De overheid heeft altijd de langste adem (die perst gewoon meer geld af mochten ze het nodig hebben), dus het lukt ze uiteindelijk altijd.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:30 schreef DS4 het volgende:
Overheden kunnen niet zo maar je bezit onteigenen en zeker niet zonder een redelijke vergoeding. Beetje feit van algemene bekendheid...
Managers zijn de grootste slechteriken die er rondlopen. Ik spreek uit tal van ervaringen. Ze liegen, bedriegen dat het een lieve lust is. Tig keer het slachtoffer geweest.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ach, de bereidheid om de verzekering te tillen is bij veel Nederlanders ook gewoon aanwezig. Wat dat betreft is het meer het spreekwoord: de gelegenheid maakt de dief.
Ook van de week op BNR over het gebrek aan besef van mijn en dijn. Onder meer dat rond de vakantieperiode allerhande zaken verdwijnen die op de camping nuttig kunnen zijn (zoals bestek uit de bedrijfskantine).
Dus een "lager ethisch moraal (besef..)" dan de gemiddelde Nederlander... ik geloof er geen donder van. En aangezien jij hierboven nog pleit voor een guantanamo in NL val jij iig niet onder hoger dan gemiddeld op dit punt, dus die eerste steen zou ik maar in mijn hand houden als ik jou was.
En als je nationaliseert gebeuren dit soort uitwassen niet? Ik herinder me iets met overheids aanbestedingen bij grote bouwbedrijven....quote:Op maandag 22 juni 2009 11:57 schreef henkway het volgende:
[..]
Daar woont men in zelfgebouwde golfplatenhutten, dus dat is iets anders,
De nederlandse woningwetwoning is gefinancierd door publiek geld tegen een zeer lage rente voor 30 jr en beschikbaarstellen van zeer goedkope grond
Het gaat hier om een vastgoedbezit van 350 miljard aan publiek geld, de staatsschuld is 385 miljard, het is dus beter om dit bezit weer te nationaliseren en op de staatsbalans te zetten
Bij Rochdale alleen al gaat het om meerdere fraudegevallen, en dat is niet de enige woningbouwvereniging.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:30 schreef DS4 het volgende:
Doe eens een lijstje. Aangezien het er van stikt verwacht ik zo 25 voorbeelden die je uit je mouw kan schudden...
Vergoeding aan wie dan? Wie moet er gecompenseerd? De directeuren mogen wel doen alsof het hun geld en hun huizen zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.quote:Natuurlijk niet. Overheden kunnen niet zo maar je bezit onteigenen en zeker niet zonder een redelijke vergoeding. Beetje feit van algemene bekendheid...
Natuurlijk... Wetten, verdragen, rechtspraak... het is allemaal niet waar.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:33 schreef Boze_Appel het volgende:
De overheid heeft altijd de langste adem (die perst gewoon meer geld af mochten ze het nodig hebben), dus het lukt ze uiteindelijk altijd.
Eigendom is van jezelf totdat de overheid bepaalt dat het niet meer zo is, dat ontkennen is de realiteit in Nederland ontkennen.
Uit jouw ervaringen mochten we afleiden dat met jouw opleiding je niet gewild bent en je slecht verdient.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Managers zijn de grootste slechteriken die er rondlopen. Ik spreek uit tal van ervaringen.
Van der Laan is anders druk bezig de VVD klok van Mw Dekker weer terug te draaien en de corporaties met hun bezit onder te brengen in een CFV waarmee het vastgoedbeheer bij de CFV ligt en de status van een Zelfstandig Bestuurs Orgaan kan krijgenquote:Op maandag 22 juni 2009 12:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat kan dus gewoon niet. Dat lijkt maar niet tot jou door te willen dringen.
quote:Minister Eberhart van der Laan (VROM) wil scherper toezicht op woningcorporaties. De minister verdedigt vandaag in de Kamer een reeks maatregelen die de onafhankelijkheid van woningcorporaties moet inperken. Als het aan Van der Laan ligt maakt het Centraal Fonds Volkshuisvesting een doorstart. Het Fonds zou dan naast financiële controle ook de kwaliteit van de bestuurders en de bouw en het beheer van woningen in de gaten moeten houden. Zo meldt de Telegraaf.
Premie
De maatregelen van Van der Laan volgen op het bericht dat twee voormalig directeuren van woningcorporaties bij hun
Het gaat zelden om 1 iemand...quote:Op maandag 22 juni 2009 12:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Bij Rochdale alleen al gaat het om meerdere fraudegevallen,
Je schreef dat het stikt van de grove misdrijven. Maak dat eens waar.quote:en dat is niet de enige woningbouwvereniging.
Nee, het is van de stichting. Maar ik dacht dat je dat wel begreep.quote:Vergoeding aan wie dan? Wie moet er gecompenseerd? De directeuren mogen wel doen alsof het hun geld en hun huizen zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.
Wil je ontkennen dat de overheid altijd de langste adem heeft in een onteigeningszaak?quote:Op maandag 22 juni 2009 12:52 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk... Wetten, verdragen, rechtspraak... het is allemaal niet waar.
Ik lees hier scherper toezicht. Dat is heel wat anders dan het bezit nationaliseren.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:55 schreef henkway het volgende:
Van der Laan is anders druk bezig de VVD klok van Mw Dekker weer terug te draaien en de corporaties met hun bezit onder te brengen in een CFV waarmee het vastgoedbeheer bij de CFV ligt en de status van een Zelfstandig Bestuurs Orgaan kan krijgen
Slachtoffer van klinklaar TUIG. Niks meer of minder.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uit jouw ervaringen mochten we afleiden dat met jouw opleiding je niet gewild bent en je slecht verdient.
Uit onderzoek kwam echter 0.0% werkloosheid en meer dan gemiddeld salaris naar voren.
Simpel: jouw ervaringen staan los van de realiteit en lijken meer met jou te maken te hebben.
nou het scheelt geen haartje meer, er kan in ieder geval niets meer verkocht of aangekocht worden zonder toestemming, ben je dan nog eigenaar is de vraag, mooi juridisch gevechtquote:Op maandag 22 juni 2009 13:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees hier scherper toezicht. Dat is heel wat anders dan het bezit nationaliseren.
Gewoon waarde in het economisch verkeer + bijkomende kosten (hoger dan bij verkoop met gebruik van Wvg). Dat is niet afnemen zoals henkway wil. Integendeel.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:00 schreef Boze_Appel het volgende:
Wil je ontkennen dat de overheid altijd de langste adem heeft in een onteigeningszaak?![]()
Een gemeente kan zo een de wet voorkeursrecht gemeente op je dak gooien zodat je zelf niet eens meer mag kiezen aan wie je zou willen verkopen en dan moet je via de rechter maar gaan uitvechten om een beetje vergoeding te krijgen als je het met die raamambtenaren er niet uit komt.
Onteigening kan in het genoemde geval gewoon niet en zeker niet zoals henkway het voorstelt. En Wvg is gewoon een anti-speculatiebepaling.quote:Die regeltjes enzo zijn leuk, maar in de praktijk zijn ze altijd in het voordeel van wat een gemeente wil. Een zak geld is leuk, maar daar heb je zo weinig aan als je gewoon in je eigendom wil blijven wonen heh.
Ik weet zeker dat er ook een andere mening over te vinden is.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Slachtoffer van klinklaar TUIG. Niks meer of minder.
Dan ben je nog steeds eigenaar (juridisch en economisch!) en plannen van een politicus zijn niets meer dan hersenspinsels.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:05 schreef henkway het volgende:
nou het scheelt geen haartje meer, er kan in ieder geval niets meer verkocht of aangekocht worden zonder toestemming, ben je dan nog eigenaar is de vraag, mooi juridisch gevecht
Geen zorgen. Geen hulpverlener die het bedorven bedrijfsleven weer gezond kan maken. Geen hulpverlener die de klok nog kan terugdraaien.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:13 schreef DS4 het volgende:
Zeg EG, wil je met je frustraties gewoon naar een hulpverlener gaan? Dat is EN beter voor jou (krijg je m.i. broodnodige hulp) EN beter voor dit draadje (welke nu eenmaal niet om jou draait).
Tuig wat heeft kunnen opereren dankzij overheden. In een normale situatie gaan dit soort bedrijven gewoon failliet.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:11 schreef EchtGaaf het volgende:
Leuk interview in de Volkskrant afgelopen zaterdag. Met Ben Verwaayen, ook zo´n `lekker genuanceerd`ding .....
Hij gaf aan dat hij zonder onredelijkheid zijn functie niet goed uit kan voeren.
Ja, je leest het goed.
Klinkklaar TUIG. TUIG van het zuiverste soort.
Kap nou!quote:Op maandag 22 juni 2009 13:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Geen zorgen. Geen hulpverlener die het bedorven bedrijfsleven weer gezond kan maken. Geen hulpverlener die de klok nog kan terugdraaien.
Je kan maar een keer goed verongelukken. Geen weg terug dus.
Zonder overheid vertonen zei geen psychopaten bedoel jequote:Op maandag 22 juni 2009 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuig wat heeft kunnen opereren dankzij overheden. In een normale situatie gaan dit soort bedrijven gewoon failliet.
Nee maar de overheid houd dit soort toestanden in leven, kijk naar de banken, lopen jarenlang te kutten, hebben praatjes, dreigen te vertrekken uit Nederland, en wat gebeurt er? Juist we helpen ze gewoon als ze in de shit komen.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zonder overheid vertonen zei gen psychopaten bedoel je![]()
Ik zal je uit de droom helpen. Ze ZIJN gewoon zo. TUIG!
Ja en? Het bewijst maar weer eens dat door overheden opgezette instanties keer op keer falen, ik wil niet zeggen dat particuliere bedrijven dit niet doen, maar deze zullen dan binnen kortste keren failliet zijn, terwijl bij dit soort bedrijven ze met behulp van de overheid jarenlang kunnen aanprutsen.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:26 schreef DS4 het volgende:
Het is weer een reis door de stokpaardjes aan het worden. De een zeikt over managers, de ander komt voor de zoveelste keer met gezeik over corporaties (en plannen die gewoon niet kunnen), de volgende zijn weer anti-overheid...
Afgelopen zaterdag nog op TV over geldzaken.....managers kosten twee keer geld. Het exorbitante salaris wat ze krijgen en ze houden mensen van het werk.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:26 schreef DS4 het volgende:
Het is weer een reis door de stokpaardjes aan het worden. De een zeikt over managers, de ander komt voor de zoveelste keer met gezeik over corporaties (en plannen die gewoon niet kunnen), de volgende zijn weer anti-overheid...
Dit dus. Deze hele draad is door dit soort zaken kunnen ontstaan. En niet dat het vroeger 'allemaal beter' was (zeker niet), maar het is nu wel heel slecht.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en? Het bewijst maar weer eens dat door overheden opgezette instanties keer op keer falen, ik wil niet zeggen dat particuliere bedrijven dit niet doen, maar deze zullen dan binnen kortste keren failliet zijn, terwijl bij dit soort bedrijven ze met behulp van de overheid jarenlang kunnen aanprutsen.
Zucht mag ik vragen wat voor werk jij doet?quote:Op maandag 22 juni 2009 13:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Afgelopen zaterdag nog op TV over geldzaken.....managers kosten twee keer geld. Het exorbitante salaris wat ze krijgen en ze houden mensen van het werk.
Dit land gaat nog eens onder aan de ellende door managers voortgebracht.
Ik begrijp werkelijk niet dat dit een keer wordt ingezien.
Het gaat niet om één geval van fraude, het gaat om een patroon. En dat niet bij een woningbouwvereniging, maar bij meerdere.quote:Op maandag 22 juni 2009 12:58 schreef DS4 het volgende:
Het gaat zelden om 1 iemand...
En wat is dan de schade voor de stichting als je het doel van de stichting overneemt?quote:Nee, het is van de stichting. Maar ik dacht dat je dat wel begreep.
Vergeet degene niet die weer het stokpaardje van de zegeningen van de vrije markt komt berijden en alle uitwassen daarvan bagatelliseert.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:26 schreef DS4 het volgende:
Heel juist maar dan moet de overheid die woonblokken verkopen aan beleggers en het geld in de schatkist stoppen dan ziijn we van die dievenbende afquote:Op maandag 22 juni 2009 13:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en? Het bewijst maar weer eens dat door overheden opgezette instanties keer op keer falen, ik wil niet zeggen dat particuliere bedrijven dit niet doen, maar deze zullen dan binnen kortste keren failliet zijn, terwijl bij dit soort bedrijven ze met behulp van de overheid jarenlang kunnen aanprutsen.
Dat is een ander verhaal: bij publieke gelden lijkt het toezicht minder te zijn. Maar dat staat los van privatisering.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:
De gelegenheid maakt inderdaad de dief. Kennelijk is met publieke middelen voor publieke doelen geld verdienen een uitstekende gelegenheid.
Gewoon WEV. Want dat is de vermogensschade. Dat de overheid ook het doel over wil nemen is niet bepaaldelijk relevant.quote:En wat is dan de schade voor de stichting als je het doel van de stichting overneemt?
Wie is dat dan?quote:Vergeet degene niet die weer het stokpaardje van de zegeningen van de vrije markt komt berijden en alle uitwassen daarvan bagatelliseert.
DAT KAN NIET!quote:Op maandag 22 juni 2009 13:58 schreef henkway het volgende:
Heel juist maar dan moet de overheid die woonblokken verkopen aan beleggers en het geld in de schatkist stoppen dan ziijn we van die dievenbende af
Precies, gewoon al het vastgoed verpatsen en daarmee de staatschuld aflossen, scheelt ook weer 2000 euro rente per jaar per inwoner....quote:Op maandag 22 juni 2009 13:58 schreef henkway het volgende:
[..]
Heel juist maar dan moet de overheid die woonblokken verkopen aan beleggers en het geld in de schatkist stoppen dan ziijn we van die dievenbende af
Maar deze corporatiedirecteuren die alle manieren zoeken om miljoenen eruit te kunnen slepen dat moet stoppen, het leidt tot uiterst frauduleus handelen het is dezelfde overheid die deze mensen op het spek heeft gebonden
Hij is elektrotechnicus, of althans, hij heeft die studie gevolgd.quote:Op maandag 22 juni 2009 13:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zucht mag ik vragen wat voor werk jij doet?
Even nuanceren: het kan niet zolang de overheid als doel heeft de wet te respecteren.quote:
Fijn dat je die open deur in wil trappen.quote:Op maandag 22 juni 2009 17:18 schreef lyolyrc het volgende:
Even nuanceren: het kan niet zolang de overheid als doel heeft de wet te respecteren.
Wat mij betreft is het ook zo klaar als een klontje, maar gezien de reacties van sommigen niet...quote:Op maandag 22 juni 2009 17:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Fijn dat je die open deur in wil trappen.
Nee, het is een intrinsiek probleem. Als je een publiek doel moet dienen terwijl de prikkels commercieel zijn, dan is dat sowieso al vragen om problemen. Zeker als je vele miljoenen publiek geld meekrijgt, de vraag onbeperkt is en het aanbod beperkt. Toezich moet, maar het werkingsprincipe moet zonder toezicht af kunnen.quote:Op maandag 22 juni 2009 14:23 schreef DS4 het volgende:
Dat is een ander verhaal: bij publieke gelden lijkt het toezicht minder te zijn. Maar dat staat los van privatisering.
Wie heeft beweert dan dat dat zomaar kon? Die woningbouwverenigingen zijn met handen en voeten gebonden aan de overheid. Binnen het kader van de regelingen kunnen ze op hun strepen gaan staan. Maar dat kader kan veranderd, jawel, door de overheid. Het is dezelfde overheid die in een vlaag van markwerkingsoptimisme dat kader heeft verzonnen.quote:Gewoon WEV. Want dat is de vermogensschade. Dat de overheid ook het doel over wil nemen is niet bepaaldelijk relevant.
[quote]Dan maak je een nieuwe onteigeningswet.
[quote]
Vogelaar leerde ook op enig moment dat je niet zo maar de bezittingen van de corporaties kan afnemen...
Jij reageert ook maar reflexmatig door het ophemelen van de vrije markt. Hup de loopgraven in, van enige onderwerpgerelateerde flexibiliteit of het hanteren van ook andere principes bemerk ik bij jou niks. Ja, bij het rookverbod gingen je principes heel makkelijk overboord, maar dat is het loochenen van je uitgangspunten uit eigenbelang, dat is wat anders dan een open houding ten aanzien van de problematiek.quote:Wie is dat dan?
En dezelfde overheid in de vorm van Sybille Dekker die gelijktijdig zegt dat die corporaties geen winstbelasting hoefden te betalenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Binnen het kader van de regelingen kunnen ze op hun strepen gaan staan. Maar dat kader kan veranderd, jawel, door de overheid.
Het is dezelfde overheid die in een vlaag van markwerkingsoptimisme dat kader heeft verzonnen.
[..]
Heb je jezelf wel eens afgevraagd of ik het een goede zaak vind dat corporaties zijn verzelfstandigd? Ik kan mij niet heugen dat ik daar een standpunt over heb ingenomen. Het is een feit. En dus moet ik van die situatie uit gaan.quote:Op maandag 22 juni 2009 22:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je een publiek doel moet dienen terwijl de prikkels commercieel zijn, dan is dat sowieso al vragen om problemen.
Je hebt kennelijk niet eens in de gaten wat het probleem exact is. Het kan gewoon niet en ook de Nederlandse overheid kan die regels niet buigen. Tenzij men eerst Europa de deur uit wil zetten, maar goed, de keuze om die kant op te gaan is een beetje heel zwaar aangezet in dezen. Lyolyrc begreep het wel, dus kennelijk sprak ik geen chinees.quote:Wie heeft beweert dan dat dat zomaar kon? Die woningbouwverenigingen zijn met handen en voeten gebonden aan de overheid. Binnen het kader van de regelingen kunnen ze op hun strepen gaan staan. Maar dat kader kan veranderd, jawel, door de overheid. Het is dezelfde overheid die in een vlaag van markwerkingsoptimisme dat kader heeft verzonnen.
Je laat je weer eens van je meest zielige kant zien door er een discussie bij te halen van lang geleden (je lijkt wel een oud wijf...) en daarnaast hemel ik de vrije markt helemaal niet op (recentelijk nog fikse kanttekeningen bij geplaatst tot grote onvrede van een aantal marktadepten). Ik constateer hier FEITELIJK (iets waar jij zelden in bent geïnteresseerd) dat in dezen gewoon sprake is van fraude. Behandel het dan ook als zodanig.quote:Jij reageert ook maar reflexmatig door het ophemelen van de vrije markt. Hup de loopgraven in, van enige onderwerpgerelateerde flexibiliteit of het hanteren van ook andere principes bemerk ik bij jou niks. Ja, bij het rookverbod gingen je principes heel makkelijk overboord, maar dat is het loochenen van je uitgangspunten uit eigenbelang, dat is wat anders dan een open houding ten aanzien van de problematiek.
Zo eigenwijs... Het is echt niet te filmen...quote:Op maandag 22 juni 2009 22:59 schreef henkway het volgende:
Er is een oplossing en dat is de rol van de corporaties te beperken tot het projectmatig doen van het onderhoud en het vastgoed weer op de staatsbalans te plaatsen
En weg is de staatsschuld van 350 miljard euro![]()
Dus je wil EN de woningen verpatsen EN huurinkomsten opstrijken.quote:en jaarlijks 2.500.000 x 6000 euro aan huurinkomsten ofwel 15 miljard dus gelijk aan de HRA kosten
Nee de woningwet woningen weer laten beheren door de staat, en de huurpenningen opstrijkenquote:Op maandag 22 juni 2009 23:17 schreef DS4 het volgende:
[..]Dus je wil EN de woningen verpatsen EN huurinkomsten opstrijken.
En hoe verdwijnt dan de staatsschuld, o magiër?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:29 schreef henkway het volgende:
Nee de woningwet woningen weer laten beheren door de staat, en de huurpenningen opstrijken
Nou je weet Debet is links en Credit is rechts he, dat is aan de straatkant sinds ik in een ander gebouw zitquote:Op maandag 22 juni 2009 23:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
En hoe verdwijnt dan de staatsschuld, o magiër?
Hebben ze je in een ander gebouw gezet toen ze doorkregen dat je moeite had met boekhouden?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:39 schreef henkway het volgende:
Nou je weet Debet is links en Credit is rechts he, dat is voor mijn aan de straatkant sinds ik in een ander gebouw zit
quote:Op maandag 22 juni 2009 23:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hebben ze je in een ander gebouw gezet toen ze doorkregen dat je moeite had met boekhouden?
Hoe verdwijnt in jouw wereld een staatsschuld door woningen op de balans te zetten (nog afgezien van het feit dat het niet kan)?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 08:02 schreef henkway het volgende:
Maar ik acht de huidige stoelwarmhouders in de regering niet in staat tot deze onorthodoxe maatregel, die wel nodig is om de staatschuld te laten verdwijnen, door de woningwetwoningen terug op de staatsbalans te plaatsen.
Het hele idee van de verzelfstandiging en de marktwerking is dat je een publiek doel hebt, de uitvoerenden marktprikkels geeft en dan een toezichthouder hebt waardoor het allemaal goed komt. Dat werkt natuurlijk niet, maar met het uitspreken van onbegrensd vertrouwen in toezicht is de aanname dat het kan werken een gegeven, althans zo schat ik dat in.quote:Op maandag 22 juni 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Heb je jezelf wel eens afgevraagd of ik het een goede zaak vind dat corporaties zijn verzelfstandigd?
Nee, dat is een kader. Het kader wordt aangevallen en jij verdedigt het door te wijzen naar het kader.quote:Ik kan mij niet heugen dat ik daar een standpunt over heb ingenomen. Het is een feit. En dus moet ik van die situatie uit gaan.
Je moet eerst bepalen wat goed is dan hoe je dat gaat bereiken en welke ruzies het waard is. Maar ik neem niet op voorhand aan dat er geen mogelijkheid is om aan sociale woningbouw te doen zonder dat 'ondernemers' mooi weer gaan spelen met publieke voorzieningen.quote:Je hebt kennelijk niet eens in de gaten wat het probleem exact is. Het kan gewoon niet en ook de Nederlandse overheid kan die regels niet buigen. Tenzij men eerst Europa de deur uit wil zetten, maar goed, de keuze om die kant op te gaan is een beetje heel zwaar aangezet in dezen.
Ik volg het gros van je discussies niet, maar ik heb me afgevraad wanneer ik je boven de loopgraaf rondom de vrije markt heb zien uitkijken en toen bedacht ik me dat geval. Dan vind ik het verwijt aan anderen dat ze stokpaardjes berijden niet zo heel gepast. Pot, ketel.quote:Je laat je weer eens van je meest zielige kant zien door er een discussie bij te halen van lang geleden (je lijkt wel een oud wijf...) en daarnaast hemel ik de vrije markt helemaal niet op (recentelijk nog fikse kanttekeningen bij geplaatst tot grote onvrede van een aantal marktadepten).
Ik vind het niet gewoon. Gewone fraude is de eenling die wil kijken waar hij mee weg komt. Maar hier is iets meer aan de hand, er is niet alleen het frauduleuze, die rust op een brede basis van het dubieuze. Het zijn geen fraudeurs die stiekem vanuit hun kamertje wat achterover drukken of vals declareren, het zijn de zonnekoningen die frauderen. De bestuurders die zich een balzaal als directiekamer aanmeten, die van publiek geld zich laten vieren als helden in een hele dure show, die om de haverklap buitenlandse bouwprojecten moeten bezoeken, die met publiek geld gaan spelen met ander onroerend goed. En fraude komt ook nog onevenredig vaak voor bij woningbouwcorporaties. Dan kun je natuurijk doen of die fraude op zichzelf staat, maar het is slechts één stap verder vanaf het megalomane narcisme dat de sector kennelijk aantrekt. Dan is het niet het individu, maar het systeem waar de oorzaak ligt.quote:Ik constateer hier FEITELIJK (iets waar jij zelden in bent geïnteresseerd) dat in dezen gewoon sprake is van fraude. Behandel het dan ook als zodanig.
Als ik 100.000 euro schuld heb dan is dat een schuld van 100.000 euroquote:Op dinsdag 23 juni 2009 11:17 schreef lyolyrc het volgende:
Laten we dan even een gedachtenexperimentje doen.
Per decreet verklaar je alle huizen van de corporaties tot staatseigendom. Huppakee, je zet de huizen voor 350 miljard op de balans. Is de staatsschuld dan weg? Nee!
Je hoopt dat je dan een bedrag voor dat vastgoed krijgt dat overeenkomt met de schuld. Wie zegt dat je het niet in de boeken moet zetten voor de helft van dat bedrag??? Of voor nul euro? En dan moet je nog steeds het vastgoed te gelde maken, voordat de schuld echt weg is. De markt bepaalt de prijs en dus ook hoeveel je ervoor krijgt. En daar zit het probleem: je dumpt niet ongestraft zoveel vastgoed op de markt. Daarmee verstoor je de totale markt en benadeel je mensen die niets van doen hebben met de corporaties.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:05 schreef henkway het volgende:
[..]
Als ik 100.000 euro schuld heb dan is dat een schuld van 100.000 euro
Echter als ik vastgoed heb ter waarde van 100.000 die daar tegenovergezet kan worden dan zijn er inkomsten die wegvallen tegen de lasten van die schuld.
En t.z.t. als ik ooit dat vastgoed verkoop dan is de schuld weg , dus de schuld is oplosbaar of zo je wilt opgelostl
Per saldo scheelt het 15 miljard aan inkomsten die bijna wegvallen tegen de rentelasten van de staatsschuld van 18 miljard
Overigens geloof ik dat de huidige situatie (die gecreeerd is door de eerdergenoemde Mw Sybille Dekker) onhoudbaar is, het is het vastbinden van de kat op het spek
En voor sommigen even wat meer duidelijkheid:quote:Möllenkamp zonnekoning van Spanje
di 23 jun 2009, 07:01 | 114 reacties | lees voor
ALTEA (Spanje) - Terwijl in Nederland een omvangrijk strafrechtelijk onderzoek loopt naar mogelijke corruptie en het beslagen regent op zijn vier woningen in Lelystad en Amsterdam, neemt de ontslagen Rochdale-topman Hubert Möllenkamp in zijn Spaanse villa alvast maar paar een glazen wijn op de goeie afloop. De Telegraaf volgde de voormalige corporatietopman enkele dagen langs de Costa Blanca en sprak er met de Nederlandse gemeenschap, die schoon genoeg heeft van zijn brutale gedrag.
Hoewel de zon nog maar een paar uur op is, plakt het asfalt in de Calle Balladre al door de zinderende hitte. Het tegen de heuvel op slingerende weggetje aan de rand van de statige buitenwijk Altea La Vella telt vele tientallen landhuizen, omzoomd door naaldbossen. In de verte glinstert de Middellandse Zee. Getuige de metershoge muren, elektrische poorten en zwenkende bewakingscamera's zijn de bewoners hier gesteld op hun privacy.
"Veel van hen hebben ook wel wat te verbergen", weet een Nederlandse ondernemer die zelf enkele jaren geleden in Altea zijn tweede huis kocht. "Ze zijn op de vlucht voor de Belastingdienst of zelfs voor justitie. Op een heuvel verderop zit het helemaal vol met Russische maffia, die hebben daar zelfs een eigen Russisch-Orthodox kerkje laten bouwen. Laat ik het zo zeggen: de kans dat je hier 's avonds op het terrasje naast een crimineel komt te zitten, is íéts groter dan in Nederland."
Tegeltableau
De Calle Balladre loopt dood ter hoogte van het 'Boogschuttershuis'. Op een tegeltableau aan de muur herkennen we het sterrenbeeld van zijn bewoners. Achter de blauwe stalen poort ligt het domein van Hubert Möllenkamp en zijn partner Alberdien verscholen. Naast het riante zwembad staan de ligbedden met handdoeken al klaar voor een verfrissende duik. Achter het huis ligt de tennisbaan.
Möllenkamp had de villa aanvankelijk vernoemd naar zijn dochter Estelle, maar daar maakte zijn tweede vrouw Alberdien bezwaar tegen. "Zijn kinderen werden in haar ogen al vreselijk voorgetrokken. Het meeste van zijn vermogen zou namelijk op hun naam staan. Hubert schijnt het uiteindelijk goed te hebben gemaakt door Alberdien te overladen met juwelen en haar een chalet in een Frans skidorp te schenken", weet een ingewijde.
Ondanks het riante onderkomen gebruikt het echtpaar Möllenkamp de lunches en diners in Altea toch het liefst buiten de deur. Bij de betere restaurants van de badplaats, zoals Il Gardino, Valentino en Club Nautico aan de jachthaven is het stel dan ook vrijwel dagelijks op het terras te zien. Of te horen. "Hij riep laatst hardop dat hij nu een nóg bekendere Nederlander is dan zijn dj-vriend Will Luikinga, die hier overigens ook woont."
Möllenkamp (59) was tot voor kort de spraakmakende topman van de woonstichting Rochdale. De Amsterdamse corporatie groeide onder zijn leiding in ruim tien jaar uit tot een van de grootste sociale woningbezitters van ons land. Afgelopen jaren betrok Möllenkamp zijn Rochdale echter steeds vaker bij vastgoedprojecten die helemaal niks meer te maken hadden met sociale woningbouw en die bovendien gekocht werden van, of samen met, omstreden vastgoedpartijen.
Afgelopen najaar verschenen publicaties over verdachte deals van vele miljoenen die door Möllenkamp in z'n eentje werden afgehandeld. Deals waarbij hij zich liet voorrijden in een Maserati met chauffeur. Direct na de publicaties werd hij geschorst. Rochdale beschuldigde hem enkele maanden later bovendien van exorbitante zelfverrijking en ontsloeg hem op staande voet. Inmiddels heeft zijn ex-werkgever voor 1,2 miljoen euro beslag gelegd op zijn villa en twee appartementen in Lelystad en op een appartement in Amsterdam. Volgens Rochdale heeft hij zichzelf afgelopen jaren onder meer onrechtmatig pensioenverhogingen en bonussen toegekend en liet hij zijn hele privéwagenpark in Spanje, waaronder een Bentley en een Ferrari, rondrijden en repareren op kosten van de zaak. Möllenkamp ontkende al deze beschuldigingen eerder tijdens een rechtszaak die hij tegen Rochdale aanspande en verloor.
"Wij keken niet heel erg op van die beschuldigingen. Echt alles ging bij Hubert op kosten van Rochdale. Ook diners in restaurants met vrienden hier in Spanje. Zijn vrouw liep zelfs rond met een creditcard van Rochdale", weten ingewijden.
Hoewel Möllenkamp zelf nog altijd volhoudt dat hij het Spaanse landhuis ter waarde van een kwart miljoen euro niet zelf bezit maar huurt, weet een groot deel van Nederlandse gemeenschap in Altea dat hij het inmiddels zelf in de verkoop heeft gezet. "Hij voelt zich er niet veilig meer", vertelt een kennis.
Contacten
Overigens hebben de meeste kennissen van Möllenkamp weinig vertrouwen in het slagen van het strafrechtelijk onderzoek naar de omstreden topman. "Hubert had heel warme contacten op ministerieel niveau, ging op reis met burgemeesters en liet zich zelfs privé fiscaal adviseren door een ex-staatssecretaris van Financiën. Dan weet je wel hoe dit verhaal gaat aflopen", verzucht men.
Advocaat Pieter Huisman wilde gistermiddag niet reageren op dit artikel namens zijn cliënt Möllenkamp, omdat daar volgens hem te weinig tijd voor was. "We doen het grondig of we doen het niet", aldus de raadsman.
quote:"Hubert had heel warme contacten op ministerieel niveau, ging op reis met burgemeesters en liet zich zelfs privé fiscaal adviseren door een ex-staatssecretaris van Financiën. Dan weet je wel hoe dit verhaal gaat aflopen", verzucht men.
Nee het gaat er om dat de Staat dan slechts ten dele solvabel isquote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:14 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je hoopt dat je dan een bedrag voor dat vastgoed krijgt dat overeenkomt met de schuld. Wie zegt dat je het niet in de boeken moet zetten voor de helft van dat bedrag??? Of voor nul euro? En dan moet je nog steeds het vastgoed te gelde maken, voordat de schuld echt weg is. De markt bepaalt de prijs en dus ook hoeveel je ervoor krijgt. En daar zit het probleem: je dumpt niet ongestraft zoveel vastgoed op de markt. Daarmee verstoor je de totale markt en benadeel je mensen die niets van doen hebben met de corporaties.
En dan dit: stel je eens een particuliere verhuurder voor. Eentje die het nogal breed laat hangen. Pak je die ook zomaar zijn vastgoed af?
Voor zolang als dat duurt. Je kunt er donder op zeggen dat er dan weer een gat in de begroting wordt geslagen, wat men dan gaat dichten door bijvoorbeeld de huren te verhogen. Of door nog meer bezit in te pikken? Of de mensen daar nou blij mee moeten zijn? En waar leg je de grens?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee het gaat er om dat de Staat dan slechts ten dele solvabel is
En dat is al heel wat
Als de Nederlandse staat een bedrijf was , dan was ze failliet
Dit staat ver af van een echte commerciele verhuurder, die heeft eigen bezit, en mag het desnoods in de fik steken
Overigens hoef je dat vastgoed nu niet te verkopen , dan hebben de woningbouwverenigingen ook niet gedaan de laatste veertig jaar.
Voor de waardebepaling kun je gewoon de waarde in verhuurde staat op de Staatsbalans zetten
Voor de marktwerking op de woningbouwverenigingen ging het prima, daar moeten we weer naar terug.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:34 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Voor zolang als dat duurt. Je kunt er donder op zeggen dat er dan weer een gat in de begroting wordt geslagen, wat men dan gaat dichten door bijvoorbeeld de huren te verhogen. Of door nog meer bezit in te pikken? Of de mensen daar nou blij mee moeten zijn? En waar leg je de grens?
Net als die corporatiebestuurders kan ook de overheid moeilijk maat houden als het om geld gaat. Daarom gaat dit niet werken.
nou ik heb volledig MBA en SPD van eigen geld gedaan in de avonduren en werk al vanaf 16 jaar, dus ik heb de staat niet veel gekost tot nuquote:Op dinsdag 23 juni 2009 10:48 schreef DS4 het volgende:
Ik vind dit echt verontrustend... jij krijgt als ik mij niet vergis ong. 50K per jaar voor (loon-)administratieve werkzaamheden. Nou is dat geen hoog inkomen, maar jij hebt zo extreem weinig kaas gegeten van boekhouden (dat maak ik althans op uit jouw totale onbegrip dat jij hier toont), dat je niet eens minimumloon waard bent op die positie.
Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen. Het 'normale' of 'oude' bestand wordt zeker nog wel verzorgd, maar dat is het dan ook; weinig uitzicht voor de armere klasse.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:34 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Voor zolang als dat duurt. Je kunt er donder op zeggen dat er dan weer een gat in de begroting wordt geslagen, wat men dan gaat dichten door bijvoorbeeld de huren te verhogen. Of door nog meer bezit in te pikken? Of de mensen daar nou blij mee moeten zijn? En waar leg je de grens?
Het probleem zit niet bij de overheid of het bedrijfsleven, maar bij de mensen aldaar. Ik ben absoluut geen fan van Balkenende, maar zijn uitspraak "dat het aan de mensen ligt en niet aan het systeem" klopt voor een deel wel. Wat hij daarbij 'vergeet' te zeggen: de overheid moet voor kaders/richtlijnen zorgen en daarop toezien, maar ook dat is een taak van mensen (die bij de overheid telkens weer blijkt te falen)quote:Net als die corporatiebestuurders kan ook de overheid moeilijk maat houden als het om geld gaat. Daarom gaat dit niet werken.
Zo lang een 'normaal' salaris uitgaat van ongeveer ¤ 30.000,- is dit bedrag dus fors meer. Ligt m.i. dan ook meer aan jouw beeld van hoog cq. laag salaris.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe verdwijnt in jouw wereld een staatsschuld door woningen op de balans te zetten (nog afgezien van het feit dat het niet kan)?
Ik vind dit echt verontrustend... jij krijgt als ik mij niet vergis ong. 50K per jaar voor (loon-)administratieve werkzaamheden. Nou is dat geen hoog inkomen, maar jij hebt zo extreem weinig kaas gegeten van boekhouden (dat maak ik althans op uit jouw totale onbegrip dat jij hier toont), dat je niet eens minimumloon waard bent op die positie.
Bij welk bedrijf blijft zoiets onopgemerkt?
En dan de regering uitmaken voor stoelwarmhouders...![]()
En de overheid werkt daaraan mee. Die geeft de bouwvergunning af, niet? Er spelen twee dingen. In de goedkope buurten wonen meer probleemgevallen. Als men die buurt sloopt, is men ook de probleemgevallen kwijt. Men maakt ook de fout te kijken naar wat mensen kunnen betalen, in plaats van wat mensen willen betalen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:55 schreef Stupendous76 het volgende:
Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen. Het 'normale' of 'oude' bestand wordt zeker nog wel verzorgd, maar dat is het dan ook; weinig uitzicht voor de armere klasse.
Dit is een beetje een dooddoener van Balkenende. Overheid, bedrijven enzovoort zijn allemaal creaties van mensen. Dus kun je moeilijk de vogeltjes of de bewolkte lucht de schuld geven.quote:Het probleem zit niet bij de overheid of het bedrijfsleven, maar bij de mensen aldaar. Ik ben absoluut geen fan van Balkenende, maar zijn uitspraak "dat het aan de mensen ligt en niet aan het systeem" klopt voor een deel wel. Wat hij daarbij 'vergeet' te zeggen: de overheid moet voor kaders/richtlijnen zorgen en daarop toezien, maar ook dat is een taak van mensen (die bij de overheid telkens weer blijkt te falen)
Technisch heb je gelijk hierin, maar er zit toch een enorm groot verschil tussen rijksoverheid (die het besluit nam om de woningbouwverenigingen te 'privatiseren') en gemeentelijke overheid (die bouwvergunningen afgeeft) Zomaar nationaliseren is denk ik moeilijk haalbaar, maar andersom, het zomaar privatiseren, kan wel zonder problemen?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En de overheid werkt daaraan mee. Die geeft de bouwvergunning af, niet? Er spelen twee dingen. In de goedkope buurten wonen meer probleemgevallen. Als men die buurt sloopt, is men ook de probleemgevallen kwijt. Men maakt ook de fout te kijken naar wat mensen kunnen betalen, in plaats van wat mensen willen betalen.
[..]
Verschillende overheden willen elkaar inderdaad ook wel bijten. Als je met privatiseren bedoelt dat het echte bedrijven worden, gaat dat problemen opleveren. Je krijgt dan namelijk lokale monopolies op de woningmarkt en dus een verstoorde markt.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Technisch heb je gelijk hierin, maar er zit toch een enorm groot verschil tussen rijksoverheid (die het besluit nam om de woningbouwverenigingen te 'privatiseren') en gemeentelijke overheid (die bouwvergunningen afgeeft) Zomaar nationaliseren is denk ik moeilijk haalbaar, maar andersom, het zomaar privatiseren, kan wel zonder problemen?
publieke miljarden en werknemers in loondienst die daar over financieel mogen beslissen dat blijft elkaar bijten.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 14:25 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Verschillende overheden willen elkaar inderdaad ook wel bijten. Als je met privatiseren bedoelt dat het echte bedrijven worden, gaat dat problemen opleveren. Je krijgt dan namelijk lokale monopolies op de woningmarkt en dus een verstoorde markt.
Dat is natuurlijk niet juist. Er zijn genoeg publieke doelen die (deels) in de handen van marktpartijen zijn en waar dat goed gaat.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Het hele idee van de verzelfstandiging en de marktwerking is dat je een publiek doel hebt, de uitvoerenden marktprikkels geeft en dan een toezichthouder hebt waardoor het allemaal goed komt. Dat werkt natuurlijk niet
Nee, ik stel klip en klaar dat nationalisatie niet kan. En wat daar mee wordt bedoeld kun je inmiddels duidelijk teruglezen. Dan kun je daar nog wel een discussie over houden, maar dat is net zo zinvol als een discussie aangaande de vraag of Nederland veel beter af was geweest als Fortuyn nog had geleefd.quote:Nee, dat is een kader. Het kader wordt aangevallen en jij verdedigt het door te wijzen naar het kader.
Nee. Als je nu al kan vaststellen dat een bepaalde keuze niet tot de mogelijkheden behoort, dan hoef je het ook niet te onderzoeken.quote:Je moet eerst bepalen wat goed is dan hoe je dat gaat bereiken en welke ruzies het waard is.
Punt is alleen dat je hier totaal de plank aan het mis slaan was daar ik helemaal geen pleidooi hield voor een vrije markt en ik dat ook in zijn algemeenheid niet doe. Ik ben een voorstander van markt waar het kan en overheid waar het moet. Vrij gematigd. Zeg maar een opvatting die heel Haags is.quote:Dan vind ik het verwijt aan anderen dat ze stokpaardjes berijden niet zo heel gepast.
Mijn ervaringen met fraude zijn zeer waarschijnlijk talrijker dan die van jou. Het is eigenlijk nooit maar één iemand. Soms doen mensen zaken alleen, maar dan zie je nog vaak dat collega's hetzelfde doen... Bedrijfscultuur is daar een onderdeel in, net als de gelegenheid.quote:Ik vind het niet gewoon. Gewone fraude is de eenling die wil kijken waar hij mee weg komt.
Het is net politiek... zeg ik dan uit ervaring...quote:het zijn de zonnekoningen die frauderen. De bestuurders die zich een balzaal als directiekamer aanmeten, die van publiek geld zich laten vieren als helden in een hele dure show, die om de haverklap buitenlandse bouwprojecten moeten bezoeken, die met publiek geld gaan spelen met ander onroerend goed.
Cijfers?quote:En fraude komt ook nog onevenredig vaak voor bij woningbouwcorporaties.
quote:di 23 jun 2009, 16:19 |
Topsalarissen bij instellingen AMSTERDAM - Haagse instellingen die subsidie krijgen van de gemeente, betalen hun bestuurders flinke salarissen. Omroep West schrijft dat bij er bij zeventien instellingen meer wordt betaald dan de Balkenende-norm van 170.000 euro.
De topman van woningcorporatie Vestia staat bovenaan met een jaarsalaris van ruim 460.000 euro. Daar bovenop ontvangt hij bijna een ton aan pensioenpremie.
Wethouder Bolle heeft deze informatie naar de gemeenteraad gestuurd. Hij wil verder onderzoeken hoe de gemeente meer grip kan krijgen op de topsalarissen.
Nee, want de monopoliepositie of een vergelijkbaar sterke positie is nauw verwant aan het publieke doel. Als het producten zijn die je kunt besluiten niet af te nemen of er goede concurrentie is, dan is er ook geen publiek doel, want dat valt dan samen met de markt. Het is een publiek doel omdat de markt er niet in voorziet. En dat werkt dus niet met markprikkels en toezicht. Je kunt toezicht houden tot je een ons weegt, maar als het doel niet klopt met het belang van de uitvoerende, zal het her en der fout gaan.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:08 schreef DS4 het volgende:
Dat is natuurlijk niet juist. Er zijn genoeg publieke doelen die (deels) in de handen van marktpartijen zijn en waar dat goed gaat.
Bij sociale huurwoningen is het probleem vooral dat er eigenlijk helemaal geen concurrentie is. Waarom zou een corporatie in een gemeente waar ze alle sociale huur in handen heeft nog haar best doen?
Markt werkt niet (goed) icm monopolies. En al helemaal niet in een markt waar voor iedere klant er 10 potentiële klanten klaar staan.
Dat staat dus los van wat jij hierboven stelt.
De uitdijing van het heelal stoppen kan niet. Wetten kunnen echter veranderd worden, daarvoor volstaat doorgaans een kamermeerderheid en enig tijdsverloop. Ik denk dat er handiger methoden zijn om het doel na te streven maar als je maar graag genoeg wil kun je de woningvoorraad ook van de overheid maken. Het lijkt me echter vooral een goede stok achter de deur om de boel met medewerking van de corporaties ernstig te reorganiseren in het publieke belang.quote:Nee, ik stel klip en klaar dat nationalisatie niet kan. En wat daar mee wordt bedoeld kun je inmiddels duidelijk teruglezen. Dan kun je daar nog wel een discussie over houden, maar dat is net zo zinvol als een discussie aangaande de vraag of Nederland veel beter af was geweest als Fortuyn nog had geleefd.
Wat niet wegneemt dat het verwijt van het berijden van stokpaardjes een pot en ketelverhaal is.quote:Punt is alleen dat je hier totaal de plank aan het mis slaan was daar ik helemaal geen pleidooi hield voor een vrije markt en ik dat ook in zijn algemeenheid niet doe. Ik ben een voorstander van markt waar het kan en overheid waar het moet. Vrij gematigd. Zeg maar een opvatting die heel Haags is.
Ja, en bij een bepaalde setting komt soms een bedrijfscultuur en vele gelegenheden. Ik zeg juist dat het niet gewoon fraude is, maar dat die fraude in het verlengde ligt van een cultuur die op zich al zeer dubieus is.quote:Mijn ervaringen met fraude zijn zeer waarschijnlijk talrijker dan die van jou. Het is eigenlijk nooit maar één iemand. Soms doen mensen zaken alleen, maar dan zie je nog vaak dat collega's hetzelfde doen... Bedrijfscultuur is daar een onderdeel in, net als de gelegenheid.
Als je een kort rondje googlet betreft fraudezaken bij woningbouwverenigingen, dan stuit je al snel op een 5 tal grote zaken waar het bestuur bij betrokken is, in de laatste 10 jaar, zo niet veel korter. Dan hebben we het over grote bedragen en/of vele betrokkenen en een grote mate van opzet en planmatig werken. Dan zit je dus al op 1% van alle corporatiebesturen, in minder dan 10 jaar, nog geen 15 jaar na de verzelfstandiging. Dat lijkt mij onevenredig veel.quote:Cijfers?
En dan gaat het alleen om de bekende zaken, de woonbond heet zeker dertig verdachte verkopen en aankopen van vastgoed als dossier met transactiebedragen boven de tien mliljoen euro per stuk, sommige woningbouwverenigingen zijn gesplitst in drieën en hebben BV's die weer gelieerd zijn aan commerciële bedrijven of daar zeer nauwe banden mee onderhoduenquote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je een kort rondje googlet betreft fraudezaken bij woningbouwverenigingen, dan stuit je al snel op een 5 tal grote zaken waar het bestuur bij betrokken is, in de laatste 10 jaar, zo niet veel korter. Dan hebben we het over grote bedragen en/of vele betrokkenen en een grote mate van opzet en planmatig werken. Dan zit je dus al op 1% van alle corporatiebesturen, in minder dan 10 jaar, nog geen 15 jaar na de verzelfstandiging. Dat lijkt mij onevenredig veel.
Sinds wanneer?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:18 schreef henkway het volgende:
Als de Nederlandse staat een bedrijf was , dan was ze failliet
Jij hebt een MBA? P'don? Dat kan gewoon niet. Dat past gewoon niet bij de onzin die je hierboven hebt neergezet. En 50K... met een MBA? Na al die jaren? Klopt ook geen donder van.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:47 schreef henkway het volgende:
nou ik heb volledig MBA en SPD van eigen geld gedaan in de avonduren en werk al vanaf 16 jaar, dus ik heb de staat niet veel gekost tot nu
En dat komt nu juist wel door de keuze die is gemaakt. Het is veel aantrekkelijker, bedrijfseconomisch, om duurdere woningen te bouwen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:55 schreef Stupendous76 het volgende:
Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen.
Modaal bevat ook de ongeschoolden. Henkway heeft een baan waarvoor je iets dient te kunnen (althans, zo heb ik opgemaakt uit wat hij eerder hier heeft gemeld). Dan is 50K als je ervaren bent geen hoog bedrag. Er zijn secretaresses die meer verdienen (en terecht, een goede secretaresse is goud waard).quote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Zo lang een 'normaal' salaris uitgaat van ongeveer ¤ 30.000,- is dit bedrag dus fors meer. Ligt m.i. dan ook meer aan jouw beeld van hoog cq. laag salaris.
Maar dan heb ik er ook 48 vakantiedagen voor hequote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Modaal bevat ook de ongeschoolden. Henkway heeft een baan waarvoor je iets dient te kunnen (althans, zo heb ik opgemaakt uit wat hij eerder hier heeft gemeld). Dan is 50K als je ervaren bent geen hoog bedrag. Er zijn secretaresses die meer verdienen (en terecht, een goede secretaresse is goud waard).
Anders: ontstaan in de publieke tijd. Was men vanaf 0 begonnen, dan was men door elkaar gaan zitten.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, want de monopoliepositie of een vergelijkbaar sterke positie is nauw verwant aan het publieke doel.
Dat is veel te kort door de bocht. En de markt wil er best in voorzien als je de markt voorziet van een incentive. Zeg maar huurkorting. Hoewel dat in de praktijk ook keer op keer een poel van geld scheppen blijkt te worden...quote:Het is een publiek doel omdat de markt er niet in voorziet.
Omdat jij niet weet waar het probleem precies zit kom je tot deze foute conclusie. Ik herhaal: we zouden dan uit de EU moeten. Dat houdt dus in dat er op Europees niveau beletsels zijn.quote:De uitdijing van het heelal stoppen kan niet. Wetten kunnen echter veranderd worden, daarvoor volstaat doorgaans een kamermeerderheid en enig tijdsverloop.
Het kan, maar niet zonder als overheid een Nrd-Korea route te bewandelen. De kosten daarvan zijn vele malen groter dan de baten. Bedrijven zullen NL ontvluchten als NL at random eigendommen gaat afnemen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.quote:Ik denk dat er handiger methoden zijn om het doel na te streven maar als je maar graag genoeg wil kun je de woningvoorraad ook van de overheid maken.
Die corporaties hebben voorlopig niets te vrezen. Als de HR niet in grijpt (wat ze zullen doen, net als Hoven en Rechtbanken), dan zal het EHRM dat wel doen. Sla de jurisprudentie maar eens na op het recht van eigendom. Art. 1, eerste protocol EVRM.quote:Het lijkt me echter vooral een goede stok achter de deur om de boel met medewerking van de corporaties ernstig te reorganiseren in het publieke belang.
Nee, want kennelijk begrijp je niet wat een stokpaardje berijden inhoudt. Ik zal je wat duidelijk maken: het gaat hier om fraude bij een woningbouwstichting. EG begint te fiepen over managers (off-topic en totaal niet relevant), B_A gaat fiepen over dat de overheid alles kan stelen (in reactie op, maar volledig doorgeslagen en overdone), Henkway gaat weer beginnen over het afnemen van de bezittingen van de corporaties (ook niet aan de orde en iets wat hij in ieder draadje over corporaties doet, ook al is hem al meermaals verteld dat het niet kan).quote:Wat niet wegneemt dat het verwijt van het berijden van stokpaardjes een pot en ketelverhaal is.
Er zijn ook heel veel corporaties waar het anders aan toe gaat.quote:Ja, en bij een bepaalde setting komt soms een bedrijfscultuur en vele gelegenheden. Ik zeg juist dat het niet gewoon fraude is, maar dat die fraude in het verlengde ligt van een cultuur die op zich al zeer dubieus is.
Vastgoed is per definitie heel handig om mee te frauderen, omdat de reële waarde van vastgoed lastig vast te stellen is en een beetje afwijking al snel een leuk bedrag oplevert. Dat zou een reden kunnen zijn om het vastgoed in overheidshanden te laten (indertijd...), maar ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat toen ook werd gefraudeerd met dat vastgoed. Alleen werd het toen wellicht meer onder de pet gehouden omdat er weer een politicus richting wachtgeld geschopt kon worden bij uitlekken.quote:Als je een kort rondje googlet betreft fraudezaken bij woningbouwverenigingen, dan stuit je al snel op een 5 tal grote zaken waar het bestuur bij betrokken is, in de laatste 10 jaar, zo niet veel korter. Dan hebben we het over grote bedragen en/of vele betrokkenen en een grote mate van opzet en planmatig werken. Dan zit je dus al op 1% van alle corporatiebesturen, in minder dan 10 jaar, nog geen 15 jaar na de verzelfstandiging. Dat lijkt mij onevenredig veel.
Had ik jou niet al eens Klopkoek-light genoemd?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:07 schreef henkway het volgende:
Mooi marktwerking van de VVD
privatise the profits and socialise the losses
Wat moet je daarmee...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:00 schreef henkway het volgende:
Maar dan heb ik er ook 48 vakantiedagen voor he
bijna goedquote:
boven de 25C / naar het strand / thuis -tuin in december 5 weken naar Azië en in feb/mrt skiënquote:Wat moet je daarmee...![]()
Corporatie?quote:
Dat die verzelfstandiging belachelijk slecht georganiseerd is zijn we het allemaal wel over eens vermoed ik zoquote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat komt nu juist wel door de keuze die is gemaakt. Het is veel aantrekkelijker, bedrijfseconomisch, om duurdere woningen te bouwen.
De overheid heeft er nu te weinig grip op. Men kan niet dwingen. Er kunnen prestatieafspraken gemaakt worden, maar dat moet de corporatie wel willen. En dat is lastig en m.i. is het weinig doordacht, de verzelfstandiging destijds.
MBA kan ook Middelbaar BedrijfsAdministratie zijn...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 19:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Modaal bevat ook de ongeschoolden. Henkway heeft een baan waarvoor je iets dient te kunnen (althans, zo heb ik opgemaakt uit wat hij eerder hier heeft gemeld). Dan is 50K als je ervaren bent geen hoog bedrag. Er zijn secretaresses die meer verdienen (en terecht, een goede secretaresse is goud waard).
Dat klinkt al logischer, maar dan nog vind ik dat hij zijn geld terug moet vragen, want ik blijf erbij: hij toont niet eens Mavo-C niveau te bezitten ter zake...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:39 schreef Stupendous76 het volgende:
MBA kan ook Middelbaar BedrijfsAdministratie zijn...![]()
Dat zie ik dan als werkgever niet zo zitten...quote:Of de salarissen moeten fors omhoog.
Dat maakt niet uit, het doel was betaalbare huisvesting voor iedereen (met een hoog frictietekort, want anders groeit de vraag meteen enorm). De onevenwichtig sterke positie van de verhuurder is een probleem wat er van nature is, en daarom is huisvesting een publiek doel geworden. Het is een publiek doel omdat de markt daar niet in kan slagen.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 20:24 schreef DS4 het volgende:
Anders: ontstaan in de publieke tijd. Was men vanaf 0 begonnen, dan was men door elkaar gaan zitten.
Maar dan heb je dus tegenstrijdige prikkels. Enerzijds sluit je een prestatiecontract, vanuit wat voor onderhandelingspositie dan ook, terwijl de normale prikkels daar tegengesteld aan zijn. Dan krijg je dus meetmomenten en punten voor dat prestatiecontract, maar dan wordt de doelstelling het halen van die meetpunten, en niet het eigenlijke doel waarvoor die zijn. Als je dan geen sancties hebt (onderhandelingspositie), dan gaat het de kant op van de normale marktprikkels, en komen de maatschappelijke doelstellingen er voor de show bij. Het publieke doel raakt ondergesneeuwd, omdat de uitvoerder feitelijk bezig is met de doelstellingen waar hij wel voor beloond wordt.quote:Dat is veel te kort door de bocht. En de markt wil er best in voorzien als je de markt voorziet van een incentive. Zeg maar huurkorting. Hoewel dat in de praktijk ook keer op keer een poel van geld scheppen blijkt te worden...
Oei, een beletsel. Als de EU een beletsel is om tot een fatsoenlijk huisvestingsbeleid te komen, dan hebben de EU en Nederland een probleem ja. Dan kun je dat probleem op het bord van Nederland laten liggen, wat een politicus zou doen die een Europese carrierestap ambieert, maar je kunt het ook op het bord van de EU gooien. Alsof Europese regels en hun uitvoering nooit overtreden worden en onveranderlijk zijn.quote:Omdat jij niet weet waar het probleem precies zit kom je tot deze foute conclusie. Ik herhaal: we zouden dan uit de EU moeten. Dat houdt dus in dat er op Europees niveau beletsels zijn.
Wie heeft het over at random? Je argument is gebaseerd op het schepje wat je er zelf bovenop doet. Als je heel gericht het maatschappelijk kapitaal dat je hebt weggegeven aan 'ondernemers' om lekker mee te stoeien terugneemt om de woonlasten in Nederland te verlagen met een matigend effect op de looneisen, dan hebben bedrijven daar alleen maar belang bij.quote:Het kan, maar niet zonder als overheid een Nrd-Korea route te bewandelen. De kosten daarvan zijn vele malen groter dan de baten. Bedrijven zullen NL ontvluchten als NL at random eigendommen gaat afnemen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.
Die corporaties zijn natuurlijk juridisch en beleidsmatig helemaal ingekapseld door de overheid. Je kunt ze best klem zetten en het afstaan van hun woningvoorraad of het beheer daarover afstaan lijkt me op zich niet in strijd met hun statuten. Ik neem althans aan dat daar niet in staat dat de bestuurders leuk kunnen stoeien met in wezen publiek bezit. Ik kan me daarintegen heel goed voorstelling dat er wel een spanning bestaat tussen de statuten en de huidige gang van zaken.quote:Die corporaties hebben voorlopig niets te vrezen. Als de HR niet in grijpt (wat ze zullen doen, net als Hoven en Rechtbanken), dan zal het EHRM dat wel doen. Sla de jurisprudentie maar eens na op het recht van eigendom. Art. 1, eerste protocol EVRM.
OK, dat is op zich wel een redelijk punt. Maar dat neemt niet weg dat jij ook de neiging hebt om je in te graven in een loopgraaf en dan zeer defensief te reageren. Alles een beetje afschieten met 'kan niet' en 'mag niet' terwijl dat slechts opgaat binnen het kader wat juist ter discussie wordt gesteld.quote:Nee, want kennelijk begrijp je niet wat een stokpaardje berijden inhoudt. Ik zal je wat duidelijk maken: het gaat hier om fraude bij een woningbouwstichting. EG begint te fiepen over managers (off-topic en totaal niet relevant), B_A gaat fiepen over dat de overheid alles kan stelen (in reactie op, maar volledig doorgeslagen en overdone), Henkway gaat weer beginnen over het afnemen van de bezittingen van de corporaties (ook niet aan de orde en iets wat hij in ieder draadje over corporaties doet, ook al is hem al meermaals verteld dat het niet kan).
Dat zijn nu stokpaardjes. Onvermoeibaar iedere aanleiding gebruiken om weer hetzelfde verhaal af te steken.
Steeds dezelfde mening verkondigen over een bepaald onderwerp als het aan de orde is heet consequent zijn. Maar goed, jij claimt dat ik niet consequent ben, maar dat is meer omdat je kennelijk niet goed volgt wat ik er allemaal over heb geschreven. Ik ben nl. geen hardcore marktadept. Dat is jou kennelijk ontgaan. Het maakt iig onmogelijk dat marktverheerlijking mijn stokpaardje is.
Ja, maar dat neemt niet weg dat het een structureel probleem is.quote:Er zijn ook heel veel corporaties waar het anders aan toe gaat.
Een nogal wilde aanname. Het waren toen volgens mij ook stichtingen of verenigingen met een grote mate van zelfstandigheid. Alleen was de doelstelling duidelijk en gingen de prikkels ook allemaal in die richting. Dan is die organisatie er gewoon voor dat doel en dan werkt ook iederaan aan dat doel (of zitten ze uit hun neus te eten voor dat doel, maar dat doen ze nu ook). Dan heb je ook niet dat ze geen speculeren met grond maar zetten ze af en toe een bouwproject op, dan zit de kat ook niet op het spek.quote:Vastgoed is per definitie heel handig om mee te frauderen, omdat de reële waarde van vastgoed lastig vast te stellen is en een beetje afwijking al snel een leuk bedrag oplevert. Dat zou een reden kunnen zijn om het vastgoed in overheidshanden te laten (indertijd...), maar ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat toen ook werd gefraudeerd met dat vastgoed. Alleen werd het toen wellicht meer onder de pet gehouden omdat er weer een politicus richting wachtgeld geschopt kon worden bij uitlekken.
quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..] Bij de corporaties zou dat er op neer komen dat het uitbaten van de woningvoorraad los wordt getrokken van de hoofdactiviteiten van de corporaties. Dus dat de corporaties met elkaar moeten concurreren om de woningen te mogen uitbaten en dan het onderhoud en de administratie te doen. Dan moeten ze dat goed doen om aan inkomsten te komen, en dan klopt die prikkel dus wél met het doel.
Als jij niet wil begrijpen dat je met het afnemen van andermans eigendom in situatie 1 de deur open zet naar nogmaals eigendom afnemen in situatie 2 e.v. dan houdt het op...quote:Op woensdag 24 juni 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Wie heeft het over at random? Je argument is gebaseerd op het schepje wat je er zelf bovenop doet. Als je heel gericht het maatschappelijk kapitaal dat je hebt weggegeven aan 'ondernemers' om lekker mee te stoeien terugneemt om de woonlasten in Nederland te verlagen met een matigend effect op de looneisen, dan hebben bedrijven daar alleen maar belang bij.
Huuropbrengsten waren volgens jou eerder 15 mjd. Daarnaast vergeet je de kosten. Of blijven de corporaties wel het onderhoud voor hun rekening nemen in de twilight zone?quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:00 schreef henkway het volgende:
Alhoewel ik blijf vinden dat het hele vastgoedbezit aan woningwetwoningen van 350 miljard naar de Staatsbalans moet, zodat dit tegenover de staatschuld komt te staan en dan de huuropbrengsten wegvallen tegen de 18 miljard rentelasten per jaar
Beetje schilderwerk en WOZquote:Op woensdag 24 juni 2009 16:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Huuropbrengsten waren volgens jou eerder 15 mjd. Daarnaast vergeet je de kosten. Of blijven de corporaties wel het onderhoud voor hun rekening nemen in de twilight zone?
Het is publiek vermogen en als je de corporaties nationaliseert is het nog steeds van de corporaties, alleen de corporaties zijn dan van de staatquote:Op woensdag 24 juni 2009 16:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij niet wil begrijpen dat je met het afnemen van andermans eigendom in situatie 1 de deur open zet naar nogmaals eigendom afnemen in situatie 2 e.v. dan houdt het op...
Onzin, het gaat erom dat je die woningvoorraad weer onder rechtstreekse controle van de overheid brengt, en als je dat graag wilt dan krijg je dat. Daar hebben bedrijven die hun eigen geld hebben verdiend en hun eigen gebouwen hebben gekocht verder niks mee te maken. Dus blijf maar lekker in je loopgraafje liggen en onmogelijkheden verzinnen.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:07 schreef DS4 het volgende:
Als jij niet wil begrijpen dat je met het afnemen van andermans eigendom in situatie 1 de deur open zet naar nogmaals eigendom afnemen in situatie 2 e.v. dan houdt het op...
Onderhoud kost 1% van de woningwaarde (aldus NIBUD).quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:11 schreef henkway het volgende:
Beetje schilderwerk en WOZ
Dat lijkt mij dan relatief mee te vallen.quote:en hun eigen salarissen dat zal het meest zijn .
Nee, het is privaat vermogen, anders was er geen probleem geweest...quote:
NL zal als vestigingsland een stuk aantrekkelijker worden als deze deur open gaat... En voor bedrijven is het geen geruststelling als ipv de bezittingen gewoon het geheel wordt genationaliseerd...quote:en als je de corporaties nationaliseert is het nog steeds van de corporaties, alleen de corporaties zijn dan van de staat
Afschrijven doen de corporaties niet meer sinds 2006 aangezien de minium afschrijving is gehaald, de waarde is namelijk gezakt onder de toekomstige waarde aan te ontvangen huren welke staat op 37.500 euro per woning,quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onderhoud kost 1% van de woningwaarde (aldus NIBUD).
Daarnaast schrijf je een woning ook af (op zeker moment moet die naar de vlakte). Totaal (dus inclusief vernieuwing zit je dan zo op 7 mjd aan kosten voor onderhoud en vernieuwing van woningen. Dat is zonder ozb!
[..]
Ja, dat recht op eigendom bestaat niet als je maar vaak genoeg roept dat het niet bestaat...quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Onzin, het gaat erom dat je die woningvoorraad weer onder rechtstreekse controle van de overheid brengt, en als je dat graag wilt dan krijg je dat. Daar hebben bedrijven die hun eigen geld hebben verdiend en hun eigen gebouwen hebben gekocht verder niks mee te maken. Dus blijf maar lekker in je loopgraafje liggen en onmogelijkheden verzinnen.
Ik mis alleen de behoefte om me krampachtig vast te klampen aan de regeltjes zoals ze nu zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:30 schreef DS4 het volgende:
Ja, dat recht op eigendom bestaat niet als je maar vaak genoeg roept dat het niet bestaat...
Het is opvallend zo lastig als jij het hebt met de werkelijkheid.
Ik mis de behoefte om een belangrijk onderdeel van onze rechtstaat de deur uit te gooien.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik mis alleen de behoefte om me krampachtig vast te klampen aan de regeltjes zoals ze nu zijn.
Ik miste de behoefte om me te verzekeren bij het zorgkartel.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik mis de behoefte om een belangrijk onderdeel van onze rechtstaat de deur uit te gooien.
Dat interesseert mij geen reet wist je dat? En dat terwijl ik ook helemaal niets zie in de huidige zorgverzekeringssituatie. Het is alleen zo off-topic.quote:Op woensdag 24 juni 2009 16:52 schreef henkway het volgende:
Ik miste de behoefte om me te verzekeren bij het zorgkartel.
Daar heb je gelijk inquote:Op woensdag 24 juni 2009 16:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat interesseert mij geen reet wist je dat? En dat terwijl ik ook helemaal niets zie in de huidige zorgverzekeringssituatie. Het is alleen zo off-topic.
quote:Zo werden vorig jaar 23.700 bestaande sociale huurwoningen ondergebracht in de dochters, zodat ze buiten het rijkstoezicht vallen. Van der Laan stelt dat het is gebeurd zonder toestemming. Hij overweegt ‘passende maatregelen’ tegen deze corporaties, schrijft hij aan de Kamer. Hij geeft niet aan wat die zijn maar volgens een woordvoerster kan het gaan om een aanwijzing
quote:do 25 jun 2009, 08:56 | 1 reactie Oorzaak crisis: gebrek aan integriteit
AMSTERDAM - Gebrek aan integriteit en slecht leiderschap is de oorzaak van de huidige economische crisis, stelt professor Richard De Mulder, hoogleraar informatica en recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Deze crisis is gebaseerd op gebrek aan integriteit, menselijke gierigheid en inhaligheid. De bankiers hebben zich niet aan hun woord gehouden. Iedereen die zich afvroeg of er niet een te groot risico werd genomen kon vertrekken. Er is in die periode nog veel geld verdiend aan bonussen, ten koste van de wereldeconomie. Het publiek en de overheid werd voorgehouden dat het financiële systeem sterker zou worden door de marktwerking ", aldus De Mulder
Uit mijn hoofd kom ik op 3,3 miljard...quote:Op donderdag 25 juni 2009 09:45 schreef henkway het volgende:
23.700 woningen x 140.000 euro ofwel 50 miljoen euro publiek bezit gestolen
Inderdaad 3,3 miljard ontvreemd of omgeboekt zo je wiltquote:Op donderdag 25 juni 2009 10:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Verder is er niets gestolen, er is kennelijk ten onrechte geen toestemming gevraagd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |