abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75048170
Noorwegen en Texas zijn zo ongeveer de uitzonderingen. Zelfs Nederland kan niet met het aardgasgeld omgaan.
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:04:37 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75048276
Daarnaast vraag ik me af hoeveel van die gebouwen over een paar jaar weer moeten worden gesloopt omdat ze de duur zijn vanwege airconditioningkosten als de energieprijzen fors stijgen. Geldt trouwens ook voor Shanghai e.d. Er wordt wat dat betreft niet erg 'future proof' gebouwd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_75048609
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:04 schreef SeLang het volgende:
Daarnaast vraag ik me af hoeveel van die gebouwen over een paar jaar weer moeten worden gesloopt omdat ze de duur zijn vanwege airconditioningkosten als de energieprijzen fors stijgen. Geldt trouwens ook voor Shanghai e.d. Er wordt wat dat betreft niet erg 'future proof' gebouwd.
Niet alleen vanwege de lopende kosten
quote:
Betonnen gebouwen in Dubai lopen de kans in te storten. Dat heeft David Ball, directeur van de Concrete Society, vorige week gezegd. Volgens Ball negeren ontwerpers en opdrachtgevers in het emiraat het probleem van 'rapid concrete deterioration' volledig.

"Rapid concrete deterioration is een groot probleem in de hele regio, maar vooral in Dubai", zegt Ball. Behalve directeur van de Concrete Society is hij ook CEO van betonbedrijf David Ball Group. Oorzaak van de betonrot is volgens hem het extreme klimaat in de Golf-regio met hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.

"Relatief nieuwe constructies vertonen al tekenen van aanzienlijke betonrot. Sommige gebouwen moeten al gerepareerd worden voordat ze worden opgeleverd", aldus Ball. Volgens de directeur zijn zowel opdrachtgevers als ontwerpers volledig blind en doof voor het probleem. "Ze creëren op dit moment hun eigen nachtmerrie."

Narayam Swamy, emeritus-hoogleraar mechanical engineering aan de universiteit van Sheffield rondde in 1998 een groot onderzoek in Dubai af. Momenteel loopt een onderzoek naar het probleem door lokale universiteiten.

"Normaal gaat beton vijftig tot zestig jaar mee", zegt Swamy. "Maar in het Midden-Oosten is dat maar tien jaar." Hij waarschuwt dat het beton in Dubai ten prooi valt aan 'microcracking' dat met het blote oog niet te zien is.
http://www.nce.co.uk/clie(...)ldings/70670.article
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:15:47 #204
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_75048675
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

[..]

Damn, over een jaar of twintig is het naast uitgestorven ook nog 's half ingestort.

Wel een toffe plek om films op te nemen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:17:42 #206
89730 Drugshond
pi_75048731
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:16 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Damn, over een jaar of twintig is het naast uitgestorven ook nog 's half ingestort.

Wel een toffe plek om films op te nemen.
Hebben ze al gedaan.....

pi_75048834
Dubai wordt een soort Famagusta XL

pi_75048885
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:04 schreef SeLang het volgende:
Dat is inderdaad iets waar je veel tegenaan loopt. Sowieso hebben ze in warme landen vaak nog niet begrepen dat isoleren ook tegen de warmte werkt. Dubbelglas zie bijvoorbeeld ook niet zo heel veel.
pi_75048954
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 10:58 schreef Individual het volgende:
2 wekend geleden ben ik naar een verjaardagsfeestje geweest in Dubai (en Abu Dhabi) en als ik er langer dan een week zou moeten zijn zou ik schreeuwend gek worden!
Mijn zusje heeft er jáááren gewerkt, maar ik ben er nooit op bezoek geweest. En nee, dat was zeker niet omdat ik een slechte verstandhouding met haar zou hebben, maar omdat het me gewoon totaal niet boeide.

Maar nu als ramptoerist lijkt het me nog wel aardig.

Zelfs mijn moeder met LBO-zwakstroom (huishoudschool) zag meteen dat dat niet veel langer meer goed kon blijven gaan, toen ze een keer bij m'n zusje op bezoek was.
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:27:26 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75049117
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:23 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Mijn zusje heeft er jáááren gewerkt, maar ik ben er nooit op bezoek geweest. En nee, dat was zeker niet omdat ik een slechte verstandhouding met haar zou hebben, maar omdat het me gewoon totaal niet boeide.

Maar nu als ramptoerist lijkt het me nog wel aardig.
Maar Dubai ligt mooi op de route naar Z.O. Azie. Dus dan vlieg je voor bijna niks met Emirates (loopt allemaal via Dubai) en las je een stop in van een paar dagen om even rond te kijken. Zo heb ik het dus ook gedaan. Ik denk dat ik volgend jaar nog een keer ga kijken om de staat van verval te zien
Mijn reisverslagen
pi_75049176
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar Dubai ligt mooi op de route naar Z.O. Azie. Dus dan vlieg je voor bijna niks met Emirates (loopt allemaal via Dubai) en las je een stop in van een paar dagen om even rond te kijken. Zo heb ik het dus ook gedaan. Ik denk dat ik volgend jaar nog een keer ga kijken om de staat van verval te zien
Ja, lijkt me ook wel wat. Maar hoe ben je aan dat hotelletje van $50 gekomen? Gewoon een taxichauffeur een paar dollar toeschuiven?
pi_75049638
Binnenkort kun je voor dat soort bedragen terecht in de Burj Al-Arab
  vrijdag 27 november 2009 @ 11:40:29 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75049647
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:28 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Ja, lijkt me ook wel wat. Maar hoe ben je aan dat hotelletje van $50 gekomen? Gewoon een taxichauffeur een paar dollar toeschuiven?
Van tevoren online boeken. Was natuurlijk een eenvoudig goedkoop hotelletje maar na 2 maanden Indonesie was het ultiem luxe . En de locatie was fantastisch, in het oude deel vlak bij de gold souq (dat gedeelte is best tof).

Tip: gelijk als je uit het vliegtuig komt koop je een (electronische) buskaart. Kost geen drol en is geldig in bus en metro. Zo kun je de hele stad door voor bijna niks.
Mijn reisverslagen
pi_75049805
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van tevoren online boeken. Was natuurlijk een eenvoudig goedkoop hotelletje maar na 2 maanden Indonesie was het ultiem luxe . En de locatie was fantastisch, in het oude deel vlak bij de gold souq (dat gedeelte is best tof).

Tip: gelijk als je uit het vliegtuig komt koop je een (electronische) buskaart. Kost geen drol en is geldig in bus en metro. Zo kun je de hele stad door voor bijna niks.
Klinkt goed.

Een kamer voor $50 en een buskaart, volgens mij weet m'n zus na al die jaren Dubai niet eens dat dat daar bestaat.
pi_75049809
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 10:13 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Zullen de kaboutertjes dan zeker wel weer geweest zijn.
It wasn't me
  vrijdag 27 november 2009 @ 12:16:30 #216
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75051047
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 11:17 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Hebben ze al gedaan.....

En games
http://www.gamert.nl/nieuws/2k_teased_nieuwe_shooter.html
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_75051205
quote:

[..]

[..]

Dat is wel een heel groot probleem voor Dubai.
En onze regering heeft weer een hoop garanties gegeven op export richting die kant.. Zullen wel wel weer gaan merken in het begrotingstekort van NL.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 27 november 2009 @ 18:07:09 #218
862 Arcee
Look closer
pi_75063104
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_75063647
quote:

[..]

[..]

Ik heb me ook altijd verbaasd waarom men Dubai zo interessant vond. Het klimaat is een levende hel, alleen geschikt voor hagedissen. Regen valt er nauwelijks, dus het zal ook wel een stofboel zijn daar.
pi_75064075
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:26 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik heb me ook altijd verbaasd waarom men Dubai zo interessant vond. Het klimaat is een levende hel, alleen geschikt voor hagedissen. Regen valt er nauwelijks, dus het zal ook wel een stofboel zijn daar.
Moet je dit ook eens lezen.
quote:
Strand Dubai gesloten: "Het is als zwemmen in een toilet"

Een deel van het exclusieve strand Jumeirah in Dubai is gesloten, omdat het er te ongezond zou zijn. "Onze testen noteerden te veel Escherichia coli. Het is net alsof je in een toilet zwemt", zegt Keith Mutch, manager van een zeilclub, op de Times Online. Slecht nieuws voor Dubai dat zich graag voordoet als hét vakantieoord waar toeristen gegarandeerd elke dag kunnen genieten van de zon en een heldere zee.

Geen normen
Het strand is een magneet voor toeristen en wordt omringd door verschillende hotels. De lokale autoriteiten krijgen veel kritiek omdat ze niet optreden als vrachtwagens menselijk en industrieel afval in de oceaan komen lozen. Het is ook een bewijs dat de Verenigde Arabische Emiraten de snelle ontwikkeling van Dubai niet kunnen volgen. Ze slagen er niet in om de megastad milieunormen op te leggen, tot grote woede van de buitenlanders die de stad aantrekt.

Afvoerbuis
Mutch merkte een paar weken geleden al dat er iets mis was met het strand. "De geur was ondraaglijk en het water had een bruinachtige kleur", zegt hij. Hij struikelde zelfs over het toiletpapier dat op het strand was aangespoeld. Tussen de rotsen ontdekte hij een afvoerbuis die afval in zee spuwde. Hij volgde de buis en kwam kilometers verder terecht in een industriële zone met fabrieken die hebben bijgedragen tot de snelle groei van Dubai. Daar zag hij hoe het rioolafval van de 1,3 miljoen inwoners van de stad in pijpen werd geloosd. Eén van die pijpen leidde naar het strand waar zich zijn zeilclub bevindt.

Goedkoper
De afvoerkanalen werden oorspronkelijk aangelegd om de wateroverlast tijdens het korte regenseizoen op te vangen. Volgens de bestuurders van de vrachtwagens, arme arbeiders uit het zuiden van Azië, moeten ze het afval er om financiële redenen komen dumpen. Eigenlijk worden ze betaald om het afval uit septische putten naar het enige afvalverwerkingsbedrijf in de omgeving te brengen. Maar dat bedrijf ligt diep in de woestijn en daarom dumpen ze het liever in de afvoerkanalen. "We hebben geen keuze. We worden te weinig betaald", zeggen ze.

Proper water?
Mutch verzamelde bewijsmateriaal en stapte naar de overheid. Die negeerde hem tot hij zijn verhaal in de pers ging uitsmeren. Dubai legt overtreders nu zware boetes op en dreigt ermee de bestuurders van dumpende vrachtwagens uit het land te zetten. Dubai garandeert toeristen inmiddels dat het water weer proper is, maar Mutch trekt dat in twijfel. Uit eigen testen blijkt dat het water nog steeds bacteriën en menselijke uitwerpselen bevat. (gb)
bron
  vrijdag 27 november 2009 @ 18:46:28 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75064180
quote:
Slecht nieuws voor Dubai dat zich graag voordoet als hét vakantieoord waar toeristen gegarandeerd elke dag kunnen genieten van de zon en een heldere zee.
Zelfs dit is niet waar. De zee is een deel van het jaar te warm om in te zwemmen. De zwembaden in Dubai worden ook gekoeld.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 27 november 2009 @ 18:59:06 #222
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75064487
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zelfs dit is niet waar. De zee is een deel van het jaar te warm om in te zwemmen. De zwembaden in Dubai worden ook gekoeld.
Toch een leerzaam topic, ik wist niet eens dat de zee op sommige plaatsen te warm is om te zwemmen.
---
pi_75064535
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:59 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Toch een leerzaam topic, ik wist niet eens dat de zee op sommige plaatsen te warm is om te zwemmen.
Qatar is ook zo'n feest, 50 graden overdag
  vrijdag 27 november 2009 @ 19:03:36 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75064636
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:59 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ja niet dat je doodgaat ofzo , maar je kunt de zee niet gebruiken om even lekker af te koelen. Daar hebben ze dan gekoelde zwembaden voor.
Mijn reisverslagen
pi_75072758
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja niet dat je doodgaat ofzo , maar je kunt de zee niet gebruiken om even lekker af te koelen. Daar hebben ze dan gekoelde zwembaden voor.
50 graden is toch al brandwonden of niet?
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:01:05 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75072952
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:55 schreef pberends het volgende:

[..]

50 graden is toch al brandwonden of niet?
Het zeewater wordt max zo'n 35 graden in de zomer en dat is echt niet lekker als de lucht om je heen ook nog eens 50 graden is. Dan loop je als een gek te zweten terwijl je in het water bent.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:02:28 #227
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_75073019
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:26 schreef pberends het volgende:

[..]

Het WAS alleen aantrekkelijk omdat men daar geen belasting heft
Dat zal dus ook wel snel voorbij zijn, dan wordt Dubai een spookstad
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:16:37 #228
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_75073552
Zware tijden dus voor al die oost-europese "studentes" in Dubai.

Wel grappig om te zien hoe alles in een jaar kan veranderen:

november 2008 is dit.

[ Bericht 78% gewijzigd door PirE op 27-11-2009 23:26:52 ]
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_75074834
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:02 schreef Deprater het volgende:

[..]

Het WAS alleen aantrekkelijk omdat men daar geen belasting heft
Dat zal dus ook wel snel voorbij zijn, dan wordt Dubai een spookstad
Tja, in andere landen heb je ook een prima belastingklimaat. Geen idee wat je in zo'n Arabische toko moet waar 80% allochtoon is (zometeen komen ze in opstand).

Wat is "hun" doel eigenlijk met Dubai? Zijn de originele bewoners nu zoveel beter af?
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:55:51 #230
179598 Deprater
pi_75075028
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:50 schreef pberends het volgende:

[..]

Tja, in andere landen heb je ook een prima belastingklimaat. Geen idee wat je in zo'n Arabische toko moet waar 80% allochtoon is (zometeen komen ze in opstand).

Wat is "hun" doel eigenlijk met Dubai? Zijn de originele bewoners nu zoveel beter af?
Het is niet alleen Dubai, in Egypte aan de kust staat van alles leeg of half afgebouwd, en aan de kust van Noord-Marocco is het hetzelfde plaatje
  zaterdag 28 november 2009 @ 00:06:08 #231
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75075320
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 23:16 schreef PirE het volgende:
Zware tijden dus voor al die oost-europese "studentes" in Dubai.

Wel grappig om te zien hoe alles in een jaar kan veranderen:

november 2008 is dit.
Die documentaires op Discovery als Megastructures en Kings of Construction over skihallen met 'echte' sneeuw terwijl het buiten 50 graden is ga ik ook wel missen.
---
pi_75075700
Wat mij verbaast is dat mensen er nu opeens achter lijken te komen dat het een grote bubble was. Dit kon je twee, drie jaar geleden al voorspellen.
  zaterdag 28 november 2009 @ 00:31:15 #233
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75075855
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:23 schreef k_man het volgende:
Wat mij verbaast is dat mensen er nu opeens achter lijken te komen dat het een grote bubble was. Dit kon je twee, drie jaar geleden al voorspellen.
Achteraf kon iedereen het voorspellen.
---
pi_75076141
Op Skyscrapercity.com loopt trouwens al tijden een topic over de Burj Dubai (825 meter hoog), best aardig om een door te bladeren, krijg je een aardig beeld van hoe waanzinnig veel vierkante meters vloeroppervlak daar de laatste jaren zijn aangelegd en verkocht moeten worden.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=534013&page=1115

Verder hebben de VAE ook een eigen afdeling op het forum:
http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=377
pi_75076215
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:31 schreef Zero2Nine het volgende:
Achteraf kon iedereen het voorspellen.
Ja en vooraf ook. Ik heb twee jaar geleden* al aangegeven dat het mis zou gaan. Daar hoefde je toen ook al niet heel erg slim voor te zijn hoor**.

* de eerste post die ik tegenkwam met zoeken - er zijn er meer, maar ga geen tijd steken in verder zoeken
** hoewel ik dat natuurlijk wel ben...
pi_75076253
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:51 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja en vooraf ook. Ik heb twee jaar geleden* al aangegeven dat het mis zou gaan. Daar hoefde je toen ook al niet heel erg slim voor te zijn hoor**.
Eens. Maar je moet zelf ook wel met beide benen op de grond staan om zoiets te zien.
  zaterdag 28 november 2009 @ 00:56:26 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75076324
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:23 schreef k_man het volgende:
Op allerlei economische blogs enzo werd dit ook al lang voorspeld, net als de subprime mortgage crisis in de VS en sowieso de hele creditcrunch. Net zoals je nu al de ineenstorting van de bailout/Obama/pimp-bubble kunt zien aankomen. Maar dat is straks ook weer een 'verrassing'
Mijn reisverslagen
pi_75076427
Kan allemaal wel wezen, maar sommige mensen zien het gewoon niet. Die leven continu op een roze wolk ofzo, ik weet niet wat het is. Die snappen ook bepaalde economische basisbeginselen niet, zoals dat alleen de zon voor niks opgaat en dat schulden moeten worden terugbetaald. Dergelijke lieden hebben we de potentie om heel rijk te worden, omdat die risico's "durven" te nemen waar een nadenkend mens nooit aan zou beginnen.
  zaterdag 28 november 2009 @ 01:01:53 #239
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75076431
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 00:06 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Die documentaires op Discovery als Megastructures en Kings of Construction over skihallen met 'echte' sneeuw terwijl het buiten 50 graden is ga ik ook wel missen.
Deze foto heb ik vorige maand gemaakt in de skihal van de Emirates mall.
Check die soepjurk

Mijn reisverslagen
pi_75076441
Die skihal is gewoon milieuterrorisme.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 28 november 2009 @ 01:10:45 #241
862 Arcee
Look closer
pi_75076560
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:03 schreef SeLang het volgende:
Wat een klimaat.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 28 november 2009 @ 01:17:22 #242
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_75076638
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 01:02 schreef CoqAuVin het volgende:
Gebouwd door Nederlanders , net als al die eilandjes voor de kust. Nu verliest Nederland wat aan Dubai door de banken (alweer ), maar de Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren ook gewoon flink lopen scheppen daar . En van dat geld laten die baggermaatschappijen weer wat boten bouwen in Nederland .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 28 november 2009 @ 14:45:53 #243
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_75084150
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Qatar is ook zo'n feest, 50 graden overdag
Lol, overdrijven is ook een vak. In Doha is het al 2 jaar niet eens boven de 48 graden uitgekomen.
pi_75084697
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 01:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Deze foto heb ik vorige maand gemaakt in de skihal van de Emirates mall.
Check die soepjurk

[ afbeelding ]
soepjurk .
pi_75084716
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 14:45 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Lol, overdrijven is ook een vak. In Doha is het al 2 jaar niet eens boven de 48 graden uitgekomen.
Oh 48 maar...

hoe zit dat dan met je lichaam, voel je je dan constant ziek?
pi_75085412
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 01:17 schreef PirE het volgende:

[..]

Gebouwd door Nederlanders , net als al die eilandjes voor de kust. Nu verliest Nederland wat aan Dubai door de banken (alweer ), maar de Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren ook gewoon flink lopen scheppen daar . En van dat geld laten die baggermaatschappijen weer wat boten bouwen in Nederland .
toen kon het geld niet op, een vriend van mij is 2 jaar terug met de complete lichting civieletechniek van avans op kosten van die bedrijven naar dubai geweest
En echt alles werd betaald
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_75097074
quote:
'ING voor 2 miljard in Dubai World'
28 11 09 - 19:02 Bankverzekeraar ING heeft een geschatte exposure van ruim 2 miljard dollar in Dubai World en Nakheel. Dat staat in een nieuw rapport van Bank of America. ING gaf zelf aan slechts een ‘kleine partij’ te zijn binnen een bankenconsortium.

Het rapport van Bank of America gaat uitgebreid in op de schuldpositie van Dubai en de mogelijke exposure van banken. De website Zerohedge publiceerde vrijdag een aantal details. ING staat in de top-10 van banken met de grootste blootstelling aan Dubai World en projectontwikkelaar Nakheel. Er wordt voor ING een geschat bedrag van 2,2 miljard dollar vermeldt aan verstrekte leningen.

‘Verwaarloosbare blootstelling’
De hoge geschatte exposure van ING is opvallend, aangezien de bankverzekeraar donderdag zelf benadrukte slechts een ‘kleine partij’ te zijn. Een woordvoerder bevestigde dat ING deel uitmaakte van een consortium van banken dat in juni 2008 een lening van 5,5 miljard dollar heeft verstrekt aan Dubai. Hoe groot het aandeel van ING is wilde de woordvoerder echter niet kwijt. Verder heeft ING naar eigen zeggen een 'verwaarloosbare blootstelling’ aan obligaties van Dubai World.

Mocht de crisis zich verspreiden naar andere Emiraten binnen de VAE, dan leidt het Nederlandse bedrijfsleven mogelijke een miljardenschade. Volgens Credit Suisse, die zich baseert op de Bank for International Settlements, hebben Nederlandse partijen voor 4,6 miljard dollar aan vorderingen op de Verenigde Arabische Emiraten uitstaan. Ons land staat daarmee op de zevende plaats, achter Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Japan en Zwitserland.

ABN Amro en RBS
Zakenbank Goldman Sachs kwam donderdag met een analistenrapport over de Dubai-crisis, dat in het bezit is van deze site. Hierin wordt ABN Amro genoemd, met een exposure van 2,2 miljard dollar in de VAE. Deze portefeuille is in principe overgegaan naar Royal Bank of Scotland. Onduidelijk is echter of er financiële afspraken zijn gemaakt, indien RBS op de leningen moet afschrijven.

Het nieuws dat staatsholding Dubai World de aflossing van haar schulden met een half jaar bevriest, zorgde donderdag voor een schokgolf op financiële markten. Dubai World kampt met een schuldenlast van ca. 60 miljard dollar. De analisten van Bank of America schatten de schuldenpositie van geheel Dubai op 88 miljard dollar en die van de Verenigde Arabische Emiraten op 184 miljard dollar.

© Blikopdebeurs.com
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=486
  zondag 29 november 2009 @ 00:11:44 #248
89730 Drugshond
  zondag 29 november 2009 @ 00:13:46 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75100347
Het lijkt wel alsof ze iedereen voor het gemak 2,2 miljard exposure toebedeeld hebben.
The End Times are wild
  zondag 29 november 2009 @ 06:30:05 #250
271876 copilco
Elvis is dead
pi_75103385
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 01:02 schreef CoqAuVin het volgende:
echt he... al die airco die nodig is om een verschil van zo'n 50 graden te generen...
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  zondag 29 november 2009 @ 11:02:50 #251
179598 Deprater
pi_75104504
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:13 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt wel alsof ze iedereen voor het gemak 2,2 miljard exposure toebedeeld hebben.
zal wel een gezamenlijke deel geweest zijn van 20 miljard gedeeld door 8 partijen via een begeleidende creditbank.
Het zal wel een eer geweest zijn om mee te mogen doen als uitlener in DUBAI world
  zondag 29 november 2009 @ 11:03:30 #252
179598 Deprater
pi_75104517
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:13 schreef LXIV het volgende:
zal wel een gezamenlijke deel geweest zijn van 20 miljard gedeeld door 8 partijen via een begeleidende creditbank.
Het zal wel een eer geweest zijn om mee te mogen doen als uitlenende bank in DUBAI world

ABN komt hier trouwens weer heel erg mooi weg, ongelofelijk, dat faillissement van Fortis was voor ABN-AMRO het beste wat er kon gebeuren
quote:
ABN Amro en RBS
Zakenbank Goldman Sachs kwam donderdag met een analistenrapport over de Dubai-crisis, dat in het bezit is van deze site. Hierin wordt ABN Amro genoemd, met een exposure van 2,2 miljard dollar in de VAE. Deze portefeuille is in principe overgegaan naar Royal Bank of Scotland. Onduidelijk is echter of er financiële afspraken zijn gemaakt, indien RBS op de leningen moet afschrijven.
pi_75104550
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:02 schreef Deprater het volgende:

[..]

Het zal wel een eer geweest zijn om mee te mogen doen als uitlener in DUBAI world
Eer nog wel Zal het niet de deal zijn geweest met de mooiste snoepreisjes en de mooiste vrouwen?
  zondag 29 november 2009 @ 11:36:19 #254
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75105085
Ik vrees dat de banken binnenkort weer wat "vet op de botten" nodig hebben
---
  zondag 29 november 2009 @ 11:51:21 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75105401
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:36 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik vrees dat de banken binnenkort weer wat "vet op de botten" nodig hebben
Ik denk zelf dat het pimp-beleid van het afgelopen jaar gaat backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?). Eerst zeggen dat armageddon komt als er niet voor honderden miljarden belastinggeld naar de banken gaat en amper een paar maanden later rapporteren banken enorme winsten en worden er weer gigantische bonussen uitgedeeld. Burgers zijn hier natuurlijk kotsziek van, gezien de nog steeds oplopende werkloosheid en de enorme belastingverhogingen die eraan zitten te komen om dit feestje te betalen. Maar in werkelijkheid zijn de banken nog steeds ongezond en is de kans groot op uiteindelijk weer een bailoutronde. Alleen zal dan de belastingbetaler/kiezer wat minder makkelijk zijn kont aanbieden.
Mijn reisverslagen
pi_75105426
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:51 schreef SeLang het volgende:
backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?).
tegen zich gaat keren
  zondag 29 november 2009 @ 11:55:22 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75105487
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

tegen zich gaat keren
Mijn reisverslagen
pi_75105659
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat het pimp-beleid van het afgelopen jaar gaat backfiren (hoe zeg je dat in het Nederlands?). Eerst zeggen dat armageddon komt als er niet voor honderden miljarden belastinggeld naar de banken gaat en amper een paar maanden later rapporteren banken enorme winsten en worden er weer gigantische bonussen uitgedeeld. Burgers zijn hier natuurlijk kotsziek van, gezien de nog steeds oplopende werkloosheid en de enorme belastingverhogingen die eraan zitten te komen om dit feestje te betalen. Maar in werkelijkheid zijn de banken nog steeds ongezond en is de kans groot op uiteindelijk weer een bailoutronde. Alleen zal dan de belastingbetaler/kiezer wat minder makkelijk zijn kont aanbieden.
Denk je? Ik denk dat het gewoon weer bukken wordt, bukken tot we niet verder meer kunnen bukken (en er kan altijd nog wel een beetje verder gebukt worden). En uiteraard wordt er weer geen enkele voorwaarde aan dat bukken gesteld, want Wouter B. en ome Nout moeten ook hun eigen toekomstige graaibaantjes veiligstellen.

Ooit gaat dat natuurlijk mis. Heel misschien bij de eestevolgende 2de kamerverkiezingen al, als blijkt dat 50% thuisblijft en de andere 50% op SP of PVV stemt. Dan zou er toch nog iets gunstigs voortkomen uit deze crisis, namelijk de definitieve val van de zelfgenoegzame, volgevreten en volgegraaide gevestigde orde. Dan zijn we weer terug bij af en kan het hele spelletje weer opnieuw beginnen, inclusief een nieuwe gevestigde orde, die er toch weer snel toe over zal gaan om de bancaire sector haar kontje aan te bieden.
  zondag 29 november 2009 @ 12:14:51 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75105832
Er is de laatste tijd echt wel een verschuiving aan het optreden
quote:
Fed Beaten: Bill To Audit Federal Reserve Passes Key Hurdle

In an unprecedented defeat for the Federal Reserve, an amendment to audit the multi-trillion dollar institution was approved by the House Finance Committee with an overwhelming and bipartisan 43-26 vote on Thursday afternoon despite harried last-minute lobbying from top Fed officials and the surprise opposition of Chairman Barney Frank (D-Mass.), who had previously been a supporter.

The measure, cosponsored by Reps. Ron Paul (R-Texas) and Alan Grayson (D-Fla.), authorizes the Government Accountability Office to conduct a wide-ranging audit of the Fed's opaque deals with foreign central banks and major U.S. financial institutions. The Fed has never had a real audit in its history and little is known of what it does with the trillions of dollars at its disposal.

Huffington Post, 19 Nov 2009

http://www.huffingtonpost(...)-audit_n_364546.html
Mijn reisverslagen
pi_75105944
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:14 schreef SeLang het volgende:
[..]

Ben zeer benieuwd wat daar uit gaat komen!
pi_75119503
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:37 schreef kibo het volgende:

[..]

De incasso-branche
Die bestaat in Dubai niet.
  zondag 29 november 2009 @ 20:30:30 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75120781
quote:
UAE central bank guarantees Dubai banks' debt to head off crash
Abu Dhabi-based regulator tries to reassure foreign investors ahead of markets reopening by offering extra liquidity

The Central Bank of the United Arab Emirates said today that it would "stand behind" Dubai's disastrous finances.

The UAE central bank said it would guarantee the loans made by both local Arab banks and crucially, western institutions on reasonably generous terms.

Dubai World, the state-owned conglomerate behind the emirate's astonishing rise, has debts of $59bn (£36bn), with close to $25bn owed in bonds and direct bank loans. There are fears that local banks face heavy losses that could lead to investors pulling money out of the system when the market reopens after the Eid al-Adha festival tomorrow morning.

However, some investors think the move did not go far enough. Shawkat Raslan, head of brokerage at Prime Emirates brokerage, said: "It might support the market a little bit but I don't think it is enough.

"I think some foreigners will take their money of the country and others will be afraid to put their money into these markets," said Raslan.

The central bank's move came as Dubai's supreme fiscal committee gathered to prepare a statement before the market opens in an attempt to reassure investors.

The central bank will make available to banks "a special additional liquidity facility linked to the current accounts" at the central bank that can be drawn on at a cost of 50 basis points above the three-month Emirates inter-bank offered rate, the Abu Dhabi-based regulator said in an emailed statement today.

The move ought to avert a calamitous slide in Dubai's financial markets, which will reopen for the first time since Dubai World announced that it wanted a six-month standstill agreement on a $4bn bond repayment made on behalf of its property subsidiary, Nakheel.

Mohammed Yasin, chief executive of Shuaa Securities, said: "What the central bank is doing here is pre-empting some of the worries that some of the foreign institutions, like what happened a year ago ... may try to transfer cash out.

"I would think foreign institutions will be the initial source of worry ... so the central bank is trying to first of all give those people the piece of mind that they are on top of things, and secondly, to give the very strong message that the funds are there, and they are going to support the banks."
De weekend bailouts zijn weer terug, net als vorig jaar
Mijn reisverslagen
pi_75122416
quote:
Op zondag 29 november 2009 12:14 schreef SeLang het volgende:
[..]

quote:
and the surprise opposition of Chairman Barney Frank (D-Mass.), who had previously been a supporter.
Echt een idioot die Barney Frank . Soms vermoed ik dat hij slechts een IQ van 80 heeft.
pi_75122511
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:58 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]

Echt een idioot die Barney Frank . Soms vermoed ik dat hij slechts een IQ van 80 heeft.
alleen met beeld, neem ik aan

Herman Finkers zou 'm inderdaad van 'niet te nozel' betichten, vermoed ik
pi_75122526
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

En het zijn ook geen misselijke bedragen zeg
Dit kan jammer genoeg alleen maar weer positief door de markten worden opgenomen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_75123930
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dit kan jammer genoeg alleen maar weer positief door de markten worden opgenomen
tja we zullen het zien hoe azie reageert morgen vroeg, ik denk dat het licht positief wordt en de aex een procent hoger openen gaat.
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  zondag 29 november 2009 @ 21:28:09 #267
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_75124152
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:24 schreef edwinh het volgende:

[..]

tja we zullen het zien hoe azie reageert morgen vroeg, ik denk dat het licht positief wordt en de aex een procent hoger openen gaat.
Nee hoor. De AEX gaat naar beneden omdat het aantal orders dat voor maandag klaar staat erg negatief is.
Wellicht dat we daarna alsnog omhoog gaan.
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
  zondag 29 november 2009 @ 21:30:45 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75124322
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En ik zit al long vanaf donderdagmiddag! Met AEX-calls 310 dan.

Verwacht dan eerder trouwens een hele groene opening waarna we terugzakken. Maar goed. Met 4 of 5 indexpunten erbij ben ik al tevreden.
The End Times are wild
  zondag 29 november 2009 @ 21:33:51 #269
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75124510
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:01 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Die bestaat in Dubai niet.
Dat is daar gewoon justitie.
---
pi_75131822
Hoeveel % is het aantal foreign visitors gedaald in 2009?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 november 2009 @ 08:46:00 #271
862 Arcee
Look closer
pi_75134270
quote:
Beurzen Azië hoger na steun Dubai

` De belangrijkste effectenbeurzen in
Azië hebben positief gereageerd op de
maatregelen van de Verenigde Arabische
Emiraten om Dubai te hulp te komen.De
beurzen stegen gemiddeld met ruim 2%.
Vorige week ontstond paniek op de
financiële markten toen bekend werd dat
het staatsinvesteringsfonds Dubai World
zijn verplichtingen niet kan nakomen.

De Nikkei index sloot 2,9% hoger,na een
verlies van bijna 5% vrijdag.

De centrale bank van de VAE beloofde
gisteren extra middelen voor de banken
beschikbaar te stellen,om een run op de
banken te voorkomen.Ook buurland Abu
Dhabi kondigde steun aan voor Dubai.
pi_75136495
quote:
Op maandag 30 november 2009 08:46 schreef Arcee het volgende:

De centrale bank van de VAE beloofde
gisteren extra middelen voor de banken
beschikbaar te stellen,om een run op de
banken
te voorkomen.Ook buurland Abu
Dhabi kondigde steun aan voor Dubai.
Dat is een mogelijk domino effect wat voor de grootste problemen kan gaan zorgen
  maandag 30 november 2009 @ 13:52:13 #273
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_75141679
Spannend, spannend! Oude tijden keren weer terug.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_75143160
quote:
Dubai World’s Debt Not Guaranteed by Government

By Zahraa Alkhalisi and Ayesha Daya

Nov. 30 (Bloomberg) -- Dubai’s government said it hasn’t guaranteed the debt of Dubai World, the state-controlled holding company struggling with $59 billion in liabilities, and that creditors must help it restructure.

“The company received financing based on its project schedule, not a government guarantee,” Abdulrahman Al Saleh, director general of the emirate’s Department of Finance, said in an interview with Dubai TV, when asked whether the government was backing the debt. “Lenders should bear part of the responsibility.”

Dubai’s government said Nov. 25 that Dubai World would seek a standstill agreement with creditors and an extension of loan maturities until at least May 30, 2010. The announcement led to the biggest declines in Asian shares in three months last week and Europe’s worst rout since April. Investors were concerned the proposal risks triggering the biggest sovereign default since Argentina in 2001.

Dubai shares tumbled and Abu Dhabi’s stock index today fell the most in at least eight years on the first trading day since the announcement.

Nakheel PJSC, Dubai World’s property unit whose $3.52 billion Islamic bond is due Dec. 14, asked the Nasdaq Dubai stock market today to suspend its securities “until it is in a position to fully inform the market.”

Government Prospectus

“The times of implicit support are clearly over,” said Philipp Lotter, vice-president of Moody’s Investors Service in Dubai. “In the past entities such as Dubai World certainly represented themselves as quasi-government entities, whereas there was no legal obligation on behalf of the government to support, and that has certainly shifted with last week’s announcement.”

In the prospectus for its first Islamic bond sale in October, the government said “certain strategic government- related entities of the emirate have significant borrowings which are not direct obligations of the government of Dubai.” The government raised $1.93 billion from local and international investors in the sale.

“If any of these entities are unable to, or are potentially unable to, fulfill their debt obligations, the Dubai government, although not legally obliged to do so and without any obligation whatsoever, may at its sole discretion decide to extend such support as it may deem suitable,” according to the prospectus.

Lenders “have deemed Dubai World as part of the government and that is not true,” al-Saleh said.
BB

Geen Baillout voorlopig. De fall out zal nog wel ff nadreunen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_75149471
tvp
pi_75152982
quote:
Door René Tissen

Sinds enkele dagen is de economie van Dubai in een vrije val terechtgekomen. Ineens is het stadstaatje niets meer waard.

Vluchten
De beroemde palmeilanden –door Nederlanders aangelegd- staan leeg, akelig leeg. De huizenprijzen zijn met 50% gekelderd. Het hoogste gebouw van de wereld –ruim 800 meter- wankelt door torenhoge lasten Op de parkeerplaats van de internationale luchthaven staan 3000 verlaten auto’s. Sommigen met sorry-briefjes erop. De auto’s zijn van buitenlanders die hals over kop het land hebben verlaten. Velen omdat ze werkloos zijn geworden, sommigen omdat ze de creditcard teveel hebben gebruikt. De meesten vanwege beiden.

Er heerst paniek in de straten.

IJsland
Het beeld van IJsland van een jaar geleden doemt op. Dat was ook een eiland met een dominante – mondiaal opererende- financiële sector. Hoewel de ondergang van IJsland wel degelijk een groot probleem was, werd de kwestie uiteindelijk afgedaan als een bedrijfsongevalletje. ‘Shit happens’. Of dat ook met Dubai zo zal gaan, valt te betwijfelen.

Oliedom
Klaarblijkelijk kunnen ook oliedollars oliedom worden besteed. De vraag is nu of deze nieuwe episode in de wereldeconomische crisis, tot dezelfde ‘ripple’-effecten zal leiden als direct na de val van Lehman Brothers in Amerika. Toen werd Amerika keihard geraakt, nu lijkt Europa aan de ontvangende kant van het slechte nieuws te staan.

Ondergang
Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten. Stresstests zijn er te over, maar klaarblijkelijk zonder enige werkelijke betekenis. Kennelijk was het vertrouwen in de olierijkdom van het Midden-Oosten zo groot, dat niemand er naar omkeek.

Credit Default
De gevolgen reiken verder dan alleen voor de markt van Credit Default Swaps (de beruchte risico verzekering op schuld). De premie daarop gaat uiteraard door het plafond. ING meldt met de snelheid van het licht geen ‘exposure’ van enige betekenis te hebben. Maar ja banken zeggen wel meer en de banken in Dubai zeiden niets. Dubai maakt één ding overduidelijk. De financiële wereldmarkt werkt als een flipperkast. Zo eentje waar oud-minister Zalm graag mee speelde. Eenmaal geschoten schiet het balletje alle kanten uit.

Wie volgt
Om bij een onvoorziene, maar altijd optredende, hit ineens te gaan rinkelen. Ondertussen neemt de openheid over de werkelijke situatie waarin banken en verzekeraars zich bevinden hand over hand af. Dubai beperkt zelfs de vrijheid van meningsuiting in het kader van de crisis. Incident of passend bij de cultuur? IJsland was het eerste landen debacle, Dubai het tweede. Wie volgt?

Bron: RTLZ

Van iemand die er woonde hoorde ik dat ze in Dubai een bouwkraan hadden staan per hoofd van de bevolking. Waar ben je dan mee bezig? Toerisme in een zandbak van 60 graden in de zomer is ook geen onuitputtelijke bron.

Men had zich beter kunnen richten op alternatieve energie (zonne-energie, windmolens) en ICT.
pi_75153661
Dat de villa's op die palmeilanden leeg stonden wisten we toch ook allemaal al? Die huizen werden doorverkocht van belegger naar belegger, tegen steeds hogere prijzen - zonder dat er daadwerkelijk iemand woonde.
pi_75154090
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.
pi_75154472
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:02 schreef antonwachter het volgende:
Dus als ik het goed zie hebben westerse bouwbedrijven en projectontwikkelaars met westers kapitaal een miljoenenstad in de woestijn gebouwd voor westerlingen die er niet gaan wonen.

Er hebben wel veel Westerlingen gewoond, maar veel daarvan zijn weer vertrokken omdat ze niet goed met hun CC om zijn gegaan en/of werkloos zijn geraakt.
  maandag 30 november 2009 @ 19:17:11 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75154875
Het is sowieso al vaag dat 80% van de bewoners van Dubai daar zijn om de stad te bouwen.
Mijn reisverslagen
  maandag 30 november 2009 @ 19:20:44 #281
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75155058
quote:
Opmerkelijk is dat vrijwel niemand de ondergang van Dubai zag aankomen. Geen enkele regering of centrale bank heeft melding van het risico gemaakt, evenmin economen en analisten.
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo
Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komen Volgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Mijn reisverslagen
pi_75155283
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die mensen zouden eens wat meer op Fok moeten komen Volgens mij werd er hier in 2006 al over gepraat.
Als ze wel melding maken dan stort het direct in.
pi_75155421
Ik vraag me af of er wel zoveel oliedollars zijn gebruikt voor de bouw van dubai. Het lijkt erop dat het meeste kapitaal uit europa komt.

Die arabieren lachen zich straks helemaal een ongeluk. Er staat dan een miljoenenstad in de woestijn en het heeft hun bijna niks gekost.
pi_75155464
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op Fok is alles een zeepbel natuurlijk. Maar goed, Dubai was inderdaad wel voorspelbaar. Een zandbak van 60 graden waar men toeristen naar toe wil lokken, meer bouwkranen dan inwoners en het opkloppen van huizenprijzen doordat beleggers aan beleggers verkopen. Dat laatste is in bv. Engeland ook funest geweest voor de huizenmarkt aldaar.
  maandag 30 november 2009 @ 19:48:17 #285
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_75156529
quote:
Op maandag 30 november 2009 19:27 schreef antonwachter het volgende:
Ik vraag me af of er wel zoveel oliedollars zijn gebruikt voor de bouw van dubai. Het lijkt erop dat het meeste kapitaal uit europa komt.

Die arabieren lachen zich straks helemaal een ongeluk. Er staat dan een miljoenenstad in de woestijn en het heeft hun bijna niks gekost.
Dat vraag ik me af, veel Westerse bedrijven hebben ook verdiend aan Dubai, de bedrijven die uitvoerend werk hebben gedaan zoals het baggeren en opspuiten van de eilanden en het ontwerpen daarvan. Via de olie is het natuurlijk wel grotendeels Westers geld
---
pi_75159719
Die westerse bedrijven zijn betaald met westers kapitaal van westerse banken. Zoveel arabisch kapitaal is er niet gebruikt voor dubai. Nu blijkt ook nog dat er geen zaken zijn gedaan met een staatsbedrijf maar gewoon met een privaat bedrijf.
pi_75159822
quote:
Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.

Daarbij, wat is de lol om een helehoop gebouwen 'gratis' te krijgen als je er niks aan hebt? Wat moet je met een leegstaand pand? Dat kost alleen maar geld.
pi_75159932
quote:
Voor westerlingen die er alleen woonden om te werken aan diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan. Ik heb me altijd al afgevraagd wie er in godsnaam in al die gebouwen moesten gaan wonen en werken. De expats verdwijnen na een paar jaar weer en verder wil niemand met een beetje hersens langdurig in Dubai wonen. De rich & famous zijn ook nooit in grote getalen op de luxe en glamour afgekomen.
  dinsdag 1 december 2009 @ 00:56:06 #289
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_75169055
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:59 schreef k_man het volgende:

[..]
diezelfde groei. Iedereen snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan...
Dit vraag ik me vaak in een andere context af. Hoe het mogelijk is dat het financiële systeem nog draait nadat men jaar op jaar eeuwige groei probeert af te dwingen.
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
  dinsdag 1 december 2009 @ 01:02:53 #290
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_75169150
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, leuk, al die glimmende nieuwe gebouwen, maar als er straks geen geld meer is voor het noodzakelijke onderhoud is Dubai over 15 jaar een ruïne.
Dat glimmen valt wel mee dankzij al dat opwaaiende zand . Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden
pi_75169642
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.

Ik vraag me trouwens af of ze nu in Dubai nog steeds zo graag hun strenge wetgeving voor mensen met schulden willen handhaven, je hoorde nogal wat van mensen die in de bak terecht kwamen omdat ze hun leningen niet meer konden betalen.
pi_75169722
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Is het echt een goed idee als er meer politieke controle komt over de centrale bank? Ik denk dat het probleem van de Fed zoals hij nu is dat hij veel te activistisch bezig is en daarmee - mede - verantwoordelijk voor de bubbles die nu gebarsten zijn.
Politieke controle= politiek bedrijven. Lijkt me niet een al te goede leidraad vwb monetair stelsel.

Centrale bank moet imho alleen de inflatie sturen/corrigeren. En geen recessies afwenden door rentes te verlagen zoals de Fed doet
pi_75179515
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 01:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik vraag me trouwens af of ze nu in Dubai nog steeds zo graag hun strenge wetgeving voor mensen met schulden willen handhaven, je hoorde nogal wat van mensen die in de bak terecht kwamen omdat ze hun leningen niet meer konden betalen.
ik zie een groeimarkt voor de bouwbedrijven
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_75192952
Daar woon je dan, in één van de weinige huizen in ‘De wereld’...

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:29:41 #295
179598 Deprater
pi_75193013
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:

[ afbeelding ]
leuk island hoppen
pi_75194894
Leuk hoor zo'n eilandje als je niet gestoord wilt worden en je kan gewoon uit de zee drinken.
  † In Memoriam † dinsdag 1 december 2009 @ 20:15:15 #297
230491 Zith
pls tip
pi_75194949
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:14 schreef edikt het volgende:
je kan gewoon uit de zee drinken.

wat
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 3 december 2009 @ 22:26:58 #298
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75264331
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Aether het volgende:

Je een ongeluk zwetend met de 60 graden buitentempratuur
pi_75264911
In hoeverre lijkt wat er in Dubai is gebeurd op de huidige situatie in China?
  donderdag 3 december 2009 @ 22:46:38 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75265217
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:39 schreef zoost het volgende:
In hoeverre lijkt wat er in Dubai is gebeurd op de huidige situatie in China?
Totaal niet. (Alhoewel daar ook wel OR gebouwd wordt enkel als beleggingsobject). Maar China is natuurlijk wel een echte economie, met echte mensen die daar wonen, die echt werken voor hun geld en sparen, met echte universiteiten waar echt geleerd wordt, met een echt handelsoverschot doordat ze echte industriele producten leveren.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')