuig ik altijd even snel.
    3 keer in de week stofzuig ik wat uitgebreider, haal ik dingen van zijn plek.
    1 keer in de week dweil ik uitgebreid.
    Tussendoor plakvlekken van de grond verwijderen met spuitfles bluw -wonder vloerenspul en een doekje.

    Om mezelf niet helemaal gek te maken stof ik als iets stoffig is. wc doe ik gemiddeld 1 keer in de week grondig. Tussendoor alleen de pot en het fonteintje.

    vaatwasser heeft me een gelukkig mens gemaakt. Savonds aan , en smorgens na het ontbijt uitpakken.

    was vouwen doe ik aan tafel als de kinderen erbij zijn.

    strijken ? wat is dat? kom ik niet aan toe. Ik ben geen freak . Ik heb wel een speciale mand met strijkgoed wat echt niet anders kan, maar dat doe zeer sporadisch.
    grote klussen zoals de douche kan ik alleen doen als man ook thuis is om op de kinderen te passen. Als ik de kinderen douche of was neem ik alles af , en als ik douche kijk ik ook rond voor viezigheid en haal ik dat snel weg.( ben ik toch een freak.. )


    tips :
    niet nadenken , gewoon opruimen. niet gaan twijfelen van : is het wel leuk, heb ik wel zin?
    tis net als met verslapen. Eruit moet je toch , kun je het beter gelijk doen.

    1 keer in de week boodschappen doen met een standaard lijst van de computer.
    Eerst de voorraad bij afgaan en dan op de lijst invullen wat er bijmoet komen.
    Grote diepvries aanschaffen voor voorraad.
    vlees in de aanbieding halen en dit voorverpakken in porties.
    porties die overzijn invriezen.

    ow en regel een kelder, ik heb een standaard assortiment in de kast staan , alle extra voorraden gaan naar beneden voor over een jaar als de recessie ons allemaal nekt
    en mijn kasten zitten niet vol, makkelijk schoon te maken gelijk..

    als ik opruim noem ik dat 'vegen' ik begin in een bepaalde hoek van de kamer en alles wat ik vind gooi ik of op de tafel of ruim direct op als het in de buurt is. aan het einde ruim ik de tafel weer leegg
    in elke kamer doe ik dat , en binnen een half uurtje is je hele huis aan kant.

    als je iets wilt soppen, smijt dan alle spullen uit de kamer en ga tekeer met een spons, afnemen, afdrogen , spullen afnemen weer terugzetten en als je wat handiger wordt is het in een mum van tijd klaar.
    dat gepriegel om je spullen heen vertraagt , irriteert en schiet gewoon niet op.

    maarrr, dit doe ik in een goeie periode zoals nu dus, als ik ziek ben , of te druk of gewoon te lui is het hier een zwijnestal,

    leuk topic trouwens, ga het vast volgen voor meer tips
      zondag 22 februari 2009 @ 20:56:23 #19
    224610 Kaar68
    ~eerst denken dan doen~
    pi_66352612
    Jeetje Nanalune, wat een drukte als je het zo op papier ziet he?
    Hier heb ik 3 kinderen, en soms 6 (heb nog 3 stiefkinderen die om het weekend komen, en de helft van de vakanties). En dan moet je wel organiseren anders wordt het echt een puinhoop.

    Ook hier dingen combineren: als er eentje in bad zit, kan ik vast de wastafel schoonmaken. Als ze boven spelen, kan ik een wasje uitzoeken en aanzetten.
    Was vouwen gebeurt hier beneden aan tafel, peuter laat ik meehelpen met washandjes vouwen (voelt ie zich heel nuttig :-)), en sokken uitzoeken.
    Grotere kinderen hebben een rooster voor tafel dekken en afruimen, meteen in de vaatwasser. Als iedereen naar boven is doe ik vaak nog even stofzuigen en/of vegen, en soms dweilen als het nodig is.

    Krijg ik onverwachts maar aangekondigde visite, of wil ik gewoon goed opruimen beneden, dan ga ik met een lege wasmand of doos door de kamer, en mik er alles in wat niet op z'n plek staat. Daarna nog even met een stofdoek (van die eigen-merk swifferdoekjes zijn daar handig voor, of droge microvezeldoekjes) in de rondte, en het is weer netjes. Natuurlijk moet daarna die doos/wasmand nog uitgezocht worden, maar dat kan ook als de visite weg is (doos wordt even weggemoffeld).

    Handige tip trouwens van die spuitfles met verdunde blue-wonder!
    ~gedachten zijn meestal geen feiten~
      zondag 22 februari 2009 @ 21:14:03 #20
    74310 nanalune
    Melancholische optimist..
    pi_66353199
    kaar,

    3 ...6!

    Ja toen ik mijn stukje teruglas schrok ik zelf wel even. Grappig idee van die wasmand.. ik denk dat zo'n wasmand bij mij hier 2 weken in de kast blijft staan

    visite is hier ook een groot stress factoor, maar ik ben nu aan het oefenen om gewoon mezelf te zijn, en niet alles strak te hebben opgruimd als er iemand komt..
    pi_66353429
    tvp. binnenkort ga ik op mezelf wonen. ik kan dus wel wat tips uit dit topic gebruiken
      zondag 22 februari 2009 @ 21:21:52 #22
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_66353469
    Hier ongeveer net als nanalune
    Alleen hier een kind extra En het nadeel dat de jongste twee om en om slapen en ik dus eigenlijk boven nergens aan toe kom.

    's middags slapen ze wel een klein tijdje tegelijk, dus dan doe ik boven de was en probeer ik slaapkamer van de oudste of onze slaapkamer te doen. Badkamer gaat meestal tijdens het douchen van de kinderen en slaapkamers van de jongste twee in het weekend als Swets de kinderen beneden in het gareel kan houden.

    Sinds kort gaat de middelste twee ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal en een van die ochtenden is voor huishouden gereserveerd. De andere ochtend is voor de jongste of voor mezelf (winkelen, naaien.. of gewoon niksen ). Maar het is nog te kort om er een echt patroon voor te hebben.

    O, en over een paar weken heb ik een stagiaire! Die moet leren 'huishouden'..
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
      zondag 22 februari 2009 @ 22:04:46 #23
    224610 Kaar68
    ~eerst denken dan doen~
    pi_66354982
    Oh heerlijk zo'n stagiair (als het tenminste een ijverige is), lekker gebruik van maken.

    En ik vind het wel belangrijk dat je niet altijd aan het poetsen bent, tijd met de kinderen is veel belangrijker. Ze zijn zo groot, als ze op school zitten kun je nog altijd een poging doen voor een perfect huishouden, maar nu lekker van deze tijd genieten want die komt niet meer terug!
    ~gedachten zijn meestal geen feiten~
      maandag 23 februari 2009 @ 06:08:11 #24
    74310 nanalune
    Melancholische optimist..
    pi_66363376
    zo is dat Kaar,
    Ik moet me er dan echt even bewust toe zetten om even te stoppen en gewoon met ze te spelen.
    maar joh ik vind 2 kinderen al zo druk hahaha..
    zo'n euh.. stagiaire he..;) waar kan ik me aanmelden? of is dat net zoals op mijn werk dat je er juist meer tijd aan kwijt bent door het uitleggen en inwerken?

    hoe vaak in de maand maken jullie eigenlijk de douche schoon met kindjes?
    soms zijn hier periodes met drukke werkroosters dat 1 keer in de maand geen uitzondering is.

    en de ramen? er zitten LETTERLIJK kinderhandjes aan de buitenkant en een zijkant afdruk van zijn gezicht dat is toch seizoenswerk hoop ik
      maandag 23 februari 2009 @ 10:23:39 #25
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_66365968
    En vanaf vandaag ga ik mij weer aan het rooster houden. Gelukkig heb ik mijn huishouden wel redelijk bijgehouden. Ik was alleen wel weer van mijn rooster afgeweken waardoor nu wel alle rot klusjes zijn blijven liggen. Ik liep ook weer tegen het probleem aan dat ik zaterdagavond visite had en 's middags weer als een dolle aan het opruimen moest waarbij ik een heleboel zooi maar gewoon op mijn bed had gekwakt. Dat was natuurlijk niet handig, want nu is het in mijn slaaphoek weer een gaos. Gelukkig heeft de visite niet in die hoek gekeken (ik woon in een studio en als je bij mijn keukenblokje staat kijk je daar zo in) dus die visite denkt nog steeds dat ik een voorbeeldig huisvrouw ben
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')