abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 februari 2009 @ 19:56:22 #101
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65633823
Lees eerst eens Turks Fruit en daarna Tolstoj's Anne Karenina.

Huil dan om het kinderlijke niveau van een Nederlandse 'klassieker'.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 19:59:01 #102
7889 tong80
Spleenheup
pi_65633904
quote:
Op zondag 1 februari 2009 19:56 schreef Scaurus het volgende:

Beiden geleen.

Door de laatste kwam ik niet heen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 1 februari 2009 @ 20:02:09 #103
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65634003
Wat weer aangeeft dat je niets van literatuur weet.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:06:05 #104
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_65634138
quote:
Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Ok, dus eigenlijk veroordeel je literatuur die je zelf door vooroordelen niet eens de kans gunt?
LEES je überhaupt wel Nederlandse boeken? Lees je überhaupt wel literatuur?

Kom eens met een lijstje at je in 2008 hebt gelezen aan NL'se boeken. Ben benieuwd.
Of eigenlijk, doe o0ok maar de buitenlandse boeken. Ben benieuwd of je Murakami überhaupt wel hebt gelezen.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:08:49 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65634233
quote:
Op zondag 1 februari 2009 19:56 schreef Scaurus het volgende:

Ach, die Tolstoj is toch ook wel erg droog, langdradig en weinig humor verder hoor!
The End Times are wild
  zondag 1 februari 2009 @ 20:15:14 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65634453
quote:
Op zondag 1 februari 2009 20:02 schreef Scaurus het volgende:
Kerel, ik heb weinig mensen gekend die hun twenties al zo verzuurd en eenkennig waren als jij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:16:16 #107
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65634490
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 20:25:13 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_65634857
quote:
Testen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_65634931
@TS, probeer 'De Movo Tapes' eens.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 1 februari 2009 @ 20:36:38 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65635286
quote:
Op zondag 1 februari 2009 20:16 schreef Scaurus het volgende:
Of heb ik me nu ernstig in je leeftijd vergist? Je klinkt altijd als een pedante kutstudent.
pi_65636569
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:16 schreef Scaurus het volgende:
TS is WFH-kloon.
Heb jij een Hermans-fetish ofzo? Je gooit hem te pas en te onpas over tafel.
Ik weet het ook niet
pi_65636621
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 14:27 schreef PhalanX het volgende:
Als de Nederlandse literatuur echt zo verschrikkelijk inventief en vernieuwend is, als Nederlandse literatuur echt breekt met het cliché-beeld, waar is onze Murakami dan? Waar is onze Michael Chaybon? Hebben wij een Orwell? Waar is onze Coupland? Onze Moers?
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...
Ik weet het ook niet
pi_65636672
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:

[..]

Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten

- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Je houdt helemaal niet van literatuur? Zeg dat dan meteen!
Ik weet het ook niet
  zondag 1 februari 2009 @ 23:12:29 #114
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65641017
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:11 schreef Dunckie het volgende:
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...
Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 1 februari 2009 @ 23:17:39 #115
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65641210
De Duitse taal is een wonder, maar ik geloof dat zelfs de Duitse taal de adjectievenoverdaad van Maarten 't Hart niet welluidend kan maken.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  zondag 1 februari 2009 @ 23:21:20 #116
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65641343
Ik zeg: F.B. Hotz.
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 23:47:25 #117
7889 tong80
Spleenheup
pi_65642141
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.
Genieten hoe die man over literatuur praat.

Waarom zien we in Nederland Martin Ros nooit op tv ?

pi_65642174
Ach, neem toch niets aan van die Scaurus. Net alsof hij een letter gelezen heeft van Anna Karenina. Of iedere andere naam waar hij zo mee strooit. Als de bakker net zoveel kletskoek verkocht als Scaurus zou hij ook VVD stemmen.
Graag op anoniem
  Trouwste user 2022 zondag 1 februari 2009 @ 23:53:17 #119
7889 tong80
Spleenheup
pi_65642292
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:48 schreef Mainport het volgende:
Ach, neem toch niets aan van die Scaurus. Net alsof hij een letter gelezen heeft van Anna Karenina. Of iedere andere naam waar hij zo mee strooit. Als de bakker net zoveel kletskoek verkocht als Scaurus zou hij ook VVD stemmen.

zondag 1 februari 2009 @ 23:54:58 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65642350
quote:
Op zondag 1 februari 2009 23:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

Genieten hoe die man over literatuur praat.

Waarom zien we in Nederland Martin Ros nooit op tv ?

Jij keek das literarische Quartett Tong? Verbazingwekkend. Martin Ros moet je tegenwoordig op selexyz.nl luisteren. Als hij het nog een tijdje volhoudt haalt Max hem misschien wel naar de buis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_65644294
quote:
Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:

Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Eigenlijk vind ik het zonde van mijn tijd, maar vooruit, laat me raden: je hebt op de middelbare school een heel vervelende leeslijst moeten doorploegen, met Het Stenen Bruidsbed waar je de ballen van begreep (oorlog!) en Liesje in Luiletterland dat je helemaal niet om te lachen vond, laat staan geil (seks!) en meer van dat soort boeken waarin alleen maar moeilijk werd gedaan om niks, en sindsdien heb je de Nederlandse literatuur afgeschreven?
quote:
"Ik heb niet zo veel zin om me er in te verdiepen, maar beste Nadine26, dat hoeft toch ook niet?"

"Waarom beginnen aan Nederlandse literatuur als hier, pal voor mijn neus, vlak om de hoek, veel interessantere literatuur op me ligt te wachten?"
Voor de niet-ingewijde lezertjes is het misschien handig als ik even uitleg waar deze quotes op slaan, namelijk op een ander topic waarin een discussie werd gevoerd over de literaire waarde van science fiction-, fantasy- en horrorboeken.......

...Tijd voor een korte pauze: er mag gelachen worden

Natuurlijk hoef jij je niet in Nederlandse literatuur te verdiepen. Niks hoeft. Maar je start zelf een topic waarin je de 'inferieure kwaliteit' van die literatuur aan de orde stelt, dus dan neem ik aan dat je weet waarover je hebt hebt. En dat je dus, zeg maar, wel eens een boek hebt gelezen. Of bedoelde je te zeggen dat je na die ene lullige leeslijst bent gestrand, en dat je sindsdien veel liever boeken over kabouters en jankende weerwolven leest?
quote:
"Het belangrijkse kenmerk van Nederlandse literatuur is dat het oorlogstraumas, overbodige sex-scénes en eindeloos deprimerende personages moet bevatten.Daarom kan een roman als "Het Diner" van Koch nooit Nederlandse Literatuur zijn."
Deze passage moet je op een rustig moment, als je goed wakker bent, nog eens overlezen, dan zul je zien dat je er zelf ook niks van begrijpt.

Doe dat ook eens bij de volgende zin:
quote:
Ik betwijfel het, wat je omschrijft is hetzelfde soort spul dat je in standaard chick-lit ook tegenkomt. Iedereen weet dat chick-lit geen Literatuur is.

En bij de volgende:
quote:
Leesboeken ja, van dat zielige productie-werk. Als ik een leesboek wil dan schaf ik wel iets mins als een Dan Brown-boek aan. Nee, Literatuur zal die Koch van jou niet zijn, ik hoef het niet eens te lezen om te weten dat het geen Nederlandse Literatuur is.
En, tot slot, bij de volgende:
quote:
Hilversum Fast Food, van dat soort makkelijke lectuur waar ze een NPS-film van produceren, of een BNN-Puber-filmpje.
En dan nu de hamvraag: wat vind je er zelf van? Sterke argumenten? Goed onderbouwd? Nee hè, het maakt niet zoveel indruk om te roepen dat een bepaald boek wel kut zal zijn, gewoon omdat je denkt dat... nou ja, gewoon... zeg maar, omdat al die boeken kut zijn, als het ware.
quote:
Wat is die vreemde ondertoon in deze post toch?
Als je al een vreemde ondertoon in mijn vorige post ontdekte, ben ik benieuwd naar je mening over deze ondertoon. Maar goed, je houdt niet zo van lachen. Je houdt ook niet van Nederlandse literatuur. Je neemt het allemaal een beetje serieus. Dat geeft niks. Maar geloof me: die vreemde ondertoon is helemaal niet onaardig bedoeld. Ik dacht gewoon dat we een leuke discussie voerden
pi_65644309
quote:
Op zondag 1 februari 2009 19:18 schreef Cairon het volgende:

[..]

Hmm ik weet het niet, maar die verbitterde smaak komt me toch zo bekend voor...

Waarom doen bepaalde genres het nooit goed in Nederland?

Nadine26... ben jij dat?
Yes honey, that's me

Met mijn 'verbitterde smaak' valt het mee; het zijn maar boeken
  maandag 2 februari 2009 @ 01:57:06 #123
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65644380
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 13:38 schreef Echo99 het volgende:

[..]

God behoede het?

Ontopic: Een redelijk goed Nederlands boek is 'De ontdekking van de hemel.' Geen sex. Geen oorlog. Gewoon een goed boek waarin voldoende stof tot nadenken zit en ook nog eens gewoon lekker leest...
Ben er wel eens in begonnen en heb het tot bladzijde 100 volgehouden.

Maar mij veel te pretentieus. Dat ik de auteur een mislukt mens vind helpt ook al niet zo denk ik.

Levi Weemoedt hou ik wel van. Wat lichter en humoristisch.

Maar ik ben sowieso niet zo'n lezer. Zelden het geduld voor en ik mis een stukje interactie. Maar om de zoveel tijd wil ik wel eens wat proberen.

Heb Kurt Vonnegut al lang op m'n lijstje staan, maar da's geen Nederlander.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_65644412
tvp
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 2 februari 2009 @ 02:21:19 #125
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_65644552
quote:
Hij beheerst het alfabet en kan gedachten vormen.

Lijken me de twee basiselementen om met literatuur in de weer te zijn. Verstand van hebben is een tweede, maar dat is eigenlijk ook volstrekt niet relevant.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')