abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 19:59:01 #102
7889 tong80
Spleenheup
pi_65633904
quote:
Op zondag 1 februari 2009 19:56 schreef Scaurus het volgende:
Lees eerst eens Turks Fruit en daarna Tolstoj's Anne Karenina.

Huil dan om het kinderlijke niveau van een Nederlandse 'klassieker'.
Beiden geleen.

Door de laatste kwam ik niet heen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 1 februari 2009 @ 20:02:09 #103
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65634003
Wat weer aangeeft dat je niets van literatuur weet.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 1 februari 2009 @ 20:06:05 #104
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_65634138
quote:
Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Ok, dus eigenlijk veroordeel je literatuur die je zelf door vooroordelen niet eens de kans gunt?
LEES je überhaupt wel Nederlandse boeken? Lees je überhaupt wel literatuur?

Kom eens met een lijstje at je in 2008 hebt gelezen aan NL'se boeken. Ben benieuwd.
Of eigenlijk, doe o0ok maar de buitenlandse boeken. Ben benieuwd of je Murakami überhaupt wel hebt gelezen.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:08:49 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65634233
quote:

Ach, die Tolstoj is toch ook wel erg droog, langdradig en weinig humor verder hoor!
The End Times are wild
  zondag 1 februari 2009 @ 20:15:14 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65634453
quote:
Op zondag 1 februari 2009 20:02 schreef Scaurus het volgende:
Kerel, ik heb weinig mensen gekend die hun twenties al zo verzuurd en eenkennig waren als jij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:16:16 #107
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65634490
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 20:25:13 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_65634857
quote:
Testen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_65634931
@TS, probeer 'De Movo Tapes' eens.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:36:38 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65635286
quote:
Op zondag 1 februari 2009 20:16 schreef Scaurus het volgende:
Of heb ik me nu ernstig in je leeftijd vergist? Je klinkt altijd als een pedante kutstudent.
pi_65636569
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:16 schreef Scaurus het volgende:
TS is WFH-kloon.
Heb jij een Hermans-fetish ofzo? Je gooit hem te pas en te onpas over tafel.
Ik weet het ook niet
pi_65636621
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:27 schreef PhalanX het volgende:
Als de Nederlandse literatuur echt zo verschrikkelijk inventief en vernieuwend is, als Nederlandse literatuur echt breekt met het cliché-beeld, waar is onze Murakami dan? Waar is onze Michael Chaybon? Hebben wij een Orwell? Waar is onze Coupland? Onze Moers?
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...
Ik weet het ook niet
pi_65636672
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:

[..]

Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten

- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Je houdt helemaal niet van literatuur? Zeg dat dan meteen!
Ik weet het ook niet
  zondag 1 februari 2009 @ 23:12:29 #114
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65641017
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:11 schreef Dunckie het volgende:
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...
Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 1 februari 2009 @ 23:17:39 #115
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65641210
De Duitse taal is een wonder, maar ik geloof dat zelfs de Duitse taal de adjectievenoverdaad van Maarten 't Hart niet welluidend kan maken.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  zondag 1 februari 2009 @ 23:21:20 #116
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65641343
Ik zeg: F.B. Hotz.
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 23:47:25 #117
7889 tong80
Spleenheup
pi_65642141
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.
Genieten hoe die man over literatuur praat.

Waarom zien we in Nederland Martin Ros nooit op tv ?

pi_65642174
Ach, neem toch niets aan van die Scaurus. Net alsof hij een letter gelezen heeft van Anna Karenina. Of iedere andere naam waar hij zo mee strooit. Als de bakker net zoveel kletskoek verkocht als Scaurus zou hij ook VVD stemmen.
Graag op anoniem
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 23:53:17 #119
7889 tong80
Spleenheup
pi_65642292
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:48 schreef Mainport het volgende:
Ach, neem toch niets aan van die Scaurus. Net alsof hij een letter gelezen heeft van Anna Karenina. Of iedere andere naam waar hij zo mee strooit. Als de bakker net zoveel kletskoek verkocht als Scaurus zou hij ook VVD stemmen.

zondag 1 februari 2009 @ 23:54:58 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65642350
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

Genieten hoe die man over literatuur praat.

Waarom zien we in Nederland Martin Ros nooit op tv ?

Jij keek das literarische Quartett Tong? Verbazingwekkend. Martin Ros moet je tegenwoordig op selexyz.nl luisteren. Als hij het nog een tijdje volhoudt haalt Max hem misschien wel naar de buis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65644294
quote:
Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:

Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Eigenlijk vind ik het zonde van mijn tijd, maar vooruit, laat me raden: je hebt op de middelbare school een heel vervelende leeslijst moeten doorploegen, met Het Stenen Bruidsbed waar je de ballen van begreep (oorlog!) en Liesje in Luiletterland dat je helemaal niet om te lachen vond, laat staan geil (seks!) en meer van dat soort boeken waarin alleen maar moeilijk werd gedaan om niks, en sindsdien heb je de Nederlandse literatuur afgeschreven?
quote:
"Ik heb niet zo veel zin om me er in te verdiepen, maar beste Nadine26, dat hoeft toch ook niet?"

"Waarom beginnen aan Nederlandse literatuur als hier, pal voor mijn neus, vlak om de hoek, veel interessantere literatuur op me ligt te wachten?"
Voor de niet-ingewijde lezertjes is het misschien handig als ik even uitleg waar deze quotes op slaan, namelijk op een ander topic waarin een discussie werd gevoerd over de literaire waarde van science fiction-, fantasy- en horrorboeken.......

...Tijd voor een korte pauze: er mag gelachen worden

Natuurlijk hoef jij je niet in Nederlandse literatuur te verdiepen. Niks hoeft. Maar je start zelf een topic waarin je de 'inferieure kwaliteit' van die literatuur aan de orde stelt, dus dan neem ik aan dat je weet waarover je hebt hebt. En dat je dus, zeg maar, wel eens een boek hebt gelezen. Of bedoelde je te zeggen dat je na die ene lullige leeslijst bent gestrand, en dat je sindsdien veel liever boeken over kabouters en jankende weerwolven leest?
quote:
"Het belangrijkse kenmerk van Nederlandse literatuur is dat het oorlogstraumas, overbodige sex-scénes en eindeloos deprimerende personages moet bevatten.Daarom kan een roman als "Het Diner" van Koch nooit Nederlandse Literatuur zijn."
Deze passage moet je op een rustig moment, als je goed wakker bent, nog eens overlezen, dan zul je zien dat je er zelf ook niks van begrijpt.

Doe dat ook eens bij de volgende zin:
quote:
Ik betwijfel het, wat je omschrijft is hetzelfde soort spul dat je in standaard chick-lit ook tegenkomt. Iedereen weet dat chick-lit geen Literatuur is.

En bij de volgende:
quote:
Leesboeken ja, van dat zielige productie-werk. Als ik een leesboek wil dan schaf ik wel iets mins als een Dan Brown-boek aan. Nee, Literatuur zal die Koch van jou niet zijn, ik hoef het niet eens te lezen om te weten dat het geen Nederlandse Literatuur is.
En, tot slot, bij de volgende:
quote:
Hilversum Fast Food, van dat soort makkelijke lectuur waar ze een NPS-film van produceren, of een BNN-Puber-filmpje.
En dan nu de hamvraag: wat vind je er zelf van? Sterke argumenten? Goed onderbouwd? Nee hè, het maakt niet zoveel indruk om te roepen dat een bepaald boek wel kut zal zijn, gewoon omdat je denkt dat... nou ja, gewoon... zeg maar, omdat al die boeken kut zijn, als het ware.
quote:
Wat is die vreemde ondertoon in deze post toch?
Als je al een vreemde ondertoon in mijn vorige post ontdekte, ben ik benieuwd naar je mening over deze ondertoon. Maar goed, je houdt niet zo van lachen. Je houdt ook niet van Nederlandse literatuur. Je neemt het allemaal een beetje serieus. Dat geeft niks. Maar geloof me: die vreemde ondertoon is helemaal niet onaardig bedoeld. Ik dacht gewoon dat we een leuke discussie voerden
pi_65644309
quote:
Op zondag 1 februari 2009 19:18 schreef Cairon het volgende:

[..]

Hmm ik weet het niet, maar die verbitterde smaak komt me toch zo bekend voor...

Waarom doen bepaalde genres het nooit goed in Nederland?

Nadine26... ben jij dat?
Yes honey, that's me

Met mijn 'verbitterde smaak' valt het mee; het zijn maar boeken
  maandag 2 februari 2009 @ 01:57:06 #123
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65644380
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:38 schreef Echo99 het volgende:

[..]

God behoede het?

Ontopic: Een redelijk goed Nederlands boek is 'De ontdekking van de hemel.' Geen sex. Geen oorlog. Gewoon een goed boek waarin voldoende stof tot nadenken zit en ook nog eens gewoon lekker leest...
Ben er wel eens in begonnen en heb het tot bladzijde 100 volgehouden.

Maar mij veel te pretentieus. Dat ik de auteur een mislukt mens vind helpt ook al niet zo denk ik.

Levi Weemoedt hou ik wel van. Wat lichter en humoristisch.

Maar ik ben sowieso niet zo'n lezer. Zelden het geduld voor en ik mis een stukje interactie. Maar om de zoveel tijd wil ik wel eens wat proberen.

Heb Kurt Vonnegut al lang op m'n lijstje staan, maar da's geen Nederlander.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_65644412
tvp
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 2 februari 2009 @ 02:21:19 #125
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65644552
quote:
Hij beheerst het alfabet en kan gedachten vormen.

Lijken me de twee basiselementen om met literatuur in de weer te zijn. Verstand van hebben is een tweede, maar dat is eigenlijk ook volstrekt niet relevant.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_65646736
quote:
Op maandag 2 februari 2009 01:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ben er wel eens in begonnen en heb het tot bladzijde 100 volgehouden.

Maar mij veel te pretentieus. Dat ik de auteur een mislukt mens vind helpt ook al niet zo denk ik.
Waarom moet De ontdekking van de hemel er altijd bij worden gesleept als het woord 'literatuur' valt? Is het omdat Mulisch dankzij deze roman door een of andere Amerikaan is uitgeroepen tot de 'Nederlandse Homerus'? Het zegt echt helemaal niks, als je dit boek niet goed vindt. Ook de Nederlandse Homerus kan tegenvallen

Mij viel het boek ook tegen. En dus? Moet ik daaruit concluderen dat ik dus iedere voeling met de Nederlandse literatuur ben kwijtgeraakt? Dat ik de boot heb gemist? Dat ik maar beter kan overstappen op de Deense romankunst, in de hoop dat ik daar een Deense Homerus ontdek?

In Nederland verschijnen wekelijks - zeg ik even uit de losse pols - zo'n vijf tot tien nieuwe romans. Alleen al in de paar weken die dit jaar inmiddels oud is, zijn er drie prachtige boeken bijgekomen: Het diner van Herman Koch (zoals gezegd) en de verhalenbundel Een goed verhaal van Mensje van Keulen. Voor de liefhebbers van groots opgezette historische verhalen is er nog 1953 van Rik Launspach, een meeslepende roman over de watersnoodramp. De Nederlandse literatuur houdt niet op bij Mulisch
  maandag 2 februari 2009 @ 11:47:19 #127
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_65650592
ik lees nooit boeken, maar kruistocht in spijkerbroek vind ik wel tof dus TS heeft ongelijk _! helaasch.
*Hosselcopter*
  maandag 2 februari 2009 @ 12:02:30 #128
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65651090
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:47 schreef Dibble het volgende:
ik lees nooit boeken, maar kruistocht in spijkerbroek vind ik wel tof dus TS heeft ongelijk _! helaasch.
Whehe, TS gepwnd.
  Redactie Frontpage maandag 2 februari 2009 @ 12:27:48 #129
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_65652008
quote:

Appels met peren. Totaal andere periode en ander land. En dan pretendeer jij iets van literatuur te weten...
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Trouwste user 2022 maandag 2 februari 2009 @ 15:42:04 #130
7889 tong80
Spleenheup
pi_65658990
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:54 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jij keek das literarische Quartett Tong? Verbazingwekkend.
Ja geweldig programma.

pi_65662062
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:10 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Heb jij een Hermans-fetish ofzo? Je gooit hem te pas en te onpas over tafel.
Ja, dat viel me ook al op. Hermans zou een Taratune als Scaurus meedogenloos verkruimelen.
pi_65697265
Ik ben bijna klaar met mijn masterstudie Literatuurwetenschap, en ik was laatst aan het nagaan wat ik de afgelopen vier jaar heb gelezen. Nederlandse literatuur hebben we bijna niet gelezen. Ik denk dat het een roman of drie, hooguit vijf is geweest.

Hoewel ik Algemene Literatuurwetenschap studeer, en dus niet alleen Nederlandse literatuur, verbaasde ik mij toch over het kleine aandeel Nederlandse romans. Er zijn ook wel vakken geweest die over Nederlandse literatuur gingen en die ik niet heb gevolgd, maar dat waren er niet veel en ze waren volgens mij bijna allemaal van Nederlands (een compleet andere studie dus).

Ik vroeg mij dus ook af waarom mijn studie dus niet heeft gekozen voor meer Nederlandse romans. Zou het zijn omdat ze juist buiten je eigen leefgebied willen gaan en dus misschien minder 'voorgekauwd', of omdat de Nederlandse literatuur, volgens de TS, inferieur zou zijn?

Ik had best wat Couperus, Boon of Bordewijk willen lezen voor mijn studie. Nu lees ik het ernaast, maar het lijkt wel alsof Nederlandse literatuur niet interessant genoeg is voor colleges.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 16:53:30 #133
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65697339
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:04 schreef Nautilus_ het volgende:
Ja, dat viel me ook al op. Hermans zou een Taratune als Scaurus meedogenloos verkruimelen.
De voetafdruk van de grote WFH op mijn gezicht, mijn leven zou volbracht zijn!
pi_65715118
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 16:53 schreef Scaurus het volgende:

[..]

De voetafdruk van de grote WFH op mijn gezicht, mijn leven zou volbracht zijn!
Zat jij vandaag ook in de Aula naar Herman te luisteren?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 23:16:42 #135
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65715192
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:15 schreef Registratiedienst het volgende:
Zat jij vandaag ook in de Aula naar Herman te luisteren?
Philipse? Ik ben even wezen kijken, maar het was retedruk. Ik ga me natuurlijk niet verlagen tot luisteren in de gang. Et tu?
pi_65715267
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:16 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Philipse? Ik ben even wezen kijken, maar het was retedruk. Ik ga me natuurlijk niet verlagen tot luisteren in de gang. Et tu?
Ja, ik zat daar. Jij was het dus niet (zittend - voor - in het blauw). .
pi_65715410
En het was inderdaad extreem druk. Philipse! ! Ik smelt. Hoe hij op een intellectuele wijze religieuzen afzeikt is echt ‘ ‘.

[ Bericht 1% gewijzigd door Registratiedienst op 03-02-2009 23:29:02 ]
pi_65715494
quote:
Op zondag 1 februari 2009 20:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Kerel, ik heb weinig mensen gekend die hun twenties al zo verzuurd en eenkennig waren als jij.
Ringo. .
pi_65724389
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 16:51 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Ik ben bijna klaar met mijn masterstudie Literatuurwetenschap, en ik was laatst aan het nagaan wat ik de afgelopen vier jaar heb gelezen. Nederlandse literatuur hebben we bijna niet gelezen. Ik denk dat het een roman of drie, hooguit vijf is geweest.

Hoewel ik Algemene Literatuurwetenschap studeer, en dus niet alleen Nederlandse literatuur, verbaasde ik mij toch over het kleine aandeel Nederlandse romans. Er zijn ook wel vakken geweest die over Nederlandse literatuur gingen en die ik niet heb gevolgd, maar dat waren er niet veel en ze waren volgens mij bijna allemaal van Nederlands (een compleet andere studie dus).

Ik vroeg mij dus ook af waarom mijn studie dus niet heeft gekozen voor meer Nederlandse romans. Zou het zijn omdat ze juist buiten je eigen leefgebied willen gaan en dus misschien minder 'voorgekauwd', of omdat de Nederlandse literatuur, volgens de TS, inferieur zou zijn?

Ik had best wat Couperus, Boon of Bordewijk willen lezen voor mijn studie. Nu lees ik het ernaast, maar het lijkt wel alsof Nederlandse literatuur niet interessant genoeg is voor colleges.
Ik denk dat Literatuurwetenschap een brede studie is, waarbij het vooral draait om wereldliteratuur (en de uitspraken die je daarover kunt doen). Daarin speelt de Nederlandse literatuur een marginale rol, inderdaad. Publicaties over Literatuurwetenschap komen ook niet uit Nederland, of alleen voor een klein deel. Het is een vak dat over de hele wereld, en op heel veel universiteiten, wordt beoefend, en dat kun je van Nederlands(e literatuur) niet zeggen. Ik heb voor mijn studie ook een paar vakken Literatuurwetenschap gevolgd, of Algemene Literatuurwetenschappen, als ik me niet vergis, en dat was allemaal vrij abstract, in de zin van: het leek wel wiskunde, met allerlei formules en wetmatigheden.

Maar goed, ik heb natuurlijk geen Literatuurwetenschap gestudeerd, wel Frans (met als afstudeerrichting de reserach-variant Letterkunde) en daarbij draaide het voornamelijk om de Franse literatuur, zoals de letterkundige richting bij Nederlands weer draait om Nederlandse literatuur. Het zijn kleine vakgebiedjes, terwijl Literatuurwetenschap een veel groter 'literair landschap' omvat.

Ik denk ook dat jouw studie vooral draait om bepaalde 'literatuurbenaderingen', of wetenschappelijke benaderingen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de studie Franse letterkunde, al concentreerden wij ons voornamelijk op typisch Franse vormen van literatuurbenadering (psychoanalytisch, deconstructivistisch, volgens mij was er zelfs een 'anarchistische' variant, want de Fransen staan erom bekend dat ze zich helemaal laten gaan, als het om literatuur draait, en dat maakte het natuurlijk ook juist zo leuk, en absurd, dat ook wel). In Frankrijk heb je grote namen als Lacan, Derrida, Kristéva en Barthes die zich over de literatuur hebben uitgesproken, en die zullen jullie ook wel behandelen, maar er zijn in de wereld (gelukkig!) wel meer literatuurwetenschappers en dat maakt jouw studie zo divers, neem ik aan. Of klopt dat niet?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:51:42 #140
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65724433
Literatuurwetenschap
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:53:11 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_65724480
Hey doet Flipse weer de Studium Generale? Misschien ook maar weer eens kijken. Die man is zo'n snob dat het camp wordt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:53:35 #142
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65724495
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 23:21 schreef Registratiedienst het volgende:
En het was inderdaad extreem druk. Philipse! ! Ik smelt. Hoe hij op een intellectuele wijze religieuzen afzeikt is echt ‘ ‘.
Ik kom volgende weken. Moet maar zien wat het wordt, Philipse doet in opiniestukken en televisieoptredens nogal kinderlijk voor met zijn constante gehamer op het feit dat God niet bestaat en religie onzinnig is. Dan luister ik liever naar een filosoof die inzicht biedt.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:54:40 #143
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65724520
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:53 schreef speknek het volgende:
Hey doet Flipse weer de Studium Generale? Misschien ook maar weer eens kijken. Die man is zo'n snob dat het camp wordt.
Hij gaat er ook prat op dat hij een trimester per jaar aan Oxford doceert. Schijnt dat hij daar een course geeft die niemand anders wil doen
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:54:48 #144
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65724528
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 16:51 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Boon is niet Nederlands.
(Tenzij je met Nederlands nederlandstalig bedoelt natuurlijk)
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:10:49 #145
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65724978
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:53 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik kom volgende weken. Moet maar zien wat het wordt, Philipse doet in opiniestukken en televisieoptredens nogal kinderlijk voor met zijn constante gehamer op het feit dat God niet bestaat en religie onzinnig is. Dan luister ik liever naar een filosoof die inzicht biedt.
Dan moet je Nietzsche lezen, en de rest van je collectie verbranden.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:12:34 #146
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65725023
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:54 schreef Beregd het volgende:

(Tenzij je met Nederlands nederlandstalig bedoelt natuurlijk)
Dat is onder neerlandici wel gebruikelijk ja, om Nederlandstalige literatuur samen te nemen, ongeacht het land waarin het geproduceerd is.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:17:12 #147
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65725149
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:10 schreef Ringo het volgende:
Dan moet je Nietzsche lezen, en de rest van je collectie verbranden.
Das dan weer overdreven. Maar inderdaad, in mijn boekenkast komen alleen nog filosofen die op een inzichtelijke manier over atheïsme en religie schrijven, niet de atheïstische predikanten.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:21:21 #148
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65725281
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:12 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat is onder neerlandici wel gebruikelijk ja, om Nederlandstalige literatuur samen te nemen, ongeacht het land waarin het geproduceerd is.
De wortels van de "Nederlandse" literatuur liggen in Vlaanderen (Vlaams Brabant en Limburg), dus het is een logische beslissing.

Neemt niet weg dat de Vlaamse literatuur wel een eigen literatuur is, naast die van Nederland, met minstens zoveel kwaliteit.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:24:02 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_65725362
Philipse is zo slecht nog niet. Een filosoof die formele logica lijkt te begrijpen, en die heb je niet zoveel in een tijd waar filosofenopleidingen overstromen met zemelaars. Daarbij geeft hij in z'n Atheistisch Manifest best een aardige rationale waarom het naturalistische wereldbeeld altijd de te prefereren epistemologie is.
Maar goed, dit topic ging over literatuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65726529
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:24 schreef speknek het volgende:
Philipse is zo slecht nog niet. Een filosoof die formele logica lijkt te begrijpen, en die heb je niet zoveel in een tijd waar filosofenopleidingen overstromen met zemelaars. Daarbij geeft hij in z'n Atheistisch Manifest best een aardige rationale waarom het naturalistische wereldbeeld altijd de te prefereren epistemologie is.
Maar goed, dit topic ging over literatuur.
Zo, dat klinkt anders behoorlijk diep

Is dat Herman Philipse, die van Ayaan Hirshi Ali? Ik houd die dingen alleen bij via het roddelcircuit
  woensdag 4 februari 2009 @ 12:00:28 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65726631
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:57 schreef Nadine26 het volgende:
Is dat Herman Philipse, die van Ayaan Hirshi Ali? Ik houd die dingen alleen bij via het roddelcircuit
Dat is hem.
pi_65739804
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:50 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik denk dat Literatuurwetenschap een brede studie is, waarbij het vooral draait om wereldliteratuur (en de uitspraken die je daarover kunt doen). Daarin speelt de Nederlandse literatuur een marginale rol, inderdaad. Publicaties over Literatuurwetenschap komen ook niet uit Nederland, of alleen voor een klein deel. Het is een vak dat over de hele wereld, en op heel veel universiteiten, wordt beoefend, en dat kun je van Nederlands(e literatuur) niet zeggen. Ik heb voor mijn studie ook een paar vakken Literatuurwetenschap gevolgd, of Algemene Literatuurwetenschappen, als ik me niet vergis, en dat was allemaal vrij abstract, in de zin van: het leek wel wiskunde, met allerlei formules en wetmatigheden.

Maar goed, ik heb natuurlijk geen Literatuurwetenschap gestudeerd, wel Frans (met als afstudeerrichting de reserach-variant Letterkunde) en daarbij draaide het voornamelijk om de Franse literatuur, zoals de letterkundige richting bij Nederlands weer draait om Nederlandse literatuur. Het zijn kleine vakgebiedjes, terwijl Literatuurwetenschap een veel groter 'literair landschap' omvat.

Ik denk ook dat jouw studie vooral draait om bepaalde 'literatuurbenaderingen', of wetenschappelijke benaderingen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de studie Franse letterkunde, al concentreerden wij ons voornamelijk op typisch Franse vormen van literatuurbenadering (psychoanalytisch, deconstructivistisch, volgens mij was er zelfs een 'anarchistische' variant, want de Fransen staan erom bekend dat ze zich helemaal laten gaan, als het om literatuur draait, en dat maakte het natuurlijk ook juist zo leuk, en absurd, dat ook wel). In Frankrijk heb je grote namen als Lacan, Derrida, Kristéva en Barthes die zich over de literatuur hebben uitgesproken, en die zullen jullie ook wel behandelen, maar er zijn in de wereld (gelukkig!) wel meer literatuurwetenschappers en dat maakt jouw studie zo divers, neem ik aan. Of klopt dat niet?
Je hebt helemaal gelijk, het gaat ook wel meer over de benaderingen, maar ze zouden ook wat meer Nederlandstalige (ja, ik weet dat Boon niet uit Nederland komt, ik bedoelde dan ook Nederlandstalig, maar ik woon zelf bij de grens, dus misschien dat het daarom voor mij normaler is om Boon te noemen) voorbeelden kunnen geven. Je hoeft niet voor alles voorbeelden van de andere kant van de wereld te halen

En het is natuurlijk ook wel zo dat je altijd bij de taalstudies zoals Nederlands en Frans vakken kunt volgen over de literatuur in die taal/uit dat land, maar, zoals ik al zei, wat meer Nederlandse voorbeelden bij theorieën zou ik niet erg vinden

En ja, literatuurwetenschap
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:17:17 #153
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65768320
Literatuurwetenschap, past in hetzelfde rijtje als 'wetenschappelijk socialisme' en 'sociale wetenschappen'
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:28:15 #154
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_65768713
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:17 schreef Scaurus het volgende:
Literatuurwetenschap, past in hetzelfde rijtje als 'wetenschappelijk socialisme' en 'sociale wetenschappen'
oja, laat ons deze discussie hier voeren, dat wordt interessant.
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:31:50 #155
7889 tong80
Spleenheup
pi_65773310
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:28 schreef Beregd het volgende:

[..]

oja, laat ons deze discussie hier voeren, dat wordt interessant.

donderdag 5 februari 2009 @ 17:37:01 #156
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65773486
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 15:17 schreef Scaurus het volgende:
Om over filosofie als broodwinning maar te zwijgen.
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:41:08 #157
7889 tong80
Spleenheup
pi_65773607
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Om over filosofie als broodwinning maar te zwijgen.
Ik ken een paar Grieken die er wereldberoemd mee werden

donderdag 5 februari 2009 @ 17:43:16 #158
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65773668
Zet Ringo er nou niet toe aan, over de Grieken te oreren.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:43:52 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65773696
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:41 schreef tong80 het volgende:

[..]

Dat waren de sofisten die met groot succes de andere sofisten als sofist wisten weg te zetten en zichzelf als eerlijke filosoof.
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:44:01 #160
7889 tong80
Spleenheup
pi_65773702
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:43 schreef Sam_Spade het volgende:
Zet Ringo er nou niet toe aan, over de Grieken te oreren.
Ben wel benieuwd eigenlijk.

Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:45:05 #161
7889 tong80
Spleenheup
pi_65773743
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat waren de sofisten die met groot succes de andere sofisten als sofist wisten weg te zetten en zichzelf als eerlijke filosoof.
Dus zijn de Grieken ook al de uitvinders van het sofinummer ?

donderdag 5 februari 2009 @ 17:50:37 #162
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65773928
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:41 schreef tong80 het volgende:
En ik ken één Griek die als een gek tegen beroepsfilosofen heeft geageerd, die is nog wel het beroemdst.

Verder lees ik alleen Schopenhauer en Nietzsche. En Wittgenstein, maar alleen als ik in topvorm ben. Denkers die buiten de academische wereld stonden, of er ver boven. Die lui konden tenminste schrijven. De meeste filosofie is immers volmaakt onleesbare hersenprut, daar zou iemand met een ontwikkeld gevoel voor esthetiek zich niet aan moeten wagen.
  donderdag 5 februari 2009 @ 17:50:38 #163
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65773929
Grutjes, tong, ik zou nog liever Bart Chabot de door GeenStijl bewerkte IDEEËN van Multatuli horen voordragen dan nog een van jouw grapjes tot mij te moeten nemen.
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:57:56 #164
7889 tong80
Spleenheup
pi_65774137
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:50 schreef Sam_Spade het volgende:
Grutjes, tong, ik zou nog liever Bart Chabot de door GeenStijl bewerkte IDEEËN van Multatuli horen voordragen dan nog een van jouw grapjes tot mij te moeten nemen.

Grutjes is trouwens wel een mooi woord.

Doorgaans wordt er op Fok met andere woorden polemiek bedreven.

donderdag 5 februari 2009 @ 17:58:14 #165
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65774151
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:50 schreef Sam_Spade het volgende:
Bij sommige van zijn kwinkslagen denk ik inderdaad, ach leefde Driek van Wissen nog maar.
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2009 @ 17:59:06 #166
7889 tong80
Spleenheup
pi_65774178
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 17:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Bij sommige van zijn kwinkslagen denk ik inderdaad, ach leefde Driek van Wissen nog maar.
Nu ga je te ver

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')