Beiden geleen.quote:Op zondag 1 februari 2009 19:56 schreef Scaurus het volgende:
Lees eerst eens Turks Fruit en daarna Tolstoj's Anne Karenina.
Huil dan om het kinderlijke niveau van een Nederlandse 'klassieker'.
Ok, dus eigenlijk veroordeel je literatuur die je zelf door vooroordelen niet eens de kans gunt?quote:Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Ach, die Tolstoj is toch ook wel erg droog, langdradig en weinig humor verder hoor!quote:Op zondag 1 februari 2009 19:56 schreef Scaurus het volgende:
Lees eerst eens Turks Fruit en daarna Tolstoj's Anne Karenina.
Huil dan om het kinderlijke niveau van een Nederlandse 'klassieker'.
Kerel, ik heb weinig mensen gekend die hun twenties al zo verzuurd en eenkennig waren als jij.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:02 schreef Scaurus het volgende:
Wat weer aangeeft dat je niets van literatuur weet.
Testen ?quote:Op zondag 1 februari 2009 20:02 schreef Scaurus het volgende:
Of heb ik me nu ernstig in je leeftijd vergist? Je klinkt altijd als een pedante kutstudent.quote:
Heb jij een Hermans-fetish ofzo? Je gooit hem te pas en te onpas over tafel.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:16 schreef Scaurus het volgende:
TS is WFH-kloon.
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 14:27 schreef PhalanX het volgende:
Als de Nederlandse literatuur echt zo verschrikkelijk inventief en vernieuwend is, als Nederlandse literatuur echt breekt met het cliché-beeld, waar is onze Murakami dan? Waar is onze Michael Chaybon? Hebben wij een Orwell? Waar is onze Coupland? Onze Moers?
Je houdt helemaal niet van literatuur? Zeg dat dan meteen!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:06 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Het is moeilijker om vijf Nederlandse klassiekers op te noemen die NIET een van de drie punten bevatten
- geen sex.
- geen oorlog.
- geen eindeloze poel van deprimerend verderf waar de personages zich in storten.
Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:11 schreef Dunckie het volgende:
Kom nou, wij hebben Mulisch toch, in hoeveel talen is hij niet vertaald, hoe groot is hij niet in tal van landen. In Duitsland is hij de God van de letteren...
Genieten hoe die man over literatuur praat.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maarten ’t Hart en Cees Nooteboom zijn volgens mij minstens zo groot. Reich-Ranicki was b.v. niet zo’n fan van Mulisch als ik het me wel herinner.
quote:Op zondag 1 februari 2009 23:48 schreef Mainport het volgende:
Ach, neem toch niets aan van die Scaurus. Net alsof hij een letter gelezen heeft van Anna Karenina. Of iedere andere naam waar hij zo mee strooit. Als de bakker net zoveel kletskoek verkocht als Scaurus zou hij ook VVD stemmen.
Jij keek das literarische Quartett Tong? Verbazingwekkend. Martin Ros moet je tegenwoordig op selexyz.nl luisteren. Als hij het nog een tijdje volhoudt haalt Max hem misschien wel naar de buis.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
Genieten hoe die man over literatuur praat.
Waarom zien we in Nederland Martin Ros nooit op tv ?
Eigenlijk vind ik het zonde van mijn tijd, maar vooruit, laat me raden: je hebt op de middelbare school een heel vervelende leeslijst moeten doorploegen, met Het Stenen Bruidsbed waar je de ballen van begreep (oorlog!) en Liesje in Luiletterland dat je helemaal niet om te lachen vond, laat staan geil (seks!) en meer van dat soort boeken waarin alleen maar moeilijk werd gedaan om niks, en sindsdien heb je de Nederlandse literatuur afgeschreven?quote:Op zondag 1 februari 2009 17:52 schreef PhalanX het volgende:
Waarom zou ik dat in hemelsnaam willen lezen? Het is Nederlandse literatuur, waarom zou ik het boek openslaan en een poging wagen? Ik weet toch dat het van inferieure kwaliteit is aan de schrijvers die je zelf al noemde. Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zaken waar ik de uitkomst al van weet.
Voor de niet-ingewijde lezertjes is het misschien handig als ik even uitleg waar deze quotes op slaan, namelijk op een ander topic waarin een discussie werd gevoerd over de literaire waarde van science fiction-, fantasy- en horrorboeken.......quote:"Ik heb niet zo veel zin om me er in te verdiepen, maar beste Nadine26, dat hoeft toch ook niet?"
"Waarom beginnen aan Nederlandse literatuur als hier, pal voor mijn neus, vlak om de hoek, veel interessantere literatuur op me ligt te wachten?"
Deze passage moet je op een rustig moment, als je goed wakker bent, nog eens overlezen, dan zul je zien dat je er zelf ook niks van begrijpt.quote:"Het belangrijkse kenmerk van Nederlandse literatuur is dat het oorlogstraumas, overbodige sex-scénes en eindeloos deprimerende personages moet bevatten.Daarom kan een roman als "Het Diner" van Koch nooit Nederlandse Literatuur zijn."
quote:Ik betwijfel het, wat je omschrijft is hetzelfde soort spul dat je in standaard chick-lit ook tegenkomt. Iedereen weet dat chick-lit geen Literatuur is.
En, tot slot, bij de volgende:quote:Leesboeken ja, van dat zielige productie-werk. Als ik een leesboek wil dan schaf ik wel iets mins als een Dan Brown-boek aan. Nee, Literatuur zal die Koch van jou niet zijn, ik hoef het niet eens te lezen om te weten dat het geen Nederlandse Literatuur is.
En dan nu de hamvraag: wat vind je er zelf van?quote:Hilversum Fast Food, van dat soort makkelijke lectuur waar ze een NPS-film van produceren, of een BNN-Puber-filmpje.
Als je al een vreemde ondertoon in mijn vorige post ontdekte, ben ik benieuwd naar je mening over deze ondertoon. Maar goed, je houdt niet zo van lachen. Je houdt ook niet van Nederlandse literatuur. Je neemt het allemaal een beetje serieus. Dat geeft niks. Maar geloof me: die vreemde ondertoon is helemaal niet onaardig bedoeld. Ik dacht gewoon dat we een leuke discussie voerdenquote:Wat is die vreemde ondertoon in deze post toch?
Yes honey, that's mequote:Op zondag 1 februari 2009 19:18 schreef Cairon het volgende:
[..]
Hmm ik weet het niet, maar die verbitterde smaak komt me toch zo bekend voor...
Waarom doen bepaalde genres het nooit goed in Nederland?
Nadine26... ben jij dat?
Ben er wel eens in begonnen en heb het tot bladzijde 100 volgehouden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 13:38 schreef Echo99 het volgende:
[..]
God behoede het?
Ontopic: Een redelijk goed Nederlands boek is 'De ontdekking van de hemel.' Geen sex. Geen oorlog. Gewoon een goed boek waarin voldoende stof tot nadenken zit en ook nog eens gewoon lekker leest...
Hij beheerst het alfabet en kan gedachten vormen.quote:Op zondag 1 februari 2009 20:02 schreef Scaurus het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |