abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65571012
Bij een debat met studenten van de Universiteit Twente heeft D66-leider Alexander Pechtold vanochtend geopperd de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Deze gelden wil hij gebruiken om in het onderwijs te investeren. Dat is volgens hem hoognodig, omdat de kenniseconomie van Nederland internationaal steeds minder voorstelt.

Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”

Een nieuwe financieringsregeling moet gebaseerd zijn op wat je na je studie gaat verdienen. De student verdient zijn gemaakte kosten later ruimschoots terug, dus daar mag je wat van verwachten volgens Pechtold. “Niet kijken naar je afkomst, maar naar je toekomst.” Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.

Pechtold ziet de komende jaren grote problemen in het onderwijs. Met name schort het aan de kwaliteit, tempo, bureaucratie en afrekenbaarheid van docenten. “Gemiddeld zitten er vijftig tot zeventig studenten op een docent. Kijk naar Europa, we zaten op de de mediaan, nu zitten we daaronder.”
Graag op anoniem
pi_65571225
Goed idee van Pechtold. Stufi en collegegeld, dat is broekzak-vestzak.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:30:24 #3
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_65571227
Alexje heeft zeker geld zat om zijn kinderen te laten studeren
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:32:32 #4
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_65571306
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je ouders
pi_65571310
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Kan ook opgevangen worden door een renteloze lening natuurlijk.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:36:17 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_65571449
Welke andere landern hebben trouwens een systeem dat vergelijkbaar is met de Nederlandse studiefinanciering? Ik weet dat Belgie kindergeld heeft, een soort voortzetting van kinderbijslag. Heeft iemand bedragen?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:38:35 #7
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_65571541
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:32 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je ouders
Nix mis mee, maar iets zegt mij dat de kinderen van Pechtold dat dus niet hoeven te doen.
opgezegd@fok.nl
pi_65571571
Oplossing: stufi afschaffen, collegegeld vertienvoudigen en afgestudeerden veel meer loon geven.
pi_65572403
D'66 heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
Dat StuFi niet helpt bij het bevorderen van leerprestaties lijkt me wel duidelijk.
Als een leerling wil, kan hij middels een lening een studie volgen. Juist dit element zal er voor zorgen dat het aantal onzinstudies drastisch vermindert. Alleen rendabele studies (met economisch nut) worden dan nog gefinancierd, de hobbycursussen volg je maar in je eigen tijd.

Helaas wil hij het geld dat overblijft echter niet terug geven aan de burger, maar 'investeren' in het onderwijs.
Hoeveel meer geld heeft dat onderwijs dan nodig? Niemand die het weet. Mijn idee: privatiseer dat onderwijs gewoon en laat concurrentie haar werk doen. Dan worden die scholen gruwelijk hard afgerekend op prestaties en moeten ze wel betaalbaar blijven.
Het is totale onzin te denken dat alleen de allerrijksten dan kunnen studeren. Een arme student is een prima investering voor een bedrijf met behoefte aan hoogopgeleid personeel, bijv. Juist het huidige systeem zorgt ervoor dat mensen die jong zijn gaan werken opdraaien voor de kosten van de eeuwige student, het verwaande rijkeluiszoontje.
Bovendien gaat men voorbij aan de mogelijkheid dat ons onderwijs gewoonweg veel te (onnodig) duur is geworden, zonder dat dit de kwaliteit bevorderd heeft. Hoe zou dat nu komen, geachte Pechthold?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:11:38 #10
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65572708
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:02 schreef sneakypete het volgende:
Als een leerling wil, kan hij middels een lening een studie volgen. Juist dit element zal er voor zorgen dat het aantal onzinstudies drastisch vermindert. Alleen rendabele studies (met economisch nut) worden dan nog gefinancierd, de hobbycursussen volg je maar in je eigen tijd.
Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.

Het blijft altijd typisch, hoezeer libertariërs en anarchisten hoge cultuur verachten.
pi_65572776
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:11 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.

Het blijft altijd typisch, hoezeer libertariërs en anarchisten hoge cultuur verachten.
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?

Overigens bazel je maar wat. Ik las tijdens school nauwelijks boeken en heb de draad pas een paar ja na schoolverlating (vrijwillig) opgepakt. Is beslist geen subsidie voor nodig, werd Nietzsche gesubsidieerd?
pi_65572789
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:39 schreef Scaurus het volgende:
Oplossing: stufi afschaffen, collegegeld vertienvoudigen en afgestudeerden veel meer loon geven.
Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:23:27 #13
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65573059
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog in
Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).

Verder ben ik het met Pechtold eens dat de stufi van nu gewoon debiel is. het geld is niet eens genoeg voor een kamer, dan is er wat mis. Goed moment om wat nieuws te verzinnen. Iig NIET op basis van wat men later gaat verdienen, dat stimuleert slechte en overvolle studies en dat is niet wenselijk voor de maatschappij.

Nee ik ben eerder voor een veel lager variabel collegegeld en masters waarbij studenten betaald worden voor hun onderzoek. Stimulerend en minder bureaucratie, terwijl ook armere mensen nog steeds kunnen doorstuderen. Tijdens je eerste jaren studie kan je er meestal wel bijwerken en anders is je leentijd een stuk korte. Tijdens de laatste jaren gaat dat ten koste van de kwaliteit. ik ben ook betaald voor mijn afstudeeronderzoek en dat werkte uitstekend.

Collegegeld wordt door de overheid bepaald voor de duidelijkheid, dat is dan hun stuurmiddel.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_65573171
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:23 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).

Verder ben ik het met Pechtold eens dat de stufi van nu gewoon debiel is. het geld is niet eens genoeg voor een kamer, dan is er wat mis. Goed moment om wat nieuws te verzinnen. Iig NIET op basis van wat men later gaat verdienen, dat stimuleert slechte en overvolle studies en dat is niet wenselijk voor de maatschappij.

Nee ik ben eerder voor een veel lager variabel collegegeld en masters waarbij studenten betaald worden voor hun onderzoek. Stimulerend en minder bureaucratie, terwijl ook armere mensen nog steeds kunnen doorstuderen. Tijdens je eerste jaren studie kan je er meestal wel bijwerken en anders is je leentijd een stuk korte. Tijdens de laatste jaren gaat dat ten koste van de kwaliteit. ik ben ook betaald voor mijn afstudeeronderzoek en dat werkte uitstekend.

Collegegeld wordt door de overheid bepaald voor de duidelijkheid, dat is dan hun stuurmiddel.
Het gemiddelde niveau mag dan lager zijn, het niveau wat betreft financiele studies die gedaan worden in de 'city' zelf liggen toch een stuk hoger.

Het plan om het collegegeld naar bijv. 4 of 5000 euro te gooien per jaar lijkt me nog niet eens zo'n gek idee.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_65575191
quote:
Bij een debat met studenten van de Universiteit Twente heeft D66-leider Alexander Pechtold vanochtend geopperd de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Deze gelden wil hij gebruiken om in het onderwijs te investeren. Dat is volgens hem hoognodig, omdat de kenniseconomie van Nederland internationaal steeds minder voorstelt.
Ik kan begrijpen dat je in het onderwijs wil investeren, maar als je tegelijkertijd op een ander aspect bezuinigd dan gaat dat weer ten koste van het onderwijs. Als studenten minder tijd krijgen om af te studeren, of meer tijd moeten besteden aan bijbaantjes en andere onzin: het onderhouden van zichzelf en de docent, dan gaat dat weer direct ten koste van het kennisniveau. Je kunt de druk wel verhogen en het steeds moeilijker maken om uberhaubt te studeren maar dat zorgt echt niet voor een kenniseconomie. Een kenniseconomie betekent juist dat aan zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid wordt geboden om een echte studie te volgen.

Naast het feit dat ik het asociaal vind om studenten als zwakke schakel die zichzelf amper kunnen onderhouden financieel nog verder uit te kleden, terwijl zij het fundament moeten vormen voor de toekomstige economie. Als er een groep binnen de samenleving van bescherming moet genieten dan zijn het wel studenten.
quote:
Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”
Als het probleem is dat de studiefinanciering wordt uitgehold, waarom moet het dan afgeschaft worden? Dat is de ultieme vorm van uitholling van dat systeem.
quote:
Een nieuwe financieringsregeling moet gebaseerd zijn op wat je na je studie gaat verdienen. De student verdient zijn gemaakte kosten later ruimschoots terug, dus daar mag je wat van verwachten volgens Pechtold. “Niet kijken naar je afkomst, maar naar je toekomst.” Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.
Als ik moet betalen kijkend naar wat ik later ga verdienen, dan moet ik met leningen gaan gokken op een onzekere toekomst? En betalen studenten die later meer verdienen later niet al meer belasting om studies van anderen te financieren?

In mijn ogen lijkt het eerder op ontmoedigingsbeleid om door te studeren. Studeren wordt moeilijker gemaakt, een financiële gok en daarnaast zal het minder opleveren vanwege het doorgeschoten progressieve stelsel. Zo creëer je geen kenniseconomie. Studeren moet lonend zijn.
quote:
“Gemiddeld zitten er vijftig tot zeventig studenten op een docent. Kijk naar Europa, we zaten op de de mediaan, nu zitten we daaronder.”
Dat kunnen we oplossen door de helft minder studenten te laten studeren hè, elitist Pechtold. Dan kunnen we mooi een kenniseconomie van laagopgeleiden vormen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 19:23:22 ]
pi_65576193
Wat een vies mannetje is Pechtold ook. Aan de ene kant wil hij Afrikaantjes en uitkeringstrekkers met liefde beschermen tegen de boze buitenwereld, terwijl hij onze toekomst, de studenten, zo veel mogelijk wenst uit te persen. Walgelijke man.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 19:44:28 #17
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65577032
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Bant problemen naar Siberië | Nog steeds een held in eigen land | Time magazine 'Man van het jaar 1939 & 1942'
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:24:22 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_65578278
Wat een kutplan
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:29:46 #19
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65578465
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat een kutplan
Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
Bant problemen naar Siberië | Nog steeds een held in eigen land | Time magazine 'Man van het jaar 1939 & 1942'
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:36:52 #20
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_65578735
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 19:44 schreef Jozef.Stalin het volgende:
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Thuiswonende studenten krijgen dan ook een stuk minder dan uitwonende studenten.

Doch betwijfel ik of boeken en collegegeld omlaag gaan voor de thuiswonende student, dus die heeft ook gewoon kosten.
pi_65578771
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:

[..]

Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
Geld is er inderdaad onbeperkt. Het is inderdaad als de overheid bij blijft springen, ik betaal immers toch geen belasting.
pi_65579132
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:

[..]

Je staart je blind op korte termijn cijfers als je denkt dat studenten een kostenpost zijn. Als de overheid geld teveel heeft dan kunnen ze juist ophouden met het investeren in het onderwijs.

[ Bericht 9% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 21:00:54 ]
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:00:51 #23
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65579531
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:49 schreef Picchia het volgende:

[..]

Het is een foute veronderstelling dat studenten een kostenpost zijn. Het is juist een simpele investering in de motor van onze economie.
En dan is de vraag waar je die bak geld heen stuurt. Direct naar het onderwijs of op de rekening van studenten die die dat bedrag soms gebruiken om 2 avonden extra door te kunnen zuipen.

Dan doel ik dus op een groep die het niet echt nodig heeft
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:03:34 #24
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_65579620
stufi moet gewoon prestatie afhankelijk gemaakt worden. Als je de studie niet kan betalen en je hebt goed gepresteerd (zie beurzen in de VS) dan krijg je een beurs. Basis voor leefgeld (moet wel betere huisvesting of schoolcampusen zijn - en levensonderhoud) moet wel door blijven gaan denk ik zo. Vergelijkbaar met bijstandsniveau.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:04:48 #25
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65579657
Nog steeds dat vooroordeel dat studenten het geld spenderen aan zuipen en leuke dingen
Het geld is niet toereikend, en veel werken naast je studie komt je studie echt niet ten goede.
Dasvidanja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')