abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:12:29 #1
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_65731107
quote:
Strenge Straf In Zaak Garagehouder Uitzonderlijk
AMSTERDAM - ''Zonder meer hoogst uitzonderlijk.'' Dat zegt hoogleraar strafrecht Theo de Roos over de veroordeling van de 17-jarige Kenneth C. Die kreeg vandaag veertien jaar meer gevangenisstraf dan was geëist: twintig in plaats van zes jaar.

''Het komt heel zelden voor dat de rechtbank besluit een verdachte zo veel meer straf te geven. Ze hebben hier echt gezegd: samen uit, samen thuis.''

Tegen de andere verdachte, de 22-jarige Martin M., was zestien jaar ge-eist. De twee jongens zwegen in het proces over hun rol bij de moord op Rick Haster, garagehouder in Noord.

Daardoor kreeg de rechtbank geen inzicht in hun rolverdeling. Uiteindelijk concludeerde de rechtbank aan de hand van het bewijs dat hun rol gelijkwaardig moet zijn geweest.

Rick Haster werd in februari dit jaar in zijn garage dood gevonden door de politie. Hij was vastgebonden aan een motorblok en meerdere malen gestoken.

De aanleiding voor de steekpartij was waarschijnlijk ontevredenheid bij M., wiens broer eerder een auto bij Haster had gekocht. De auto vertoonde direct na de aanschaf kuren. In een getapt telefoongesprek met zijn moeder zei M: ''Om de auto heb ik het gedaan.'' Na de moord op Haster stalen de daders diens portemonnee; in de telefoon van Kenneth C. zaten foto's waarop hij poseerde met de bankbiljetten.

In het vonnis wordt de moord 'koelbloedig en meedogenloos' genoemd. ''Naar het oordeel van de rechtbank kan niet anders worden gereageerd dan met het opleggen van een gevangenisstraf van zeer aanzienlijke duur.''
Niet alleen is de dader als volwassene berecht, de Rechtbank is ook nog eens vol over de strafeis van het OM heengegaan. Typerend voor de trend dat rechters steeds zwaarder straffen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 04-02-2009 14:37:45 (Linkje naar bron toegevoegd) ]
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:15:11 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_65731244
quote:
Amsterdam, 4 februari 2009 - De rechtbank Amsterdam heeft twee verdachten van de moord op een garagehouder in Amsterdam-Noord veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf. Onder de twee verdachten is een minderjarige (1991). De rechtbank motiveert de straffen onder meer als volgt:

Op niets ontziende wijze hebben verdachte en zijn medeverdachte met een scherprandig voorwerp, mogelijk een mes, maar liefst twintig keer op het gezicht, de beide armen, de romp en de beide benen van het slachtoffer ingestoken, het slachtoffer de vlucht belemmerd en hem met een tie-wrap vastgebonden aan een motorblok, waarmee het slachtoffer de kans op redding is ontnomen. De aanleiding voor deze ogenschijnlijk koelbloedige en meedogenloze moord lijkt te zijn gelegen in de omstandigheid dat de broer van de medeverdachte, de neef van verdachte, een auto had gekocht bij het slachtoffer voor een bedrag van ¤ 700, welke auto kennelijk al snel niet voldeed aan de wensen van de koper.
Uit de feiten blijkt dat het slachtoffer de laatste minuten van zijn leven in doodsangst moet hebben verkeerd en dat deze uiterst pijnlijk zijn geweest. Voor de nabestaanden moet deze nagedachtenis ook steeds weer als kwetsend worden ervaren.

Zowel verdachte als zijn medeverdachte ontkennen het feit en zwijgen hieromtrent en geven derhalve geen inzicht in hun rolverdeling ten tijde van het plegen van het delict.
De rechtbank is echter op grond van de bewijsmiddelen, en met name het proces-verbaal van bloedbeeldanalyse, van oordeel dat beide verdachten een aanzienlijke, min of meer gelijkwaardige rol in de moord hebben gehad.

De minderjarige verdachte heeft zich, naar het oordeel van de rechtbank, langdurig gediskwalificeerd van deelname aan de samenleving. Een jeugddetentie voor de maximale duur van twee jaar en/of de maatregel van PIJ volstaat hierbij niet. Naar het oordeel van de rechtbank kan niet anders worden gereageerd dan met het opleggen van een gevangenisstraf van zeer aanzienlijke duur.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:15:30 #3
57971 Wrinex
Caught beneath the landslide
pi_65731255
Tsja als je dergelijke ongein uithaalt mag je wat mij betreft niet lang genoeg achter de tralies verdwijnen. Goede zaak en die trend mag wat mij betreft zo doorgezet worden bij dit soort gevallen.
pi_65731280
goede ontwikkeling
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:16:41 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_65731311
Zo, dan voel je je lekker genaaid. Eis 6 jaar, straf 20 jaar
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_65731347
quote:
Rick Haster werd in februari dit jaar in zijn garage dood gevonden door de politie.
Dat is toch knap, aangezien deze maand pas 4 dagen oud is. Neem aan dit dit geen snelrecht was en dat ze dus vorig jaar bedoelen.

Vind het overigens wel terecht. Dat een 17-jarige zoiets kan doen... Laat ze hem maar lekker een tijdje brommen.
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:18:14 #7
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_65731380
Achja, je zit toch "maar" de helft uit
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_65731400
Goede uitspraak. Wel opmerkelijk dat de rechter zo veel hoger straft dan de eis.

Zo jong en dan al zoiets op je kerfstok hebben. Dan moet je wel erg ziek zijn .
  Donald Duck held woensdag 4 februari 2009 @ 14:21:32 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_65731527
Eindelijk eens een ferme uitspraak. Ze kunnen het dus wel, die rechters.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_65731606
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:21 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat dus.
Google is your friend, abuse your friends
pi_65731621
quote:
Zowel verdachte als zijn medeverdachte ontkennen het feit en zwijgen hieromtrent en geven derhalve geen inzicht in hun rolverdeling ten tijde van het plegen van het delict.
Dit zal ook wel meespelen in de strafmaat. De feiten ontkennen, zwijgen en een ongeinteresseerde houding, (waarschijnlijk hebben ze ook geen spijt betuigd van hun daad, logisch als je niet toegeeft het te hebben gedaan) daar houden rechters niet van.
En mensen die op zo'n jonge leeftijd tot zoiets in staat zijn als er iets gebeurd wat ze niet zint kunnen maar beter zo lang mogelijk achter de tralies. Goed zo!
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:25:37 #12
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_65731664
Goede zaak!

Dit soort tuig hoort (i.i.g. voor lange tijd) niet op straat te lopen.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:26:12 #13
240288 RonBurgundy
You stay classy
pi_65731683
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:21 schreef __Saviour__ het volgende:
Inderdaad, maar eigenlijk niet zo heel gek gezien de aard van deze slachting.
Well, I could be wrong, but I believe diversity is an old, old wooden ship that was used during the Civil War era.
pi_65731699
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:16 schreef eleusis het volgende:
sta je ook even raar te kijken als veroordeelde
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_65731803
Veel te soft, 3x levenslang was meer op zijn plaats geweest, dus geen enkele kans op vervroegde vrijlating.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:32:21 #16
3185 Adelante
To let it go now
pi_65731882
quote:
De raadsvrouw stelt zich op het standpunt dat haar cliënt dient te worden vrijgesproken wegens het ontbreken van wettig en overtuigend bewijs.
De raadsvrouw is van mening dat niet is gebleken van enige gezamenlijkheid, van (voorwaardelijk) opzet en/of van voorbedachte rade.
Dan heb je ook niet de beste raadsvrouw gehad
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_65731903
Terecht inderdaad. Als je als 17 jarige zo berekend een moord pleegt mag je wat mij betreft berecht worden als volwassene en zwaar gestraft worden. Er is geen sprake van kinderlijke onnozelheid bij dit misdrijf.
Alhoewel het me niet zou verbazen als bij een hoger beroep de straf alsnog lager uit zal vallen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:33:14 #18
3185 Adelante
To let it go now
pi_65731913
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:30 schreef Hathor het volgende:
Veel te soft, 3x levenslang was meer op zijn plaats geweest, dus geen enkele kans op vervroegde vrijlating.
Dat kan in Nederland niet. Eenmaal levenslang is de maximun strafmaat en vervroegde vrijlating kent ons recht niet (behalve bij de gratie van de koningin).
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_65731963
Hulde voor deze rechters, die blijkbaar wel snappen dat KEIHARD straffen de enige manier is dit tuig van de straat te houden.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:35:55 #20
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_65732014
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:24 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dit zal ook wel meespelen in de strafmaat. De feiten ontkennen, zwijgen en een ongeinteresseerde houding, (waarschijnlijk hebben ze ook geen spijt betuigd van hun daad, logisch als je niet toegeeft het te hebben gedaan) daar houden rechters niet van.
En mensen die op zo'n jonge leeftijd tot zoiets in staat zijn als er iets gebeurd wat ze niet zint kunnen maar beter zo lang mogelijk achter de tralies. Goed zo!
kan niet anders doen dan het inderdaad met jou en de rechters eens zijn, dit soort tuig hoort niet op straat thuis. laat ze lekker lang wegrotten in een hok van 1 bij 2.
Verbieden is Verboden, Moralisme is Gezeik
pi_65732381
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:24 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens, maar ontkennen betekent dat ze geen spijt kunnen betuigen... sick fucks...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_65732598
Ik ben groot voorstander van het berechten van minderjarige moordenaars volgens het volwassenenrecht, maar ik vind deze straf wel erg extreem. De volwassen moordenaar van Pim Fortuyn kreeg 12 jaar, deze minderjarige moordenaar krijgt 20 jaar.
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:50:35 #23
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_65732621
Ik voel een hoger beroep aankomen. Eerst dat maar eens afwachten alvorens we juichen over de redelijke strafmaat.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:53:15 #24
3185 Adelante
To let it go now
pi_65732724
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben groot voorstander van het berechten van minderjarige moordenaars volgens het volwassenenrecht, maar ik vind deze straf wel erg extreem. De volwassen moordenaar van Pim Fortuyn kreeg 12 jaar, deze minderjarige moordenaar krijgt 20 jaar.
Waarschijnlijk speelt de ernst van het misdrijf hier een grote rol: iemand vermoorden dmv messteken en vervolgens vastbinden aan een motorblok en hem langzaam dood laten bloeden is niet te vergelijken als iemand met kogels snel piefpafpoef omleggen.
pi_65732772
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:53 schreef Adelante het volgende:

[..]

Waarschijnlijk speelt de ernst van het misdrijf hier een grote rol: iemand vermoorden dmv messteken en vervolgens vastbinden aan een motorblok en hem langzaam dood laten bloeden is niet te vergelijken als iemand met kogels snel piefpafpoef omleggen.
En heeft Volkert ook nog TBS gekregen?
  woensdag 4 februari 2009 @ 14:58:06 #26
3185 Adelante
To let it go now
pi_65732888
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
Overigens kreeg Volkert 18 jaar cel (zonder TBS), maar door de regeling van vervroegde vrijlating komt hij in 2010 al toe aan zijn eerste proefverlof.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:16:11 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_65733443
Tot zover het Prisoner's Dilemma.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65733496
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:58 schreef Adelante het volgende:

[..]

Overigens kreeg Volkert 18 jaar cel (zonder TBS), maar door de regeling van vervroegde vrijlating komt hij in 2010 al toe aan zijn eerste proefverlof.
Wat vliegt de tijd!
pi_65733717
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:33 schreef Adelante het volgende:

[..]

Dat kan in Nederland niet. Eenmaal levenslang is de maximun strafmaat en vervroegde vrijlating kent ons recht niet (behalve bij de gratie van de koningin).
Gelukkig is er door de koningin tot nu 2x gratie verleend oid, dus de kans dat je bij levenslang echt nog vrij komt is niet al te groot..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:26:36 #30
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_65733796
Hulde voor de rechters.
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_65733799
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:16 schreef eleusis het volgende:
Dan denk je echt WTF???

Zie het al voor me..
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:28:09 #32
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_65733862
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:26 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Dan denk je echt WTF???

Zie het al voor me..
Iemand aan een motorblok binden en doodsteken dan denk ik WTF.
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
pi_65733984
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:28 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Iemand aan een motorblok binden en doodsteken dan denk ik WTF.
De straf is ook terecht maar als de eis 6 jaar is schrik je wel ff als je daar zit denk ik.
Maargoed, eigen schuld.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:32:23 #34
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_65734012
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:31 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

De straf is ook terecht maar als de eis 6 jaar is schrik je wel ff als je daar zit denk ik.
Maargoed, eigen schuld.
Jammer dat hij zich niet letterlijk doodschrok, nu moeten we zijn eten betalen en overnachting + internetkosten.
pi_65734098
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:54 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

En heeft Volkert ook nog TBS gekregen?
Neen, volgens mij niet. Is ook bijna weer vrij
Geef mij maar Amsterdam
pi_65734269
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:32 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Jammer dat hij zich niet letterlijk doodschrok, nu moeten we zijn eten betalen en overnachting + internetkosten.
Vergeet zn opleiding niet
Maar dat is dan wel weer jammer.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:47:19 #37
57971 Wrinex
Caught beneath the landslide
pi_65734553
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:35 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Neen, volgens mij niet. Is ook bijna weer vrij
Nog ruim 5 jaar moet ie minimaal zitten. Veroordeeld tot 18 jaar, min 1/3 bij goed gedrag, oftewel 6 mei 2014.
pi_65734591
Ah, valt me mee. Dacht dat hij minder had gekregen.
Geef mij maar Amsterdam
pi_65734804
Die kerel is gewoon 37 als 'ie vrij komt. Wat een sukkel, heel zijn studie (waarom denk ik nu dat studeren toch al onwaarschijnlijk is?) verprutst, hij kan de kans op een baan ook wel vergeten zonder kwalificaties en ervaring.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  woensdag 4 februari 2009 @ 15:56:14 #40
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65734862
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:54 schreef Casparovvv het volgende:
Die kerel is gewoon 37 als 'ie vrij komt. Wat een sukkel, heel zijn studie (waarom denk ik nu dat studeren toch al onwaarschijnlijk is?) verprutst, hij kan de kans op een baan ook wel vergeten zonder kwalificaties en ervaring.
Dikke kans dus dat ie meteen weer in de criminaliteit terechtkomt.
pi_65734911
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:54 schreef Casparovvv het volgende:
Ik dacht dat je een opleiding kon volgen als je vast zat?
pi_65734923
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:56 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dikke kans dus dat ie meteen weer in de criminaliteit terechtkomt.
Ach, met het huidige olietekort zijn er in ieder geval geen motorblokken meer over 20 jaar.
pi_65734936
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 15:57 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ik dacht dat je een opleiding kon volgen als je vast zat?
Zitten wel wat haken en ogen aan, maar wegens zijn jonge leeftijd lijkt het me idd wel mogelijk ja.
  woensdag 4 februari 2009 @ 16:00:17 #44
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_65734995
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 14:30 schreef Hathor het volgende:
Levenslang in Nederland is levenslang, dus 1x was dan al genoeg geweest.
pi_65735085
goede zaak dit!
pi_65739769
Nooit verwacht dit Maar oh zo terecht !!!!!!!!!
Noot noot.
  woensdag 4 februari 2009 @ 18:27:31 #47
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65739853
Onverwacht en zeker een verbetering zou ik zeggen, maar nog steeds maar magere straffen gezien de daden...
pi_65740132
En terecht. Hopelijk wordt er in vergelijkbare zaken in de toekomst net zo hard gestraft.
pi_65740163
Goede zaak ..nu maar hopen dat ze hem niet na een paar jaar vrijlaten om wat voor reden dan ook
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 4 februari 2009 @ 18:54:17 #50
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65740653
Nog steeds een te lage straf. Hij is 37 als hij vrijkomt, dan heeft hij nog dik een half leven voor zich. Politici en zakenlui van 37 worden gezien als broekies die net komen kijken, zo oud is hij als hij vrij komt. Een onwaarschijnlijk gruwelijke misdaad.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_65740829
Wat nou hoog levens lang voor die terroristen
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 februari 2009 @ 19:01:58 #52
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_65740957
Terecht, goed dat ze dit aanpakken volgens het volwassenenstrafrecht.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 4 februari 2009 @ 19:07:05 #53
3185 Adelante
To let it go now
pi_65741112
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 18:54 schreef TC03 het volgende:
Nog steeds een te lage straf. Hij is 37 als hij vrijkomt, dan heeft hij nog dik een half leven voor zich. Politici en zakenlui van 37 worden gezien als broekies die net komen kijken, zo oud is hij als hij vrij komt. Een onwaarschijnlijk gruwelijke misdaad.
20 jaar cel is 14 jaar zitten, minus het jaar in voorarrest, dus hij is 30 als hij vrij komt en heeft nog een redelijke kans dan een leven op te gaan bouwen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 19:53:39 #54
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65742827
Laat dit een waarschuwing zijn voor criminele jongeren.
pi_65745871
Prima uitspraak
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_65746021
zo nederland wordt wakker
pi_65746580
goeie actie, nu de doodstraf ook weer invoeren.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Trouwste user 2022 woensdag 4 februari 2009 @ 21:44:56 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_65747096
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:32 schreef xenobinol het volgende:
Liever niet.

Maar terecte straf.

Wat een gruwelijke daad

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_65747106
quote:
kan er ook geen recidive optreden
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_65750760
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:01 schreef borisz het volgende:
Terecht, goed dat ze dit aanpakken volgens het volwassenenstrafrecht.
Hulde voor deze uitspraak
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:17:45 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_65750899
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 19:07 schreef Adelante het volgende:
20 jaar cel is 14 jaar zitten
Hadden ze die regel niet afgeschaft?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:20:31 #62
3185 Adelante
To let it go now
pi_65751007
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 23:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Hadden ze die regel niet afgeschaft?
Ze hebben er wat regels omtrent gesteld, maar de wet staat nog in het wetboek van strafrecht.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:57:48 #63
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65752163
Ik vind het nog te weinig eigenlijk.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65753567
Als wettelijk en overtuigend is bewezen dat iemand opzettelijk en in koelen bloede een leven heeft ontnomen, dan mag wat mij betreft de straf gelijk staan aan de daad.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2009 00:56:40 ]
pi_65755564
quote:

[..]

20 jaar cel is 14 jaar zitten, minus het jaar in voorarrest, dus hij is 30 als hij vrij komt en heeft nog een redelijke kans dan een leven op te gaan bouwen.
Wat in mijn ogen volledig onterecht is.
pi_65756209
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 03:39 schreef Specularium het volgende:

[..]

Wat in mijn ogen volledig onterecht is.
Typisch fok weer dit.
pi_65756226
Eindelijk echte straffen!
  donderdag 5 februari 2009 @ 07:43:24 #68
216804 charleen
Kloon noch hoax!
pi_65756334
Jongens, jongens, hier wordt veel te vroeg gejuichd. In het hoger beroep wordt dit zeker weten weer teruggedraaid naar een jaartje of 6. Ik meen namelijk tussen de regels door te lezen dat het helemaal niet overtuigend bewezen is dat hij inderdaad schuldig is aan de doodsteek.
pi_65756356
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 07:26 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Typisch fok weer dit.
Er zijn situaties te verzinnen waarin mensen zich in mijn ogen diskwalificeren voor verdere deelname
aan de samenleving.
pi_65771695
quote:

[..]

Typisch fok weer dit.
Een 16 jarige wordt volgens het volwassenenstrafrecht veroordeeld, en nog is het niet genoeg .
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_65771895
Goede straf. Mensen kunnen toch moeilijk nog volhouden dat er in Nederland zelden hoge straffen worden uitgedeeld.
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:57:36 #72
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65771999
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:55 schreef SCH het volgende:
Goede straf. Mensen kunnen toch moeilijk nog volhouden dat er in Nederland zelden hoge straffen worden uitgedeeld.
Kerel, het nieuws is dat dit de eerste en dus enige keer is dat er zo'n straf is uitgedeeld aan een minderjarige, 1 keer is nog steeds zelden in mijn wereld....
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:58:10 #73
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_65772020
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:55 schreef SCH het volgende:
Nou dit lijkt meer op een incidenteel hoge straf.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:59:27 #74
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65772076
quote:

[..]

Typisch fok weer dit.
Ik kan er met de pet niet bij waarom jij zou vinden dat iemand na zo'n daad ooit nog een kans zou moeten krijgen op deelname aan de samenleving. Dit is niet even een dom foutje in een moment van onbezonnenheid, kom op zeg.
pi_65772182
In principe natuurlijk juist dat hij de komende twintig jaar niet meer vrij komt, maar wat als hij op zijn 37e uit de gevangenis komt? Dat komt dus nooit meer goed, die jongen vervalt ofwel weer in de criminaliteit, of vindt nooit een baan en trekt voor de rest van zijn leven een uitkering.

De rechter had beter of levenslang op kunnen leggen, of een lagere straf met meer uitzicht op latere deelname in de maatschappij.

Of mis ik hier iets?
pi_65772227
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 07:43 schreef charleen het volgende:
Ik meen namelijk tussen de regels door te lezen dat het helemaal niet overtuigend bewezen is dat hij inderdaad schuldig is aan de doodsteek.
Klopt, op basis van de argumentatie in het nieuwsbericht ben ik ook geneigd dit te denken. Wat ook terecht zou zijn, mocht deze argumentatie inderdaad die van de rechter zou zijn .
pi_65772330
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:58 schreef popolon het volgende:

[..]

Nou dit lijkt meer op een incidenteel hoge straf.
Denk je. Het moet wel ergens te vinden zijn hoeveel gevangenisstraffen boven de tien jaar er per jaar worden opgelegd, ik denk dat het er heel wat zijn en dat dit dus geen incident is.

Ik geloof helemaal niet zo in lange gevangenisstraffen trouwens maar in dit geval vind ik het wel goed dat hij naar volwassenenstafrecht is veroordeeld.
pi_65772427
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 16:57 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Kerel, het nieuws is dat dit de eerste en dus enige keer is dat er zo'n straf is uitgedeeld aan een minderjarige, 1 keer is nog steeds zelden in mijn wereld....
Ja gelukkig zetten we jongeren doorgaans niet voor de rest van hun leven vast. Maar dat gezeur over veel te lage straffen is een fabeltje en populistisch gezeik. Vaak wordt er juist gekeken naar welke straf goed is. In dit geval dus geen TBS bijvoorbeeld omdat er geen sprake was van berouw.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:10:03 #79
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65772496
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:08 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja gelukkig zetten we jongeren doorgaans niet voor de rest van hun leven vast. Maar dat gezeur over veel te lage straffen is een fabeltje en populistisch gezeik. Vaak wordt er juist gekeken naar welke straf goed is. In dit geval dus geen TBS bijvoorbeeld omdat er geen sprake was van berouw.
En dat concludeer jij naar aanleiding van dit ene bericht? Gek dat je zoveel kritiek hebt op mensen die durven te gokken naar afkomst nav 1728 'incidenten'.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:12:46 #80
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65772599
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik geloof helemaal niet zo in lange gevangenisstraffen trouwens
Waar komt jouw vreemde zwak voor daders toch vandaan, ben je zelf niet helemaal fris ofzo?
pi_65772613
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:10 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

En dat concludeer jij naar aanleiding van dit ene bericht? Gek dat je zoveel kritiek hebt op mensen die durven te gokken naar afkomst nav 1728 'incidenten'.
Wat concludeer ik precies? En wat is er met afkomst?
pi_65772708
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:12 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Waar komt jouw vreemde zwak voor daders toch vandaan, ben je zelf niet helemaal fris ofzo?
Ik heb juist een zwak voor slachtoffers en het is onderzocht dat mensen die een gevangenisstraf opgelegd kregen veel vaker vervolgens weer een misdaad plegen dan mensen die geen gevangenisstraf kregen opgelegd. Gevangenisstraf leidt dus vaak weer tot nieuwe misdaad.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:16:12 #83
53267 TC03
pi_65772746
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:14 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb juist een zwak voor slachtoffers en het is onderzocht dat mensen die een gevangenisstraf opgelegd kregen veel vaker vervolgens weer een misdaad plegen dan mensen die geen gevangenisstraf kregen opgelegd. Gevangenisstraf leidt dus vaak weer tot nieuwe misdaad.
Dus eigenlijk vind jij levenslang de beste straf?
pi_65772754
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:12 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Andere invalshoek. Jij ziet een gevangenisstraf als vergelding, SCH ziet het meer als een soort heropvoeding. En dat werkt beter met lagere straffen dan met hogere.
pi_65772915
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:16 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk vind jij levenslang de beste straf?
Nee, ik vind dat er heel erg gekeken moet worden naar het doel en de werking van de straf. Wat geldt echt als straf, wat geldt als vergelding, wat geldt als heropvoeding, wat geldt als voorkomen van recidive - enz. enz.

Dus moet je steeds goed kijken of een gevangenisstraf de beste optie is, of een boete, of een andersoortige straf of dat TBS of andersoortige behandeling op zijn plek is enz. Ik vind dat dat in Nederland vrij goed gebeurt en daardoor ontstaat vaak het misverstand dat de straffen zo laag zijn maar er wordt vaak heel gericht en bewust gestraft.
pi_65773175
- edit -
Heel simpel: het is nieuws omdat de strafmaat nog nooit eerder gegeven is.
Dus ja, het is zeldzaam. Einde discussie...en over tot de orde van de dag enzo

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2009 19:36:54 (Userbash) ]
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_65773269
Ik zie een complete willekeur in onze rechtspraak. Doorgaans wordt er nogal soft gestraft in Nederland, nu krijgt een minderjarige ineens 20 jaar straf. Natuurlijk is een moord ernstig, maar ik vind 20 jaar cel wel een érg zware straf voor iemand van 16 (op dat moment).

Vergelijk het eens met dit nieuwsbericht van vandaag:
quote:
Bijna 7 jaar cel voor Utrechtse loverboy
ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem heeft donderdag in hoger beroep zes jaar en elf maanden cel opgelegd aan een 28-jarige loverboy uit Utrecht. Het hof houdt de man verantwoordelijk voor poging tot doodslag, voortdurende ernstige mishandelingen en het dwingen van zijn vriendin tot prostitutie gedurende bijna vijf jaar.

De vriendin werd onder meer met een verhitte spies mishandeld en gedwongen tot abortus. Een weggelopen meisje van 16 mishandelde en verkrachtte hij. Het is niet gelukt dit meisje ook te dwingen tot seks voor geld.

Op de vlucht
De man werd eerder door de rechtbank in Utrecht veroordeeld tot twaalf jaar cel. Hij wachtte dat vonnis toen thuis af en bleek na de uitspraak op de vlucht geslagen. Enige tijd later werd hij alsnog opgepakt in een huis in Hengelo.
Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)echtse-loverboy.html

En nou gaat het me even niet om de hoogte van de straf, maar het verschil qua vonnis. Eerst veroordeeld tot 12 jaar cel. Daarna op de vlucht geslagen. En in plaats dat dat dan zijn straf verzwaart, krijgt hij in hoger beroep amper de helft. Ik kan daar echt geen touw aan vastknopen.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:31:46 #88
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65773309
quote:

[..]

En wat is je punt? Mensen maar hun gang laten gaan, dan leren ze het vanzelf af? Mijn voorstel; meer levenslang, geen kans op recidivisme.
pi_65773377
quote:
Straf is toch echt nog wel wat meer dan alleen de resocialisatie van daders. Zoals jij nu redeneert, kunnen we elke moordenaar en verkrachter wel vrij laten rondlopen. Want als je geluk hebt, doen ze het misschien wel nooit weer.

Maar er is ook nog zoiets als rechtvaardigheid, genoegdoening (voor slachtoffers en/of nabestaanden) en bescherming van de samenleving. Nu deze moordenaar 20 jaar zit opgesloten, weet je zeker dat hij in die tijd geen onschuldige burgers kan vermoorden.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:34:45 #90
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65773413
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Andere invalshoek. Jij ziet een gevangenisstraf als vergelding
Dat niet alleen, het is ook een manier om de samenleving te beschermen. De dader kan me in tegenstelling tot SCH geen bal schelen, die heeft zijn keuze gemaakt.
pi_65774037
quote:
Dat "dus" kun je niet zeggen.

Feit is dat streng straffen de dader niet helpt en recidive ook niet voorkomt. Daar dan de conclusie aan verbinden dat streng straffen geen zin heeft is echter ook weer veel te kort door de bocht. Je hebt niet alleen te maken met de individuele dader, maar ook met de samenleving als geheel.

Na een dikke 40 jaar van begripvol straffen is de samenleving er niet bepaald minder gewelddadig op geworden. Als nou van die figuren die ambulancemedewerkers slaan, of mensen die erop slaan sowieso als eerste reflex hebben wanneer hun iets vervelends overkomt, of van die jongeren die een willekeurige voorbijganger arbeidsongeschikt trappen omdat ze zich vervelen er allemaal vanaf komen met afwassen in bejaardentehuis, wat voor signaal geef je dan af aan de omgeving? Wat voor normbevestiging is dat, wat zegt het over het gezag en hoe plaats je dan geweld ten opzichte van de samenleving en het gezag?

Het lijkt mij dat de ernst van wat iemand gedaan heeft wel wat duidelijker is als diegene 2 of 3 jaar opgesloten zit, in plaats van wat druk 's avonds omdat hij 'iets uitgevreten heeft'. De dader zal het waarschijnlijk niet meer doen, maar hoe kijkt de familie, de vrienden, de buurt of het dorp tegen geweld aan? Waarschijnlijk net zo makkelijk als de dader zelf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:59:08 #92
53267 TC03
pi_65774180
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat er heel erg gekeken moet worden naar het doel en de werking van de straf. Wat geldt echt als straf, wat geldt als vergelding, wat geldt als heropvoeding, wat geldt als voorkomen van recidive - enz. enz.

Dus moet je steeds goed kijken of een gevangenisstraf de beste optie is, of een boete, of een andersoortige straf of dat TBS of andersoortige behandeling op zijn plek is enz. Ik vind dat dat in Nederland vrij goed gebeurt en daardoor ontstaat vaak het misverstand dat de straffen zo laag zijn maar er wordt vaak heel gericht en bewust gestraft.
Een moord of doodslag zonder verzachtende omstandigheden is mijns inziens de gruwelijkste daad die je als mens kan plegen. Ik heb vaak het idee dat men te 'licht' over een moord denkt. Een mensenleven wordt gewoon weg genomen, die persoon zal nooit meer leven, hij is voorgoed weg, om nog maar niet te zwijgen over het leed dat zijn nabestaande aangedaan wordt. Echt absurd dat je zoiets kan doen. Dan moet de vergelding m.i. maximaal zijn, dus levenslang.

Het is daarom onzin om te stellen dat omdat een lange gevangenisstraf hem, en dus de samenleving niet helpt, een straf te zwaar is. Weet je wat een zware straf is, koelbloedig vermoord worden omdat een klant niet tevreden is over zijn auto. Maar gelukkig kan deze persoon nu geen slechte auto's meer verkopen, dus de samenleving heeft er baat bij.
pi_65774333
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:34 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dat niet alleen, het is ook een manier om de samenleving te beschermen. De dader kan me in tegenstelling tot SCH geen bal schelen, die heeft zijn keuze gemaakt.
Ik vind vergelding ook belangrijk en juist ook het beschermen van de samenleving. Die dader kan me op zich niet zoveel schelen, alleen wel hoe hij zich verhoudt tot de samenleving. Als je de samenleving belangrijk vindt, zul je ook iets met de dader moeten. Je kunt ze niet allemaal levenslang opsluiten.
pi_65774396
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:59 schreef TC03 het volgende:

[..]

Een moord of doodslag zonder verzachtende omstandigheden is mijns inziens de gruwelijkste daad die je als mens kan plegen. Ik heb vaak het idee dat men te 'licht' over een moord denkt. Een mensenleven wordt gewoon weg genomen, die persoon zal nooit meer leven, hij is voorgoed weg, om nog maar niet te zwijgen over het leed dat zijn nabestaande aangedaan wordt. Echt absurd dat je zoiets kan doen. Dan moet de vergelding m.i. maximaal zijn, dus levenslang.

Het is daarom onzin om te stellen dat omdat een lange gevangenisstraf hem, en dus de samenleving niet helpt, een straf te zwaar is. Weet je wat een zware straf is, koelbloedig vermoord worden omdat een klant niet tevreden is over zijn auto. Maar gelukkig kan deze persoon nu geen slechte auto's meer verkopen, dus de samenleving heeft er baat bij.
Ik vind deze straf ook helemaal niet te zwaar. Hij had geen berouw en is gevaarlijk. Ik vind het eigenlijk raar dat hij ook niet nog TBS er bovenop krijgt.
  donderdag 5 februari 2009 @ 18:07:16 #95
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_65774421
quote:
Administratief dan, hè. Zodat de daders nooit meer actief kunnen meedoen aan de maatschappij.
pi_65778498
quote:

[..]

Ik vraag me af of het wel makkelijk is om een baan te krijgen als je een moord op je geweten hebt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_65778890
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:08 schreef SCH het volgende:

[..]

De meeste mensen worden te veel beïnvloed door hun emoties.
ROBODEMONS..................|:(
pi_65780651
quote:

[..]

denk het niet. geen werkgever zal hem in dienst willen nemen...
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:02:56 #99
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_65782825
Niet te vroeg juichen, he.

Hoger beroep > lagere straf. Dan zit er toevallig een witte bef met geitewollensokken en die maakt er 5 van.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 5 februari 2009 @ 22:04:32 #100
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_65782899
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 18:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik vind deze straf ook helemaal niet te zwaar. Hij had geen berouw en is gevaarlijk. Ik vind het eigenlijk raar dat hij ook niet nog TBS er bovenop krijgt.
TBS kan je niet krijgen als je niet meewerkt aan het onderzoek voorafgaand.

Hoe belachelijk wil je het hebben.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')