Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je oudersquote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Alexje heeft zeker geld zat om zijn kinderen te laten studeren
Kan ook opgevangen worden door een renteloze lening natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Alexje heeft zeker geld zat om zijn kinderen te laten studeren
Nix mis mee, maar iets zegt mij dat de kinderen van Pechtold dat dus niet hoeven te doen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:32 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je ouders
Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:02 schreef sneakypete het volgende:
Als een leerling wil, kan hij middels een lening een studie volgen. Juist dit element zal er voor zorgen dat het aantal onzinstudies drastisch vermindert. Alleen rendabele studies (met economisch nut) worden dan nog gefinancierd, de hobbycursussen volg je maar in je eigen tijd.
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:11 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.
Het blijft altijd typisch, hoezeer libertariërs en anarchisten hoge cultuur verachten.
Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog inquote:Op vrijdag 30 januari 2009 16:39 schreef Scaurus het volgende:
Oplossing: stufi afschaffen, collegegeld vertienvoudigen en afgestudeerden veel meer loon geven.
Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog in
Het gemiddelde niveau mag dan lager zijn, het niveau wat betreft financiele studies die gedaan worden in de 'city' zelf liggen toch een stuk hoger.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:23 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).
Verder ben ik het met Pechtold eens dat de stufi van nu gewoon debiel is. het geld is niet eens genoeg voor een kamer, dan is er wat mis. Goed moment om wat nieuws te verzinnen. Iig NIET op basis van wat men later gaat verdienen, dat stimuleert slechte en overvolle studies en dat is niet wenselijk voor de maatschappij.
Nee ik ben eerder voor een veel lager variabel collegegeld en masters waarbij studenten betaald worden voor hun onderzoek. Stimulerend en minder bureaucratie, terwijl ook armere mensen nog steeds kunnen doorstuderen. Tijdens je eerste jaren studie kan je er meestal wel bijwerken en anders is je leentijd een stuk korte. Tijdens de laatste jaren gaat dat ten koste van de kwaliteit. ik ben ook betaald voor mijn afstudeeronderzoek en dat werkte uitstekend.
Collegegeld wordt door de overheid bepaald voor de duidelijkheid, dat is dan hun stuurmiddel.
Ik kan begrijpen dat je in het onderwijs wil investeren, maar als je tegelijkertijd op een ander aspect bezuinigd dan gaat dat weer ten koste van het onderwijs. Als studenten minder tijd krijgen om af te studeren, of meer tijd moeten besteden aan bijbaantjes en andere onzin: het onderhouden van zichzelf en de docent, dan gaat dat weer direct ten koste van het kennisniveau. Je kunt de druk wel verhogen en het steeds moeilijker maken om uberhaubt te studeren maar dat zorgt echt niet voor een kenniseconomie. Een kenniseconomie betekent juist dat aan zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid wordt geboden om een echte studie te volgen.quote:Bij een debat met studenten van de Universiteit Twente heeft D66-leider Alexander Pechtold vanochtend geopperd de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Deze gelden wil hij gebruiken om in het onderwijs te investeren. Dat is volgens hem hoognodig, omdat de kenniseconomie van Nederland internationaal steeds minder voorstelt.
Als het probleem is dat de studiefinanciering wordt uitgehold, waarom moet het dan afgeschaft worden? Dat is de ultieme vorm van uitholling van dat systeem.quote:Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”
Als ik moet betalen kijkend naar wat ik later ga verdienen, dan moet ik met leningen gaan gokken op een onzekere toekomst? En betalen studenten die later meer verdienen later niet al meer belasting om studies van anderen te financieren?quote:Een nieuwe financieringsregeling moet gebaseerd zijn op wat je na je studie gaat verdienen. De student verdient zijn gemaakte kosten later ruimschoots terug, dus daar mag je wat van verwachten volgens Pechtold. “Niet kijken naar je afkomst, maar naar je toekomst.” Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.
Dat kunnen we oplossen door de helft minder studenten te laten studeren hč, elitist Pechtold. Dan kunnen we mooi een kenniseconomie van laagopgeleiden vormen.quote:“Gemiddeld zitten er vijftig tot zeventig studenten op een docent. Kijk naar Europa, we zaten op de de mediaan, nu zitten we daaronder.”
Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...quote:
Thuiswonende studenten krijgen dan ook een stuk minder dan uitwonende studenten.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 19:44 schreef Jozef.Stalin het volgende:
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Geld is er inderdaad onbeperkt. Het is inderdaad als de overheid bij blijft springen, ik betaal immers toch geen belasting.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:
[..]
Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
Je staart je blind op korte termijn cijfers als je denkt dat studenten een kostenpost zijn. Als de overheid geld teveel heeft dan kunnen ze juist ophouden met het investeren in het onderwijs.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:
[..]
Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
En dan is de vraag waar je die bak geld heen stuurt. Direct naar het onderwijs of op de rekening van studenten die die dat bedrag soms gebruiken om 2 avonden extra door te kunnen zuipen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:49 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het is een foute veronderstelling dat studenten een kostenpost zijn. Het is juist een simpele investering in de motor van onze economie.
Dat lijkt me niet rechtvaardig. Zo worden studenten die het makkelijk kunnen financieren (door rijke ouders) bevooroordeeld ten nadele van diegene die wél keihard moeten werken omdat anders hun mogelijkheid op studeren wordt weggenomen, i.t.t. de mensen met veel geld.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:03 schreef ebeaydojraes het volgende:
stufi moet gewoon prestatie afhankelijk gemaakt worden. Als je de studie niet kan betalen en je hebt goed gepresteerd (zie beurzen in de VS) dan krijg je een beurs. Basis voor leefgeld (moet wel betere huisvesting of schoolcampusen zijn - en levensonderhoud) moet wel door blijven gaan denk ik zo. Vergelijkbaar met bijstandsniveau.
Dat is niet waar. Veel topics op Fok hierover die het tegendeel bewijzen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 19:44 schreef Jozef.Stalin het volgende:
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Vooroordelen. Als iemand dieper in zijn studie komt dan heb je echt niet altijd tijd om te zuipen. Als een student voor zichzelf de ruimte heeft weten te creëren om te gaan zuipen dan vind ik dat overigens prima. Veel studenten werken juist voor dat beetje extra. Als men streeft naar een kenniseconomie en mensen wil laten studeren, dan is het volledig versoberen van het studentenleven natuurlijk niet wenselijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:00 schreef Jozef.Stalin het volgende:
[..]
En dan is de vraag waar je die bak geld heen stuurt. Direct naar het onderwijs of op de rekening van studenten die die dat bedrag soms gebruiken om 2 avonden extra door te kunnen zuipen.
Dan doel ik dus op een groep die het niet echt nodig heeft
Al die jarenlange subsidies en regulering zijn eerder de oorzaak van de hoge prijzen. Hoe komt het toch dat benzine, OV, zorg, defensie, onderwijs en rechtsspraak zo duur zijn en tv's, appeltjes, meubilair en kleding niet?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:20 schreef ethiraseth het volgende:
Whehe, wat een logica weer: om het niveau van de Nederlandse werknemers op te hogen, zorgen we ervoor dat minder mensen gaan studeren door het duurder te maken.
Gut, krijgen we die vastgelopen libertarische LP weer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Al die jarenlange subsidies en regulering zijn eerder de oorzaak van de hoge prijzen. Hoe komt het toch dat benzine, OV, zorg, defensie, onderwijs en rechtsspraak zo duur zijn en tv's, appeltjes, meubilair en kleding niet?
Mensen gaan er veel te veel van uit dat de prijs van een dienst een vast gegeven is, onveranderlijk. Het tegendeel is waar en iets zegt me dat al die goed bedoelde overheidsbemoeienis alleen maar meer ellende heeft veroorzaakt.
En wat is dit nu voor onzinnige uitspraak? 40 uur per week bezig is toch echt een fulltime baan, of wil Pechtold ook meteen maar de werkweek ophogen naar 60 uur?quote:Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:24 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Gut, krijgen we die vastgelopen libertarische LP weer.
Leningen...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:37 schreef Picchia het volgende:
Je hebt geen kwalitatief hoogstaand onderwijs als het niet toegankelijk is voor studenten. En de toegankelijkheid is precies waar de efficiënte vrije markt tekort schiet.
Liberaal, conservatief gedachtengoed laten gelden aan de hand van zo'n kromme logicaquote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Al die jarenlange subsidies en regulering zijn eerder de oorzaak van de hoge prijzen. Hoe komt het toch dat benzine, OV, zorg, defensie, onderwijs en rechtsspraak zo duur zijn en tv's, appeltjes, meubilair en kleding niet?
Mensen gaan er veel te veel van uit dat de prijs van een dienst een vast gegeven is, onveranderlijk. Het tegendeel is waar en iets zegt me dat al die goed bedoelde overheidsbemoeienis alleen maar meer ellende heeft veroorzaakt.
Liberalisme gaat niet over het creëren van een kenniseconomie (aangezien daarvoor sturing vereist is) (pechtold en ik wensen dat wel).quote:
Met die logica kun je mongooltjes ook wel op het WO zetten, wie weet wat er van komt..quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:48 schreef Picchia het volgende:
Leningen zijn een mogelijkheid, maar dat maakt het wel minder aantrekkelijk om te studeren. Mensen moeten immers extra (risicovolle) verplichtingen durven aan te gaan voordat zij toegang krijgen tot een studie. Als men een kenniseconomie wil creëren dan moet studeren zo aantrekkelijk mogelijk zijn.
Pechtold draagt zijn steentje bij.quote:Scheepbouwer: 'Nederland is land voor laagopgeleiden'
Nederland is een land voor laagopgeleiden. Het heeft zijn hoogopgeleide inwoners te weinig te bieden. Zij trekken weg naar landen waar het aantrekkelijker is om te wonen en te werken.
Ad Scheepbouwer
CEO - Raad van Bestuur - KPN
"Ik zie niet dat er belemmeringen worden weggenomen voor bedrijven en dat het hier aantrekkelijker wordt voor hoogopgeleide mensen om te werken. Nederland is eerder een land voor laagopgeleiden", zegt Ad Scheepbouwer in een interview met FEM Business. Laagopgeleiden 'komen hier graag want we geven hun kansen en zekerheid'.
De bestuursvoorzitter van KPN is somber over de kansen om nieuwe bedrijven naar Nederland te halen. "Het probleem in Nederland is dat wij de voorwaarden niet hebben. Dus er komen niet heel veel nieuwe bedrijven hier, de bancaire sector vestigt zich hier niet. Als er dan bedrijven vertrekken en worden overgenomen gaat dat zeer doen."
Scheepbouwer heeft in dat verband ook forse kritiek op de rol van het kabinet. "Nederland is een land zonder plan. Er is geen consistent beleid. Dat is er al jaren niet." En: "Ik lees en hoor heel weinig over plannen om over tien jaar op een bepaald gebied leidend te worden."
Bron: FEM Business
Jaartje rechten (p eigenlijk wel gehaald, of gewoon lekker aankloten zonder tastbaar resultaat?) en dan tien jaar over een studie kunstgeschiedenis doen? En dan veilingmeester worden? Getalenteerd wetenschapsman of half-gesjeesde flierefluiter?quote:academische studie
- rechten (niet voltooid), Rijksuniversiteit Leiden, van 1985 tot 1986
- kunstgeschiedenis en archeologie: 17e-eeuwse schilderkunst, Rijksuniversiteit Leiden, van 1986 tot 1996
Leve de kenniseconomie en verzorgingsstaat!quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:57 schreef Picchia het volgende:
[..]
Pechtold draagt zijn steentje bij.
Op het HBO en het VWO heeft er al een afvalrace plaatsgevonden. In principe zouden alle studenten capabel moeten zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Met die logica kun je mongooltjes ook wel op het WO zetten, wie weet wat er van komt..
Als onzin-opleidingen eruit gefilterd moeten worden dan kan dat ook als speerpunt gemaakt worden. Los van de studiefinanciering.quote:Ik denk vooral dat een leningensysteem de onzinopleidingen er uit filtert .
Ik geef toe dat de angst voor de enorme schulden wanneer de student bijdraagt aan de prestatiedrang. Maar ik vind het niet wenselijk dat studenten die een foute inschatting maken in torenhoge schulden belanden. Noch de ontmoedigende factor voor toekomstige studenten is wenselijk. Daarnaast kan een positieve stimulans om te studeren evenzeer werken als een negatieve stimulans.quote:en studenten aanmoedigt om extra hun best te doen (immers anders kost het je veel geld).
Dat is waar. Die zullen de kosten op hun beurt weer doorberekenen aan de consument. Mogelijk goedkoper dan de bureaucratische route.quote:En áls dat al zal leiden tot iets minder hoogopgeleide schoolverlaters, is dat een prikkel voor het bedrijfsleven om meer mogelijkheden te bieden tot doorgroei; werkgevers kunnen immers ook best investeren in personeel.
Daar ben ik het mee eens. Maar in dit geval wordt de student alleen vrijgelaten om extra kosten te betalen, voor de rest blijft alles progressief. Degene met hogere salarissen krijgen er nog een lening bij. In mijn ogen maakt Pechtold het enkel nog minder aantrekkelijk. De student krijgt te maken met de keerzijde van beide systemen. Hoge studiekosten gevolgd door hoge lasten ten goede van anderen. Een dubbele ontmoediging om te studeren. Ik wil in ieder geval voorkomen dat hij dubbel bestolen wordt.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:00 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Leve de kenniseconomie en verzorgingsstaat!
Misschien zou dit land hoogopgeleiden een stuk meer te bieden hebben als je niet progressief bestolen werd?
Als Nederland concurrerend lage belastingen en minder onzinregeltjes had, was het precies andersom en kwamen die genieën hier maar al te graag werken.
Dit bewijst toch juist mijn gelijk, of niet?
Zeg er dan ook bij dat hij vanaf 1990 assistent van de D66-fractie gemeenteraad Leiden was en ook in het hoofdbestuur van D66 zat. En vanaf 1992 was hij al aan het werk als veilingmeester. Ziet er eerder naar uit dat hij pas laat zijn studie afrondde, maar het is ook weer niet zo dat hij al die jaren niks heeft gedaan. Puur naar jaartallen kijken is iets te makkelijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 21:58 schreef Ringo het volgende:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar laten we het CV van Alexander Pechtold eens bekijken:
[..]
Jaartje rechten (p eigenlijk wel gehaald, of gewoon lekker aankloten zonder tastbaar resultaat?) en dan tien jaar over een studie kunstgeschiedenis doen? En dan veilingmeester worden? Getalenteerd wetenschapsman of half-gesjeesde flierefluiter?
Wat Pechtold doet, herken ik bij mijzelf: uit frustratie over je eigen studentikoze lamlendigheid van vroeger op latere leeftijd opeens de hardliner uithangen. Beetje hypocriet natuurlijk -- ook als-ie in essentie gelijk heeft.
Oh het ging me ook niet echt om dit specifieke idee van Pechtholdquote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:20 schreef Picchia het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Maar in dit geval wordt de student alleen vrijgelaten om extra kosten te betalen, voor de rest blijft alles progressief. Degene met hogere salarissen krijgen er nog een lening bij. In mijn ogen maakt Pechtold het enkel nog minder aantrekkelijk. De student krijgt te maken met de keerzijde van beide systemen. Hoge studiekosten gevolgd door hoge lasten ten goede van anderen. Een dubbele ontmoediging om te studeren. Ik wil in ieder geval voorkomen dat hij dubbel bestolen wordt.
Wijsgerigen zijn samen met de schrijvers, kunstenaars en geleerden het kloppend hart van de cultuur. Zij zijn de barden die ons vertellen waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 17:13 schreef sneakypete het volgende:
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
Wijsgerigen zijn samen met de schrijvers, kunstenaars en geleerden het kloppend hart van de cultuur. Zij zijn de barden die ons vertellen waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.
Zie je niet in dat je (sterke) argument nogal aan kracht inboet door het met het pistool op het hoofd af te dwingen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:14 schreef Scaurus het volgende:
Ja.
Gut, gut.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zie je niet in dat je (sterke) argument nogal aan kracht inboet door het met het pistool op het hoofd af te dwingen?
En we maken en kneden verder...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:16 schreef Scaurus het volgende:
Correctie: ik ben van mening dat jij dat in beperkte mate moet doen. Nu betalen studenten te weinig voor hun studie, slechts een klein percentage van wat het werkelijk kost. Ik vind dat het collegegeld drastisch verhoogd moet worden. Parallel daaraan moeten natuurlijk de lonen van zojuist afgestudeerden stijgen.
Dooddoener. Jij hebt een opvatting over een gewenste samenleving en wenst die niet met argumenten te bereiken maar met geweld. Learn to live with it.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:17 schreef Scaurus het volgende:
Gut, gut.
Al het leven is dwang. Learn to live with it.
Prachtig, nogmaals je argumenten zijn goed, je methoden verwerpelijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:26 schreef Scaurus het volgende:
“To be conservative…..is to prefer the familiar to the unknown, to prefer the tried to the untried, fact to mystery, the actual to the possible, the limited to the unbounded, the near to the distant, the sufficient to the superabundant, the convenient to the perfect, present laughter to utopian bliss.” - Michael Oakeshott
Assistent van de D66-fractie in de gemeenteraad Leiden lijkt mij nou niet bepaald een zeer verheffende functie, maar "het staat vast goed op je cv" zoals ook wij toen plechtig plachten te zeggen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 22:25 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Zeg er dan ook bij dat hij vanaf 1990 assistent van de D66-fractie gemeenteraad Leiden was en ook in het hoofdbestuur van D66 zat. En vanaf 1992 was hij al aan het werk als veilingmeester. Ziet er eerder naar uit dat hij pas laat zijn studie afrondde, maar het is ook weer niet zo dat hij al die jaren niks heeft gedaan. Puur naar jaartallen kijken is iets te makkelijk.
Ik vind jou wel tof!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 04:41 schreef Registratiedienst het volgende:
Pechtold: basisbeurs studenten afschaffen:-basisbeurs-studenten-afschaffen.html
WTF! Dit is een verslag van een kutstudent. Wie zegt dat Mainport de waarheid spreekt..
.
Ja, hoe absurd. Ik kan ook prikkelende verslagen schrijven over de discussies die ik bezoek.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 10:10 schreef JaZekerZ het volgende:
Graag aandacht:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pechtold+basisbeurs&meta=
Dit bericht is van FOK zelf. Geen enkele andere bron bevestigt dit standpunt / deze uitspraken
Nee, maar bij dit soort vreemde standpunten van Pechtold wil ik wel graag meer bronnen zien.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 10:19 schreef Ringo het volgende:
Eigen nieuwsgaring. Daar is toch niks mee? Zo werkt journalistiek nu eenmaal.
Eigen nieuwsgaring is ok, maar een goed journalist publiceert pas ná bevestiging. Dit is een totaal onbevestigt bericht en daarmee onwaar, opruiend en domquote:Op zaterdag 31 januari 2009 10:19 schreef Ringo het volgende:
Eigen nieuwsgaring. Daar is toch niks mee? Zo werkt journalistiek nu eenmaal.
Misschien dáar eens wat aan doen.quote:Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”
Dus hogere studiekosten en daarna veel hogere productiekosten in de economie zijn jouw oplossing voor het probleem?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:16 schreef Scaurus het volgende:
Correctie: ik ben van mening dat jij dat in beperkte mate moet doen. Nu betalen studenten te weinig voor hun studie, slechts een klein percentage van wat het werkelijk kost. Ik vind dat het collegegeld drastisch verhoogd moet worden. Parallel daaraan moeten natuurlijk de lonen van zojuist afgestudeerden stijgen.
Dit moet een grap zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wijsgerigen zijn samen met de schrijvers, kunstenaars en geleerden het kloppend hart van de cultuur. Zij zijn de barden die ons vertellen waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.
Nog belangrijker zijn de historici. Zonder hen tast een samenleving in het duister, heeft het haar geheugen en daarmee haar identiteit verloren.
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
Nog belangrijker zijn de historici. Zonder hen tast een samenleving in het duister, heeft het haar geheugen en daarmee haar identiteit verloren.
Nee, je koos er voor om de contributie te betalen toen je ging werken in dit land.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 23:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |