abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70286448
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Heb je jezelf wel eens afgevraagd of ik het een goede zaak vind dat corporaties zijn verzelfstandigd?
Het hele idee van de verzelfstandiging en de marktwerking is dat je een publiek doel hebt, de uitvoerenden marktprikkels geeft en dan een toezichthouder hebt waardoor het allemaal goed komt. Dat werkt natuurlijk niet, maar met het uitspreken van onbegrensd vertrouwen in toezicht is de aanname dat het kan werken een gegeven, althans zo schat ik dat in.
quote:
Ik kan mij niet heugen dat ik daar een standpunt over heb ingenomen. Het is een feit. En dus moet ik van die situatie uit gaan.
Nee, dat is een kader. Het kader wordt aangevallen en jij verdedigt het door te wijzen naar het kader.
quote:
Je hebt kennelijk niet eens in de gaten wat het probleem exact is. Het kan gewoon niet en ook de Nederlandse overheid kan die regels niet buigen. Tenzij men eerst Europa de deur uit wil zetten, maar goed, de keuze om die kant op te gaan is een beetje heel zwaar aangezet in dezen.
Je moet eerst bepalen wat goed is dan hoe je dat gaat bereiken en welke ruzies het waard is. Maar ik neem niet op voorhand aan dat er geen mogelijkheid is om aan sociale woningbouw te doen zonder dat 'ondernemers' mooi weer gaan spelen met publieke voorzieningen.
quote:
Je laat je weer eens van je meest zielige kant zien door er een discussie bij te halen van lang geleden (je lijkt wel een oud wijf...) en daarnaast hemel ik de vrije markt helemaal niet op (recentelijk nog fikse kanttekeningen bij geplaatst tot grote onvrede van een aantal marktadepten).
Ik volg het gros van je discussies niet, maar ik heb me afgevraad wanneer ik je boven de loopgraaf rondom de vrije markt heb zien uitkijken en toen bedacht ik me dat geval. Dan vind ik het verwijt aan anderen dat ze stokpaardjes berijden niet zo heel gepast. Pot, ketel.
quote:
Ik constateer hier FEITELIJK (iets waar jij zelden in bent geīnteresseerd) dat in dezen gewoon sprake is van fraude. Behandel het dan ook als zodanig.
Ik vind het niet gewoon. Gewone fraude is de eenling die wil kijken waar hij mee weg komt. Maar hier is iets meer aan de hand, er is niet alleen het frauduleuze, die rust op een brede basis van het dubieuze. Het zijn geen fraudeurs die stiekem vanuit hun kamertje wat achterover drukken of vals declareren, het zijn de zonnekoningen die frauderen. De bestuurders die zich een balzaal als directiekamer aanmeten, die van publiek geld zich laten vieren als helden in een hele dure show, die om de haverklap buitenlandse bouwprojecten moeten bezoeken, die met publiek geld gaan spelen met ander onroerend goed. En fraude komt ook nog onevenredig vaak voor bij woningbouwcorporaties. Dan kun je natuurijk doen of die fraude op zichzelf staat, maar het is slechts één stap verder vanaf het megalomane narcisme dat de sector kennelijk aantrekt. Dan is het niet het individu, maar het systeem waar de oorzaak ligt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70286710
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 11:17 schreef lyolyrc het volgende:
Laten we dan even een gedachtenexperimentje doen.

Per decreet verklaar je alle huizen van de corporaties tot staatseigendom. Huppakee, je zet de huizen voor 350 miljard op de balans. Is de staatsschuld dan weg? Nee!
Als ik 100.000 euro schuld heb dan is dat een schuld van 100.000 euro
Echter als ik vastgoed heb ter waarde van 100.000 die daar tegenovergezet kan worden dan zijn er inkomsten die wegvallen tegen de lasten van die schuld.
En t.z.t. als ik ooit dat vastgoed verkoop dan is de schuld weg , dus de schuld is oplosbaar of zo je wilt opgelostl

Per saldo scheelt het 15 miljard aan inkomsten die bijna wegvallen tegen de rentelasten van de staatsschuld van 18 miljard

Overigens geloof ik dat de huidige situatie (die gecreeerd is door de eerdergenoemde Mw Sybille Dekker) onhoudbaar is, het is het vastbinden van de kat op het spek
pi_70286979
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:05 schreef henkway het volgende:

[..]

Als ik 100.000 euro schuld heb dan is dat een schuld van 100.000 euro
Echter als ik vastgoed heb ter waarde van 100.000 die daar tegenovergezet kan worden dan zijn er inkomsten die wegvallen tegen de lasten van die schuld.
En t.z.t. als ik ooit dat vastgoed verkoop dan is de schuld weg , dus de schuld is oplosbaar of zo je wilt opgelostl

Per saldo scheelt het 15 miljard aan inkomsten die bijna wegvallen tegen de rentelasten van de staatsschuld van 18 miljard

Overigens geloof ik dat de huidige situatie (die gecreeerd is door de eerdergenoemde Mw Sybille Dekker) onhoudbaar is, het is het vastbinden van de kat op het spek
Je hoopt dat je dan een bedrag voor dat vastgoed krijgt dat overeenkomt met de schuld. Wie zegt dat je het niet in de boeken moet zetten voor de helft van dat bedrag??? Of voor nul euro? En dan moet je nog steeds het vastgoed te gelde maken, voordat de schuld echt weg is. De markt bepaalt de prijs en dus ook hoeveel je ervoor krijgt. En daar zit het probleem: je dumpt niet ongestraft zoveel vastgoed op de markt. Daarmee verstoor je de totale markt en benadeel je mensen die niets van doen hebben met de corporaties.

En dan dit: stel je eens een particuliere verhuurder voor. Eentje die het nogal breed laat hangen. Pak je die ook zomaar zijn vastgoed af?
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:17:36 #154
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70287073
quote:
Möllenkamp zonnekoning van Spanje
di 23 jun 2009, 07:01 | 114 reacties | lees voor
ALTEA (Spanje) - Terwijl in Nederland een omvangrijk strafrechtelijk onderzoek loopt naar mogelijke corruptie en het beslagen regent op zijn vier woningen in Lelystad en Amsterdam, neemt de ontslagen Rochdale-topman Hubert Möllenkamp in zijn Spaanse villa alvast maar paar een glazen wijn op de goeie afloop. De Telegraaf volgde de voormalige corporatietopman enkele dagen langs de Costa Blanca en sprak er met de Nederlandse gemeenschap, die schoon genoeg heeft van zijn brutale gedrag.

Hoewel de zon nog maar een paar uur op is, plakt het asfalt in de Calle Balladre al door de zinderende hitte. Het tegen de heuvel op slingerende weggetje aan de rand van de statige buitenwijk Altea La Vella telt vele tientallen landhuizen, omzoomd door naaldbossen. In de verte glinstert de Middellandse Zee. Getuige de metershoge muren, elektrische poorten en zwenkende bewakingscamera's zijn de bewoners hier gesteld op hun privacy.

"Veel van hen hebben ook wel wat te verbergen", weet een Nederlandse ondernemer die zelf enkele jaren geleden in Altea zijn tweede huis kocht. "Ze zijn op de vlucht voor de Belastingdienst of zelfs voor justitie. Op een heuvel verderop zit het helemaal vol met Russische maffia, die hebben daar zelfs een eigen Russisch-Orthodox kerkje laten bouwen. Laat ik het zo zeggen: de kans dat je hier 's avonds op het terrasje naast een crimineel komt te zitten, is íéts groter dan in Nederland."

Tegeltableau
De Calle Balladre loopt dood ter hoogte van het 'Boogschuttershuis'. Op een tegeltableau aan de muur herkennen we het sterrenbeeld van zijn bewoners. Achter de blauwe stalen poort ligt het domein van Hubert Möllenkamp en zijn partner Alberdien verscholen. Naast het riante zwembad staan de ligbedden met handdoeken al klaar voor een verfrissende duik. Achter het huis ligt de tennisbaan.

Möllenkamp had de villa aanvankelijk vernoemd naar zijn dochter Estelle, maar daar maakte zijn tweede vrouw Alberdien bezwaar tegen. "Zijn kinderen werden in haar ogen al vreselijk voorgetrokken. Het meeste van zijn vermogen zou namelijk op hun naam staan. Hubert schijnt het uiteindelijk goed te hebben gemaakt door Alberdien te overladen met juwelen en haar een chalet in een Frans skidorp te schenken", weet een ingewijde.

Ondanks het riante onderkomen gebruikt het echtpaar Möllenkamp de lunches en diners in Altea toch het liefst buiten de deur. Bij de betere restaurants van de badplaats, zoals Il Gardino, Valentino en Club Nautico aan de jachthaven is het stel dan ook vrijwel dagelijks op het terras te zien. Of te horen. "Hij riep laatst hardop dat hij nu een nķg bekendere Nederlander is dan zijn dj-vriend Will Luikinga, die hier overigens ook woont."

Möllenkamp (59) was tot voor kort de spraakmakende topman van de woonstichting Rochdale. De Amsterdamse corporatie groeide onder zijn leiding in ruim tien jaar uit tot een van de grootste sociale woningbezitters van ons land. Afgelopen jaren betrok Möllenkamp zijn Rochdale echter steeds vaker bij vastgoedprojecten die helemaal niks meer te maken hadden met sociale woningbouw en die bovendien gekocht werden van, of samen met, omstreden vastgoedpartijen.

Afgelopen najaar verschenen publicaties over verdachte deals van vele miljoenen die door Möllenkamp in z'n eentje werden afgehandeld. Deals waarbij hij zich liet voorrijden in een Maserati met chauffeur. Direct na de publicaties werd hij geschorst. Rochdale beschuldigde hem enkele maanden later bovendien van exorbitante zelfverrijking en ontsloeg hem op staande voet. Inmiddels heeft zijn ex-werkgever voor 1,2 miljoen euro beslag gelegd op zijn villa en twee appartementen in Lelystad en op een appartement in Amsterdam. Volgens Rochdale heeft hij zichzelf afgelopen jaren onder meer onrechtmatig pensioenverhogingen en bonussen toegekend en liet hij zijn hele privéwagenpark in Spanje, waaronder een Bentley en een Ferrari, rondrijden en repareren op kosten van de zaak. Möllenkamp ontkende al deze beschuldigingen eerder tijdens een rechtszaak die hij tegen Rochdale aanspande en verloor.

"Wij keken niet heel erg op van die beschuldigingen. Echt alles ging bij Hubert op kosten van Rochdale. Ook diners in restaurants met vrienden hier in Spanje. Zijn vrouw liep zelfs rond met een creditcard van Rochdale", weten ingewijden.

Hoewel Möllenkamp zelf nog altijd volhoudt dat hij het Spaanse landhuis ter waarde van een kwart miljoen euro niet zelf bezit maar huurt, weet een groot deel van Nederlandse gemeenschap in Altea dat hij het inmiddels zelf in de verkoop heeft gezet. "Hij voelt zich er niet veilig meer", vertelt een kennis.

Contacten
Overigens hebben de meeste kennissen van Möllenkamp weinig vertrouwen in het slagen van het strafrechtelijk onderzoek naar de omstreden topman. "Hubert had heel warme contacten op ministerieel niveau, ging op reis met burgemeesters en liet zich zelfs privé fiscaal adviseren door een ex-staatssecretaris van Financiën. Dan weet je wel hoe dit verhaal gaat aflopen", verzucht men.

Advocaat Pieter Huisman wilde gistermiddag niet reageren op dit artikel namens zijn cliënt Möllenkamp, omdat daar volgens hem te weinig tijd voor was. "We doen het grondig of we doen het niet", aldus de raadsman.
En voor sommigen even wat meer duidelijkheid:
quote:
"Hubert had heel warme contacten op ministerieel niveau, ging op reis met burgemeesters en liet zich zelfs privé fiscaal adviseren door een ex-staatssecretaris van Financiën. Dan weet je wel hoe dit verhaal gaat aflopen", verzucht men.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70287084
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:14 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je hoopt dat je dan een bedrag voor dat vastgoed krijgt dat overeenkomt met de schuld. Wie zegt dat je het niet in de boeken moet zetten voor de helft van dat bedrag??? Of voor nul euro? En dan moet je nog steeds het vastgoed te gelde maken, voordat de schuld echt weg is. De markt bepaalt de prijs en dus ook hoeveel je ervoor krijgt. En daar zit het probleem: je dumpt niet ongestraft zoveel vastgoed op de markt. Daarmee verstoor je de totale markt en benadeel je mensen die niets van doen hebben met de corporaties.

En dan dit: stel je eens een particuliere verhuurder voor. Eentje die het nogal breed laat hangen. Pak je die ook zomaar zijn vastgoed af?
Nee het gaat er om dat de Staat dan slechts ten dele solvabel is
En dat is al heel wat
Als de Nederlandse staat een bedrijf was , dan was ze failliet

Dit staat ver af van een echte commerciele verhuurder, die heeft eigen bezit, en mag het desnoods in de fik steken

Overigens hoef je dat vastgoed nu niet te verkopen , dan hebben de woningbouwverenigingen ook niet gedaan de laatste veertig jaar.
Voor de waardebepaling kun je gewoon de waarde in verhuurde staat op de Staatsbalans zetten
pi_70287581
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:18 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee het gaat er om dat de Staat dan slechts ten dele solvabel is
En dat is al heel wat

Dit staat ver af van een echte commerciele verhuurder, die heeft eigen bezit, en mag het desnoods in de fik steken

Overigens hoef je dat vastgoed nu niet te verkopen , dan hebben de woningbouwverenigingen ook niet gedaan de laatste veertig jaar.
Voor de waardebepaling kun je gewoon de waarde in verhuurde staat op de Staatsbalans zetten
Voor zolang als dat duurt. Je kunt er donder op zeggen dat er dan weer een gat in de begroting wordt geslagen, wat men dan gaat dichten door bijvoorbeeld de huren te verhogen. Of door nog meer bezit in te pikken? Of de mensen daar nou blij mee moeten zijn? En waar leg je de grens?

Net als die corporatiebestuurders kan ook de overheid moeilijk maat houden als het om geld gaat. Daarom gaat dit niet werken.
pi_70287710
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:34 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Voor zolang als dat duurt. Je kunt er donder op zeggen dat er dan weer een gat in de begroting wordt geslagen, wat men dan gaat dichten door bijvoorbeeld de huren te verhogen. Of door nog meer bezit in te pikken? Of de mensen daar nou blij mee moeten zijn? En waar leg je de grens?

Net als die corporatiebestuurders kan ook de overheid moeilijk maat houden als het om geld gaat. Daarom gaat dit niet werken.
Voor de marktwerking op de woningbouwverenigingen ging het prima, daar moeten we weer naar terug.

Het is goed als je kunt erkennen dat de huidige situatie fraude in de hand werkt en zal blijven doen .

Gewoon centraal toezicht en wat mij betreft moet het als bezit definitief naar de Staat
Zodat aankopen van zeeschepen en Resorts en Ferraris en derg niet meer voorkomen en de eventuele verkoopopbrengsten tegen taxatiewaarde via de schatkist gaan

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 13:52:33 ]
pi_70287980
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 10:48 schreef DS4 het volgende:
Ik vind dit echt verontrustend... jij krijgt als ik mij niet vergis ong. 50K per jaar voor (loon-)administratieve werkzaamheden. Nou is dat geen hoog inkomen, maar jij hebt zo extreem weinig kaas gegeten van boekhouden (dat maak ik althans op uit jouw totale onbegrip dat jij hier toont), dat je niet eens minimumloon waard bent op die positie.
nou ik heb volledig MBA en SPD van eigen geld gedaan in de avonduren en werk al vanaf 16 jaar, dus ik heb de staat niet veel gekost tot nu

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 14:05:00 ]
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:55:42 #159
188877 Stupendous76
pi_70288254
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:34 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen. Het 'normale' of 'oude' bestand wordt zeker nog wel verzorgd, maar dat is het dan ook; weinig uitzicht voor de armere klasse.
quote:
Het probleem zit niet bij de overheid of het bedrijfsleven, maar bij de mensen aldaar. Ik ben absoluut geen fan van Balkenende, maar zijn uitspraak "dat het aan de mensen ligt en niet aan het systeem" klopt voor een deel wel. Wat hij daarbij 'vergeet' te zeggen: de overheid moet voor kaders/richtlijnen zorgen en daarop toezien, maar ook dat is een taak van mensen (die bij de overheid telkens weer blijkt te falen)
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:58:01 #160
188877 Stupendous76
pi_70288336
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 10:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoe verdwijnt in jouw wereld een staatsschuld door woningen op de balans te zetten (nog afgezien van het feit dat het niet kan)?

Ik vind dit echt verontrustend... jij krijgt als ik mij niet vergis ong. 50K per jaar voor (loon-)administratieve werkzaamheden. Nou is dat geen hoog inkomen, maar jij hebt zo extreem weinig kaas gegeten van boekhouden (dat maak ik althans op uit jouw totale onbegrip dat jij hier toont), dat je niet eens minimumloon waard bent op die positie.

Bij welk bedrijf blijft zoiets onopgemerkt?

En dan de regering uitmaken voor stoelwarmhouders...
Zo lang een 'normaal' salaris uitgaat van ongeveer ¤ 30.000,- is dit bedrag dus fors meer. Ligt m.i. dan ook meer aan jouw beeld van hoog cq. laag salaris.
Repent, Pray, Forgive
pi_70288741
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:55 schreef Stupendous76 het volgende:
Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen. Het 'normale' of 'oude' bestand wordt zeker nog wel verzorgd, maar dat is het dan ook; weinig uitzicht voor de armere klasse.
En de overheid werkt daaraan mee. Die geeft de bouwvergunning af, niet? Er spelen twee dingen. In de goedkope buurten wonen meer probleemgevallen. Als men die buurt sloopt, is men ook de probleemgevallen kwijt. Men maakt ook de fout te kijken naar wat mensen kunnen betalen, in plaats van wat mensen willen betalen.
quote:
Het probleem zit niet bij de overheid of het bedrijfsleven, maar bij de mensen aldaar. Ik ben absoluut geen fan van Balkenende, maar zijn uitspraak "dat het aan de mensen ligt en niet aan het systeem" klopt voor een deel wel. Wat hij daarbij 'vergeet' te zeggen: de overheid moet voor kaders/richtlijnen zorgen en daarop toezien, maar ook dat is een taak van mensen (die bij de overheid telkens weer blijkt te falen)
Dit is een beetje een dooddoener van Balkenende. Overheid, bedrijven enzovoort zijn allemaal creaties van mensen. Dus kun je moeilijk de vogeltjes of de bewolkte lucht de schuld geven.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:13:40 #162
188877 Stupendous76
pi_70288917
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 14:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En de overheid werkt daaraan mee. Die geeft de bouwvergunning af, niet? Er spelen twee dingen. In de goedkope buurten wonen meer probleemgevallen. Als men die buurt sloopt, is men ook de probleemgevallen kwijt. Men maakt ook de fout te kijken naar wat mensen kunnen betalen, in plaats van wat mensen willen betalen.
[..]
Technisch heb je gelijk hierin, maar er zit toch een enorm groot verschil tussen rijksoverheid (die het besluit nam om de woningbouwverenigingen te 'privatiseren') en gemeentelijke overheid (die bouwvergunningen afgeeft) Zomaar nationaliseren is denk ik moeilijk haalbaar, maar andersom, het zomaar privatiseren, kan wel zonder problemen?
Repent, Pray, Forgive
pi_70289309
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 14:13 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Technisch heb je gelijk hierin, maar er zit toch een enorm groot verschil tussen rijksoverheid (die het besluit nam om de woningbouwverenigingen te 'privatiseren') en gemeentelijke overheid (die bouwvergunningen afgeeft) Zomaar nationaliseren is denk ik moeilijk haalbaar, maar andersom, het zomaar privatiseren, kan wel zonder problemen?
Verschillende overheden willen elkaar inderdaad ook wel bijten. Als je met privatiseren bedoelt dat het echte bedrijven worden, gaat dat problemen opleveren. Je krijgt dan namelijk lokale monopolies op de woningmarkt en dus een verstoorde markt.
pi_70290510
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 14:25 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Verschillende overheden willen elkaar inderdaad ook wel bijten. Als je met privatiseren bedoelt dat het echte bedrijven worden, gaat dat problemen opleveren. Je krijgt dan namelijk lokale monopolies op de woningmarkt en dus een verstoorde markt.
publieke miljarden en werknemers in loondienst die daar over financieel mogen beslissen dat blijft elkaar bijten.
Niet doen.
Of verkopen per blok aan Endstra types en de opbrengst in de schatkist of bij de overheid op de balans zetten en eventueel gedeelten verkopen via vastgoedbeheer van de overheid
pi_70292908
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:

Het hele idee van de verzelfstandiging en de marktwerking is dat je een publiek doel hebt, de uitvoerenden marktprikkels geeft en dan een toezichthouder hebt waardoor het allemaal goed komt. Dat werkt natuurlijk niet
Dat is natuurlijk niet juist. Er zijn genoeg publieke doelen die (deels) in de handen van marktpartijen zijn en waar dat goed gaat.

Bij sociale huurwoningen is het probleem vooral dat er eigenlijk helemaal geen concurrentie is. Waarom zou een corporatie in een gemeente waar ze alle sociale huur in handen heeft nog haar best doen?

Markt werkt niet (goed) icm monopolies. En al helemaal niet in een markt waar voor iedere klant er 10 potentiële klanten klaar staan.

Dat staat dus los van wat jij hierboven stelt.
quote:
Nee, dat is een kader. Het kader wordt aangevallen en jij verdedigt het door te wijzen naar het kader.
Nee, ik stel klip en klaar dat nationalisatie niet kan. En wat daar mee wordt bedoeld kun je inmiddels duidelijk teruglezen. Dan kun je daar nog wel een discussie over houden, maar dat is net zo zinvol als een discussie aangaande de vraag of Nederland veel beter af was geweest als Fortuyn nog had geleefd.
quote:
Je moet eerst bepalen wat goed is dan hoe je dat gaat bereiken en welke ruzies het waard is.
Nee. Als je nu al kan vaststellen dat een bepaalde keuze niet tot de mogelijkheden behoort, dan hoef je het ook niet te onderzoeken.

De quick-scan.
quote:
Dan vind ik het verwijt aan anderen dat ze stokpaardjes berijden niet zo heel gepast.
Punt is alleen dat je hier totaal de plank aan het mis slaan was daar ik helemaal geen pleidooi hield voor een vrije markt en ik dat ook in zijn algemeenheid niet doe. Ik ben een voorstander van markt waar het kan en overheid waar het moet. Vrij gematigd. Zeg maar een opvatting die heel Haags is.
quote:
Ik vind het niet gewoon. Gewone fraude is de eenling die wil kijken waar hij mee weg komt.
Mijn ervaringen met fraude zijn zeer waarschijnlijk talrijker dan die van jou. Het is eigenlijk nooit maar één iemand. Soms doen mensen zaken alleen, maar dan zie je nog vaak dat collega's hetzelfde doen... Bedrijfscultuur is daar een onderdeel in, net als de gelegenheid.
quote:
het zijn de zonnekoningen die frauderen. De bestuurders die zich een balzaal als directiekamer aanmeten, die van publiek geld zich laten vieren als helden in een hele dure show, die om de haverklap buitenlandse bouwprojecten moeten bezoeken, die met publiek geld gaan spelen met ander onroerend goed.
Het is net politiek... zeg ik dan uit ervaring...
quote:
En fraude komt ook nog onevenredig vaak voor bij woningbouwcorporaties.
Cijfers?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_70294129
Terloops weer een berichtje over de zonnekoningen van Sybille Dekker
quote:
di 23 jun 2009, 16:19 |
Topsalarissen bij instellingen AMSTERDAM - Haagse instellingen die subsidie krijgen van de gemeente, betalen hun bestuurders flinke salarissen. Omroep West schrijft dat bij er bij zeventien instellingen meer wordt betaald dan de Balkenende-norm van 170.000 euro.

De topman van woningcorporatie Vestia staat bovenaan met een jaarsalaris van ruim 460.000 euro. Daar bovenop ontvangt hij bijna een ton aan pensioenpremie.

Wethouder Bolle heeft deze informatie naar de gemeenteraad gestuurd. Hij wil verder onderzoeken hoe de gemeente meer grip kan krijgen op de topsalarissen.

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 19:59:20 ]
pi_70294639
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 16:08 schreef DS4 het volgende:
Dat is natuurlijk niet juist. Er zijn genoeg publieke doelen die (deels) in de handen van marktpartijen zijn en waar dat goed gaat.

Bij sociale huurwoningen is het probleem vooral dat er eigenlijk helemaal geen concurrentie is. Waarom zou een corporatie in een gemeente waar ze alle sociale huur in handen heeft nog haar best doen?

Markt werkt niet (goed) icm monopolies. En al helemaal niet in een markt waar voor iedere klant er 10 potentiële klanten klaar staan.

Dat staat dus los van wat jij hierboven stelt.
Nee, want de monopoliepositie of een vergelijkbaar sterke positie is nauw verwant aan het publieke doel. Als het producten zijn die je kunt besluiten niet af te nemen of er goede concurrentie is, dan is er ook geen publiek doel, want dat valt dan samen met de markt. Het is een publiek doel omdat de markt er niet in voorziet. En dat werkt dus niet met markprikkels en toezicht. Je kunt toezicht houden tot je een ons weegt, maar als het doel niet klopt met het belang van de uitvoerende, zal het her en der fout gaan.
quote:
Nee, ik stel klip en klaar dat nationalisatie niet kan. En wat daar mee wordt bedoeld kun je inmiddels duidelijk teruglezen. Dan kun je daar nog wel een discussie over houden, maar dat is net zo zinvol als een discussie aangaande de vraag of Nederland veel beter af was geweest als Fortuyn nog had geleefd.
De uitdijing van het heelal stoppen kan niet. Wetten kunnen echter veranderd worden, daarvoor volstaat doorgaans een kamermeerderheid en enig tijdsverloop. Ik denk dat er handiger methoden zijn om het doel na te streven maar als je maar graag genoeg wil kun je de woningvoorraad ook van de overheid maken. Het lijkt me echter vooral een goede stok achter de deur om de boel met medewerking van de corporaties ernstig te reorganiseren in het publieke belang.
quote:
Punt is alleen dat je hier totaal de plank aan het mis slaan was daar ik helemaal geen pleidooi hield voor een vrije markt en ik dat ook in zijn algemeenheid niet doe. Ik ben een voorstander van markt waar het kan en overheid waar het moet. Vrij gematigd. Zeg maar een opvatting die heel Haags is.
Wat niet wegneemt dat het verwijt van het berijden van stokpaardjes een pot en ketelverhaal is.
quote:
Mijn ervaringen met fraude zijn zeer waarschijnlijk talrijker dan die van jou. Het is eigenlijk nooit maar één iemand. Soms doen mensen zaken alleen, maar dan zie je nog vaak dat collega's hetzelfde doen... Bedrijfscultuur is daar een onderdeel in, net als de gelegenheid.
Ja, en bij een bepaalde setting komt soms een bedrijfscultuur en vele gelegenheden. Ik zeg juist dat het niet gewoon fraude is, maar dat die fraude in het verlengde ligt van een cultuur die op zich al zeer dubieus is.
quote:
Cijfers?
Als je een kort rondje googlet betreft fraudezaken bij woningbouwverenigingen, dan stuit je al snel op een 5 tal grote zaken waar het bestuur bij betrokken is, in de laatste 10 jaar, zo niet veel korter. Dan hebben we het over grote bedragen en/of vele betrokkenen en een grote mate van opzet en planmatig werken. Dan zit je dus al op 1% van alle corporatiebesturen, in minder dan 10 jaar, nog geen 15 jaar na de verzelfstandiging. Dat lijkt mij onevenredig veel.
pi_70296638
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

Als je een kort rondje googlet betreft fraudezaken bij woningbouwverenigingen, dan stuit je al snel op een 5 tal grote zaken waar het bestuur bij betrokken is, in de laatste 10 jaar, zo niet veel korter. Dan hebben we het over grote bedragen en/of vele betrokkenen en een grote mate van opzet en planmatig werken. Dan zit je dus al op 1% van alle corporatiebesturen, in minder dan 10 jaar, nog geen 15 jaar na de verzelfstandiging. Dat lijkt mij onevenredig veel.
En dan gaat het alleen om de bekende zaken, de woonbond heet zeker dertig verdachte verkopen en aankopen van vastgoed als dossier met transactiebedragen boven de tien mliljoen euro per stuk, sommige woningbouwverenigingen zijn gesplitst in drieën en hebben BV's die weer gelieerd zijn aan commerciële bedrijven of daar zeer nauwe banden mee onderhoduen

Mooi marktwerking van de VVD
privatise the profits and socialise the losses
Let wel het gaat hier om 2.500.000 woningen a 135.000 euro

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 18:35:22 ]
pi_70299311
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:18 schreef henkway het volgende:

Sinds wanneer?
pi_70299477
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:47 schreef henkway het volgende:

nou ik heb volledig MBA en SPD van eigen geld gedaan in de avonduren en werk al vanaf 16 jaar, dus ik heb de staat niet veel gekost tot nu
Jij hebt een MBA? P'don? Dat kan gewoon niet. Dat past gewoon niet bij de onzin die je hierboven hebt neergezet. En 50K... met een MBA? Na al die jaren? Klopt ook geen donder van.

Echt, sorry, ik ben bereid veel te geloven, maar dit niet en als je al een MBA hebt gehaald: vraag je geld dan terug. Ook van die SPD. Ik zou bijna nog willen zeggen: de middelbare school, want ook bij MAVO-C leer je dat je schulden niet verdwijnen door meer op de balans te mikken (dan stijgt je eigen vermogen, all other things being equal).
pi_70299605
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:55 schreef Stupendous76 het volgende:

Vergellijk dat eens met nu: veel woningbouwverenigingen steken hun meeste energie (en geld) in duurdere woningen.
En dat komt nu juist wel door de keuze die is gemaakt. Het is veel aantrekkelijker, bedrijfseconomisch, om duurdere woningen te bouwen.

De overheid heeft er nu te weinig grip op. Men kan niet dwingen. Er kunnen prestatieafspraken gemaakt worden, maar dat moet de corporatie wel willen. En dat is lastig en m.i. is het weinig doordacht, de verzelfstandiging destijds.
pi_70299670
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:58 schreef Stupendous76 het volgende:

Zo lang een 'normaal' salaris uitgaat van ongeveer ¤ 30.000,- is dit bedrag dus fors meer. Ligt m.i. dan ook meer aan jouw beeld van hoog cq. laag salaris.
Modaal bevat ook de ongeschoolden. Henkway heeft een baan waarvoor je iets dient te kunnen (althans, zo heb ik opgemaakt uit wat hij eerder hier heeft gemeld). Dan is 50K als je ervaren bent geen hoog bedrag. Er zijn secretaresses die meer verdienen (en terecht, een goede secretaresse is goud waard).
pi_70299847
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Modaal bevat ook de ongeschoolden. Henkway heeft een baan waarvoor je iets dient te kunnen (althans, zo heb ik opgemaakt uit wat hij eerder hier heeft gemeld). Dan is 50K als je ervaren bent geen hoog bedrag. Er zijn secretaresses die meer verdienen (en terecht, een goede secretaresse is goud waard).
Maar dan heb ik er ook 48 vakantiedagen voor he
dus bruto per uur werk is redelijk, mij hoor je niet klagen

Overigens heb ik het volste respect voor een goede secretaresse, ik weet wat die moet verduren

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 20:06:37 ]
pi_70300817
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

Nee, want de monopoliepositie of een vergelijkbaar sterke positie is nauw verwant aan het publieke doel.
Anders: ontstaan in de publieke tijd. Was men vanaf 0 begonnen, dan was men door elkaar gaan zitten.
quote:
Het is een publiek doel omdat de markt er niet in voorziet.
Dat is veel te kort door de bocht. En de markt wil er best in voorzien als je de markt voorziet van een incentive. Zeg maar huurkorting. Hoewel dat in de praktijk ook keer op keer een poel van geld scheppen blijkt te worden...
quote:
De uitdijing van het heelal stoppen kan niet. Wetten kunnen echter veranderd worden, daarvoor volstaat doorgaans een kamermeerderheid en enig tijdsverloop.
Omdat jij niet weet waar het probleem precies zit kom je tot deze foute conclusie. Ik herhaal: we zouden dan uit de EU moeten. Dat houdt dus in dat er op Europees niveau beletsels zijn.
quote:
Ik denk dat er handiger methoden zijn om het doel na te streven maar als je maar graag genoeg wil kun je de woningvoorraad ook van de overheid maken.
Het kan, maar niet zonder als overheid een Nrd-Korea route te bewandelen. De kosten daarvan zijn vele malen groter dan de baten. Bedrijven zullen NL ontvluchten als NL at random eigendommen gaat afnemen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.
quote:
Het lijkt me echter vooral een goede stok achter de deur om de boel met medewerking van de corporaties ernstig te reorganiseren in het publieke belang.
Die corporaties hebben voorlopig niets te vrezen. Als de HR niet in grijpt (wat ze zullen doen, net als Hoven en Rechtbanken), dan zal het EHRM dat wel doen. Sla de jurisprudentie maar eens na op het recht van eigendom. Art. 1, eerste protocol EVRM.
quote:
Wat niet wegneemt dat het verwijt van het berijden van stokpaardjes een pot en ketelverhaal is.
Nee, want kennelijk begrijp je niet wat een stokpaardje berijden inhoudt. Ik zal je wat duidelijk maken: het gaat hier om fraude bij een woningbouwstichting. EG begint te fiepen over managers (off-topic en totaal niet relevant), B_A gaat fiepen over dat de overheid alles kan stelen (in reactie op, maar volledig doorgeslagen en overdone), Henkway gaat weer beginnen over het afnemen van de bezittingen van de corporaties (ook niet aan de orde en iets wat hij in ieder draadje over corporaties doet, ook al is hem al meermaals verteld dat het niet kan).

Dat zijn nu stokpaardjes. Onvermoeibaar iedere aanleiding gebruiken om weer hetzelfde verhaal af te steken.

Steeds dezelfde mening verkondigen over een bepaald onderwerp als het aan de orde is heet consequent zijn. Maar goed, jij claimt dat ik niet consequent ben, maar dat is meer omdat je kennelijk niet goed volgt wat ik er allemaal over heb geschreven. Ik ben nl. geen hardcore marktadept. Dat is jou kennelijk ontgaan. Het maakt iig onmogelijk dat marktverheerlijking mijn stokpaardje is.

Maar jij ziet het omdat het je goed uitkomt, nietwaar?
quote:
Ja, en bij een bepaalde setting komt soms een bedrijfscultuur en vele gelegenheden. Ik zeg juist dat het niet gewoon fraude is, maar dat die fraude in het verlengde ligt van een cultuur die op zich al zeer dubieus is.
Er zijn ook heel veel corporaties waar het anders aan toe gaat.
quote:
Vastgoed is per definitie heel handig om mee te frauderen, omdat de reële waarde van vastgoed lastig vast te stellen is en een beetje afwijking al snel een leuk bedrag oplevert. Dat zou een reden kunnen zijn om het vastgoed in overheidshanden te laten (indertijd...), maar ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat toen ook werd gefraudeerd met dat vastgoed. Alleen werd het toen wellicht meer onder de pet gehouden omdat er weer een politicus richting wachtgeld geschopt kon worden bij uitlekken.

Dat is vaker in de pers verschijnt maakt niet automatisch dat het vaker gebeurt.
pi_70300886
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 18:07 schreef henkway het volgende:

Mooi marktwerking van de VVD
privatise the profits and socialise the losses

Had ik jou niet al eens Klopkoek-light genoemd?
pi_70300940
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 20:00 schreef henkway het volgende:

Maar dan heb ik er ook 48 vakantiedagen voor he

Wat moet je daarmee...

Werk jij bij de overheid, trouwens?
pi_70301003
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 20:27 schreef DS4 het volgende:

Werk jij bij de overheid, trouwens?
bijna goed

[..]
quote:
Wat moet je daarmee...
boven de 25C / naar het strand / thuis -tuin in december 5 weken naar Azië en in feb/mrt skiën
en net terug van twee weken Oekraine Crimea

[ Bericht 15% gewijzigd door henkway op 23-06-2009 21:34:09 ]
pi_70301041
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 20:28 schreef henkway het volgende:

bijna goed
Corporatie?
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:36:40 #179
188877 Stupendous76
pi_70308961
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

En dat komt nu juist wel door de keuze die is gemaakt. Het is veel aantrekkelijker, bedrijfseconomisch, om duurdere woningen te bouwen.

De overheid heeft er nu te weinig grip op. Men kan niet dwingen. Er kunnen prestatieafspraken gemaakt worden, maar dat moet de corporatie wel willen. En dat is lastig en m.i. is het weinig doordacht, de verzelfstandiging destijds.
Dat die verzelfstandiging belachelijk slecht georganiseerd is zijn we het allemaal wel over eens vermoed ik zo
De volgende vraag: wat kan je er nu nog aan doen? Dus: bijna enkel zorg voor hun woningen en de mensen die er in zouden moeten wonen(*), geen topsalarissen (ook geen bijna-topsalarissen), geen vriendjespolitiek, etc.

(*) = ik snap de bedoeling van wonen naar inkomen (laag inkomen > goedkoop huren; stijging inkomen ? verhuizen naar duurder), maar dat je dit als staat anno 2009 nog steeds van mensen verlangt vind ik eerlijk gezegd vrij achterlijk.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:39:33 #180
188877 Stupendous76
pi_70309074
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 19:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

MBA kan ook Middelbaar BedrijfsAdministratie zijn...

Maar goed, ongeacht de opleiding, een inkomen van ¤ 50.000,- geld als vrij hoog voor de meeste mensen hier in Nederland. Met modaal zou je zondermeer rond moeten kunnen komen (alhoewel dat sterk kan verschillen per situatie), het algemene prijspeil in Nederland is de laatste 10? jaar vrij belabberd. Om dan even terug te linken naar de huizenmarkt: alhoewel ik het persoonlijk als huiseigenaar niet leuk vind dat de prijzen dalen, is het wel hard nodig. Of de salarissen moeten fors omhoog.
Repent, Pray, Forgive
pi_70309475
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:39 schreef Stupendous76 het volgende:

MBA kan ook Middelbaar BedrijfsAdministratie zijn...
Dat klinkt al logischer, maar dan nog vind ik dat hij zijn geld terug moet vragen, want ik blijf erbij: hij toont niet eens Mavo-C niveau te bezitten ter zake...
quote:
Of de salarissen moeten fors omhoog.
Dat zie ik dan als werkgever niet zo zitten...
pi_70324653
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 20:24 schreef DS4 het volgende:
Anders: ontstaan in de publieke tijd. Was men vanaf 0 begonnen, dan was men door elkaar gaan zitten.
Dat maakt niet uit, het doel was betaalbare huisvesting voor iedereen (met een hoog frictietekort, want anders groeit de vraag meteen enorm). De onevenwichtig sterke positie van de verhuurder is een probleem wat er van nature is, en daarom is huisvesting een publiek doel geworden. Het is een publiek doel omdat de markt daar niet in kan slagen.
quote:
Dat is veel te kort door de bocht. En de markt wil er best in voorzien als je de markt voorziet van een incentive. Zeg maar huurkorting. Hoewel dat in de praktijk ook keer op keer een poel van geld scheppen blijkt te worden...
Maar dan heb je dus tegenstrijdige prikkels. Enerzijds sluit je een prestatiecontract, vanuit wat voor onderhandelingspositie dan ook, terwijl de normale prikkels daar tegengesteld aan zijn. Dan krijg je dus meetmomenten en punten voor dat prestatiecontract, maar dan wordt de doelstelling het halen van die meetpunten, en niet het eigenlijke doel waarvoor die zijn. Als je dan geen sancties hebt (onderhandelingspositie), dan gaat het de kant op van de normale marktprikkels, en komen de maatschappelijke doelstellingen er voor de show bij. Het publieke doel raakt ondergesneeuwd, omdat de uitvoerder feitelijk bezig is met de doelstellingen waar hij wel voor beloond wordt.
quote:
Omdat jij niet weet waar het probleem precies zit kom je tot deze foute conclusie. Ik herhaal: we zouden dan uit de EU moeten. Dat houdt dus in dat er op Europees niveau beletsels zijn.
Oei, een beletsel. Als de EU een beletsel is om tot een fatsoenlijk huisvestingsbeleid te komen, dan hebben de EU en Nederland een probleem ja. Dan kun je dat probleem op het bord van Nederland laten liggen, wat een politicus zou doen die een Europese carrierestap ambieert, maar je kunt het ook op het bord van de EU gooien. Alsof Europese regels en hun uitvoering nooit overtreden worden en onveranderlijk zijn.
quote:
Het kan, maar niet zonder als overheid een Nrd-Korea route te bewandelen. De kosten daarvan zijn vele malen groter dan de baten. Bedrijven zullen NL ontvluchten als NL at random eigendommen gaat afnemen. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.
Wie heeft het over at random? Je argument is gebaseerd op het schepje wat je er zelf bovenop doet. Als je heel gericht het maatschappelijk kapitaal dat je hebt weggegeven aan 'ondernemers' om lekker mee te stoeien terugneemt om de woonlasten in Nederland te verlagen met een matigend effect op de looneisen, dan hebben bedrijven daar alleen maar belang bij.
quote:
Die corporaties hebben voorlopig niets te vrezen. Als de HR niet in grijpt (wat ze zullen doen, net als Hoven en Rechtbanken), dan zal het EHRM dat wel doen. Sla de jurisprudentie maar eens na op het recht van eigendom. Art. 1, eerste protocol EVRM.
Die corporaties zijn natuurlijk juridisch en beleidsmatig helemaal ingekapseld door de overheid. Je kunt ze best klem zetten en het afstaan van hun woningvoorraad of het beheer daarover afstaan lijkt me op zich niet in strijd met hun statuten. Ik neem althans aan dat daar niet in staat dat de bestuurders leuk kunnen stoeien met in wezen publiek bezit. Ik kan me daarintegen heel goed voorstelling dat er wel een spanning bestaat tussen de statuten en de huidige gang van zaken.

Het verschil of je binnen het huidige kader een beetje vrijblijvend gaat klagen over dat je tegen dat kader aanloopt, of dat je zowel juridish als beleidsmatig vol inzet op het veranderen van het kader. Als je dat laatste doet zullen die corporaties moeten buigen en in een juridisch traject zal het uiteindelijk wel gaan om de gerechtvaardige belangen, en dat bestuurders een beetje leuk kunnen spelen met de publiek woningvoorraad zal daar niet onder vallen.
quote:
Nee, want kennelijk begrijp je niet wat een stokpaardje berijden inhoudt. Ik zal je wat duidelijk maken: het gaat hier om fraude bij een woningbouwstichting. EG begint te fiepen over managers (off-topic en totaal niet relevant), B_A gaat fiepen over dat de overheid alles kan stelen (in reactie op, maar volledig doorgeslagen en overdone), Henkway gaat weer beginnen over het afnemen van de bezittingen van de corporaties (ook niet aan de orde en iets wat hij in ieder draadje over corporaties doet, ook al is hem al meermaals verteld dat het niet kan).

Dat zijn nu stokpaardjes. Onvermoeibaar iedere aanleiding gebruiken om weer hetzelfde verhaal af te steken.

Steeds dezelfde mening verkondigen over een bepaald onderwerp als het aan de orde is heet consequent zijn. Maar goed, jij claimt dat ik niet consequent ben, maar dat is meer omdat je kennelijk niet goed volgt wat ik er allemaal over heb geschreven. Ik ben nl. geen hardcore marktadept. Dat is jou kennelijk ontgaan. Het maakt iig onmogelijk dat marktverheerlijking mijn stokpaardje is.
OK, dat is op zich wel een redelijk punt. Maar dat neemt niet weg dat jij ook de neiging hebt om je in te graven in een loopgraaf en dan zeer defensief te reageren. Alles een beetje afschieten met 'kan niet' en 'mag niet' terwijl dat slechts opgaat binnen het kader wat juist ter discussie wordt gesteld.
quote:
Er zijn ook heel veel corporaties waar het anders aan toe gaat.
Ja, maar dat neemt niet weg dat het een structureel probleem is.
quote:
Vastgoed is per definitie heel handig om mee te frauderen, omdat de reële waarde van vastgoed lastig vast te stellen is en een beetje afwijking al snel een leuk bedrag oplevert. Dat zou een reden kunnen zijn om het vastgoed in overheidshanden te laten (indertijd...), maar ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat toen ook werd gefraudeerd met dat vastgoed. Alleen werd het toen wellicht meer onder de pet gehouden omdat er weer een politicus richting wachtgeld geschopt kon worden bij uitlekken.
Een nogal wilde aanname. Het waren toen volgens mij ook stichtingen of verenigingen met een grote mate van zelfstandigheid. Alleen was de doelstelling duidelijk en gingen de prikkels ook allemaal in die richting. Dan is die organisatie er gewoon voor dat doel en dan werkt ook iederaan aan dat doel (of zitten ze uit hun neus te eten voor dat doel, maar dat doen ze nu ook). Dan heb je ook niet dat ze geen speculeren met grond maar zetten ze af en toe een bouwproject op, dan zit de kat ook niet op het spek.

Het is ook niet uitgesloten dat marktwerking wel doelmatig kan zijn. Maar dan moet de marktprikkel uit zichzelf in harmonie zijn met het doel en niet door toezicht en prestatiecontracten die op gespannen voet staan met de grondslag van alle andere activiteiten. Bij de corporaties zou dat er op neer komen dat het uitbaten van de woningvoorraad los wordt getrokken van de hoofdactiviteiten van de corporaties. Dus dat de corporaties met elkaar moeten concurreren om de woningen te mogen uitbaten en dan het onderhoud en de administratie te doen. Dan moeten ze dat goed doen om aan inkomsten te komen, en dan klopt die prikkel dus wél met het doel.
pi_70327479
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..] Bij de corporaties zou dat er op neer komen dat het uitbaten van de woningvoorraad los wordt getrokken van de hoofdactiviteiten van de corporaties. Dus dat de corporaties met elkaar moeten concurreren om de woningen te mogen uitbaten en dan het onderhoud en de administratie te doen. Dan moeten ze dat goed doen om aan inkomsten te komen, en dan klopt die prikkel dus wél met het doel.

Juist.
Dat zal de "ondernemingen" leren verstandig met inkomsten om te gaan .

Als zaken zo blijven als nu, dan zal het niet lang duren of de eerste Woningcorporatie zal daadwerkelijk failliet gaan met de huidige geldstromen.
Het streven van Minister van der Laan om het beheer weer in een Centraal Fonds Volkshuisvesting te plaatsen is een goed begin van herstel van deze zieke marktwerking.
Alhoewel ik blijf vinden dat het hele vastgoedbezit aan woningwetwoningen van 350 miljard naar de Staatsbalans moet, zodat dit tegenover de staatschuld komt te staan en dan de huuropbrengsten wegvallen tegen de 18 miljard rentelasten per jaar
pi_70327749
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:

Wie heeft het over at random? Je argument is gebaseerd op het schepje wat je er zelf bovenop doet. Als je heel gericht het maatschappelijk kapitaal dat je hebt weggegeven aan 'ondernemers' om lekker mee te stoeien terugneemt om de woonlasten in Nederland te verlagen met een matigend effect op de looneisen, dan hebben bedrijven daar alleen maar belang bij.
Als jij niet wil begrijpen dat je met het afnemen van andermans eigendom in situatie 1 de deur open zet naar nogmaals eigendom afnemen in situatie 2 e.v. dan houdt het op...
pi_70327820
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:00 schreef henkway het volgende:

Alhoewel ik blijf vinden dat het hele vastgoedbezit aan woningwetwoningen van 350 miljard naar de Staatsbalans moet, zodat dit tegenover de staatschuld komt te staan en dan de huuropbrengsten wegvallen tegen de 18 miljard rentelasten per jaar
Huuropbrengsten waren volgens jou eerder 15 mjd. Daarnaast vergeet je de kosten. Of blijven de corporaties wel het onderhoud voor hun rekening nemen in de twilight zone?
pi_70327927
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Huuropbrengsten waren volgens jou eerder 15 mjd. Daarnaast vergeet je de kosten. Of blijven de corporaties wel het onderhoud voor hun rekening nemen in de twilight zone?
Beetje schilderwerk en WOZ
en hun eigen salarissen dat zal het meest zijn .

nou die kunnen ze dan bij inschrijving verdienen
Leren ze commercieel denken en zunig zijn
pi_70328007
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als jij niet wil begrijpen dat je met het afnemen van andermans eigendom in situatie 1 de deur open zet naar nogmaals eigendom afnemen in situatie 2 e.v. dan houdt het op...
Het is publiek vermogen en als je de corporaties nationaliseert is het nog steeds van de corporaties, alleen de corporaties zijn dan van de staat
pi_70328087
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:07 schreef DS4 het volgende:
Onzin, het gaat erom dat je die woningvoorraad weer onder rechtstreekse controle van de overheid brengt, en als je dat graag wilt dan krijg je dat. Daar hebben bedrijven die hun eigen geld hebben verdiend en hun eigen gebouwen hebben gekocht verder niks mee te maken. Dus blijf maar lekker in je loopgraafje liggen en onmogelijkheden verzinnen.
pi_70328566
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:11 schreef henkway het volgende:
Beetje schilderwerk en WOZ
Onderhoud kost 1% van de woningwaarde (aldus NIBUD).

Daarnaast schrijf je een woning ook af (op zeker moment moet die naar de vlakte). Totaal (dus inclusief vernieuwing zit je dan zo op 7 mjd aan kosten voor onderhoud en vernieuwing van woningen. Dat is zonder ozb!
quote:
en hun eigen salarissen dat zal het meest zijn .
Dat lijkt mij dan relatief mee te vallen.

Je mag al heel blij zijn als je die 18 miljard (die hoger gaat worden omdat de corporaties ook gewoon leningen hebben afgesloten tav een deel van die voorraad) een kleine 8 mjd af haalt.
pi_70328656
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:13 schreef henkway het volgende:

Het is publiek vermogen
Nee, het is privaat vermogen, anders was er geen probleem geweest...
quote:
en als je de corporaties nationaliseert is het nog steeds van de corporaties, alleen de corporaties zijn dan van de staat
NL zal als vestigingsland een stuk aantrekkelijker worden als deze deur open gaat... En voor bedrijven is het geen geruststelling als ipv de bezittingen gewoon het geheel wordt genationaliseerd...
pi_70328685
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onderhoud kost 1% van de woningwaarde (aldus NIBUD).

Daarnaast schrijf je een woning ook af (op zeker moment moet die naar de vlakte). Totaal (dus inclusief vernieuwing zit je dan zo op 7 mjd aan kosten voor onderhoud en vernieuwing van woningen. Dat is zonder ozb!
[..]
Afschrijven doen de corporaties niet meer sinds 2006 aangezien de minium afschrijving is gehaald, de waarde is namelijk gezakt onder de toekomstige waarde aan te ontvangen huren welke staat op 37.500 euro per woning,

Dus de woningen staan gemiddeld op de balans voor 37.500 euro, voorheen was de waarde 24.500 euro
http://www.z24.nl/bedrijv(...)raties_zo_rijk_.html
pi_70328710
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Onzin, het gaat erom dat je die woningvoorraad weer onder rechtstreekse controle van de overheid brengt, en als je dat graag wilt dan krijg je dat. Daar hebben bedrijven die hun eigen geld hebben verdiend en hun eigen gebouwen hebben gekocht verder niks mee te maken. Dus blijf maar lekker in je loopgraafje liggen en onmogelijkheden verzinnen.
Ja, dat recht op eigendom bestaat niet als je maar vaak genoeg roept dat het niet bestaat...

Het is opvallend zo lastig als jij het hebt met de werkelijkheid.
pi_70329363
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:30 schreef DS4 het volgende:
Ja, dat recht op eigendom bestaat niet als je maar vaak genoeg roept dat het niet bestaat...

Het is opvallend zo lastig als jij het hebt met de werkelijkheid.
Ik mis alleen de behoefte om me krampachtig vast te klampen aan de regeltjes zoals ze nu zijn.
pi_70329405
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:45 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik mis alleen de behoefte om me krampachtig vast te klampen aan de regeltjes zoals ze nu zijn.
Ik mis de behoefte om een belangrijk onderdeel van onze rechtstaat de deur uit te gooien.
pi_70329648
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik mis de behoefte om een belangrijk onderdeel van onze rechtstaat de deur uit te gooien.
Ik miste de behoefte om me te verzekeren bij het zorgkartel.

voorheen was ik namelijk zeer tevreden met mijn particuliere OHRA verzekering met uitgebreid pakket tegen schappelijke prijs en was ik een gewaardeerde klant en ging de inkomensafhankelijke premie met mijn salaris naar MIJ toe
pi_70329763
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:52 schreef henkway het volgende:

Ik miste de behoefte om me te verzekeren bij het zorgkartel.
Dat interesseert mij geen reet wist je dat? En dat terwijl ik ook helemaal niets zie in de huidige zorgverzekeringssituatie. Het is alleen zo off-topic.
pi_70332537
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat interesseert mij geen reet wist je dat? En dat terwijl ik ook helemaal niets zie in de huidige zorgverzekeringssituatie. Het is alleen zo off-topic.
Daar heb je gelijk in

Ontopic:

Het weer door v/d Laan onder de paraplu brengen van de corporaties bij het CFV, zal tzt leiden tot opheffing van die corporatievorm en een indeling in werkgebieden van het CFV

Een prima managementtruc

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 24-06-2009 18:46:38 ]
pi_70349708
Dus niet voor een te laag bedrag verkocht, nee gewoon verdwenen.
23.700 woningen x 140.000 euro ofwel 50 miljoen euro publiek bezit gestolen
quote:
Zo werden vorig jaar 23.700 bestaande sociale huurwoningen ondergebracht in de dochters, zodat ze buiten het rijkstoezicht vallen. Van der Laan stelt dat het is gebeurd zonder toestemming. Hij overweegt ‘passende maatregelen’ tegen deze corporaties, schrijft hij aan de Kamer. Hij geeft niet aan wat die zijn maar volgens een woordvoerster kan het gaan om een aanwijzing
quote:
do 25 jun 2009, 08:56 | 1 reactie Oorzaak crisis: gebrek aan integriteit
AMSTERDAM - Gebrek aan integriteit en slecht leiderschap is de oorzaak van de huidige economische crisis, stelt professor Richard De Mulder, hoogleraar informatica en recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Deze crisis is gebaseerd op gebrek aan integriteit, menselijke gierigheid en inhaligheid. De bankiers hebben zich niet aan hun woord gehouden. Iedereen die zich afvroeg of er niet een te groot risico werd genomen kon vertrekken. Er is in die periode nog veel geld verdiend aan bonussen, ten koste van de wereldeconomie. Het publiek en de overheid werd voorgehouden dat het financiële systeem sterker zou worden door de marktwerking ", aldus De Mulder

[ Bericht 39% gewijzigd door henkway op 25-06-2009 09:54:28 ]
pi_70350845
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:45 schreef henkway het volgende:
23.700 woningen x 140.000 euro ofwel 50 miljoen euro publiek bezit gestolen
Uit mijn hoofd kom ik op 3,3 miljard...

Verder is er niets gestolen, er is kennelijk ten onrechte geen toestemming gevraagd.

De kredietcrisis heeft verder geen donder met deze zaak te maken.
pi_70351649
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Verder is er niets gestolen, er is kennelijk ten onrechte geen toestemming gevraagd.
Inderdaad 3,3 miljard ontvreemd of omgeboekt zo je wilt
Ontrekken aan het toezicht staat voor mij gelijk aan gestolen uit publiek bezit, men kan er namelijk alles mee doen, verkopen of gewoon in een prive BV houden

Lijkt me niet dat er toestemming voor zou zijn gekomen
Het zou mooi zijn als er een lijst komt welke woningbouwvereniging zich hier schuldig aan maakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')