Dacht dat ze pas over drie jaar zouden beginnen met de invoering. Om eerst rustig te kijken over het hoe en wat.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dan heb je dat niet goed gelezen. NS wil pas in 2013 de papieren kaart afschaffen.
Tot die tijd gaan ze de OV chipkaart rustig invoeren.
gewoon kaartje kopen, opladen op chipkaart of wegwerpkaartquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef Oud_student het volgende:
Stel nu dat een buitenlandse toerist met het OV in Rotterdam wil reizen, hoe moet dat ?
Met de onbegrijpelijke strippenkaart kon hij nog gebruik maken van de bus door een strippenkaart in de bus (tegen dubbel tarief) te kopen en met wat uitleg van behulpzame medereizigers en de chauffeur of conducteur, kon de reis toch nog worden voortgezet.
Maar hoe moet het nu / en staks met de trein ?
Dat doen ze juist de komende 4 jaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:41 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dacht dat ze pas over drie jaar zouden beginnen met de invoering. Om eerst rustig te kijken over het hoe en wat.
Wel slim, dan kunnen ze lering trekken uit de narigheid die bij de RET (eventueel) gaat ontstaan en in hun eigen systeem verwerken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat doen ze juist de komende 4 jaar.
Nee hoor.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef alors het volgende:
[..]
Dit bericht had een heel andere toon en ook een andere inhoud. De NS is duidelijk op het matje geroepen.
Waarschijnlijk gewoon een dagkaart kopen die ook in de bus geldig is. Eventueel met datum op kaart geschreven ofzo.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:38 schreef Oud_student het volgende:
Stel nu dat een buitenlandse toerist met het OV in Rotterdam wil reizen, hoe moet dat ?
Met de onbegrijpelijke strippenkaart kon hij nog gebruik maken van de bus door een strippenkaart in de bus (tegen dubbel tarief) te kopen en met wat uitleg van behulpzame medereizigers en de chauffeur of conducteur, kon de reis toch nog worden voortgezet.
Maar hoe moet het nu / en staks met de trein ?
Ja, ik heb meer vertrouwen in de NS dan in de RET qua klantvriendelijkheid, maar dat terzijde. Is ook alleen maar een gevoelquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:48 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Wel slim, dan kunnen ze lering trekken uit de narigheid die bij de RET (eventueel) gaat ontstaan en in hun eigen systeem verwerken.
Nou ja, volgens mij is er alleen sprake van 'klantvriendelijkheid' als je een abbo neemt. Verder lijkt het me dat toch beter af bent met de strippenkaart c.q. treinkaartje.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja, ik heb meer vertrouwen in de NS dan in de RET qua klantvriendelijkheid, maar dat terzijde. Is ook alleen maar een gevoel
Dat klopt, maar helaas: Kamer wil geen klantvriendelijkheid OV-chip afdwingenquote:Op woensdag 28 januari 2009 21:55 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij is er alleen sprake van 'klantvriendelijkheid' als je een abbo neemt. Verder lijkt het me dat toch beter af bent met de strippenkaart c.q. treinkaartje.
Bij dat artikel moet je niet alleen de kop lezenquote:Op woensdag 28 januari 2009 22:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar helaas: Kamer wil geen klantvriendelijkheid OV-chip afdwingen
Het gaat dus echt om de winst van de bedrijven (en de chipkaart was in beginsel daar niet voor bedoelt)
Die kop geeft anders behoorlijk goed weer wat het de politiek boeit: namelijk geen zier. De demonstratie van het kraken van een chipkaart, live voor de ogen van kamerleden, leverde van een CDA-er de reactie op 'dat hij niet geschokt was of zich zorgen maakte'. Hij had zonet wel gekeken naar alle NAW-gegevens van de kaarteigenaar en het saldo van die kaart was ook aangepast. Nogmaals: als die chipkaart enkel bedoelt en gebruikt wordt ter vervanging van de strippenkaart is het een goed plan. Die intentie is er al lang niet meer en de politiek, de enige die er wat aan zou kunnen veranderen, zegt: stik maar lekker.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij dat artikel moet je niet alleen de kop lezen
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:10 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die kop geeft anders behoorlijk goed weer wat het de politiek boeit: namelijk geen zier. De demonstratie van het kraken van een chipkaart, live voor de ogen van kamerleden, leverde van een CDA-er de reactie op 'dat hij niet geschokt was of zich zorgen maakte'. Hij had zonet wel gekeken naar alle NAW-gegevens van de kaarteigenaar en het saldo van die kaart was ook aangepast. Nogmaals: als die chipkaart enkel bedoelt en gebruikt wordt ter vervanging van de strippenkaart is het een goed plan. Die intentie is er al lang niet meer en de politiek, de enige die er wat aan zou kunnen veranderen, zegt: stik maar lekker.
Voor jou niet maar gelukkig denken veel mensen daar totaal anders over.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.
En dat is ook wel typerend voor dat bericht wat je aanhaalt, het belooft heel wat maar als je goed kijkt stelt het niet zoveel voor.
Ik weet niet waarom die datum nodig is. En ook dat zie ik niet als een bedreiging. En ik denk dat de meeste Nederlanders het ook niet zo zien.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor jou niet maar gelukkig denken veel mensen daar totaal anders over.
Waarom moet mijn geboortedatum in die chip ingebakken zitten? En hoe kan het dat mijn geboortedatum vanwege de zwakte van deze chip gewoon vanaf een afstand uitleesbaar is?
Je kan het wel bagatelliseren als 'typerend', dat geeft enkel aan hoe jij er over denkt. Vandaag verscheen ook dit bericht:quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:16 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kraken van die chipkaart bestond uit niet meer dan het geboortejaar van dat kamerlid onthullen.
En dat is ook wel typerend voor dat bericht wat je aanhaalt, het belooft heel wat maar als je goed kijkt stelt het niet zoveel voor.
Privacy wordt door veel mensen dus wél belangrijk gevonden.quote:'Burger hecht wel degelijk aan privacy'
(Novum) - Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden verwerkt door steeds meer instanties. Zij doen dat omdat zij het gevoel hebben dat dit onvermijdelijk is, niet omdat zij vertrouwen op een zorgvuldig gebruik van hun gegevens. Dat blijkt uit een onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
De resultaten werden donderdag tijdens de Europese dataprotectiedag gepresenteerd door de voorzitter van het CBP Jacob Kohnstamm. Hij stelde dat burgers die zeggen 'niets te verbergen te hebben' toch schrikken als zij worden geconfronteerd met de manier waarop hun gegevens worden verwerkt. Zij blijken privacy 'wel degelijk' belangrijk te vinden, maar steken vervolgens 'de kop in het zand' omdat ze denken dat het niet anders kan.
"Burgers willen weten wie waarom welke gegevens over hen bewaart en zo controle houden over de verwerking van hun persoonsgegevens", zei Kohnstamm. "Dit vergt van publieke en private instellingen dat zij mensen helderheid geven over de aard van de persoonsgegevens die zij verwerken en het doel waarmee zij dit doen. Alleen dan kunnen burgers hun rechten op dit gebied uitoefenen." Als overheid en bedrijfsleven hierin investeren, kan dit zorgen voor een groeiend vertrouwen bij burgers in grootschalige gegevensverwerking, aldus het CBP.
En het kunnen uitlezen van die kaart en het daardoor kunnen kopieren van al die gegevens alleen maar door een goedkopere chip te gebruiken dat zie je ook niet als een erg grote ontwerpfout?quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:43 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom die datum nodig is. En ook dat zie ik niet als een bedreiging. En ik denk dat de meeste Nederlanders het ook niet zo zien.
Waar zeg ik dat mensen het niet belangrijk vinden? Of dat dat niet terecht is?quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:46 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je kan het wel bagatelliseren als 'typerend', dat geeft enkel aan hoe jij er over denkt. Vandaag verscheen ook dit bericht:
[..]
Privacy wordt door veel mensen dus wél belangrijk gevonden.
Nee dat zie ik niet als een grote ontwerp fout.quote:Op woensdag 28 januari 2009 22:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het kunnen uitlezen van die kaart en het daardoor kunnen kopieren van al die gegevens alleen maar door een goedkopere chip te gebruiken dat zie je ook niet als een erg grote ontwerpfout?
Zoals de onderzoeker die de klaart voor rtv rijnmond opwaarderde zo leuk wist te vertellen ja daar kun je dan kwajonges streken mee uithlaen, door de trein lopen en bij elke kaart een vreemde transactie erin zetten.![]()
http://217.149.193.67:808(...)boud_Universiteit.rm
Ja, dat wist ik al. Dat beweerde de OV-chipkaart klantenservice, dat je op een NS-kaart alleen saldo kunt laden (waarmee je ook met de RET kunt reizen) maar geen RET-producten zoals kortingen en abonnementen. Maar volgens de RET zelf kan dat laatste dus weldegelijk.quote:Op woensdag 28 januari 2009 21:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat kan ook, saldo in elk geval
quote:Sydney geeft na zes jaar ov-chipkaart op
De Tcard moest Sydney verlossen van een veelheid aan papieren trein-, bus- en andere kaartjes van tal van zelfstandige vervoerbedrijven. Juist die poging om heel veel verschillende kaartjes door één chipkaart te vervangen, lijkt de Tcard de kop te hebben gekost. In steden als Rome en Londen werkt een eenvoudige versie van de ERG-chipkaart al jaren goed.
De ontwikkelingen in Sydney lijken sterk op die rond de Nederlandse ov-chipkaart. Ook die is gebaseerd op de Octopus-kaart van ERG, en ook die zou een uitgebreidere variant daarvan worden. De ontwikkeling van beide kaarten begon in 2002. Beide kaarten zijn gebaseerd op de Mifare-chip van NXP, al zit in de Tcard een duurdere, beter beveiligde versie. Die is dan ook nog niet gekraakt, zoals bij de ov-chipkaart onlangs wel is gebeurd. In Nederland kampt de ov-chipkaart mede door de geëiste veelzijdigheid inmiddels ook al met ettelijke jaren vertraging.
dat kan ook, alleen op een RET kaart kan je weer geen NS abonnement ladenquote:Op donderdag 29 januari 2009 00:00 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, dat wist ik al. Dat beweerde de OV-chipkaart klantenservice, dat je op een NS-kaart alleen saldo kunt laden (waarmee je ook met de RET kunt reizen) maar geen RET-producten zoals kortingen en abonnementen. Maar volgens de RET zelf kan dat laatste dus weldegelijk.
Dat zou betekenen dat je op korte termijn toch maar één kaart nodig zult hebben (in plaats van één voor elke vervoerder), hetgeen imho goed nieuws is.
Ja, maar de OV-chipkaart klantenservice en de NS beweerden eerder van niet.quote:
Toch apart dat dat dan weer niet kan. Maar komt misschien in de toekomst nog wel, als de NS ook overgestapt is.quote:alleen op een RET kaart kan je weer geen NS abonnement laden
nee ik heb mijn abonnement geladen op de RET kaart, na de afwijkende antwoorden inderdaadquote:Op donderdag 29 januari 2009 00:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, maar de OV-chipkaart klantenservice en de NS beweerden eerder van niet.
Heb jij het toevallig ook al geprobeerd? Ik heb tot nu alleen nog op saldo gereisd.
[..]
Toch apart dat dat dan weer niet kan. Maar komt misschien in de toekomst nog wel, als de NS ook overgestapt is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |