Dacht dat ze pas over drie jaar zouden beginnen met de invoering. Om eerst rustig te kijken over het hoe en wat.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan heb je dat niet goed gelezen. NS wil pas in 2013 de papieren kaart afschaffen.
Tot die tijd gaan ze de OV chipkaart rustig invoeren.
gewoon kaartje kopen, opladen op chipkaart of wegwerpkaartquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef Oud_student het volgende:
Stel nu dat een buitenlandse toerist met het OV in Rotterdam wil reizen, hoe moet dat ?
Met de onbegrijpelijke strippenkaart kon hij nog gebruik maken van de bus door een strippenkaart in de bus (tegen dubbel tarief) te kopen en met wat uitleg van behulpzame medereizigers en de chauffeur of conducteur, kon de reis toch nog worden voortgezet.
Maar hoe moet het nu / en staks met de trein ?
Dat doen ze juist de komende 4 jaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dacht dat ze pas over drie jaar zouden beginnen met de invoering. Om eerst rustig te kijken over het hoe en wat.
Wel slim, dan kunnen ze lering trekken uit de narigheid die bij de RET (eventueel) gaat ontstaan en in hun eigen systeem verwerken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat doen ze juist de komende 4 jaar.
Nee hoor.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef alors het volgende:
[..]
Dit bericht had een heel andere toon en ook een andere inhoud. De NS is duidelijk op het matje geroepen.
Waarschijnlijk gewoon een dagkaart kopen die ook in de bus geldig is. Eventueel met datum op kaart geschreven ofzo.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef Oud_student het volgende:
Stel nu dat een buitenlandse toerist met het OV in Rotterdam wil reizen, hoe moet dat ?
Met de onbegrijpelijke strippenkaart kon hij nog gebruik maken van de bus door een strippenkaart in de bus (tegen dubbel tarief) te kopen en met wat uitleg van behulpzame medereizigers en de chauffeur of conducteur, kon de reis toch nog worden voortgezet.
Maar hoe moet het nu / en staks met de trein ?
Ja, ik heb meer vertrouwen in de NS dan in de RET qua klantvriendelijkheid, maar dat terzijde. Is ook alleen maar een gevoelquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:48 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Wel slim, dan kunnen ze lering trekken uit de narigheid die bij de RET (eventueel) gaat ontstaan en in hun eigen systeem verwerken.
Nou ja, volgens mij is er alleen sprake van 'klantvriendelijkheid' als je een abbo neemt. Verder lijkt het me dat toch beter af bent met de strippenkaart c.q. treinkaartje.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja, ik heb meer vertrouwen in de NS dan in de RET qua klantvriendelijkheid, maar dat terzijde. Is ook alleen maar een gevoel
Dat klopt, maar helaas: Kamer wil geen klantvriendelijkheid OV-chip afdwingenquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:55 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij is er alleen sprake van 'klantvriendelijkheid' als je een abbo neemt. Verder lijkt het me dat toch beter af bent met de strippenkaart c.q. treinkaartje.
Bij dat artikel moet je niet alleen de kop lezenquote:Op woensdag 28 januari 2009 22:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar helaas: Kamer wil geen klantvriendelijkheid OV-chip afdwingen
Het gaat dus echt om de winst van de bedrijven (en de chipkaart was in beginsel daar niet voor bedoelt)
Die kop geeft anders behoorlijk goed weer wat het de politiek boeit: namelijk geen zier. De demonstratie van het kraken van een chipkaart, live voor de ogen van kamerleden, leverde van een CDA-er de reactie op 'dat hij niet geschokt was of zich zorgen maakte'. Hij had zonet wel gekeken naar alle NAW-gegevens van de kaarteigenaar en het saldo van die kaart was ook aangepast. Nogmaals: als die chipkaart enkel bedoelt en gebruikt wordt ter vervanging van de strippenkaart is het een goed plan. Die intentie is er al lang niet meer en de politiek, de enige die er wat aan zou kunnen veranderen, zegt: stik maar lekker.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij dat artikel moet je niet alleen de kop lezen
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:10 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die kop geeft anders behoorlijk goed weer wat het de politiek boeit: namelijk geen zier. De demonstratie van het kraken van een chipkaart, live voor de ogen van kamerleden, leverde van een CDA-er de reactie op 'dat hij niet geschokt was of zich zorgen maakte'. Hij had zonet wel gekeken naar alle NAW-gegevens van de kaarteigenaar en het saldo van die kaart was ook aangepast. Nogmaals: als die chipkaart enkel bedoelt en gebruikt wordt ter vervanging van de strippenkaart is het een goed plan. Die intentie is er al lang niet meer en de politiek, de enige die er wat aan zou kunnen veranderen, zegt: stik maar lekker.
Voor jou niet maar gelukkig denken veel mensen daar totaal anders over.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.
En dat is ook wel typerend voor dat bericht wat je aanhaalt, het belooft heel wat maar als je goed kijkt stelt het niet zoveel voor.
Ik weet niet waarom die datum nodig is. En ook dat zie ik niet als een bedreiging. En ik denk dat de meeste Nederlanders het ook niet zo zien.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor jou niet maar gelukkig denken veel mensen daar totaal anders over.
Waarom moet mijn geboortedatum in die chip ingebakken zitten? En hoe kan het dat mijn geboortedatum vanwege de zwakte van deze chip gewoon vanaf een afstand uitleesbaar is?
Je kan het wel bagatelliseren als 'typerend', dat geeft enkel aan hoe jij er over denkt. Vandaag verscheen ook dit bericht:quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.
En dat is ook wel typerend voor dat bericht wat je aanhaalt, het belooft heel wat maar als je goed kijkt stelt het niet zoveel voor.
Privacy wordt door veel mensen dus wél belangrijk gevonden.quote:'Burger hecht wel degelijk aan privacy'
(Novum) - Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden verwerkt door steeds meer instanties. Zij doen dat omdat zij het gevoel hebben dat dit onvermijdelijk is, niet omdat zij vertrouwen op een zorgvuldig gebruik van hun gegevens. Dat blijkt uit een onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
De resultaten werden donderdag tijdens de Europese dataprotectiedag gepresenteerd door de voorzitter van het CBP Jacob Kohnstamm. Hij stelde dat burgers die zeggen 'niets te verbergen te hebben' toch schrikken als zij worden geconfronteerd met de manier waarop hun gegevens worden verwerkt. Zij blijken privacy 'wel degelijk' belangrijk te vinden, maar steken vervolgens 'de kop in het zand' omdat ze denken dat het niet anders kan.
"Burgers willen weten wie waarom welke gegevens over hen bewaart en zo controle houden over de verwerking van hun persoonsgegevens", zei Kohnstamm. "Dit vergt van publieke en private instellingen dat zij mensen helderheid geven over de aard van de persoonsgegevens die zij verwerken en het doel waarmee zij dit doen. Alleen dan kunnen burgers hun rechten op dit gebied uitoefenen." Als overheid en bedrijfsleven hierin investeren, kan dit zorgen voor een groeiend vertrouwen bij burgers in grootschalige gegevensverwerking, aldus het CBP.
En het kunnen uitlezen van die kaart en het daardoor kunnen kopieren van al die gegevens alleen maar door een goedkopere chip te gebruiken dat zie je ook niet als een erg grote ontwerpfout?quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom die datum nodig is. En ook dat zie ik niet als een bedreiging. En ik denk dat de meeste Nederlanders het ook niet zo zien.
Waar zeg ik dat mensen het niet belangrijk vinden? Of dat dat niet terecht is?quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:46 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je kan het wel bagatelliseren als 'typerend', dat geeft enkel aan hoe jij er over denkt. Vandaag verscheen ook dit bericht:
[..]
Privacy wordt door veel mensen dus wél belangrijk gevonden.
Nee dat zie ik niet als een grote ontwerp fout.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het kunnen uitlezen van die kaart en het daardoor kunnen kopieren van al die gegevens alleen maar door een goedkopere chip te gebruiken dat zie je ook niet als een erg grote ontwerpfout?
Zoals de onderzoeker die de klaart voor rtv rijnmond opwaarderde zo leuk wist te vertellen ja daar kun je dan kwajonges streken mee uithlaen, door de trein lopen en bij elke kaart een vreemde transactie erin zetten.![]()
http://217.149.193.67:808(...)boud_Universiteit.rm
Ja, dat wist ik al. Dat beweerde de OV-chipkaart klantenservice, dat je op een NS-kaart alleen saldo kunt laden (waarmee je ook met de RET kunt reizen) maar geen RET-producten zoals kortingen en abonnementen. Maar volgens de RET zelf kan dat laatste dus weldegelijk.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat kan ook, saldo in elk geval
quote:Sydney geeft na zes jaar ov-chipkaart op
De Tcard moest Sydney verlossen van een veelheid aan papieren trein-, bus- en andere kaartjes van tal van zelfstandige vervoerbedrijven. Juist die poging om heel veel verschillende kaartjes door één chipkaart te vervangen, lijkt de Tcard de kop te hebben gekost. In steden als Rome en Londen werkt een eenvoudige versie van de ERG-chipkaart al jaren goed.
De ontwikkelingen in Sydney lijken sterk op die rond de Nederlandse ov-chipkaart. Ook die is gebaseerd op de Octopus-kaart van ERG, en ook die zou een uitgebreidere variant daarvan worden. De ontwikkeling van beide kaarten begon in 2002. Beide kaarten zijn gebaseerd op de Mifare-chip van NXP, al zit in de Tcard een duurdere, beter beveiligde versie. Die is dan ook nog niet gekraakt, zoals bij de ov-chipkaart onlangs wel is gebeurd. In Nederland kampt de ov-chipkaart mede door de geëiste veelzijdigheid inmiddels ook al met ettelijke jaren vertraging.
dat kan ook, alleen op een RET kaart kan je weer geen NS abonnement ladenquote:Op donderdag 29 januari 2009 00:00 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat wist ik al. Dat beweerde de OV-chipkaart klantenservice, dat je op een NS-kaart alleen saldo kunt laden (waarmee je ook met de RET kunt reizen) maar geen RET-producten zoals kortingen en abonnementen. Maar volgens de RET zelf kan dat laatste dus weldegelijk.
Dat zou betekenen dat je op korte termijn toch maar één kaart nodig zult hebben (in plaats van één voor elke vervoerder), hetgeen imho goed nieuws is.
Ja, maar de OV-chipkaart klantenservice en de NS beweerden eerder van niet.quote:
Toch apart dat dat dan weer niet kan. Maar komt misschien in de toekomst nog wel, als de NS ook overgestapt is.quote:alleen op een RET kaart kan je weer geen NS abonnement laden
nee ik heb mijn abonnement geladen op de RET kaart, na de afwijkende antwoorden inderdaadquote:Op donderdag 29 januari 2009 00:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, maar de OV-chipkaart klantenservice en de NS beweerden eerder van niet.
Heb jij het toevallig ook al geprobeerd? Ik heb tot nu alleen nog op saldo gereisd.
[..]
Toch apart dat dat dan weer niet kan. Maar komt misschien in de toekomst nog wel, als de NS ook overgestapt is.
Mja, op deze manier wekt het alleen maar verwarring inderdaad. En maakt het de problemen nog erger dan ze al zijn.quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:14 schreef macca728 het volgende:
Wat ik al zei, de klantenservice van de OV chipkaart kunnen ze bteer opdoeken. Ze geven foute antwoorden of verwijzen me naar de klantenservice van de RET of NS
In ieder geval is duidelijk dat alle beleidsmedewerkers bewust een plank voor de kop hadden en de valkuilen niet onder ogen wilden zien.quote:
op dit moment kan dat nog niet, al beweert de RET wat anders. De beide systemen communiceren nog niet met elkaar. Op saldo reizen kan wel inderdaadquote:Op donderdag 29 januari 2009 00:00 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat wist ik al. Dat beweerde de OV-chipkaart klantenservice, dat je op een NS-kaart alleen saldo kunt laden (waarmee je ook met de RET kunt reizen) maar geen RET-producten zoals kortingen en abonnementen. Maar volgens de RET zelf kan dat laatste dus weldegelijk.
Dat zou betekenen dat je op korte termijn toch maar één kaart nodig zult hebben (in plaats van één voor elke vervoerder), hetgeen imho goed nieuws is.
kun jij me een pm of mail sturen?quote:Op donderdag 29 januari 2009 00:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee ik heb mijn abonnement geladen op de RET kaart, na de afwijkende antwoorden inderdaad
Wat ik al zei, de klantenservice van de OV chipkaart kunnen ze bteer opdoeken. Ze geven foute antwoorden of verwijzen me naar de klantenservice van de RET of NS
Ik kreeg zelfs een lijst met alle telefoonnummers, ook GVB enzo
quote:ROTTERDAM - De ochtendspits in de Rotterdamse metro verloopt vooralsnog zonder noemenswaardige problemen. Dat heeft een woordvoerster van vervoerder RET gezegd.
Sinds donderdagochtend kunnen reizigers in de Rotterdamse ondergrondse alleen nog maar met de ov-chipkaart reizen. De dienstregeling begon om zes uur. „We hebben alleen wat haperende poortjes gehad. Maar daar hebben we er iedere dag wel een paar van”, aldus de zegsvrouw. Ze stelde dat er al wel een bekeuring is uitgedeeld voor een persoon die probeerde zwart te rijden.
Directeur Pedro Peters is sinds zes uur in touw en reist verschillende stations langs om poolshoogte te nemen. „Ik prijs de dag niet voordat het avond is, maar tot nog toe gaat het erg soepel”, liet hij weten. „Beter dan ik had durven hopen.”
Sinds de klok van half acht zijn de rijen voor de loketten en automaten wel gegroeid. Op station Capelsebrug wachten gemiddeld circa vijftien mensen. Ook op de stations Beurs en Centraal Station staan lange rijen. De wachtenden zijn nog niet in het bezit van een ov-chipkaart of moeten hun abonnement nog omzetten.
Dat verbaast Peters. „Er zijn mensen die nu pas beseffen dat het menens is. Maar een chipkaart is vijf jaar geldig. Deze drukte hebben we de komende vijf jaar dus niet meer.”
De RET verwacht dat donderdag zo'n 150.000 mensen goed zijn voor circa 300.000 metroritjes. Op de 61 metrostations zijn ongeveer zevenhonderd medewerkers in touw om de reiziger zo goed mogelijk te helpen. De grootste problemen verwacht Peters in het weekeinde. „Dit zijn ervaren reizigers. In het weekeinde komen veel dagjesmensen. Hetzelfde geldt voor concerten, bijvoorbeeld vanavond in Ahoy.”
Scepticus Arno Bonte (raadslid GroenLinks) zei dat het beeld er goed uitziet. „De grootste problemen zullen zich voordoen met studenten. Volgens ons onderzoek heeft 20 procent nog steeds geen kaart.”
1 |
1 |
Lekker dan.quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
op dit moment kan dat nog niet, al beweert de RET wat anders. De beide systemen communiceren nog niet met elkaar.
Hoe weet je dat trouwens?quote:Op donderdag 29 januari 2009 09:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
op dit moment kan dat nog niet, al beweert de RET wat anders.
EGI:quote:Extra voorwaarde aan ov-chipkaart in Amsterdam
DEN HAAG - Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB kan niet zomaar de ov-chipkaart invoeren ter vervanging van de strippenkaart. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) stelt een extra voorwaarde, kondigde ze woensdag aan in de Tweede Kamer.
Het GVB wil in april overschakelen op het nieuwe vervoerbewijs. Huizinga zei dat Trans Link Systems (TLS), de producent van de ov-chipkaart, daarvoor eerst de zogenoemde EGI-status moet hebben. Dat is een erkenning van De Nederlandsche Bank (DNB). De onderhandelingen tussen DNB en TLS lopen nog. „Ik ga de strippenkaart in Amsterdam niet uitzetten als de EGI-status niet is toegekend.” In Rotterdam kan de kaart donderdag wel worden ingevoerd zonder dat TLS de erkenning van DNB heeft.
Het GVB wacht nu de onderhandelingen over de EGI-status voor TLS af, reageerde een woordvoerster van het bedrijf. „Het is niet zo dat de invoering van de ov-chipkaart in Amsterdam niet zeker is. Wij zorgen in ieder geval dat we er in april klaar voor zijn.” Vanaf die datum zouden eerst reizigers in de metro helemaal op de ov-chipkaart moeten overstappen. In tram en bus wil het GVB zo snel mogelijk daarna helemaal op de kaart overschakelen.
Niet verkeerd.quote:Het is van belang te weten in welke gevallen u activiteiten als elektronischgeldinstelling (egi) verricht, omdat u dan moet voldoen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Definitie egi
U verricht activiteiten als egi, indien u geen bank bent en uw bedrijf maakt van het ter beschikking verkrijgen van gelden in ruil waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven. Van belang is dat met het elektronisch geld kan worden betaald bij anderen dan degene die het uitgeeft.
Onderdelen definitie egi
'Elektronisch geld' is een geldswaarde die is opgeslagen op een elektronische drager of die op afstand is opgeslagen in een centrale rekeningadministratie.
<..>
Aanvullende eisen egi's
Voor zowel vergunninghoudende egi's als egi's die gebruik maken van de wettelijke uitzondering, gelden de volgende eisen:
* een egi mag slechts elektronisch geld uitgeven tegen een waarde die ten hoogste gelijk is aan de waarde van de voor de uitgifte te ontvangen gelden
* een egi moet op verzoek van een houder van elektronisch geld, het elektronische geld omwisselen door middel van uitbetaling van het elektronische geld in chartaal geld of door storting op een betaal- of spaarrekening, waarbij uitsluitend de voor de omwisseling noodzakelijke kosten kunnen worden berekend. De AFM is de toezichthouder die ziet op de naleving van de omwisselverplichting
* een egi dient te voldoen aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
<..>
Waarom moet er nu opeens naar het lokaal niveau gekeken worden voor de egi.quote:Op donderdag 29 januari 2009 11:39 schreef wdn het volgende:
Gokje: Tineke Huizinga is op der vingers getikt door iemand die wel weet dat er een EGI moet worden aangevraagd.
dat lijkt mij ookquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom moet er nu opeens naar het lokaal niveau gekeken worden voor de egi.
Die ov_chipknip wordt door TLS voor de partijen op de markt gebracht en beheerd en zou volgens mijn logica dan gewoon voor alles verantwoordelijk moeten zijn. Of denk ik nu weer te simpel.
Officieel natuurlijk wel , maar aangezien het een zwaar gesponsord perstigieus overheids project is welke kampioen zijn in het overtreden van de door hun zelf bedachte regels maakt het waarschijnlijk opeens niets meer uit. (als burger of normale ondernemer moet je zoeits natuurlijk niet doen, want dan zetten ze er meteen een hele kudde ambetnaren opquote:Op donderdag 29 januari 2009 11:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat lijkt mij ook
als het dan niet is aangevraagd, maakt dat de OV chipkaart in Rotterdam niet illegaal dan ?
Een paar haperende poortjes en het complete systeem is een fiasco?quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:24 schreef macca728 het volgende:
oh Snowgoon, die haperende poortjes zijn er niet ?
Dat vinden ze al normaal hoor bij de RET
„We hebben alleen wat haperende poortjes gehad. Maar daar hebben we er iedere dag wel een paar van”,
als je na 3 jaar testen nog steeds dezelfde problemen heb, ja dat is een succesquote:Op donderdag 29 januari 2009 12:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Een paar haperende poortjes en het complete systeem is een fiasco?
Er is niemand die zegt dat het perfect gaat.
Ik vind het wel vervelend voor je. Zoveel maanden zoveel zeuren op de OV chipkaart, en het blijkt best goed te gaan...
Volgende week als de mensen gewend zijn zal het nog beter gaanquote:Op donderdag 29 januari 2009 12:25 schreef macca728 het volgende:
wacht eerst maar een week af.
In de spits reizen bijna alleen mensen met abonnement of OV studentenkaart
Hey blijf je wel opletten.quote:Op donderdag 29 januari 2009 12:17 schreef snowgoon het volgende:
Zo he! Wat een mensen die ineens ook nog eens verstand hebben van de EGI status
Achja, zo kun je lekker negeren dat het goed gaat in Rotterdam en dat de verzonnen doem scenario's van haperende poortjes en niet werken automaten toch wel meevallen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |