quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 08:08 schreef Autodidact het volgende:[..]
Ik heb niet echt het idee dat Turkije dat zou laten gebeuren. In Koerdistan wordt net zo goed collectief gestraft.Nog geen drie maanden geleden zette Turkije honderdduizend militairen, gevechtsvliegtuigen en tanks in om een terreuractie van de PKK te vergelden. Sinds het begin van het conflict zijn tientallen Koerdische dorpen platgebrand, tienduizenden burgerdoden, 3.000 politieke gevangenen zitten inmiddels in die gevangenissen waar ze van mensenrechten nog niet hebben gehoord. De wereldmedia was afwezig in het laatste conflict, zweeg in alle talen. Hoe kan Erdogan in hemelsnaam met droge ogen Israel de les leren als het gaat om mensenrechten en de omgang met terreur zonder burgers mee te sleuren in het conflict?
Natuurlijk, Turkije heeft weinig recht van spreken... maar toch, denk ik nu, volgens mij is Israël het enige land in die regio dat op dergelijke schaal onderdrukte mensen vermoordt, in de huidige tijd, deze regeringen. Ja, er zijn dictaturen, en ja, er worden gemarteld, en ja, ze hebben geen vrijheid, en ja, etcetera... Ik hoef geen achterlijke regeringen te verdedigen. Maar toch. En ik denk dat Europa niet zou spreken over het recht op verdediging als Saoedi-Arabië een stad belegert en honderden en duizenden doodt... En dat om de zoveel jaar. Maar, goed, oké, whatever, etcetera, blaat. Ik wilde eigenlijk zeggen:
Ja, goede vraag, wat zou jij doen als er elke dag raketten op Istanboel vielen? Andere vergelijking, wat zouden wij doen als er elke dag raketten vanuit België op Nederland vallen? Nou ja, je kunt weliswaar zuiver terroriserende raketten maar die haast niemand doden en verwonden vergelden met collectief straffen en het doden en verwonden en verminken van honderden onschuldige burgers... dat kan... zo doet, bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, Israël het nu. Als ik dan echter Nederland was, dan zou ik de blokkade van Antwerpen opheffen, de rest van België ontruimen, de miljoen calvinistische kolonisten verwijderen, honderden Belgische gevangenen vrijlaten, Saarland teruggeven aan Antwerpensteunend Duitsland, nou ja, dat zo ongeveer.