abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65571012
Bij een debat met studenten van de Universiteit Twente heeft D66-leider Alexander Pechtold vanochtend geopperd de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Deze gelden wil hij gebruiken om in het onderwijs te investeren. Dat is volgens hem hoognodig, omdat de kenniseconomie van Nederland internationaal steeds minder voorstelt.

Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”

Een nieuwe financieringsregeling moet gebaseerd zijn op wat je na je studie gaat verdienen. De student verdient zijn gemaakte kosten later ruimschoots terug, dus daar mag je wat van verwachten volgens Pechtold. “Niet kijken naar je afkomst, maar naar je toekomst.” Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.

Pechtold ziet de komende jaren grote problemen in het onderwijs. Met name schort het aan de kwaliteit, tempo, bureaucratie en afrekenbaarheid van docenten. “Gemiddeld zitten er vijftig tot zeventig studenten op een docent. Kijk naar Europa, we zaten op de de mediaan, nu zitten we daaronder.”
Graag op anoniem
pi_65571225
Goed idee van Pechtold. Stufi en collegegeld, dat is broekzak-vestzak.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheďst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:30:24 #3
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_65571227
Alexje heeft zeker geld zat om zijn kinderen te laten studeren
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:32:32 #4
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_65571306
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je ouders
pi_65571310
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:30 schreef FoXje het volgende:
Kan ook opgevangen worden door een renteloze lening natuurlijk.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:36:17 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_65571449
Welke andere landern hebben trouwens een systeem dat vergelijkbaar is met de Nederlandse studiefinanciering? Ik weet dat Belgie kindergeld heeft, een soort voortzetting van kinderbijslag. Heeft iemand bedragen?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:38:35 #7
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_65571541
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:32 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Anders ga je zelf werken voor je geld in plaats van je had op te houden bij je ouders
Nix mis mee, maar iets zegt mij dat de kinderen van Pechtold dat dus niet hoeven te doen.
opgezegd@fok.nl
pi_65571571
Oplossing: stufi afschaffen, collegegeld vertienvoudigen en afgestudeerden veel meer loon geven.
pi_65572403
D'66 heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
Dat StuFi niet helpt bij het bevorderen van leerprestaties lijkt me wel duidelijk.
Als een leerling wil, kan hij middels een lening een studie volgen. Juist dit element zal er voor zorgen dat het aantal onzinstudies drastisch vermindert. Alleen rendabele studies (met economisch nut) worden dan nog gefinancierd, de hobbycursussen volg je maar in je eigen tijd.

Helaas wil hij het geld dat overblijft echter niet terug geven aan de burger, maar 'investeren' in het onderwijs.
Hoeveel meer geld heeft dat onderwijs dan nodig? Niemand die het weet. Mijn idee: privatiseer dat onderwijs gewoon en laat concurrentie haar werk doen. Dan worden die scholen gruwelijk hard afgerekend op prestaties en moeten ze wel betaalbaar blijven.
Het is totale onzin te denken dat alleen de allerrijksten dan kunnen studeren. Een arme student is een prima investering voor een bedrijf met behoefte aan hoogopgeleid personeel, bijv. Juist het huidige systeem zorgt ervoor dat mensen die jong zijn gaan werken opdraaien voor de kosten van de eeuwige student, het verwaande rijkeluiszoontje.
Bovendien gaat men voorbij aan de mogelijkheid dat ons onderwijs gewoonweg veel te (onnodig) duur is geworden, zonder dat dit de kwaliteit bevorderd heeft. Hoe zou dat nu komen, geachte Pechthold?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:11:38 #10
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65572708
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:02 schreef sneakypete het volgende:
Als een leerling wil, kan hij middels een lening een studie volgen. Juist dit element zal er voor zorgen dat het aantal onzinstudies drastisch vermindert. Alleen rendabele studies (met economisch nut) worden dan nog gefinancierd, de hobbycursussen volg je maar in je eigen tijd.
Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.

Het blijft altijd typisch, hoezeer libertariërs en anarchisten hoge cultuur verachten.
pi_65572776
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:11 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wanneer economisch nut voor studies het criterium wordt, verdwijnt alle kennis over het verleden. Schone literatuur wordt dan niet meer gelezen en filosofen kunnen zich dan niet meer bezighouden met de vraag naar goed en kwaad, het schone en het ware.

Het blijft altijd typisch, hoezeer libertariërs en anarchisten hoge cultuur verachten.
Dus ik moet gedwongen worden om jouw wijsbegeerte te financieren?

Overigens bazel je maar wat. Ik las tijdens school nauwelijks boeken en heb de draad pas een paar ja na schoolverlating (vrijwillig) opgepakt. Is beslist geen subsidie voor nodig, werd Nietzsche gesubsidieerd?
pi_65572789
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 16:39 schreef Scaurus het volgende:
Oplossing: stufi afschaffen, collegegeld vertienvoudigen en afgestudeerden veel meer loon geven.
Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog in
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 17:23:27 #13
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_65573059
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stufi afschaffen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Collegegeld vervijf voudigen lijkt me opzich wel een strak plan. Ik betaal in engeland, ook 3 keer zoveel t.o.v een universitaire pipo hier in nederland. Maar ik schat mijn kansen op een betere baan dan ook minstens 3 keer zo hoog in
Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).

Verder ben ik het met Pechtold eens dat de stufi van nu gewoon debiel is. het geld is niet eens genoeg voor een kamer, dan is er wat mis. Goed moment om wat nieuws te verzinnen. Iig NIET op basis van wat men later gaat verdienen, dat stimuleert slechte en overvolle studies en dat is niet wenselijk voor de maatschappij.

Nee ik ben eerder voor een veel lager variabel collegegeld en masters waarbij studenten betaald worden voor hun onderzoek. Stimulerend en minder bureaucratie, terwijl ook armere mensen nog steeds kunnen doorstuderen. Tijdens je eerste jaren studie kan je er meestal wel bijwerken en anders is je leentijd een stuk korte. Tijdens de laatste jaren gaat dat ten koste van de kwaliteit. ik ben ook betaald voor mijn afstudeeronderzoek en dat werkte uitstekend.

Collegegeld wordt door de overheid bepaald voor de duidelijkheid, dat is dan hun stuurmiddel.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_65573171
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:23 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het niveau van een afgestudeerdee is in Engeland significant lager. Pas als je gaat promoveren kun je de vruchten plukken (iig wel met de beta-promovendi die ik kende).

Verder ben ik het met Pechtold eens dat de stufi van nu gewoon debiel is. het geld is niet eens genoeg voor een kamer, dan is er wat mis. Goed moment om wat nieuws te verzinnen. Iig NIET op basis van wat men later gaat verdienen, dat stimuleert slechte en overvolle studies en dat is niet wenselijk voor de maatschappij.

Nee ik ben eerder voor een veel lager variabel collegegeld en masters waarbij studenten betaald worden voor hun onderzoek. Stimulerend en minder bureaucratie, terwijl ook armere mensen nog steeds kunnen doorstuderen. Tijdens je eerste jaren studie kan je er meestal wel bijwerken en anders is je leentijd een stuk korte. Tijdens de laatste jaren gaat dat ten koste van de kwaliteit. ik ben ook betaald voor mijn afstudeeronderzoek en dat werkte uitstekend.

Collegegeld wordt door de overheid bepaald voor de duidelijkheid, dat is dan hun stuurmiddel.
Het gemiddelde niveau mag dan lager zijn, het niveau wat betreft financiele studies die gedaan worden in de 'city' zelf liggen toch een stuk hoger.

Het plan om het collegegeld naar bijv. 4 of 5000 euro te gooien per jaar lijkt me nog niet eens zo'n gek idee.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_65575191
quote:
Bij een debat met studenten van de Universiteit Twente heeft D66-leider Alexander Pechtold vanochtend geopperd de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Deze gelden wil hij gebruiken om in het onderwijs te investeren. Dat is volgens hem hoognodig, omdat de kenniseconomie van Nederland internationaal steeds minder voorstelt.
Ik kan begrijpen dat je in het onderwijs wil investeren, maar als je tegelijkertijd op een ander aspect bezuinigd dan gaat dat weer ten koste van het onderwijs. Als studenten minder tijd krijgen om af te studeren, of meer tijd moeten besteden aan bijbaantjes en andere onzin: het onderhouden van zichzelf en de docent, dan gaat dat weer direct ten koste van het kennisniveau. Je kunt de druk wel verhogen en het steeds moeilijker maken om uberhaubt te studeren maar dat zorgt echt niet voor een kenniseconomie. Een kenniseconomie betekent juist dat aan zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid wordt geboden om een echte studie te volgen.

Naast het feit dat ik het asociaal vind om studenten als zwakke schakel die zichzelf amper kunnen onderhouden financieel nog verder uit te kleden, terwijl zij het fundament moeten vormen voor de toekomstige economie. Als er een groep binnen de samenleving van bescherming moet genieten dan zijn het wel studenten.
quote:
Pechtold noemt de studiefinanciering zoals die nu is een uithollend systeem. Twintig jaar geleden kreeg de uitwonende student 600 gulden per maand, nu 270 euro. Dat betekent dat het bedrag nooit is aangepast en nu weinig waarde meer heeft. “Je moet je afvragen of je de komende twintig jaar zo door wilt blijven gaan.”
Als het probleem is dat de studiefinanciering wordt uitgehold, waarom moet het dan afgeschaft worden? Dat is de ultieme vorm van uitholling van dat systeem.
quote:
Een nieuwe financieringsregeling moet gebaseerd zijn op wat je na je studie gaat verdienen. De student verdient zijn gemaakte kosten later ruimschoots terug, dus daar mag je wat van verwachten volgens Pechtold. “Niet kijken naar je afkomst, maar naar je toekomst.” Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.
Als ik moet betalen kijkend naar wat ik later ga verdienen, dan moet ik met leningen gaan gokken op een onzekere toekomst? En betalen studenten die later meer verdienen later niet al meer belasting om studies van anderen te financieren?

In mijn ogen lijkt het eerder op ontmoedigingsbeleid om door te studeren. Studeren wordt moeilijker gemaakt, een financiële gok en daarnaast zal het minder opleveren vanwege het doorgeschoten progressieve stelsel. Zo creëer je geen kenniseconomie. Studeren moet lonend zijn.
quote:
“Gemiddeld zitten er vijftig tot zeventig studenten op een docent. Kijk naar Europa, we zaten op de de mediaan, nu zitten we daaronder.”
Dat kunnen we oplossen door de helft minder studenten te laten studeren hč, elitist Pechtold. Dan kunnen we mooi een kenniseconomie van laagopgeleiden vormen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 19:23:22 ]
pi_65576193
Wat een vies mannetje is Pechtold ook. Aan de ene kant wil hij Afrikaantjes en uitkeringstrekkers met liefde beschermen tegen de boze buitenwereld, terwijl hij onze toekomst, de studenten, zo veel mogelijk wenst uit te persen. Walgelijke man.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 19:44:28 #17
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65577032
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Bant problemen naar Siberië | Nog steeds een held in eigen land | Time magazine 'Man van het jaar 1939 & 1942'
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:24:22 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_65578278
Wat een kutplan
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:29:46 #19
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65578465
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat een kutplan
Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
Bant problemen naar Siberië | Nog steeds een held in eigen land | Time magazine 'Man van het jaar 1939 & 1942'
  vrijdag 30 januari 2009 @ 20:36:52 #20
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_65578735
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 19:44 schreef Jozef.Stalin het volgende:
Och, voor een hele grote groep thuiswonenden kost die studifinanciering heel veel geld terwijl de ontvangers ook zonder kunnen. Hij heeft wel een punt dat je kritisch moet kijken waar je het geld stopt in deze tijd. Ik denk ook dat je de 'stufi' in veel situaties wel kan stoppen.
Thuiswonende studenten krijgen dan ook een stuk minder dan uitwonende studenten.

Doch betwijfel ik of boeken en collegegeld omlaag gaan voor de thuiswonende student, dus die heeft ook gewoon kosten.
pi_65578771
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:

[..]

Ja, want geld is er onbeperkt en de overheid moet maar blij blijven springen. We hebben immers geld teveel...
Geld is er inderdaad onbeperkt. Het is inderdaad als de overheid bij blijft springen, ik betaal immers toch geen belasting.
pi_65579132
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:29 schreef Jozef.Stalin het volgende:

[..]

Je staart je blind op korte termijn cijfers als je denkt dat studenten een kostenpost zijn. Als de overheid geld teveel heeft dan kunnen ze juist ophouden met het investeren in het onderwijs.

[ Bericht 9% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 21:00:54 ]
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:00:51 #23
243664 Jozef.Stalin
Russisch Staatsman
pi_65579531
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:49 schreef Picchia het volgende:

[..]

Het is een foute veronderstelling dat studenten een kostenpost zijn. Het is juist een simpele investering in de motor van onze economie.
En dan is de vraag waar je die bak geld heen stuurt. Direct naar het onderwijs of op de rekening van studenten die die dat bedrag soms gebruiken om 2 avonden extra door te kunnen zuipen.

Dan doel ik dus op een groep die het niet echt nodig heeft
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:03:34 #24
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_65579620
stufi moet gewoon prestatie afhankelijk gemaakt worden. Als je de studie niet kan betalen en je hebt goed gepresteerd (zie beurzen in de VS) dan krijg je een beurs. Basis voor leefgeld (moet wel betere huisvesting of schoolcampusen zijn - en levensonderhoud) moet wel door blijven gaan denk ik zo. Vergelijkbaar met bijstandsniveau.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:04:48 #25
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65579657
Nog steeds dat vooroordeel dat studenten het geld spenderen aan zuipen en leuke dingen
Het geld is niet toereikend, en veel werken naast je studie komt je studie echt niet ten goede.
Dasvidanja
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:05:45 #26
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65579687
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:03 schreef ebeaydojraes het volgende:
stufi moet gewoon prestatie afhankelijk gemaakt worden. Als je de studie niet kan betalen en je hebt goed gepresteerd (zie beurzen in de VS) dan krijg je een beurs. Basis voor leefgeld (moet wel betere huisvesting of schoolcampusen zijn - en levensonderhoud) moet wel door blijven gaan denk ik zo. Vergelijkbaar met bijstandsniveau.
Dat lijkt me niet rechtvaardig. Zo worden studenten die het makkelijk kunnen financieren (door rijke ouders) bevooroordeeld ten nadele van diegene die wél keihard moeten werken omdat anders hun mogelijkheid op studeren wordt weggenomen, i.t.t. de mensen met veel geld.
Dasvidanja
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:07:54 #27
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65579772
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 19:44 schreef Jozef.Stalin het volgende:
Dat is niet waar. Veel topics op Fok hierover die het tegendeel bewijzen.
Dasvidanja
pi_65579916
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:00 schreef Jozef.Stalin het volgende:

[..]

En dan is de vraag waar je die bak geld heen stuurt. Direct naar het onderwijs of op de rekening van studenten die die dat bedrag soms gebruiken om 2 avonden extra door te kunnen zuipen.

Dan doel ik dus op een groep die het niet echt nodig heeft
Vooroordelen. Als iemand dieper in zijn studie komt dan heb je echt niet altijd tijd om te zuipen. Als een student voor zichzelf de ruimte heeft weten te creëren om te gaan zuipen dan vind ik dat overigens prima. Veel studenten werken juist voor dat beetje extra. Als men streeft naar een kenniseconomie en mensen wil laten studeren, dan is het volledig versoberen van het studentenleven natuurlijk niet wenselijk.

Bovendien ben ik niet in de veronderstelling dat iemand die naar de kroeg gaat het breed heeft.

Indien de groep die het echt nodig heeft (ik neem aan dat je de armzalige professoren en hoogleraren bedoelt?) een financiele injectie nodig heeft, waarom zou dat ten koste moeten gaan van een andere zwakke doch rendabele groep die het ook nodig heeft?

Pechtold haalt de vloer weg om het dak te repareren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 21:33:48 ]
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:20:10 #29
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65580274
Whehe, wat een logica weer: om het niveau van de Nederlandse werknemers op te hogen, zorgen we ervoor dat minder mensen gaan studeren door het duurder te maken. Om vervolgens te zeuren dat die studenten die wél nog gaan studeren voor de zesjes gaan omdat ze zoveel bij moeten werken om rond te kunnen komen, en waarschijnlijk ook nog eens langer dan 4 jaar over hun studie doen. De oplossing is dan naturlijk niét op kamers te gaan, maar lekker tot je 24e thuis blijven wonen, maar dan gaat het bedrijfsleven weer zeuren dat ze van die onzelfstandige mensen op de werkvloer krijgen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_65580407
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:20 schreef ethiraseth het volgende:
Whehe, wat een logica weer: om het niveau van de Nederlandse werknemers op te hogen, zorgen we ervoor dat minder mensen gaan studeren door het duurder te maken.
Al die jarenlange subsidies en regulering zijn eerder de oorzaak van de hoge prijzen. Hoe komt het toch dat benzine, OV, zorg, defensie, onderwijs en rechtsspraak zo duur zijn en tv's, appeltjes, meubilair en kleding niet?
Mensen gaan er veel te veel van uit dat de prijs van een dienst een vast gegeven is, onveranderlijk. Het tegendeel is waar en iets zegt me dat al die goed bedoelde overheidsbemoeienis alleen maar meer ellende heeft veroorzaakt.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:24:29 #31
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65580445
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Al die jarenlange subsidies en regulering zijn eerder de oorzaak van de hoge prijzen. Hoe komt het toch dat benzine, OV, zorg, defensie, onderwijs en rechtsspraak zo duur zijn en tv's, appeltjes, meubilair en kleding niet?
Mensen gaan er veel te veel van uit dat de prijs van een dienst een vast gegeven is, onveranderlijk. Het tegendeel is waar en iets zegt me dat al die goed bedoelde overheidsbemoeienis alleen maar meer ellende heeft veroorzaakt.
Gut, krijgen we die vastgelopen libertarische LP weer.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_65580478
Kereltje Pechtold toch. .
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:26:17 #33
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65580508
quote:
Een student moet investeren in zijn tijd. Veertig uur bezig per week is “een deeltijdbaan”.
En wat is dit nu voor onzinnige uitspraak? 40 uur per week bezig is toch echt een fulltime baan, of wil Pechtold ook meteen maar de werkweek ophogen naar 60 uur?
pi_65580726
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:24 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Gut, krijgen we die vastgelopen libertarische LP weer.

Maar blijf jij gerust geloven dat nog meer geld het voor eens en altijd gaat oplossen ipv dat men dan over 3 jaar weer opnieuw meer geld 'hard nodig' heeft.
pi_65580887
Je hebt geen kwalitatief hoogstaand onderwijs als het niet toegankelijk is voor studenten. En de toegankelijkheid is precies waar de efficiënte vrije markt tekort schiet.
pi_65581053
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:37 schreef Picchia het volgende:
Je hebt geen kwalitatief hoogstaand onderwijs als het niet toegankelijk is voor studenten. En de toegankelijkheid is precies waar de efficiënte vrije markt tekort schiet.
Leningen...
pi_65581134
Lijkt me geen uitspraken voor Pechtold. En om nou uit te gaan wat een willekeurig Fokkertje heeft getypt vind ik weer te ver gaan.
pi_65581211
Ik maak me een beetje zorgen om waar het geld allemaal heen gaat: verbeteren van het onderwijs.. Net zoals bij de 2e fase en het VMBO ipv vbo/mavo?? Volgens mij is niemand daar beter van geworden, behalve dat er ontzettend veel geld is weggegooid. Eerst maar eens al die pretopleidingen afschaffen van het HBO en zorgen dat er een rode draad zit in de studiekeuze in plaats van een spinnenweb aan keuzes terwijl een afgestudeerde MER-student hetzelfde werk gaat doen als een afgestudeerde commerciele economie student.

Ze kunnen beter wat doen aan de hoge uitval in plaats van de stufi.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:47:47 #39
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65581256
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Liberaal, conservatief gedachtengoed laten gelden aan de hand van zo'n kromme logica
Dasvidanja
pi_65581277
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:42 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Leningen...
Liberalisme gaat niet over het creëren van een kenniseconomie (aangezien daarvoor sturing vereist is) (pechtold en ik wensen dat wel).

Leningen zijn een mogelijkheid, maar dat maakt het wel minder aantrekkelijk om te studeren. Mensen moeten immers extra (risicovolle) verplichtingen durven aan te gaan voordat zij toegang krijgen tot een studie. Als men een kenniseconomie wil creëren dan moet studeren zo aantrekkelijk mogelijk zijn.
pi_65581466
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:48 schreef Picchia het volgende:
Leningen zijn een mogelijkheid, maar dat maakt het wel minder aantrekkelijk om te studeren. Mensen moeten immers extra (risicovolle) verplichtingen durven aan te gaan voordat zij toegang krijgen tot een studie. Als men een kenniseconomie wil creëren dan moet studeren zo aantrekkelijk mogelijk zijn.
Met die logica kun je mongooltjes ook wel op het WO zetten, wie weet wat er van komt..
Kom op zeg. Mensen studeren vooral om er zelf beter van te worden en omdat pa en ma dat stimuleren.
Dat gehuil over aantrekkelijk maken is onzin, zeker omdat die subsidies vaak toch verdwijnen in bureaucratische wensputten.
Ik denk vooral dat een leningensysteem de onzinopleidingen er uit filtert en studenten aanmoedigt om extra hun best te doen (immers anders kost het je veel geld).

En áls dat al zal leiden tot iets minder hoogopgeleide schoolverlaters, is dat een prikkel voor het bedrijfsleven om meer mogelijkheden te bieden tot doorgroei; werkgevers kunnen immers ook best investeren in personeel.
pi_65581574
quote:
Scheepbouwer: 'Nederland is land voor laagopgeleiden'
Nederland is een land voor laagopgeleiden. Het heeft zijn hoogopgeleide inwoners te weinig te bieden. Zij trekken weg naar landen waar het aantrekkelijker is om te wonen en te werken.

Ad Scheepbouwer
CEO - Raad van Bestuur - KPN

"Ik zie niet dat er belemmeringen worden weggenomen voor bedrijven en dat het hier aantrekkelijker wordt voor hoogopgeleide mensen om te werken. Nederland is eerder een land voor laagopgeleiden", zegt Ad Scheepbouwer in een interview met FEM Business. Laagopgeleiden 'komen hier graag want we geven hun kansen en zekerheid'.

De bestuursvoorzitter van KPN is somber over de kansen om nieuwe bedrijven naar Nederland te halen. "Het probleem in Nederland is dat wij de voorwaarden niet hebben. Dus er komen niet heel veel nieuwe bedrijven hier, de bancaire sector vestigt zich hier niet. Als er dan bedrijven vertrekken en worden overgenomen gaat dat zeer doen."

Scheepbouwer heeft in dat verband ook forse kritiek op de rol van het kabinet. "Nederland is een land zonder plan. Er is geen consistent beleid. Dat is er al jaren niet." En: "Ik lees en hoor heel weinig over plannen om over tien jaar op een bepaald gebied leidend te worden."

Bron: FEM Business
Pechtold draagt zijn steentje bij.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 21:58:27 #43
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65581606
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar laten we het CV van Alexander Pechtold eens bekijken:
quote:
academische studie

- rechten (niet voltooid), Rijksuniversiteit Leiden, van 1985 tot 1986
- kunstgeschiedenis en archeologie: 17e-eeuwse schilderkunst, Rijksuniversiteit Leiden, van 1986 tot 1996
Jaartje rechten (p eigenlijk wel gehaald, of gewoon lekker aankloten zonder tastbaar resultaat?) en dan tien jaar over een studie kunstgeschiedenis doen? En dan veilingmeester worden? Getalenteerd wetenschapsman of half-gesjeesde flierefluiter?

Wat Pechtold doet, herken ik bij mijzelf: uit frustratie over je eigen studentikoze lamlendigheid van vroeger op latere leeftijd opeens de hardliner uithangen. Beetje hypocriet natuurlijk -- ook als-ie in essentie gelijk heeft.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_65581653
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:57 schreef Picchia het volgende:

[..]

Pechtold draagt zijn steentje bij.
Leve de kenniseconomie en verzorgingsstaat!
Misschien zou dit land hoogopgeleiden een stuk meer te bieden hebben als je niet progressief bestolen werd?
Als Nederland concurrerend lage belastingen en minder onzinregeltjes had, was het precies andersom en kwamen die genieën hier maar al te graag werken.
Dit bewijst toch juist mijn gelijk, of niet?

Bovendien is er nog meer mis aan de progressieve benadering van het onderwijs, zoals het afdwingen van heterogene klassen (gajes bij stuudjes dumpen), het overschot aan slappe hapleraren, enz.
pi_65581929
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:54 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Met die logica kun je mongooltjes ook wel op het WO zetten, wie weet wat er van komt..
Op het HBO en het VWO heeft er al een afvalrace plaatsgevonden. In principe zouden alle studenten capabel moeten zijn.
quote:
Ik denk vooral dat een leningensysteem de onzinopleidingen er uit filtert .
Als onzin-opleidingen eruit gefilterd moeten worden dan kan dat ook als speerpunt gemaakt worden. Los van de studiefinanciering.
quote:
en studenten aanmoedigt om extra hun best te doen (immers anders kost het je veel geld).
Ik geef toe dat de angst voor de enorme schulden wanneer de student bijdraagt aan de prestatiedrang. Maar ik vind het niet wenselijk dat studenten die een foute inschatting maken in torenhoge schulden belanden. Noch de ontmoedigende factor voor toekomstige studenten is wenselijk. Daarnaast kan een positieve stimulans om te studeren evenzeer werken als een negatieve stimulans.
quote:
En áls dat al zal leiden tot iets minder hoogopgeleide schoolverlaters, is dat een prikkel voor het bedrijfsleven om meer mogelijkheden te bieden tot doorgroei; werkgevers kunnen immers ook best investeren in personeel.
Dat is waar. Die zullen de kosten op hun beurt weer doorberekenen aan de consument. Mogelijk goedkoper dan de bureaucratische route.
pi_65582145
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:00 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Leve de kenniseconomie en verzorgingsstaat!
Misschien zou dit land hoogopgeleiden een stuk meer te bieden hebben als je niet progressief bestolen werd?
Als Nederland concurrerend lage belastingen en minder onzinregeltjes had, was het precies andersom en kwamen die genieën hier maar al te graag werken.
Dit bewijst toch juist mijn gelijk, of niet?
Daar ben ik het mee eens. Maar in dit geval wordt de student alleen vrijgelaten om extra kosten te betalen, voor de rest blijft alles progressief. Degene met hogere salarissen krijgen er nog een lening bij. In mijn ogen maakt Pechtold het enkel nog minder aantrekkelijk. De student krijgt te maken met de keerzijde van beide systemen. Hoge studiekosten gevolgd door hoge lasten ten goede van anderen. Een dubbele ontmoediging om te studeren. Ik wil in ieder geval voorkomen dat hij dubbel bestolen wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Picchia op 30-01-2009 22:52:18 ]
  vrijdag 30 januari 2009 @ 22:25:36 #47
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65582280
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 21:58 schreef Ringo het volgende:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar laten we het CV van Alexander Pechtold eens bekijken:
[..]

Jaartje rechten (p eigenlijk wel gehaald, of gewoon lekker aankloten zonder tastbaar resultaat?) en dan tien jaar over een studie kunstgeschiedenis doen? En dan veilingmeester worden? Getalenteerd wetenschapsman of half-gesjeesde flierefluiter?

Wat Pechtold doet, herken ik bij mijzelf: uit frustratie over je eigen studentikoze lamlendigheid van vroeger op latere leeftijd opeens de hardliner uithangen. Beetje hypocriet natuurlijk -- ook als-ie in essentie gelijk heeft.
Zeg er dan ook bij dat hij vanaf 1990 assistent van de D66-fractie gemeenteraad Leiden was en ook in het hoofdbestuur van D66 zat. En vanaf 1992 was hij al aan het werk als veilingmeester. Ziet er eerder naar uit dat hij pas laat zijn studie afrondde, maar het is ook weer niet zo dat hij al die jaren niks heeft gedaan. Puur naar jaartallen kijken is iets te makkelijk.
pi_65583066
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:20 schreef Picchia het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens. Maar in dit geval wordt de student alleen vrijgelaten om extra kosten te betalen, voor de rest blijft alles progressief. Degene met hogere salarissen krijgen er nog een lening bij. In mijn ogen maakt Pechtold het enkel nog minder aantrekkelijk. De student krijgt te maken met de keerzijde van beide systemen. Hoge studiekosten gevolgd door hoge lasten ten goede van anderen. Een dubbele ontmoediging om te studeren. Ik wil in ieder geval voorkomen dat hij dubbel bestolen wordt.
Oh het ging me ook niet echt om dit specifieke idee van Pechthold D66 houdt onderwijs al jaren als speerpuntje maar snapt niet dat de oorzaak de overheidsbemoeienis an sich is.
Ik ben er idd voor om onderwijsinstellingen te privatiseren en te laten concurreren op prijs én kwaliteit. Als dat werkt met sperziebonen, werkt het ook bij onderwijs. Daarnaast denk ik dus dat mensen die niet in één keer hun studie kunnen betalen prima kunnen lenen. Dat kunnen mensen ook met hun huis (ook een belangrijke investering, die bijna niemand in één keer kan betalen), auto en zelfs voor vakanties en koelkasten, dus waarom niet bij onderwijs? Ik denk dus dat die leningen dan een grote prikkel zijn voor extra je best doen, bovendien worden opleidingen waar geen economisch nut mee gemoeid is, minder snel gefinancierd en dus wordt het onderwijs als geheel goedkoper en efficiënter.

Daarnaast is het volgen van een studie natuurlijk rendabeler als je het extra loon dat je ermee kunt verdienen niet voor een fors deel moet afdragen aan de belastingdienst.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:07:48 #49
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65583395
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 17:13 schreef sneakypete het volgende:
Wijsgerigen zijn samen met de schrijvers, kunstenaars en geleerden het kloppend hart van de cultuur. Zij zijn de barden die ons vertellen waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.

Nog belangrijker zijn de historici. Zonder hen tast een samenleving in het duister, heeft het haar geheugen en daarmee haar identiteit verloren.
pi_65583490
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:07 schreef Scaurus het volgende:
Wijsgerigen zijn samen met de schrijvers, kunstenaars en geleerden het kloppend hart van de cultuur. Zij zijn de barden die ons vertellen waar we vandaan komen en waarom we hier zijn.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:14:37 #51
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65583618
Ja.
pi_65583654
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:14 schreef Scaurus het volgende:
Ja.
Zie je niet in dat je (sterke) argument nogal aan kracht inboet door het met het pistool op het hoofd af te dwingen?
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:16:38 #53
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65583676
Correctie: ik ben van mening dat jij dat in beperkte mate moet doen. Nu betalen studenten te weinig voor hun studie, slechts een klein percentage van wat het werkelijk kost. Ik vind dat het collegegeld drastisch verhoogd moet worden. Parallel daaraan moeten natuurlijk de lonen van zojuist afgestudeerden stijgen.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:17:11 #54
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65583689
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zie je niet in dat je (sterke) argument nogal aan kracht inboet door het met het pistool op het hoofd af te dwingen?
Gut, gut.

Al het leven is dwang. Learn to live with it.
pi_65583696
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:16 schreef Scaurus het volgende:
Correctie: ik ben van mening dat jij dat in beperkte mate moet doen. Nu betalen studenten te weinig voor hun studie, slechts een klein percentage van wat het werkelijk kost. Ik vind dat het collegegeld drastisch verhoogd moet worden. Parallel daaraan moeten natuurlijk de lonen van zojuist afgestudeerden stijgen.
En we maken en kneden verder...
pi_65583749
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:17 schreef Scaurus het volgende:
Gut, gut.

Al het leven is dwang. Learn to live with it.
Dooddoener. Jij hebt een opvatting over een gewenste samenleving en wenst die niet met argumenten te bereiken maar met geweld. Learn to live with it.
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:26:33 #57
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65583963
“To be conservative…..is to prefer the familiar to the unknown, to prefer the tried to the untried, fact to mystery, the actual to the possible, the limited to the unbounded, the near to the distant, the sufficient to the superabundant, the convenient to the perfect, present laughter to utopian bliss.” - Michael Oakeshott
pi_65584012
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:26 schreef Scaurus het volgende:
“To be conservative…..is to prefer the familiar to the unknown, to prefer the tried to the untried, fact to mystery, the actual to the possible, the limited to the unbounded, the near to the distant, the sufficient to the superabundant, the convenient to the perfect, present laughter to utopian bliss.” - Michael Oakeshott
Prachtig, nogmaals je argumenten zijn goed, je methoden verwerpelijk.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 00:52:53 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65586340
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 22:25 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Zeg er dan ook bij dat hij vanaf 1990 assistent van de D66-fractie gemeenteraad Leiden was en ook in het hoofdbestuur van D66 zat. En vanaf 1992 was hij al aan het werk als veilingmeester. Ziet er eerder naar uit dat hij pas laat zijn studie afrondde, maar het is ook weer niet zo dat hij al die jaren niks heeft gedaan. Puur naar jaartallen kijken is iets te makkelijk.
Assistent van de D66-fractie in de gemeenteraad Leiden lijkt mij nou niet bepaald een zeer verheffende functie, maar "het staat vast goed op je cv" zoals ook wij toen plechtig plachten te zeggen.

Ik heb ook niet niks gedaan. Diverse commissies bewandeld, in besturen gezeten, vergaderd, genotuleerd, geacquiseerd-georganiseerd-geëpibreerd. Allemaal reuze belangrijk.
Daarnaast speelde ik theater alsof mijn leven ervan afhing (men zei dat ik talent genoeg had om er mijn beroep van te maken maar dat is er nooit van gekomen) -- en dan hielp ik ook nog eens graag met het op- en afbouwen van de decors. Krijg je flinke spierballen van.

O ja, en ik ben afgestudeerd. In de richting die ik voor ogen had. In minder dan acht jaar. Mijn p had ik trouwens het eerste jaar al binnen. Ik ben ooit nog met veel enthousiasme begonnen aan een tweede studie maar die heb ik halverwege laten schieten.

Geen enkele student met een beetje ambitie "doet niks". Maar veronderstellen dat zo'n student ook meteen een lichtend voorbeeld is voor andere studenten, gaat me te ver. En als zo iemand dan op latere leeftijd doet voorkomen alsof-ie Einstein zelf is geweest, maakt me dat alleen maar aan het lachen. Zo werkt blijkbaar dus volwassenheid. Vergeet vooral wie je geweest bent, daar kom je ver mee in je leven.
pi_65588688
Pechtold: basisbeurs studenten afschaffen:-basisbeurs-studenten-afschaffen.html

WTF! Dit is een verslag van een kutstudent. Wie zegt dat Mainport de waarheid spreekt. .

.
pi_65588732
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 04:41 schreef Registratiedienst het volgende:
Pechtold: basisbeurs studenten afschaffen:-basisbeurs-studenten-afschaffen.html

WTF! Dit is een verslag van een kutstudent. Wie zegt dat Mainport de waarheid spreekt. .

.
Ik vind jou wel tof!
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_65589562
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 04:56 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Ik vind jou wel tof!
Dat is off topic! .
  zaterdag 31 januari 2009 @ 10:10:36 #63
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_65589818
Graag aandacht:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pechtold+basisbeurs&meta=

Dit bericht is van FOK zelf. Geen enkele andere bron bevestigt dit standpunt / deze uitspraken
pi_65589879
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 10:10 schreef JaZekerZ het volgende:
Graag aandacht:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pechtold+basisbeurs&meta=

Dit bericht is van FOK zelf. Geen enkele andere bron bevestigt dit standpunt / deze uitspraken
Ja, hoe absurd. Ik kan ook prikkelende verslagen schrijven over de discussies die ik bezoek. . Eigen nieuws maken. .
  zaterdag 31 januari 2009 @ 10:19:27 #65
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_65589921
Eigen nieuwsgaring. Daar is toch niks mee? Zo werkt journalistiek nu eenmaal.
pi_65589946
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 10:19 schreef Ringo het volgende:
Nee, maar bij dit soort vreemde standpunten van Pechtold wil ik wel graag meer bronnen zien. . Een verslagje van een student op een forum is voor mij niet voldoende.

[ Bericht 9% gewijzigd door Registratiedienst op 31-01-2009 10:41:03 ]
  zaterdag 31 januari 2009 @ 10:26:02 #67
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_65589991
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 10:19 schreef Ringo het volgende:
Eigen nieuwsgaring is ok, maar een goed journalist publiceert pas ná bevestiging. Dit is een totaal onbevestigt bericht en daarmee onwaar, opruiend en dom
  zaterdag 31 januari 2009 @ 10:26:31 #68
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_65589998
quote:
Misschien dáar eens wat aan doen.
pi_65590918
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:16 schreef Scaurus het volgende:
Dus hogere studiekosten en daarna veel hogere productiekosten in de economie zijn jouw oplossing voor het probleem?
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:13:35 #70
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65593444
quote:

[..]

Nog belangrijker zijn de historici. Zonder hen tast een samenleving in het duister, heeft het haar geheugen en daarmee haar identiteit verloren.
Dit moet een grap zijn.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:26:00 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_65593728
quote:
. Je moet klimaatwetenschapper worden, of in het bankwezen gaan. Misschien is er nog een IT-luchtbel om te verkopen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:31:09 #72
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65593862
Eensgezindheid met speknek is ijselijk.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:34:03 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_65593928
Altijd nog beter dan mijn verzengende toorn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_65593958
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 23:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, je koos er voor om de contributie te betalen toen je ging werken in dit land.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 13:35:19 #75
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_65593959
Jij werpt anglicismen zoals Zeus bliksemschichten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')